Pedagogikk
Du har valgt: Oslo
Nullstill
Filter
Ferdig

-

24 treff ( i Oslo ) i Pedagogikk
 

14 995 kr
Lær effektive metoder og verktøy for å styrke din rolle som rådgiver og fagekspert. Du får metoder og teknikker du vil ha stor nytte av. [+]
Slik får du gjennomslagskraft som rådgiver og fagekspert i egen organisasjon! Rollen som rådgiver og fagekspert for ledelse og medarbeidere i egen organisasjon, er viktig og krevende. Det er mange ulike egenskaper, kompetanser og erfaringer som er nødvendige for å lykkes, men hva kjennetegner egentlig en god internrådgiver? Dette kurset utvikler deg faglig og personlig slik at du blir sikrere og mer effektiv i din rolle. Du lærer hvordan du kan få samarbeidet med andre i virksomheten til å fungere optimalt. I tillegg lærer du hvordan du bygger tillit og legitimitet i rollen din, samt hvordan du kommuniserer bedre med ulike typer mennesker. Kurset er delt inn i to hoveddeler: Rollebeskrivelse, ansvar og samarbeidDu lærer hvordan skaper tillit og får legitimitet, og hvordan du får samarbeidet med resten av organisasjonen til å fungere optimalt. Kommunikasjon og personlighetsanalyseHer ser vi på personlighetstesten du har tatt i forkant av kurset for å analysere hvem du er og hvem du samarbeider best med, og ikke minst hvordan du kommuniserer. Du møter andre deltagere i samme rolle og posisjon som deg, og det blir lagt opp til diskusjoner og erfaringsdeling begge dagene.  [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på n... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer:   Vurderingsform: Studenten velger ut 3 av sine blogginnlegg som teller med på vurderingen. I tillegg skal studenten skrive et eksamensarbeid i form av et refleksjonsnotat som skal vurderes sammen med blogginnleggene. Dette eksamensarbeidet skal være i størrelsesorden 5-10 A4 sider. Ansvarlig: Svend Andreas Horgen         Læremål: KUNNSKAPER:- Informasjonskilder: Jeg kan hjelpe mine elever å finne og vurdere relevant informasjon, inkludert bilder, kart, lyd og video fra IKT kilder, på lik linje med tradisjonelle kilder(for eksempel RSS, Wikipedia). - Lagring av informasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å lagrer informasjon på digital form slik som blogger, wikier, podcaster eller portefølger (dvs. slik at det er tilgjengelig hjemme, på reise og til eksterne eksperter / rådgivere). - Kommunikasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å kommunisere synkront og asynkront gjennom tekst, tale og video. - Dokumentasjon: Jeg kan skrive innlegg på nettet for å dokumentere læringsaktiviteter/hendelser og legge til rette for elevenes bruk av dette materialet etterpå (e-portefølge, skjermopptak, klassens blog / wiki). - Trygg bruk: Jeg kan hjelpe mine elever å bruke elektroniske applikasjoner på en trygg måte (f.eks. elektronisk identitet, privatliv, pålitelighet). - Gruppearbeid: Jeg kan legge til rette for gruppearbeid på nettet, ved hjelp av metoder som kompleks instruksjon.