IT-kurs
Aust-Agder
Du har valgt: Arendal
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff ( i Arendal ) i IT-kurs
 

Nettkurs 40 minutter 5 600 kr
MoP®, er et rammeverk og en veiledning for styring av prosjekter og programmer i en portefølje. Sertifiseringen MoP Foundation gir deg en innføring i porteføljestyring me... [+]
Du vil få tilsendt en «Core guidance» bok og sertifiserings-voucher slik at du kan ta sertifiseringstesten for eksempel hjemme eller på jobb. Denne vil være gyldig i ett år. Tid for sertifiseringstest avtales som beskrevet i e-post med voucher. Eksamen overvåkes av en web-basert eksamensvakt.   Eksamen er på engelsk. Eksamensformen er multiple choice - 50 spørsmål skal besvares, og du består ved 50% korrekte svar (dvs 25 av 50 spørsmål). Deltakerne har 40 minutter til rådighet på eksamen.  Ingen hjelpemidler er tillatt.   Nødvendige forkunnskaper: Ingen [-]
Les mer
3 dager 12 550 kr
Lær å bruke AutoCAD [+]
UTDANNINGSMÅLKursdeltakerne skal etter endt kurs kunne bruke AutoCAD til å: Opprette nye tegninger Gjøre forandringer i eksisterende tegninger Bruke og forstå de vanligste tegne- og editeringskommandoer Målsette og påføre tekst i en tegning Bruke og forstå lagoppbyggingen i AutoCAD Symbol- og blokkhåndtering Enkel layout/plotting Lagre tegninger KURSINNHOLD: Introduksjon av AutoCAD 2-dimensjonal tegning Zoom og skjermbehandlingsteknikk Redigeringsfunksjoner Målsettingsfunksjoner Laghåndtering Symbol- og blokkhåndtering Hente symboler og parametere (målsettings- og tekststiler, osv.) fra eksisterende tegninger Layout/plotting av tegninger Lagrings- og avslutningsrutiner [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Skadelig programvare: sikkerhetshull, informasjonskapsler, virus og antivirus Nettverk: Virtuelle private nett (VPN), brannmur, demilitarisert sone (DMZ), tjenestenektang... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen. Innleveringer: For å kunne gå opp til eksamen må 8 av 12 øvinger være godkjent. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Skriftlig, individuell, 3 timer,  Ansvarlig: Olav Skundberg Eksamensdato: 16.12.13 / 26.05.14         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten kan:- forklare hvordan en datamaskin utsettes for angrep gjennom skadelig programvare og hvordan man kan beskytte seg mot dette- beskrive ulike typer nettbaserte angrep og hvordan man kan beskytte seg mot dette- beskrive ulike krypteringsmekanismer og forklare hvordan digitale sertifikat brukes for å oppnå sikre tjenester.- referere til aktuelle lover og retningslinjer innen sikkerhet- gjøre greie for en organisasjonsmessig informasjonssikkerhetssikkerhetspolicy FERDIGHETER:Kandidaten kan:- kontrollere egen PC for skadelig programvare- kontrollere at installert programvare er oppdatert- utføre pakkefangst med Wireshark og tolke resultatet GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- er bevisst på å holde programvare oppdatert og å bruke nettvett Innhold:Skadelig programvare: sikkerhetshull, informasjonskapsler, virus og antivirus Nettverk: Virtuelle private nett (VPN), brannmur, demilitarisert sone (DMZ), tjenestenektangrep Sikre tjenester: Krypteringsmetoder og sjekksum. Digitale sertifikater og Public Key Infrastructure (PKI) Samfunn og virksomhet: ekom-loven og personvernloven. Sikkerhetshåndbok og ISO27001Les mer om faget herDemo: Her er en introduksjonsvideo for faget Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Internett og sikkerhet 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.  [-]
Les mer
2 dager 7 200 kr
Kurset tar for seg oppsett og bruk av WordPress, hvordan du tilpasser og lager din egen layout. [+]
