Pedagogikk
Du har valgt: Skoleutvikling
Nullstill
Filter
Ferdig

-

6 timer 1 890 kr
Det satses mye på digitalisering, også i skolen, dette ses tydelig i det pågående arbeidet med fagfornyelsen, der flere fag får et spesielt ansvar for utvikling av elever... [+]
Signaler om bruk av programmering i fag som naturfag, matematikk og kunst og håndverk er sterke, og gjennom arbeid med skaperverksteder kan man i tillegg trene elever i kompetanser for det 21. århundre; som kreativitet, samarbeid, innovasjon, entreprenørskap og problemløsning. Et skaperverksted er et sted man kan være kreativ og skape ting, gjerne ved hjelp av spennende utstyr som 3d-printer, vinylskjærer, laserkutter, elektronikk og mikrokontrollere. Men man bruker like gjerne papp, limpistoler, plastflasker og tape, det avhenger av målgruppe, midler og kompetansemål. Uansett er det spennende og gøy, både for elever og lærere! Kursinnhold Vi begynner med det konkrete og praktiske. Hvilket utstyr trengs? Hvor mye koster det og hvordan kan det finansieres? Trenger man et dedikert rom, eller kan skaperverkstedet være mobilt? Det inviteres til å komme med egne spørsmål. Grunnleggende demonstrasjon av utstyr og programvare med henvisning til materiell for videre læring. Programvaren som benyttes er i utgangspunktet gratisversjoner. Pedagogisk metode. Hvordan bruke et skaperverksted på best mulig måte? Kan man oppnå økt grad av tilpasset opplæring og dybdelæring for alle elever? Hvordan lage egne undervisningsopplegg? Det blir demonstrert eksempler på tverrfaglige opplegg i realfag og kunst og håndverk, med diskusjon om ulike tilpasninger. NB! Alle må ta med egen PC/MAC til kurset. Kursholder Ellen Egeland Flø har i høst permisjon fra jobben som lektor i realfag ved Mailand VGS der hun også har vært ansvarlig for anskaffelse, drift og utvikling av skolens skaperverksted. Hun er for tiden prosjektleder for forskningsprosjektet ProSkap-SL i samarbeid med bl.a. UiO, OsloMet og NIFU. Hun er en future classroom lab (FCL) ambassadør på UDIRs invitasjon, ble tildelt Gullepleprisen 2018 for sitt arbeid med skaperverksted i skolesammenheng og er en hyppig brukt foredragsholder når det gjelder tilpasset opplæring og digitalisering. I 2019 ble Ellen tildelt Videnskapsakademiets lærerpris for uvanlig god faglig og pedagogisk innsats. Ellen er forfatter av det tverrfaglige læreverket "Kobling" (GAN Aschehoug 2019). [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
23 Apr
Alle ønsker et godt samarbeid og gode utviklingsprosesser. Hva skal til for å lykkes? [+]
Opplever du at møtene er uproduktive? At man bruker mye av tiden på å formidle informasjon? Er det spenninger og ulikheter innad i kollegiet som hemmer samarbeidet? Vender man stadig tilbake til de samme problemene uten å komme videre? I kurset Lærende profesjonsfellesskap trekker vi linjer mellom de overordnede mål og visjoner, og de hverdagslige utfordringer. Tema som god møtekultur og effektiv informasjonsflyt, kobles med sosialpsykologiske øvelser for å dyrke samarbeid. Kan vi forløse ressurser ved å se at motsetninger og ulikheter representerer kraft og muligheter?  Kurset er basert på boken Gnistrende samarbeid - håndbok i skoleutvikling for lærere. Kursholder Jørgen Moltubak jobber som lærer i videregående skole og har tidligere erfaring fra ungdomstrinnet. Han er forfatter av bøkene Gnistrende undervisning - håndbok i klasseledelse og undervisningsdesign (2015), Gnistrende samarbeid - håndbok i skoleutvikling for lærere (2016) og Fortellermagi - kunsten å bruke fortellinger i formidling (2017). Han er også programleder for podcasten Rekk opp hånda. Jørgen har lang erfaring som formidler og kursholder i tema som skoleutvikling og klasseledelse, og han får gnistrende gode tilbakemeldinger. I tillegg til stort engasjement for skole og skoleutvikling, brenner han for improvisasjonsteater og kajakkpadling. [-]
