Maritime kurs og shipping
Hordaland
Du har valgt: Ågotnes
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff ( i Ågotnes ) i Maritime kurs og shipping
 

10 dager 32 200 kr
Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer, og dessuten andre i beredskapsfunksjoner på ski... [+]
MÅL: Deltakerne skal etter endt kurs kunne: ta kommando over redningsfarkost eller mann-overbord-båt under og etter utsetting betjene motor på redningsfarkost ha ansvar for overlevende og redningsfarkost etter at skipet er forlatt bruke innretningertil å angi posisjon, herunder sambands og signalutstyr og lys- og røyksignaler gi førstehjelp til overlevende lede brannslokningsoperasjoner om bord på skip organisere og lære opp brannlag inspisere og vedlikeholde anlegg og utstyr for branndeteksjon og brannslokking undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse gi førstehjelp omgående i tilfelle av ulykke eller sykdom om bord MÅLGRUPPE: Kurset er rettet mot alle skipsoffiserer og andre som er utpekt til leder for beredskapsfunksjoner ombord i skip. VARIGHET: 10 dager - 80 timer REPETISJONSFREKVENS: Minst hvert 5 år gjennom et godkjent oppdateringskurs INNHOLD: Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer og andre i beredskapsfunksjoner på skip i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Opplæringen består av tre deler. Spesifikasjon av minstekrav til kompetanse for redningsfarkoster og mann-overbord-båter unntatt hurtiggående mann-overbord-båter (tabell A-VI/2-1) Spesifikasjon av minstrekrav til kometanse i ledelse av brannslokking (tabell A-VI/3) Spesifikasjon av minstekrav til kompetanse i medisinsk førstehjelp (tabell A-VI/4-1) MYNDIGHETSKRAV: FOR 2011-12-22 nr 1523: Forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk §9 (2) [-]
Les mer
2 dager 5 800 kr
Etter gjennomført opplæring skal deltagerne ha kunnskaper og ferdigheter i å reagere og handle ved alarm, samt følge nødprosedyrer. Sikre effektiv evakuering av fart... [+]
MÅLGRUPPE: Alle sjøfolk som er ansatt eller engasjert i en hvilken som helst stilling om bord på roro-passasjerskip og andre passasjerskip, og som er tildelt plikter i beredskaps- eller sikkerhetsfunksjon.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 16 timer fordelt på 2 dager.   REPETISJONSFREKVENS: All sikkerhetsopplæring skal oppdateres hvert 5.år.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Det er ingen krav til forkunnskaper for å kunne delta på dette kurset.   INNHOLD: Alarminstruks og beredskapsplaner Assistere passasjerer underveis til mønstrings- og livbåtstasjoner Mønstringsprosedyrer Kommunikasjon Redningsmidler Krisehåndtering og menneskelig adferd Optimalisere bruken av ressurser Kontrollere passasjerer og annet personell under nødsituasjoner Passasjersikkerhet ved ombord- og ilandstigning Transport av farlig gods Sikring av last og skipsåpninger [-]
Les mer
Bodø 2 dager 8 000 kr
15 Aug
15 Oct
26 Nov
Kurs for alle som skal jobbe på passasjerbåt. [+]
Alle som skal jobbe på passasjerbåt. MÅL:Etter kurset skal deltakeren kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens avsnitt A-V/2 og tabell A-V/2, kompetanse i krisehåndtering og menneskelig adferd FREKVENS:Gyldighet i 5 år. MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel V/2, STCW kodens avsnitt A-V/2 og tabell A-V/2. INNHOLD:PassasjerhåndteringSikkerhetstrening for mannskap i passasjerområderKrisehåndtering og menneskelig adferdPassasjersikkerhet, sikring av last og skipsåpninger Kurset tilsvarer tidligere Crowd and crisis (C&C). For mer informasjon om våre kurs se: www.kursibodo.no  [-]
Les mer
Nettkurs 5 990 kr
Etter kurset skal kursdeltaker kunne demonstrere tilstrekkelig kunnskap, ferdigheter og forståelse av sikkerhetsrelatert arbeide, i henhold til minimumskrav i STCW kodens... [+]
SSO (Ship Security Officer) nettkurs Etter kurset skal kursdeltaker kunne demonstrere tilstrekkelig kunnskap, ferdigheter og forståelse av sikkerhetsrelatert arbeid, i henhold til minimumskrav i STCW kodens tabell A-VI/5. Krav til forkunskap: For å kunne delta på kurset må deltaker ha 12 måneders fartstid som offiser. Læremål:Etter kurset skal kursdeltaker kunne demonstrere tilstrekkelig kunnskap, ferdigheter og forståelse av sikkerhetsrelatert arbeid, i henhold til minimumskrav i STCW kodens tabell A-VI/5. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 11 timer e-læring Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen   [-]
