Pedagogikk
Du har valgt: Vellinge
Nullstill
Filter
Ferdig

-

38 treff ( i Vellinge ) i Pedagogikk
 

Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurskombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurset passer for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre.     • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike lærevansker hos barn samt en faglig innsikt i     spesialpedagogiske virkemidler for arbeidet i barnehage/skole/sfo. • Kurset gir grunnleggende kunnskap om de vanligste gruppene av funksjonshemming og er utformet     etter en felles disposisjon: definisjon, forekomst, årsaksforhold, teori, kartlegging og tiltak.   Nettkurs eller brevkurskombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.        Start:              Når du selv ønsker.  Varighet:           3 innleveringer  Pris:              Kr. 4.500.- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr).      Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser.   Mål for kurset • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike lærevansker hos barn samt en faglig innsikt i     spesialpedagogiske virkemidler for arbeidet i barnehage/skole/sfo. • Kurset gir grunnleggende kunnskap om de vanligste gruppene av funksjonshemning og er utformet     etter en felles disposisjon: definisjon, forekomst, årsaksforhold, teori, kartlegging og tiltak.   Tema • Hva er spesialpedagogikk? • Lese- og skrivevansker • Atferdsproblemer hos barn og unge • Lærevansker • Psykisk utviklingshemning • Språk- og talevansker • Synsvansker • Hørselsvansker • Bevegelsesvansker og hodeskader • ADHD, Tourettes syndrom og skjulte funksjonshemninger • Spesialundervisning og spesialpedagogiske tiltak   Litteratur Innføring i spesialpedagogikk Asmervik/Ogden/Rygvold ISBN 9788205361188 Gyldendal akademisk 2008   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Sentrum 1 dag 5 250 kr
08 May
13 Nov
– med mulighet for sertifisering som samspillsleder. [+]
I samarbeid med Marstrand. Medlemsrabatt for medlemmer av Norges bygg- og eiendomsforening. Samspill som gjennomføringsmodell kan gi optimaliserte løsninger, bedre kontroll, økt verdi og godt samarbeid – forutsatt at man tar ut potensialet. Når man designer en gjennomføringsmodell for samspill, kreves det en helhetlig forståelse for alle dimensjonene av samspill – det er ikke tilstrekkelig med kontraktforståelse. Videre, det holder ikke å designe en god modell, den må settes ut i live i prosjektet. Sertifiseringen består av 3 kursmoduler.  Alle kursene er selvstendige og uavhengige kurs. Kursene kan også tas enkeltvis og uten sertifisering og man mottar kursbevis etter hvert kurs og et sertifiseringsbevis etter bestått eksamen. KURS 1:Samspill som gjennomføringsmodell1 dag KURS 2:Kultur, team og ledelse1 dag KURS 3:Samspillkontrakter2 dager   Marstrand er Norges første og eneste aktør som sertifiserer samspillsledere. Ta kontakt på kundeservice@qualitynorway.no for bestilling av pakkepriser og/eller eksamen:Pakkepris kurs 1, 2 og 3 u/eksamen medlem 18.900,-/ikke-medlem 21.000,-Pakkepris kurs 1, 2 og 3 m/eksamen medlem 23.900,-/ikke-medlem 26.000,-Eksamen kr 5000,- [-]
Les mer
Bedriftsintern 2 timer 1 190
Vet du hvordan språket vårt er bygd opp, og hvordan barn tilegner seg språk? [+]
