Pedagogikk
Lærerutvikling
Oslo
Du har valgt: Sentrum
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Sentrum 6 timer 1 890 kr
27 Apr
Fra "Robinson Crusoe" og "Den afrikanske farm" til "Tante Ulrikkes vei". [+]
Fagfornyelsen for norsk legger vekt på at elevene skal få estetiske opplevelser, bli engasjert, undre seg, lære og få innsikt i andre menneskers tanker og livsbetingelser. Tekstene de leser kan knyttes både til kulturhistorisk kontekst og elevenes egen samtid. Elevene skal gis innsikt i sammenhengen mellom språk, kultur og identitet og kunne forstå egen og andres språklige situasjon i Norge. For engelskfaget gjelder det å oppøve en utforskende tilnærming til andre språk, samfunn, levesett, tenkemåter, kommunikasjonsformer og kulturelle uttrykksformer som åpner for nye perspektiver på verden og oss selv.  Men hvordan gjør man det? Dette kurset tar utgangpunkt i norsk og oversatt litteratur, og viser hvordan eldre og nyere litteratur gir innganger nettopp til å stille spørsmål til sin egen plass i en større verden, og i et Norge som er grunnleggende preget av mangfold. Litterære eksempler hentes både fra den skandinaviske litteraturen, fra Karen Blixen, Ivo de Figueiredo og Zeshan Shakar, og fra oversatt litteratur, som Robinson Crusoe, Meursault-saken og Vide Sargasso. Det er et poeng i kurset å vise hvordan skjønnlitteraturen gir perspektiver på identitet, kanon og migrasjon, som kan brukes i undervisning. Gjennom kursdagen diskuterer vi emner som litteraturens behandling av nasjonal identitet og rasisme, kulturarv og kulturkræsj, kjønn og klimakrise.  Kurset gir også en grunnleggende oversikt i teoriretninger som postkolonialisme og økokritikk. Kursholder Tonje Vold er førsteamanuensis i litteratur- og kulturformidling ved Institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag ved OsloMet, og har undervist i norsk og oversatt samtidslitteratur i en årrekke. Hun har skrevet boka «Å lese verden. Fra imperieblikk og postkolonialisme til verdenslitteratur og økokritikk» (2019), og arbeider med afrikansk litteratur, norsk samtidslitteratur, etiske spørsmål i litteraturen, litteratur og etikk og litteratursosiologi. [-]
Les mer
Sentrum Og 2 andre steder 6 timer 1 890 kr
04 Mar
10 Mar
Hvordan kan vi veilede elevene mot en forståelse av innholdet i sammensatte tekster? [+]
Selv om elevene teknisk sett kan lese, viser blant annet resultatene fra de nasjonale prøvene i lesing at det ofte er mye de ikke forstår. Hvordan kan vi veilede elevene mot en forståelse av innholdet i sammensatte tekster?  Gode leseferdigheter er av stor betydning både for elevenes videre læring i skolen og for deres fremtid. Skal elevene bli funksjonelle lesere, må det undervises i leseforståelse – på alle trinn og i alle fag. Kanskje bør det undervises i leseforståelse allerede før elevene kan lese? Elever som strever med leseforståelse, kjennetegnes gjerne ved lite ordforråd, problemer med grammatikken og ved at de har vansker med å gjenfortelle og huske hva de har lest. Denne kursdagen vil ha fokus på hvordan undervisning i læringsstrategier og leseforståelse i alle fag og på alle trinn kan gi elevene de nødvendige verktøyene de trenger i møte med lesing av sammensatte tekster. Kursinnhold Systematisk undervisning i leseforståelse Nødvendige verktøy for møte med fagtekster Lesingens hensikt Språk- og begrepstrening Lesing av sammensatte tekster Strategier for å løse tekststykker i matematikk Kurset er praksisnært, og gir deg redskaper du umiddelbart kan ta i bruk i klasserommet. Kursholder Gerd Fredheim er utdannet allmennlærer, og har mange års erfaring som lærer og skoleleder. Hun jobber i dag fulltid som kursholder og lærebokforfatter på lesing og skriving, både i Danmark og Norge. Gerd er medforfatter av "Lesevis - lesing på ulike måter". Lesevis tar utgangspunkt i ferdighetene lese, skrive, regne og muntlig aktivitet og er i tråd med kompetansemålene i norsk, naturfag og matematikk etter 2. og 4. trinn.  [-]
