Administrasjon og HR
Oslo
Du har valgt: Sentrum
Nullstill
Filter
Ferdig

-

76 treff ( i Sentrum ) i Administrasjon og HR
 

3 timer 2 990 kr
Kurs i arbeidsmiljølovens bestemmelser. Reglene om arbeidstid er kompliserte. For en arbeidsgiver er det viktig å kjenne til arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeid... [+]
Flere saker har havnet i media fordi medarbeidere har følt seg utnyttet og jobbet mer enn lovens bestemmelser tilsier. I andre tilfelle kan manglende kunnskap føre til høyere lønnsutbetaling enn det arbeidsavtalen tilsier.   Vil du lære mer om arbeidsmiljølovens bestemmelser? Vi tilbyr et tre timers innførings- og oppfriskningskurs i arbeidsmiljølovens kapittel 10 om arbeidstid.   Utbytte av kurset Etter kurset vil du være i stand til å vurdere om egne arbeidstidsordninger er innenfor lovens bestemmelser. NB! Kurset går ikke igjennom turnusspørsmål. Overblikk over kurset Alminnelig arbeidstid Pauser og hviletid Overtid og merarbeid Gjennomsnittsberegning Natt-, søn- og helgedagsarbeid Rett til redusert arbeidstid Rett til fleksibel arbeidstid Kursholdere Rådgiverne Mette B. Persson og Anita Hegg, Virke Kursform Kurset gjennomføres som et seminar med en kombinasjon av forelesning, diskusjoner og erfaringsdeling. [-]
Les mer
Nettstudie 16 000 kr
Kurset setter deg inn i de grunnleggende reglene som saksbehandling innen helse- og omsorgssektoren. [+]
Kurset setter deg inn i de grunnleggende reglene som saksbehandling innen helse- og omsorgssektoren. Det er økende krav til forvaltning og tjenesteyting på dette området, ikke minst siden samhandlingsreformen trådte i kraft. God forståelse av hvordan lover og forskrifter regulerer befolkningens rettigheter og plikter er en grunnforutsetning for å kunne yte forsvarlige tjenester og utøve forsvarlig saksbehandling. Studiet gir grunnleggende saksbehandlerkompetanse og kvalifiserer deg for arbeid innen dette feltet. Kursets hovedmål er å gi studentene en oversikt over rettigheter og plikter i helse- og omsorgstjenesten. Studiet skal videre bidra til at studentene får kunnskaper om og ferdigheter til å forvalte helse- og omsorgstjenestene. Velferd og rettssikkerhet henger sammen: velferd sikres gjennom lovfestede rettigheter til ytelser og tjenester for dem som har behov for dette og saksbehandlingsreglene ivaretar rettssikkerheten gjennom en rekke krav som stilles til forvaltningen ved tildeling og fordeling av disse ytelsene og tjenestene.     Nivå: Yrkesrettet utdanning         Studietid:   Du kan bruke inntil 12 måneder på å gjennomføre dette studiet. Dersom du ser at du trenger lenger tid på å fullføre kan du søke om forlengelse. Hvis du søker om forlengelse før studietiden har gått ut koster det 350 kroner pr. måned. Hvis du søker om forlengelse etter at den ordinære studietiden har gått ut koster det først 500 kroner i oppstartsgebyr og så 350 kroner pr. måned. Du kan utvide din studietid ved å sende en søknad om forlengelse pr. e-post til studietid@nki.no Studiestart:   Studiet har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Antall innsendinger:   6     Eksamen:   Kurset har ikke eksamen.     Pris:   Pris 16 000,- Studiemateriell:    Studiemateriell fåes kjøpt hos NKI Forlaget. Etter bestilling av nettstudiet får du en link til NKI Forlaget hvor du finner pensumlitteratur og tilbud om å kjøpe de bøkene du trenger. Finansiering:   Du kan velge mellom betaling hvert semester eller hver måned. Dette velger du ved første gangs innlogging i nettplattformen. Tips til finansiering:   Du kan få støtte fra arbeidsgiver, NAV, fagforeninger eller søke om stipender. [-]
