Pedagogikk
Hordaland
Du har valgt: Askøy
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurs for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre.   • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse og en teoretisk begrunnelse for krisepedagogikk. • Det gis eksempler på hvordan den enkelte kan rammes av individuelle og kollektive kriser. • Det gis også eksempler på bruk av metoder med tanke på å «omskape» kriser og traumer til     pedagogiske mestringsmuligheter.   Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.   Start:              Når du selv ønsker. Omfang:              3 innleveringer Pris:              kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert                                 avdrag). Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse og en teoretisk begrunnelse for krisepedagogikk. • Det gis eksempler på hvordan den enkelte kan rammes av individuelle og kollektive kriser. • Det gis også eksempler på bruk av metoder med tanke på å «omskape» kriser og traumer til pedagogiske mestringsmuligheter.   Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • Hvordan ansatte i barnehage og skole kan bli bedre til å hjelpe barn og ungdom etter kriser og traumer. • Hvordan gjøre hendelsene forståelige og håndterbare slik at hverdagen i barnehagen og skolen blir mest      mulig meningsfull. • Hvordan man aktivt kan ta del i barnets opplevelse av krisen slik at den blir noe barnet kan lære av.   Tema • Barn og ungdom – kriser og traumer • Hva er krisehjelp? • Traumeteorier • De skjulte krisene • Kriser og læring • Krisepedagogikk i barnehage og skole • Krisepedagogisk modell • Pedagogikk og terapi • Krisers innvirkning på læring • Terapeutisk kommunikasjon • Krisepedagogiske metoder • Spenningsreduserende tiltak • Krisepregnende nyheter • Når katastrofen angår oss alle • Sorghåndtering – kunnskapsformidling • Kriseberedskap   Litteratur Krisepedagogikk Magne Raundalen/Jon-Håkon Schultz ISBN 9788215009131 Universitetsforlaget 2006     Vurdering  Vurdering bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Nettkurs
Kurset gjennomføres som et ekstraordinært tiltak i myndighetenes tiltaksplan knyttet til covid-19. Vi har 15 plasser og vil foreta fortløpende opptak fram til disse plass... [+]
Helsearbeiderfag vg2 – nettbasert fleksibelt kurs Helsearbeiderfag vg2 programfagene er et kurs for deg som ønsker å jobbe med syke og pleietrengende. Målgruppen er:- de som ikke har fullført videregående opplæring - de som f.eks. har helse- og oppvekstfag vg1 eller grunnkurs samt   fellfagene/allmennfagene fra vg1 og vg2/grunnkurs og vk-1.- de som er arbeidsledig eller permittert og som trenger omskolering- de som har lang praksis i yrket og som ønsker å ta fagprøven (praksiskandidat)- de som ønsker utdanning som helsefagarbeider Kurset gjennomføres som et ekstraordinært tiltak i myndighetenes tiltaksplan knyttet til covid-19. Vi har 15 plasser og vil foreta fortløpende opptak fram til disse plassene er fylt opp. Kurset er fullt.Vi har søkt om midler til flere gratis kurs og får svar innen utgangen av uke 26. Helsearbeiderfag vg2 programfagene - nettbasert fleksibelt kurs på videregående skoles nivå inneholder programfagene helsefremmende arbeid, kommunikasjon og samhandling samt yrkesutøvelse. Kurset er nettbasert med 3 innleveringer fordelt med 1 innlevering for hvert programfag. Kurset er fleksibelt ved at deltaker selv bestemmer når en vil starte med kurset, når man vil jobbe med kurset og hvor lang tid en vil bruke innen oppgitt periode. Vi har individuell veiledning og oppfølging av deltakerne og det gjøres etter deltakers behov. Kurset fører frem til fagbrev i helsefagarbeider og deltaker kan melde seg opp til teoretisk eksamen HEA3102 som er teoretisk del av fagprøven.  Undervisningsform: nettkurs Kursavgift:             kr. 0,-Kursstart:              fra og med påmeldingsdatoKursslutt:              innen 01.11.2020Tidspunkt:             Når en selv vil  [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, ... