Mediekurs, film og TV
Du har valgt: Vest-Agder
Nullstill
Filter
Ferdig

-

28 treff ( i Vest-Agder ) i Mediekurs, film og TV
 

Nettstudier 2 semester 1 000 kr
På forespørsel
Hva er PLN og PLE. Meta-læring og læringsteorier. PLN og sosiale medier. Hvorfor lage et PLN. Hvordan bygge nettverk. Verktøy for å bruke PLN og PLE effektivt. Pedago... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 10.0 Forutsetninger: Det er en fordel med en viss forståelse for (og gjerne praksis med) pedagogikk/undervisning Innleveringer: Øvingsoppgaver underveis. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Faget vurderes til bestått/ikke bestått basert på 3 innleverte øvingsoppgaver. Ansvarlig: Svend Andreas Horgen         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kan forklare hva et PLN er og hvordan PLN kan brukes til personlig, uformell læring- kan redegjøre for mekanismer og strategier som gjør det mulig å bygge et digitalt PLN- kan forklare forskjellen på PLN og PLE, og sammenhengen mellom dem- kan redegjøre for hvordan PLN og PLE kan brukes i undervisning- forstår mekanismer for nettverksbygging og hvilken rolle tillit og gode relasjoner spiller for et godt PLN   FERDIGHETER:Kandidaten:- kan bruke ulike Web 2.0-verktøy og sosiale medier for å bygge et PLN- kan utvikle og anvende et PLE- kan bruke sitt PLE og PLN i kombinasjon for best mulig læring for sin egen del- kan planlegge et undervisningsopplegg med PLN og PLE for studenter/elever   GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- er bevisst på begrensninger og muligheter med PLN- kan veilede studenter/elever omkring deres læringsstrategier- er klar over etiske forhold knyttet til bruk av PLNInnhold:Hva er PLN og PLE. Meta-læring og læringsteorier. PLN og sosiale medier. Hvorfor lage et PLN. Hvordan bygge nettverk. Verktøy for å bruke PLN og PLE effektivt. Pedagogisk bruk av PLN/PLE.  Kurset koster kr 1000,- høsten 2013. Norgesuniversitetet sponser deler av kurset første gang det kjøres og dermed den rimelige kursavgiften høsten 2013. Normal pris fra og med våren 2014 er kr 9960,-.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag PLN - personlig læringsnettverk 1000,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.      [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på n... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer:   Vurderingsform: Studenten velger ut 3 av sine blogginnlegg som teller med på vurderingen. I tillegg skal studenten skrive et eksamensarbeid i form av et refleksjonsnotat som skal vurderes sammen med blogginnleggene. Dette eksamensarbeidet skal være i størrelsesorden 5-10 A4 sider. Ansvarlig: Svend Andreas Horgen         Læremål: KUNNSKAPER:- Informasjonskilder: Jeg kan hjelpe mine elever å finne og vurdere relevant informasjon, inkludert bilder, kart, lyd og video fra IKT kilder, på lik linje med tradisjonelle kilder(for eksempel RSS, Wikipedia). - Lagring av informasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å lagrer informasjon på digital form slik som blogger, wikier, podcaster eller portefølger (dvs. slik at det er tilgjengelig hjemme, på reise og til eksterne eksperter / rådgivere). - Kommunikasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å kommunisere synkront og asynkront gjennom tekst, tale og video. - Dokumentasjon: Jeg kan skrive innlegg på nettet for å dokumentere læringsaktiviteter/hendelser og legge til rette for elevenes bruk av dette materialet etterpå (e-portefølge, skjermopptak, klassens blog / wiki). - Trygg bruk: Jeg kan hjelpe mine elever å bruke elektroniske applikasjoner på en trygg måte (f.eks. elektronisk identitet, privatliv, pålitelighet). - Gruppearbeid: Jeg kan legge til rette for gruppearbeid på nettet, ved hjelp av metoder som kompleks instruksjon.- Læring: Jeg kan identifisere forventede læringsutbytter fra bruken av bestemte IKT-verktøy for en bestemt læringsaktivitet. - Vurdering: Jeg kan identifisere hvordan læringsutbyttene tilknyttet IKT-relaterte aktiviteter skal bidra til vurderingen av elevene og å kunne og bruke egnede verktøy for å registrere dette (f.eks. faglig utvikling og coaching). FERDIGHETER:- Planlegging: Jeg har laget en plan for min faglige utvikling i riktig bruk av IKT i min undervisning. - Dokumentasjon: Jeg har dokumentert bruken av et interaktivt internettverktøy, slik at andre kan dra nytte av mine erfaringer. - Deling: Jeg har prøvd minst én måte å dele min IKT erfaring med kolleger enten internt eller eksternt. - Lokal kontekst: Jeg har