Les mer
7 timer 3 400 kr
Dagskurs i forebygging og håndtering av konflikter på arbeidsplassen [+]
Opplever du fastlåste situasjoner og vedvarende gnisninger blant dine medarbeidere? En av fem arbeidstagere har sykmeldt seg som følge av dårlig arbeidsmiljø og ledelse. Konflikter på arbeidsplassen er en kilde til økt sykefravær, turnover, og produktivitetslekkasjer. Mange ledere skygger unna når det gjelder som mest. Selv om det er de ansatte som bærer ansvaret for å håndtere sine egne konflikter, så har lederen et overordnet ansvar for arbeidsmiljøet. Sunne organisasjoner holder kurs 8. mai i hvordan du kan håndtere krevende relasjoner og sviktende kommunikasjon på arbeidsplassen. Du lærer blant annet om dette: Når bør du gripe inn? Når bør man holde seg unna og la de involverte ordne opp selv? Hva handler konflikten egentlig om? Er det noens adferd eller organisatoriske ting som er kilde til konflikten? Når kan det være nyttig å involvere en nøytral tredjepart? Hvem bør man i så fall involvere (ledelse/verneombud/HR/tillitsvalgt/andre)? Hvilke behov har vi på arbeidsplassen, og hvordan møtes vi motstridende behov? Hvilke vanlige fallgruver er det verdt å unngå? Hvordan hindre at konflikten eskalerer, uten å være unnvikende?                        Konflikt mellom to vs konflikt mellom grupper. Ulik dynamikk, ulike løsninger? Hvordan skape gode retningslinjer for håndtering av konflikter på arbeidsplassen? Kurset gir en grundig innføring i hvordan ledere og ledergrupper konstruktivt kan håndtere konflikter på et tidlig tidspunkt, med og mellom medarbeidere. Du får konkrete verktøy for å skape en sunn samhandlingskultur og et godt beredskapssystem for eventuelle konflikter. Kursform: Kurset har én kursdag. Fyldig kurshefte følger med, der det også inngår nyttige tester og refleksjonsoppgaver. Kurset er et samarbeid mellom Sunne organisasjoner og HMS Norge. Når: 8. Mai 2019. Kursavgift: 3.400. For mer info: jorgen@sunneorg.no [-]
Les mer
3 dager 12 800 kr
Grundig innføring i de ulike sider ved rekrutteringsprosessen og er aktuelt for alle som arbeider med rekruttering. DNV GL har valgt HR Norge som samarbeidspartner innen.... [+]
Kurset gir en grundig innføring i ulike sider ved rekrutteringsprosessen og er aktuelt for alle som arbeider med rekruttering. DNV GL har valgt HR Norge som samarbeidspartner innen sertifisering av rekrutteringspersonell. DNV GL sertifikatet er et kvalitetsstempel i markedet som dokumenterer relevante kunnskaper og kompetansen som kreves for å drive med rekruttering. Intensjonen med standardiseringen er å kvalitetssikre utøvelsen av rekrutteringsfaget. Mer informasjon om sertifiseringsordningen finner du på DNV GLsnettsider. Kostnader tilknyttet sertifiseringen kommer i tillegg til kursavgiften. Kurset dekker blant annet: Hvordan gjennomføre en kost-/nytteanalyse for rekruttering Hvordan gjennomføre en jobbanalyse og omsette denne til en stillingsbeskrivelse Redegjøre for forhold knyttet til etikk, habilitet og integritet i rekrutteringsprosessen Kjenne til relevante lover og forskrifter relatert til rekruttering Etablere og følge rutiner for administrasjon og behandling av søknader Kjenne til de ulike seleksjonsmetoder, herunder velge relevante metoder tilpasset stillingens kravspesifikasjon Praktisk bruk av ulike seleksjonsmetoder:              biodata intervju arbeidspsykologisk testing arbeidsprøver referanseintervju Redegjøre for praktisk gjennomføring av evaluering av rekrutteringsprosessen Demonstrere forståelse for utøvelse av egen rolle som rekrutterer [-]
