HMS og sikkerhet
HMS-kurs
Du har valgt: Arbeidsmiljø og arbeidsmiljøloven
Nullstill
Filter
Ferdig
Buskerud Nord-Aurdal 7 timer 7 750 kr
11 Mar
25 Mar
HAVA BHT SA inviterer til kurs i Grunnopplæring i arbeidsmiljø - lovpålagt HMS-kurs [+]
HMS-kurset tar opp aktuelle tema innen arbeidsmiljø og HMS. Kursinnhold: Hva er helse, miljø og sikkerhet? Systematisk HMS-arbeid Ansvar og plikter for ledere og ansatte Verneombud og AMU, funksjon og rolle Saksgang i HMS-saker Fysiske og psykososiale arbeidsmiljøfaktorer Ulike kartleggingsmetoder Risikovurdering og handlingsplaner Ergonomi og forebygging av belastningsskader Organisatorisk arbeidsmiljø Kommunikasjon og samarbeid Hvordan jobbe videre med eget arbeidsmiljø etter kurset? [-]
Les mer
Nettbasert kurs 6 600 kr
Kurset er obligatorisk for verneombud og medlemmer av arbeidsmiljøutvalgene, men anbefales også for alle andre som ønsker grunnleggende kjennskap til arbeidsmiljø/HMS arb... [+]
Selv om HMS (helse-, miljø- og sikkerhet) er et innarbeidet begrep og arbeidsmiljøloven stiller krav til arbeidsgiver om HMS opplæring, kan det være vanskelig å komme i gang. Når Arbeidstilsynet kommer på besøk, når anbud skal utformes eller man skal i forhandlinger med forsikringsselskapet om premiefastsetting er det både nødvendig og lønnsomt å kunne dokumentere hva man faktisk gjør på HMS området. Kurset er i henhold til arbeidsmiljøloven § 3-5 med tilhørende veiledning fra arbeidstilsynet og behandler bl.a.: Nytteverdi av systematisk HMS arbeid Lov og regelverk Ansvar, rolle og oppgaver i HMS arbeidet HMS faktorer Kartleggingsmetoder Dokumentasjon og systematikk Kurset er obligatorisk for verneombud og medlemmer av arbeidsmiljøutvalgene, men anbefales også for alle andre som ønsker grunnleggende kjennskap til arbeidsmiljø/HMS arbeid. AOF har opparbeidet seg flere tiårs erfaring med HMS/ arbeidsmiljøopplæring og er i dag en av landets største, beste og eldste tilbydere.  Vi er en av kun tre opplæringsaktører valgt av Hovedorganisasjonenes Fellestiltak (HF) som kursarrangør på vegne av partene (LO og NHO). [-]
Les mer
6 timer 5 500 kr
Formelle krav ved ansettelseprosesser, prøvetid etc. [+]
Tema for kurset Arbeidsmiljøloven har inngående reguleringer av forholdet mellom ansatte og arbeidsgivere. I forbindelse med ansettelsesprosesser er det mange viktige juridiske aspekter som skal ivaretas så som avtale om prøvetid, prestasjonsforventninger, forståelse av bedriftens mål og interne arbeidsmåte og bedriftskultur. ¨ Hvordan dette kommer til uttrykk i stillingsannonser, arbeidsavtale, intervju og stillingsinnplassering, har stor betydning for hva arbeidsgiver kan kreve av den ansatte i stillinga, herunder muligheten til å kunne omplassere vedkommende eller avslutte arbeidsforholdet. Dette dersom den ansatte viser seg å underprestere og/eller ikke passer i stillinga. Arbeidsmiljøloven gir alle ansatte et sterkt stillingsvern. Bevisbyrden for at det er saklig grunn for oppsigelse eller omplassering ligger på arbeidsgiver. Det er mange juridiske fallgruber for arbeidsgiver frem til en vellykket ansettelse eller oppsigelse av arbeidstaker har funnet sted. Dagskurset gir en oversikt over i de mest sentrale emnene i loven med særlig fokus på reglene om ansettelse og senere mulighet for omplassering og/eller oppsigelse av ansatte som viser å ikke passe i den stillinga de er blitt ansatt i. Kurset gir innføring i de grunnleggende reglene knyttet til ansettelser og senere rett til omplassering og oppsigelse pga. underprestasjon og/eller manglende tilpasning til stillinga.    