Lær å lage nettsider med WordPress Dette kurset passer for deg som skal designe eller bruke nettsider laget med WordPress og som trenger å forstå hvordan det virker. Du lærer også hvordan du forandrer og tilpasser designmaler, bruker utvidelser, knytter nettsiden mot sosiale medier, og hvordan du søkemotoroptimaliserer nettsidene slik at du blir funnet av brukerene. WordPress er en publiseringsløsning som gjør det enkelt å lage profesjonelle nettsider og det har den fordelen at kunden kan oppdatere og legge inn eget innhold. Dette er verdens største publiseringsverktøy og det finnes utallige designmaler som gjør det mulig for deg å endre utseende på nettsiden uten å endre innholdet. Dette lærer du: Bli kjent med løsningen Opprette nettsider på eget domene Du lærer å lage nettsider ved hjelp av ferdige maler Endre designmaler Publisere nettsider og innlegg Legge inn bilder Gjøre nettsiden din søkbar Bruk av plugins og widgets slik som f. eks: deling i sosiale medier, slideshow, kalenderfunksjon og mye mer Enkel bilde­redigering i WordPress https://igm.no/wordpress-kurs/ [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 dager 17 350 kr
02 May
Due to the Coronavirus the course instructor is not able to come to Oslo. As an alternative we offer this course as a Blended Virtual Course. [+]
Blended Virtual CourseThe course is a hybrid of virtual training and self-study which will be a mixture of teaching using Microsoft Teams/Zoom for short bursts at the beginning of the day, then setting work for the rest of the day and then coming back at the end of the day for another on-line session for any questions before setting homework in the form of practice exams for the evening. KursinnholdDette 2-dagers kurset passer for deg som ønsker å ta en sertifisering innen Agile Testing. Kurset bygger på ISTQB Foundation syllabus og gir deg grunnleggende ferdigheter innen Agile testing. Kursdato: 14.-15. desember, eksamen 16. desember, kl. 09:00-10:15 Bouvet sine kursdeltakeres testresultater vs ISTQB gjennomsnitt. On completion the Agile Tester will be able to: 1. Understand the fundamentals of Agile Software Development How the various agile approaches differ and understanding the concepts of the Agile ManifestoHow the tester needs to adapt in the agile process for maximum effectiveness. Apply the various aspects relating to agile, such as:o Writing and reviewing User Storieso Working in a continuous integrated environment ando Performing agile retrospectives to improve the process 2. Apply the fundamental Agile testing principles, practices and processes How testing differs when working in an agile lifecycle compared to a more traditional lifecycleHow to work in a highly collaborative and integrated environment.How independent testing can be used within an agile projectHow to report progress and the quality of the product to business stakeholdersUnderstand the role and skills of a tester within an agile team 3. Know the key testing methods, techniques and tools to use within an Agile project Understand Test Driven Development (TDD), Acceptance Driven Development (ADD), Behaviour Driven Development (BDD) and the concepts of the Test Pyramid.Perform the role of a tester within a Scrum teamo Perform test estimation and assess product quality risks within an agile projecto Interpret the information produced during an agile project to support test activitieso Write ADD test caseso Write test cases for both functional and non-functional user storieso Execute exploratory testing within an agile projectRecognise the various tools available to the tester for the various agile activities The exam The ISTQB® Agile Testing exam is a 1 hour 15 minute multiple-choice exam with the pass mark being 65%. You must hold the ISTQB® Foundation certificate in software testing in order to sit this exam.The exam is a remote proctored exam. [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs 5 dager 31 000 kr
Expand your Citrix networking knowledge and skills by enrolling in this five-day course. It covers Citrix ADC essentials, including secure load balancing, high availabili... [+]
