Maritime kurs og shipping
Du har valgt: Trollåsen
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff ( i Trollåsen ) i Maritime kurs og shipping
 

Nettkurs 9 timer 4 990 kr
Tilleggskompetanse for skipsfører på lasteskip med lengde (L) under 24 meter i fartsområde liten kystfart som skal utføre ankerhåndtering eller slep. [+]
Nettkurs Ankerhåndtering og slep. Skipsfører på et skip som skal utføre ankerhåndtering eller slep skal som et minimum ha kunnskap om: a) å utarbeide, bruke og forbedre prosedyrer b) å identifisere risikoer og utarbeide risikoanalyser (se verktøy for risikovurdering på www.sdir.no) c) vedlikehold d) opplæring e) skipsførers plikter.   Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i emneplanen gjennom avsluttende prøve på nett. Hvert enkelt emne i avsluttende prøve skal være bestått. [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Bodø 2 dager 19 000 kr
03 Sep
08 Oct
19 Nov
Hurtigbåt oppdatering for bosetningen på hurtigbåt. [+]
MYNDIGHETSKRAV: Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet. STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III. I tillegg tilfredsstiller kurset internasjonale krav og krav fra Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. INNHOLD:Kursdeltagerne skal videreutvikle sine kunnskaper angende:Grunnleggende prinsipper rundt menneskelige faktorer som har innvirkning under operative forhold ved føring av hurtigbåt. Situasjonsoppfatning, kommunikasjon og holdninger. Kunnskap og forståelse for de grunnleggende prinsipper rundt forhold som påvirker ressursutnyttelsen på hurtigbåt. Regelverket som er knyttet til operasjon av hurtigbåt. Bruk av prosedyrer og prosedyrebygging. MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs
HURTIGBÅTOPPLÆRING FRITIDSBÅTER ER RETTET MOT FØRERE AV HURTIGGÅENDE FRITIDSBÅTER [+]
Hurtigbåtopplæring fritidsbåter er rettet mot førere av hurtiggående fritidsbåter, dvs. båter som går 20 knop eller mer. Kurset bygger på Sjøfartsdirektoratets emneplaner for trening av navigatører på hurtiggående yrkesbåter og skal bidra til å forhindre misforståelser, farlige situasjoner og uhell. Kurset er et scenariobasert kurs, som skal gi deltagerne en økt forståelse for å operere hurtigbåt under forskjellige krevende situasjoner gjennom erfaringslæring: Nattseilas, seilas i dårlig sikt og krisesituasjoner som mann over bord er eksempler på aktuelle situasjoner som gjennomgås.Kurset skal gi deltakerne økt forståelse for menneskelige faktorer som påvirker vår atferd om bord, så som evne til årvåkenhet, håndtering av stress, beslutningstaking og måten vi samhandler og kommuniserer på. Deltagerne øker sin kompetanse og ferdigheter i denne sammenheng gjennom teori og øvelser. Kurset besår av en dag e-læring og en dag i simulator. E-læringen er nettbasert og må være bestått før man kan melde seg på simulator trening. Du bestiller e-læringen via Simsea sin hjemmeside fra 1.11.2018. Kursdeltakere bør ha båtførerbevis og eventuelle sertifikater som kreves for å føre aktuell fritidsbåt.   Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
10 dager 32 200 kr
Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer, og dessuten andre i beredskapsfunksjoner på ski... [+]