Les mer
Sentrum Og 2 andre steder 3 timer 990 kr
18 Mar
28 Apr
Fagtekster har i fagfornyelsen kommet inn på alle tre trinn på studieforberedende utdanningsprogram. [+]
Det inviteres til prosessorientert skriving i arbeidet med å forberede elevene til videre studier. Kursholder presenterer i dette kurset en modell for hvordan skriveopplæringen kan organiseres som prosessorientert skriving, med opplæring i akademisk skriving. Det legges vekt på praktiske løsninger med skjemaer for vurdering, forslag til tidsplaner og oppsett for kildebruk. Kursholder Gitte Koller er utdannet Cand. Philol. ved Universitetet i Oslo og har undervist i videregående skole siden 2001. Hun jobber i dag ved Hadeland videregående skole, hvor hun er fagkoordinator i norsk og underviser i norsk og engelsk. Hun har mange års erfaring som sensor ved sentralgitt, skriftlig eksamen i norsk. Innenfor norskfaget er hun særlig interessert i å bevisstgjøre elevene på skriveprosessen og betydningen av de skriftlige ferdighetene deres. [-]
Les mer
Sentrum Og 2 andre steder 6 timer 1 890 kr
04 Feb
26 May
Hva er egentlig Cooperative Learning, og hvorfor er det en god metode i klasserommet? [+]
De fleste pedagoger er enige i at elevene lærer mye – både faglig og sosialt – av å samarbeide om arbeidsoppgaver. Utfordringen ligger ofte i å sikre at alle elevene har utbytte av samarbeidet, uansett faglig og sosial kompetanse. Dette kurset gir deg et praktisk verktøy som vil øke både læringslyst og læringsutbytte hos elevene dine, og det ganske umiddelbart! Cooperative Learning er en strukturert og lærerstyrt metodikk som sikrer at elevene samarbeider om å løse oppgaver og hvor alle elevene må være aktive i læringsprosessen. Omfattende forskning og erfaring fra blant annet Canada, Danmark og USA, viser at systematisk bruk av samarbeidslæring gir gode læringsresultater. Hensiktsmessig bruk av metoden sikrer gode relasjoner mellom elevene, som igjen bidrar til økt trivsel og motivasjon. Kurset er en innføring i metodikken og vil gi deltakerne praktiske ferdigheter som umiddelbart kan tas i bruk i klasserommet. Kursinhold Hva er Cooperative Learning, og hvorfor er det en effektiv metodikk? Cooperative Learning som verktøy for klasseledelse og relasjonsbygging Coopearive Learning og utvikling av sosial kompetanse Hvordan skape et inkluderende læringsmiljø? Hvordan ivareta prinsippene for dybdelæring? Planlegging av Cooperative Learning i eget/egne fag Praktisk gjennomføring av 3 forskjellige strukturer Kursholder Frank Westby er skolesjef i Frogn kommune. Han har mange års erfaring fra skolen, både fra grunnskolen og fra den videregående skolen. Frank har arbeidet som lærer, pedagogisk konsulent, assisterende rektor og rektor. Han har også vært virksomhetsleder for Askimskolen. Som leder har han bidratt til gode resultater, hvor kunnskapsbasert ledelse og effektiv ressursforvaltning har vært blant suksessfaktorene. Franks formelle kompetanse inkluderer Master i skoleledelse ved BI og utdanning innen veiledning, coaching og relasjonsledelse. Frank Westby er forfatter av boken Cooperative Learning - undervisning med samarbeidsstrukturer (GAN Aschehoug 2018).   [-]
Les mer
3 dager
Det hjelper ikke om du har allverdens kunnskap i hodet så lenge du ikke evner å gjøre den tilgjengelig for de du skal lære opp. [+]
