Psykologi
Hordaland
Du har valgt: Bergen
Nullstill
Filter
Ferdig
Nettkurs
02 Sep
En fagskoleutdanning i demensomsorg og alderspsykiatri, gir deg spisskompetanse i arbeid med personer som lider av en demenssykdom og eldre med en psykisk lidelse [+]
Målet er å utdanne reflekterte yrkesutøvere med høy yrkesetisk standard. Du tilegner deg kunnskap om organisering, planlegging og iverksetting av pleie- og omsorgstiltak for å ivareta fysisk og psykisk helse hos pasienter med demens og andre alderspsykiatriske lidelser. Fagskoleutdanning i Demensomsorg og alderspsykiatri, er godkjent av NOKUT og gir 60 studiepoeng. I siste del av utdanningen gjennomføres en 10 uker (350 timer) obligatorisk praksisperiode, som avsluttes med levering av fordypningsoppgave. Studiet er lagt opp som et deltidsstudium med en styrt progresjon og foregår via nettstudier. Formelle opptakskrav Fullført og bestått utdanningsprogram i helse- og sosialfag for videregående opplæring og/eller autorisasjon som helsepersonell etter helsepersonelloven. Utdanningen er spesielt utviklet for helsefagarbeidere, hjelpepleiere og omsorgsarbeidere Utdanningen er også åpen for ambulansearbeidere og helsesekretærer Dokumenterte norskkunnskaper tilsvarende Norsk Vg1 studieforberedende, Norsk Vg2 yrkesfaglig utdanningsprogram eller bestått Norskprøve 3/B1 – nivå Det anbefales at du har minimum ett års yrkeserfaring Søker må være minimum 19 år gammel Realkompetansevurdering  Minimum 5 års dokumentert relevant arbeidserfaring, utdanning eller kurs Søkeren må fylle 23 år i opptaksåret Dokumenterte norskkunnskaper tilsvarende Norsk Vg1 studieforberedende, Norsk Vg2 yrkesfaglig utdanningsprogram eller bestått Norskprøve 3/B1 – nivå Finansiering Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og derfor gratis for studentene. Den enkelte fylkeskommune avgjør hvor mange studieplasser som gjøres tilgjengelig. [-]
Les mer
1 dag
Lær deg å håndtere stress i hverdagen gjennom å gjenkjenne hva som gir deg stress og hvordan du kan møte hverdagen uten at det gir deg vedvarende stress. [+]
Stress er den viktigste årsaken til sykefravær og koster samfunnet flere milliarder skattekroner årlig. Det finnes ikke noe enkelt svar i og med at følelsen av stress er individuell og vi alle håndterer stress på forskjellig måte. Det er likevel noen grep du kan ha nytte av for bedre å ta kontroll på ditt liv, verktøy for bedre å klare å forholde deg til alt som skjer både i arbeidslivet og i privatlivet. Det dreier seg om å endre vaner, om å sette grenser for deg selv, om å prioritere det som er viktigst og om å tenke smartere. Hvor grunnleggeden og dyptgående endring du kan oppnå, er avhengig av mange faktorer som blant annet hvor villig du er til å endre vaner og rutiner. Jo mer oppfølging dess større er sannsynligheten for en grunnleggende endring og en mindre stressende tilværelse. Dette vil du lære: - å kjenne hvilke situasjoner som utløser stress hos deg - hvordan du ved å endre hvordan du snakker til deg selv og andre også endrer følelsen av stress - enkle knep for å løse opp i stressete situasjoner - enkle øvelser som løser opp i stress [-]
Les mer
2 timer 300 kr
Lever du i en relasjon du ikke kommer ut av, har du en sjef som forvirrer deg eller an ansatt som du lurer på... [+]