MÅL: Deltakerne skal etter endt kurs kunne: ta kommando over redningsfarkost eller mann-overbord-båt under og etter utsetting betjene motor på redningsfarkost ha ansvar for overlevende og redningsfarkost etter at skipet er forlatt bruke innretningertil å angi posisjon, herunder sambands og signalutstyr og lys- og røyksignaler gi førstehjelp til overlevende lede brannslokningsoperasjoner om bord på skip organisere og lære opp brannlag inspisere og vedlikeholde anlegg og utstyr for branndeteksjon og brannslokking undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse gi førstehjelp omgående i tilfelle av ulykke eller sykdom om bord MÅLGRUPPE: Kurset er rettet mot alle skipsoffiserer og andre som er utpekt til leder for beredskapsfunksjoner ombord i skip. VARIGHET: 10 dager - 80 timer REPETISJONSFREKVENS: Minst hvert 5 år gjennom et godkjent oppdateringskurs INNHOLD: Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer og andre i beredskapsfunksjoner på skip i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Opplæringen består av tre deler. Spesifikasjon av minstekrav til kompetanse for redningsfarkoster og mann-overbord-båter unntatt hurtiggående mann-overbord-båter (tabell A-VI/2-1) Spesifikasjon av minstrekrav til kometanse i ledelse av brannslokking (tabell A-VI/3) Spesifikasjon av minstekrav til kompetanse i medisinsk førstehjelp (tabell A-VI/4-1) MYNDIGHETSKRAV: FOR 2011-12-22 nr 1523: Forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk §9 (2) [-]
Les mer
2 dager 1 400 kr
GPS kurs på Garmin GPS for turbruk. [+]
» GPS-Kurs for Turbruk   Global Positioning System (GPS) er det mest utbredde posisjoneringssystemet i verden, og det blir bare flere og flere brukere. Båtførerprøven.com samarbeider med Bergen Turlag for å gjennomføre GPS-kurs for turbruk i Bergen. Det gjennomføres på en helg med teoriundervisning fredag kveld, og påfølgende praksis på Fløyen på lørdagen. Dette er et introduksjonskurs til bruk av GPS i tursammenheng. Kurset tar for seg:   - Hva er GPS? - Konfiguering og oppsett av din GPS - Sette ut GPS posisjoner i kartet - GPS-bruk i norske turkart - Planlegging og gjennomføring av turer med GPS - Å bruke veipunkter og lage ruter - Faremomenter og begrensninger ved bruk av GPS - Å bruke GPS til orientering i fjellet - Overføring av kart/ruter fra PC til GPS mm. Kurset passer for deg som ønsker en innføring i bruk av GPS, samt å lære om de muligheter og begrensninger bruk av GPS medfører. Kurset har mange praktisk rettede oppgaver i forbindelse med ruteplanlegging, navigering i tåke, bruk ved nød med mer. Kurset er tilpasset Garmins GPS og dataprogrammet MapSource (Garmin).   [-]
Les mer
Nettkurs 3 100 kr
Kurset er rettet mot landbasert og seilende personell som har, eller skal implementere ISM - International Safety Management som styringssystem. [+]
ISM-koden (International safety management code – A.741(18)) er en internasjonal sikkerhetsstyringsstandard for drift av fartøy (flyttbare installasjoner til sjøs) og hindring av forurensing.  Kurset gir innføring i formålet med ISM koden som er å ivareta sikkerheten innenfor internasjonal shipping, redusere forurensing fra skip, beskyttelse av det ytre miljø, samt forhindre skader eller tap av menneskeliv.  Det tar for seg ISM kodens oppbygning og krav satt i koden. Samt hvordan selskapet (rederi) delegerer, og hvordan de involverte ivaretar sine oppgaver og plikter. Kort om kursinnholdet: ISM koden  Aktuelle lover og regler Revisjonsledelsens/skipsledelsens gjennomgåelse Avviksbehandling Risiskoanalyser Oppgaver Dette blir gjennomført som nettkurs.  Dette kurset kan også brukes som et et grunnlag for påbygning til ISM Revisjonslederkurs.   [-]
Les mer
3 dager 16 400 kr
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System), dette er ett pliktig kurs for offiserer [+]