- Læring: Jeg kan identifisere forventede læringsutbytter fra bruken av bestemte IKT-verktøy for en bestemt læringsaktivitet. - Vurdering: Jeg kan identifisere hvordan læringsutbyttene tilknyttet IKT-relaterte aktiviteter skal bidra til vurderingen av elevene og å kunne og bruke egnede verktøy for å registrere dette (f.eks. faglig utvikling og coaching). FERDIGHETER:- Planlegging: Jeg har laget en plan for min faglige utvikling i riktig bruk av IKT i min undervisning. - Dokumentasjon: Jeg har dokumentert bruken av et interaktivt internettverktøy, slik at andre kan dra nytte av mine erfaringer. - Deling: Jeg har prøvd minst én måte å dele min IKT erfaring med kolleger enten internt eller eksternt. - Lokal kontekst: Jeg har identifisert hvilke muligheter og begrensninger som gjelder for bruk av interaktive Internettverktøy i min institusjon. - Portefølge: Jeg har begynt på eller lagt til nytt materiale til en eksisterende e-portefølge. - Evaluering: Jeg har evaluert resultatene av mitt endrede undervisningsopplegg og dokumentert dette i min e-portefølge. - Coaching: Jeg har prøvd ut parvis coaching med en av mine kolleger. - Coaching: Jeg har de nødvendige ferdighetene når det gjelder å lytte og å stille spørsmål for å kunne coache andre mennesker. Innhold:Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, GROW-modellen, undersøkelser om tilstanden i egen institusjon når det gjelder bruk av IKT-verktøy i undervisningen, nettsteder for yrkesutøvere (CoP-Community of Practice), eksempler på "best practice", metoder for å planlegge og gjennomføre egne læringsaktiviteter på nett med bruk av diverse IKT-verktøy, coaching-teknikker. Sentrale verktøy er: blogg, wiki, video, lyd, undersøkelser, avstemminger. I alle disse verktøyene skal det produseres innhold.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Web 2.0 og coaching for lærere etter vitae metoden 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Oslo Og 2 andre steder 8 timer 1 900 kr
13 Jan
03 Mar
Dette kurset lærer deg å kommunisere med barn på en måte som bidrar til færre konflikter, og lavere intensitet når uenigheter oppstår, som de fleste foreldre opple... [+]
De fleste foreldre har opplevd frustrasjonen når kamp og krangling tar over hverdagen, på bekostning av de nære, gode stundene man egentlig ønsker. Dette gjelder enten man har barn i den typiske “Trassalderen”, som vi nå heller kaller “selvstendighetsalder”, eller man har eldre barn og ungdom. Dette er faktisk helt normalt og noe mange opplever. To kjennetegn på relasjoner med barn er 1, at det lett kan bli mange konflikter, og 2, at temperaturen i konfliktene kan bli høy, og også veldig høy. Dette kurset lærer deg å kommunisere med barn på en måte som bidrar til færre konflikter, og lavere intensitet når uenigheter oppstår, som de fleste foreldre opplever at skjer ofte, gjerne flere ganger om dagen. Målet er at du og barnet skal føle trygghet, mestringsfølelse og en økt opplevelse av samarbeid. Og at du bedre kan støtte barnets utvikling av emosjonell og sosial kompetanse. Kurset er også nyttige for å bedre samarbeidet mellom foreldre. I kurset lærer du også alternativer til bruk av belønningsskjemaer, timeout, ros ol. Kurset og metoden som presenteres i kurset er basert på vitenskaplig dokumenterte prinsipper relatert motivasjon, læring, relasjoner, sosial, emosjonell og moralsk utvikling, og er også såkalt traumesensitiv.   Les mer her:  https://foreldrekompetanse.no/trassalder_kurs_for_foreldre_barnehager/   Kursdatoer: Mandag 30. oktober kl. 17 – 22. og mandag 13. november  kl. 17.30 – 20.30. Kurset går over to kvelder.  Lørdag og søndag 4 og 5. november 2017. Kl. 09 – 16. begge dager. Lørdag 3. mars 2018 kl. 09.00 – 17.00. En hel dag.  [-]
Les mer
Oslo 2 000 kr
24 Nov
Fagdag for ansatte i barneskole og ungdomsskole fredag 01.12.2017 i Oslo. - Hvordan oppleves det å være? - Identitetskrise hos fosterbarn - Tilknytningsforstyrrelser... [+]