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer:   Vurderingsform: Studenten velger ut 3 av sine blogginnlegg som teller med på vurderingen. I tillegg skal studenten skrive et eksamensarbeid i form av et refleksjonsnotat som skal vurderes sammen med blogginnleggene. Dette eksamensarbeidet skal være i størrelsesorden 5-10 A4 sider. Ansvarlig: Svend Andreas Horgen         Læremål: KUNNSKAPER:- Informasjonskilder: Jeg kan hjelpe mine elever å finne og vurdere relevant informasjon, inkludert bilder, kart, lyd og video fra IKT kilder, på lik linje med tradisjonelle kilder(for eksempel RSS, Wikipedia). - Lagring av informasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å lagrer informasjon på digital form slik som blogger, wikier, podcaster eller portefølger (dvs. slik at det er tilgjengelig hjemme, på reise og til eksterne eksperter / rådgivere). - Kommunikasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å kommunisere synkront og asynkront gjennom tekst, tale og video. - Dokumentasjon: Jeg kan skrive innlegg på nettet for å dokumentere læringsaktiviteter/hendelser og legge til rette for elevenes bruk av dette materialet etterpå (e-portefølge, skjermopptak, klassens blog / wiki). - Trygg bruk: Jeg kan hjelpe mine elever å bruke elektroniske applikasjoner på en trygg måte (f.eks. elektronisk identitet, privatliv, pålitelighet). - Gruppearbeid: Jeg kan legge til rette for gruppearbeid på nettet, ved hjelp av metoder som kompleks instruksjon.- Læring: Jeg kan identifisere forventede læringsutbytter fra bruken av bestemte IKT-verktøy for en bestemt læringsaktivitet. - Vurdering: Jeg kan identifisere hvordan læringsutbyttene tilknyttet IKT-relaterte aktiviteter skal bidra til vurderingen av elevene og å kunne og bruke egnede verktøy for å registrere dette (f.eks. faglig utvikling og coaching). FERDIGHETER:- Planlegging: Jeg har laget en plan for min faglige utvikling i riktig bruk av IKT i min undervisning. - Dokumentasjon: Jeg har dokumentert bruken av et interaktivt internettverktøy, slik at andre kan dra nytte av mine erfaringer. - Deling: Jeg har prøvd minst én måte å dele min IKT erfaring med kolleger enten internt eller eksternt. - Lokal kontekst: Jeg har identifisert hvilke muligheter og begrensninger som gjelder for bruk av interaktive Internettverktøy i min institusjon. - Portefølge: Jeg har begynt på eller lagt til nytt materiale til en eksisterende e-portefølge. - Evaluering: Jeg har evaluert resultatene av mitt endrede undervisningsopplegg og dokumentert dette i min e-portefølge. - Coaching: Jeg har prøvd ut parvis coaching med en av mine kolleger. - Coaching: Jeg har de nødvendige ferdighetene når det gjelder å lytte og å stille spørsmål for å kunne coache andre mennesker. Innhold:Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, GROW-modellen, undersøkelser om tilstanden i egen institusjon når det gjelder bruk av IKT-verktøy i undervisningen, nettsteder for yrkesutøvere (CoP-Community of Practice), eksempler på "best practice", metoder for å planlegge og gjennomføre egne læringsaktiviteter på nett med bruk av diverse IKT-verktøy, coaching-teknikker. Sentrale verktøy er: blogg, wiki, video, lyd, undersøkelser, avstemminger. I alle disse verktøyene skal det produseres innhold.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Web 2.0 og coaching for lærere etter vitae metoden 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Webinar Hele landet 7 timer 1 555 kr
Lær enkle verktøy til å endre atferd / reaksjonsmønstre som du ikke ønsker å ha lenger [+]