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) ECDIS er et pc basert navigasjons verktøy som kan brukes som et alternativ til tradisjonelle papirkart, såkalt papirløs navigasjon. ECDIS  og elektroniske kart (ENC) er en total forandring fra å navigere med tradisjonelle papirkart, med mange fordeler og nye muligheter. Brukt på riktig måte kan ECDIS være med på å sikre og effektivisere dagens ”moderne” navigasjon. På den annen side så er det mange nye utfordringer.  Manglende kunnskap om ECDIS og om kompleksiteten i elektroniske kart (ENC) vil være en risk faktor.          Dette kurset et vil gi grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og forståelse av ECDIS og elektroniske kart (ENC).  Kurset har ikke som mål å lære bort grunnleggende navigasjon, men hvordan man bruker ECDIS til sikker navigering.  ECDIS kurset er i henhold til IMO-modell kurs 1.27 (2012 EDITION), og STCW Chapter II, Section A-II/1 and Table A-II/1, Table A-II/2 og Table A-II/3. MÅL: Ved fullført kurs, skal kursdeltakerne kunne: ·          bruke ECDIS på det samme trygge og effektive nivå som ved bruk av konvensjonelle papirkart. ·          Kunnskap om  muligheter og begrensninger med ECDIS ·          vurdere all relevant informasjon og kunne gjøre riktige tiltak i tilfelle en feil. ·          Bli kompetent og få en god forståelse av elektroniske kart (ENC). ·          Operasjonelle prosedyrer. ·          Prosedyrer for elektroniske kart (oppdatering, bestilling, permits etc.)  MÅLGRUPPE: Skipsoffiserer, ruteplanleggere, loser som bruker ECDIS. FORKUNNSKAP: De som deltar på kurset må ha erfaring med kartarbeid og bør være i stand til å utføre alle vanlige navigasjonsoppgaver på en skipsbro. VARIGHET: 5 dager (40 timer iht. IMO modell kurs) INNHOLD: Kurset er jevnt fordelt mellom teori og parktiske oppgaver på ECDIS med egen bro simulator. ·          Regler og forskrifter ·          ENC ·          Sensorer ·          Ruteplanlegging og monitorering ·          Alarmer ·          Dokumentasjon / Back-up ·          Kartoppdatering ·          GNSS ·          Safety settings ANNET: Kurset gjennomføres på et eget ECDIS desk-top klasserom med 12 ECDIS stasjoner. Hver deltager får ”hands on training” på hver sin egen ECDIS stasjon. Det kan simuleres avanserte og troverdige senarioer og simulatoren har Radar, Radar overlay, AIS, Visuell sene samt kontroll over eget skip m.m For 2 dagers familiserings kurs  på Telko TECDIS og MARIS ECDIS 900 klikk her [-]
Les mer
4 dager 15 000 kr
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens tabell A-VI/2-1. FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsst... [+]
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens tabell A-VI/2-1. FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/2, STCW kodens avsnitt A-VI/2 og tabell A-VI/2-1. Redningsfarkoster og mann-over-bord-båter, unntatt hurtiggående mann-over-bord-båter.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til opplæring av redningsfarkost mann over bord båt personell i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Ta kommando over en redningsfarkost eller mann over bord båt under og etter utsetting (teori og praksis).Betjene motor på en redningsfarkost (teori og praktisk demonstrasjon).Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis).Bruke innretninger til å angi posisjon, herunder kommunikasjons- og signalutstyr og lys- og røyksignaler (teori og praktisk demo).Gi førstehjelp til overlevende (teori og praksis). [-]
Les mer
2 dager 17 500 kr
Kurset er et krav for å løse dekksoffiser sertifikat uten begrensninger i samsvar med STCW -78 med 2010 tilleggene. [+]
Emneoversikt Definisjoner og terminologi Internasjonale standarder og krav Karttyper og grunnlag Generell ECDIS-teori Display og kartinformasjon Ruteplanlegging ECDIS tilkobletulike instrumenter Alarmhåndtering Loggføring/datalagring Feil/begrensninger i et ECDIS-anlegg Backup system og oppdatering Risiko og begrensninger ved bruk av ECDIS/AIS [-]
