Servicekurs - fagbrev
Du har valgt: Servitør
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Drammen Tønsberg Og 5 andre steder 1 semester 16 900 kr
27 Jan
27 Jan
27 Jan
Dette er kurset for deg som ønsker fagbrevutdanning og har erfaring innen servitørfaget. [+]
Servitøren tar imot bestillinger, serverer mat og gjør sitt beste for at hver enkelt gjest skal trives. Som servitør skal du sørge for at hver enkelt gjest er fornøyd og får den servicen han eller hun forventer. Innhold/temaer Sentrale emner i opplæringen er: klargjøring av lokaler, oppdekking, behandling, ferdigstilling, tilberedning og servering av mat og drikke Spesialkost og ulike kulturers matskikker Ressursutnyttelse og arbeidsteknikker Markedsføring, salg, service, kommunikasjon og profesjonell gjestebehandling Mattrygghet i alle ledd, fra varemottak til anretning og servering av måltider. Det omfatter også gjeldende regelverk og kvalitetsstyringssystemer med vekt på produksjonshygiene, næringsmiddelhygiene og personlig hygiene Organisering, arbeidsforhold, bedriftens krav til økonomisk resultat, service, samarbeid og kommunikasjon. Det omfatter også etikk, helse, miljø og sikkerhet og relevant regelverk For mer informasjon se utdanningsdirektoratets sider utdanning.no.  Dette passer for deg som har erfaring innen servitøryrket og som ønsker å formalisere kompetansen din Gjennomføring Kurset gjennomføres både som klasseromsundervisning og nettundervisning på kveldstid en kveld i uken over ett semester. Her møter du erfarne og dyktige lærere som følger deg på veien til å nå dine mål. Kurset er tilrettelagt slik at du kan kombinere det med fulltidsjobb. Klasseromsundervisning Dette er undervisning hvor du møter til fastlagt tid og sted, og følger undervisningen sammen med andre deltakere. Interaktiv nettundervisning Dette er undervisning hvor du møter til fastlagt tid via din pc. Du følger undervisningen live sammen med andre deltakere. Du kan se all undervisning i opptak i etterkant. Se video for hvordan nettundervisning fungerer her. Digital læringsportal I tillegg til undervisningen får du tilgang til K2s digitale læringsportal.  Eksamen Som praksiskandidat tar du teorieksamen i lærefaget. Eksamen arrangeres 2 ganger pr år og oppmeldingsfristene er normalt 15. september og 1. februar. Plattform for oppmelding til eksamen kan variere fra fylke til fylke. Se fylkesoversikt her. Husk at betaling av eksamensavgiften skjer ved oppmelding. Hva må til for å få fagbrev Du må ha bestått teorieksamen for å kunne ta den praktiske fagprøven. I tillegg må du dokumentere min 5 års relevant arbeidspraksis. Fagopplæringskontoret i ditt fylke vurderer din arbeidspraksis og arrangerer fagprøven. Lånekassestøtte Utdanningen er godkjent i lånekassen. Du søker direkte via lanekassen.no. For mer informasjon klikk her. Støtteordning Er du organisert i en fagforening, kan du i de fleste fagforeningene søke støtte til utdanning. Dersom du er organisert bør du sjekke med din fagforening om muligheter for støtte, frister og hvordan du søker. Forkunnskaper Du må ha fullført grunnskole eller tilsvarende opplæring. Minoritetsspråklige må ha minimum B1-nivå i norsk muntlig og skriftlig. Krav til utstyr Som deltaker hos K2 må du ha tilgang til pc i undervisningen og under eksamen. [-]
Les mer
Nettstudier 15 900 kr
Servitør er et nettstudium som omfatter alle de tre nettkursene i Servitørfaget på NooA Videregående skole. Servitører tar imot bestillinger, serverer mat og drikke. De g... [+]
Kursene som inngår i studiet Servitør Drikke, mat og servering Kurset handler om klargjøring av lokaler, oppdekking, behandling, ferdigstilling, tilberedning og servering av mat og drikke. Det omfatter også spesialkost og ulike kulturers matskikker. Klargjøring av bar, miksing og presentasjon av drinker står sentralt. Ressursutnyttelse og arbeidsteknikker inngår. Salg og service i servitørfaget Kurset handler om markedsføring, salg, service, kommunikasjon og profesjonell gjestebehandling. Matglede og mersalg står sentralt. Hygiene, kvalitetssikring og miljø i servitørfaget Kurset handler om mattrygghet i alle ledd, fra varemottak til anretning og servering av måltider. Det omfatter også gjeldende regelverk og kvalitetsstyringssystemer med vekt på produksjonshygiene, næringsmiddelhygiene og personlig hygiene. Det handler også om organisering, arbeidsforhold, bedriftens krav til økonomisk resultat, service, samarbeid og kommunikasjon. Det omfatter også etikk, helse, miljø og sikkerhet og relevant regelverk. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.