På dette kurset blir du bedre kjent med de ulike områdene i språket, og vil gjennom denne kunnskapen bli mer bevisst hvordan du kan jobbe med språkstimulering på ulike måter. Språklig bevissthet bidrar også til å kunne avdekke ulike former for språkvansker.Språket læres i barnehagen gjennom hele dagen – hvordan kan vi jobbe med språk i alle hverdagssituasjoner?Kursinnhold Utvikling av språkets ulike områder Kunnskap om språk – hvordan stimulerer vi de ulike delene av språket? Språkvansker – hvordan oppdager vi dette, og hva kan vi gjøre? Språkstimulering gjennom hele barnehagedagen Hvilke ulike samtale sjangere har vi – og hvorfor er det bra å ha fokus på hverdagssamtaler? Kursholder Linn Evy Iversen jobber som lærer i den videregående skolen og for AOF Fagskole. Hun er utdannet innen pedagogikk, og har en bachelor i sosial antropologi. Hun har også studert norsk som andrespråk, og har videreutdanning i flerspråklighet og andrespråkspedagogikk, samt PPU. Linn Evy begynte å jobbe i barnehage i 1993, og har erfaring som pedagogisk leder, rådgiver, prosjektleder for språkløftet og gratis kjernetid, og som språkpedagog. Linn Evy er meget interessert og engasjert i det flerkulturelle området. Hennes fokus er at alle barn blir møtt med anerkjennelse og likeverdighet, for å skape trivsel, kunnskap, forståelse og et godt grunnlag for læring. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 5 timer 1 890 kr
Hvordan ha fokus på å lede, være en god rollemodell for andre ansatte og barna, samt ha fokus på faglig innhold i hverdagen i barnehagen? [+]
Dette todelte kurset handler om å styrke og bevisstgjøre pedagogiske ledere i arbeidet med å utvikle den pedagogiske praksisen, gjennom systematisk sammenheng mellom planlegging og dokumentasjon. Her presenteres verktøy som pedagogiske ledere kan benytte for å strukturere det pedagogiske arbeidet i barnehagen.Kursinnhold – 19. oktober – Del 1Barnehagefaglig kompetanse: Hva betyr det i praksis? Hvordan deler vi kompetansen med våre medarbeidere? Hvordan kan vi legge til rette for systematisk veiledning? Kursinnhold – 1. november – Del 2Planlegging: Hvem planlegger vi for? Hva planlegger vi? – lek, aktivitet, dagsrytme, konflikthåndtering, påkledning..? Hvordan får vi barna med i planleggingen? Dokumentasjon: Hvordan dokumenterer vi det vi planlegger? Hvordan evaluerer vi gjennomføring av planene? Hva reflekterer vi over og hvordan gjør vi det? Hvordan får vi barna med på refleksjon og vurdering? Fokus er på pedagogiske lederes utfordringer og muligheter knyttet til ny pedagognorm, med vekt på praktisk kunnskap.Ta kurset sammen med en eller flere pedagogkollegaer – diskuter og reflekter underveis og i etterkant!Når du melder deg på til del 1, blir du automatisk påmeldt del 2.Kurset arrangeres i delingsplattformen Teams, som er en del av Microsoft 365.  Kursholder Cathrine Ask er barnehagelærer med videreutdanning i veiledning og hovedfag i praktisk kunnskap. Hun har jobbet 25 år i barnehage på alle nivåer, og undervist i pedagogikk på universitet og på barne- og ungdomsarbeiderfag. Cathrine jobber nå med et forskningsprosjekt om barns medvirkning i Bodø kommune og veileder styrere i ulike prosjekter i andre kommuner. Hun har lang fartstid som kursholder og veileder. Cathrine Ask har skrevet bøkene «Hverdagslæring i barnehagen», «Rammeplanen og hverdagen i barnehagen» og «Medarbeider i barnehagen». Dette kurset kan også bestilles lokalt, med mulighet for tilpasninger av omfang og innhold.Ta kontakt med oss: bro@aof.no eller tlf. 970 43 390. Kurspriser ved bestilling (fysisk oppmøte eller nettkurs): 2 timer: fra kr 16 900 (inntil 50 deltakere)3 timer: fra kr 19 900 (inntil 50 deltakere)4 timer: fra kr 22 900 (inntil 50 deltakere)6 timer: fra kr 26 900 (inntil 50 deltakere) [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer 1 190 kr
Barn som har det vanskelig kan ha en svært voldsom og uforutsigbar atferd. [+]