Når du er i en undervisningssituasjon hjelper det lite å ha enormt med kunnskap dersom du ikke vet hvordan du skal gjøre den tilgjengelig for dem du underviser.  Det viktigste er ikke det som blir sagt, men  det som blir oppfattet.  APFK© er et program beregnet på deg som skal undervise og ikke har pedagogisk utdannelse, men også for deg med pedagogikk, men ønsker mer praktisk tips og trening inn i formidlingsfaget.  Vi jobber med områder som presentasjonsteknikk, relajonskompetanse, tilbakemeldingskultur, stemmebruk, didaktikk mm. Kurset gir ingen studiepoeng. Foreløpig holdes det kurs på bestilling, men etterhvert blir det også åpne kurs for alle som  ønsker. APFK©-corporate er spesielt rettet mot opplæring i bedrifter mens APFK©-klasserom er spesielt rettet mot klasseromsundervisning i skoler og tilsvarende. LÆRINGSMÅL OG EFFEKT: Kunnskap: - Mennesket, læring, læringsmiljø - Relasjonskompetanse  - Hvordan verdisyn påvirker Ferdigheter:  - Metodevalg  - Ledelse  - Tilbakemeldingskultur  - Dialogbasert formidling  - Presentasjonsteknikk   METODIKK: Erfaringsbasert læring med kombinasjoner av teori, verktøy, deltakerinvolvering og trening.       [-]
Les mer
Sentrum Og 3 andre steder 6 timer 1 890 kr
17 Mar
31 Mar
23 Apr
Escape room - kompetanser for det 21. århundret. [+]
Escape room er en metode som kan brukes i undervisningen i alle fag på alle nivåer! Aktiviteten er kjennetegnet av at en gruppe mennesker blir stengt inne i et rom der de må løse forskjellige oppgaver for å kunne komme seg ut innen en tidsfrist (vanligvis 60 minutter). I rommet er det et mylder av ledetråder, som gruppen må sette sammen. Det er kasser og bokser låst med kodelåser med nye ledetråder, som i et spill. Kompetanser for det 21. århundret – kreativitet, samarbeid, kommunikasjon og kritisk tenkning – får praktisk anvendelse i et escape room, og de tverrfaglige temaene i fagfornyelsen egner seg godt som utgangspunkt for oppgavene. Escape room kan også knyttes mot det som heter «Phenomenon-based learning and teaching”. Elever og ansatte kan jobbe praktisk og teoretisk sammen med å lage escape rooms. For elevene er dette trening i entreprenørskap, sosiale og faglige ferdigheter, kreativitet og produksjon av materiell. Elevstemmen blir hørt og det de lager blir synlig. Dette er spennende, utfordrende og motiverende. For kollegiet er dette profesjonsutvikling gjennom utviklingsarbeid, som fører til læring og forbedret praksis. Kursinnhold Hva er escape room? Målgrupper og kompetansemål Idédugnad på tema og design Hva trenger du? Escape box "Fenomenbasert læring og undervisning" Det blir praktiske øvelser på hvordan ulike typer oppgaver blir brukt i escape rooms.   Kursholder Eric Torsøe jobber som lærer ved Thor Heyerdahl videregående skole i Larvik, og har vært escape room-lærer siden august 2018. Han underviser er engelsk, historie, religion og etikk, samt medier og kommunikasjon. Han begynte først som lærer i 2010 og har mange erfaringer utenfra skolen som han bruker i arbeidet; både fra praktiske jobber som baker, vaktmester og lastebilsjåfør, til mer teoretiske og menneskeorienterte yrker som pastor og markedssjef i et solenergiselskap. Eric er opptatt av motivasjon og elevenes medvirkning. [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
31 Mar
Hvordan styrke elevenes forståelse i matematikk? [+]
Læreplanen i matematikk (LK20) vektlegger at elevene skal jobbe mer med metoder og tenkemåter slik at de får større forståelse for faget. Det poengteres at elevene skal bli gode problemløsere og oppdage sammenhenger, og at vi som lærere derfor må legge til rette for at elevene skal utforske matematikken og kommunisere om den. Dette kurset i matematikk for lærere på 1. – 4. trinn viser med konkrete eksempler og praktiske tilnærminger hvordan vi som lærere kan angripe denne krevende oppgaven Kursinnhold Kritiske faktorer for begrepslæring og tallforståelse Utprøving av ulike regnestrategier Utforskende oppgaver i praksis Systematisk bruk av sentrale problemløsingsstrategier Oppgaver med lav inngangstreskel og stor takhøyde Læring gjennom lek, spill og musikk Matematikk i tre akter Lærerens rolle for å beherske utforsking og problembasert læring  Utprøving og refleksjon rundt praktiske aktiviteter  [-]
Les mer
Sentrum Og 2 andre steder 6 timer 1 890 kr
25 Mar
22 Apr