identifisert hvilke muligheter og begrensninger som gjelder for bruk av interaktive Internettverktøy i min institusjon. - Portefølge: Jeg har begynt på eller lagt til nytt materiale til en eksisterende e-portefølge. - Evaluering: Jeg har evaluert resultatene av mitt endrede undervisningsopplegg og dokumentert dette i min e-portefølge. - Coaching: Jeg har prøvd ut parvis coaching med en av mine kolleger. - Coaching: Jeg har de nødvendige ferdighetene når det gjelder å lytte og å stille spørsmål for å kunne coache andre mennesker. Innhold:Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, GROW-modellen, undersøkelser om tilstanden i egen institusjon når det gjelder bruk av IKT-verktøy i undervisningen, nettsteder for yrkesutøvere (CoP-Community of Practice), eksempler på "best practice", metoder for å planlegge og gjennomføre egne læringsaktiviteter på nett med bruk av diverse IKT-verktøy, coaching-teknikker. Sentrale verktøy er: blogg, wiki, video, lyd, undersøkelser, avstemminger. I alle disse verktøyene skal det produseres innhold.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Web 2.0 og coaching for lærere etter vitae metoden 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Praktisk bruk av Flash som inkluderer brukergrensesnittet og paneler, filtyper, vektor/bitmap-grafikk, tegneverktøyene, animasjoner (bilde for bilde og ulike former for ... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Grunnleggende forståelse for internetteknologi tilsvarende IINI1002 Webutvikling 1 og grunnleggende programmeringskunnskaper tilsvarende IINI1004 Programmering i Visual Basic eller IFUD1025 Programmering i Java. Innleveringer:   Personlig veileder: ja Vurderingsform: Multimedieproduksjon består av 4 moduler, der hver modul er beregnet til ca 3 ukers varighet. Til hver modul hører en obligatorisk øving - med unntak av den siste modulene der det er to innleveringer. De fem innleveringsøvingene bestemmer karakteren i faget og de kan løses enkeltvis eller gruppevis. I de fem innleveringsøvingene samler man inntil 100 poeng, og for å få karakteren bestått kreves det at man har samlet minimum 80 poeng. Karakteren settes til bestått/ikke bestått. Ansvarlig: Geir Ove Rosvold         Læremål: KUNNSKAPERKandidaten:- kan beskrive hva multimediesystemer er og hva de kan brukes til- kan forklare aktuelle prosjektgjennomføringsmodeller for multimediaprosjekter- kan formidle et bestemt budskap via en multimedieproduksjon ved bruk av egnede medieelementer- kan gjøre rede for sentrale egenskaper ved aktuelle verktøy som benyttes ved multimedieproduksjoner FERDIGHETER:Kandidaten:- kan identifisere mål og målgrupper, vurdere bruk av virkemidler samt vurdere bruk av metaforer når multimedieproduksjoner skal utvikles- kan benytte et hensiktsmessig verktøy til å utvikle interaktive multimedieproduksjoner- kan gjennomføre små multimediaprosjekter i henhold til aktuell prosjektgjennomføringsmodell GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- kan dokumentere arbeidsprosessen som benyttes ved multimedieproduksjon- kan vurdere ulike alternativer for formidling av bestemte budskap til bestemte målgrupper- kan identifisere, planlegge og gjennomføre et multimediaprosjekter selvstendig eller i mindre grupper- er opptatt av at multimediaprosjekter må forholde seg til lover, regler og avtaleverk Innhold:Praktisk bruk av Flash som inkluderer brukergrensesnittet og paneler, filtyper, vektor/bitmap-grafikk, tegneverktøyene, animasjoner (bilde for bilde og ulike former for tweening), lag, maskering, movieclip, grafiske symboler, bruk av bibliotek, symboler og instanser, knapper, lyd og video, programmert animasjon, interaktivitet, dynamisk nedlastning, preload-presentasjoner samt optimalisering av løsningene med hensyn til båndbredde og presentasjon. Teori om design og utvikling av interaktive multimediesystemer som inkluderer metoden HOME (Holistic, Open Multimedia development mEthod), informasjonsdesign, interaksjonsdesign, presentasjonsdesign, prototyping, storyboard, flytkart, samt hva som skiller interaktive systemer fra statiske.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Dette faget går: Høst 2013    Fag Multimedieproduksjon 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Brev eller nettbasert 498 kr
Et spennende trinn- for- trinn- kursmateriale som avslører hemmelighetene til profesjonell skrivekunst. [+]