  Velkommen til four element profile™ Atferds-workshop ONLINE Visste du at så mye som 70 % av vår atferd er dannet før vi er 7 år !! Da er det kanskje ikke så rart om vi ikke alltid forstår hvorfor vi reagerer som vi gjør. Det er heller ikke alltid at vi liker vår atferd eller reaksjonsmønstre. Nå har du mulighet til å lære noen praktiske og enkle verktøy til hvordan du kan endre atferd/reaksjonsmønstre som du ikke ønsker å ha lenger. Dette er en BETA workshop som vil foregå online via Zoom fordelt på 3 webinarer, samt 1 oppfølgingsmøte. Som et ekstra tillegg til denne BETA online workshopen tilbyr vi også 1 extra oppfølgingsmøte etter avtale med kursdeltagerne, ca etter en måned Webinarene består av en blanding av teori, individuelt arbeid og gruppecoaching, samt diverse øvelser, lærer du hvordan du kan endre en atferd, samtidig med at du får et overblikk over dine følelsesbeholdere. Siden dette er en BETA (første) workshop online har vi valgt å si varighet på webinarene fra kl. 20-22, men vi gjør oppmerksom på at dette er max tid. Noen dager vil vi bruke 1,5 time, andre dager 1 time og 45 min eller kanskje 2 timer. Dato for webinarene: torsdag 22. april, 29. april og 6. mai kl. 20-22 Oppfølgingsmøte: Torsdag 20. mai kl. 20-21 Oppfølgingsmøte : blir avtalt med kursdeltagerne kl. 20-21 BETA pris: kr 1.555,- (Ordinær pris: kr 2.600,-) Påmeldingsfrist: 12. april 2021 Instruktør: Ariyana Shandel Du er hjertelig velkommen til å ta kontakt med Ariyana Shandel dersom du ønsker mer informasjon eller har spørsmål om workshopen. Ariyana sin mailadresse er: info@ariyanashandel.com Du finner også mer informasjon om workshopen på www.fourelementprofile.no Denne BETA workshopen online er til sterkt redusert pris og i tillegg er det også et ekstra oppfølgingsmøte og vi håper at du har lyst å delta, og vi vil svært gjerne at du gir oss en tilbakemelding / testimonial etter workshopen slik at vi kan hjelpe flere, eller om du har forslag til forbedringer. Vi håper å se deg snart. Hjertelig velkommen !! NB! Begrenset antall plasser, så første mann til mølla gjelder [-]
Les mer
10 uker 4 500 kr
Kurs for assistenter i barnehage, skole og skolefritidsordning, barne- og ungdomsarbeider, omsorgsarbeider, hjelpepleier, helsefagarbeider, andre yrkesutøvere og foreldr.... [+]
Mål for kurset: Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av problematferd og gjøre deltakerne i stand til å sette i verk mest mulig effektive tiltak. Kursdeltakerne skal få kunnskap om problematferd og hvordan slik atferd kan forstås. Kursets innhold: Atferdsproblemer blant barn og unge Kartlegging og risikovurdering Barnehagen og barns tidlige utvikling Den inkluderende skolen og skoleomfattende tiltak Klasseromsperspektivet – klasseledelse Elevperspektivet – internaliserte problemer Elevperspektivet – alvorlige atferdsproblemer Sosialkompetanse hos barn og unge Sosial læring hos barn og unge Litteratur: Sosialkompetanse og problematferd blant barn og unge, ISBN: 9788205480858 Gyldendal akademiske forlag, 2015, Terje Ogden Kursbevis: til de som har minst 75 % fremmøte. Er du organisert: Fagforeninger har stipendordninger for sine medlemmer. Undersøk om du har mulighet til å få dekket kursavgiften eller deler av den. Påmelding: elektronisk i påmeldingsskjema    [-]
Les mer
Nettstudier 3 timer 1 190 kr
Cooperative Learning er både en metodikk og en pedagogisk tilnærming som leder til inkludering, elevaktivitet, engasjement, læring og sosial utvikling. [+]
Har du snust litt på Cooperative Learning, men ønsker å lære mer? Har du kommet litt i gang – eller vet du egentlig ikke helt hvor du skal starte?Classbuilding, eller klassebygging som vi kan oversette det til på norsk, er et viktig sted å begynne. Gjennom klassebyggingsaktiviteter trener vi elevene i å gjensidig støtte hverandre, slik at det skapes en positiv kontekst for læring innad i gruppa. Målet med classbuilding er at elevene skal bli kjent med hverandre, at det skal skapes en klasseidentitet og at elevene skal føle støtte og styrke fra klassekamerater. Dette igjen fører til at barna respekterer de ulikhetene som er, fordi inkludering er i fokus. Gjennom samarbeidslæring bygger elevene videre på hverandres bidrag. Classbuilding er aktiviteter som gjør at alle bidrar på lik linje. At alle er inkludert styrker fellesskapet, hjelper til med å utvikle toleranse og legger grunnlag for konstruktiv samhandling. Dessuten er det morsomt!I en klasse ønsker vi selvfølgelig at alle skal bli kjent med alle, og at alle skal kunne samarbeide med alle. Hvordan kan vi få elever med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger til å arbeide sammen som en effektiv