Ledelse og strategi
Møre og Romsdal
Du har valgt: Ålesund
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Nettkurs 1 dag 4 990 kr
12 Nov
Få kunnskap til å lede og veilede personell som er involvert i løfteoperasjoner. [+]
I samarbeid med KranTeknisk Forening som også er faglig ansvarlig.   Kurset gjennomføres som interaktivt nettkurs på 1 dag (kl. 8.30-16.30).   Få kunnskap til å lede og veilede personell som er involvert i løfteoperasjoner i bygg og anlegg. Kurset gir deg kunnskap og metoder for å vite at løfteoperasjoner blir forskriftsmessig utført.    Etter endt kurs vil du: kjenne til hvilke lover, forskrifter og standarder som gjelder vedr. bruk av kraner og løfteutstyr kunne redegjøre for ulike typer ulykker som kan inntre ved feil bruk av kraner, ansvarsforhold, årsakssammenheng og hvordan disse kan forebygges. utøve overordnet operasjonell ledelse av løfteoperasjoner. kjenne til hvordan en sikrer helhetlig planlegging av løfteoperasjoner i ulike områder og vurdere sikkerheten  i forbindelse med samtidige operasjoner. kunne redegjøre for SJA – Sikker Jobb Analyse, sikkerhetsbestemmelser for føring av kran, og hvilke forholdsregler som må tas for at kranfører skal kunne verne seg selv og annet personell mot ulykker. kunne redegjøre for aktuelle forskrifter og retningslinjer for personbefordring. kjenne til vurdering av enkle løfteinnretninger og oppbevaring av løst løfteutstyr. kjenne til kompetansekrav ved bruk av ulike type løfteutstyr. kunne veilede og gi opplæring til annet personell som skal ha rollen som operasjonelt ansvarlige. Kursene gjennomføres med videoløsningen Zoom som er en av verdens mest brukte undervisningsplattformer for interaktive kurs. Løsningen er enkel og krever ingen teknisk kompetanse - kun tilgang til internett! Du får tilsendt informasjon i forkant av kurset og en link som automatisk kobler deg til kurset.   Teknisk ansvarlig: Quality Norway AS [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert 200 000 kr
Experience-based Master degree in Technology and Operations Management (MTOM) allows an effective combination of job, experience, and continuing education. It is a unique... [+]
Experience-based Master degree in Technology and Operations Management (MTOM) allows an effective combination of job, experience, and continuing education. It is a unique program that effectively combines technical and managerial disciplines that are important and relevant for challenging professional careers both in public and private sectors. This is an ideal opportunity for those who seek formal qualifications within a cross-disciplinary program that is dedicated towards engineering systems, technology and operational optimization, development and deployment practices, and management processes.This program has been designed to provide qualifications, qualities, and mindset to help support continuous professional development. Use the opportunity to develop your qualifications and more importantly to ‘think differently, decide smartly, and act wisely’ for a greater professional career. [-]
Les mer
Nettkurs 1 time
Til inspirasjon Dette kurset er laget til inspirasjon for alle, uansett bakgrunn. [+]
Til inspirasjon Dette kurset er laget til inspirasjon for alle, uansett bakgrunn. Vi gir deg en smakebit i form av kunnskap og eksempler om hva du kan gjøre – kanskje starten, eller fortsettelsen, på din videre Lean reise. Temaer i kurset Hva er Lean? Noen Lean-prinsipper. Typiske utfordringen med Lean? Eksempler på virksomheter som jobber med Lean Hva nå? Hva bør du tenke på før du bestemmer deg for å gå videre   Gjennomføring Registrer deg under, og du mottar umiddelbart en mail med link til din kursportal. Klikk på linken. Se film, ca 15 min. Ta eksamen og motta eller last ned kursbevis.   Etter kurset Vårt slagord er «FRA ORD TIL HANDLING!» Ta en uforpliktende prat med oss om hva som skal til for at din virksomhet kommer «fra ord til handling». [-]
Les mer
Nettstudier 5 500 kr
Revenue management kan forklares som konsepter og analytiske verktøy som brukes for å reservere begrensede ressurser. [+]