    BLI FORFATTER/FRILANSJOURNALIST   Mange mennesker drømmer om å bli forfatter, men kun en brøkdel gjør drømmen til virkelighet. Hvorfor det? Den viktigste grunnen er nok for liten kunnskap om faget, noe som resulterer i at man aldri kommer skikkelig i gang.  Vi snakker da om manglende kunnskap om kreativ tenkning, hvordan man får frem følelsene hos leseren (meget viktig), formuleringskunst, diverse skriveteknikker, hvordan presentere stoffet til riktig målgruppe gjennom passende redaktør/forelegger og en hel del andre nødvendige faktorer. Gjennom de siste 20 årene (siden oppstart i 1996) hvor vi har kunnet tilby dette enestående skrivekurstilbudet, har vi stadig oppdatert/forbedret kurset og tilegnet oss bred erfaring og mange nyttige kontakter. Dette gjør at du som elev hos oss, kan få den rette veiledningen på veien til målet som dyktig forfatter og/eller frilansjournalist. Forøvrig er dette komplette skrivekurset det eneste på markedet i sitt slag, og prismessig svært rimelig i forhold til andre korrespondansekurs. Kurset fikk også meget god omtale i en artikkel i Aftenposten 15/3-97, samt i avisen Dag og Tid 24/2-00. Kurset er dessuten omtalt i NRK radio, og vi har mottatt mange gode tilbakemeldinger fra fornøyde elever som nå er forfattere/skribenter. Her følger noen hyggelige tilbakemeldinger:  - Min siste bok er skrevet etter at jeg begynte på kurs hos dere, og jeg har fått svært mange gode tilbakemeldinger. Det har vært gøy! Hilsen Inger P. Lundegaard. Mottatt 10/5-2015. - Tusen takk for at dere har et slikt kurs. Det har hjulpet meg masse! Vennlig hilsen Ingvild. Mottatt 11/6-2013  - Ja, nå har det gått et år siden jeg startet litt prøvende og nølende med "forfatterkurset" deres. Jeg burde jo ha takket for lenge siden for det flotte diplomet som pryder veggen på arbeidsrommet mitt... Saken er den at jeg har kastet meg ut i det ukjente. Med den fine attesten fra dere, pluss litt mer selvtillit, har jeg nå fått akseptert flere noveller i ukebladet Familien. Den andre står på trykk i nr. 13, og flere er underveis. Dette blir spennende, for jeg har nå fått utløp for mye av det jeg har hatt inni meg i flere år. Skrivekunsten er ikke bare en ferdighet, den er også en befrielse for tanker som popper opp i dagens mange trivielle hendelser. Dette er gildt, og jeg takker igjen for godt og lærerikt følge gjennom de månedene jeg hadde kontakt med dere. Vennlig hilsen Hilde Johanne Raabu Andersen. Mottatt 26/6-2012 - Det ser ut til at det jeg lærte hos dere har hatt sin positive virkning. Nå har jeg fått bekreftet fra et ganske stort forlag at de vil utgi min thriller; "Ørnens skygge". Det var jo den jeg hadde som mal i kurset fra dere. Det kan jo bli en fjær i hatten for dere når den kommer ut, ca. august/ september 2011. Egil Foss Iversen Mottatt 22/11-2010 - Tenkte bare å sende noen ord og fortelle at nå har jeg utgitt min første bok. Den er utgitt av forlaget Norske Bøker. Det var etter kurset jeg tok hos dere at jeg våget å gå i gang med et bokprosjekt. Tusen takk for hjelpen! Vennlig hilsen Åse Rigmor Ulvestad. Mottatt 20/3-09   Hva består kurset av:  Du kan skrive hjemme hos deg selv, i ditt eget tempo Vi viser deg hvordan du kan skrive noveller, romaner og blad- og avisartikler. Bare få ukers studier kan gi deg ekstrainntekter ved dine nyutviklede ferdigheter. Hvorfor ikke forbedre din nåværende livsstil? Ved å bli en dyktig og kanskje anerkjent forfatter eller frilansejournalist, vil du snart merke at selvtilliten øker og muligheten for gode inntekter stiger.  Kort tid etter bestilling får du tilsendt spennende trinn- for- trinn- kursmateriale som avslører hemmelighetene til profesjonell skrivekunst, hemmeligheter som du snart kan bruke til egen fordel!  Leksjon 1: Suksesshistoriens grunnelementer og konstruksjon.Leksjon 2: Lær å skrive artikler du kan tjene gode penger på.Leksjon 3: Fortellinger som vekker følelser hos leserne. Leksjon 4: Fortellerkunstens ABC.Leksjon 5: Personen som det livsviktige element. Leksjon 6: Noveller som blir kjøpt og lest .Leksjon 7: Barne- og ungdomsfortellinger, biografi, faglitteratur og bokanmeldelser.Leksjon 8: Hvordan du skriver en roman som kan gi deg de store inntektene.  Dette kurset i 8 deler tar deg trinn- for- trinn gjennom VITALE kunnskaper, som gir deg uslåelige fordeler slik at du virkelig kan lykkes.  Kurset er spesiallaget for selvstudium med 15 innsendingsoppgaver, fordelt på tre innsendinger. Disse kan du sende inn, de blir da kommentert av din egen personlige veileder. Du mottar også en mengde øvningsoppgaver og annen viktig informasjon i forbindelse med utgivelser. For elever som måtte ønske ytterligere oppgaver, ordner vi dette. Du er selvfølgelig også velkommen til å komme med faglige spørsmål pr. brev eller e-post.  