Ledelse og strategi
Du har valgt: Prosessledelse
Nullstill
Filter
Ferdig

-

3 dager 16 800
4mat er en prosessmetode og preferansesystem for organisasjonsutvikling, teamutvikling og kvalitetsledelse [+]
4mat -  prosessmetode for organisasjonsutvikling, teamutvikling og kvalitetsledelse. Krøll i kommunikasjonen, samarbeid som fungerer dårlig, misforståelser og lite engasjement. Kjent på dette?Lær mer om hvordan du utnytter egne og andres styrker, hvordan du lettere kommunisere knirkefritt og effektivt med forskjellige mennesketyper.  Dette konseptet er meget bra. Lett å anvende, forstå og bygger på god og solid forskning. Lær hvordan du skaper godt teamsamarbeid. Vi ser at bruken av team som arbeidsform har økt kraftig de siste årene. Oppgavene bedrifter står overfor er gjerne mer komplekse og krever høyere grad av samhandling enn før. For å jobbe godt i team, trenger vi kunnskap om hvordan team fungerer. Vi må vite hvilke prosesser som øker prestasjonen, samtidig som vi skaper en gruppe preget av godt samspill og trivsel. Styrk trivsel og arbeidsgledeInnsikt i 4MATs læringsstiler skaper en felles referanseramme, et utgangspunkt som skaper grobunn for mer dynamikk og romslighet i kommunikasjon, i teamsamarbeid, i utviklingsarbeid, og læringssituasjoner. Skap bedre resultaterLæring, utvikling og kommunikasjon som springer ut av forståelse for hverandres forskjelligheter, gjensidig respekt og konstruktiv dialog – styrker både samarbeidet, virksomhetens generelle image/tiltrekningskraft – og dermed også resultater. Operasjonelt og skalerbart4MAT kan introduseres i organisasjonen som en felles forståelsesramme i forhold til utvikling generelt sett, eller som et spesifikt verktøy i forbindelse med et utvalgt område, f.eks.: Ledelse, salg og service, kommunikasjon, samarbeid m.v. 4MAT™ metoden er utviklet av Dr. Bernice McCarthy i 1979, og etter det kontinuerlig videreutviklet. Det er en prosessmodell for å sikre utvikling, samhandling og kommunikasjon på en måte som: -      forankrer ny kunnskap til tilhørere-      sørger for relevant informasjon og kunnskap-      utvikler lederskapsstrategier-      tilbyr mulighet for øving-      tillater en kreativ adopsjon av det som er lært- 4MAT™ er en internasjonalt anerkjent prosessmodell som anvendes i hele verden av personer og virksomheter som arbeider profesjonelt med utdanning, undervisning og ulike typer av formidling, veiledning og coaching. Med 4MAT™-metoden i ryggsekken vil ledere og team arbeide strukturert med å forbedre og utvikle en rekke områder, så som:Læring – verktøy for å utløse kraftige potensialer, hos medarbeidere og ledere i virksomhetenKommunikasjon – verktøy til samtale, formidling og undervisningLedelse – verktøy og metode for den daglige ledelse, personalutvikling og rekrutteringService – 4MAT™ organiserer service og sikrer den rette kvalitet Etter endt kurs  mottar du sertifikat ”Certified 4MAT MTD”.Konseptet inkluderer blant annet: kartleggingsindikatorer for lærestil, lederstil, kommunikasjonsstil og undervisningsstil verktøy for planlegging og gjennomføring av undervisning og teamutvikling hjelpemidler til å gjennomføre bevisstgjørings- og endringsprosesser kursmateriell som støtte til ulike utviklings- og omstillingsprosesser [-]
Les mer
Nettundervisning eller klasserom Sandvika 2 dager 9 450 kr
10 May
Prosessbasert system, er mer enn å overføre prosedyrer til prosesser. Lær hvordan du kan etablere og forbedre prosessene deres. [+]