kl. 10.00 – 11.45 Hvilke utfordringer kan skolen møte når man har en elev som er fosterbarn? - Første møte med barnet/eleven som er fosterbarn - Hvordan legge til rette første tiden på skolen? - Faglige utfordringer – hva kan man møte på? - Åpenhet i forhold til medelever og deres foreldre – hva kan være hensiktsmessig? kl. 11.45 – 12.30 Lunsj kl. 12.30 – 14.00 Identitetskrise/identitetsutfordringer hos fosterbarn - Hvilke utfordringer kan skolen møte på? - Hva vil det si at en elev har identitetskrise/identitetsutfordringer - Hvilke utfordringer kan medelever møte på? kl. 14.00 – 14.15 Pause kl. 14.15 – 15.45 Tilknytningsforstyrrelser hos fosterbarn - Hva ligger i ordet tilknytningsforstyrrelser og hvordan oppdage at dette er en utfordring hos fosterbarnet? - Hvordan tilrettelegge skolehverdagen, både faglig og sosialt? Kl. 15.45 – 16.00 Oppsummering og avslutning av fagdagen   Pris for fagdagen: kr. 2.000,- pr. person. Ved 6 påmeldte fra samme arbeidsplass, er 1 gratis. Påmeldingsfrist: 15.11.2017 Påmelding elektronisk til: www.kompetansesenter-bedriftshjelp.com [-]
Les mer
Oslo 24 000 kr
11 Jan
For deg som vil veilede foreldre og personale som jobber med barn. [+]
Kommunikasjon og konflikthåndtering i relasjoner med barn. For deg som vil veilede foreldre og personale som jobber med barn.   Ønsker du å støtte barn og foreldre som sliter med relasjoner og konflikter? Ser du konflikter mellom barn, ansatte eller foreldre på din arbeidsplass, og ønsker å kunne gjøre mer? Ønsker du å skape et bedre miljø på din arbeidsplass for barn og ansatte? Er det mye konflikter i barnegruppen i barnehagen? Eller barn som faller utenfor? Vil du styrke barns sosiale og emosjonelle utvikling?   Dette og mye mer får du gode verktøy til å jobbe med gjennom denne utdannelsen.  Les mer her: https://foreldrekompetanse.no/utdannelse/   Uttalelser fra tidligere deltagere: “Jeg har alltid sett på meg selv som veldig anerkjennende i forhold til barn, og nå innser jeg at barna nok ikke alltid har sett det på samme måte. Her lærte jeg å virkelig forstå hva annerkjennende kommunikasjon betyr i praksis, og hvordan jeg kan anvende det også i krevende situasjoner”.   “Utdannelsen har gitt meg en større trygghet på tema konflikthåndtering. Jeg bruker verktøy jeg har lært på kurset til daglig i forhold til mine egne barn og i barnehagen. Det har vært lærerikt og spennende, og jeg føler at jeg er enda mer bevisst og observant i situasjoner. Jeg klarer å lese situasjonene mye bedre og kan handle deretter”.   “For oss som jobber i barnehage er det en trygghet å ha denne kunnskapen i møte med foreldre som ønsker råd og veiledning”.   «Takk for en flott og lærerik utdannelse! Utdannelsen ga gode rammer for læring. Med begrenset antall deltagere på utdannelsen fikk vi god tid til å fordype oss i de enkelte hverdagslige konfliktsituasjonene vi møter. Modellen som presenteres er lettforståelig og enkel å formidle videre til egen arbeidsplass og personal. Med god tid mellom hver samling fikk vi fikk praktisert på arbeidsplassen og hjemme og lagt grunnlag for nye diskusjoner på kursdagene. Jeg bruker modellen i hverdagen, som et godt verktøy til å takle hverdagskonflikter jeg møter, til veiledning av personalet og foreldre».     [-]
Les mer
Oslo 2 000 kr
Fagdag for barnehageansatte og ansatte i barneskolen fredag 03.11.2017 i Oslo. [+]