Du mottar kursbevis samt tilbud om manuskriptvurdering når kurset er fullført tilfredsstillende. Husk at det ikke er noen tidfrister forbundet med gjennomføringen av kurset.   Hva koster det Veiledendepris for vårt komplette skrivekurs er kr. 6598,-, men vi har for tiden et spesialtilbud gående. Meld deg derfor på nå, så er du sikret at du gjør denne virkelige gode avtalen med oss.  Ved å betale hele kurset med engang, så betaler du nå kun kr. 4998,-. Du sparer altså hele kr. 1600,-.  Ved å betale i avdrag, så betaler du nå kun kr. 498,- pr avdrag (totalt 12 avdrag).  Om du ønsker et mer nettbasert skrivekurs, hvor alt studiemateriell leveres til deg elektronisk (via e-post) så betaler du nå kun kr. 3998,-. Merk deg at for levering av denne utgaven av kurset, så gjelder det ingen angre/returrett (umulig å levere tilbake).  Ved å betale den nettbaserte versjonen i avdrag, så betaler du nå kun kr. 398,- pr avdrag (totalt 12 avdrag).  Prisene inkluderer komplett skrivekurs med kursmateriell, eksp. avgift, studieavgift (svar på innsendingsoppgaver etc.). Oppkravsgebyr/frakt kommer i tillegg med kr. 192,- på den papirbaserte versjonen som sendes pr post.Alt du trenger å gjøre er å fylle ut bestillingsskjemaet og krysse av for ønsket betalingsmåte. Du vil da i løpet av en uke motta komplett studiemateriell i postoppkrav. Ta en god avgjørelse til en spennende forandring i ditt liv og meld deg på nå!!!       [-]
Les mer
5 dager 16 500 kr
På forespørsel
Grunnkurs i NX for brukere som har kjennskap til CAD fra før av. [+]
  Grunnkurs i NX innenfor solid-modellering, sketching, sammenstilling og assossiative 2D-tegninger [-]
Les mer
1 uke 12 900 kr
Velkommen på kurset «Skriv din livshistorie» i vakre Umbria i hjertet av Italia, på klosteret IlConvento. [+]
Kursbeskrivelse: Kurset passer for alle som ønsker hjelp til å skrive sin livshistorie, enten man enda ikke har startet eller er godt i gang. Gjennom en kombinasjon av undervisning og gruppesamtaler får man nyttige verkstøy, slik at man blir i stand til å fullføre prosjektet sitt. Kurset passer også for dem som har gått på et av våre kurs i Norge tidligere. Det blir undervisning i to økter pr. dag. Prisen inkluderer to daglige undervisningsøkter (totalt ca. 20 timer), måltider (frokost, lunsj, middag, vin mm.) og overnatting, utflukt til Assisi, samt busstransport fra/til Roma (Fiumicino) til/fra klosteret. Deltakerne bestiller – og betaler – flyreisen selv. UTFLUKTER: Erfaringsmessig ønsker de færreste å forlate klosteret i noen særlig grad i løpet av kursuken, men gruppen drar samlet til Assisi en av kursdagene. Det er nydelig turterreng og mange fine utfluktsmuligheter i området, hvis noen har ”utferdstrang” mellom kursøktene. PRAKTISKE OPPLYSNINGER: De deilige måltidene som serveres på klosteret er basert på lokale ingredienser – valgt i tråd med årstidene – og lokale viner. Ettersom det ofte er slik at kursdeltakerne ønsker å utvide oppholdet med noen dager i Roma eller andre nærliggende steder, bestiller (og betaler) deltakerne selv flybilletter til/fra Roma. Det er tilbud om gratis busstransport fra og til flyplassen på ankomst- og avreisedagen. Klosteret har ikke installert heis. Man bør derfor kunne gå i trapper - minst en etasje.BETALINGSBETINGELSER:  Pris: kr. 12 900,- for opphold i dobbeltrom (tillegg på kr. 1 900,- for opphold i enkeltrom). Du blir bedt om å betale et depositum på kr. 2 000.- samtidig med at du melder deg på kurset. Dette er en bindende andel av den totale betalingen, og beløpet tilbakebetales ikke dersom du senere avbestiller kurset. Resten av beløpet forfaller til betaling 60 dager før kursstart. Dette er en bindende betaling, og må søkes refundert via din egen reiseforsikring dersom du skulle bli forhindret i å reise pga. sykdom eller skade. Innen dette tidspunktet kan du melde deg av uten videre kostnader, men får da ikke returnert depositumet. Depositumet tilbakebetales selvsagt hvis vi skulle se oss nødt til å avlyse kurset. Påmelding snarest. Vi er kursarrangør på stedet, ikke reiseoperatør, men vi er godkjent medlem av Reisegarantifondet. Vi sørger for transport til og fra flyplassen på ankomst- og avreisedagen, men om en force majeure-situasjon oppstår, dekker vi ikke erstatning for tapt transport til klosteret ved ankomst eller tapt flybillett ved avreise. Også dette må søkes dekket via egen reiseforsikring.   [-]
Les mer
16 500 kr
