Administrasjon og HR
Kurs i HR og personalkurs
Du har valgt: Personalledelse
Nullstill
Filter
Ferdig

-

2 dager 10 200 kr
Kurset gir en helhetlig oversikt over et svært bredt fagfelt, med vekt på innholdet i de enkelte fagdisiplinene innen HR og sammenhengene mellom dem. [+]
Er du ny i HR-rollen og har behov for en innføring i HR-prosessene og få oversikt over HR-området? Eller er du alene i HR eller du skal etablere HR-funksjonen i egen virksomhet? Da kommer ofte spørsmål om hvor du skal starte og hvordan du skal organisere arbeidet. På dette kurset får du: En konkret gjennomgang av det grunnleggende i HR-arbeidet Dele erfaringer med kursholder og andre kursdeltakerne Praktiske eksempler på hvordan du kan gjennomføre HR-arbeidet i egen virksomhet Etter kurset har du oversikt over HR-området og sammenhengen mellom de ulike områdene. Gjennom dette vil du også få innsikt i ulike HR-roller og rollekonflikter som kan oppstå. Du vil forstå målene for HR og kjenne til praktisk gjennomføring av sentrale HR-prosesser. Kurset gir en grunnleggende innføring på følgende områder: Arbeidsrett, arbeidsmiljøloven og HMS Personalpolitikk Rekruttering og introduksjon av nyansatte Kompetanseutvikling Prestasjon og belønning Avvikling av arbeidsforhold Organisasjon, endring og ledelse Strategisk HR HR-roller og kompetanser Måling og analyse Ressursplanlegging   Du tar med strategi-, visjon- og verdidokumenter fra din virksomhet for optimalt læringsutbytte.  Dette brukes under øvelser, og gir deg muligheten til å jobbe praktisk og effektivt med forankring i egen organisasjon og virkelighet. Kurset vil være en blanding av forelesning og deltakeraktivitet, der det legges opp til dialog og praktiske øvelser. Etter kurset kan du som medlem i HR Norge gratis kontakte kursholder for råd og veiledning knyttet til praktisk gjennomføring i din egen virksomhet. Dersom du ønsker fordypning på noen av områdene, har HR Norge andre kurs som ivaretar dette. [-]
Les mer
Oslo 6 timer 5 950 kr
08 Dec
Lederens evne til å gripe fatt i problemer som oppstår, er avgjørende for arbeidsmiljøet og virksomhetens utvikling. Gjennom gode samtaler kan du bidra til å skape en sun... [+]
Kurset «De vanskelige personalsamtalene» tar utgangspunkt i at lederens evne til å gripe fatt i problemer som oppstår, er avgjørende for arbeidsmiljøet og virksomhetens utvikling. Da er det viktig å kunne håndtere de vanskelige samtalene på en god måte, samtaler som ofte kan oppleves som vanskelige for den ene, men ikke nødvendigvis den andre parten. Behovet for slike samtaler kan imidlertid komme overraskende og brått på, og da er det viktig at du som leder har god nok kunnskap og kompetanse. På kurset lærer du hvordan en effektivt kan gjennomføre krevende samtaler, uavhengig av type, årsak og sammenheng ellers.  Formålet med kurset er at deltakere skal: - bli bedre til å unngå utsettelser av vanskelige samtaler. - bli bedre til å gjennomføre vanskelige samtaler. - forstå hvem min medarbeider «virkelig er».  - lære hvordan en selv agerer når «autopiloten» slår inn. En vanskelig samtale kan omhandle alt fra irritasjonsmomenter og dårlig utført arbeid, til større endringer med betydelige konsekvenser for medarbeideren. Det kan være vanskelig å forutsi hvilke reaksjoner som kan komme underveis i en samtale, å vite hvem din medarbeider «egentlig er»  og hva som er dine egne reaksjonsmønstre. Samtaler som kan skape reaksjoner hos mottaker og sette følelsene i sving hos begge parter bør forberedes godt så langt det er mulig. Lær hvordan «Autopiloten» hos begge slår raskt inn når ubehaget føles på kroppen, og hvordan en kan unngå at situasjonen tilspisser seg unødig ved at reaksjoner medfører motreaksjoner.  Kursinnhold: De vanskelige personalsamtalene • Hvordan identifiser den vanskelige samtalen? • Hvordan ta initiativ til den vanskelige samtalen? • Hvordan se og forstå dine medarbeidere? • Konstruktiv kommunikasjon • Tydeliggjøring av forventninger • Hvilke reaksjoner kan du forvente • Hva er «autopilot»-agering • Hvordan øve på flere typer vanskelige samtaler? [-]