En workshop i Cooperative Learning med fokus på strukturer som fremmer vurdering, utforskning, dybdelæring og kritisk tenkning. [+]
Dette er et kurs for deg som har noe kjennskap til Cooperative Learning og har lyst til å lære mer og utvikle din praksis. Sentrale element vil være å lære hvordan skape god vurderingspraksis gjennom Cooperative Learning med fokus på elevers egenvurdering, kameratvurdering og lærervurdering. Hvordan samarbeidslæring kan være med å  facilitere for utforskende praksis, dybdelæring og samarbeidslæring som redskap for å utvikle elevenes kritiske tenkning. Cooperative Learning strukturerer for effektivt samarbeid i undervisningen, slik at elever lærer gjennom samarbeid – og på samme tid lærer å samarbeide. Ved å bruke Cooperative Learning i undervisningen skaper læreren elevaktiv undervisning, der elevene blir ressurser i hverandres læringsarbeid, slik at alle i gruppen lærer mest mulig. Metoden har vært gjenstand for omfattende forskning som viser til positive resultater for elevers faglige og sosiale læring. Cooperative Learning vil være et viktig redskap for læreren til å utvikle elevens faglig og sosiale kompetanse i tråd med fagfornyelsen som nå står på trappene til å implementeres i skolen høsten 2020. Denne workshopen vil være med på å hjelpe deg som lærer å tilrettelegge for elevenes læring, både faglig og sosialt, når de arbeider sammen i små grupper. I dette kurset vil vi gå mer i dybden på elementer i samarbeidslæring som er i tråd med fagfornyelsen og ta et dypdykk i Cooperative Learning strukturer som kan støtte utforskning, dybdelæring og kritisk tenkning. Kurset vil også ha et særlig fokus på hvordan Cooperative Learning kan støtte formativ og summativ vurdering med fokus på egenvurdering, kameratvurdering og lærerens vurderingspraksis. Kursinnhold Kort introduksjon til Cooperative Learning med fokus på fem element som fremmer effektivt samarbeid for faglig og sosial læring (Johnson & Johnson, 2002): Positiv gjensidig avhengighet, Individuell ansvarlighet, Sosialt samspill, Sosiale ferdigheter og Prosessvurdering. Muligheter Cooperative Learning gir for å realisere Overordnet del av læreplan og Fagfornyelsen Tre typer Cooperative Learning i undervisningen: Basisgrupper, Samarbeidsrutiner og Formell Cooperative Learning Hvordan støtte en utforskende praksis i klasserommet. Bli kjent med Cooperative Learning metoden Group Investigation (Sharan and Sharan, 1994) Hvordan lære elever å se en sak fra ulike sider, stå for sine egne meninger, tenke kritisk, reflektere og diskutere i gruppe og klassen. Bli kjent med Cooperative Learning metoden Constructive Controversy (Johnson, 2015) Hvordan kan samarbeidslæring støtte en god vurderingspraksis med fokus på egenvurdering, kameratvurdering og lærervurdering Kursholder Beathe Liebech-Lien utdannet allmennlærer med master i spesialpedagogikk. Beathe har lang erfaring som lærer på ungdomskolen, der hun har arbeidet som faglærer, kontaktlærer og spesialpedagog. Hun har erfaring med samarbeidslæring i egen undervisningspraksis og som facilitator for skoleutviklingsprosjekt i egen organisasjon. Dette ledet henne til å initiere et forsknings- og utviklingsprosjekt i ungdomsskolen rundt implementering av samarbeidslæring i 2016, som hun nå arbeider med som en del av sin doktorgrad. [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
28 Apr
Har du lyst til å prøve spill i undervisningen din? Det trenger ikke være veldig komplisert, og det er heller ikke nødvendig med kompliserte og ... [+]