Hva er en psykopat? Er lederen psykopat, eller har han psykopatiske trekk? Er kjæresten psykopat?  Hvordan kommer man seg ut av psykopatens nett? I en verden der mange av de gamle sosiale strukturene går i oppløsning og der økt mobilitet fører oss inn i stadig nye møter, kan det synes som om det blir stadig viktigere å vite hvem vi har med å gjøre. Kan vi stole på venner og bekjente, spiller kjæresten etter samme regler som oss selv? Psykopaten kan vi aldri stole på, han eller hun spiller sitt eget spill, og dem som har latt seg lokke, bruker ofte mange år på å komme tilbake til seg selv. Hva skal vi tenke når disse spørsmålene dukker opp inni oss? Hvordan kan vi finne ut om noen vil oss vel? Hvordan håndterer man psykopaten? Hvordan kommer man seg unna?  [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert Kristiansand S 13 dager 55 000 kr
19 Apr
Quantum Leap Coaching er godkjent som trinn 3 av Den Norske CoachForening(DNCF) og følger Norsk Bransjestandard for coaching. Internasjonal sertifisering som Associate...... [+]
Nivå C på vår leder- og coachutdanning leveres i samarbeid med UiA og gir deg 15 studiepoeng. Utdanningen er godkjent av Den Norske CoachForening og følger Norsk Bransjestandard for Coaching. Du lærer deg systemisk coaching, og du får tilgang til avanserte coaching- og kommunikasjonsteknikker.Vanlig coaching tar ofte utgangspunkt i hva personen føler om en situasjon. På Nivå C  jobber vi målrettet og systemisk. Vi tar utgangspunkt i hva personen tenker om en situasjon, og tenker om sin reaksjon i situasjonen. Vi avdekker hvilke overbevisninger, verdier og holdninger som ligger bak handlinger og reaksjoner og hvilken mening det gir. Videre arbeides det i coachingprosessen med å skape hensiktsmesssige overbevisninger, verdier, holdninger, tanker og atferd. Programmet bygger på kognitiv psykologi, Nevro Lingvistisk Programmering (NLP), Neuro-Semantics og Meta-Coaching. Studieemnet Kreativ ledelse og coaching Nivå C leveres av UiA og gir 15 studiepoeng ved bestått eksamen. Ut over det UiA levere, blir du også sertifisert som Quantum Leap Business Coach av CoachTeam. Nivå 3 er godkjent av Den Norske CoachForening og følger Norsk Bransjestandard for Coaching.Nivå 3 på vår leder- og coachutdanning gir deg avanserte coaching- og kommunikasjonsteknikker. Vanlig coaching tar ofte utgangspunkt i hva personen føler om en situasjon. I Quantum Leap Coaching jobber vi målrettet og systemisk. Vi tar utgangspunkt i hva personen tenker om en situasjon, og tenker om sin reaksjon i situasjonen. Vi avdekker hvilke overbevisninger, verdier og holdninger som ligger bak handlinger og reaksjoner, og hvilken mening det gir. Videre arbeides det i coachingprosessen med å skape hensiktsmesssige overbevisninger, verdier, holdninger, tanker og atferd. Programmet bygger på Nevro Lingvistisk Programmering(NLP), Neuro-Semantics og Meta-Coaching. Fullført Nivå A-C  samt 125 timers praksis kvalifiserer til å bli sertifisert gjennom Den Norske Coachforening (DNCF)  Modul 1: Kreativ ledelse og coaching; Coaching Genius 7 dager Modul 2: Quantum Leap 6 dg kl 0900 - 1900 + E-moduler   [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
For assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre. Mål for kurset Kursdeltakerne skal få kunnskap om:• alderstypiske trekk hos barn og unge i alderen 0-18 år med vekt på gruppen 0-12 år.• forholdet mellom begrepene arv og miljø.• utviklingen i fostertiden og den påvirkning som skjer i denne perioden.• utviklingen av barn og unges grunnleggende behov.• barn og unges utvikling motorisk, sosialt, emosjonelt, tankemessig, språklig og sansemessig.• barn og unges forhold til moral og etikk.Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:             Når du selv ønsker Omfang:        3 innleveringer Pris:              kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).   Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • alderstypiske trekk hos barn og unge i alderen 0-18 år med vekt på gruppen 0-12 år. • forholdet mellom begrepene arv og miljø. • utviklingen i fostertiden og den påvirkning som skjer i denne perioden. • utviklingen av barn og unges grunnleggende behov. • barn og unges utvikling motorisk, sosialt, emosjonelt, tankemessig, språklig og sansemessig. • barn og unges forhold til moral og etikk.   Tema • Hva er psykologi? • Hva er utvikling? • Fostertiden • Alderen 0-2 år • Alderen 2-6 år • Alderen 6-12 år • Alderen 12-18 år • Fysisk og motorisk utvikling • Tanke- og språkutvikling • Emosjonell og sosial utvikling • Holdninger og verdier • Sosialisering • Moral • Oppdragelsesformer   Litteratur Psykologi i barne- og ungdomsarbeiderfaget Walgermo/Håkonsen ISBN 9788200424826 Gyldendal 2000   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift.     [-]
Les mer
850 kr
Et introduksjonskurs om traumer, relasjonelt stress og hvordan både positivt og negativt stress er med på å påvirke og forme barnets utvikling. Vi ser spesielt på betydni... [+]
I dette kurset får en grunnleggende forståelse av hva traumer og relasjonelt stress er, og hvordan både positivt og negativt stress er med på å påvirke og forme barnets utvikling. Vi ser spesielt på betydningen stress og traumer har for utviklingen av barnets hjerne, og barnets evne til selvregulering, emosjonsregulering, selvutfoldelse, lek og utforskning. Vi ser også på betydningen av voksnes, både foreldre, familie og ansatte i skole og barnehage, har for barnets utvikling av selvregulering, og hvordan voksne kan samarbeide for å skape et trygt, utviklingsstøttende relasjonelt miljø for barnet. Kurset er aktuelt for foreldre, deg som jobber med barn, og også deg som ønsker å forstå mer av deg selv og egne reaksjoner på relasjonelt stress og traumer. Opplever dere noe av dette, hos barn eller voksne?-Reaksjoner som varer lenge, kommer ofte, og blir veldig sterke.-Nesten kontinuerlig frustrert, lei seg eller sint.-Kommer lett i konflikt med andre, eller er passiv i lek.-Skal veldig lite til for å trigge sterke og langvarige reaksjoner.-Eller er lite motivert, følsom, eller overdrevent dempet. Om man opplever noe eller mye av dette så vil det som regel være slitsomt, krevende og frustrerende for både barnet selv, foreldre, søsken og andre som er i nærheten. Og det vil bidra til usikkerhet hos de voksne i forhold til hvordan man skal håndtere situasjonen. I dette kurset lærer du både å forstå denne typen reaksjonsmønstre, og for en konkret introduksjon til hva du kan gjøre i praksis i hverdagen med barnet, får å få hverdagen til å fungere bedre, og støtte barnets utvikling.    Du kan lese mer om dette kurset her, https://foreldrekompetanse.no/traumer-relasjonelt-stress-og-barns-utvikling/ [-]
Les mer
12 000 kr
Hvordan øke livskvalitet, mestre stress og hindre utbrenthet? Gå inn på min hjemmeside www.arvidurke.no [+]
Har 30 års erfaring som kursleder i privat og ofentlig sektor rundt i hele Norge. Jobber i dag som UNIVERSITETSLEKTOR ved UiT Norges arktiske universitet, Narvik. Har undevist i 20 år for studenter på bachelor og master nivå. Se nærmere min CV, referanser og evalueringsrapporter av kurset www.arvidurke.no    Noe stress kan være sunt, men når stresset blir av en slik størrelsesorden at vi ikke lenger mestrer vår egen arbeidshverdag, kan det virke nedbrytende. Hvis man presser medarbeidere for hardt, vil resultatet påvirkes i negativ retning. Det oppstår lettere konflikter som igjen