kl. 10.00 – 11.45 Hvilke utfordringer kan barnehage/skole møte og hvordan skape godt samspill fra starten? - Hvordan skape god relasjon til ett barn/elev som ikke snakker norsk? - Hvordan inkludere barnet raskt inn i barnegruppen/elevgruppen? - Hvilke utfordringer kan barna i barnehagen/skolen møte på? - Traumatiske opplevelser som påvirker barnets evne til læring og sosialt sampsill kl. 11.45 – 12.30 Lunsj kl. 12.30 – 14.00 Hvordan inkludere foreldre som ikke snakker norsk og hvordan løse utfordringer vedrørende samarbeid rundt barnet? - Manglende forståelse for det norske skolesystemet/barnehagesystemet - Språkutfordringer hos foreldre - Tips til hvordan løse noe av utfordringene vedrørende oppfølgingen og samarbeidet rundt barnet kl. 14.00 – 14.15 Pause kl. 14.15 – 15.45 Samarbeid mellom skolen – foreldre – hjelpeapparatet for øvrig - Hvem har ansvaret for hva? Og hvordan få samarbeidet til å fungere når foreldrene ikke snakker norsk? - Hvilke forventninger kan man ha til de foresatte? Og hvordan inkludere de foresatte på en positiv måte Kl. 15.45 – 16.00 Oppsummering og avslutning av fagdagen Påmelding elektronisk til: www.kompetansesenter-bedriftshjelp.com Pris for fagdagen: kr. 2.000,- pr. person. Ved 6 påmeldte fra samme arbeidsplass, er 1 gratis. Påmeldingsfrist: 15.10.2017 Påmelding elektronisk til: www.kompetansesenter-bedriftshjelp.com [-]
Les mer
7 timer 1 250 kr
Lær deg metoder for å bistå barnehager med å identifisere og fjerne tidstyver. Ansatte opplever at de får frigjort mer tid til barna. [+]
Kvalitet i barnehage har vært en prioritert satsing for myndighetene i flere år. Ansatte i barnehager utvikler ny kompetanse og deltar i ulike faglige satsinger. Mange opplever at en ikke får tatt i bruk ny kunnskap. Samtidig øker den dårlige samvittigheten. Vi forstår mer, ser mer, men klarer ikke endre praksis. “Vi har ikke tid!”, svarer mange, alt for ofte. Vi har utviklet metoder for å bistå barnehager med å identifisere og fjerne tidstyver. Ansatte opplever at de får frigjort mer tid til å være i direkte samspill med barn, og de bruker mer tid til det som er viktig og som bidrar til barnas utvikling. Mange ser verdien av eget arbeid i et helt nytt lys etter at får øye på tidstyvene. [-]
Les mer
2 000 kr
Fagdag ogmtilknytning i barnehagen Utgangspunkt og inspirasjonskilde for omsorg i barnehagen [+]
Trygghetssirkelen Fredag 06.10.2017 i Oslo. kl. 10.00 – 11.45 Trygghetssirkelen v/Tone Lindgren •Presentasjon av Trygghetssirkelen – som utgangspunkt og inspirasjonskilde for omsorg i barnehagen. •Hvordan hjelper denne modellen oss til å forstå at barns gryende selvstendighet og læring faktisk hviler fullt og helt på retten til å være avhengig av voksne? kl. 11.45 – 12.30 Lunsj kl. 12.30 – 14.00 Se deg selv utenfra v/Tone Lindgren •Vi reflekterer over egen omsorgsatferd. •Hvordan påvirker vi barnet? •Hvordan kan vi utvikle oss til å bli bedre omsorgspersoner? •Kjøreregler for voksne – hvordan kan disse hjelpe oss til å se voksenrollen ut i fra barnas behov? kl. 14.00 - 14.15 Pause kl. 14.15 – 15.30 Organiser tryggheten •Hvordan organisere barnehagen ut i fra barns tilknytningsbehov? •Hva menes med tilknytning og hvorfor sikre at barnet får tilknytningspersoner som er tilgjengelig? •Hvordan kan en reflekterende kultur i barnehagen utvikle en positiv relasjon til alle barna og hjelpe til så barna møtes med glede og omsorg? •Kvalitet i barnehagen – hva er det?   