Revenue management kan forklares som konsepter og analytiske verktøy som brukes for å reservere begrensede ressurser. I et hotells tilfelle innebærer dette å styre ressursene og optimere omsetningen.  Hoteller trenger medarbeidere som behersker teknikker for å selge: «rett produkt, til rett tid til rett pris til rett segment, for rett periode i rett kanal (Kristiansen, SOP Revenue Management, Thon Hotels, 2014)». Velutviklede og sofistikerte dataprogrammer er som regel brukt til å foreta innhenting av informasjonen for å prissette produktene riktig. Emnet omhandler konseptene, tankegangen og arbeidet fra det enkelte hotells side som ligger bak prissetting av hotellets tjenester før disse mates inn i systemene det være seg både for kjedehoteller med sine sofistikerte systemer så vel som små uavhengige hoteller som utfører arbeidet manuelt.   [-]
Les mer
Oslo 2 dager 12 500 kr
02 Nov
02 Nov
The ISO/IEC 27701 Foundation training course is designed to help participants understand the basic concepts and principles of a Privacy Information Management System (PIM... [+]
The ISO/IEC 27701 Foundation training course is designed to help participants understand the basic concepts and principles of a Privacy Information Management System (PIMS) based on ISO/IEC 27701. Moreover, during this training course, students will learn more on the structure of the standard including its requirements, guidance and controls on the protection of the privacy of Personally Identifiable Information (PII) principals and the relationship of the standard with ISO/IEC 27001 and ISO/IEC 27002. After completing this training course, you can sit for the exam and, if you successfully pass it, you can apply for the “PECB Certified ISO/IEC 27701 Foundation” credential. A PECB Foundation certificate proves that you have comprehended the fundamental methodologies, requirements, guidelines, framework and managerial approach. Learning objectives:  Understand the fundamental concepts and principles of a privacy information management system (PIMS) based on ISO/IEC 27701 Identify the relationship between ISO/IEC 27701, ISO/IEC 27001, ISO/IEC 27002, and other standards and regulatory frameworks Understand the approaches, standards, methods, and techniques used for the implementation and management of a PIMS [-]
Les mer
Nettkurs 4 dager 6 800 kr
På Lean Yellow Belt kurs vil du få en grunnleggende innføring i Lean og kontinuerlig forbedring gjennom utstrakt bruk av praktiske øvelser og spennende teori. Kurset går ... [+]
Du får en introduksjon til filosofien, arbeidsmetodikken og verktøyene i Lean og lærer hvordan du kan jobbe med forbedringer i egen virksomhet.Kurset er praktisk anlagt med spill, øvelser og eksempler som supplerer den teoretiske gjennomgangen. Kurset leveres i samarbeid med Lean Consulting.     Kort kursbeskrivelse Onlinekurs:Onlinekurset gjennomføres med 4 web-baserte samlinger i Teams à 2,5 timer med en avsluttende web-basert eksamen. Det suppleres med enkle hjemmeoppgaver og videoer for selvstudium. Ved bestått eksamen sertifiseres deltakeren som: Kaizen Institute «Lean Yellow Belt – digital edition». Webinarene vil inneholde presentasjoner og muligheter for spørsmål underveis. Vi vil i tillegg legge inn pauser slik at gjennomføringen oppleves aktiv og levende. Samlinger kurs i oktober: 12/10, 14/10, 19/10 og 21/10.Kl. 09:00 - 11:30 Samlinger kurs i november: 30/11, 2/12, 7/12 og 9/12.Kl. 09:00-11:30  Du får en introduksjon til filosofien, arbeidsmetodikken og verktøyene i Lean og lærer hvordan du kan jobbe med forbedringer i egen virksomhet.Kurset er praktisk anlagt med spill, øvelser og eksempler som supplerer den teoretiske gjennomgangen. Kurset leveres i samarbeid med Kaizen Institute.    Kort kursbeskrivelse Du får en introduksjon til filosofien, arbeidsmetodikken og verktøyene i Lean og lærer hvordan du kan jobbe med forbedringer i egen virksomhet.Kurset er praktisk anlagt med spill, øvelser og eksempler som supplerer den teoretiske gjennomgangen. Dette lærer du i løpet av kurset - Grunnleggende prinsipper i Lean- Hva som kjennetegner en Lean virksomhet- Kilder til sløsing og kilder til verdiskapning- Kartlegging og forbedring av arbeidsprosesser (verdistrømskartlegging og -analyse)- Strukturert problemløsning, rotårsaksanalyse og tiltaksutvikling- 5S og forbedringstavle- Planlegging av Lean prosjekter Hvem passer kurset for De som ønsker å lære hvordan man kan jobbe smartere og løse problemer gjennom systematisk kontinuerlig forbedring.Ledere som ønsker å finne ut om Lean er noe for deres virksomhetBli sertifisertVed bestått eksamen sertifiseres deltakeren som «Lean Yellow Belt». Sertifiseringen gir mulighet for senere påbygging til «Lean Green Belt» og «Lean Black Belt». Bli sertifisert Ved bestått eksamen sertifiseres deltakeren som «Lean Yellow Belt». Sertifiseringen gir mulighet for senere påbygging til «Lean Green Belt» og «Lean Black Belt». [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert 8 dager 25 000 kr