kan gå ut over relasjoner, både internt og ut mot kundene. I verste fall kan et slikt press resultere i utbrenthet eller alvorlig sykdom. Ved å lære seg å skape indre harmoni, gjennom stressmestring og avspenningsteknikker, vil resultater og den enkeltes livskvalitet, øke. Det er de dyktige, engasjerte og ambisiøse medarbeiderne som brenner ut – du må ha noe å brenne for å brenne deg ut. Stadig flere blir utbrent i jobben og de som brenner ut blir yngre og yngre. Det hardeste presset man utsettes for, kommer gjerne fra en selv. Når avstanden blir for stor mellom egne mål og det man får utrettet, er det fare på ferde. Når man i tillegg er så sliten at helgen ikke er nok for å få "ladet batteriene", bør varsellampene begynne å blinke... Gjennom bevisstgjøring på hvordan stress og utbrenthet finner sted, ønsker kursleder å øke deltakernes selvinnsikt. Gjennom eksempler ledes deltakerne inn på mestringsstrategier - eksempelvis på hvordan man kan gjøre prioriteringer under press. Ved å finne individuelle tiltak mot stress og sammenstille dette med stressmestringsteknikker og bedre personlig planlegging - individuell forebygging - prøver kurset å gi deltakerne en bedre individuell STRESSMESTRING. Innhold Hva er stress? Positivt / negativt Stress Overstress / Understress Tidsklemma Honningfella Stressreaksjoner Stressfaktorer Stressignaler Bevissthet om stress Stressmestringsteknikker Fysisk form Sunne kostvaner Avspenningsteknikker Meditasjon Autogen trening Progresiv muskelavspenning Visualisering Åndedrett Hvilepauser   Hva betyr det å være utbrent? Forebygge utbrenthet Hindre utbrenthet Symptomer på utbrenthet Faktorer som påvirker risikoen Utbrenthets test Tankerekke 1. Du blir hva du tenker. 2. Du blir hva du spiser. 3. Den som puster riktig, lever riktig [-]
Les mer
Nettkurs 2 990 kr
Styrk din selvfølelse [+]
På kurset lærer du hvordan du styrker din selvfølelse.  Du blir bedre kjent med dine verdier, hva du du vil og hvordan komme dit. CoachOnWeb motiverer deg underveis, lytter og individuelle tilpasset råd og oppmuntring underveis til å nå ditt mål. [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurs for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre. Mål for kurset Kursdeltakerne skal få kunnskap om:• kommunikasjon med barn, unge og voksne på en måte som skaper trygghet, tillit og velvære.• gruppepsykologiske prosesser og handlinger, og hvordan disse brukes i praktisk pedagogisk arbeid     med barn og unge. Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:          Når du selv ønsker. Omfang:     3 innleveringer Pris:           kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).    Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser.   Mål for kurset Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • kommunikasjon med barn, unge og voksne på en måte som skaper trygghet, tillit og velvære. • gruppepsykologiske prosesser og handlinger, og hvordan disse brukes i praktisk pedagogisk arbeid med     barn og unge.   Tema Kommunikasjon • Hva er kommunikasjon? • Å forstå andre mennesker • Kommunikasjonsformer • Kommunikasjon og utvikling • Kommunikasjon med ord • Kommunikasjon uten ord • Samtalen – å kommuniserer med hverandre • Troverdig kommunikasjon • Når kommunikasjonen blir vanskeliggjort • Makt og avmakt i kommunikasjon • Psykologifaget og ditt eget arbeid • Kommunikasjon når ting blir vanskelig   Gruppepsykologi • Hva er en gruppe? • Ulike grupper • Sosiale nettverk • Hvorfor danner vi grupper? • Hvordan foregår arbeidet i grupper? • Gruppeprosesser • Samarbeid i grupper • Ulike roller i en gruppe • Gruppestørrelse, sammensetning og plassering • Handler vi annerledes i grupper enn ellers? • Gruppepress • Mobbing – en vrangside ved grupper • Hva kjennetegner grupper som fungerer godt? • Konflikter og konflikthåndtering   Litteratur Psykologi i barne- og ungdomsarbeiderfaget Walgermo/Håkonsen ISBN 9788200424826 Gyldendal 2000   Vurdering  Vurdering bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert 2015 år