De kan streve med store reguleringsvansker, utagerende atferd, konsentrasjon og uro. Det er ofte behov for ekstraordinær tilrettelegging, noe som stiller høye krav til personale i barnehage og skole. Samspill kan være en utfordring, da det er lett å selv bli overveldet og oppleve maktesløshet og utilstrekkelighet. Hvordan roe ned og hjelpe, «gjøre det riktige»? Hvordan kan vi hjelpe enkeltbarn og samtidig ivareta de andre barna i gruppen? På dette kurset får du kunnskap, ferdigheter og verktøy for å forstå og hjelpe barn som strever. Kursinnhold Barn med ulike utfordringer – eksempler fra praksisfeltet Kunnskap om hvordan vi kan forstå hjernens utvikling og reaksjoner på stress Hvordan stress og traumer påvirker hjernens strukturer Toleransevinduet – en modell for å forstå hvordan mennesker reagerer på stress Følelsesmessig regulering – hvordan kan vi voksne støtte barn i dette? Tilrettelegging for læring, lek og utvikling for barn med utfordringer Hva trenger vi voksne å lære for å være følelsesmessig regulerte i krevende situasjoner? Praktiske verktøy for reguleringsstøtte for voksne og barn – i hverdagen – og i vanskelige situasjoner   Kursholdere Anita Juveli er allmennlærer med master i spesialpedagogikk (psykososiale lærevansker). Hun har jobbet i Osloskolen i 16 år, som kontaktlærer, spesialpedagog og sosiallærer. De siste 5 årene har Anita jobbet ved Nordre Aker skole, som gir skoletilbud til elever som er pasienter ved Barneenheten psykisk helse ved Oslo Universitetssykehus. I tillegg har hun vært veileder i Kompetanseenheten for elevatferd og læringsmiljø. Nadina Peters er psykolog med spesialisering i barne- og ungdomspsykologi. Hun har over 11 års erfaring fra både kommunal- og spesialisthelsetjenesten. Her har hun jobbet med barn, unge og familier som har vært utsatt for belastende og traumatiserende hendelser   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 10 uker 4 500 kr
25 Sep
Kurset passer for assistenter i barnehage, skole og sfo, barne- og ungdomsarbeider, omsorgsarbeider, hjelpepleier, helsefagarbeider, andre yrkesutøvere og foreldre. [+]
  Mål for kurset:Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike lærevansker hos barn og unge samt en faglig innsikt i spesialpedagogiske virkemidler for arbeidet i barnehage, skole og skolefritidsordning. Kurset gir grunnleggende kunnskap om de vanligste gruppene av funksjonshemminger. Kursets innhold:Hva er spesialpedagogikk? - Lese- og skrivevansker - Atferdsvansker - Lærevansker -Psykisk utviklingshemming - Språk- og talevansker - Synsvansker - Hørselsvansker - Bevegelsesvansker og hodeskader - ADHD, Tourettes syndrom og skjulte funksjonshemminger - Spesialundervisning og spesialpedagogiske tiltak. Lærebok:Innføring i spesialpedagogikk ISBN 9788205500648, Ogden/Rygvold. Gyldendal akademiske forlag 5. utg. 2017 Kursbevis: til de som har minst 75 % fremmøte og betalt kursavgift. Er du organisert:Fagforeninger har stipendordninger for sine medlemmer. Undersøk om du har mulighet til å få dekket kursavgiften eller deler av den. Påmelding: elektronisk i påmeldingsskjema.     [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer 1 190 kr
Barnehagen skal være en lærende virksomhet. [+]
Rammeplanen beskriver barnehagen som en pedagogisk virksomhet som skal planlegges og vurderes, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen. Personalet skal jobbe mot felles mål og barnehagens verdigrunnlag skal være synlig i felles praksis i hverdagen.  Men hvordan får vi til dette?  Kursinnhold Hva kjennetegner en lærende organisasjon?   Hvordan vurdere egen virksomhet og jobbe systematisk for å utvikle organisasjonen?  Hvilke utfordringer har lederen i fremtidens barnehage i arbeidet med å gjøre barnehagen til en ekte lærende organisasjon?   Hvordan kan vi vite at vår organisasjon er lærende?   (Kurset kan legges opp som foredrag eller i kombinasjon med workshop, der man reflekterer sammen over aktuelle utfordringer og problemstillinger - gjelder ved bestilling av kurset.)  