Nett (32 t) og klasserom (4 d) kurs med sertifisering for å lære å lede vellykkede forbedringsprosjekt ved bruk av Lean Six Sigma. [+]
Lean Six Sigma Green Belt kurs med sertifisering (nett og klasserom) Dette kurset er en kombinasjon av nett (32 timer) og klasserom undervisning (4 dager), hvor du lærer deg å lede vellykkede forbedringsprosjekt og utvikler dine ferdigheter innen problemløsning.  Kurset gir sertifisering gjennom GoLeanSixSigma og kursbevis fra Lean Tech. Lean Tech er partner med GoLeanSixSigma. Nettkursene deres har oppnådd høyeste score av kursdeltagerne. Deltagere beskriver kursene som morsomme, tilgjengelige, rimelige, praktiske, enkle å forstå og effektive.  >150.000 deltagere fra 220 land har deltatt hittil. Undervisningen er på engelsk. I tillegg til 32 timer nettundervisning er det 2 samlinger a 2 dager med 2-3 ukers mellomrom. Temaene i kurset gjennomgås med instruktør, og deltagerne får praktisert Lean Six Sigma gjennom spill og oppgaver. Undervisningen er på norsk.   Dette kurset er for deg som vil: Velge riktig prosjekt Definere og forstå problemet som skal løses Forstå nåsituasjon gjennom måling og kartlegging Analysere prosessen og bestemme rotårsaker Forbedre prosessen ved å implementere og verifisere de(n) beste løsningen(e). Oppnå varige resultat gjennom god kontroll på ny prosess Ønsker fleksibel læring hvor nettkurs og klasseromundervisning med praktiske oppgaver og veiledning fra instruktør kombineres (tilsvarende kurs tilbys også som ren nettundervisning og ren klasseromundervisning)   Du lærer følgende: Introduksjon Hva Lean Six Sigma er Kvalitetskostnader (Cost of poor quality - COPQ) Redusere variasjon 8 former for sløsing Ulike Lean Six Sigma roller (Hvitt, Gult, Grønt & Sort belte, Master & Champion) Innføring i PDCA & DMAIC problemløsningsmetoder Velge prosjekt (retningslinjer, utfordringer, kontroll spørsmål, veiledning) Definere problem Prosjekt charter & Tankekart (strukturere veien til mål) Voice of the customer - VOC (interne & eksterne kunder, forstå kundebehov og oversette til spesifikasjoner) Prosesskartlegging (du lærer hvilken prosesskartlegging som egner seg best til ulike formål) Process Walk Overordnet prosesskart SIPOC (Supplier - Process input - Process - Output - Customer) Verdistrømsanalyse VSA Swimlane map Spagetti diagram Kommunikasjon (plan, A3, interessentanalyse, møteeffektivitet) Utfordringer Måle nåsituasjon Velge relevante målinger  Type data (diskret og kontinuerlig) Definere målinger (Operational definion) Gruppering av data (Stratification Factors) Datainnsamling (Sjekkliste, frekvens, utvalg, bias) Målesystemanalyse - MSA (reproduserbarhet, repeterbarhet, presisjon, nøyaktighet) Forstå nåsituasjonen - baseline (Beregne prosessytelse)  Utfordringer Analysere for å bestemme rotårsaker Prosess analyser (bestemme kundeverdi og identifisere forbedringsområder: omarbeid, redundans, flaskehals, inspeksjon, beslutning, overlevering, gjennomgang, rapportering, forsinkelse, transport, feil, forberedelser)  Grafiske analyser Histogram og enkel statistikk Kake- og stolpediagram Pareto Run chart Box plot Scatter plot Finne mulige rotårsaker (Brainstorming, gruppering, 5 hvorfor & Fiskebein diagram) Utarbeide hypoteser Hypotesetesting (observasjon, data innhenting, grafisk analyser & korrelasjon - avgjøre om snitt og variasjon er signifikant forskjellig for datasett er ikke en del av scope)  Utfordringer Implementere løsninger  Få frem løsninger: Bestemme team Brainstorme løsninger (Analogy, Anti-Solution, Brain-writing, Channeling)  Lean forbedringsprinsipper Optimalisere flyt (en stykk flyt versus batching) Redusere omleggingstid (SMED) Arbeidscelle og lean lay-out Balansere arbeidsbelastning Fleksibel arbeidsstokk og parallell prosessering Kanban & Just-in-time Standardisering 5S Fremtidig prosesskart Filtrere løsninger (Prioriteringsmatriser) Vurdere risiko (Failure Modes and Effects Analysis - FMEA, feilhindring / Poka-yoke, visuell