COURSE OVERVIEW  You will learn to deliver secure remote access to apps and desktops integrating Citrix Virtual Apps and Citrix Desktops with Citrix Gateway.  This course includes an exam. TARGET AUDIENCE Built for IT Professionals working with Citrix ADC and Gateway, with little or no previous Citrix networking experience. Potential students include administrators, engineers, and architects interested in learning how to deploy or manage Citrix ADC or Citrix Gateway environments. COURSE OBJECTIVES  Identify the functionality and capabilities of Citrix ADC and Citrix Gateway Explain basic Citrix ADC and Gateway network architecture Identify the steps and components to secure Citrix ADC Configure Authentication, Authorization, and Auditing Integrate Citrix Gateway with Citrix Virtual Apps, Citrix Virtual Desktops and other Citrix components COURSE CONTENT Module 1: Getting Started Introduction to Citrix ADC Feature and Platform Overview Deployment Options Architectural Overview Setup and Management Module 2: Basic Networking Networking Topology Citrix ADC Components Routing Access Control Lists Module 3: ADC Platforms Citrix ADC MPX Citrix ADC VPX Citrix ADC CPX Citrix ADC SDX Citrix ADC BLX Module 4: High Availability Citrix ADC High Availability High Availability Configuration Managing High Availability In Service Software Upgrade Troubleshooting High Availability Module 5: Load balancing Load Balancing Overview Load Balancing Methods and Monitors Load Balancing Traffic Types Load Balancing Protection Priority Load Balancing Load Balancing Troubleshooting Module 6: SSL Offloading SSL Overview SSL Configuration SSL Offload Troubleshooting SSL Offload SSL Vulnerabilities and Protections Module 7: Security Authentication, Authorization, and Auditing Configuring External Authentication Admin Partitions Module 8: Monitoring and Troubleshooting Citrix ADC Logging Monitoring with SNMP Reporting and Diagnostics AppFlow Functions Citrix Application Delivery Management Troubleshooting Module 9: Citrix Gateway Introduction to Citrix Gateway Advantages and Utilities of Citrix Gateway Citrix Gateway Configuration Common Deployments Module 10: AppExpert Expressions Introduction to AppExpert Policies Default Policies Explore Citrix ADC Gateway Policies Policy Bind Points Using AppExpert with Citrix Gateway Module 11: Authentication, Authorization, and Secure Web Gateway Authentication and Authorization Multi-Factor Authentication nFactor Visualizer SAML authentication Module 12: Managing Client Connections Introduction to Client Connections Session Policies and Profiles Pre and Post Authentication Policies Citrix Gateway Deployment Options Managing User Sessions Module 13: Integration for Citrix Virtual Apps and Desktops Virtual Apps and Desktop Integration Citrix Gateway Integration Citrix Gateway WebFront ICA Proxy Clientless Access and Workspace App Access Fallback SmartControl and SmartAccess for ICA Module 14: Configuring Citrix Gateway Working with Apps on Citrix Gateway RDP Proxy Portal Themes and EULA [-]
Les mer
Oslo 5 dager 30 000 kr
27 May
27 May
30 Sep
AI-102: Designing and Implementing a Microsoft Azure AI Solution [+]
AI-102: Designing and Implementing a Microsoft Azure AI Solution [-]
Les mer
3 dager 16 700 kr
Dette er et grunnleggende kurs i JavaScript-biblioteket jQuery. Kurset passer godt for deg som skal jobbe med interaktive web-applikasjoner og nettsider, skal utvikle et ... [+]
  Kursinnhold Dette er et grunnleggende kurs i JavaScript-biblioteket jQuery. Kurset passer godt for deg som skal jobbe med interaktive web-applikasjoner og nettsider, skal utvikle et webbasert brukergrensesnitt eller vil gjøre JacaScriptene dine mer effektive og Ajax-baserte. Målsetting Etter gjennomført kurs vil deltakerne være fortrolige med å bruke jQuery og jQuery UI til å utvikle eller forbedre funksjonalitet og interaktivitet på webbaserte grensesnitt.   Kursinnhold Kort introduksjon til HTML og CSS Introduksjon til JavaScript Hvorfor bruke jQuery - styrker og svakheter jQuery og Dokumentobjektmodellen (DOM), valg av objekter Utføre handlinger med valgte DOM-objekter Bruk av jQuery filtere Formatere tabeller og skjemaer med jQuery Validering av skjemaer med jQuery Levende sider med bruk av jQuery Events Animasjoner og visuelle effekter med jQuery Bildebehandling med jQuery  - bygging av interaktive gallerier Brukergrensesnitt med jQuery UI Gjennomføring Kurset gjennomføres med en kombinasjon av online læremidler, gjennomgang av temaer og problemstillinger og praktiske øvelser. Det er ingen avsluttende eksamen, men det er hands-on øvelsesoppgaver til hovedtemaene som gjennomgås. [-]
Les mer
1 dag 9 500 kr