Universitetet i Stavanger (UiS) i samarbeid med Psykiatrisk divisjon ved Stavanger Universitetssykehus, tilbyr nå en ny utdanning innen psykisk helse. Dette er en erfarin... [+]
I løpet av det siste tiåret har det skjedd betydelige endringer i behandling og forståelse av mennesker med psykiske lidelser. Med begrepet «relasjonell behandling» har den humanistiske psykiatrien fått et gjennombrudd nettopp på et relasjonelt nivå. Forskning innenfor emnet har resultert i metode og teori som har stor verdi i arbeidet med pasienter som hemmes av sviktende evne til kommunikasjon og kontakt med andre mennesker. Gjennom mange års klinisk erfaring med disse metodene, har relasjonell behandling blitt en viktig del av det psykiske fagfeltet. Den erfaringsbaserte kunnskapen som tilegnes gjennom klinisk praksis har lett for å forbli «taus kunnskap» hos den enkelte terapeut. Å bringe den erfaringsbaserte kunnskapen fram i en tilgjengelig form er et hovedfokus i denne erfaringsbaserte mastergraden. Hvem passer utdanningen for? Fagpersoner med bachelor eller tilsvarende innen helse-/sosialfag og som arbeider miljøterapeutisk eller individualterapeutisk med personer med psykiske lidelser  i 1. eller 2. linjetjenesten. Miljøterapeutisk fordypning: Passer for miljøterapeuter med minimum 3-årig høgskole-/ universitetsutdanning. I tillegg kreves minimum tre år praksis i klinisk arbeid med pasienter med alvorlig psykisk lidelse. Individualterapeutisk fordypning: Passer for personer med minimum 3-årig høgskole-/ universitetsutdanning. Studiet retter seg først og fremst mot personer som i minimum tre år har jobbet individualterapeutisk. Studiet er også åpent for kommunalt ansatte som har behov for denne type utdanning i sitt arbeidsforhold.Emnenes oppbygging Master i relasjonsbehandling er bygd opp som et studie over tre år (6 semestre) med følgende emner, der 20 timer prosessveiledning pr semester, er integrert i emnene: Psykodynamisk tenking og forståelse (15 studiepoeng - felles for begge fordypninger): Emnet gir en innføring i utviklingstrekk, grunnleggende begreper og teorier innen psykodynamisk tenkning. Det blir lagt særlig vekt på menneskesyn, verdisyn og holdninger ut fra psykodynamisk forståelse. Pasient- og terapeuterfaringer er sentralt. Hvordan forstå og bruke relasjonen miljøterapeutisk? (30 studiepoeng over to semestre - miljøterapeutisk fordypning): Emnet gir en fordypning i ulike relasjonelle aspekt knyttet opp mot miljøterapeutisk arbeid. Viktige fokusområder er indre psykologiske og ytre sosiale prosesser i relasjonelt arbeid. Relasjonelle faktorer, forståelse og tilnærming som fremmer bedringsprosesser vektlegges. Hvordan forstå og bruke relasjonen Individualterapeutisk? Overføring og motoverføring. (20 studiepoeng - individualterapeutisk fordypning): Emnet gjennomgår faser i et behandlingsforløp hvor bevaring av en god arbeidsallianse er det bærende prinsipp. Pasientens subjektive opplevelse av sine plager er utgangspunktet for intervensjonene. Diagnostisk utredning og forståelse. Individual-terapeutiske verktøy (10 studiepoeng - individualterapeutisk