ledelse) Velge løsninger (Quick win, Kaizen (Rapid Improvement Event), pilot test, stegvis implementering, fullskala utrulling) Utfordringer Control - skape varige resultat Overvåkingsplan (velge målinger til Control charts - SPC) Responsplan (reagere ut fra type variasjon - normal vs spesiell, inkludere oppfølging i A3) Tallfeste effekter Dokumentering (Project Storyboard, prosedyrer, prosesskart, visuell ledelse, overføring til prosesseier) Kontinuerlig forbedring (overføre kompetanse til andre områder, erfarte læringspunkter, ytterlig forbedringspotensiale) Utfordringer  For å praktisere Lean Six Sigma benyttes et legospill i klasseromundervisningen. Spillet er utviklet av John Bicheno hos Lean Enterprise Research Centre ved Cardiff Business School, og senere videreutviklet av Joakim Hillberg hos Revere i Sverige. Spillet benyttes i flere land av foretak, universitet og konsulenter for å gi praktisk erfaring og forståelse av Lean Six Sigma prinsipper.     Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 19 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.   Nettundervisning GoLeanSixSigma leverer nettundervisningen som er utviklet av svært vellykkede Lean Six Sigma konsulenter, trenere og coacher med bred internasjonal erfaring. GoLeanSixSigma har hjulpet Amazon, Charles Schwab, BP, Starwood Hotels & Resorts - og andre ledende organisasjoner med å spare hundrevis av millioner av dollar med Lean Six Sigma. GoLeanSixSigmas læringsmetoder fokuserer på praktisk anvendelse, ikke bare "å vite om konseptene og verktøyene" - slik at kursdeltagerne kan begynne å bruke Lean Six Sigma med en gang. Kursene er brukervennlige og morsomme, noe som gjør læringen mer effektiv.    Tilbakemeldinger til kursholder "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Sertifisering For å oppnå Green Belt sertifisering må du bestå eksamen som består av 130 spørsmål. Innholdet er delt i 6 deler (Introduksjon, Define, Measure, Analyze, Improve & Control), og du må svare riktig på 80 % av spørsmålene innenfor hver del. Du har 4 timer på deg til å gjennomføre eksamen, og har ubegrenset antall forsøk. Nettundervisning og eksamen er på engelsk, mens klasseromundervisningen er på norsk.     Praktisk informasjon Kurset arrangeres på forespørsel fra bedrifter som har 6-15 deltagere. Åpne kurs arrangeres ihht kurskalenderen. Etter påmeldingsfristen vil deltagerne kalles inn til et nettmøte hvor kursfremdrift & forventninger avklares og spørsmål besvares. Nettmøtet er normalt første mandag etter påmeldingsfristen fra kl.9-10. Det er 4 dager med klasseromundervisning fordelt på 2 samlinger a 2 dager med 2-3 ukers mellomrom. Lunsj, forfriskninger og drikke i løpet av kursdagene er inkludert. Alle deltagerne mottar kursbevis fra Lean Tech og sertifiseringsbevis fra GoLeanSixSigma ved bestått eksamen. Du får følgende templater og veiledninger for å hjelpe deg videre i din utvikling: The Ultimate Lean Six Sigma Template Toolkit - templater til en verdi av 49 $ Go-Getters Guide to DMAIC (verdi 14 $) Super Simple Lean Six Sigma Ordliste (verdi 12 $) eBook: The Problem-Solver's Toolkit (verdi 9 $).  Du har tilgang til nettundervisningen i et år.    Kurset gir 32 studiepoeng (PDUs) hos Project Management Institutes (PMI), sertifiering for prosjektledere, og 3,2 studiepoeng (CEUs) etter den internasjonale sertifiseringsstandarden IACET. [-]
Les mer
Nettkurs 2 dager 3 000 kr
urset gjennomføres i sanntid med nettundervisning. Det blir mulighet for å stille spørsmål, ha diskusjoner, demonstrasjoner og øvelser. Verden endrer seg så raskt at det... [+]
En smidig tilnærming handler om å sette en organisasjon i stand til å svare på endringer i forutsetningene for egen virksomhet – raskt, effektivt og kontinuerlig. Det handler om å skape en lærende organisasjon, hvor endring og utvikling er naturlig og ønsket.    Det høres kanskje ut som et langt steg å ta, men alt begynner et sted, og et godt sted å begynne er her med en grundig introduksjon i hva smidig faktisk er, i hvordan det jobbes smidig – og ikke minst i hva som skal til for å gjøre en organisasjon smidig.    På 2 dager á 3 timer kan veien fremover for dere bli langt klarere.   Du vil lære om:  Historie: hvorfor og hvordan vokste smidig frem  Hva vil det si å være smidige i praksis og hva er det ikke  Hvilke endringer skal til for å jobbe smidig?  Tilbakemeldinger  Kontinuerlig forbedring  Fokusere på å levere verdi  Kultur  En introduksjon til smidig kultur   Verdier   Prinsipper  Praksiser  En innføring i noen smidige metoder  LEAN  DevOps  Lean start-up  Design Thinking  Scrum/Kanban    Etter endt kurs skal du: Ha en god forståelse for hva som skal til for å bli smidig og hvilke forutsetninger som må på plass for å lykkes. Ha en overordnet forståelse for hva ulike smidige metoder er og når de kan/bør brukes.  [-]