På forespørsel
NX CAD Grunnkurs innen solid-modellering, sammenstillinger og generering av 2D tegninger. [+]
Kurset er grunnlaget for effektiv bruk av NX, og inneholder emner som metodikk, grunnleggende solid-modellering, sammenstillinger og generering av tegninger. Dette er basis for andre NX kurs. [-]
Les mer
4 timer
På forespørsel
Jobber du med å produsere eller tilpasse innhold og tekster på nett? [+]
Enten du jobber med nye nettsider eller med kontinuerlige oppdateringer, er det viktig å vite hvordan skrive for nettet. Med stadig større konkurranse, blir det desto viktigere å skille seg ut med brukervennlig, godt skrevet og lett tilgjengelig innhold. På dette kurset lærer du: Hvordan vi leser på nett Tips og teknikker for å skrive for dette lesemønsteret Hvordan forkorte og forenkle uten at det går utover budskapet Hvordan bruke lenker på en god måte Grunnleggende om å skrive for Google Etter fullført kurs har du et knippe enkle prinsipper som kan utgjøre store forskjeller når du skriver på nett.   Lær deg triksene og skriv bedre på nettet, meld deg på kurs! [-]
Les mer
Bedriftsintern 3 timer
På forespørsel
Et praktisk skrivekurs skreddersydd for eiendomsmeglere, med enkle, konkrete teknikker for hvordan skrive prospekt og annonser som treffer og selger. [+]
SOLGT er et praktisk skrivekurs – skreddersydd for eiendomsmeglere. Kurset gir deltakerne enkle, effektive teknikker for hvordan skrive prospekter og annonser som treffer, påvirker og selger.   Hvorfor et skrivekurs for eiendomsmeglere? Skrevne ord har makt til å vekke følelser hos leseren, som glede, interesse og kjøpelyst. Det er gjerne det meglere ønsker, og stødige skriveferdigheter kan bli et av de viktigste verktøyene for å skaffe flere interesserte og høste bedre salgsresultater.   Gjør jobben raskere og mer effektivt I en travel meglerhverdag er det ikke satt av all verdens tid til å skrive prospekter og annonser, og den delen av arbeidet oppleves ofte som tung og kjedelig. Resultatet blir også deretter, lite originalt. Knapp tid kan vi ikke gjøre noe med, men arbeidsmetodikk og produktivitet, derimot.   SOLGT-metoden™ SOLGT-metoden gjør skriveprosessen enklere og mer effektiv. Den inneholder en systematisk fremgangsmåte, smarte teknikker og sjekklister. Med SOLGT tar det kortere tid å skrive tekster som har innflytelse og som gir bedre respons, og gir samtidig deltakerne større trygghet i arbeidet med å skrive.   Kurset gir innsikt i: • SOLGT-metoden™ – oppskriften som selger• Hvordan sette seg inn i målgruppen og hva som er viktig for dem• Å fange oppmerksomheten med gode titler• Konkrete teknikker for et enklere, tydeligere språk• Leserfokus: Få tekstene til å fremstå som mer relevant for leseren• Enkle knep som gjør budskapet mer selgende   Bonusmateriell Kursdeltakerne får et kurshefte med oppsummering, kjappe tips og nyttige huskelister til senere bruk.   Varighet Kurset varer i 3 timer og er lagt opp som en praktisk workshop med variert undervisning (teori, oppgaver alene og i grupper, diskusjon i plenum etc.). SOLGT finnes også i foredragsversjon og kan gjennomføres som et 45 minutters lynkurs.   Hvem kan dra nytte av kurset? Kurset passer for alle eiendomsmeglere som jobber med å utarbeide prospekter, annonser og andre tekster som har som mål å vekke interesse, øke antall besøkende på visninger, og ikke minst – skape salg.   Stedsbeskrivelse Kurset kan holdes i hele Norge.   Vil du vite mer om skrivekurs for eiendomsmeglere? Ta kontakt! [-]
Les mer
4 timer
På forespørsel
Vil du vite hvordan skrive mer overbevisende og selgende? Lær deg teknikkene på dette kurset. [+]
Med bakgrunn i enkel psykologi og kjente, velutprøvde metoder, får du innsikt i hvordan skrive på en måte som treffer leseren og som skaper konverteringer. Teknikkene kan tilpasses og brukes på nett og på trykk, i lengre tekster som vel som kortere oppdateringer.  På dette kurset lærer du: Hvordan skrive med et mål og så det treffer målgruppen Klart språk og tydelig budskap AIDCA-prinsippet: Attention, Interest, Desire, Convincing, Action Den avgjørende forskjellen – spesifikasjoner vs fordeler Call to action – handlingsutløsende tekster Enten du skal skrive noe til nettsiden, formulere et salgsbrev, en e-post, informasjonsmateriell eller annet, kan du gjøre store forbedringer med tipsene du får med deg herfra.   Ta kontakt for å få tilbud på kurs for en gruppe, avdeling eller bedrift. [-]
Les mer
1 år
På forespørsel
Studiet skal gi praktiske ferdigheter, erfaring og refleksjon omkring pedagogisk arbeid med og om medier og IKT. [+]
