Maritime kurs og shipping
Du har valgt: Møre og Romsdal
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff ( i Møre og Romsdal ) i Maritime kurs og shipping
 

Klasserom + nettkurs Leknes 8 måneder 70 000 kr
02 Sep
Nett- og samlingsbasert FSAB-kurs. Fiskeskipper kl. AB (FSAB) gir førerrettighet på fiskefartøy opptil 3000BT i ubegrenset fartsområde. [+]
FSAB kurs 2024-2025: Undervisningen gjennomføres nett og samlingsbasert. Kurset starter i september 2024 med undervisning i faget F1-Navigasjon, og avsluttende eksamen for F1 i desember 2024. På nyåret 2025 starter undervisningen i fagene F2-Lastelære og F3-Kontroll og omsorg, og avsluttende eksamen for F2 og F3 i mai 2025. Emner F1 - Navigasjon (september-desember 2024) F2 - Lastelære (januar-mai 2025) F3 - Kontroll og omsorg (januar-mai 2025) Samlingsplan Uke 36/2024: Nettbasert samling Uke 44/2024: Nettbasert samling Uke 50/2024: Stedbasert samling m/eksamen F1 Uke /2025: Nettbasert samling Uke /2025: Nettbasert samling Uke /2025: Stedbasert samling m/eksamen F2 og F3*Dato for samlinger i 2025 kommer!   Kort om kompetansesertifikat FSAB Hvilke rettigheter får jeg ved å inneha kompetansesertifikat fiskeskipper klasse AB (FSAB)? Du kan være fører på norske fiskefartøy opp til 3000 BT i ubegrenset fartsområde eller være overstyrmann eller vaktgående navigatør på norske fiskefartøy av ubegrenset størrelse og i ubegrenset fartsområde. Hva kreves av utdanning og fartstid for å få utstedt sertifikatet? Vitnemål som viser til regel II/1 i STCW konvensjonen, tilsvarende utdannelsen til kompetansesertifikat dekksoffiser klasse 4 (D4). 24 måneder (720 dager) fartstid på fartøy med største lengde 15 meter eller mer hvor minst 6 måneder (180 dager) er på fiskefartøy med største lengde 15 meter eller mer. Gyldig ROC/GOC sertifikat. Gyldig videregående sikkerhetskurs. Gyldig medisinsk behandling kurs. Gyldig helseerklæring fra godkjent sjømannslege.   Stedsbeskrivelse Ved nettbaserte samlinger kan du være hvor du vil, så lenge du har god internettilgang. De stedbaserte samlingene gjennomføres i lokalene til Nordland fagskole, Lofoten maritime. Besøksadresse:Idrettsgata 64,8370 Leknes   Forkunnskaper Kandidater som ønsker å melde seg på kurset må innfri ett av alternativene under: Alternativ 1Inneha gyldig sertifikat Dekksoffiser klasse 5 eller Fiskeskipper klasse B i henhold til STCW 1978. Alternativ 2Ha gjennomført opplæring og eksaminering i henhold til emneplanen for kompetansesertifikat Dekksoffiser klasse 5, i henhold til STCW 1978, i løpet av de siste 5 år.   Kurspris Kurspris er 70.000,- Prisen er inkludert eksamensavgift og lunsj ved samlinger. Betaling skjer via faktura som utstedes i september og i januar. Se nærmere beskrivelse i egen prisliste. Kursdeltakere må selv dekke reise og opphold ved samlinger. En kan også påberegne noe utgifter til utstyr, dersom en ikke har det fra før.   Påmelding og avmelding Påmelding til kurset skjer via påmeldingsskjemaet her på Kursguiden. Etter påmelding vil du motta en e-post fra kursansvarlig med informasjon om egenerklæringsskjema og dokumentasjon som må oversendes for at påmeldingen skal være gyldig. Avmelding av kurset kan gjøres fram til 2 uker før kursstart. Avmelding må skje skriftlig på e-post til kursansvarlig. Ved avmelding senere enn 2 uker før kursstart vil deltaker bli fakturert 10% av kurspris. Etter kursstart vil deltakerne bli fakturert hele kursprisen i henhold til prisliste.   [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Vikna 46 600 kr