Les mer
Nettstudier 7 300 kr
Strategisk ledelse og innovasjon gjennomgår valg av strategier for en virksomhet, hvordan man skal utføre eksterne og interne analyser og metoder for å vurdere, utvikle o... [+]
Strategisk ledelse og innovasjon gjennomgår valg av strategier for en virksomhet, hvordan man skal utføre eksterne og interne analyser og metoder for å vurdere, utvikle og igangsette hensiktsmessige strategier for en virksomhet. I kurset legges det vekt på kunnskap om tilpassede metoder og organisatoriske løsninger for å omsette strategien i praksis. I disse prosesser er innovasjon og Corporate Social Responsibility (CSR) gjennomgående temaer. Denne utdanningen er en yrkesrettet utdanning som gir deg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innen strategi og innovasjon. Du vil vurdere strategicase og eventuelt jobbe med egen bedrift i forbindelse med utvikling av strategi. Oppdatér din kunnskap innen strategiområdet og hvordan bedrifter kan arbeide systematisk med innovasjon.   Karrieremuligheter Strategiarbeid i både SMB’er og større bedrifter Innovasjon og forretningsutvikling Utarbeidelse av markedsplaner, samt andre langsiktige strategidokumenter Arbeidsoppgaver knyttet til etikk og Corporate Social Responsiblity (CSR) i store bedrifter   [-]
Les mer
Nettkurs 3 dager 5 200 kr
23 Sep
I en hverdag der vi i stadig større grad jobber utover det tradisjonelle kontoret, blir digitale verktøy for møter, dialog og interaksjon stadig viktigere. Det å kunne be... [+]
MODUL 1 - VIRTUELL LEDELSE FRA HJEMMEKONTORET (3 timer) Å være en tydelig, positiv og inspirerende leder er både krevende og utfordrende, men samtidig stimulerende, lærerikt og motiverende. Det å jobbe med mennesker for å få dem til å vokse og yte er noe som krever fokus, tilstedeværelse og god humankompetanse. Det å se medarbeiderne dine og legge til rette for vekst og gode prestasjoner på en best mulig måte er det viktigste du gjør som leder. Vår verden utvikler seg i en digital retning og stadig flere medarbeidere jobber ikke fysisk sammen på den samme arbeidsplassen. Du som leder må forholde deg til mennesker som jobber sammen med både geografisk, språklig og kulturell avstand, noe som stiller nye krav til lederskapet. Virtuell ledelse eller fjernledelse blir stadig mer aktuelt for stadig flere ledere, noe som betyr at det må bygges ny kompetanse innenfor bruken av ulike digitale verktøy for å kunne henge med i utviklingen. I tillegg må lederskapet tilpasses en digital hverdag, der kravene og forventningene endrer seg fra det tradisjonelle lederskapet ansikt-til-ansikt på den fysiske arbeidsplassen. I disse dager er dette blitt høyaktuelt, og som ledere har vi måttet snu oss rundt og gjøre gode valg for å tilpasse oss den nye hverdagen på en god måte. Som i alt annet handler det om mestring, og dette kurset vil gi deltakerne påfyll som både vil sikre forståelse for egen rolle, og som vil gi økt kunnskap for hva som skal til for å kunne utøve godt virtuelt lederskap. Følgende tema vil dekkes i dette kurset: Inspirasjonsledelse Hvordan stå frem som en positiv rollemodell og inspirere dine medarbeidere til å bli og være topp motiverte? Situasjonsbestemt ledelse Hvordan sikre at du best matcher din lederstil med den situasjonen du til enhver tid står i? Delegering og ansvarliggjøring Hvordan delegere viktige oppgaver på en slik måte at medarbeiderne føler ekte eierskap og tar 100 % ansvar? Effektiv teamledelse Forstå hva som er viktig når det gjelder å få teamet og dets medlemmer til å jobbe sammen på best mulig måte. Prestasjonsledelse Hvordan bruke tiden mest mulig effektivt for å sikre at hver medarbeider til enhver tid er i stand til å prestere best mulig?   