Les mer
Nettkurs 665 kr
Kurset tilfredsstiller myndighetenes krav om årlig teoretisk oppdatering i FSE inkl. førstehjelp, med unntak av hjerte-lunge-redning. [+]
Kurset tilfredsstiller myndighetenes krav om årlig teoretisk oppdatering i FSE inkl. førstehjelp, med unntak av hjerte-lunge-redning. Du må i tillegg til denne teoretiske gjennomgangen i førstehjelp får øvelse i HLR (munn-til-munn og hjertekompresjon).Det skal ikke være mer enn 12 måneder mellom hver opplæring jf. veiledning til §7 i FSE. Personer som arbeider i og vedlikeholder både elektriske lav- og høyspenningsanlegg på NIS- og NOR-registrerte skip. Dette gjelder alle faggrupper som har befatning med det elektriske anlegget ombord. Foruten elektrofagfolk gjelder dette også f.eks. maskinister, tele- og instrumentpersonell og automatikere. Kurset inneholder disse emnene:● Ansvar og konsekvenser av strømskader● Planlegging● Adgang● Arbeid på frakoblet anlegg● Arbeid nær ved spenningssatte deler● Arbeid under spenning● Ulykkesberedskap og melderutiner● Verneutstyr og måleinstrumenter● Tilsyn og lovbestemmelser● Teoretisk førstehjelp, strømskader Kurset har en felles innledning om temaer som er like for lav- og høyspenningsområdene. Kurset tar også for seg de spesifikke arbeidsmetodene for lavspenning og deretter teoretisk førstehjelp.Avslutningsvis er det en teoretisk prøve som må bestås. [-]
Les mer
4 dager 15 100 kr
Dette er et kurs for alle som inngår i bro-team på hurtigbåt. Kurset gjennomføres med forelesing, gruppearbeid og praktiske øvelser i simulator. [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til fører og mannskap i hurtiggående mann-over-bord-båt i henhold til STCW A-VI/2-2.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 32 timer fordelt på 4 dager.   REPETISJONSFREKVENS: All sikkerhetsopplæring skal oppdateres hvert 5.år.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Kursdeltager må minimum ha gjennomført grunnleggende sikkerhetsopplæring for sjøfolk, samt grunnleggende opplæring i redningsfarkost for å kunne delta på dette kurset. Dokumentasjon i form av gyldig kursbevis må fremlegges før kursstart.   INNHOLD: Konstruksjon og utrustning av HMOB Daviter, kraner og utsettingsarrangementer Vedlikeholdsrutiner for HMOB og utsettingsarrangementer Kjennskap til og bruk av utstyr ombord i HMOB Oppretting av kantret HMOB Manøvrering i dårlig vær og i høy og sakte fart Navigasjonsutstyr som vanligvis finnes i HMOB Innføring i søkemønstere Betjening og enkel feilsøking på motor og tekniske installasjoner Berging av overlevende og overflatesvømming Helikopteroperasjoner     Nødkommunikasjon [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 4 dager 6 800 kr
31 Aug
Fritidskippersertifikat World Wide - D5LA Holdes i digitalt klasserom med instruktør. [+]
Du kan bygge på fritidskippersertifikatet gjennom et tilleggskurs for utvidet fartsområde. Bestått kurs vil gi deg rett til å føre et fritidsfartøy med skroglengde inntil 24 meter i uinnskrenket fartsområde (alle farvann). Kurset inkluderer: Astronavigasjon, Verdensmeteorologi Oceanografi Publikasjoner og regelverk Kurset holdes over 4 undervisningsdager + eksamen   [-]
Les mer
1 dag 3 600 kr
Denne opplæringen dekker kravene til av opplæring av sjøfolk med og uten særskilte sikringsplikter om bord på skip eller flyttbar innretning i henhold til STCW [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til av opplæring av sjøfolk uten særskilte sikringsplikter om bord på skip eller flyttbar innretning i henhold til STCW A-VI/6-1.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 5 timer fordelt på 1 dag.   REPETISJONSFREKVENS: Det er ikke krav til oppdatering av kurs i sikringsbevissthet.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Ingen særskilte krav til forkunnskaper.   INNHOLD: Trusselbildet i den maritime næringen Internasjonalt og nasjonalt regelverk Sentrale begreper og definisjoner Håndtering av sensitiv informasjon Ansvarsforhold mellom involverte aktører Identifisering av trusler, gjenkjennelse og påvisning Påkrevde handlinger ved ulike sikringsnivåer Rapportering av sikringshendelser Kjennskap til beredskapsplanverk Sikringstrening og øvelser [-]
Les mer
Praksis + nettkurs Nordkapp 20 timer 18 600 kr
22 Aug
23 Sep
04 Nov