Sikkerhetssenteret Rørvik AS har lang erfaring innen kursvirksomhet og vi vil gjerne tilby dette kurset som en totalpakke for dem som ønsker å løse ut D5 sertifikat og vi... [+]
D5 kurs. Dekksoffiser klasse 5.  Opplæringen gir også vitnemål til å løse ut fiskeskipper klasse B.  Det meste av D5-kurset vil bli gjennomført på e-læring. 401 timer av kurset vil være e-læring/selvstudium. Kan få starte netttudiene når som helst men må være med på samlingene i uke 16 og 19. Tidsløpet er følgende: 1. Oppstartsmøte via klasserom/Teams(nett) 08.03.2024. Kan starte tidligere ved behov. Utlevering av kursmateriell. Gjennomgang av kursopplegget og diverse info. Gjennomgang og introduksjon av e-læringsplattformen.   2. Selvstudium på e-læringsplattformen. (Du jobber hjemme).                3. Obligatorisk første samling med eksamener 15.04.2024 - 19.04.2024. Det vil bli jobbet med hvert fag med påfølgende eksamen. 4. Selvstudium på e-læringsplattformen. (Du jobber hjemme).  5. Obligatorisk andre samling med eksamener 06.05.24 - 10.05.2024.  Det vil bli jobbet med hvert fag med påfølgende eksamen. Vi tilbyr et kursopplegg med nødvendige kurs for å få ut D5 sertifikatet, følgende kurs er planlagt å sette opp: Instrumentnavigasjon med BRM. (ECDIS, ARPA og BRM)  Grunnleggende sikkerhetskurs m/e-læring. Videregående sikkerhetskurs. Medisinsk behandling. 40 timer. ROC-kurs. Alle kursene vil bli gjennomført med forbehold om nok kursdeltakere. Ta kontakt på post@ssras.no eller ring til 743 92 222 hvis du er interessert i D5-kurset eller at du har noen andre spørsmål. Det blir belastet 1150 i eksamensavgift pr. eksamen. Eksamener blir gjennomført (sammenslått) som 4 eksamener. Servering tilkommer på alle kursdager på senteret (lunsj, kaffe evt. snack).   Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
Ålesund 9 dager 39 500 kr
13 May
Elkraftsystem for Maskinoffiserer H02, kursvarighet 5 dager Elkraftsystem oppgraderingstrening for skipselektrikere H01, kursvarighet 4 dager. [+]
Elkraftkurs, også kjent som Høgspent. Kurset er delt i 2, H02 (5 dager)+H01 (4 dager).  H02 - Elkraftsystem for maskinoffiserer Denne treningen passer for Maskinoffiser, men også for Skipselektriker. (Er du elektriker som ønsker å fullføre H-01, så må du fullføre denne H02-treningen først. Mer info om H01 her: «Elkraft oppgraderingstrening for Skipselektriker H-01».) Treningen blir kjørt på norsk, grunna krav fra Sjøfartsdirektoratettil norske sjøfolk. Når du melder deg på sendes en lenke til deg på e-post. Følg denne og du får tilgang til de 8 hjemmeoppgavene og innholdet som står oppført under Bakgrunnsdokumenter lenger ned på denne siden. Denne lenken er unik og fungerer inntil videre også som din personlige innlogging. Bruk den hver gang du vil logge deg på. Vi sender deg også en separat e-post (gjennom Trainor sistt system) med brukernavn og passord for pålogging til å fullføre de to FSE-modulene i e-læringskurset hos Trainor. (FSE: Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg). Denne e-posten kommer i god tid før kursstart. FSE-moduler blir ikke automatisk bestilt så lenge du står på venteliste, men først når du har fått kursplass. Arbeid med oppgaver etter kursdag må påregnes. Oppgavene gis av instruktør på kurset. Emneoversikt Kurs ved NTNU i Ålesund, 50 timer Gjennomgang av elektriske system på skip, lav- og høyspenning Gjennomgang av hjemmeoppgaver