Les mer
Bedriftsintern 29 998 kr
Brante Group holder interne jobbsøkerkurs LinkedIn, CV, Søknad og Intervju. Coaching: https://brantegroup.com/outplacement/ [+]
Brante Group holder interne jobbsøkerkurs ved nedbemanning av grupper.   Hvert team tar ca en dag, avhengig av gruppestørrelse. Kursene kan holdes på flere språk og temaene for workshop serien er: LinkedIn profil som skaper interesse CV som bringer deg videre i prosessen Søknad som skaffer deg intervju Intervjutrening, hvordan gjør godt inntrykk i intervjuer Annet – vi lager også kurs innenfor andre tema – f.eks. pensjon, NAV, økonomirådgivning eller annet som er relevant for aktuelle gruppe.   LinkedIn profil som skaper interesse (1 dag) Vårt LinkedIn kurs er en interaktiv workshop hvor deltagerne jobber med egen LinkedIn profil.  Vi viser deltagerne hvordan de kan utnytte ulike funksjonene i LinkedIn til å hevde seg i konkurransen i det uannonserte stillingsmarkedet: Hvordan gjøre en LinkedIn profil mest mulig søkbar for rekrutterer Dos and “don’ts” med hensyn til profil og bilder Skape muligheter gjennom nettverket Hvordan finne de gode jobbmuligheten først Bruk av sosiale medier for jobbsøking Om LinkedIN: LinkedIn er den største arenaen for å finne kandidater til stillinger som aldri legges ut. Plattformen er tilrettelagt for globalt søk etter kandidater. Kurset oppdateres kontinuerlig som følge av endringer i LinkedIn CV som bringer deg videre i prosessen (1 dag) Dette kurset er en praktisk workshop hvor deltagerne får hjelp til å utforme CVer og lærer hvordan de kan gjøre CV-ene sterkere og enda mer relevante. Hva er – og hvordan få fram kandidatenes unike kompetanse på en måte som gjør deltagerne stolte CV-tips - hvordan du kan forsterke CV med enkle grep Hvordan skrive en «skannbar» CV til rekruttere som bare har 10 sek. på hver CV CV databaser som fremmer eller hemmer kandidatur Workshop – vi skriver CV Søknad som skaffer deg intervju  (1 dag) Er CV-en god, vil de også lese søknaden. Hvordan sørge for at man er en de må snakke med? Hva en søknad må og ikke bør innehold Hvordan posisjonere seg dvs. Egen personlighet, erfaring og kompetanse med troverdighet? Eksempler – Hvordan skal en god søknad se ut Hvordan tilpasse stil, form og tone i søknad Workshop – vi skriver søknader Intervjutrening, hvordan gjør godt inntrykk i intervjuer (1 dag)   Dette kurset er designet for å gjøre folk tryggere og bedre i intervju-situasjonen. Vi legger opp til en interaktiv trening for å gi deltagerne så godt utbytte som mulig. Det betyr at det blir korte forelesninger, spennende gruppearbeid, jobbing på egen PC og masse diskusjon i små og store grupper. Forberedelser til intervju – hva må du ha gjort før du kommer Hvordan gjøre et godt førsteinntrykk Kommunikasjon, kroppsspråk, tone og ord Presentasjon av seg selv og CV Øvelser og rollespill Vi får tilbakemelding om at dette er en veldig nyttig og spennende sesjoner hvor deltagerne øker sin egen selvtillit. Ta kontakt med oss i dag for mer informasjon: -Ta gjerne kontakt med oss. Vi deler gjerne av vår kompetanse og tar med glede en uforpliktende samtale – enten det er på telefon, e-post eller over en god kopp kaffe. The Brante Groupc/o House Of Business Solli Plass (3. etasje)Henrik Ibsens gt. 900255 Oslo+47 2233 6300contact@brantegroup.com Monica Brante (Partner & DL)a+47 93 280 290mb@brantegroup.com [-]
Les mer
2 dager 11 400 kr
Personvern for HR vil ta for seg arbeidsgiveres plikter, rettigheter og muligheter i den praktiske hverdagen. Kurset vil være basert på denne nye personopplysningsloven, ... [+]