Oversikt – kursinnhold - læringsutbytte ● Etter fullført kurs skal deltakerne være i stand til å forstå de grunnleggende regler knyttet      til fremgangsmåten ved ansettelse og omplassering/oppsigelse. ● Samt hva som kan danne grunnlag for senere om omplassering og/eller oppsigelse ● Hvordan arbeidsgiver under tilsettingsprosessen sikrer seg nødvendig spillerom for senere omplassering/oppsigelse.   Deltema: ● Prosedyrebeskrivelser for gjennomføring av ansettelsesprosesser iht. Arbeidsmiljølovens krav.  ● Strategier under tilsettingsprosesser for økt handlingsrom for arbeidsgiver til senere omplassering/oppsigelse når arbeidstaker viser seg å underprestere og/eller ikke klarer å tilpasse seg stillinga og/eller arbeidsgivers forventninger ● Forskjellen på omplassering og oppsigelse, og de ulike prosedyrene som her må følges. ● Innholdet i kravet til at «annet passende arbeid» i AML. § 15-7 skal være avklart før oppsigelse besluttes ● Kravet om «saklig grunn» for oppsigelse og omplassering. ● Endringsoppsigelser ● Arbeidsgivers styringsrett   Hem kan delta? Alle som arbeider med personalspørsmål samt andre som kommer i berøring med arbeidsrettslige problemstillinger i sitt arbeid.   Varighet og pris 6 timer inkludert lunsj og pauser. Pris inkluderer kursmateriell, varm lunsj, kursbevis og kaffe/te. [-]
Les mer
6 timer 5 500 kr
Korrekte fremgangsmåte iht. arbeidsmiljøloven når bedriften har behov for nedbemanning eller permittering. [+]
Tema for kurset Arbeidsmiljøloven har inngående reguleringer av forholdet mellom ansatte og arbeidsgivere ved nedbemanningsprosesser. Dagskurset gir en oversikt over i de mest sentrale emnene i loven med særlig fokus på reglene om opphør av arbeidsforhold som arbeidsgiver må etterleve ved nedbemanning. Kurset gir innføring i de grunnleggende reglene knyttet til oppsigelser begrunnet i virksomhetens behov for reduserte lønnskostnader.     Oversikt – kursinnhold - læringsutbytte Etter fullført kurs skal deltakerne være i stand til å forstå de grunnleggende regler knyttet til fremgangsmåten ved oppsigelse, avskjed og permittering, og særlig om hva som kan danne grunnlag for fristillelser, oppsigelser og permittering.   Deltema: ● Prosedyrebeskrivelser for gjennomføring av nedbemanningsprosesser. ● Forskjellen på oppsigelse og avskjed, og de ulike prosedyrene som her må følges. ● Innholdet i kravet til at «annet passende arbeid» i AML. § 15-7 skal være avklart før oppsigelse besluttes ● Kravet om «saklig grunn» for oppsigelse under nedbemanningsprosesser. ● Utvelgelse av hvilke ansatte som kan sies opp – ansiennitetsprinsippet ● Når kan arbeidsgiver velge å beholde nøkkelansatte med kortest ansiennitet – som normalt skulle vært sagt opp først iht. ansiennitetsprinsippet ● Permitteringsreglene og arbeidsgivers lønnsplikt i denne forbindelse ● Lønnsplikt og arbeidsplikt under oppsigelsestid ● «Sluttpakker»- formalkrav og fallgruber ● Feriepengerettigheter etter endt ansettelsesforhold ● Fortrinnsett for oppsagte arbeidstakere – arbeidsgivers plikter i denne forbindelse   Hvem passer kurset for? ● Arbeidsgivere som vurderer nedbemanning. ● Alle som arbeider med personalspørsmål samt andre som kommer i berøring med arbeidsrettslige problemstillinger i sitt arbeid.   Varighet/Pris. 6 timer inkludert lunsj og pauser. Pris inkluderer kursmateriell, kursbevis, varm lunsj og kaffe/te. [-]
Les mer
Nettbasert kurs 6 600 kr
Kurset er obligatorisk for verneombud og medlemmer av arbeidsmiljøutvalgene, men anbefales også for alle andre som ønsker grunnleggende kjennskap til arbeidsmiljø/H... [+]