Har du lyst til å prøve spill i undervisningen din? Det trenger ikke være veldig komplisert, og det er heller ikke nødvendig med kompliserte og dyre tekniske løsninger. Det har aldri før vært så populært å spille som det er nå. To tredeler av folk under 20 år spiller dataspill hver dag. I tillegg spiller mange brettspill, rollespill og kortspill.  Spill kan også brukes i undervisning, og dette kurset tar for seg grunnleggende teori om læring med spill, og hvordan denne tilnærmingen kan brukes på en meningsfull måte og kobles på resten av undervisningen. Et sentralt element er hvordan spill kan brukes til å kombinere fagstoff og trening på ferdigheter som kommunikasjon, problemløsning og kritisk tenkning. Kursholder viser hvordan undervisningsinnhold kan kobles med spillelementer: Det lages en situasjon hvor den som lærer får muligheten til å ta valg, vurdere og reagere på tilbakemelding og tilpasse seg konsekvensene av det som skjer. Dette er en form for klasseromspraksis som gir elevene konkrete opplevelser som de kan bruke for å knytte sammen den røde tråden i sammensatte tema. I dette kurset ser vi på hvordan vi kan bruke det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling som utgangspunkt for spillet.  Kurset tar utgangspunkt i analoge aktiviteter som kort/brettspill og rollespill, men muligheter ved bruk av dataspill vil også bli omtalt. Kursinnhold Hva er spillbasert læring? Hvordan gjøre spillbasert læring meningsfullt? Spill som tverrfaglig undervisning om bærekraftig utvikling «Resirkulering» av spill elevene (kanskje) kjenner fra før Transversale ferdigheter – spill og ferdigheter som kommunikasjon, problemløsning og samarbeid Debriefing – strukturert etterarbeid Kursholder Jørn Weines er utdannet historiker. Han drev med rolle- og brettspill lenge før det ble kult, men syntes det er flott at så mange andre nå har oppdaget spillverdenens muligheter. Jørn jobber ved Norges fiskerihøgskole/UiT Norges Arktiske Universitet, hvor han i tillegg til å undervise studenter på SimFish-prosjektet holder på med en doktorgrad i spillbasert undervisning. Ved å bruke nye undervisningsmetoder, som spillbasert læring, skal SimFish-prosjektet fremme studiekvalitet og øke læringsutbyttet. [-]
Les mer
Sentrum Og 2 andre steder 6 timer 1 890 kr
12 Mar
17 Mar
Hva er "nytt" i kunst og håndverk, og hva har det å si for undervisningen i faget? [+]
Evnen til undring, eksperimentering frem mot nye løsninger, mot og utholdenhet vektlegges i den nye læreplanen. Hva er "nytt" i kunst og håndverk, og hva har det å si for undervisningen i faget? Dybdelæring skal stå sentralt, men hva betyr egentlig det?  På dette kurset vil du få en innføring i arbeidet med designprosess som metode. Kursholder vil legge frem ulike strategier for å utvikle ideer og uttrykk.  Kurset er todelt og omfatter en teoretisk del og en praktisk workshop. Kursinnhold Fagfornyelsen og de tverrfaglige temaene Forklare begreper og teoretisk bakgrunn Praktiske samarbeidsoppgaver Designprosess som arbeidsverktøy Hvordan tilrettelegge og nivådifferensiere for elevene? Underveisvurdering i prosessen Elevenes egenvurdering og lærerens tilbakemelding Tips og erfaringsdeling Kursholder Leikny Astrup Hinkel er faglærer i kunst og håndverk ved Brannfjell skole i Oslo, og har lang undervisningserfaring fra ungdomsskolen. Hun er også utdannet dramalærer og har bakgrunn fra teater og improvisasjon. Leikny har videreutdanning som veileder, er praksislærer for faglærerstudenter fra Oslo Met. Leikny samarbeider med Ungt Entreprenørskap, og underviser i dette som fag, og ble i 2016 kåret til "årets entreprenørskapslærer". Hun er aktiv i skoleutvikling på Brannfjell og har blant annet vært resurslærer for regning i alle fag. Leikny sitter i Udirs nettverksgruppe for å videreutvikle den nye læreplanen i Kunst og håndverk. [-]
Les mer
Sentrum 3 timer 990 kr
06 Feb
22 Apr
Opplever du at elever fra "generasjon prestasjon" er stresset, og at dette gir seg utslag i vegring mot å holde presentasjoner foran klassen? [+]