MODUL 2 - DET VIRTUELLE TEAMMØTET (2 timer) Å lede mennesker handler om å få medarbeidere med komplementære ferdigheter til å dra i samme retning. Velfungerende team er ofte kjernen til suksess i dagens arbeidsliv, og som leder må du være i stand til å gjøre gode valg som sørger for at fellesskapet leverer, og at den enkelte presterer og opplever mestring. Teammøter i det virtuelle rom blir stadig mer vanlig, og dette kurset vil gi innsikt og påfyll som vil sette deg som leder i stand til å planlegge og gjennomføre gode og effektive teammøter ved hjelp av digitale verktøy. Fokuset for dette kurset vil være: Planlegging og gode forberedelser Mulighetene digitale verktøy gir Selve gjennomføringen: Praktisk og tydelig møteledelse Aktiv samhandling og engasjement Beslutningstaking og gode valg Fremdrift og tydelig ansvarsfordeling Etterarbeid og oppfølging   MODUL 3 - VIRTUELL COACHING (2 timer) Som leder er din viktigste oppgave å legge til rette for at de medarbeidere du har ansvaret for er i stand til å prestere så godt som mulig. Da gjelder det å være en tilrettelegger og døråpner, en effektiv beslutningstaker, og ikke minst, en god coach og trener. Ledere som lykkes i å bygge gode mellommenneskelige relasjoner til sine medarbeidere, vil også lykkes med å utvikle hver enkelt ut fra de individuelle behov den enkelte har. På den måten bygges det et stadig sterkere fundament som vil bidra til at den enkelte mestrer og lykkes. Gjennom god dialog en-til-en skaper lederen en dynamikk og atmosfære som gjør at medarbeideren stadig kan ta nye steg. Et helt sentralt verktøy i en slik dialog er coaching – et verktøy som, brukt riktig, fungerer ypperlig for å få medarbeiderne til å ta egne og selvstendige valg. Behersker du coaching, vil du ikke bare bygge selvstendige og ansvarsbevisste medarbeidere – du vil også sette deg selv som leder i stand til å bruke tiden din på det som er viktigst for din rolle, nemlig aktivt lederskap. Fokus for dette kurset vil være: Vise hvordan digitale verktøy kan bidra til vellykkete en-til-en-samtaler Tydeliggjøre hvorfor GROW som metodikk vil sette deg i stand til å kunne gjennomføre effektive utviklingssamtaler Synliggjøre viktigheten av gode spørsmål og aktiv lytting Fremheve betydningen av gode avtaler og tydelig fremdrift Demonstrere hvordan god struktur forbedrer individuell oppfølging   NB! Modulene er lagt opp med en fornuftig progresjon, der vi anbefaler å starte med grunnleggende kommunikasjon og kurset Effektiv budskapsformidling hjemmefra.  Vi anbefaler at du, spesielt dersom du er leder, gjennomfører kursene i den rekkefølgen som er beskrevet over. Samtidig er vi veldig klar over at forskjeller i kompetanse og erfaringer vil gjøre at en del vil føle at de behersker deler av dette. Derfor er kursene designet som frittstående kurs, med en rød tråd, noe som gjør at man fint også kan velge enkeltkurs uten å følge den anbefalte rekkefølgen over. [-]
Les mer
Nettkurs 4 dager 8 300 kr
På Lean Green Belt kurs du få en dypere innføring i Lean gjennom bruk av praktiske øvelser, rollespill og og spennende teori. Du vil få kunnskap om hvordan du kan designe... [+]
Kurset leveres i samarbeid med Lean Consulting. Kort kursbeskrivelse Kurset leveres i samarbeid med Kaizen Institute. Samlinger kurs som starter i november: 9/11, 11/11, 16/11 og 18/11.Kl. 09:00-11:30  Agenda Kort kursbeskrivelse Vi går igjennom sentrale temaer i Lean Ledelse, herunder endringsledelse, endringsmotstand, tavledesign og tavleledelse. Gjennom tavletrening og rollespill blir den enkelte utfordret og får «kjenne litt» på hverdagen. Hoshin Kanri med fokus på visjon, verdier, strategisk tenking og Lean som driftsstrategi med genialt enkle løsning er vil bli gjennomgått. Kurset er praktisk anlagt med spill, øvelser og praktiske eksempler som supplerer den teoretiske gjennomgangen. Dette lærer du i løpet av kurset Lean Ledelse, herunder suksesskriterier, endringsledelse og endringsmotstand.Hoshin Kanri – Synlig målstyringVerdiskapende fokus – utvikling av mål og delmålStrategiske mål – hvordan bygge opp en enkel forretningsmodell.Enkel innføring i bruk av PDCA.Milepæler – hvor Lean-moden er din virksomhet?Bruk av KPI’er for å forståDesign og bruk av Lean tavler. Tavleledelse.Visjon – Mål – aktivitet; hva den enkelte gjør HVER DAG i jobben mot å nå visjonen. Hvem passer kurset for Kurset passer for alle medarbeiderne som jobber med Lean virksomhet / prosjekt, særlig for de som ønske en ledende rolle i prosjektet. Kurset passer også for deg som ønsker å utforme og/ eller realisere virksomhetens strategi på en genialt enkel måte. Bli sertifisert Ved bestått eksamen sertifiseres deltakeren som «Lean Green Belt». Sertifiseringen gir mulighet for senere påbygging til «Lean Black Belt». [-]