Les mer
Nettstudier 14 000 kr
Denne utdanningen gir deg praktisk kompetanse innen relasjonsledelse, konflikthåndtering, organisasjonsutvikling og prosjektarbeid. [+]
Denne utdanningen gir deg praktisk kompetanse innen relasjonsledelse, konflikthåndtering, organisasjonsutvikling og prosjektarbeid. Det kvalifiserer deg til operative lederstillinger på mellomledernivå. Praktisk personalledelse er en kort yrkesrettet utdanning som passer for deg som ønsker å gå inn i en operativ lederrolle, og for deg som trenger å oppdatere og formalisere din kompetanse innen ledelse.     Nivå: Yrkesrettet utdanning       Krav til forkunnskaper:      Ingen formell opptakskrav. Det anbefales at du har yrkeserfaring som arbeids- eller mellomleder.   Studietid:   Du kan bruke inntil 12 måneder på å gjennomføre dette studiet. Dersom du ser at du trenger lenger tid på å fullføre kan du søke om forlengelse. Hvis du søker om forlengelse før studietiden har gått ut koster det 350 kroner pr. måned. Hvis du søker om forlengelse etter at den ordinære studietiden har gått ut koster det først 500 kroner i oppstartsgebyr og så 350 kroner pr. måned. Du kan utvide din studietid ved å sende en søknad om forlengelse pr. e-post til studietid@nki.no Studiestart:   Studiet har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Antall innsendinger:   14         Pris: Pris 14 000,-     Studiemateriell:    Studiemateriell fåes kjøpt hos NKI Forlaget. Etter bestilling av nettstudiet får du en link til NKI Forlaget hvor du finner pensumlitteratur og tilbud om å kjøpe de bøkene du trenger. Finansiering:   Du kan velge mellom betaling hvert semester eller hver måned. Dette velger du ved første gangs innlogging i nettplattformen. Tips til finansiering:   Du kan få støtte fra arbeidsgiver, NAV, fagforeninger eller søke om stipender. [-]
Les mer
2 dager 11 995 kr
Flere og flere medarbeidere jobber hjemmefra, hvordan sikrer du at de gjør det som forventes? Det krever tydelig og inspirerende lederskap å utøve lederrollen på avstand. [+]
Dette kurset fokuserer på hvor du skal lede, motivere og skape resultater til tross for at det er geografiske avstander mellom deg og de du leder. Gjennom en bevisst og systematisk tilnærming til distanseledelse kan du skape det rette rammeverket for dine ansatte, og dermed sørge for at du skaper gode resultater og et godt arbeidsmiljø for alle. Distanseledelse i praksis: Å lede på avstand gir deg nye utfordringer som leder. Du kan ikke se hva som skjer, ikke være sikker på at jobben gjøres slik som ønsket. Du må utøve tillitsbasert ledelse og skape en relasjon som gjør at medarbeiderne vet hva som forventes og ikke minst vil jobbe for deg. Du må få de som ikke fysisk er tilstede til å føle seg like betydningsfulle som dem som sitter på kontoret. Men, konflikter og vanskelige samtaler forsvinner ikke selv om avstanden skiller deg og dine medarbeidere. På kurset får du; Verktøy som bevisstgjør hvordan du fyller rollen som leder på avstand Metoder som skaper tydelighet og sikrer kontroll uten daglig oppfølgning Etablert en struktur for god avstandsledelse Kommunikasjonsverktøy og tips Rammeverk for å forsterke team tilhørighet Beste praksis-deling og erfaringsutveksling Inspirasjon og faglig påfyll Din kursleder: Vigdis Austrheim har praktisert avstandsledelse i over 10 år, både i Norge og globalt. Hun deler hva du helt konkret kan gjøre for å lykkes enda bedre med dine medarbeidere og teamet du har geografisk spredt. Les mer om Vigdis her. Målgruppe: Kurset er tilpasset deg som leder andre uten å være tilstede 100% av tiden. Du leder for eksempel konsulenter som jobber ute hos kunder, medarbeidere på avdelingskontorer i inn- eller utland, geografisk spredte prosjektgrupper eller medarbeidere med mye hjemmekontor. [-]
Les mer
2 dager 6 900 kr
Tid til personalarbeid er ofte mangelvare for ledere! I dette kurset gjennomgås praktiske «ledergrep» på hvordan personalansvaret kan håndteres i en travel lederhverdag. [+]