Kursholder Anne Holsæter Nordbye er barnehagelærer med videreutdanning i endringsledelse og personalledelse, og styrerutdanning fra BI. Hun har 20 års erfaring fra arbeid i og med barnehage, fra assistent til pedagogisk leder, styrer og seksjonsleder. Barnehagene Anne sist var leder for deltok i et forskningsprosjekt i regi av Utdanningsforbundet, om vurdering av barns trivsel og utvikling i barnehagen. Anne er nå områdeleder i team for avdeling oppvekst i Nordre Follo kommune.Anne har en varm og praksisnær formidlingsevne, og holder kurs om flere tema innenfor det barnehagefaglige; lek, de yngste barna, barn i risiko, voksenrollen, grenser, vurdering, verdigrunnlaget, og barnehagen som lærende organisasjon.Annes kurs er stappfulle av praksisfortellinger, humor og alvor, og det er alltid rom for aktiv dialog og refleksjon! [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer 1 190
– voksenrollen i møte med de aller yngste i barnehagen [+]
Dette kurset har fokus på de minste barnas lek og kommunikasjon. Hvordan møter vi dem i lek og samspill – hva kommuniserer vi? Og hvordan tar vi vare på det ansvaret vi har når vi tolker, vurderer og formidler livet til de minste barna? Å ta imot nye små «ferskinger» i barnehagen er alltid spennende, og det stiller store krav til oss som voksne. Vi skal bli kjent med dem og gi dem plass til å vokse og utvikle seg i eget tempo innenfor barnehagens rammer. Kursinnhold Sensitivitet, sosial kompetanse og samspill Tilvenning Lek Å oppdage spor hos de minste –  og hvordan vi voksne kan følge dem Læring gjennom erfaring Vilje, grenser og konflikter Temaet levendegjøres gjennom praksisfortellinger. Kursholder Anne Holsæter Nordbye er barnehagelærer med videreutdanning i endringsledelse og personalledelse, og styrerutdanning fra BI.Hun har 20 års erfaring fra arbeid i og med barnehage, fra assistent til pedagogisk leder, styrer og seksjonsleder. Barnehagene Anne sist var leder for deltok i et forskningsprosjekt i regi av Utdanningsforbundet, om vurdering av barns trivsel og utvikling i barnehagen. Anne er nå områdeleder i team for avdeling oppvekst i Nordre Follo kommune. Anne har en varm og praksisnær formidlingsevne, og holder kurs om flere tema innenfor det barnehagefaglige; lek, de yngste barna, barn i risiko, voksenrollen, grenser, vurdering, verdigrunnlaget, og barnehagen som lærende organisasjon. Annes kurs er stappfulle av praksisfortellinger, humor og alvor, og det er alltid rom for aktiv dialog og refleksjon!     [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 3 timer 1 390
Nye læreplaner i matematikk har gitt ny eksamensordning. [+]
 Den innebærer store omveltninger på eksamen, nye oppgavetyper og nye utfordringer. Men hva innebærer endringene for eleven? Hva venter av nye oppgavetyper og formuleringer på eksamen? Hvilke signaler har Udir gitt? Hvilke nye løsningsstrategier må elevene beherske? Hva kreves av digital kompetanse og programmeringsferdigheter? Læreplanen legger vekt på utforsking, problemløsing, modellering, anvendelse, argumentasjon, representasjon og kommunikasjon, abstraksjon og generalisering. Det skal utforskes og oppdages sammenhenger. Det blir lagt spesiell vekt på kjerneelementene og beskrivelsen av grunnleggende ferdigheter. Nytt er også programmering og algoritmisk tenkning.Elevene – og ikke minst matematikklærere – i den videregående skolen har vært vant til en eksamensordning hvor eksamen har vært delt i to, en del uten og en del med hjelpemidler. Med ny læreplan ble eksamen endret. Først ble eksamen heldigital og oppgavene delt inn i tre hovedgrupper. En del en skulle inneholde flervalgsoppgaver og interaktive oppgaver uten annen begrunnelse enn selve svaret, en del to skulle legge vekt på kommunikasjon, resonnementer, beregninger og vurderinger, og sist, men ikke minst, en del tre skulle ikke inneholde konkrete spørsmål i det hele tatt. På denne tredje delen skulle det være opp til elevene selv å vurdere hva de ville undersøke, og elevene skulle selv formulere sine egne problemstillinger ut fra en gitt kontekst.  