Power BI er et fleksibelt verktøy som dekker hele prosessen fra datafangst til deling av rapporter. Selv om det virker lett på overflaten har Power BI funksjoner som åpne... [+]
Power BI er et fleksibelt verktøy som dekker hele prosessen fra datafangst til deling av rapporter. Selv om det virker lett på overflaten har Power BI funksjoner som åpner uendelige muligheter. Det er flere triks som skaper en bedre brukeropplevelse av Power BI samtidig som at man bruker Power BI til å gjennomføre avanserte kalkulasjoner.   Dette kurset bygger på filmdata som deltakerne hentes direkte fra IMDB via funksjoner i Power Query, og brukes til å lage en lekker rapport i Power BI. Kurset bygger ikke direkte på «Selvbetjening og analyse med Power BI», men bygger videre på flere av teknikkene som ble gjennomgått her, og er myntet på de som allerede har litt erfaring med bruk av Power BI. Deltakerne vil få en grunnleggende innføring i:  Henter og renser ekte data fra IMDB via Power Query. Power Query funksjoner Avansert bruk av bokmerker Et dypdykk i design Dynamiske overskrifter med DAX Variabelsyntaks i DAX Filter- og radkontekst  Dynamisk link til nettsider med DAX Egendefinerte verktøytips Betinget formatering Målgruppe: Kurset er for folk som har jobbet med Power BI i minst et par måneder. Det er en fordel hvis man har gjennomført «Selvbetjening og analyse med Power BI», men det er ikke et krav. Ta med egen PC med nyeste versjon av Power BI. Du bør også ha signet opp med en 30-dagers gratislisens for Power BI Pro.    Kursinnhold Henter og renser ekte data fra IMDB via Power Query Vi henter data direkte fra nettsiden til IMDB (scraping) og transformerer dette til et format som er egnet i Power BI. Power Query funksjoner Vi bruker eksempeldata til å trene Power BI til å gjenkjenne mønstre i nettsiden slik at logikken kan transformeres til en funksjon og brukes på flere filmer. Avansert bruk av bokmerker Bokmerker er en funksjon som hjelper deg med å lage interaktive rapporter. I dette kurset bruker vi denne funksjonen til å lage et dynamisk filterpanel. Et dypdykk i design Design er med på å skape et helhetlig inntrykk av rapporten, og bidrar til at rapporten blir mer brukervennlig. Kurset gjennomgår generelle designtriks sammen med teori rundt universal utforming. Dynamiske overskrifter med DAX Du kan enkelt lage statiske overskrifter i Power BI, men med overskrifter som endrer seg etter innholdet, tar du rapporten din til et nytt nivå. Variabelsyntaks i DAX Variabelsyntaksen i DAX skaper en leservennlig struktur i koden samtidig som det kan forbedre ytelsen. Kurset gjennomgår hvordan man bruker variabelsyntaksen og fordelene med det.  Filter- og radkontekst Ord som filterkontekst og radkontekst brukes mye når man snakker om Power BI, men det er ikke alltid tydelig hva det betyr. Kurset gjennomgår forskjellene og illustrerer dette med å tvinge radkontekst i et mål via AVERAGEX funksjonen. Dynamisk link til nettsider med DAX Power BI kan linke til nettsider eller andre Power BI rapporter. I dette kurset lager vi en link som fører direkte til nettsiden for valgt film.  Egendefinerte verktøytips Vektøystips er viser ekstra informasjon når brukeren holder over et element i Power BI. Det finnes en standard visning hvor man kan gjøre et par justeringer, men i dette kurset lager vi et helt eget verktøystips slik at vi har full kontroll over størrelse og innhold. Betinget formatering Betinget formatering lar deg endre formateringen basert på en betinget verdi. I dette kurset lager vi datastolper og fargeendringer via både brukergrensesnittet og DAX [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 dager 17 350 kr
29 Apr
Dette 2-dagers kurset passer for deg som ønsker å ta en sertifisering innen ISTQB Mobile Application Testing. Kurset bygger på ISTQB Foundation syllabus og gir deg grunnl... [+]