For mange er det å snakke foran en forsamling noe av det mest angstskapende de kan tenke seg. Samtidig er evnen til å vise kompetanse muntlig viktig i skolen. I dette kurset lærer du hvordan du som lærer kan jobbe med presentasjonsteknikk med de stressede elevene.  Kurset inneholder praktiske og konkrete øvelser innenfor tema som pust, kroppsspråk, stressmestring,læring og memorering av tekst, og kognitive teknikker for å snu frykt til entusiasme. Å bli trygg foran klassen handler om å jobbe med elevenes selvfølelse og selvbilde, å gi mot til å gjøre seg synlig foran andre, trygget til å la sin stemme høres. Muntlige presentasjoner er ett av stedene hvor krysningspunktet mellom fagkompetanse og livsmestring er svært synlig. [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
10 Feb
Prøver er praktisk! Kjapt unnagjort, likt for alle, små juksemuligheter, og så er man videre i pensum allerede neste dag! Men lærer skolens hovedpersoner, altså elevene, ... [+]
Gjenspeiler prøver den virkeligheten som finnes utenfor skolen? Er det andre vurderingsformer som kan fortelle oss mer om hvordan elevene er til å samarbeide, undres, finne nytt materiale, å være kreative?  På dette kurset skal vi utforske alternativer til prøver, og samtidig se på noen av de mange mulighetene som den nye teknologien gir oss når det gjelder: dybdelæring vurdering for læring varierte vurderingsformer Vi skal se på fagartikler og prosesskriving, presentasjoner og hverandrevurdering gjennom bruk av videoverktøy. Vi ser også på nye muligheter for elevmedvirkning gjennom digitale hjelpemidler som Microsoft Teams, klassenotatbok i Onenote, Peardeck, Quizlet, med mer.   Målet er at du på denne kursdagen skal få testet ut mange forskjellige didaktiske metoder, og sitte igjen med tre-fire nye verktøy som du kan ta i bruk allerede neste dag i din lærerhverdag. Kurset er rettet spesielt mot samfunnsfagene og språkfagene på videregående, og går rett inn i det som vektlegges i forbindelse med fagfornyelsen i videregående frem mot 2020: Fokus på de store spørsmål, å lære seg å lære, tverrfaglighet, elevrelevans og dybdelæring.    Kursholder Nils Håkon Nordberg jobber som lektor ved Drammen videregående skole, og har 15 års erfaring i skolen. Han har også bakgrunn som journalist, forfatter, forlagsredaktør og brettspillutvikler. Nils Håkons fag er først og fremst engelsk og historie, og det brukes eksempler herfra. Nils Håkon tok master i IKT-støttet læring ved Oslo Met i 2015, med fokus på vurdering for læring. Han har jobbet prøveløst de siste fire årene, etter å ha innsett at egne tilbakemeldinger etter prøver ikke var nyttige for elevene frem mot neste prøve. [-]
Les mer
Sentrum Og 4 andre steder 6 timer 1 890 kr
06 Feb
06 Mar
16 Apr
Livsmestring og robusthet – hvordan styrke barn og ungdoms tåleevne intellektuelt, fysisk og emosjonelt? [+]
Hvordan kan vi som arbeider i skolen bidra til å styrke og utvikle robuste barn, som tåler hverdagens opp- og nedturer? Det kreves en robusthet for å finne fotfeste i hverdagens stress og mange utfordringer. Ikke minst gjelder dette for de mange barna og ungdommene som bærer med seg en sårbarhet. Det å trives og fungere i hverdagen har stor betydning både for læringsutbytte og for samspill med andre barn/unge og de voksne. Vi som har vår arbeidsdag sammen med barn og ungdom, trenger handlingskompetanse for å kunne gi dem den støtten de trenger for å mestre alle de små og store hverdagslige utfordringene livet byr på. Dette gjelder på et emosjonelt så vel som på et sosialt og intellektuelt plan. Hvordan kan vi hjelpe barn til å utvikle den tåleevnen som skal til for å stå trygt i lek og læring? Hvordan kan samarbeidet mellom hjem og skole bygge opp under dette Det vil bli gitt små arbeidsoppgaver og rom for samtale underveis i kurset.Kursinnholdet tilpasses til de ulike aldersgruppene, små, mellomstore og store barn. Kursholder Sjur Langeland jobber som fagleder for forebyggende tjenester i Nannestad. Langeland er utdannet innen familieterapi og religionspsykologi, samt i LØFT, ART og innen veiledning. I tillegg til jobben i Nannestad kommune driver han egen praksis og holder kurs i kommunikasjon, relasjonsarbeid, konflikthåndtering, egenutvikling m.m. [-]