A5.2 kurs i Prosessbasert styringssystem. Helt siden år 2000 har ISO 9000-standarden lagt opp til en prosessbasert tankegang som en av kvalitetsprinsippene. Svært mange selskap har tatt steget fra et dokument basert og prosedyretungt system til et prosessbasert styringssystem der alle oppgaver er visualisert ved hjelp av flytdiagrammer. Et slikt steg kan potensielt redusere dokumentasjonsmengden med 1/5, gjøre forbedring enklere og endring mer kontrollerbart, større bruker-engasjement og bedre kontroll på innebygget risiko og organisatoriske barrierer. KRN Academy tilbyr kurs for å lære hvordan du kan etablere og forbedre et prosessbasert styringssystem. Vi vil ikke snakke om software eller IT-systemer, kun hva du må gjøre og legge til rette for å lykkes med å ta steget vekk fra lange prosedyrer over til lettbente prosesser. Kurset går over to dager og dekker følgende tema: DAG 1 introduksjon til Business Excellence forbedring som et prosjekt (gjennomgåelse av ulike prosjektmodeller) transformere en virksomhet med gjennombrudd prosessbasert styringssystem – designbasis prosessmodenhet DAG 2 prosesseierskap kompetansestrategi for arbeide med prosesser trinnvis modell for utvikling eller forbedring av et prosessbasert styringssystem praktisk organisering og plan for prosessforbedringer valg av system/digitalisering Du får med utprøvde metoder og praktiske fremgangsmåter for å kunne lykkes med å skape et helhetlig integrert og prosessbasert styringssystem for DIN virksomhet. Egner seg svært godt om bedriftsinternt kurs.   Bedriftsinternt kurs?    Kurset er allerede gjennomført hos større organisasjoner med svært gode tilbakemeldinger. Kontakt oss gjerne for referanse. Kurset tilbys også på engelsk Derso du også trenger mer kunnskap om kravene i ISO 9001, så har vi kurs i det også. Se www.qrn.no   Kursleder er Sidsel Storaas, se gjerne egen omtale om Sidsel på KRN Academy, www.qrn.no. Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.  [-]
Les mer
2 dager 11 500 kr
Workshops benyttes i økende grad i prosjekter til å avklare mål, avdekke behov, spesifisere krav, foreta designbeslutninger, prøve ut prototyper og foreta prosjektgjennom... [+]
  Kursinnhold Deg som prosessleder:Få oversikt over oppgaver og forventninger knyttet til rollen som prosessleder, samt innsikt i egne styrker og utfordringer. Definer individuelt læringsmål. Prosessledelse i praksis:Lær om byggesteinene i gode workshops, praktiske erfaringer fra fremragende prosessledere og konkrete verktøy for ulike typer workshops. Du vil definere mål for en workshop og vite hvordan du planlegger den, gjennomfører og følger opp. Kommunikasjon og samhandling:En prosessleder skaper gode prosesser for ulike typer mennesker (for eksempel introverte/ekstroverte) ved å sørge for trygghet og fremdrift i gruppa, styre dynamikken og påvirke stemningen, selge inn budskapet sitt og forholde seg konstruktivt til utfordrende deltagere. Hvem bør delta? Prosjektledere, teamledere, fasilitatorer, prosessledere og konsulenter. Krav til forkunnskaperDet kreves ingen formelle forkunnskaper for å delta, men kursdeltakere bør ha noe ledelses- eller koordineringserfaring fra prosjekter. Arbeidsform på kurset: Kurset består av foredrag og gruppeøvelser. Deltakerne får praktisk øvelse i gjennomføring av workshops. [-]
Les mer
1 dag 8 000 kr
Dette kurset gir deg økt kunnskap om planlegging, design og gjennomføring av prosesser. Du vil få konkrete verktøy og tips som vil gjøre deg i stand til å utøve god prose... [+]
Å lede møter og prosjekter er en naturlig del av HRs rolle i utvikling av organisasjon, ledere og medarbeidere. Du har trolig ledet en rekke prosesser uten å tenke på deg selv som prosessleder eller fasilitator. Dette kurset vil gi deg økt kompetanse om prosessledelse og praktiske verktøy som vil gjøre deg tryggere i rollen. Etter endt kurs vil du være bedre i stand til å skape gode møter og læringsrom som fremmer deltakelse, eierskap og kreativitet. Kurset dekker blant annet: Hva er prosessledelse og fasilitering, og når er det relevant? Forskjellige typer prosesser Analyse, planlegging og design av prosesser Gjennomføring Verktøykasse Mellommenneskelige relasjoner og fasilitering av læring Tilstedeværelse, bevissthet og verdier Evaluering av prosesser   [-]
Les mer
6 timer 4 500 kr
Verktøy for verdiskapning [+]