Kl. 15.30 – 16.00 Hvordan komme i gang med trygghetssirkelen? Foredragsholder er Tone Lindgren som er utdannet førskolelærer, spesialpedagog og er sertifisert terapeut i Circle of Security Familiemodell. Hun har i flere år jobbet aktivt med metoden Circle of Security i sitt daglige arbeid, hovedsakelig innenfor barnevernfeltet. Pris for fagdagen: kr. 2.000,- pr. person. Ved 6 påmeldte fra samme barnehage, er 1 gratis. Påmeldingsfrist: 20.09.2017 Påmelding: elektronisk til: www.kompetansesenter-bedriftshjelp.com [-]
Les mer
6 timer
Et praktisk dagskurs for skoleansatte om integrering i skolen. [+]
Noen barn og unge som kommer til Norge, sliter med å finne seg til rette i skolemiljøet. Andre savner tilhørighet i et nytt lokalsamfunn, og vi opplever radikalisering blant ungdom. Vi ser stadig at fremmedfrykt kommer til uttrykk. Men fremfor alt er det mange som blir godt integrert, og finner sin plass i et flerkulturelt skolesamfunn. Hva skiller skolene som lykkes fra de som mislykkes? Her er noen av temaene vi tar for oss:- Hvilken skolemodell for integrering bør velges? - Hvem bør være med i et faglig nettverk? - Hvordan bli oppmerksom på flerkulturelle utfordringer? - Hvordan styrke samarbeidet mellom skole og hjem? - Hvordan fange opp elever med en traumatisk bakgrunn?   Vi tilbyr et praktisk kurs, der vi også åpner opp for å dele erfaringer.Trygve Ebbesvik er kursholder. Han har vært opptatt av integreringsspørsmål i 30 år. Han har bakgrunn som teolog og krisehåndterer, og er faglig ansvarlig for Kriseportalen.no. [-]
Les mer
Oslo 8 timer 2 700 kr
Hvordan kan vi forstå og hjelpe barn og ungdom med sosiale, emosjonelle og adferdsmessige utfordringer? Bli med på kurs med Ross Greene. [+]
Hvordan kan vi forstå og hjelpe barn og ungdom med sosiale, emosjonelle og adferdsmessige utfordringer?   Bli med på kurs med Ross Greene om Problemløsning Gjennom Samarbeid! Ross Greene gir oss praktiske og konkrete svar på hvordan vi kan jobbe og skape samarbeid også der ting har vært fastlåst, vanskelig, og kanskje også “eksplosivt”. Ross Greenes metode Problemløsning Gjennom Samarbeid, PGS, er praktisk, konkret, og brukt i familier, i barnehage, skole, barnevern, fengsler, og andre institusjoner.   Barn som blir ekstremt sinte, frustrerte, noen ganger voldsomme, og som har for vane å eksplodere ofte og for tilsynelatende ingenting, kan være meget utfordrende og slitsomme å omgås. Foreldre, førskolelærere, lærere og andre som opplever dette daglig vet alt om dette. Ofte har de prøvd alt, men lite hjelper. Hva gjør en da? Dette gir Ross Greene gode og praktiske svar på. Informasjon om datoer og kurssteder finner du på våre nettsider:   https://famlab.no/problemlosing-gjennom-samarbeid/   Uttalelser fra tidligere deltagere. “Meget matnyttig kurs! Du blir presentert for praktiske løsninger på utfordrende problemer”. “Det var en stor hjelp for oss som foreldre å lese “Eksplosive barn” og endelig bli møtt med forståelse og empati for de såkalte “umulige” barna”. “Jeg svært godt fornøyd med kurset. Helt strålende. Dette er det så altfor få som bruker og forstår da de fremdeles tror at økt porsjon av straff og belønning skal føre dem til målet når det ikke har ført fram tidligere. Endelig”. “Dette har jeg ventet på. Jeg er evig takknemmelig til Ross Greene. Vi har brukt det med vår sønn i 1 år med meget god effekt. Videre er det et verktøy jeg bruker nærmest daglig i arbeide med foreldre med utfordrende barn”. “Jeg hadde fra før av arbeidet litt med Ross Green’s problemløsninger og metoder og med veldig gode resultater der andre metoder overhodet ikke hjalp”. “Jeg anbefaler alle som jobber med utfordrende/eksplosive barn dette seminaret og gleder meg til å la de jeg møter dra nytte av det jeg har lært! ” “Ross Greene har gitt meg en optimisme og tro på at forandring er mulig”   [-]