Les mer
Nettkurs 5 990 kr
Etter kurset skal kursdeltaker kunne demonstrere tilstrekkelig kunnskap, ferdigheter og forståelse av sikkerhetsrelatert arbeide, i henhold til minimumskrav i STCW kodens... [+]
SSO (Ship Security Officer) nettkurs Etter kurset skal kursdeltaker kunne demonstrere tilstrekkelig kunnskap, ferdigheter og forståelse av sikkerhetsrelatert arbeid, i henhold til minimumskrav i STCW kodens tabell A-VI/5. Krav til forkunskap: For å kunne delta på kurset må deltaker ha 12 måneders fartstid som offiser. Læremål:Etter kurset skal kursdeltaker kunne demonstrere tilstrekkelig kunnskap, ferdigheter og forståelse av sikkerhetsrelatert arbeid, i henhold til minimumskrav i STCW kodens tabell A-VI/5. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 11 timer e-læring Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen   [-]
Les mer
2 dager 7 200 kr
Ship Security Officer kurs [+]
Ship Security Officer kurs, SSO - 2 dager OBLIGATORISK etter 1/7 2009 NMU AS holder kurs for personell som skal tjenestegjøre som SSO om bord på skip eller flyttbare innrettninger. Etter 1/7-09 må personell inneha \"Certificate of proficiency\" dette er et sertifikat som utstedes av Norges Maritime Utdanningssenter etter gjennomført og bestått kurs. ISPS er IMOs internasjonale kode for sikkerhet og terrorberedskap på skip og i havneterminaler I tillegg til Obligatorisk SSO kurs, så holder vi også CSO og PFSO - henholdsvis 2/1 dags kurs. Målgruppe: 1)Port Facility Security Officer - PFSO (Sikkerhetssjef) Den person som er utpekt som ansvarlig for utvikling, implementering, revisjon og vedlikehold av PFSP styringssystemer i en havn, og fungerer som kontaktperson med den som er ansvarlig for security i et rederi. 2)Company Security Officer - CSO 3)Ship Security Offiser - SSO Bakgrunnskunnskap for SSO deltagere: Kursdeltagere MÅ ha minst 12 måneders effektiv fartstid som offiser.Dokumentasjon på effektiv fartstid må sendes inn før kursoppstart. NMU AS vil ikke utstede \"Certificate of proficiency\" hvis kursdeltager har mindre enn 12 måneders effektiv fartstid.  Issuing of Certificate of Proficiency   Hvis det ønskes mer inngående kjennskap til kurset, vennligst kontakt skolen på tlf 33 07 12 20 eller post@nmu.asDenne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere JavaScript for å kunne se adressen for mer informasjon. [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Molde Sistranda Og 3 andre steder 5 dager
17 Sep
17 Sep
24 Sep
Dekkoffisersertifikat klasse 6 – D6. Nettbasert + Klasserom + Praktisk læring + Sikkerhetsopplæring kan tas i forbindelse med D6 kurs [+]
Dekkoffisersertifikat klasse 6 – D6. Nettbasert + Klasserom + Praktisk læring Gjennomføring av D6 utdanning: E-læring – stoff og øvingsoppgaver ligger i e-læringsmodulen. Tilgang tildeles i forkant av samlinger. Første samling – 3 dager «Teoriundervisning» i fagene som oppfølging av selvstudium og forberedelse til eksamen. Undervisning i følgende fag: - Navigasjon - Navigasjonshjelpemidler - Sjøveisregler og brovakt hold. - Praktisk læring - Eksamen etter avtale Andre samling – 2 dager «Teoriundervisning» i fagene som oppfølging av selvstudium og forberedelse til eksamen. Undervisning i følgende fag: - Stabilitet - Operasjonell ledelse - Teknologi/motorlære - Praktisk læring - Eksamen etter avtale Andre samling avsluttes med praktisk prøve for de som ikke har tilstrekkelig fartstid. [-]
Les mer
Kurset passer for Navigatører med fartstid fra isen eller tilsvarende [+]