Studiet skal gi praktiske ferdigheter, erfaring og refleksjon omkring pedagogisk arbeid med og om medier og IKT. Studentene skal utvikle forståelse for hvordan kommunikasjonsteknologien preger og inngår i de ulike medier og de ulike lærings- og kommunikasjonsarenaer.   Høstsemesteret gir grunnleggende praktiske ferdigheter og teoretisk innsikt i basismedier og kommunikasjonsteori. Vårsemesteret bygger videre på dette, med prosjektarbeider der studentene jobber kreativt med film, multimedia og/eller andre medieuttrykk.   Studiet i mediefag gir kompetanse til å arbeide med massemedier i grunnskole, videregående skole eller i kultursektoren, når det tas som del av en lærerutdanning. Det kan inngå som et fjerde år i allmennlærerutdanningen, kombineres med andre fag eller danne grunnlag for videre studier. Studiet kan inngå i flere av bachelorprogrammene ved UiA og i en selvvalgt bachelorgrad. [-]
Les mer
3 år
På forespørsel
Bachelorstudiet begynner i det tverrfaglige (se årsstudiet i litteratur, film og teater), for så å åpne seg for fordypningi ett av disse kjerneområdene. [+]
Bachelorstudiet begynner i det tverrfaglige (se årsstudiet i litteratur, film og teater), for så å åpne seg for fordypningi ett av disse kjerneområdene. Fordypningen starter med styrt valg av litteratur eller drama/teater (30 sp) i andre studieår, og fullføres i i tredje studieår (30 sp inkludert bacheloroppgaven) Det arbeides med å kunne tilbyd fordypning i filmskunnskap/filmproduksjon.   Bachelorprogrammet består av:   1. studieår Narratologi, dramaturgi og utprøving av fortellerformer (20sp) Sammenlikende litteratur, film og teater (10sp) Tema og sjanger i ulike fortellerformer (30sp) 2. studieår Ex.phil og ex.fac (10+10sp) Valgfritt emne (10sp) Styrt valg/fordypning (30sp): Litteratur, drama/teater eller film (utvikles på sikt) 3. studieår Breddeenhet 30 sp: F.eks. kunst og håndverk, musikk, nordisk språk eller multimedieteknologi og- design (andre fag kan godkjennes etter søknad) Påbygging innen litteratur, drama eller film (20sp) Bacheloroppgave (10s) [-]
Les mer
3 år
På forespørsel
Dette er et humanistisk vinklet studium innen tekst, medier og kommunikasjon. Det skal utvikle både teoretisk og praktisk kompetanse. [+]
Teori og arbeidsmetoder sikter mot å bevisstgjøre studentene som reflekterte brukere og kreative produsenter av tekst og informasjon innen ulike sjangrer.   Tekstbasert formidling står sentralt i studiet, men studentene arbeider praktisk med både trykte medier, nettbaserte medier og lyd- og bildemedier. I studiet ses verbal og visuell kommunikasjon i sammenheng, liksom kunnskaper om tekstsjangrer ses i sammenheng med kunnskaper om medienes teknologi og virkemåte. Målet er at studentene skal utvikle kompetanse både på innholdssiden og kanalsiden, slik at de kritisk og reflektert kan gjennomføre en formidlingsprosess fra idéstadium til ferdig medieprodukt. Studiet skal også gi studentene en innføring i forsknings- og utviklingsarbeid.   Programmet har 100 poeng fordypning. Sju av de ti emnene som utgjør fordypningen, er på nivå 1, mens tre av emnene (til sammen 30 studiepoeng) er på nivå 2, dvs. at de bygger på mer grunnleggende emner fra første studieår.   Studentene kan i valgdelen i programmet velge flere emner i kommunikasjonsfag, men programmet kan også gi plass for språkfag, samfunnsfag, kunstfag eller bibliotekfag. I tillegg kan emner eller studier innen andre relevante fagområder godkjennes etter søknad. I valgdelen må minst 30 studiepoeng utgjøre en sammenhengende faglig enhet.     Læringsutbytte Etter endt studium skal studentene- ha kunnskap om hvordan tekster og medier kan benyttes i ulike typer kommunikasjonsprosesser- ha innsikt i medienes rolle i samfunnet- kunne analysere og sammenlikne aktuelle kommunikasjonssituasjoner og -hendelser- kunne utvise et kritisk og kreativt skjønn i forhold til egne og andres kommunikative handlinger- kunne gjennomføre formidlingsprosjekter fra idestadium til ferdig tekstprodukt innen flere ulike medier- ha innsikt i språklige, mediale og sosiale premisser for vellykket kommunikasjon- ha tilegnet seg en forståelse for hva som kjennetegner relevant og aktuell FoU-virksomhet på feltet.     Arbeidsformer I sammensetningen av emner er det lagt vekt på at det i hvert semester skal tilbys varierte arbeidsformer og problemstillinger. I undervisningsopplegget kombineres forelesninger, seminar, gruppearbeid og individuelle oppgaver. Undervisningen er basert på aktuell forskning.       