Les mer
6 995 kr
Den årlige møteplassen for ledere i SFO. Konferansen ny gir deg kunnskap og inspirasjon til å lede dine medarbeidere enda bedre. [+]
Velkommen til Ledelse og utvikling av SFO/AKS 2017!   For 12. året på rad arrangeres konferansen, og agendaen er superaktuell. SFO- og AKS-ledere fra hele landet har gitt sine innspill, og programmet gjenspeiler temaene som lå på toppen av ønskelisten. Den røde tråden er samarbeidet skole/SFO, med ledelse som hovedtema.   Møt de beste foredragsholderne på sitt felt! Vi er så heldige å ha fått samlet de fremste fagpersonene innenfor blant annet:  Relasjonsledelse Sykefraværsarbeid Vanskelige samtaler Lojalitet og arbeidsglede Fremtidens skole og SFO  Hvem lykkes og hvorfor? Gode og inkluderende arbeidsplasser lykkes bedre enn andre, både med sykefraværsarbeidet, ledelse og med kjerneoppgaven. En av grunnene til dette er følgende:   De har engasjerte og motiverte medarbeidere! Gå ikke glipp av anledningen til å lære mer om hvordan du kan få enda mer engasjerte medarbeidere! Benytt muligheten disse to dagene til å bygge nettverk og utveksle erfaringer med andre ledere. Årets konferanse er etter ønsker fra målgruppen lagt inntil helgen. Kanskje det er på tide å planlegge en Oslotur?   Meld deg på i dag!   Årets foredragsholdere: Solveig Hvidsten Dahl, leder i Skolelederforbundet Eli Gundersen, tidligere skolesjef i Stavanger kommune Marit Onshuus Lysebo fra Kompetansenettverket Relasjonsledelse Norge Valgerd Svarstad Haugland, fylkesmann i Oslo og Akershus Anita Fevang, sosiolog med mange års erfaring innen ledelse, organisasjon & endring, samt HR Management.   [-]
Les mer
1 500 kr
Smart kompetanse har lang erfaring i arbeid med barn og unge som utviser ulik grad av utfordrende adferd. Gjennom veiledning, praktiske refleksjons- og håndteringsverkt [+]
Smart kompetanse har lang erfaring i arbeid med barn og unge som utviser ulik grad av utfordrende adferd. Gjennom veiledning, praktiske reflek sjons- og håndteringsverktøy og øvelser ønsker vi å gjøre dere tryggere i møte med utfordrende adferd. Dette kurset kan tilpasses din arbeidsplass etter behov og ønske, og vi tilbyr også oppfølging og veiledning i etterkant, for å sikre en god implementering. Kursinnhold:   • Forebygging og mestring av sinne, aggresjon og vold • Relasjonskompetanse og ressursfokus • Beskyttelses- og frigjøringsteknikker • Refleksjons- og håndteringsverktøy [-]
Les mer
Oslo Og 10 andre steder 10 uker 4 500 kr
27 Nov
12 Feb
12 Feb
Kurs for assistenter i barnehage, skole og skolefritidsordning, barne- og ungdomsarbeider, omsorgsarbeider, hjelpepleier, helsefagarbeider, andre yrkesutøvere og foreldr... [+]