Due to the Coronavirus the course instructor is not able to come to Oslo. As an alternative we offer this course as a Blended Virtual Course.   Blended Virtual CourseThe course is a hybrid of virtual training and self-study which will be a mixture of teaching using Microsoft Teams for short bursts at the beginning of the day, then setting work for the rest of the day and then coming back at the end of the day for another on-line session for any questions before setting homework in the form of practice exams for the evening. You do not have to install Microsoft Teams, you will receive a link and can access the course using the web browser.    Remote proctored examTake your exam from any location. Read about iSQI remote proctored exam here Requirements for the exam: The exam will be using Google Chrome and there is a plug-in that needs to be installed  You will need a laptop/PC with a camera and a microphone  A current ID with a picture    The courseThis course provides essential skills for all mobile application testers. A mobile application is a software application designed to run on mobile devices such as smartphones and tablet computers. Mobile applications are becoming part of our every day lives and many organisations are developing applications to run on mobile devices to complement their desktop applications. This course will give the mobile application tester the knowledge skills needed to test mobile applications and to understand the differences and similarities in testing mobile applications to conventional applications. This course is highly practical - providing the participant with different mobile applications to test using a variety of techniques and tactics in order to find those mobile application bugs.The pre-requisite in receiving this qualification is that you have have attained the ISTQB Foundation.   The examThe Foundation Level Mobile Application Testing exam is comprised of 40 multiple-choice questions, with a pass mark grade of 65% to be completed within 60 minutes. Participants that take the exam not in their spoken language, will receive additional 25% time, for a total of 75 minutes. [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Hva er SharePoint. Roller. Tilgang til SharePoint. Opprette og bruke Team Sites. Navigering. Lister og Libraries. Home page. Opprette og bruke webpart. Opprette og bruke ... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Du må ha god kjennskap til Windows 2008 server og oppsett av AD og DNS og installasjon av SQL 2008 server. For deg som ikke har kjennskap til Windows 2008 server og/eller som heller vil bruke mer tid på SharePoint kan vi tilby en variant der du får ferdig oppsatte servere og SharePoint installert. Innleveringer: 8 obligatoriske øvinger. Personlig veileder: ja Vurderingsform: 2 dagers praktisk hjemmeeksamen med både teoretiske og praktiske oppgaver. Ansvarlig: Stein Meisingseth Eksamensdato: 19.12.13 / 15.05.14         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten må:- kjenne til bruken av SharePoint i forskjellige situasjoner i en bedrift/organisasjon- kunne gjøre rede for hvordan SharePoint brukes i samskriving- kunne beskrive hvordan ulike roller i en organisasjon kan bruke SharePoint- ha kjennskap til hva det vil si å ha ansvaret for bruken av SharePoint i en bedrift/organisasjon FERDIGHETER:Kandidaten må:- kunne opprette webområder for deling av informasjon med andre- kunne sette opp administrasjon av dokumenter- kunne sette opp publisering av rapporter- kunne sette opp sidestruktur og brukerrettigheter, sideoppsett og tillatelser- kunne opprette infrastruktur for webområder- kunne sette opp muligheter for søking- kunne konfigurere systemet for bruk fra Internett- kunne konfigurerer Office Web Apps- kunne sette opp muligheter for å benytte arbeidsflyt GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- har kompetanse til selvstendig både å formidle og å ta i bruk sine kunnskaper og ferdigheter i en bedrift som vil bruke SharePoint- kan i et praktisk prosjekt forklare og gjøre bruk av sin kunnskap for bruk av SharePoint Innhold:Hva er SharePoint. Roller. Tilgang til SharePoint. Opprette og bruke Team Sites. Navigering. Lister og Libraries. Home page. Opprette og bruke webpart. Opprette og bruke SharePoint Sites and Site Collections. Opprette og bruke maler. Sikkerhet i SharePoint. Opprette og bruke Wiki. Dokumentdeling. Søking.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag SharePoint 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettkurs 9 timer 349 kr