Grunnleggende sikkerhetskurs er rettet mot sjøfolk som er ansatt eller engasjert i hvilken som helst stilling om bord på skip innenfor skipets virksomhet, som en del av b... [+]
Kurset er obligatorisk for sjøfolk som skal tjenestegjøre om bord i fartøy, uavhengig av stilling og posisjon.  Kurset består av e-læring i tillegg til 2 dager praktisk del og innbefatter grunninnføring i følgende fag:        STCW Tabell A-VI/1-1    Sjøredning        STCW Tabell A-VI/1-2    Brannvern og røykdykking        STCW Tabell A-VI/1-3    Grunnleggende førstehjelp        STCW Tabell A-VI/1-4    Personlig sikkerhet Etter at du har gjennomgått alle emner i E-læringen kan du avlegge sluttprøven av e-læringsdelen. Denne vil kun åpnes for gjennomføring når alle emner er gjennomgått. Sluttprøven er satt som et krav for å kunne delta på den praktiske delen av kurset.  Praktisk del består av 20 timer på 2 dager Kurset gyldighet er 5 år E-læringsmodulen vil bli gjort tilgjengelig ca. 14 dager før kursstart og må være gjennomført for å kunne gjennomføre praktisk del.  [-]
Les mer
3 dager 16 400 kr
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System), dette er ett pliktig kurs for offiserer [+]
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) ECDIS er et pc basert navigasjons verktøy som kan brukes som et alternativ til tradisjonelle papirkart, såkalt papirløs navigasjon. ECDIS  og elektroniske kart (ENC) er en total forandring fra å navigere med tradisjonelle papirkart, med mange fordeler og nye muligheter. Brukt på riktig måte kan ECDIS være med på å sikre og effektivisere dagens ”moderne” navigasjon. På den annen side så er det mange nye utfordringer.  Manglende kunnskap om ECDIS og om kompleksiteten i elektroniske kart (ENC) vil være en risk faktor.          Dette kurset et vil gi grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og forståelse av ECDIS og elektroniske kart (ENC).  Kurset har ikke som mål å lære bort grunnleggende navigasjon, men hvordan man bruker ECDIS til sikker navigering.  ECDIS kurset er i henhold til IMO-modell kurs 1.27 (2012 EDITION), og STCW Chapter II, Section A-II/1 and Table A-II/1, Table A-II/2 og Table A-II/3. MÅL: Ved fullført kurs, skal kursdeltakerne kunne: ·          bruke ECDIS på det samme trygge og effektive nivå som ved bruk av konvensjonelle papirkart. ·          Kunnskap om  muligheter og begrensninger med ECDIS ·          vurdere all relevant informasjon og kunne gjøre riktige tiltak i tilfelle en feil. ·          Bli kompetent og få en god forståelse av elektroniske kart (ENC). ·          Operasjonelle prosedyrer. ·          Prosedyrer for elektroniske kart (oppdatering, bestilling, permits etc.)  MÅLGRUPPE: Skipsoffiserer, ruteplanleggere, loser som bruker ECDIS. FORKUNNSKAP: De som deltar på kurset må ha erfaring med kartarbeid og bør være i stand til å utføre alle vanlige navigasjonsoppgaver på en skipsbro. VARIGHET: 5 dager (40 timer iht. IMO modell kurs) INNHOLD: Kurset er jevnt fordelt mellom teori og parktiske oppgaver på ECDIS med egen bro simulator. ·          Regler og forskrifter ·          ENC ·          Sensorer ·          Ruteplanlegging og monitorering ·          Alarmer ·          Dokumentasjon / Back-up ·          Kartoppdatering ·          GNSS ·          Safety settings ANNET: Kurset gjennomføres på et eget ECDIS desk-top klasserom med 12 ECDIS stasjoner. Hver deltager får ”hands on training” på hver sin egen ECDIS stasjon. Det kan simuleres avanserte og troverdige senarioer og simulatoren har Radar, Radar overlay, AIS, Visuell sene samt kontroll over eget skip m.m For 2 dagers familiserings kurs  på Telko TECDIS og MARIS ECDIS 900 klikk her [-]
Les mer
Nettkurs 3 100 kr
Kurset er rettet mot landbasert og seilende personell som har, eller skal implementere ISM - International Safety Management som styringssystem. [+]
ISM-koden (International safety management code – A.741(18)) er en internasjonal sikkerhetsstyringsstandard for drift av fartøy (flyttbare installasjoner til sjøs) og hindring av forurensing.  Kurset gir innføring i formålet med ISM koden som er å ivareta sikkerheten innenfor internasjonal shipping, redusere forurensing fra skip, beskyttelse av det ytre miljø, samt forhindre skader eller tap av menneskeliv.  Det tar for seg ISM kodens oppbygning og krav satt i koden. Samt hvordan selskapet (rederi) delegerer, og hvordan de involverte ivaretar sine oppgaver og plikter. Kort om kursinnholdet: ISM koden  Aktuelle lover og regler Revisjonsledelsens/skipsledelsens gjennomgåelse Avviksbehandling Risiskoanalyser Oppgaver Dette blir gjennomført som nettkurs.  Dette kurset kan også brukes som et et grunnlag for påbygning til ISM Revisjonslederkurs.   [-]