Teorioppgaver Lab-oppgaver i høyspenningslab Kurset ivaretar STCW sin definisjon av høyspent; 1.000 volt for veksel- og/eller 1000 volt for likestrøm (AC/DC). Avsluttende prøve/Teorieksamen Avsluttende prøve Lab/Praktisk eksamen Arbeid med hjemmeoppgaver og arbeid med teorioppagavene på kveldstid så lenge kurset varer Forkurs: 20 timer. Til sammen 70 timer. Forberedelser Forkursene omfatter til sammen 20 timerFordel å utføre oppgavene i rekkefølgen nedenfor: E-Læringskurs: FSE Skip - lav og høyspenning, ca 6 timer og 40 minutt E-Læringskurs: FSE Skip - Oppgaver (STCW 2010), 3 timer og 30 minutt (Denne oppgaven må fullføres i en sekvens, som en eksamen.) 8 Hjemmeoppgaver NTNU Ålesund//OTC - levere besvarelser på nettet, ca 10 timer (Ta med papirkopi av de 8 hj.oppg. til kurset.) Det er anbefalt å fullføre FSE-modulene før man besvarer de 8 hjemmeoppgavene. FSE-modulene bestiller vi i god tid før kursstart, og kommer på epost til deltaker fra Trainor.   Omfang Kurset går over 5 dager, max 12 deltakere. Oppmøte mandag kl 09:00, avsluttes fredag kl 15.00 (senest). Eksaminering Kurset avsluttes med todelt eksamen, en praktisk del og en teoretisk.   Treningen blir kjørt på norsk, grunna krav fra Sjøfartsdirektoratet til norske sjøfolk. Følg linken for mer informasjon: Til sjøfartsdir     H-01 Elkraftsystem oppgraderingstrening for Skipselektrikere Forutsetning for å delta på treningen er gjennomført «Elkraft for maskinoffiserer H-02». Arbeid med oppgaver etter undervisningen er avsluttet for dagen må påregnes. Oppgavene gis av instruktør i løpet av undervisningen. Treningen blir holdt på norsk. Emneoversikt Gjennomført og bestått H-02 trening 70 timer H-01 trening ved NTNU Ålesund, 35 timer - Totalt 105 timer HS-kabel: Virkemåte, oppbygging, kabelkrav, brannegenskaper, kabelfesting, forlegning. Isolasjonsmåling FMEA: Innhold, virkeområde, hvem er ansvarlig Jording I maritime anlegg Frekvensomformere, UPS, Elektrisk fremdrift Endeavslutning, Kabelskjøt Brannalarmanlegg: Krav, signal, typer, ESD Avsluttende prøve/Teorieksamen Omfang Treningen går over 4 dager, max 12 deltakere. Oppmøte mandag kl 09:00, avsluttes torsdag kl 14:00 (senest). Eksaminering H-01 avsluttes med teoretisk eksamen. [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Vikna 120 timer 37 600
13 May
27 May
26 Jun
Sikkerhetssenteret Rørvik AS har lang erfaring innen kursvirksomhet og vi vil gjerne tilby dette kurset for de som ønsker å løse ut D6 sertifikat. [+]
D6 kurs. Dekksoffiser klasse 6.  "Fiskeskipper C." Kurset dekker teoretisk og praktisk opplæring for D6-sertifikat som gir rett til å føre skip med lengde (L) 24 meter i fartsområde liten kystfart.  Kurset dekker også den teoretiske opplæringen til Fiskeskipper C. Den praktiske delen man trenger i tillegg for å få ut Fiskeskipper C er: 12 måneders fartstid med dekkstjeneste på fiskefartøy med største lengde 10,67 meter eller mer. Kurset er lagt opp for å være mest mulig tidseffektivt, så vil kreve en del egeninnsats for å komme seg igjennom kurset. Opplegget er som følger: 1. Kurset starter med obligatorisk oppstart her på Sikkerhetssenterets lokaler (1 dag), der man vil få generell info, vite hva man skal jobbe med og hva som er forventet av kursdeltakerne. utdeling av læremateriell og utstyr. Ta med headsett for pc. 2. Så er det 5 uker med egenstudier der man på egen hånd gjennomgår pedagogisk opplagte e-lærings-moduler og arbeidsoppgaver 3.Etter 5 uker med egenstudier så er det 5 dager med intensiv undervisning, eksamener og simulatorkjøring. Opplyser om at er beregnet lange dager i denne uken.  