fordypning): Emnet gir en gjennomgang av diagnosesystemet ICD-10. Det nye diagnosesystemet DSM-5 vil bli belyst. Diagnostiske utredningsverktøy og bruken av disse vil bli undervist i og trent på. Positive og negative erfaringer med å ha fått en diagnose vil bli belyst gjennom erfaringsinnspill og teoretisk undervisning. I gruppeveiledning vil fokus være utredning og diagnostisering av egne pasienter. Samspillets og samhandlingens betydning for bedringsprosesser (15 studiepoeng - felles for begge fordypninger): Emnets fokus vil være på virksomme relasjoner, styrking av pasientens relasjonskompetanse, helhetlig omsorg og individuelle ressurser/styrke. Samhandling på ulike nivå er et gjennomgripende tema. Pasientens/brukerens erfaringer er et sentralt utgangspunkt. Masteroppgave: Emnet består av metodeseminarer og en skriftlig oppgave tilsvarende 30 studiepoeng. Se semesterplan her. Organisering av undervisning Studiet er modulbasert og tilrettelagt for deg som er i fullt arbeid. Antall samlinger vil variere fra emne til emne, men vil i hovedsak ha tre samlinger à to dager per semester + veiledning. Undervisningen er obligatorisk. Studiet vil bruke It's learning som kommunikasjonsplattform. Mer informasjon vil bli lagt ut her.  Undervisningssted Undervisningen vil foregå ved Stavanger Universitetssykehus og Universitetet i Stavanger.Praksis i studiet Det forutsettes også at studentene er i relevant klinisk praksis under hele utdanningen, enten individualterapeutisk eller miljøterapeutisk ut fra studieretning som velges. Forelesningstidspunkt Forelesningene foregår på dagtid. Ca 9-16.Eksamen Det arrangeres en avsluttende eksamen med bokstavkarakterer etter hvert emne. Eksamenstype vil variere fra emne til emne. Det vil i tillegg være en bruk av obligatoriske oppgaver og prosjektoppgaver som studentene kan arbeide med hjemme.Pris Pris vil variere fra emne til emne. Prisen per studiepoeng er kr 1.800,-.  Semesteravgift og innkjøp av pensumlitteratur kommer i tilllegg.Søknadsfrist Søknadsfrist er 2. august 2015. Kontaktpersoner: Faglig ansvarlig Inge Joa, førsteamanuensis E-mail: inge.joa@sus.no Administrativt kontakt og opptak Karsten Tillerli, UiS EVU Dir. tel. 51833046, mobilnr. 40478378 E-mail: karsten.tillerli@uis.noMed forbehold om endringer. [-]
Les mer
Nettkurs 3 timer 400 kr
E-læringskurs i stresshåndtering. Hvordan balansere stress i hverdagen for optimal velvære. [+]
Kurs i å håndtere stress gir råd om hvordan å unngå utbrenning og være glad i det en gjør. Det blir forklart, hvordan hjernen og kroppen vår fungerer og hvordan å være sikker på at de er i balanse og harmoni.I tillegg til grunnleggende teori inneholder kurset videomateriale, hvor eksperter deler sine kunnskaper og oppfatninger. Det finnes også praktiske oppgaver, som hjelper deg å analysere det du har hørt og planlegge neste steg. [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert 9 timer 2 120 kr
Eksamenskurs for bedre selvtillit, oversikt, trygghet og ro. Med lese-, tenke- og skriveteknikker. For deg som ønsker bedre karakterer. Enkle verktøy for gode resultater.... [+]