Ta vårt videokurs i Lightroom CC fra din datamaskin. Lær så mye du vil, når du vil. Du får gratis hjelp. Du får kursbevis. Du får tilgang til alle kurs. Meld deg på her! [+]
Lightroom CC er et råflott bilderedigeringsverktøy for fotoentusiaster. Lightroom CC inneholder alt du trenger for å organisere, redigere, lagre og dele bildene dine på tvers av enheter - dette være seg datamaskin, nettbrett eller mobil. Det betyr at du kan redigere et bilde på datamaskinen og fortsette på mobilen. Bildene synkroniseres nemlig i skyen. I dette kurset kommer Espen Faugstad til å guide deg gjennom programmet fra A til Å. Du kommer til å lære å importere og organisere, redigere ved hjelp av enkle og avanserte verktøy, og eksportere og dele. Du kommer også til å lære hvordan den skybaserte lagringsplassen kommer til å påvirke, og ikke minst, forbedre din digitale arbeidsflyt.   Innhold: Kapittel 1: Introduksjon Kapittel 2: Importere Kapittel 3: Organisere Kapittel 4: Redigere (enkel) Kapittel 5: Beskjære Kapittel 6: Redigere (avansert) Kapittel 7: Eksportere Kapittel 8: Avslutning   Varighet: 2 timer og 16 minutter.   Hørt om Netflix? Vi er som dem, bare at vi lager nettkurs. Utdannet.no AS er en norsk startup som utvikler nettkurs i datateknologi, kreative fagfelt og grunnleggende forretningsferdigheter. Med støtte fra Innovasjon Norge og Forskningsrådet utvikler vi nestegenerasjons kursplattform, med mål om å gjøre kompetanseutvikling moro, spennende og tilgjengelig for alle. Med over 1 million videovisninger, 20.000 registrerte medlemmer og en gjennomsnittlig årlig vekst på 45 % er vi godt i gang med å befeste vår posisjon i det norske markedet. Vi har kunder fra bedrifter som: Adresseavisen, Coca-Cola, Helsedirektoratet, IKEA, Joblearn, NAV, Nordea, NorgesGruppen, NRK, Oslo kommune, Securitas, Telenor og Utdanningsforbundet.   [-]
Les mer
Nettstudie 1 semester 4 980 kr
På forespørsel
Intranett og intranett-teknologi; Tjenesteinnhold i lokale informasjonssystemer; Sikkerhet i informasjonstjenester; Bedriftsopplæring; [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: IINI1001 IT Introduksjon eller tilsvarende forhåndskunnskaper. Innleveringer: Et større prosjektarbeid som gjennomføres som gruppearbeid. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Vurderingen i faget er basert på prosjektarbeidet. Prosjektene gjennomføres gruppevis. Individuelle karakterer kan gis ved manglende deltakelse eller ved kontraktsbrudd med øvrige medlemmer. Ansvarlig: Thor O. Olsen         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet «Lokale informasjonstjenester» skal studenten ha følgende samlete læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kjenner til ulike typer informasjon som brukes i bedrifter og organisasjoner- har kunnskap om hvordan datateknologi og nettløsninger kan brukes i bedriftens forvaltning av informasjon- har kunnskap om moderne former for intern opplæring og oppbevaring og tilgjengelighet av kunnskapskapital FERDIGHETER:Kandidaten:- kan se behov for og være pådriver for små og mellomstore informasjonsløsninger for intern informasjon- kan komme med anbefalinger for bruk av moderne IT-kommunikasjonsløsninger - kan både individuelt og i grupper diskutere og redegjøre for holdninger og standpunkter i forhold til informasjonsforvaltning og ivaretakelse av virksomheters kunnskapskapital GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- har forståelse for betydningen av aktiv informasjons- og kunnskapsforvaltning.- kan delta i planlegging og gjennomføring av informasjonshåndteringsprosjekter- kan identifisere, planlegge og gjennomføre en selvstendig oppgave i samarbeid med andre Innhold:Intranett og intranett-teknologi; Tjenesteinnhold i lokale informasjonssystemer; Sikkerhet i informasjonstjenester; Bedriftsopplæring;Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Dette faget går: Høst 2013    Fag Lokale informasjonstjenester 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 5 dager 33 000 kr
VMware Horizon 8: Deploy and Manage is a five-day combination course of VMware Horizon 8: Skills for Virtual Desktop Management & VMware Horizon 8: Infrastructure Adm... [+]