Kurset vil gi deg en oversikt og praktisk innsikt i personvernreglene ved typiske prosesser som ansettelse, innsyn i e-post, helseundersøkelse, rusmiddeltesting, arbeidsmiljøundersøkelse, håndtering av varslinger og klager knyttet til arbeidsmiljøet, kameraovervåking, bruk av fødselsnummer, biometriske data og nettskytjenester. Typiske temaer vil blant annet være: Oversikt over forpliktelser og rettigheter etter personopplysningsloven 2018 og arbeidsmiljølovens regler om kontrolltiltak Arbeidsgivers adgang til å behandle arbeidstakeres personopplysninger, krav til samtykke og andre mulige grunnlag Arbeidsgivers adgang til å iverksette kontrolltiltak Arbeidsgivers adgang til å gjenbruke personopplysninger og utlevere til andre Personvernerklæringen Arbeidsgivers aktivitetsplikter ved kontrolltiltak og behandling av personopplysninger, herunder: Drøftings- og evalueringsplikt med tillitsvalgte, verneombud og AMU Krav til informasjon til arbeidstakere Inngåelse av databehandleravtaler og andre tiltak ved utlevering av opplysninger til andre og over landegrenser Lagring, arkivering og sletting Rett til innsyn, retting og sletting Plikt til å sørge for forsvarlig informasjonssikkerhet og internkontroll Mulige reaksjoner ved manglende etterlevelse av regelverket Personvern for HR gjennomføres med vekt på praktiske oppgaver som gir trening i bruken av gjeldende regelverk.  [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 4 timer 1 750 kr
EHS course for managers is a mandatory course, according to Working Environment Act section 3-5, employer's obligation to undergo training in health, environment and safe... [+]
The course gives basic knowledge of environment, health and safety in your company. You will be presented with examples and situations that relate to your role as responsible for EHS. Questions and quiz are presented along the way. The course ends with an "exam" which includes questions from each course topic. Once you have completed the test, you will receive a printed course certificate. The certificate contains the participant´s name and the contents of the course. More information on hmsnorge.no  https://hmsnorge.no/nettkurs/ehs-course-for-employer   [-]
Les mer
Vil du videreutvikle deg som leder eller medarbeider, starte for deg selv, finne ut hva som motiverer og inspirerer deg eller hvordan skal du skal markedsføre deg selv? [+]
Karriereutvikling  -  karrierecoaching   Ønsker du: å gjøre noe nytt? å videreutvikle deg i jobben din? å starte for deg selv? å finne ut hva som gjør at du mistrives på jobb? å fokusere på det som motiverer og inspirerer deg? å være offensiv i omstillingsprosessen på jobb? å markedsføre og selge din kompetanse og unikhet? Da kan du med stor fordel benytte karrierecoaching. Hvis du er dyktig nok til å klare å leve av en jobb du mistrives eller er utrygg i, er du skarp nok til å klare det på annen måte. Du trenger ikke bli hvor du er og være ulykkelig. Dersom du gjør det bra på ett område, vil du gjøre det bedre i et arbeid du liker. Karrierecoaching hjelper deg til å finne din plass. Coaching setter fokus på nåtid og fremtid.Coaching er løsnings- og mulighetsorientert.Coaching har som grunntanke at det er deg selv som har ressursene.Coaching hjelper deg til å aktivisere og oppdage alle dine muligheter.Coaching gir deg nye handlemåter og bidrar til at du utnytter ditt fulle potensial  For at du skal oppnå et godt resultat setter karrierecoaching fokus på: Erkjennelse av nå-situasjonen Hva ønsker du, og hva hindrer deg i å nå