Gjør plass til personalarbeidet Ofte er det slik at den travle hverdagen fører til uheldige tidsklemmer. Det blir stadig flere tidsfrister, flere ting som er viktig å delta på. I slike pressende situasjoner er det ofte personalarbeidet som fungerer som "tidsbuffer" - det vil si et arbeid som må utsettes for å få tid nok til andre oppgaver! Dyktige lederne har imidlertid lært seg hvordan det er mulig å ha en god personalhåndtering - selv i travle situasjoner. De har lært seg en arbeidsform hvor de ikke overser eller utelater personalarbeidet selv om det er tidspress!  Forskerne har i mange år dokumentert at det lønner seg å ha fornøyde medarbeidere. I mange år har PL partner arbeidet med denne problemstillingen - og vi har derfor utviklet praktiske arbeidsmetoder som hjelper lederne å håndtere personalansvaret bedre i en travel hverdag.   Forventet utbytte av kurset Med noen konkrete «ledergrep» skal deltakerne lære å håndtere dette dilemmaet! Med andre ord, hvordan mestre personalansvaret - selv om tiden er knapp og lederrollen krever mye fokus og oppmerksomhet på andre oppgaver!    Kursleder Kurslederer John Arne Lien, som er utdannet sivilingeniør og bedriftsøkonom, og har flere års erfaring som konsulent innen organisasjon og ledelse. Han har en praktisk, konkret og direkte undervisningsform, og legger vekt på mye dialog og involvering fra deltakerne.    Innhold: Hva er lederens ansvar for å ivareta bedriftens personalansvar? Hvordan få tid til personalarbeidet (håndtering av tidsklemmen) som leder? Hvilke gevinster kan god personalfokus gi deg som leder? Hvordan finne en håndterbar arbeidsform? Hvordan oppnå en effektiv "personalteft"? Hvordan dra nytte av personalarbeidet i den daglige verdiskapningen         - gjennomgang av ulike hverdagssituasjoner         - hvordan kombinere personalarbeid og faglig           fokus Håndtering av ulike roller:         - pådriver for endring/forbedringer         - utvikler av mestring/prestasjoner         - foredler - sikre kompetansedeling/gjøre           hverandre bedre)         - rollemodell - konsekvenser av egen atferd         - aktiv lederkollega som gjør andre ledere til           bedre personalledere         [-]
Les mer
7 timer 5 510 kr
Bli bedre på konflikthåndtering og få teknikker for hvordan du kan beholde roen i møte med vanskelige personer og situasjoner. [+]
De fleste har møtt på utfordrende situasjoner der en må håndtere uenighet, konflikter og vanskelig adferd, det være seg i arbeidslivet eller på andre arenaer. På dette kurset lærer du hvordan du kan legge til rette for en god kommunikasjonskultur på arbeidsplassen, hvordan du kommuniserer med ulike personlighetstyper, samt strategier for å forebygge og håndtere konflikter. Delta på dette endagskurset og få noen skikkelig effektive verktøy og kanskje noen aha-opplevelser! Viktige tema på kurset: Praktiske kommunikasjonsverktøy for bedre kultur på arbeidsplassen Hvordan håndtere uenighet og konflikter Lær å beholde roen i møte med sinte og frustrerte mennesker Hvordan tilpasse din dialog til ulike personer og situasjoner Stemmebruk og kroppsspråk Hvordan skape felles forståelse på tvers av interesser Hvordan overkomme egne utfordringer i kommunikasjon med andre Kurset er praktisk lagt opp, og deltakerne får med seg verktøy til å håndtere utfordrende situasjoner de står oppe i. Kurset har et begrenset antall plasser da det er lagt opp til en del interaksjon mellom deltakere og kursholder. En kursdeltaker opplevde kurset slik: «Takk for kurset. Jeg har startet å snakke med den personen det gjelder for å løse opp i ting, og de teknikkene du gikk gjennom fungerer veldig bra! Det var et ordentlig bra kurs, jeg ble positivt overrasket! Det som var spesielt nyttig for meg, var det du sa om sak og prosess, det var en veldig mye tydeligere måte å forklare hva som er problemene i en konfliktsituasjon. Det at man må finne ut av prosessen, har jeg aldri før hørt noen andre sette fokus på. Tusen takk igjen!» [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.