Les mer
2 dager
Den maritime næringens ambisiøse miljømålsetting om reduksjon av utslipp av klimagasser og miljøgifter blir stadig mer sentral. [+]
EcoShip er fartsoptimalisering i praksis Kursdeltakerne skal tilegne seg nødvendig kunnskap, ferdighet og kompetanse til å planlegge og gjennomføre drivstofføkonomiske kjøringer av typiske pendelferjer/hurtigbåter i den hensikt å minimalisere utslipp av klimagasser og miljøgifter. Kursdeltakerne skal også forstå sammenhengen mellom drivstofføkonomisk kjøring og økt sikkerhet for både skip, last og passasjerer – spesielt ved manøvreringer til og fra land. Kurset inneholder innføring i Radar og kartamskin under dårlig sikt. Krav til forkunnskap:Ingen Læremål: Etter kurset skal deltakerene kunne demonstrere kompetanse for å spare miljø og utgifter knyttet til skipsfart samt oppdatering av hurtigbåt kompetansen. Varighet: 2 dager.   Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
Nettkurs 9 timer 4 990 kr
Tilleggskompetanse for skipsfører på lasteskip med lengde (L) under 24 meter i fartsområde liten kystfart som skal utføre ankerhåndtering eller slep. [+]
Nettkurs Ankerhåndtering og slep. Skipsfører på et skip som skal utføre ankerhåndtering eller slep skal som et minimum ha kunnskap om: a) å utarbeide, bruke og forbedre prosedyrer b) å identifisere risikoer og utarbeide risikoanalyser (se verktøy for risikovurdering på www.sdir.no) c) vedlikehold d) opplæring e) skipsførers plikter.   Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i emneplanen gjennom avsluttende prøve på nett. Hvert enkelt emne i avsluttende prøve skal være bestått. [-]
Les mer
Nettkurs 10 timer 1 190 kr
SRC/VHF Nettkurs for personell i Offshornæringen og fritidsbåtbrukere. Kurs på nett - enkelt og lettfattelig! Avslutt med eksamen hjemme i stua! [+]
Ta VHF-kurs på internett! (SRC-sertifikatet)   For å bruke maritim VHF må du ha VHF/SRC-sertifikatet. Med VHF Nettkurs lærer du deg hele pensum enkelt og lettfattelig via et moderne nettkurs – alt foregår på internett. Kurset er krydret med en mengde animasjoner, videoer og hundrevis av oppgaver. Når kurset er ferdig tar du eksamen hjemme i stuen. Verre er det ikke.   Mer om VHF Nettkurs Ta kurset når du har tid i eget tempo via internett. Du får tilgang med det samme du melder deg på, og har ubegrenset personlig tilgang i 12 måneder. Kurset er et moderne nettkurs – oppdatert med de seneste endringer. Kurset består av 10 moduler med testoppgaver etter hvert kapittel. I tillegg finnes det flere VHF test-eksamener inkludert i kurset. Du er ikke helt på egenhånd – og kan stille spørsmål til dyktige faglærere gjennom mail og et forum i kurset. Båtførerprøven.com AS er en godkjent kursarrangør av Telenor Maritim Radio. Kurset følger pensumkrav i henhold til læreplanene til Telenor Maritim Radio. Kurset er det samme enten man er fritidsbåtbruker eller skal bruke dette Offshore. Mer om VHF/SRC Eksamen Eksamen kan tas over internett hjemme. Det vil være noen avkryssningsoppgaver og noen "praktiske" oppgaver på en VHF simulator. Alt dette kan du gjøre hjemme i stuen. [-]
Les mer
4 dager 15 000 kr
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens tabell A-VI/2-1. FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsst... [+]
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens tabell A-VI/2-1. FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/2, STCW kodens avsnitt A-VI/2 og tabell A-VI/2-1. Redningsfarkoster og mann-over-bord-båter, unntatt hurtiggående mann-over-bord-båter.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til opplæring av redningsfarkost mann over bord båt personell i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Ta kommando over en redningsfarkost eller mann over bord båt under og etter utsetting (teori og praksis).Betjene motor på en redningsfarkost (teori og praktisk demonstrasjon).Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis).Bruke innretninger til å angi posisjon, herunder kommunikasjons- og signalutstyr og lys- og røyksignaler (teori og praktisk demo).Gi førstehjelp til overlevende (teori og praksis). [-]
Les mer