Men etter kritikk ble eksamen endret tilbake til gammel ordning. Eller ble den egentlig det? Nå skal eksamen inneholde en time uten hjelpemidler og fire timer med hjelpemidler. Og som vi skal se, så dukker de nye oppgavetypene fortsatt opp. Kurset er en praktisk gjennomgang av hva den nye eksamensformen innebærer, både for elevene og for oss som lærere. Vi ser på nye oppgavetyper og diskuterer utfordringene de bringer med seg.   Kursinnhold Hvilke digitale ferdigheter kreves av elevene med ny eksamensordning. Hvilke signaler har Udirs eksempeloppgaver og vårens eksamensoppgaver gitt om eksamen. Hvilke nye oppgavetyper møter elevene, og hvordan forberede elevene på disse oppgavene.   Kursholder Eivind Skjervum er lektor med tilleggsutdanning med fagene matematikk, medievitenskap, statsvitenskap, informatikk og religionshistorie. Eivind har de siste 17 årene undervist som lektor ved Oslo Private Gymnasium i matematikk og medie- og informasjonskunnskap. Han har tidligere jobbet mange år som journalist innen krim, nyheter og sport i Dagbladet og Oppland Arbeiderblad. Eivind jobber nå også for Aschehoug forlag hvor han produserer innhold som tentamener, prøver og eksamensløsninger for nettstedene Lokus og Aunivers i matematikk. I tillegg til å undervise utdanner han seg til lærerspesialist i matematikk, spiller sjakk og er glad i kajakk og fotball. [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester
Barnehager består av et stort mangfold av barn og deres familier. Det å ha en ressursorientert tilnærming i arbeidet med mangfold er både sentralt og viktig. Ønsker du å ... [+]
Kunnskapen du tilegner deg i denne fagskoleutdanningen er direkte anvendbart i arbeid i barnehage eller på andre arenaer som jobber med barn med flerkulturell bakgrunn. Studiets målsetting er å utdanne faglig oppdaterte og reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogisk arbeid i barnehagen. Videre vektlegger studiet at kandidaten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar og utvikler anerkjennende, lekne og omsorgsfulle samspill med enkeltbarn og barn i gruppe. Det forventes også at kandidaten i løpet av studiet utvikler sin relasjonskompetanse i samarbeid med foresatte og eksterne instanser til beste for barnet. Studiet har spesielt fokus på arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen.     [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurset passer for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre. Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av problematferd og gjøre deltakerne i stand til å sette i verk mest mulig effektive tiltak.Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:             Når du selv ønsker. Omfang:         3 innleveringer Pris:               kr.4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med                        kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).   Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av problematferd og gjøre deltakerne i stand til å sette i verk mest mulig effektive tiltak.   Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • Problematferd med omfang av problemet og hvordan slik atferd kan forstås • Kompetanseutviklende og problemløsende arbeid • Hvordan stimulere sosial læring til det beste for den enkelte?   