Vurderingsformer Eksamensformene i de enkelte emnene vil være varierte, og kan blant annet omfatte skriftlige skoleeksamener, gruppeeksamener, individuelle hjemmeeksamener, prosjektoppgaver, kortsvarsprøver og mappeinnleveringer. Eksamensformene for det enkelte emnet fremgår av emnebeskrivelsen.       Studentutveksling Et eventuelt utvekslingsopphold (30-60 stp) kan innpasses i studieforløpet i enten ett av eller begge de to siste semestrene.       Vilkår for å gå videre i studiet For å gå videre til påbyggingsdelen (nivå 2), må studentene ha avlagt minst 40 studiepoeng på grunnivået (nivå 1). For å melde seg opp til eksamen i emnet KOM201-1 Diskursanalyse, må emnet NO-100-1 Tekst og tolkning (eller tilsvarende) være bestått. For å melde seg opp til eksamen i emnet KOM200-1 Medieproduksjon 2, må minst ett av emnene KOM100-1 Praktisk formidling / KOM104-1 Skrift og bilde eller KOM103-2 Digital formidling (eller tilsvarende) være bestått.       Yrkesmuligheter og videre utdanning Studiet kan kvalifisere for opptak til en rekke masterstudier: kommunikasjonsfag, mediefag, språkfag, kulturfag, journalistikkfag, avhengig av emnesammensetningen og breddeenheten man velger og de ulike masterstudienes spesifikke opptakskrav. Ved å ta 30 studiepoeng med emner fra nordisk litteratur (100-nivå) i valgdelen, kan en komme inn på masterstudiet i nordisk språk og litteratur ved Universitetet i Agder.   Programmet sikter mot alle profesjoner der kommunikasjon og formidling gjennom ulike medier inngår. Aktuelle yrkesområder er offentlig og privat informasjonsvirksomhet, kommunikasjonsrådgivning, journalistikk og annen medievirksomhet, samt undervisning.     Fører til grad Bachelor i kommunikasjon.     Andre opplysninger OvergangsordningEksamen fra hele eller deler av årsstudiet i Språk, kommunikasjon og teknologi kan inngå i bachelorgraden i kommunikasjon etter søknad. Nordisk årsstudium eller studier innen medier og kommunikasjon vil kunne gi fritak for deler av programmet, avhengig av tidligere eksamener og pensa. Kontakt fakultetet for nærmere informasjon. Studenter som velger å ta examen philosophicum og examen facultatum på Lesbos, må ta kontakt med studieveileder for å få justert utdanningsplanen. [-]
Les mer
3 år
På forespørsel
Bachelorstudiet i journalistikk er beregnet på deg som vil bli journalist eller jobbe innen media. [+]
  Du velger mellom fordypning i avis-/nettavisjournalistikk og radio-/fjernsynsjournalistikk. I begge tilfeller tilbyr Mediehøgskolen et aktivt studium med stor vekt på praktisk produksjon.  Bachelorstudiet kan kun tas på heltid på grunn av obligatorisk praksis, men det er mulig å ta teoretiske emner som enkeltemner. Det gis tilbud om studietur til Afrika i tredje semester.   Aktualitet, profil og relevansMediekunnskap og journalistiske ferdigheter etterspørres i det moderne kommunikasjons- og mediesamfunnet. Mediebedriftene etterspør ikke minst journalister som kan verktøyene som brukes i redaksjonene i dag, og allsidige journalister som behersker flere medier. Vår praktiske profil gjør at du forberedes godt på den praktiske virkeligheten i redaksjonene. Du forberedes til den flermediale virkeligheten gjennom perioder med praktisk øvelse i bruk av ulike medier. I sammenheng med den praktiske profilen legger vi forøvrig stor vekt på oppfølging av våre journalistikkstudenter. Et annet særtrekk ved vårt journalistikkstudium er fokuset på forholdet mellom medier, etikk og livssyn.   Relevante bachelor-kombinasjonerBachelorstudiet består av toårig yrkesutdanning i journalistikk på heltid og et tredje år. Som tredjeår anbefaler Mediehøgskolen høgskolens egne årsstudier, men også studier fra andre høgskoler og universitet kan godkjennes. Som journalist i dag vil du jobbe i en sammensatt virkelighet preget av et større kulturelt og livssynsmessig mangfold enn tidligere. Derfor tror vi våre studier i tverrkulturell kommunikasjon og i kommunikasjon og livssyn gir en svært relevant ballast for en journalist.   Internasjonal profilStudieturen til Afrika på andreåret er et uttrykk for Mediehøgskolens internasjonale orientering. Mediehøgskolen planlegger master i global journalistikk, og har allerede vært med og drevet masterutdanning i journalistikk noen år i Kosovo og Etiopia.   