Hvordan skaper man et grundig fundament for beslutningsprosesser som kan lede til utvelgelsen av de beste ideene? Hvordan bygger man konsensus? Selv om mange organisasjoner tar problemløsende metoder for gitt, og mange fortsatt bruker en ad hoc tilnærming for å ta opp problemer, forholder de seg ofte til den mest åpenbare evalueringen av idéer og håper at de i tilstrekkelig grad har adressert årsaken til problemet. En effektiv problemløsningsmetode er rett og slett et steg-for-steg veikart for å evaluere idéer.  Enten du leder en beslutningsprosess eller deltar i den, vil du ha nytte av å utvikle og avgrense beslutningsprosessferdigheter, både som individ og som medlem av en ledergruppe. I denne workshopen vil deltakerne lære å anvende formelle beslutningsprosesser for å redusere risiko og maksimere nytte. Fokus vil være på å forbedre beslutningstaking ved å anvende en strukturert og kreativ beslutningsprosess. Gjennom workshopen vil deltakerne oppdage faktorer som påvirker individuelle og kollektive beslutninger og unngå fallgruvene som kan oppstå ved  felles avgjørelser. Workshopen er strukturert interaktivt med konkrete øvelser, tilbakemeldinger, selvrefleksjon og dialog med de andre deltakerne.   Sentrale tema på kurset: Hvordan man vurderer hver ide mot et forutbestemt sett av vurderingskriterier og rettferdiggjør beslutninger tatt gjennom en grundig dokumentert prosess. Hvordan man avgjør vurderingskriterier og hvor mange kriterier som er optimale for hver idé. Hvordan man beregner den samlede weighted score for hver idé. Merverdien av en strukturert vurderingsprosedyre. Hvordan man bygger konsensus i grupper. Mål for kurset: Deltakerne lærer hvordan de skaper et grundig fundament for beslutningsprosessen som kan lede til utvelgelsen av de beste idéene. Deltakerne lærer en kvalitativ tilnærming til å vurdere ideer innenfor visse definerte grenser. Deltakerne lærer å argumentere  for de idéer som er tilfredsstillende.         [-]
Les mer
2 dager 11 995 kr
Få nødvendige ferdigheter og kompetanse i å gjennomføre gode prosesser, møter og workshops som engasjerer og sikrer konkrete resultater. [+]
På dette kurset lærer du hva som skal til for å bli en dyktig fasilitator og prosessleder. Du får innsikt i metoder og verktøy du umiddelbart kan ta i bruk. Du lærer å lede prosesser gjennom involvering og inkludering for å få bedre eierskap til løsning og mål. Etterspurt kompetanse: Hurtige endringer, tverrfaglige prosesser, nye forretningsmodeller og samarbeidsstrukturer krever god fasilitering for å løse komplekse utfordringer, og skape ønskede resultater. Kort sagt: Fasilitering er rett og slett en sentral karrierekompetanse! Å fasilitere betyr å gjøre det lett for mennesker å jobbe sammen. Som fasilitator skal du holde fokus på målet og sørge for alle involverte bidrar med sin kompetanse. Tør du å gripe inn i prosesser på avveie? Er du trykk på å navigere i kaos og håndtere deltakere som vil ulike ting? Lær konkrete metoder for hvordan du gjør dette nesten uten at deltakerne merker at du er der! Kurst gir deg følgende utbytte: Hva som skal til for å skape resultater i en prosess/gruppe/team Verktøy til å designe møter, workshop og prosesser Effektive verktøy og metoder for å håndtere ulike steg i en fasiliteringsprosess Hvordan håndtere motstand og gripe inn i prosesser som er på avveie Kompetanse til å lede en gruppe ulike mennesker mot felles mål Tryggeht i fasilitatorrollen slik at du mestrer ulike scenarier Få ny innsikt som gir deg nødvendige ferdigheter og kompetanse til å gjennomføre gode prosesser, møter og workshops som engasjerer og sikrer konkrete resultater. Undervisningsform: Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner og øvelser. Du vil få trening i å fasilitere og kursleder sørger for at læringen er både praktisk og erfaringsbasert. Ingen forkunnskaper kreves. Hvem bør delta: Dette kurset er for alle som ønsker å bli bedre på å skape resultater i en gruppe, et team, en workshop, et møte, i en strategisk prosess, en avdeling eller ønsker å lede kundeprosjekter. Du kan være leder, prosjektleder, fagekspert, avdelingsleder, forsker, rådgiver, konsulent, arbeide i privat eller offentlig sektor. [-]
Les mer