NB: Har man ikke gjennomført modulene i e-læringen som instruert, så vil man ikke kunne møte opp på eksamensuken.  Følger man ikke tidsplanen på e-læringsmodulene så vil man bli forsøkt kontaktet av Sikkerhetssenteret, men man er likevel selv ansvarlig for å gjennomføre e-læringen og sørge for at man er forberedt til eksamensuken. Å ta en eksamen på nytt vil koste 5000 kr pluss mva pr eksamen, samtidlg er det et krav om å være med på undervisningen helle dagen før eksamen holdes.  Kursprisen er uten mva. og eksamnesavgift. Ta kontakt hvis du er interessert.   Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
10 dager 32 200 kr
Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer, og dessuten andre i beredskapsfunksjoner på ski... [+]
MÅL: Deltakerne skal etter endt kurs kunne: ta kommando over redningsfarkost eller mann-overbord-båt under og etter utsetting betjene motor på redningsfarkost ha ansvar for overlevende og redningsfarkost etter at skipet er forlatt bruke innretningertil å angi posisjon, herunder sambands og signalutstyr og lys- og røyksignaler gi førstehjelp til overlevende lede brannslokningsoperasjoner om bord på skip organisere og lære opp brannlag inspisere og vedlikeholde anlegg og utstyr for branndeteksjon og brannslokking undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse gi førstehjelp omgående i tilfelle av ulykke eller sykdom om bord MÅLGRUPPE: Kurset er rettet mot alle skipsoffiserer og andre som er utpekt til leder for beredskapsfunksjoner ombord i skip. VARIGHET: 10 dager - 80 timer REPETISJONSFREKVENS: Minst hvert 5 år gjennom et godkjent oppdateringskurs INNHOLD: Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer og andre i beredskapsfunksjoner på skip i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Opplæringen består av tre deler. Spesifikasjon av minstekrav til kompetanse for redningsfarkoster og mann-overbord-båter unntatt hurtiggående mann-overbord-båter (tabell A-VI/2-1) Spesifikasjon av minstrekrav til kometanse i ledelse av brannslokking (tabell A-VI/3) Spesifikasjon av minstekrav til kompetanse i medisinsk førstehjelp (tabell A-VI/4-1) MYNDIGHETSKRAV: FOR 2011-12-22 nr 1523: Forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk §9 (2) [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Nordkapp 10 dager 32 000 kr
21 May
Opplæringen gir teoretisk grunnlag for å søke sertifikatene Fritidsbåtskipper D5L, Fiskeskipper klasse C og Dekksoffiser klasse 6. Samlingsbasert og e-læring. [+]
  Fritidsbåtsskipper/ Fiskeskipper kl. C/ Dekksoffiser kl. 6. E-læringen til kurset sendes ut ved kurspåmelding. Pris for e-læringen er kr 1500,-      Opplæringen gir teoretisk grunnlag for å søke sertifikatene Fritidsbåtskipper D5L, Fiskeskipper klasse C og Dekksoffiser klasse 6.   Fritidsskippersertifikat kan utstedes til den som har fylt 18 år og i tillegg til teoretisk opplæring har: Minst 12 måneders fartstid på fartøy over 15 meters lengde Disponert og brukt fartøy over 8 meter regelmessig i minst 3 år Har bestått praktisk utsjekk ved godkjent skole Har erklæring fra lege om tilfredsstillende syn, hørsel og fargesyn   Fiskeskippersertifikat klasse C kan utstedes til den som har fylt 18 år og i tillegg til teoretisk opplæring har: Minst 12 måneders fartstid på fiskefartøy med største lengde over 10,67 meter Har gyldig sikkerhetsopplæring for fiskere Har Minimum SRC/VHF sertifikat utstedt av Telenor kystradio   Dekksoffiser klasse 6 kan utstedes til den som har fylt 20 år og i tillegg til teoretisk opplæring har: Gyldig helseerklæring for arbeidstakere på skip Minst SRC/VHF sertifikat Minst godkjent sikkerhetsopplæring for sjøfolk på mindre skip Ett av følgende alternativer: Gjennomført godkjent praktisk prøve Minst 12 måneders fartstid på skip med største lengde 8 meter eller mer         [-]