Mål for kurset: Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av problematferd og gjøre deltakerne i stand til å sette i verk mest mulig effektive tiltak. Kursdeltakerne skal få kunnskap om problematferd og hvordan slik atferd kan forstås. Kursets innhold: Atferdsproblemer blant barn og unge Kartlegging og risikovurdering Barnehagen og barns tidlige utvikling Den inkluderende skolen og skoleomfattende tiltak Klasseromsperspektivet – klasseledelse Elevperspektivet – internaliserte problemer Elevperspektivet – alvorlige atferdsproblemer Sosialkompetanse hos barn og unge Sosial læring hos barn og unge Litteratur: Sosialkompetanse og problematferd blant barn og unge, ISBN: 9788205480858 Gyldendal akademiske forlag, 2015, Terje Ogden Kursbevis: til de som har minst 75 % fremmøte. Er du organisert: Fagforeninger har stipendordninger for sine medlemmer. Undersøk om du har mulighet til å få dekket kursavgiften eller deler av den. Påmelding: elektronisk i påmeldingsskjema eller på tlf. 91358038. [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert 9 500 kr
Hvordan motiverer du andre til å yte ekstra på jobben eller i en fotballkamp? Hvorfor lykkes noen bedrifter bedre med å gjennomføre endringer enn andre? Svaret er ped... [+]
Pedagogikk gir deg kunnskaper om oppvekst- og opplæringsvilkår. Du lærer om den rollen undervisning og utdanning har i utviklingen av samfunn og kultur. Faget er både teoretisk og praktisk rettet utdanning i pedagogikk gir deg etterspurt kompetanse. Du vil blant annet kunne jobbe innen skoleverket, voksenopplæring og rådgiving. Ved Folkeuniversitetet kan du ta blant annet: Innføring i spesialpedagogikk Pedagogikk grunnenhet Sosialpedagogikk grunnenhet Spesialpedagogikk - Utfordrende atferd - for hvem? Spesialpedagogikk 1 Spesialpedagogikk 2 - sosiale og emosjonelle vansker Spesialpedagogikk for assistenter Veiledning og coaching 1 og 2 Veiledning og coaching 3 [-]
Les mer
Oslo 8 dager 13 990 kr
22 Jan
10 Sep
ART (Aggression Replacement Training) er et virkningsfullt evidensbasert program, som består av trening i sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk resonnering. [+]
Et ART-trenerkurs gir deltakerne en grundig innføring i hvor viktig sosial kompetanse er for at barn og unge skal kunne fungere godt i samspill med andre og takle utfordringer de møter i hverdagen. Videre lærer man hvordan trening av sosial kompetanse kan organiseres, gjennomføres og tilpasses ulike målgrupper.   ART (Aggression Replacement Training), nå AART (Adapted Aggression Replacement Training) har de siste 15 årene blitt implementert i en lang rekke barnehager, skoler og institusjoner i Skandinavia. Programmet består av trening i henholdsvis sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk resonnering - en kombinasjon som har dokumentert svært god effekt på klassemiljø og har bidratt til økt sosial kompetanse hos enkeltelever, samt reduksjon av utfordrende atferd. ART-trenerkurset gir en innføring i sentrale begreper som aggresjon, moral, sosial kompetanse, motivasjon og ikke minst generalisering og implementering på deres respektive arbeidsplasser.    I AART er programmet oppdatert ut fra nyere forskning og tilpasset den skandinaviske hverdagen Programmet er blant de best validerte evidensbaserte programmene på sitt område, og har blitt brukt både som primærforebyggende tiltak og som tiltak overfor personer med omfattende atferdsvansker.    Ved å ta ART-trenerkurs, blir du ART-trener med sertfiseringsbevis fra PREPSEC Norge (den norske interesseorganisasjonen for ART i Norge).    Smart Kompetanse har opparbeidet seg en solid erfaring med utdanning av ART-trenere og har levert trenerkurs over hele Norge i over 10 år. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.
;