Eksamenskurs for bedre selvtillit, oversikt, trygghet og ro. Med lese-, tenke- og skriveteknikker. For deg som ønsker bedre karakterer. Enkle verktøy for gode resultater. Dette kurset viser deg hvordan du lykkes på eksamen. Lær mine 5 beste tips for å få bedre karakterer.  Mange tror at hvis de først har fått eksamensangst, så blir du aldri kvitt den. Undersøkelser viser at mangel på opplæring fører til eksamensangst. Opplæringen er for ulik fra klasse til klasse, fra skole til skole. Det er ikke nødvendigvis noe galt med deg. Dette kurset vil gi deg et verktøy til å ta grep om frykten din. Målet med dette kurset er at du aldri mer skal grue deg til eksamen. Du lærer hvordan du skal angripe en eksamensoppgave og bli trygg på hvordan du løser den. Da slipper du å grue deg til eksamen. Kursholder har bred erfaring fra videregående skole og høyskole: Om kursholder Wenche M. Wangen hos Senter for helhetlig helse i hverdagen: *Gode pedagogiske egenskaper *Master i historie (UiO) *Lektor i norsk og historie (UiO) *Underviser som vikarlærer på 5 ulike skoler *11 års erfaring som revitaliseringscoach *Har erfaring med elever i norsk, fellesfag, programfag, bachelor-/master-oppgaver samt privatlærer i tysk   Wenche lærer deg om: *Å forstå en oppgavetekst *Hvordan angripe oppgaven *Hva skal stå hvor? *Hvordan huske alt jeg har lest? *Hvordan svare på det jeg blir spurt om? *Hva ser sensor etter? Bonus: *Håndtering av slitenhet og lite energi *Redusere stress *Søvnproblemer *Hjernetåke   Du vil få en bedre hverdag: *bli tryggere *få oversikt og kontroll *få bedre konsentrasjon, hukommelse og fokus *mestre situasjoner med uro *sovne lettere og få en bedre søvnkvalitet *få bedre selvtillit *bli en god oppgaveløser   Eksamen uten angst - kurs i Oslo, som nettundervisning eller online-kurs   Gode tilbakemeldinger: «… Wenche kan dette med å undervise på yrkesfag. Dette kurset var noe jeg fikk stor nytte av da jeg skulle skrive min oppgave.» Iftin Mahamud Mahamed, helsesekretær-student vg2 [-]
Les mer
4 timer 2 500 kr
Diametas motiverende samtale. [+]
Diametas motiverende samtale er et tilbud og et supplement til våre kurs. Vi ønsker å gi våre kunder muligheten for et skreddersydd opplegg tilpasset den enkelte.  Diameta er totalleverandør av kurs for god selvfølelse og har Norges største team med proffe fagfolk som jobber med selvfølelse og holder kurs i store deler av Norge. Vi jobber med å lære barn, ungdom, foreldre, voksne, og ansatte i skoler og barnehager gode og enkle verktøy for å opprettholde og styrke selvfølelse. Vi er svært opptatt av forebygging og at hele støtteapparatet rundt et barn skal inneha kunnskap om hvordan bygge god selvfølelse. Alle mennesker vil på et eller annet tidspunkt møte utfordringer i sin hverdag og nettopp derfor er det viktig at alle har verktøy som er konkrete og enkle å ta i bruk. Dette kan dreie seg om hvordan: få venner, føle trygghet, kommunisere med andre på en god måte, takle press og stress, ha gode søvnrutiner, løse konflikter, redusere mobbing i skolen, mestre sinne eller andre følelser, spise sunt, få bedre motivasjon, bruke selvhjelps teknikker ved behov, være trygg på seg selv, tenke og føle at jeg er god nok som den jeg er, kjenne mestring i forhold til hva som er viktig for den enkelte og hvordan stole på seg selv. Dette jobber vi med: Kartlegging av din situasjon Hva er selvfølelse – hva er selvtillit Hva er viktig for deg? Finne løsninger og motivasjon i hverdagen Strategier og mål Hvordan styrke selvfølelsen din Samtalene går over 4 ganger à 50-60 min hver gang. Les mer her: http://www.diameta.no/diametas-motiverende-samtale/ For bestilling ta kontakt med Diameta på post@diameta.no, til trine@diameta.no dersom du lurer på noe eller direkte hos kursholder. Finn kursholder i ditt område her: http://www.diameta.no/kursholdere/  [-]
Les mer
6 timer 4 000 kr
Familiekurs [+]