COURSE OVERVIEW . This training collection gives you the hands-on skills to deliver virtual desktops and applications through a single virtual desktop infrastructure platform. You will build on your skills in configuring and managing VMware Horizon® 8 through a combination of lecture and hands-on labs. You learn how to configure and deploy pools of virtual machines and how to provide a customized desktop environment to end-users. Additionally, you will learn how to install and configure a virtual desktop infrastructure platform. You learn how to install and configure VMware Horizon® Connection Server™, VMware Unified Access Gateway™, how to configure a load balancer for use with Horizon, and how to establish Cloud Pod Architecture.  Product Alignment: VMware Horizon 8 V2006 TARGET AUDIENCE Operators, administrators, and architects for VMware Horizon should enroll in this course. These individuals are responsible for the creation, maintenance, and or delivery of remote and virtual desktop services. Additional duties can include the implementation, support, and administration of an organization's end-user computing infrastructure. COURSE OBJECTIVES By the end of the course, you should be able to meet the following objectives: Recognize the features and benefits of Horizon Use VMware vSphere® to create VMs to be used as desktops for Horizon Create and optimize Windows VMs to create Horizon desktops Install and configure Horizon Agent on Horizon desktop Configure and manage the VMware Horizon® Client™ systems and connect the client to a VMware Horizon desktop Configure, manage, and entitle desktop pools of full VMs Configure, manage, and entitle pools of instant-clone desktops Create and use Remote Desktop Services (RDS) desktops and application pools Monitor the Horizon environment using Horizon Console Dashboard and Horizon Help Desk Tool Identify Horizon Connection Server installation, architecture, and requirements. Describe the authentication and certification options for a Horizon environment Recognize the integration process and benefits of VMware Workspace ONE® Access™ and Horizon 8 Discuss performance and scalability options available in Horizon 8 Describe different security options for the Horizon environment COURSE CONTENT 1  Course Introduction Introductions and course logistics Course objectives 2  Introduction to VMware Horizon Recognize the features and benefits of Horizon Describe the conceptual and logical architecture of Horizon 3  Introduction to Use Case Define a use case for your virtual desktop and application infrastructure Convert customer requirements to use-case attributes 4  vSphere for Horizon 8 Explain basic virtualization concepts Use VMware vSphere® Client™ to access your vCenter Server system and VMware ESXi™ hosts Create, provision, and remove a virtual machine 5  VMware Horizon Desktops Create a Windows and a Linux virtual machine using vSphere Optimize and prepare Windows and Linux virtual machines to set up Horizon desktop VMs 6  VMware Horizon Agents Outline the configuration choices when installing Horizon Agent on Windows and Linux virtual machines Create a gold master for Windows Horizon desktops 7  VMware Horizon Pools Identify the steps to set up a template for desktop pool deployment List the steps to add desktops to the VMware Horizon® Connection Server™ inventory Compare dedicated-assignment and floating-assignment pools Outline the steps to create an automated pool Define user entitlement Explain the hierarchy of global, pool-level, and user-level policies 8  VMware Horizon Client Options Describe the different clients and their benefits Access Horizon desktop using various Horizon clients and HTML Configure integrated printing, USB redirection, and the shared folders option Configure session collaboration and media optimization for Microsoft Teams 9  Creating and Managing Instant-Clone Desktop Pools List the advantages of instant clones Explain the provisioning technology used for instant clone desktop pools Set up an automated pool of instant clones Push updated images to instant clone