gruppe? Hvordan kan vi sikre at alle blir sett, hørt – og at alle bidrar? Teambuilding legger grunnlaget for effektivt samarbeid. Teambuilding, som vi kan oversette med lagbygging eller gruppebygging, er en prosess hvor ulike elever blir kjent med hverandre og lærer å stole på hverandre. Målet er at elevene respekterer hverandre og dermed makter å dra nytte av hverandres bidrag. Teambuilding skal styrke gruppene, altså teamene, og deres samarbeidsferdigheter. Når elevene blir godt kjent med dem de er på gruppe med, vil gruppemedlemmene støtte hverandre og respektere hverandre. De vil sette pris på forskjellene som er innad i en gruppe, og de vil utvikle hverandres styrker.Dette nettkurset inneholder forskningen og teoriene bak arbeidsmåten Cooperative Learning. Du vil få mange konkrete eksempler på class- og teambuilding brukt i praksis. Du vil også få kunnskap om hvordan du som pedagog kan aktivere elevene, slik at de er den aktive part i klasserommet, med deg som tydelig klasseleder.   Kursinnhold CL-tankegangen Klassemiljøarbeid  Samarbeid - en demokratisk prosess Livsmestring som en del av Cooperative Learning  Lærerens rolle Sosiale ferdigheter og CL-strukturer; hvordan fremme toleranse, respekt og samarbeidsvilje? Tilpasset opplæring Tips om ulike typer oppgaver Kursholder Linda Kristin Bjugn er utdannet allmennlærer med tilleggsutdanning i grunnfag idrett og videreutdanning i lesing og skriving. Linda har nesten 30 års erfaring fra grunnskolen, der hun det meste av tiden har vært kontaktlærer i småskolen. Hun har i mange år også hatt ansvaret for lesekurs for ulike elevgrupper, og er lærerspesialist i norsk med vekt på småskolen. Linda er kurset i KAGAN Cooperative Learning og dette speiler undervisningen i alle fag.  [-]
Les mer
Nettkurs 16 000 kr
Nettkurs som består av ulike ressurser og oppgaver. [+]
Videreutdanning i spesialpedagogikk for helse- og sosialpersonell, barne- og ungdomsarbeidere, helsefagarbeidere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, helsesekretærer og aktivitører med videregående opplæring.   Nettkurs som består av ulike ressurser og oppgaver.     Start:              Når du selv ønsker. Omfang:           Innlevering av 4 teorioppgaver, 1 praksisrapport, 1 fordypningsoppgave Pris:              Kr. 16.000,- (kan deles i 8 månedlige avdrag med kr. 200,- i                                       avdragsgebyr pr. avdrag. Er ekskl. lærebøker og eksamensavgift).    Videreutdanning • Videreutdanningen er laget i tråd med egenutviklet fagplan  • Videreutdanningen ligger på nivå mellom videregående opplæring og høyere utdanning.   Tidsplan • Videreutdanningen kan tas etter egen tidsplan med innlevering av teorioppgaver,     praksisrapporter og fordypningsoppgave. • Du velger selv når du vil starte med videreutdanningen og du bestemmer selv hvor lang    tid du vil bruke.   6 innleveringer  • 4 teorioppgaver  • 1 praksisrapport • 1 fordypningsoppgave   Målgruppe  Videreutdanningen er lagt opp for de som har fullført videregående opplæring fra studieretning for helse- og sosialfag eller fullført videregående opplæring som aktivitør innen studieretning for formgivingsfag/design og håndverk.   Opptakskrav • Fullført videregående opplæring fra studieretning for helse- og sosialfag eller fullført     videregående opplæring som aktivitør innen studieretning for formgivingsfag/design og     håndverk.   Videreutdanningen omfatter • Den teoretiske opplæringen. • Retting av innleveringer og veiledning underveis.  • Vurdering av praksisrapporter og fordypningsoppgave.   Mål for videreutdanningen Kurset skal gi et grunnlag for å forebygge og løse spesialpedagogiske problemstillinger på arbeidsplassen. Praksisorienterte problemstillinger vil stå sentralt.   Videreutdanningens innhold • Grunnelementer i helse- og sosialfagarbeidet • Samfunnsfaglige emner • Administrative og organisatoriske perspektiver på tiltak for mennesker med særskilte    behov • Funksjonshemminger, lærevansker og atferdsproblemer • Pedagogiske tilnærmingsmåter med sikte på individer som trenger særskilt hjelp og støtte • Samarbeid, rådgivning og veiledning • Fordypningsoppgave     Praksis  • I videreutdanningen er det krav om 10 uker praksis (375 timer).  • Praksis 1 er hovedpraksis over 8 uker som beskrevet i eget praksisdokument som følger     nettkurset. • Praksis 2 er 2 uker med fordypning knyttet til tema studenten selv velger til    fordypningsoppgaven. • Praksisplass for videreutdanningen må studenten selv skaffe. • Praksis kan tas på egen eller annen arbeidsplass med godkjent veileder. • Praksisveileder må ha faglig bakgrunn som er relevant for denne utdanningen. • Praksis godkjennes av praksisveileder og praksisrapport godkjennes av rettelærer.   Eksamen  • Eksamen avlegges så snart samtlige moduler er bestått.  • Hjemmeeksamen over to dager med levering på nett. Alle hjelpemidler tillatt.   Er du organisert? • Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift.Presisering• Dette må ikke forveksles med fagskoleutdanning og er ikke NOKUT-godkjent.   [-]
Les mer
10 uker 4 500 kr
Kurset passer for assistenter i barnehage, skole og sfo, barne- og ungdomsarbeider, omsorgsarbeider, hjelpepleier, helsefagarbeider, andre yrkesutøvere og foreldre. [+]
Start: tirsdag 16.02.2021 slutt: 04.05.2021 Påmeldingsfrist: 31.01.2020Varighet/tid: 10 tirsdagskvelder kl. 18.00 – 21.00 Sted: Digitalt klasserom Kursavgift: kr. 4.500,- (kan deles i månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr pr. avdrag) Mål for kurset:Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike lærevansker hos barn og unge samt en faglig innsikt i spesialpedagogiske virkemidler for arbeidet i barnehage, skole og skolefritidsordning. Kurset gir grunnleggende kunnskap om de vanligste gruppene av funksjonshemminger. Kursets innhold:Hva er spesialpedagogikk? - Lese- og skrivevansker - Atferdsvansker - Lærevansker -Psykisk utviklingshemming - Språk- og talevansker - Synsvansker - Hørselsvansker - Bevegelsesvansker og hodeskader - ADHD, Tourettes syndrom og skjulte funksjonshemminger - Spesialundervisning og spesialpedagogiske tiltak. Lærebok:Innføring i spesialpedagogikk ISBN 9788205500648, Ogden/Rygvold. Gyldendal akademiske forlag 5. utg. 2017 Kursbevis: til de som har minst 75 % fremmøte. Er du organisert:Fagforeninger har stipendordninger for sine medlemmer. Undersøk om du har mulighet til å få dekket kursavgiften eller deler av den. Påmelding: elektronisk i påmeldingsskjema.     [-]
Les mer
Nettkurs
Kurset gjennomføres som et ekstraordinært tiltak i myndighetenes tiltaksplan knyttet til covid-19. Vi har 15 plasser og vil foreta fortløpende opptak fram til disse plass... [+]
Barne- og ungdomsarbeider vg2 – nettbasert fleksibelt kurs Barne- og ungdomsarbeider vg2 programfag er et kurs for deg som ønsker å jobbe med barn og ungdom i alderen 0 – 18 år. Målgruppen er:- de som ikke har fullført videregående opplæring - de som fra før har helse- og oppvekstfag vg1 eller grunnkurs samt fellesfagene/allmennfagene fra vg1 og vg2/grunnkurs og vk-1.- de som er arbeidsledig eller permittert og som trenger omskolering- de som har lang praksis i yrket og som ønsker å ta fagprøven (praksiskandidat) barne- og ungdomsarbeider- de som ønsker utdanning som barne- og ungdomsarbeider Kurset gjennomføres som et ekstraordinært tiltak i myndighetenes tiltaksplan knyttet til covid-19. Vi har 15 plasser og vil foreta fortløpende opptak fram til disse plassene er fylt opp. Kurset er fullt.Vi har søkt om midler til flere gratis kurs og får svar innen utgangen av uke 26. Barne- og ungdomsarbeider vg2 programfagene - nettbasert fleksibelt kurs på videregående skoles nivå inneholder programfagene helsefremmende arbeid, kommunikasjon og samhandling samt yrkesutøvelse. Kurset er nettbasert med 3 innleveringer fordelt med 1 innlevering for hvert programfag. Kurset er fleksibelt ved at deltaker selv bestemmer når en vil starte med kurset, når man vil jobbe med kurset og hvor lang tid en vil bruke innen oppgitt periode. Vi har individuell veiledning og oppfølging av deltakerne og det gjøres etter deltakers behov. Kurset fører frem til fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfag. Undervisningsform: nettkurs Kursavgift: kr. 0,-Kursstart:   fra og med påmeldingsdatoKursslutt:   innen 01.11.2020Tidspunkt:  Når en selv vil [-]