Arbeidsmiljøutdanningen - Grunnkurs, grunnopplæring i arbeidsmiljø, er selve grunnsteinen i HMS opplæringen som både ledere, representanter i arbeidsmiljøutvalg, verneombud og andre trenger for å kunne være de aktive aktørene for et bedre arbeidsmiljø som de både kan og bør være.   Kurset er obligatorisk for verneombud og medlemmer av arbeidsmiljøutvalgene, men anbefales også for alle andre som ønsker grunnleggende kjennskap til arbeidsmiljø/HMS arbeid.   Temaer i kurset • Arbeidsmiljøloven-forskrifter og veiledninger • Ulike miljøfaktorers virkning på arbeidstagernes fysiske og psykiske velferd • Verneombudenes og arbeidsmiljøutvalgets arbeidsoppgaver • Bedriftshelsetjenesten • Praktisk verne- og miljøarbeid • Helse- miljø og sikkerhet • Kartlegging av arbeidsmiljø • Mellommenneskelige forhold   Hva skal du kunne etter kurset Etter å ha gjennomgått Arbeidsmiljøutdanningen-.grunnkurs skal du ha fått et godt grunnlag for å ivareta verneombuds rollen i din bedrift. Vi gir deg de verktøyene du trenger i hverdagen for å klare å bistå dine kollegaer i vanskelige spørsmål knyttet til psykisk eller fysisk arbeidsmiljø.   Gjennomføring Kurset taes på nett og avsluttes med en test. Etter bestått test vil man få kursbevis.   AOFs kurs i grunnoplæring arbeidsmiljø er godkjent av hovedorganinsasjonenes Fellestiltak (LO/NHO). Din garanti for at kursene holder høy standard og kvalitet.   [-]
Les mer
3 dager 12 800 kr
Du får hjelp til selvhjelp i jussens irrganger, og lærer de viktigste lover og regler som gjelder i arbeidslivet. Videre vil du få innsikt i viktige prinsipper og kjen... [+]
Kurs i arbeidsrett. Arbeidsrett utgjør den grunnleggende plattform for forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker – og dermed også for alt personalarbeid. Dette kurset gjør deg kjent med arbeidslivets spilleregler, slik at du kan ha kontroll over praktiske situasjoner som dukker opp i løpet av et ansettelsesforhold. Kurset dekker: Oversikt over de viktigste lover, rettskilder og prinsipper innenfor arbeidsretten Arbeidsgivers styringsrett Arbeidsmiljølovens regler om ansettelse, blant annet adgangen til midlertidig ansettelse og bruk av prøvetid Arbeidsmiljølovens regler om fortrinnsrett Arbeidsmiljølovens regler om innleie Bruk av selvstendige oppdragstakere Likebehandlings- og diskrimineringsreglene Arbeidsmiljølovens regler om lønn og trekk i lønn Oversikt over arbeidsmiljølovens regler om arbeidstid Ferielovens regler om ferie og feriepenger Arbeidsmiljølovens og folketrygdlovens regler for oppfølgning av sykmeldte arbeidstakere Oversikt over arbeidsmiljølovens regler om kontrolltiltak og reglene om innsyn i e-post mv. Arbeidsmiljølovens regler om oppsigelse og avskjed Arbeidsmiljølovens regler om oppsigelse på grunn av virksomhetens forhold (nedbemanning) Permitteringsreglene Du vil få praktiske råd om hvordan typiske problemstillinger kan løses. Kurset gjennomføres med vekt på praktiske oppgaver som gir trening i bruken av gjeldende regelverk. Målgruppe:Kurset er beregnet på alle som ønsker en bred og praktisk innføring i arbeidsrett. Du vil ha godt utbytte av kurset både om du er ny på området eller om du har erfaring. I statlig sektor bør kurset følges opp med kurset i tjenestemannsrett,   [-]
Les mer
3 dager 9 500 kr
Opplæring for virksomheter og bransjer som har avtalt kortere grunnopplæring enn 40 timer. [+]
