Pedagogikk
Lærerutvikling
Hedmark
Du har valgt: Hamar
Nullstill
Filter
Ferdig

-

3 dager
Det hjelper ikke om du har allverdens kunnskap i hodet så lenge du ikke evner å gjøre den tilgjengelig for de du skal lære opp. [+]
Når du er i en undervisningssituasjon hjelper det lite å ha enormt med kunnskap dersom du ikke vet hvordan du skal gjøre den tilgjengelig for dem du underviser.  Det viktigste er ikke det som blir sagt, men  det som blir oppfattet.  APFK© er et program beregnet på deg som skal undervise og ikke har pedagogisk utdannelse, men også for deg med pedagogikk, men ønsker mer praktisk tips og trening inn i formidlingsfaget.  Vi jobber med områder som presentasjonsteknikk, relajonskompetanse, tilbakemeldingskultur, stemmebruk, didaktikk mm. Kurset gir ingen studiepoeng. Foreløpig holdes det kurs på bestilling, men etterhvert blir det også åpne kurs for alle som  ønsker. APFK©-corporate er spesielt rettet mot opplæring i bedrifter mens APFK©-klasserom er spesielt rettet mot klasseromsundervisning i skoler og tilsvarende. LÆRINGSMÅL OG EFFEKT: Kunnskap: - Mennesket, læring, læringsmiljø - Relasjonskompetanse  - Hvordan verdisyn påvirker Ferdigheter:  - Metodevalg  - Ledelse  - Tilbakemeldingskultur  - Dialogbasert formidling  - Presentasjonsteknikk   METODIKK: Erfaringsbasert læring med kombinasjoner av teori, verktøy, deltakerinvolvering og trening.       [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, ... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer:   Vurderingsform: Studenten velger ut 3 av sine blogginnlegg som teller med på vurderingen. I tillegg skal studenten skrive et eksamensarbeid i form av et refleksjonsnotat som skal vurderes sammen med blogginnleggene. Dette eksamensarbeidet skal være i størrelsesorden 5-10 A4 sider. Ansvarlig: Svend Andreas Horgen         Læremål: KUNNSKAPER:- Informasjonskilder: Jeg kan hjelpe mine elever å finne og vurdere relevant informasjon, inkludert bilder, kart, lyd og video fra IKT kilder, på lik linje med tradisjonelle kilder(for eksempel RSS, Wikipedia). - Lagring av informasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å lagrer informasjon på digital form slik som blogger, wikier, podcaster eller portefølger (dvs. slik at det er tilgjengelig hjemme, på reise og til eksterne eksperter / rådgivere). - Kommunikasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å kommunisere synkront og asynkront gjennom tekst, tale og video. - Dokumentasjon: Jeg kan skrive innlegg på nettet for å dokumentere læringsaktiviteter/hendelser og legge til rette for elevenes bruk av dette materialet etterpå (e-portefølge, skjermopptak, klassens blog / wiki). - Trygg bruk: Jeg kan hjelpe mine elever å bruke elektroniske applikasjoner på en trygg måte (f.eks. elektronisk identitet, privatliv, pålitelighet). - Gruppearbeid: Jeg kan legge til rette for gruppearbeid på nettet, ved hjelp av metoder som kompleks instruksjon.- Læring: Jeg kan identifisere forventede læringsutbytter fra bruken av bestemte IKT-verktøy for en bestemt læringsaktivitet. - Vurdering: Jeg kan identifisere hvordan læringsutbyttene tilknyttet IKT-relaterte aktiviteter skal bidra til vurderingen av elevene og å kunne og bruke egnede verktøy for å registrere dette (f.eks. faglig utvikling og coaching). FERDIGHETER:- Planlegging: Jeg har laget en plan for min faglige utvikling i riktig bruk av IKT i min undervisning. - Dokumentasjon: Jeg har dokumentert bruken av et interaktivt internettverktøy, slik at andre kan dra nytte av mine erfaringer. - Deling: Jeg har prøvd minst én måte å dele min IKT erfaring med kolleger enten internt eller eksternt. - Lokal kontekst: Jeg har identifisert hvilke muligheter