Les mer
Ålesund 31 500 kr
03 Jun
Fullført og bestått kurs fører til fornyelse av utgått DP sertifikat. [+]
Innhold Treningens mål er: Treningen er teori-basert med veiledende praktiske simulator-øvelser. Målene for treningen nås med en blanding av Power Point basert klasseromsundervisning sammen med praktiske øvelser på en DP klasse B simulator. Antall deltakere er maksimum 4 pr. instruktør. Emneoversikt Å gi deltakerne en oppdatering i: Regelverket. Den siste utviklingen fra DP industrien. IMCA, NI, GOMO, MTS. DP system og sensors. Den siste utviklingen fra DP industrien. FMEA. Fokusering på viktigheten av dette dokumentet, og de feil moduser som er mest relevante for kursdeltakerne. Årlige DP tester. DP Incidents og Incident Rapportering. Viktigheten av Incident Rapportering som et verktøy for erfaringsoverføring. DP Incident gjennomgang. Presentasjon og diskusjon av noen relevante Incident rapporter. Simulator trening DP klasse B. Praktiske øvinger hvor det legges vekt på feilmoduser som er mest relevante for en DPO. Praktisk forberedelse til endelig eksamen. [-]
Les mer
Oslo 90 timer 28 900 kr
03 Jun
08 Jun
Radiooperatør-sertifikatet GOC for brukere av GMDSS radioutstyr i radiodeknings-områdene A1-A4 - Alle havområder. [+]
Norsk Maritimt Kurssenter er Oslo områdets leverandør av GOC kurs. Deltakere på GOC kurset lærer blant annet om følgende: Forskrifter og publikasjoner GMDSS Betjening av radiostasjon med Digital Selcall VHF og MF/HF radio VHF/MF/HF taleprosedyrer Inmarsat C satelittkommunikasjon Antenner og kraftforsyning Nødradioutstyr: Epirb, Radar Sart og AIS Sart SAR (søk og redning) Alle deltakere må igjennom 3 SAR øvelser [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 27 700 kr
23 May
30 May
06 Jun
Kystskipper D5 sertifikat for yrkesbåter inntil 500 BT får du hos Norsk Maritimt Kurssenter. Kurset holdes i digitalt klasserom med instruktør [+]
Føl trygghet ved å ta KYSTSKIPPER D5 kurs hos en av landets største og mest erfarne tilbydere av maritime kurs - NMKS Sertifikatet gir rett til å føre yrkesbåter inntil 500 BT i Nord – og Østersjøfart. Hovedemnene for D5 nautiske fag består av:   1. Navigasjon   2. Navigasjonsmidler m/radarplotting   3. Skipslære m/laste - og stabilitetslære   4. Sjøveisregler og brovakthold.    For emneplan og mer informasjon, gå til  www.nmks.no  For å få D5 sertifikat kreves det også GOC eller ROC sertifikat Det er i tillegg krav om SIKKERHETSKURS for sjøfolk på 50 timer og/eller 80 timer, samt 40 timer medisinsk behandling.   For å få utstedt sertifikat etter STCW 2010 med gyldighet i 5 år må man også gjennomføre tilleggskursene: ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) minimum 24 timer(emneplan: www.nmks.no) BRM (Bridge Resource Management) minimum 30 timer  AIS (Automatic Identification System) er etter 9.1.2015 ikke påkrevd for å få utstedt kompetansesertifikat for dekksoffiser etter STCW-konvensjonen. [-]
Les mer
Ålesund 5 dager 27 500 kr
28 May