Tema • Problematferd • Utvikling av atferdsproblemer • Perspektiver på endring • Undervisningsstrategier • Psykodynamisk tilnærming • Psykopedagogisk tilnærming • Involveringspedagogikk • Atferdsmodifikasjon • Strukturering av læringsmiljøet • Forebygging • Hvordan oppstår problematferd? • Atferdskorrigering • Aggressive og utagerende barn • Sosial kompetanse hos barn og unge • Læringspsykologi og sosial kompetanse • Mestringskompetanse • Hva påvirker kompetanseutviklingen? • Sosial læring  • Læring av sosial kompetanse • Tiltak for å fremme sosial kompetanse       Litteratur Sosial kompetanse og problematferd i skolen. Terje Ogden m fl. ISBN 9788205391765 Gyldendal Norsk Forlag 2009   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurs for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre.   • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse og en teoretisk begrunnelse for krisepedagogikk. • Det gis eksempler på hvordan den enkelte kan rammes av individuelle og kollektive kriser. • Det gis også eksempler på bruk av metoder med tanke på å «omskape» kriser og traumer til     pedagogiske mestringsmuligheter.   Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.   Start:              Når du selv ønsker. Omfang:              3 innleveringer Pris:              kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert                                 avdrag). Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse og en teoretisk begrunnelse for krisepedagogikk. • Det gis eksempler på hvordan den enkelte kan rammes av individuelle og kollektive kriser. • Det gis også eksempler på bruk av metoder med tanke på å «omskape» kriser og traumer til pedagogiske mestringsmuligheter.   Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • Hvordan ansatte i barnehage og skole kan bli bedre til å hjelpe barn og ungdom etter kriser og traumer. • Hvordan gjøre hendelsene forståelige og håndterbare slik at hverdagen i barnehagen og skolen blir mest      mulig meningsfull. • Hvordan man aktivt kan ta del i barnets opplevelse av krisen slik at den blir noe barnet kan lære av.   Tema • Barn og ungdom – kriser og traumer • Hva er krisehjelp? • Traumeteorier • De skjulte krisene • Kriser og læring • Krisepedagogikk i barnehage og skole • Krisepedagogisk modell • Pedagogikk og terapi • Krisers innvirkning på læring • Terapeutisk kommunikasjon • Krisepedagogiske metoder • Spenningsreduserende tiltak • Krisepregnende nyheter • Når katastrofen angår oss alle • Sorghåndtering – kunnskapsformidling • Kriseberedskap   Litteratur Krisepedagogikk Magne Raundalen/Jon-Håkon Schultz ISBN 9788215009131 Universitetsforlaget 2006     Vurdering  Vurdering bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
6 timer 2 190 kr
I dette kurset ser vi nærmere på hvorfor noen ungdommer utvikler ufrivillig skolefravær og hvordan vi aktivt kan jobbe for å unngå fraværssaker. [+]
Hva gjør at noen elever utvikler skolefravær? Hva er kjennetegnene? Trygghet, mestring, tilhørighet, og gode relasjoner i skolen, til voksne og medelever, er forutsetningen for en elevs nærvær på skolen. Der ett eller flere av disse momentene uteblir, har vi en potensiell skolefraværssak. I kurset ser vi på arbeid med ufrivillig skolefravær, både på individnivå og systemnivå.  Kursinnhold •    Forståelsesrammen for skolefravær •    Ungdom med skolefravær – Hvem er de? Eksempler fra praksisfeltet•    Hvordan jobbe når skolefravær er et faktum•    Trygghet – forutsetning for læring og trivsel •    Relasjonens betydning•    Mestring – forutsetning for å lykkes•    Tilhørighet – forhindrer fravær•    Om utenforskap•    Det sosiale samspillet•    Hva sier elevene selv?•    Å samtale med eleven når vi mistenker mistrivsel•    Skole/ hjem samarbeid – foreldre som ressurs•    Tiltak – hva virker og hvorfor?   Kursholder Sara Eline Eide har mange års erfaring fra barnehage og skole, og er spesielt opptatt av barn og unges psykiske helse og betydningen av den gode relasjonen. Hun er utdannet barne- og ungdomsarbeider, og har studert spesialpedagogikk og relasjonskompetanse. Sara Eline har utgitt bøkene På oppdagelsesferd sammen (Kolon forlag, 2019) og Skolefravær (Cappelen Damm, 2022). Inspirasjon til bøkene har hun fra sin tidligere jobb som miljøarbeider i skolen, fra samtaler med foreldre til barn som strever og gjennom faglitteraturen. [-]