og begrensninger som gjelder for bruk av interaktive Internettverktøy i min institusjon. - Portefølge: Jeg har begynt på eller lagt til nytt materiale til en eksisterende e-portefølge. - Evaluering: Jeg har evaluert resultatene av mitt endrede undervisningsopplegg og dokumentert dette i min e-portefølge. - Coaching: Jeg har prøvd ut parvis coaching med en av mine kolleger. - Coaching: Jeg har de nødvendige ferdighetene når det gjelder å lytte og å stille spørsmål for å kunne coache andre mennesker. Innhold:Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, GROW-modellen, undersøkelser om tilstanden i egen institusjon når det gjelder bruk av IKT-verktøy i undervisningen, nettsteder for yrkesutøvere (CoP-Community of Practice), eksempler på "best practice", metoder for å planlegge og gjennomføre egne læringsaktiviteter på nett med bruk av diverse IKT-verktøy, coaching-teknikker. Sentrale verktøy er: blogg, wiki, video, lyd, undersøkelser, avstemminger. I alle disse verktøyene skal det produseres innhold.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Web 2.0 og coaching for lærere etter vitae metoden 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Hamar Og 2 andre steder 3 timer 990 kr
26 Mar
28 Apr
Det finnes et kjønnsmangfold blant barn som ikke gjenspeiles i det rosa og blå skillet som preger dagens oppvekst. [+]
Ivar kan ikke være prinsesse, for han er gutt! Enkelte barn er født med en kropp som ikke stemmer med kjønnsidentiteten deres. Noen har guttekropp og føler seg som jente, andre har jentekropp og føler seg som gutt. Mange har et greit forhold til kroppen sin, men sliter med forventningene andre har til dem som gutt eller jente. Ingen er bare det du ser  Alle barn er en del av kjønnsmangfoldet. I følge rammeplanen skal barnehagen fremme likestilling og likeverd, uavhengig av blant annet kjønn, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk. Selv om alle er en del av kjønnsmangfoldet, er det de som skiller seg ut fra flertallet som gjør oss oppmerksomme på at det finnes et mangfold. De barna som skiller seg ut er ekstra sårbare i oppveksten. Samtidig som kurset gir deg kunnskap om de barna som er mest sårbare, viser det også hvorfor kjønnsperspektivet er viktig i møte med alle barn. Refleksjon og praktiske verktøy Kurset bygger på boka Prinsesse Ivar – om barn og kjønnsidentitet. Det blir en lett tilgjengelig og variert innføring i hvordan kjønnsmangfoldet kan ses og ivaretas i pedagogisk praksis. Hvordan snakke med barn, kolleger og foreldre om dette? Kursholderne presenterer konkrete eksempler på hvordan vi kan tenke kjønnsperspektivet inn i blant annet leseaktiviteter, utkledningstøy, utelek og karneval. Kurset er variert, med fortellinger, erfaringer fra barn og foreldre som bryter med kjønnsnormer, film, refleksjon og dialog.   Kursholdere Marion Arntzen har siden 1996 drevet lavterskeltilbud for mennesker med utfordringer knyttet til kjønnsidentitet og deres pårørende. I Stiftelsen Stensveen – trygg i eget uttrykk, tilbyr hun samtaler, forelesninger og kurs for enkeltpersoner og fagfolk i ulike sektorer. Marion Arntzen sto bak NRK-dokumentaren Jentene på Toten og har skrevet flere bøker med tema kjønnsidentitet. Mona Renolen har mastergrad fra senter for kjønnsforskning ved NTNU. Hun har jobbet med fagområdene oppvekst, kjønn og likestilling innen forvaltning og forskning, og i praksisfeltet. Mona sitter i styret for Stiftelsen Stensveen – trygg i eget uttrykk. Sammen har Marion og Mona skrevet boka Prinsesse Ivar. Boka som er skrevet som en del av samarbeidet og engasjementet de har i Stiftelsen Stensveen - trygg i eget uttrykk. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.