Lospliktforskriften gjeldende fra 1. januar 2011 åpnet for kadettfarledsbevis. Denne ordningen bygger på at ordinært farledsbevis kan oppnås etter... [+]
Lospliktforskriften gjeldende fra 1. januar 2011 åpnet for kadettfarledsbevis. Denne ordningen bygger på at ordinært farledsbevis kan oppnås etter systematisk opplæring ombord uavhengig av fastsatt krav til seilingstid på kysten (Realkompetanse i stedet for fartstid) Kurset er godkjent av Kystverket, og det har vært kjørt som et valgfag for 3-års studentene ved NTNU Ålesund. Etter kurset vil du oppfylle krav 1 i Lospliktforskriften §18 for å kunne søke Kystverket om Kadettfarledsbevis. Kurset bygger på Kystverkets modellkurs “Kystnavigasjon for Kadettfarledsbevis” Coastal Administration Information Emneoversikt Kart og kartforståelse Bruk av ECDIS i kystfarvann Radarens begrensninger og muligheter ved kystseilas Farvannslære og oppmerking på norskekysten Skipsbevegelser i begrenset farvann, inkludert dGPS Regelverk Manøverteori og kystseilasteknikker Seilasplanlegging og samarbeid Simulatorøvelser i grupper og en for en Forkunnskaper Navigasjonskunnskaper som minimum tilfredsstiller krav til D4 Etter kurset vil du Oppfylle krav 1 i Lospliktforskriften §18 for å kunne søke Kystverket om Kadettfarledsbevis. Kurset bygger på Kystverkets modellkurs “Kystnavigasjon for Kadettfarledsbevis” [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Vikna 5 dager 26 250 kr
17 Jun
26 Aug
Kurset gir opplæring i henhold til kravene for GOC i det globale maritime nød- og sikkerhetssystemet (GMDSS). [+]
GMDSS – GOC (General Operator’s Certificate) Kurset gir opplæring i henhold til kravene for GOC i det globale maritime nød- og sikkerhetssystemet (GMDSS). GOC kreves av alle vaktansvarlige navigatører om bord i radiopliktige skip og installasjoner i radiodekningsområde A1, A2, A3 og A4. Det legges vekt på regelverk, prosedyrer og operativ bruk av maritimt radioutstyr som VHF, MF og HF med DSC, NAVTEX, satelittsystemet Inmarsat C, diverse håndholdt nødradioutstyr samt nødbatterier. I tillegg delta på minst tre søk- og redningsøvelser (SAR). Det kreves tilfredsstillende engelskkunnskaper og normal hørsel og syn for å delta på kurset. Kurset gjennomføres med e-læring, gruppearbeid og praktiske øvelser i klasserom. Man får utstedt sertifikatet før man er 18 år. Krav til forkunnskap: Tilfredsstillende engelskkunnskaper.. Læremål: Etter kurset skal deltakerene kunne benytte det globale maritime nød- og sikkerhetssystemet (GMDSS) . Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: E-læring og 5 dager klasserom inkl. eksamen Pris: Det tilkommer eksamensavgift til Telenor og delvis MVA på kursprisen Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
Nordkapp 10 dager 26 000 kr
14 Oct
21 Oct
Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW regel A-VI/2-1, A-VI/3 og A-VI/4-1. [+]
Videregående sikkerhetsopplæring der hovedmålet er ledelse i ulike nødsituasjoner. -Organisere og lede evakuering fra skip ved hjelp av tilgjengelig evakueringsutstyr, og inneha praktiske ferdigheter til betjening av slikt utstyr -Opptre som leder under brann og redningsarbeid om bord, og ha god kjennskap til utstyr og arbeidsoppgaver for innsatslagene. -Ha kunnskap og ferdigheter som kreves for å kunne administrere og ta ansvar for medisinsk- og førstehjelps behandling. [-]
Les mer
10 dager 25 850 kr
Videregående sikkerhetsopplæring for skipsoffiserer Kursnavn Videregående sikkerhetsopplæring for skipsoffiserer Godkje... [+]