Les mer
Nettkurs 3 timer 1 950 kr
24 Sep
Teammøter i det virtuelle rom blir stadig mer vanlig, og dette kurset vil gi innsikt og påfyll som vil sette deg som leder i stand til å planlegge og gjennomføre gode og ... [+]
DET VIRTUELLE TEAMMØTET (MODUL 2) Å lede mennesker handler om å få medarbeidere med komplementære ferdigheter til å dra i samme retning. Velfungerende team er ofte kjernen til suksess i dagens arbeidsliv, og som leder må du være i stand til å gjøre gode valg som sørger for at fellesskapet leverer, og at den enkelte presterer og opplever mestring. Teammøter i det virtuelle rom blir stadig mer vanlig, og dette kurset vil gi innsikt og påfyll som vil sette deg som leder i stand til å planlegge og gjennomføre gode og effektive teammøter ved hjelp av digitale verktøy. Fokuset for dette kurset vil være: Planlegging og gode forberedelser Mulighetene digitale verktøy gir Selve gjennomføringen: Praktisk og tydelig møteledelse Aktiv samhandling og engasjement Beslutningstaking og gode valg Fremdrift og tydelig ansvarsfordeling Etterarbeid og oppfølging   Dette kurset er modul 2 i kursrekken i Virtuell ledelse [-]
Les mer
Nettkurs 1 260 kr
Grunnleggende styrearbeid er et nettkurs der du får lære om styrets oppgaver, roller og myndighet i selskapet og innnføring i den økonomiske risikoen, lover og regler. [+]
Grunnleggende styrearbeid Lederskolen Med dette korte og konsise kurset, får du grunnleggende kompetanse og forståelse av styrearbeid. Her får du vite hva som er styrets oppgaver, roller og myndighet i selskapet, og innnføring i den økonomiske risikoen, lover og regler. Målgruppe: Kurset passer for deg som er eller skal bli styreleder, styremedlem, varamedlem eller observatør. Det er også nyttig for deg som rapporterer til styret eller er generelt interessert i styrearbeid. Læremidler og ressurser: Alle læremidler inngår i kursprisen. I tillegg til leksjoner og oppgaver inneholder kurset relevante artikler til inspirasjon og ettertanke, utdrag av en rettsak og utdrag av aktuelle lover. Det inneholder også mange maler du kan benytte i eget styrearbeid. Sammen med kurset får du tilgang til Styrerommet der du kan utveksle erfaringer og spørsmål med deltakere i alle kursene på NooAs lederskole.  Krav til forkunnskaper: Ingen Varighet: Ca. 8 timer selvstudier. I tillegg får du tilgang til kurset i 180 dager, og til Styrerommet i 365 dager. Elektronisk utmerkelse: Når du har oppnådd minst 80 % riktige svar på alle flervalgsoppgavene får du en elektronisk utmerkelse. Den fungerer som et kursbevis som du for eksempel kan dele på LinkedIn om du ønsker det. Lærer: Ingen lærer Kursbeskrivelse: Kurset består av tre deler med til sammen 23 leksjoner. Hver leksjon avsluttes med en flervalgsoppgave: Styrets oppgaver, sammensetning og plikter Profesjonalisering av styrearbeidet Styrets oppgaver Styrets sammensetning Antall medlimmer og valg av styre Ansatterepresentasjon Hvor lenge tjenestegjør styremedlemmer Styrets forvaltningsplikt Styrets tilsynsplikt  Ansvar og krav Ansvarsbegrensning hos aksejeiere Økonomisk og personloig ansvar Tre tilbake og avsetting Krav om forsvarlig egenkapital og likviditet Krav om forsvarlig egenkapital og handleplikt Begjæring om gjelds- og konkursbehandling Krav om styrebehandling Varsel om styrebehandling  Organisering, samarbeid og avtaler Organisering Samarbeidsklima og styreleders rolle Styreinstruks Avtaler med aksjeeiere eller medlemmer av selskapes ledelse Inhabilitet og misbruk av posisjon i selskapet Fullmakter og representasjon utad Styrets opplysningsplikt Kurset inneholder også relevante artikler til inspirasjon og ettertanke, utdrag av en rettsak og utdrag av loven på spesifikke områder, samt følgende maler du kan benytte i eget styrearbeid: Styreinstruks Fratredelseserklæring styreleder/styremedlem Innkallelse styremøte Innkallelse generalforsamling Mistillitsforslag styreleder/styremedlem/styre Villighetserklæring styremedlem, erklæring fra styreleder, styremedlem Taushetserklæring styreverv   [-]
Les mer
Nettstudier 30 000 kr