dine ønsker? Hva er dine styrker og hvordan utnytte ditt fulle potensiale? Hva er din jobbmotivasjon? Hvordan utvikle mestringsstrategier for endring? Hva er mot og hvordan finne ditt mot? Hvordan finne dine verdier? Hvordan skape nok trygghet og utholdenhet i utrygt terreng til at endring er mulig? Hvordan finner du riktig posisjon – å være velgende kontra å være offer? Hvordan selge deg selv – skrive søknad – hva er viktig i intervjuet? Form: En- til –en coaching med gode spørsmål, øvelser, oppgaver. Varighet: 8 x a 1,5 time over ca 3-6 mnd. Ved behov: telefon- og mail kontakt mellom hver time. [-]
Les mer
5 900 kr
Kurs i gjennomføring av oppsigelse og avskjed på en forsvarlig og riktig måte. Feil i opphør av arbeidsforhold kan fort bli dyrt for arbeidsgiver! [+]
Kurs i gjennomføring av oppsigelse og avskjed på en forsvarlig og riktig måte.Feil i opphør av arbeidsforhold kan fort bli dyrt for arbeidsgiver! Mange virksomheter må hvert år betale erstatning til medarbeidere fordi avslutningen av arbeidsforholdet ikke ble håndtert riktig. De fleste virksomheter opplever å måtte si opp en arbeidstaker en eller annen gang pga forhold hos den enkelte. Som eksempel kan nevnes: Manglende resultater fra medarbeideren, fravær, samarbeidsproblemer eller rusmisbruk. Uansett årsak må arbeidsgiver gjennomføre en ryddig og korrekt prosess som sikrer begge parter en god avslutning av arbeidsforholdet. Som leder kan det oppleves vanskelig, - både mellommenneskelig og arbeidsrettslig. Den største utfordringen finner vi ofte der lederen ikke tar tak i utfordringen og stadig utsetter den "vanskelige" samtalen. Utbytte Kurset vil sette deg i stand til å gjennomføre oppsigelse og avskjed av arbeidstaker på en forsvarligmåte uten unødige kostnader og støy. Dette er viktig for den ansatte, deg som leder, arbeidsmiljøet og omdømme. Overblikk over kurset Arbeidsgivers plikter gjennom hele ansattreisen: ved rekruttering og mottak av nyansatte, opplæring og oppfølging samt oppsigelse Arbeidsgivers styringsrett: Omplassering, advarsel og suspensjon Ulike årsaker til oppsigelse – arbeidstakers forhold: Sykdom, alder, samarbeidsproblemer, manglende resultat, oa Grunnlaget for avskjed Betydningen av ulike ansettelsesforhold, som for eksempel fast ansatt, prøvetidsansatt, vikariat, engasjement Hvordan gjennomføre en god prosess: Formkrav, dokumentasjon, drøftelsesmøte og begrunnelse, skriftlighet.  Hvordan gjennomføre den "vanskelige samtalen" Forhandlinger og prosessuelle forhold Kursholder Advokat Ingrid Schønning, Virke og HR-ansvarlig Helen von Quillfeldt, Virke Kursform Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesning, diskusjoner, gruppearbeid og erfaringsdeling. Målgruppe Ledere og personer med personalansvar.   Omtale - Praktisk og konkret kurs med stor nytteverdi- Svært nyttig kurs som tok for seg et bredt spekter med situasjoner som kan oppstå i aarbeidet. Hadde høye forventninger til kurset - som ble innfridd til det fulle.- Mye om nedbemanning.- Veldig godt fornøyd med kurset. God innføring i lover og regler, Spennende og viktig tema.- Veldig godt og matnyttig kurs. Det ble presentert enkelt og forståelig. Meget fornøyd med dagen. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom
Opplæring i grunnleggende ferdigheter for medarbeidere med lite formell kompetanse. som trenger å øke sine digitale ferdigheter. [+]