Arbeidsmiljøsenteret er en ideel organisasjon som, siden 1936, har i samarbeid med medlemmene, arbeidslivets organisasjoner og myndighetene for å fremme et best mulig arbeidsmiljø i norske virksomheter.  Arbeidsmiljøsenteret har lang erfaring med å arrangere kurs for verneombud. Dette kurset gir en kortfattet innføring i de viktigste temaer innenfor helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid, HMS, og er tilpasset virksomheter som har avtalt kortere opplæring er 40 timer.    Faglig innhold: Innføring i arbeidsmiljøloven Roller i arbeidsmiljøarbeidet Psykososialt arbeidsmiljø Systematisk HMS-arbeid   Kurset er tilpasset virksomheter og bransjer som har skriftlig avtale om kortere grunnopplæring enn 40 timer. Opplæringen gir en grunnleggende innføring i de viktigste temaene innenfor helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid, HMS. Målet er at kurset skal gi deltakerne forståelse for hvordan HMS-arbeidet bør drives på arbeidsplassen. Et godt HMS-arbeid er viktig i arbeidet for økt trivsel og lavt sykefravær.   Er det flere i virksomheten som trenger denne opplæringen? Vi kommer gjerne til dere og holder kurset skreddersydd for din virksomhet. Ta kontakt på kurs@arbeidsmiljo.no for et tilbud!   [-]
Les mer
Buskerud Nord-Aurdal 7 timer 4 650 kr
18 Feb
25 Mar
HMS-opplæring for arbeidsgivere [+]
Arbeidsmiljøloven stiller krav om at virksomhetens øverste leder/ arbeidsgiver skal gjennomgå opplæring i helse-, miljø- og sikkerhet. Innhold:- Arbeidsgivers plikter og arbeidstakers medvirkningsplikt- Hvorfor er HMS-arbeid viktig?- Hvilke krav stilles til deg som arbeidsgiver og hvordan møte kravene?- Systematisk HMS-arbeid:     - Lovverket     - Organisering- Forelesning og gruppearbeid Mål/ ønsket resultat:- Ha kunnskap om grunnprinsippene i et systematisk HMS-arbeid og kravene som stilles.- Arbeidsgiver blir bevisst på sin betydning for å skape et godt arbeidsmiljø og bidra til å skape         motivasjon for arbeidet. [-]
Les mer
Oslo 5 dager 15 990 kr
11 Mar
Kurset skal gjøre deg i stand til å kunne bistå virksomheten ved kartlegging og vurdering av ergonomiske og belysningsmessige forhold, samt foresl&arin... [+]
Kurset skal gjøre deg i stand til å kunne bistå virksomheten ved kartlegging og vurdering av ergonomiske og belysningsmessige forhold, samt foreslå forebyggende tiltak på arbeidsplassene. Mål: Du skal etter kurset kunne:   kartlegge og vurdere arbeidsmiljøet ut fra ergonomisk helsebelastning   stille ergonomiske krav ved innkjøp av maskiner og utstyr   bidra til forebygging av belastningslidelser   stille krav til belysningsanlegg i relasjon til type aktivitet   foreslå forbedringer som setter belysningsanlegg i stand til å ivareta et normalt arbeidsmiljø   oppfatte symptomer på et galt arbeidsmiljø relatert til belysning   vurdere et belysningsanlegg opp mot et helhetlig arbeidsmiljø   For mer informasjon og datoer, klikk her [-]
Les mer
6 timer 5 500 kr
Arbeidsmiljølovens krav til korrekt fremgangsmåte ved oppsigelse/avskjed av arbeidstaker [+]
Tema for kurset Arbeidsmiljøloven har inngående reguleringer av forholdet mellom ansatte og arbeidsgivere ved oppsigelse og avskjed. Reglene for oppsigelse og avskjed er strenge, fordi konsekvensene for den ansatte ved tvangsmessig avslutning av et arbeidsforhold er store. Ofte «snubler» arbeidsgivere i formalitetskravene til oppsigelse eller avskjedsprosesser, fordi arbeidsgivers forberedelser og/eller regelkunnskap er for dårlig. Dette kan resultere i ugyldige oppsigelsesprosesser og omfattende erstatningsansvar for arbeidsgiver, noe som er helt unødvendig. Dette kurset skal sette arbeidsgiverne bedre i stand til å ivareta en formelt ryddig prosess når oppsigelse eller avskjed blir påkrevd grunnet arbeidstakers klanderverdige adferd. Dagskurset gir en oversikt over i de mest sentrale emnene i Arbeidsmiljøloven ved oppsigelse og avskjed som arbeidsgiver må etterleve for å unngå erstatningsansvar mv. Kurset gir innføring i de grunnleggende reglene knyttet til oppsigelser og avskjed. Dette når den ansatte har opptrådt på en uakseptabel måte, eller over tid underpresterer eller ikke følger arbeidsgivers instrukser om jobbutførelsen.     