Videregående sikkerhetsopplæring for skipsoffiserer Kursnavn Videregående sikkerhetsopplæring for skipsoffiserer Godkjenninger STCW (IMO) Varighet 10 dager (80 timer) Målgruppe Skipsoffiserer (dekk og maskin) , både i nasjonale og internasjonale farvann Krav til forkunnskap Skal ha gjennomgått grunnleggende opplæring og sikkerhetsopplæring eller instruksjon i samsvar med avsnitt A-VI/1 i STCW - koden, og skal tilfredsstille relevante krav til kompetanse som er fastsatt i samme avsnitt. Hovedmål Organisere og lede evakuering fra skip ved hjelp av tilgjengelig evakuerings- og nødutstyrOpptre som leder for brannvern- lete og redningslag ombordGi kunnskap og ferdigheter som kreves for å kunne administrere og ta ansvar for medisinsk og førstehjelp situasjoner. Innhold Tabell A-VI/2 1 Minstekrav til kompetanse for redningsfarkoster og mann-over-bord-båter unntatt hurtiggående mann-over-bord-båter (IMO modellkurs 1.23)Tabell A-VI/3 1 Minstekrav til kompetanse i ledelse av brannslokking. (IMO modellkurs 2.03)Tabell A-VI/4 1 Minstekrav til kompetanse i medisinsk førstehjelp. (IMO modellkurs 1.14) Eksamen Skriftlig test med alternative svarvalg   Meld deg på kurset til redusert pris via online booking. [-]
Les mer
Praksis + nettkurs 24 timer 24 990 kr
04 Jun
Kurset er beregnet på offiserer som ønsker å gjennomføre ISM intern revisjoner på rederikontor og ombord i fartøyet. Godkjent for sertifisering som revisor. Gjennomføres ... [+]
Sikkerhetssenteret Rørvik tilbyr i samarbeid med Norsk Sertifisering AS, 24 timers kurs for akkreditert sertifisering av ISM revisorer og revisjonsledere. Kort om kursinnholdet: ISM koden - gjennomgang og oppgaver NS EN  ISO 19011 Standard rof revisjonsteknikk - gjennomgang og oppgaver Revisjonsteknik, revisjonstyper etc. Aktuelt lovverk, gjennom,gang og diskusjoner, forklaringer Avviksbehandling, nestenulykker, kontinuerlig forbedring og oppgaver Ledelsens gjennomgåelse, skipsledelsens gjennomgåelse Ved gjennomgått og bestått kurs kan man i etterkant ta digital eksamen til Norsk Sertifisering AS for å bli sertifisert revisjonsleder.  Lenke til info om eksamen og priser for eksamen hos Norsk Sertifisering AS. Detaljert informasjon vil bli gitt under kurset.  [-]
Les mer
Ålesund 5 dager 24 900 kr
03 Jun
Hurtigbåt Grunnopplæring [+]
Innhold Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). Lederskap Situasjonsoppfatning Beslutningsprosesser Stresshåndtering Kommunikasjon Vi har stort fokus på oppgaver utført i simulator med HF, debrief og evaluering som viktige læremål. "STCW-konvensjonens regel 1/6 og Sjøfartsdirektoratets "Forskrift av FOR-2011-12-22-1523 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip" Emneoversikt Dag 1: Innføring i HSC Regelverk - nasjonale og internasjonale Bakgrunn for HSC - ulykker Tekniske egenskaper Trygt vakthold Intro til BRM/ERM Dag 2-4: BRM og simulatortrening Refleksjoner Simulatoropplæring Oppgaver og debrief Dag 5: BRM - eksamen Nødsituasjoner og kriser Repetisjon Eksamen og evaluering Forberedelser Gjennomført e-læringsmodul Omfang 5 dager Etter kurset vil du Ha et godt grunnlag for å kunne utføre de arbeidsoppgavene du skal ha som offiser på et hurtiggående fartøy, spesielt med tanke på lederskap og forståelse for faremomentene/utfordringer. Kurset passer for Offiserer på hurtigbåt (obligatorisk) og for andre som arbeider med operativ drift av hurtigbåter. Eksaminering Skriftlig eksamen [-]
Les mer