Trenger dine medarbeidere å øke sine digitale ferdigheter?    - bli bedre i bruk av for eksempel tekstbehandling, regneark presentasjonsverktøy, Sharepoint, e-post og kalendersystem? Hvert år deler Kunnskapsdepartementet ut over 200 millioner kroner til kompetanseheving på arbeidsplassen.  Opplæringen heter Kompetansepluss, og gis gjennom kurs som gjennomføres for den enkelte bedrift. Sammen med Briga AS kan din bedrift søke om midler til opplæring. Vi gjør søknadsarbeidet, gjennomfører opplæringen og har all kontakt med Kompetanse Norge.    Hva er Kompetansepluss? Kompetansepluss er en offentlig tilskuddsordning som gjennom opplæring i grunnleggende ferdigheter skal bidra til at ansatte medarbeidere får nødvendig kompetanse til å mestre krav og omstilling i arbeidslivet. Opplæringen kan også være et ledd i veien mot fagbrev. Det er bedriftens behov som er styrende for valg av fag. Les mer om Kompetansepluss her: https://www.kompetansenorge.no/Kompetansepluss/hva-er-kompetansepluss/   Hva er «grunnleggende ferdigheter»? Norsk for minoritetsspråklige Digitale ferdigheter Lesing og skriving Regning Muntlige ferdigheter   Disse ferdighetene er en forutsetning for å kunne delta aktivt i morgendagens arbeids- og samfunnsliv. https://www.kompetansenorge.no/Grunnleggende-ferdigheter/hva-er-grunnleggende-ferdigheter/   Hvilke resultater gir kursene for bedriften? BEDRE KONKURRANSEEVNE GJENNOM ØKT JOBBMESTRING, BEDRE TRIVSEL OG LAVERE SYKEFRAVÆR! Kursene bidrar til høyere jobbengasjement og mer aktiv deltakelse i arbeidsprosesser og møter, samt bedre forståelse av sikkerhetsinstrukser og arbeidsrutiner. Dette fører til: BEDRE RESSURSBRUK FÆRRE FEIL OG LAVERE SVINN BEDRE ARBEIDSMILJØ Vi erfarer dessuten at kursene ofte øker motivasjonen for ytterligere kompetanseheving, som fagbrev og jobbrelaterte sertifiseringer. Hvem kan søke? Ordningen gjelder virksomheter i ulike størrelser i alle bransjer over hele landet.   Annet du kanskje vil vite: Opplæringen finansieres av Kompetanse Norge, som er underlagt Kunnskapsdepartementet Opplæringen ivaretar anbefalte smittevernhensyn og er i hovedsak nettbasert. Vi kan også gjennomføre kurs ute i bedriften Opplæringen arbeidsrettes gjennom bruk av bedriftens egne rutiner, arbeidsprosesser og kvalitetssystemer. Da opplever de ansatte opplæringen som relevant og motiverende Godt kvalifiserte og erfarne instruktører sørger for motivasjon og god progresjon Briga AS tar hånd om søknadsprosess, rapportering og revisjon, samt all kontakt med Kompetanse Norge Gjennomføringsansvaret fra A til Å er vårt, og bedriften din får en fast kontaktperson fra oss som følger opp gjennom hele prosessen Briga er forhåndsgodkjente tilbydere av Kompetansepluss-kurs, og har gjennomført disse kursene siden 2014 - fra smågrupper for små bedrifter, til prosjekter for store konsern. Dette kan vi! Du kan derfor trygt velge oss som samarbeidspartner i kompetansehevingen av medarbeiderne dine.   Hvordan søke? Dersom dette er aktuelt for din bedrift, tar du ganske enkelt kontakt med en av våre drevne medarbeidere på området. Ring Amna Wasim på 47 309 350, eller send en e-post til wasim@briga.no. Du kan også fylle ut vårt kontaktskjema https://www.briga.no/#kontakt Da kontakter vi deg omgående, besvarer spørsmål og avklarer bedriftens behov. Vi tar oss deretter av resten av søknadsprosessen, og så er vi i gang. Velkommen!   Søknadsfristen for 2021/2022-prosjekter er 30.november 2020 [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Kurs i skriving av CV med Tonje Brattås. Lær hvordan du fremhever egne prestasjoner og kvalifikasjoner. [+]