desktop pools 10  Creating RDS Desktop and Application Pools Explain the difference between an RDS desktop pool and an automated pool Compare and contrast an RDS session host pool, a farm, and an application pool Create an RDS desktop pool and an application pool Access RDS desktops and application from Horizon Client Use the instant clone technology to automate the build-out of RDSH farms Configure load-balancing for RDSHs on a farm 11  Monitoring VMware Horizon Monitor the status of the Horizon components using the Horizon Administrator console dashboard Monitor desktop sessions using the HelpDesk tool 12  Course Introduction Introductions and course logistics Course objectives 13  Horizon Connection Server Recognize VMware Horizon reference architecture Identify the Horizon Connection Server supported features Identify the recommended system requirements for Horizon Connection Server Configure the Horizon event database Outline the steps for the initial configuration of Horizon Connection Server Discuss the ADAM database as a critical component of Horizon Connection Server installation 14  VMware Horizon Authentication and Certificates Compare the authentication options that Horizon Connection Server supports Describe the Smartcard authentication options that Horizon Connection Server supports Outline the steps to create a Horizon administrator and custom roles Describe the roles available in a Horizon environment Explain the role that certificates play for Horizon Connection Server Install and configure certificates for Horizon Connection Server Install and configure True SSO in a Horizon environment 15  Workspace ONE Access & Virtual Application Management Recognize the features and benefits of Workspace ONE Access Recognize the Workspace ONE Access console features Explain identity management in Workspace ONE Access Explain access management in Workspace ONE Access Describe the Workspace ONE Access directory integration Describe the Workspace ONE Access directory integration Deploy virtual applications with Workspace services 16  VMware Horizon Performance and Scalability Describe the purpose of a replica connection server Explain how multiple Horizon Connection Server instances in a pod maintain synchronization Describe the 3D rendering options available in Horizon 8 List the steps to configure graphics cards for use in a Horizon environment Configure a load balancer for use in a Horizon environment Explain Horizon Cloud Pod Architecture LDAP replication and VIPA Explain Horizon Cloud Pod Architecture scalability options 17  Managing VMware Horizon Security Explain concepts relevant to secure Horizon connections Describe how to restrict Horizon connections. Discuss the benefits of using Unified Access Gateway List the two-factor authentication options that are supported by Unified Access Gateway List Unified Access Gateway firewall rules Describe the situation in which you might deploy Unified Access Gateway instances with one, two, or three network interfaces TEST CERTIFICATION VMware Certified Professional – Desktop and Mobility 2020 (VCP-DTM 2020) [-]
Les mer
Nettkurs 25 timer 3 750 kr
Stadig flere bedrifter har behov for folk med kunnskaper om data og databehandling. Kan du dokumentere at du har slik kunnskap? Kurset MS Office 2016 - 4 Moduler tar for... [+]
Stadig flere bedrifter har behov for folk med kunnskaper om data og databehandling. Kan du dokumentere at du har slik kunnskap? Mål med kurset: Deltakeren skal tilegne seg kunnskaper om de mest benyttede Windows programmene og etter avsluttet kurs kunne jobbe smartere og mer effektivt. Krav til forkunnskaper: Et innføringskurs i data eller noe erfaring med data fra før er nødvendig. Kurset MS Office 2016 - 4 Moduler tar for seg de mest brukte Windows programmene: Excel Word PowerPoint Windows 10 Gjennomføring:  Gjennomføres på Internett, interaktivt. Kurset inneholder tekst, bilder, videofremvisninger, små tester og en mengde oppgaver. Enkelt og fleksibelt. Kursdeltageren har on-line tilgang i 12 måneder fra man starter å ta kurset.  Dette gjør at man har tilstrekkelig tid til å tilegne seg nødvendige kunnskaper. [-]
Les mer