Les mer
Nettundervisning 50 timer 3 990 kr
Barnehagekortet vil tilegne deg formell kompetanse for å jobbe som medarbeider i barnehage. [+]
Har du lyst til å jobbe som barnehageassistent? Barnehagekortet er et av kompetansekortene i SK6®+, utarbeidet med utgangspunkt i kompetansemålene til videregående opplæring. Kurset vil gi deg formell kompetanse innenfor de viktigste kjerneområdene i barnehagen. I kurset har du kontakt med din egen instruktør, og du vil få quiz, innsendingsoppgaver med oppfølging og muligheter for å delta i jevnlige digitale klasserom. Kurset kan du ta når du vil, og det kan også gjennomføres på telefon, Ipad eller pc.  Innhold Barnehagens styringsdokumenter Omsorg-lek-læring-danning Barns språkutvikling Livsmestring Foreldresamarbeid Utfordringer og konfliktløsning Kurset består av 6 moduler. Gjennom tekst, bilder, figurer og videoer skal vi ta deg gjennom fagstoffet på en pedagogisk måte. Underveis kan du teste dine kunnskaper gjennom quiz’er og innsendingsoppgaver. På slutten av hver modul finner du caser du skal svare på og sende inn til oss. Du vil få tilbakemeldinger og veiledning fra instruktør på e-post etter at besvarelsene er mottatt. Du har tilgang på kurset i ett år. Hver fredag kl 09-10 vil du få tilgang til digitalt klasserom med instruktør hvor du kan få drøfte caser, få veiledning og hjelp til oppgaver ved behov.  Etter fullført og bestått kurs vil du motta et kompetansebevis i posten. [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurset passer for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre. Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av problematferd og gjøre deltakerne i stand til å sette i verk mest mulig effektive tiltak.Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:             Når du selv ønsker. Omfang:         3 innleveringer Pris:               kr.4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med                        kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).   Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av problematferd og gjøre deltakerne i stand til å sette i verk mest mulig effektive tiltak.   Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • Problematferd med omfang av problemet og hvordan slik atferd kan forstås • Kompetanseutviklende og problemløsende arbeid • Hvordan stimulere sosial læring til det beste for den enkelte?   Tema • Problematferd • Utvikling av atferdsproblemer • Perspektiver på endring • Undervisningsstrategier • Psykodynamisk tilnærming • Psykopedagogisk tilnærming • Involveringspedagogikk • Atferdsmodifikasjon • Strukturering av læringsmiljøet • Forebygging • Hvordan oppstår problematferd? • Atferdskorrigering • Aggressive og utagerende barn • Sosial kompetanse hos barn og unge • Læringspsykologi og sosial kompetanse • Mestringskompetanse • Hva påvirker kompetanseutviklingen? • Sosial læring  • Læring av sosial kompetanse • Tiltak for å fremme sosial kompetanse       Litteratur Sosial kompetanse og problematferd i skolen. Terje Ogden m fl. ISBN 9788205391765 Gyldendal Norsk Forlag 2009   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Nettstudier 4 semester
Kunnskap studenten tilegner seg i studiet Barn med særskilte behov er direkte anvendbart i arbeid i barnehage eller på andre arenaer som jobber med barn med s... [+]
Studiets målsetting er å utdanne faglig oppdaterte og reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogisk arbeid i barnehagen. Videre vektlegger studiet at kandidaten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar og utvikler anerkjennende, lekne og omsorgsfulle samspill med enkeltbarn og barn i gruppe. Det forventes også at kandidaten i løpet av studiet utvikler sin relasjonskompetanse i samarbeid med foresatte og eksterne instanser til beste for barnet. Studiet har spesielt fokus på barn med særskilte behov og deres rettigheter. Fagskoleutdanningen er akkreditert av NOKUT og gir 60 studiepoeng. Studiet er lagt opp som et deltidsstudium med styrt progresjon og foregår via nettstudier. Finansiering Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og derfor gratis for studentene. Se nettsiden til studie for mer informasjon: Barn med særkilte behov   [-]