Les mer
Smart Kompetanse har lang erfaring i arbeid med barn, unge og voksne som utviser ulik grad av utfordrende adferd. [+]
  NB! Bestillingskurs - Ta kontakt for mer informasjon! Kurset FORUT (Forebygging og mestring av utfordrende adferd) er et kurs som er lagt opp som en kombinasjon av teori og praksis.  Kursinnhold:  - Etikk, aggresjonsforståelse og lovverk - Relasjonskompetanse og ressursfokus - Refleksjons- og håndteringsverktøy - Holdninger og dempende kommunikasjon - Beskyttelses- og friggjøringsteknikker  1. Modul 1: FORUT-kurs med varighet en kursdag: - Dette er et tilbud mest egnet for barnehager, skoler og andre, hvor man bruker omtrent to til tre timer av kursdagen til å trene på beskyttelses- og frigjørings-teknikker i tillegg til den teoretiske delen av kurset. 2. Modul 2: FORUT-kurs med varighet to kursdager: - Dette er et tilbud som passer best for institusjoner og arbeidsplasser, hvor man oftere opplever utofrdrende adferd og utagering og må ta i bruk beskyttelses- og frigjøringsteknikker i større grad.  3. Modul 3: FORUT-kurs med varighet tre kursdager: - Dette er et tilbud hvor man tar for seg inngående teori og praksis i forhold til mestring av utfordrende adferd. I tillegg vil instruktørene demonstrere og deltakerne trene på beskyttelses- og frigjøringsteknikker, i langt større grad enn ved de andre modulene. Vi tilbyr også veiledning og oppfølging av personal med utgangspunkt i valgte moduler.    Hvis dere er en avdeling, en skole/barnehage, en institusjon eller annen instans, som ønsker å bestille FORUT-kurset, legger vi gjerne tilrette for å tilpasse kurset, slik at vektlegging av innhold kan tilrettelegges etter deres behov. Slik kan dere dermed implementere det dere lærer på kurset, på en best mulig måte på deres respektive arbeidsplasser.   Ta gjerne kontakt med oss hvis dere har behov for ytterligere informasjon vedrørende FORUT eller andre kurstilbud i regi av Smart Kompetanse!   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 990 kr
I overgangen fra barnehage til skole skal barna møte en skole som er forberedt på å bygge videre på det grunnlaget barnehagen har lagt. På dette kurset får du faglig innb... [+]
I overgangen fra barnehage til skole skal barna møte en skole som er forberedt på å bygge videre på det grunnlaget barnehagen har lagt. På dette kurset får du faglig innblikk i hvordan du kan skape gode sammenhenger for barnet i overgangen. Kurset har som mål å gi pedagoger og ledere i skole, barnehage og SFO/AKS innsikt i sentrale prinsipper i overgangsarbeidet. Kursholder viser til praktiske eksempler, tiltak og arbeidsmåter.  Kursinnhold         Barneklare skoler eller skoleklare barn?         Overgangsarbeid i et inkluderingsperspektiv         Hva kjennetegner en overgang i læringsløpet?         Forankring i styringsdokumentene for barnehage, skole og SFO/AKS         Kulturmøter: Hvem er aktørene, og hva skal man samarbeide om?         Hvordan lager vi planer som gir faglig sammenheng?         Gode pedagogiske sammenhenger i språkarbeid, lek og utforsking         Hvordan ivareta helhetlig utvikling og læring?         Grenseobjekter og overgangsobjekter         Siste året i barnehagen         Hvordan ta vare på det kompetente barnet i overgangen?   Kursholder: Heidi Sandø Dette kurset kan også bestilles til barnehage/skole/kommune/fylke. Ta kontakt med oss: bro@aof.no [-]
Les mer