Les mer
Sentrum Tromsø 6 timer 1 890 kr
31 Mar
22 Apr
Hvordan utnytte skolens kollektive kapasitet for å bedre elevenes læring? [+]
Utvikling av profesjonelle læringsfellesskap er alle skolers mål. I Meld. St. 21 (2016-2017) leser vi at dette også er en forutsetning for implementering av fagfornyelsen: "For at det nye læreplanverket skal utvikle kvaliteten på undervisningen, vil det være en forutsetning at lærerkollegiet sammen legger til rette for at det kan skje faktiske endringer i den enkelte læreres virke i klasserommet." (s. 35) Kollegaveiledning er en fellesbetegnelse for hvordan strukturer, rammer, roller og ulike metoder for samhandling kan bidra i skolens arbeid med å utvikle systematisk læring i profesjonsfellesskapet. Strukturer, relasjonsbygging, aksept for forskjellighet og samtidig felles kjøreregler, vil gi lærerne gode rammer og muligheter til å utvikle sin egen undervisning i samarbeid med kolleger, for elevenes læring, trivsel og utviklingsmuligheter. I de siste årene har kollegaveiledning tatt nye former og fått nytt innhold. Det ligger et stort potensial i hver enkelt lærer og i hvordan skolen skaper arenaer og motivasjon for profesjonsutvikling. Fra forskning vet vi at trygge relasjoner åpner for at læreres tause kunnskap kan løftes fram og bli utfordret gjennom analyse og kritisk refleksjon i utforskende samtaler. Gjennom dette arbeidet legges grunnlag for ny kunnskap, og at felles verdier og holdninger kan tydeliggjøres i kollegiet.   Kursinnhold Betydning av relasjoner og relasjonsbygging i organisasjonen Kommunikasjon – hvordan skape åpenhet, trygghet og klima for utforskende samtaler Du som veileder: dine kommunikative og kollegaers preferanser i ulike samtaler og i samarbeid Funksjoner, roller, ansvar og oppgaver i veiledning: ledere, lærerspesialister, teamledere, lærere Samtalens betydning og ulike samtaler i skolen, symmetri og asymmetri i samtaler, veiledning av nyutdannede lærere, praksisstudenter, «den vanskelige samtalen» osv Observasjon av undervisning som verktøy for analyse og kritisk refleksjon Planlegging av undervisning individuelt og i fellesskap, før- og ettersamtaler Ulike metoder i kollegaveiledning: par- og gruppeveiledning Modeller for erfaringsdeling: Formulering av taus kunnskap og potensial i kollegiale situasjoner Analyse og kritisk refleksjon som verktøy i kollegaveiledning Elevers kommunikasjon med undervisningsopplegget, konsekvenser av undervisning: observasjon av elevers deltakelse og elever læring, for eksempel "Lesson Study" Didaktiske utfordringer og lærernes profesjonelle utvikling Kursholder Anne Kristin Dahl er universitetslektor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS), Universitetet i Oslo. Hun har undervist i norsk og geografi fagdidaktikk i mange år, og har erfaring fra ulike skoleutviklingsprosjekter. Anne Kristin har utviklet veilederutdanningen ved Universitetet i Oslo, og er studieleder for tilbudet Veiledning og mentoring i lærerprofesjonen 1 og 2. Hun er også prosjektleder for Veiledning for nyutdannede lærere (Udir), og bidrar med veiledning på ulike nivå i skolen. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.