Denne utdanningen gir deg kunnskaper og ferdigheter som gjør deg i stand til å opptre tryggere og med mer slagkraft som leder i en servicebedrift. [+]
Denne utdanningen gir deg kunnskaper og ferdigheter som gjør deg i stand til å opptre tryggere og med mer slagkraft som leder i en servicebedrift. Denne utdanningen gir deg kunnskaper og holdninger som gjør deg i stand til å opptre tryggere, smidigere og mer effektivt som leder i en servicebedrift. Studiet gir en praktisk kompetanse som du raskt kan dra nytte av i egen arbeidssituasjon. Øk dine kunnskaper om kommunikasjon, serviceledelse. personalledelse og økonomi. Servicelederskolen passer både for deg som ønsker deg inn i en stilling som leder, og for deg som trenger å oppdatere og formalisere din kompetanse.   Obligatoriske emner Kommunikasjon - Servicelederskolen   Studiepoeng: 7,5     Serviceledelse   Studiepoeng: 7,5     Personaladministrasjon, lover og avtaler - Servicelederskolen   Studiepoeng: 7,5     Økonomi   Studiepoeng: 7,5       Nivå: Fagskoleutdanning   Antall studiepoeng:     30       Opptakskrav:    Fullført videregående skole, fagbrev eller erfaring i forbindelse med jobb, kurs, frivillig arbeid og verv innen ulike organisasjoner. Søkere med annen utdanning enn norsk eller nordisk videregående opplæring må i tillegg dokumentere kunnskaper og ferdigheter i norsk tilsvarende Norsk Vg1 studieforberedende, Norsk Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram eller bestått Norskprøve 3, med resultat B1 på muntlig og skriftlig del.       Studietid:   Du kan bruke inntil 12 måneder på å gjennomføre dette studiet. Dersom du ser at du trenger lenger tid på å fullføre kan du søke om forlengelse. Hvis du søker om forlengelse før studietiden har gått ut koster det 350 kroner pr. måned. Hvis du søker om forlengelse etter at den ordinære studietiden har gått ut koster det først 500 kroner i oppstartsgebyr og så 350 kroner pr. måned. Du kan utvide din studietid ved å sende en søknad om forlengelse pr. e-post til studietid@nki.no Studiestart:   Studiet har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Antall innsendinger:   17   Eksamen:   Det arrangeres fire eksamener, en i hvert fag to ganger i året, fire timers individuell skriftlig. Hjelpemidler: Kalkulator  All informasjon om eksamen.   Pris: Pris 30 000,-   Pris eksamen:   4 eksamener á kr 1 950,- Studiemateriell:    Studiemateriell fåes kjøpt hos NKI Forlaget. Etter bestilling av nettstudiet får du en link til NKI Forlaget hvor du finner pensumlitteratur og tilbud om å kjøpe de bøkene du trenger.   Lånekassen:   Godkjent for lån / stipend i lånekassen. Finansiering:   Du kan velge mellom kortbetaling, faktura på totalbeløpet, avdragsordning eller annen betaler. Dette velger du i bestillingen. Tips til finansiering:   Du kan få støtte fra arbeidsgiver, NAV, fagforeninger eller søke om stipender. [-]
Les mer
14 timer 9 900 kr
Operativ ledelse har nøkkelrolle mellom ledelse og arbeidstakere i å sikre at HMS‐systemene fungerer. [+]
Operativ ledelse har nøkkelrolle mellom ledelse og arbeidstakere i å sikre at HMS‐systemene fungerer.Formann eller Bas har en nøkkelrolle i styring og kommunikasjon mellom arbeids‐ takere og ledelse, og sikre at HMS‐systemene fungerer effektivtJo mer bevisst en arbeidsleder er på HMS, desto bedre er sikkerhetsklimaet. Lederinvolvering og arenaer for problemløsning er de mest effektive faktorene for å oppnå god sikkerhet på byggeplasser Veiledning av arbeidsledere i å inkludere sikkerhet i møter med arbeidstakerne, hadde en betydelig positiv og varig effekt på sikkerhetsnivået. God lederstil, effektiv håndhevelse, og god kommunikasjon mellom arbeidstakere og formenn, hadde sammenheng med omfanget av farlige handlinger og ulykker. Vi har utviklet et kurs spesialtilpasset denne målgruppe. Vi har lagt opp til korte undervisnings intervaller med refleksjonsoppgaver i mellomperioden.  Dette inkluderer en time individuell samtale med profesjonell ledercoach. Kursets gjennomføres som 4 x 3,5 timer med en kursdag i uken fra 8 -11.30. Tema er bla. Meg som leder, Hva vil det si? Hva forventer jeg av meg selv? Hva er mine mål som leder? Meg i forhold til ansatte Meg i forhold til bedriften Motivasjon, meg og mine medarbeidere Kommunikasjon Hvordan bygge en god sikkerhetskultur Mitt ansvar vedr HMS/KS Gjennomgang av relevant lovverk. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.