Les mer
Nettstudier 4 semester
Kunnskap innen Arbeid med de yngste barna (0-3 år) i barnehagen er direkte anvendbart i arbeid i barnehage eller på andre arenaer der småbarna er. [+]
Studiets målsetting er å utdanne reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, organisere og gjennomføre pedagogisk arbeid med de yngste barna (0-3 år) i barnehagen, og som kan samarbeide med barn, personale og foreldre til beste for barnet. Videre vektlegger studiet at studenten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar og utvikler anerkjennende, lekne og omsorgsfulle samspill med enkeltbarn og barn i gruppe. Fagskoleutdanningen er akkreditert av NOKUT og gir 60 studiepoeng. Studiet er lagt opp som et deltidsstudium med styrt progresjon og foregår via nettstudier.  Finansiering Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og derfor gratis for studentene. Se nettsiden til studie for mer informasjon: Arbeid med de yngste barna (0-3 år) i barnehagen   [-]
Les mer
Nettstudier 6 timer 1 890 kr
En intensivert leseperiode i fellesundervisningen [+]
Dette kurset vil gi et grunnlag for at lærere i barneskolen skal kunne samarbeide om å styrke elevenes leseferdigheter. Formålet vil være å styrke sikker og kontrollert lesing (ordavkoding), sammen med fordypning, kritisk tenkning og argumentasjon (forståelse). Det vil i løpet av kursdagen bli gitt en beskrivelse av innhold og gjennomføring, med forankring i teorier om språk, lesing og læring. Dette gjelder alle trinn på barnetrinnet, med tilpasninger til de laveste trinnene og for elever med ulike utfordringer. Elevsentrerte og inkluderende dialoger vil bli vektlagt som fundamentet for strukturert språk- og leseundervisning. Referanser og aktuelle kilder vil bli oppgitt. Kursholder Vigdis Refsahl er utdannet som cand.paed, med fordypning i pedagogisk-psykologisk rådgiving. Hun har sin praksis arbeid i skolen, PPT og Statped, lesing og lesevansker som sitt viktigste arbeidsfelt. Hun har bred erfaring med systemrettet arbeid i kommuner og på skoler, fra de laveste trinn på barnetrinnet til videregående skoler og voksenopplæring. Hun har også vært delaktig i å utvikle og gjennomføre en videreutdanning av lærere innenfor språk- og leseopplæring. [-]
Les mer
Nettstudier 2 timer
Hva vil det si å ha lese- og skrivevansker, og andre språkvansker? Hvordan arter vanskene seg og hvordan kan de behjelpes? [+]
I dette nettkurset ser vi på noen muligheter for å behjelpe lese- og skriveutfordringer. Hvordan kan man jobbe med lite produktive unnvikelsesstrategier og hjelpe eleven med å strukturere arbeidet i hensiktsmessig rekkefølge for å få framgang i anstrengelsene sine?  Digitale hjelpemidler kan forkorte distansen fra tanke til skriftspråk, som ofte er det uoverstigelige gapet for mange elever som sliter. De mangler ikke gode tanker og refleksjoner, men evne til å omsette tankene sine til gode skriftspråklige tekster.  Kursinnhold Relevans og valg av tekster Begrepslæring med digitale hjelpemidler Strategier for skriving i yrkesfagklasser Strategier for lesing i yrkesfagklasser: sakprosa, lyrikk, epikk mm. Muntlige gruppeaktiviteter Relevans og valg av tekster Digital skriveinstruksjon for elever med skrivevansker i applikasjoner som Teams Kursholder Torleif Sleveland er «lektor med fagbrev».Han har vært fagkoordinator i engelsk for FYR (Fellesfag, yrkesretting og relevans) i Rogaland (2011-2017). Han har undervisningserfaring fra videregående skole og for tiden underviser han norsk og engelsk for yrkesfagelever og spes.ped. for elever med skriftspråklige vansker ved Godalen vgs. i Stavanger. Han har fagbrev som maskinarbeider, Master og Bachelor fra USA i litteratur og filosofi og Master i spes.ped. fra Lesesenteret, Universitet i Stavanger.    [-]
Les mer