Innhold Ord og uttrykk i isen, karakteristikk og lokalisering Lover, regler og standarder Fartøykarakteristikker Manøvrering i isen Ruteplanlegging Isbryter assistanse Fartøy ytelse i Polare farvann/Lave luft-temperaturer Forberede mannskapet, arbeidsforhold og trygghet Miljøhensyn Omfang Opplæringen skal skje ved bruk av studentaktive læringsformer med metoder som inkluderer forelesninger i plenum, gruppearbeid med oppgaver, table topp øvelser og simulatorøvelser. Hver simulatorøvelse skal gjennomgås før den begynner med en briefing om læringskrav og innhold. I etterkant av hver simulatorøvelse skal kursdeltakerne de-briefes om gjennomføringen for repetisjon, praktiske tilnærmingsmåter og refleksjon Etter kurset vil du Etter at kursdeltaker har gjennomført Polarkoden grunnleggende kurs skal de ha: • Kompetanse til hvordan bidra til og gjennomfører sikre operasjoner for fartøy som opererer i polare farvann. • Bevissthet om gjeldende lovgivende krav og etterfølgelse av disse • Forståelse og kunnskap om sikker jobbgjennomføring og hvordan reagere i nødsituasjoner • Forståelse og kunnskap til å etterfølge miljøkrav og hindre forurensning • Forståelse og kunnskap om sikker manøvrering av fartøy i polare farvann. [-]
Les mer
2 dager 5 800 kr
Etter gjennomført opplæring skal deltagerne ha kunnskaper og ferdigheter i å reagere og handle ved alarm, samt følge nødprosedyrer. Sikre effektiv evakuering av fart... [+]
MÅLGRUPPE: Alle sjøfolk som er ansatt eller engasjert i en hvilken som helst stilling om bord på roro-passasjerskip og andre passasjerskip, og som er tildelt plikter i beredskaps- eller sikkerhetsfunksjon.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 16 timer fordelt på 2 dager.   REPETISJONSFREKVENS: All sikkerhetsopplæring skal oppdateres hvert 5.år.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Det er ingen krav til forkunnskaper for å kunne delta på dette kurset.   INNHOLD: Alarminstruks og beredskapsplaner Assistere passasjerer underveis til mønstrings- og livbåtstasjoner Mønstringsprosedyrer Kommunikasjon Redningsmidler Krisehåndtering og menneskelig adferd Optimalisere bruken av ressurser Kontrollere passasjerer og annet personell under nødsituasjoner Passasjersikkerhet ved ombord- og ilandstigning Transport av farlig gods Sikring av last og skipsåpninger [-]
Les mer
Nettkurs 665 kr
Kurset tilfredsstiller myndighetenes krav om årlig teoretisk oppdatering i FSE inkl. førstehjelp, med unntak av hjerte-lunge-redning. [+]
Kurset tilfredsstiller myndighetenes krav om årlig teoretisk oppdatering i FSE inkl. førstehjelp, med unntak av hjerte-lunge-redning. Du må i tillegg til denne teoretiske gjennomgangen i førstehjelp får øvelse i HLR (munn-til-munn og hjertekompresjon).Det skal ikke være mer enn 12 måneder mellom hver opplæring jf. veiledning til §7 i FSE. Personer som arbeider i og vedlikeholder både elektriske lav- og høyspenningsanlegg på NIS- og NOR-registrerte skip. Dette gjelder alle faggrupper som har befatning med det elektriske anlegget ombord. Foruten elektrofagfolk gjelder dette også f.eks. maskinister, tele- og instrumentpersonell og automatikere. Kurset inneholder disse emnene:● Ansvar og konsekvenser av strømskader● Planlegging● Adgang● Arbeid på frakoblet anlegg● Arbeid nær ved spenningssatte deler● Arbeid under spenning● Ulykkesberedskap og melderutiner● Verneutstyr og måleinstrumenter● Tilsyn og lovbestemmelser● Teoretisk førstehjelp, strømskader Kurset har en felles innledning om temaer som er like for lav- og høyspenningsområdene. Kurset tar også for seg de spesifikke arbeidsmetodene for lavspenning og deretter teoretisk førstehjelp.Avslutningsvis er det en teoretisk prøve som må bestås. [-]
Les mer