MålGjennom bachelorstudiet skal studenten opparbeide seg målbare faglige og metodiske kvalifikasjoner. På denne bakgrunn har bachelorgraden i journalistikk noen overordnede mål for hva studentene skal ha tilegnet seg ved fullført grad. Studentene skal tilegne seg: - kunnskap om journalistikk og medier, og de politiske, sosiale, kulturelle og livssynsmessige sammenhenger de er knyttet til og fungerer i. - kommunikasjonsteorier og -prosesser med fokus på medienes rolle overfor enkeltmennesket og samfunnet som helhet. - samfunnets organisering, virkemåter og aktuelle temaer. presse-etikk, etisk teori og livssynsteori. r- elevante tilnærminger til forsknings- og utviklingsarbeid innen journalistikk som fag og profesjon. - ferdigheter til å kunne utføre den journalistiske arbeidsprosessen på en profesjonell måte. - kritisk vurdere og analysere egne og andres mediebudskap, kilder og tekster. - kunne ta gode, etisk begrunnede valg i journalistiske arbeidsprosessen. orientere seg i viktige institusjoner på ulike nivå i samfunnet. - holdninger som fremmer demokratiske verdier som ytringsfrihet, trykkefrihet og informasjonsfrihet. - søk etter sannhet og en kildekritisk grunnholdning. - et bevisst og aktivt forhold til medienes samfunnsrolle. - kritisk refleksjon og etisk bevissthet på fagfeltet i forhold til eget og andres arbeid. - bevissthet rundt eget og andres verdigrunnlag som yrkesutøvere og aktører i et mediesamfunn. [-]
Les mer
På forespørsel
I journalistikken er det ofte behov for å trenge dypere inn i relevante og aktuelle tema. Det kan være i forbindelse med en sak som krever mer bakgrunnskunnskap, eller ... [+]
Det er derfor viktig at journalister har en øvelse i samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder!     Målgruppe, kompetanse og utdanningsløpMålgruppa for emnet er studenter som ønsker å få ytterligere kjennskap til samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder samtidig som de kan fordype seg teoretisk i et journalistisk område som er av særlig interesse og relevans for den enkelte.   JO205 Teoretisk semesteroppgave i journalistikk inngår i Mediehøgskolens bachelorgrad i journalistikk. Emnet kan erstattes av JO204 Studietur.   MålGjennom arbeidet med emnet skal studentene tilegne seg: kunnskap om hvordan man skriver om et avgrenset tema i forbindelse med en teoretisk oppgave. hvordan man innhenter data. hvordan man finner relevant litteratur. de formelle sidene ved å skrive en teoretisk oppgave. ferdigheter til å kunne argumentere sammenhengende, klart og selvstendig om et medierelatert tema. behandle temaet tilfredsstillende ut fra reist problemstilling og valgt metode. innhente nødvendige data. finne og bruke relevant litteratur. skrive i henhold til gitte retningslinjer for oppgavens struktur og form. holdninger som fremmer forståelse for arbeidet som ligger bak større og mindre forskningsprosjekter. Interesse for forskningsprosjekter og kunnskapen de gir. En kritisk holdning til og evne til refleksjon over eget og andres forskningsprosjekt   InnholdStudenten velger fritt tema for oppgaven sin innenfor følgende rammer: Temaet for semesteroppgaven må ha relevans for fagområdet JO206 og JO207A eller B, men kan samtidig ta utgangspunkt i andre fagområder i studieplanen. Dette betyr at studenten kan velge å skrive en oppgave som er nært knyttet til sin spesialisering, enten ved å drøfte spørsmål knyttet til ulike former journalistikk, eller ved å analysere og vurdere journalistiske produkter. Semesteroppgaven kan også være en teoretisk drøfting av spørsmål knyttet til journalistikk som fag og profesjon, eller av tema hentet fra andre fagområder i studieplanen. Pensum (600 s.)Oppgavens tekst skal basere seg på relevante deler av det toårige studiets pensum i tillegg til et selvvalgt pensum på omtrent 600 sider. Materiale fra egne undersøkelser og/eller relevant verkpensum gir rett til redusert selvvalgt pensum. Anbefalt tilleggsmaterialeAvhengig av oppgavens tema og fokus, kan man benytte seg av relevant pensum fra JO106, JO107, JO103, JO202, JO206 og JO207.   Organisering og arbeidsmåterStudenten velger selv tema for oppgaven, men det skal godkjennes av veileder. Studenten har krav på inntil tre veiledningsmøter underveis. Ytterligere spesifikasjoner for oppgaven finnes i Manual for skriving av teoretisk semesteroppgave i journalistikk.   Vurdering og vurderingsuttrykkProsjektet, som har et omfang på cirka 6000 tegn, vurderes etter en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. De generelle bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høyskoler gjelder også ved Mediehøgskolen. Det vises ellers til forskrift om studier og eksamen ved Mediehøgskolen Gimlekollen. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.
;