Les mer
Sentrum 3 timer 895 kr
24 Mar
Hvordan vi mennesker opplever vår egen kropp er en av de viktigste faktorene for vår selvfølelse og livskvalitet [+]
I dag er det en svært høy andel unge gutter og jenter som opplever å være misfornøyd med kroppen sin, og mange rapporterer å oppleve et høyt press om å presentere seg selv som perfekte (NOVA 6/17). Kroppsbilde er ikke statisk, og vi kan derfor jobbe for å styrke ungdoms opplevelse av egen kropp. Et godt kroppsbilde må sees i sammenheng med både fysisk, mental og sosial helse, og er dermed viktig å vedlikeholde for at barn og ungdom skal ha en god hverdag. Meld. St. 28 kapittel 4.3.4 viser til at skolen er en naturlig arena for opplæring i livsmestring, og nettopp opplæring i livsmestring vil gi elevene ressurser til å bedre håndtere det presset de rapporterer å oppleve i sine omgivelser. I løpet av denne halve kursdagen vil deltagere få en innføring i sentrale faktorer som påvirker hvordan ungdom opplever sin egen kropp, hvordan faktorer som er negative for selvfølelse og kroppsbildet kan reduseres, og hvordan kroppsbildefremmende faktorer kan styrkes i skolehverdagen. Dette presenteres gjennom teori og praktiske oppgaver.   Kursinnhold Hva er kroppsbilde? Sammenheng mellom kroppsbilde, selvfølelse og livskvalitet Hva kan være med på å påvirke ungdoms opplevelse av egen kropp? Sosiale medier Kroppsidealer og idealisering Livsstil Kommunikasjon Sammenligning Selvfølelse Å være en rollemodell og omsorgsperson Erfaringer fra skoleintervensjon som dere kan ta med dere videre inn i egne skoletimer Kursholder Christine Sundgot-Borgen har en mastergrad i fysisk aktivitet og helse blant barn og unge, IOC Diploma idrettsernæring og er nå Ph.D stipendiat ved seksjon for idrettsmedisinske fag, Norges idrettshøgskole. Sundgot-Borgen studerer effekten av en skolebasert intervensjon for å fremme positivt kroppsbilde og livskvalitet hos ungdom. [-]
Les mer
Sentrum Og 2 andre steder 6 timer 1 890 kr
26 Mar
02 Apr
Nye læreplaner, nye metoder, dybde og bredde og helt menneske. Hvordan i huleste takle den såkalte «Fremtidens skole», og ikke henge igjen i gamle mønstre? [+]
Hvordan vekke engasjement hos elevene? Hvordan bygge en god relasjon til ungdommer i sin mest «uspiselige» alder? Hvordan trylle med retorikk og nye rammer, samt lage kreative oppgaver hvor elevene er godt plassert i fagets nye kjerneelementer?  Og sist – men ikke minst – hvordan benytte enkel og god nok vurdering, som er nyttig for eleven, og som forebygger kollaps hos læreren? I dette kurset vil disse problemstillingene tas opp. Det vil settes spørsmålstegn ved nytteverdien av utdaterte didaktiske metoder som tentamensdager og prøver. Det vil bli gitt konkrete eksempler på gode alternativer, som fagdager, med mye læring, «check» på flere læringsmål, samt enkel vurdering. Målet med dette kurset er at du ved dagens slutt har fått ny lærergnist, og at du tar med deg hjem flere konkrete undervisningstips, også tverrfaglige, og vurderingsmetoder. Kurset er høyst relevant inn mot fagfornyelsen og nye læreplaner i 2020.  Kursinnhold Relasjonskompetanse Dybdelæring og tverrfaglighet Konkrete undervisningstips Vurdering Kursholder Elin Normand jobber som adjunkt ved Hoppensprett ungdomsskole, og har 15 års erfaring i ungdomsskolen. Fra august 2019 er hun ansatt som lærerspesialist samme sted og hun tar parallelt masterutdanning som lærerspesialist i norsk. Elin tar også masterfag i veiledning, og har erfaring fra teater og revy. Hun ser med skråblikk og humor på lærerens rolle, og skoleverdenens mange klisjéer. Fagene hennes er først og fremst norsk og KRLE, og hun vil i hovedsak benytte eksempler fra disse fagene. Overskriften i hennes arbeid som lærer, er at en god relasjon til elevene er nøkkelen til all god læring. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.