Diameta kurs har fokus på livsmestring, trygghet og en god selvfølelse. Diameta har kurs for barn, unge, foreldre, ansatte og voksne mennesker. Vi har utviklet vårt nye kurs for familier på bakgrunn av forespørsler og fordi vi ønsker å bidra til å styrke samhold og relasjoner innad i familier. Kurset er utelukkende forebyggende og ønsker å gi familier støtte på veien, og kursholder har med seg en verktøykasse som kan tilpasses etter behov. Diameta har fokus på «normale» problemer i familier der trygghet og konfidensialitet er viktig. Diameta har kun kursholdere som vil løfte, støtte og gi verktøy, som skal gi familiene nærere, bedre, kjærlighetsfulle relasjoner, som øker samarbeidet gjennom blant annet fokus på verdier og god kommunikasjon. Sagt av familie etter kurs: ”Vi som foreldre likte settingen godt, da barna blir involvert i våre tanker og følelser samt at vi tar del i deres liv på en annen måte enn i en stressende hverdag. Den åpenheten vi som familie fikk om flere temaer, som vi ikke snakker om uten veiledning. Vi kom virkelig styrket ut av kurset. Bedre kommunikasjon, vi jobber som et lag samt at vi prøve å være gode med hverandre slik at alle får en god hverdag. Respekt, tillitt og kjærlighet i fokus, samt en masse humor!! Tusen hjertelig takk for berikelsen i familielivet. Begge barna var utelukkende positive og lærte masse om teamarbeid, at familien jobber mer sammen, hjelper hverandre, holdninger, hvordan vi som familie snakker til hverandre og hvor viktig det er å respektere hverandre”. Kursholder snakker med familien om:  Utfordringer i familien Verdier og holdninger Rutiner Kommunikasjon Relasjoner Respekt Håndtere situasjoner Mål Forståelse Som familie vil dere sammen: Styrke familien Skape et godt team Lage gode rutiner Gjøre hverandre gode Styrke relasjoner i familien Bedre samarbeidsklima Hverdagen og livet blir bedre Øke respekten for hverandre Praktisk gjennomføring: Barnets alder fra 9 år og oppover 3 ganger a ca. 2 timer [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av sorg og sorgreaksjoner, og gjøre deltakerne i stand til å ta vare på barn i sorg. Kurset vil øke forståelsen for sorgreaksjoner på ulike alders- og utviklingstrinn. I tillegg gis det praktiske råd og retningslinjer for hvordan barn best kan ivaretas når dødsfall rammer familie eller venner.Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:          Når du selv ønsker. Omfang:     3 innleveringer Pris:           kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).    Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av sorg og sorgreaksjoner, og gjøre deltakerne i stand til å ta vare på barn i sorg.   Kursbeskrivelse Kurset vil øke forståelsen for sorgreaksjoner på ulike alders- og utviklingstrinn. I Tillegg gis det praktiske råd og retningslinjer for hvordan barn best kan ivaretas når dødsfall rammer familie eller venner.     Tema • Barns forståelse av døden på ulike alderstrinn • Vanlige sorgreaksjoner hos barn • Skillet mellom traumer og sorg • Foreldres/søskens/besteforeldres/venners/andres død • Spesielle dødsfall • Hva gjør sorgen verre? • Forholdet til den døde • Barns fantasier og årsakstenkning • Kjønnsforskjeller i barns sorg • Omsorg for barn i sorg og krise • Rådgivning til foreldrene • Formidling av dødsbudskap til barn • Åpen og ærlig kommunikasjon • Dødsfall etter sykdom • Håndtering av dødsfall i barnehage og skole • Forberedelse før dødsfall  • Lærerne som ressursgruppe • Lærernes egne behov • Dødsfall i barnehagen • Krisebehandling eller sorgterapi for barn • Sorggrupper for barn   Litteratur Sorg hos barn Atle Dyregrov ISBN 9788245005677 Fagbokforlaget 2006   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.