 Kurs i skriving av CV med Tonje Brattås. Lær hvordan du fremhever egne prestasjoner og kvalifikasjoner.  Skrive titler og undertitler som fenger Bruke nøkkelkvalifikasjoner til å fremme dine beste kvalifikasjoner Strukturere tidligere stillinger og studier Hva du kan droppe i en CV Tilpasse CV-en til stillingen og din nye arbeidsgiver Få jobbintervju med en god CV! Dette kurset passer for deg som har erfaringer fra studier og arbeidsliv, og som ønsker å klatre videre på karrierestigen. Kurset passer også for deg som ikke er på utkikk etter en ny jobb akkurat nå, men som ønsker å lære mer om deg selv og egne kvalifikasjoner. Spilletid: ca. 40 minutter   Leksjoner Introduksjon til CV Suksess! CV-mal som fanger oppmerksomhet Slik skriver du titler og undertitler som fungerer Skal jeg ha bilde i CV-en, eller ikke? Hvordan pirre arbeidsgivers nysgjerrighet med nøkkelkvalifikasjoner? Slik setter du opp arbeidserfaring i CV Slik setter du opp utdanning i CV Kurs, verv, språk og digitale ferdigheter Siste finpuss på CVen din - tilpass den til stillingen du søker på [-]
Les mer
Nettstudie 12 måneder 42 500 kr
Utdanningen gir deg kunnskap om statsrett og forvaltningsrett, sentrale lover som Grunnloven, forvaltningsloven og offentleglova, saksbehandlingsregler og arkiv. [+]
Denne fagskoleutdanningen er rettet mot deg som ønsker en jobb der du deltar i beslutningsprosesser for arbeidsgiver. Utdanningen retter seg primært mot saksbehandling i offentlig forvaltning og gir deg kunnskap om både statsrett og forvaltningsrett, sentrale lover som Grunnloven, forvaltningsloven og offentleglova, saksbehandlingsregler og arkiv.   På fagskoleutdanningen saksbehandler lærer du å vurdere om offentlige vedtak oppfyller kravet til forsvarlig saksbehandling i henhold til forvaltningsloven. Du lærer også om habilitet og taushetsplikt, samt hvordan forvaltningen skal legge til rette for at partene skal kunne ivareta sitt eget beste og prosesser ved klagebehandling. Du vil lære og forstå verdien av juridisk metode ved løsning av juridiske spørsmål, samt få innblikk i hvordan kommunikasjon påvirker din rolle som saksbehandler. Studiet gir deg også nødvendig kompetanse innen bruk av bransjerelevante programvarer samt kjennskap til saks- og arkivsystem. Sistnevnte er en forutsetning for å kunne arbeide med saksbehandling i offentlig forvaltning. Forelesere er jurister og advokater med faktisk bakgrunn som saksbehandlere. Dette er helt nødvendig for at du som student på best mulig måte skal få knyttet sammen det teoretiske med de praktiske sidene ved å saksbehandle.   [-]
Les mer
Nettstudie 12 måneder 33 000 kr
Resepsjonsledelse er en fagskoleutdanning for alle som har ambisjoner om å arbeide i produksjonen og ledelse av primært resepsjonen i et hotell, men mangler f... [+]
  Resepsjonsledelse er en fagskoleutdanning for alle som har ambisjoner om å arbeide i produksjonen og ledelse av primært resepsjonen i et hotell, men mangler formell bakgrunn. Dette gjelder både de som søker seg mot denne type stillinger så vel som medarbeidere som ønsker å kvalifisere seg for et internt opprykk.    Resepsjonsledelse i hotellnæringen innebærer å ha ansvar for oppgaver som reservasjon av overnatting, mottak og registrering av gjester, salg av varer og tjenester, vedlikehold av gjestenes betalingsinformasjon samt koordinering av hotellets ulike avdelinger og funksjoner for å gi de besøkende et best mulig opphold. Denne utdanningen lærer deg terminologien, modellene og arbeidsverktøyene du trenger for å lede og administrere alle disse oppgavene. Utdanningen gir deg opplæring i grunnleggende emner som ledelse, økonomi og markedsføring samt det mer bransjespesifikke emnet revenue management. Emnet front office management gir deg en solid innføring i de ulike oppgaver som inngår i ledelsen av en hotellresepsjon. Merk deg at selv om utdanningen har hotellresepsjonen som utgangspunkt, så vil mye av det som læres her kunne overføres til resepsjonsledelse i andre bedrifter og organisasjoner. Du starter med emnet Ledelse, økonomi og markedsføring.   [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Introduksjon til Excel , makroprogrammering og utviklingsmiljøet i Excel, sentrale objekter, objekthierarkiet i VBA, funksjoner og prosedyrer, hendelser og knapper, enkle... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Grunnleggende kunnskaper i programmering Innleveringer: 8 av 12 øvinger er obligatorisk. Personlig veileder: ja Vurderingsform: 3-timers individuell skriftlig eksamen. Ansvarlig: Jostein Lund Eksamensdato: 04.12.13         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet Kontorautomasjon skal studenten ha følgende læringsutbytte: KUNNSKAPER:Studenten kan:- forklare funksjonen til sentrale objekter i Excel- forklare oppbygningen av objekter i objekthierarkiet til VBA- beskrive forskjellen mellom funksjoner og prosedyrer FERDIGHETER:Studenten kan:- automatisere oppgaver ved å spille inn makroer i Excel- lage og endre på makroer ved hjelp av utviklingsmiljøet i Excel- benytte innebygde og lage egendefinerte funksjoner- starte en oppgave basert på en hendelse eller en knapp i regnearket- lage kode som genererer grafikk og diagrammer- importere og eksportere data til og fra regnearket- bruke pivottabeller for å generere rapporter GENERELL KOMPETANSE:- Studenten får en forståelse av fordelene med automatisering av oppgaver i et regneark. Innhold:Introduksjon til Excel , makroprogrammering og utviklingsmiljøet i Excel, sentrale objekter, objekthierarkiet i VBA, funksjoner og prosedyrer, hendelser og knapper, enkle brukergrensesnitt, grafikk og diagrammer, import og eksport av data, pivotobjekter, praktiske eksempler.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Dette faget går: Høst 2013    Fag Kontorautomasjon 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettkurs 3 850 kr
Dette er kurset for deg som vil lære mer om hvordan du skal forberede og gjennomføre gode jobbintervju! [+]
KURSINNHOLDFØR INTERVJUET:-Intervjuet som rekrutteringsverktøy, styrker og svakheter-Bruk av stillingsanalyse og kravspesifikasjon-Feilkilder og fallgruver i intervjuet-Praktiske forberedelser til intervjuet-Hva sier loven om hva man kan spørre om?INTERVJUET-Generell intervjuteknikk-Din adferd som intervjuer-Utarbeidelse av intervjuspørsmål-Utarbeidelse av intervjuguideETTER INTERVJUET-Hvordan vurdere kandidaten?-Håndtering av magefølelse og hypoteser-Forberedelse og gjennomføring av referanseintervjuet-Sammenligning av kandidater og endelig utvelgelseDette er et nettbasert kurs, og du kan arbeide med kurset på egen hånd når det passer best. Du kan bruke så kort eller lang tid du vil.Kurset er bygget opp rundt en kurstekst men inneholder også video, maler og lenker til eksterne kilder.Du kan få hjelp og veiledning fra kursleder via telefon eller e-post hvis du ønsker det.Kurset har flere interaktive selvtester som du kan bruke til å teste egen kunnskap underveis.Raad Gruppen er godkjent kursleverandør av DNV (tidl. Det Norske Veritas), og vi tilbyr også kurs for de som ønsker å bli sertifiserte rekrutterere.Kursene leveres gjennom vårt nettstudiested – Raad Academy.Hvis du ønsker mer informasjon om dette eller andre kurs, så send en e-post til kurs(at)raad.no, så tar vi kontakt med deg. [-]
Les mer