Oversikt – kursinnhold - læringsutbytte Etter fullført kurs skal deltakerne være i stand til å forstå de grunnleggende regler og prosedyrekrav knyttet til fremgangsmåten ved oppsigelse eller avskjed, som har sin årsak i arbeidstakers klanderverdige opptreden.   Deltema: ● Prosedyrebeskrivelser for gjennomføring av oppsigelse- og/ eller avskjedsprosesser. ● Forskjellen på oppsigelse og avskjed, og de ulike prosedyrene som her må følges. ● Kravet om «saklig grunn» ved oppsigelse. ● Kravet om «grovt pliktbrudd» ved avskjed. ● Senere fortrinnsrett til annen stilling etter oppsigelse eller avskjed?   Kursavgift og info: Pris inkluderer kursmateriell, kursbevis, varm lunsj og kaffe/te.   Kurs over hele landet. Ta kontakt visst det er ønskelig å sette opp dette kurset i ditt nærmiljø. [-]
Les mer
40 timer 10 900 kr
Dok. opplæring for verneombud, medlemmer av AMU og ledere med HMS-oppgaver. [+]
Gi verneombud den opplæringen som Arbeidsmiljøloven og Rammeforskriften med tilhørendeforskrifter forutsetter, slik at de respektive verv kan utføres på en tilfredsstillende måte. I tillegg til sentrale bestemmelser i Arbeidsmiljøloven og i særforskrifter, vektlegger kurset lover, forskrifter og standarder tilknyttet petroleumsvirksomheten.   Innhold: Arbeidsmiljøloven med forskrifter Gjennomgang av aktuelle forskrifter og standarder rettet mot petroleumsvirksomheten Fysiske miljøfaktorer som støy, belysning, klima, kjemisk eksponering m.v. Praktisk verne- og miljøarbeid offshore Internkontroll og kvalitetssikring Arbeidsgivers plikter i HMS-sammenheng AKAN-rusforebyggende arbeid Gruppearbeid og presentasjon med relevante oppgaver rettet mot petroleumsvirksomheten [-]
Les mer
Sandefjord 4 900 kr
07 May
Et intensivt dagkurs for deg som ønsker og har behov for mer kunnskap om grunnforutsetninger for oppbygging og forbedring av et ledelsessystem for arbeidsmiljø. Kurset pa... [+]
  ISO 45001:2018 angir internasjonale krav og gir veiledning til organisasjoner som ønsker å etablere et ledelsessystem for arbeidsmiljø. Hensikten med å innføre et ledelsessystem i samsvar med internasjonale krav for arbeidsmiljø handler om å skape gode forutsetninger for en organisasjon å skape trygge og helseriktige arbeidsforhold, forhindre arbeidsrelaterte skader, og arbeide systematisk og kontinuerlig med forbedring av arbeidsmiljøprestasjon.   Formålet med kurset er å gi kursdeltakeren innsikt og forståelse i standardens krav og økt forståelse om hvordan disse kravene kan omsettes til et effektiv ledelsessystem for arbeidsmiljø tilpasset egen organisasjon.       Etter gjennomført kurs er målet at deltakeren skal   ha økt sin forståelse for krav og grunnforutsetninger som er beskrevet i ISO 45001 ha økt sin kunnskap og forutsetninger for å kunne jobbe systematisk med forbedring av arbeidsmiljø. ha økt sin forutsetninger for å kunne omsette standardens krav til ledelsessystem tilpassets din organisasjons forutsetninger. ha økt sin kunnskap og forståelse for hensikten og verdien av standardisering og sertifisering     Kursets form og ramme   Kurset gjennomføres i moderne lokaler og av en av Intertek sine erfarne revisorer. Gjennom presentasjoner, eksempler, utdypinger, diskusjon og oppgaver involveres deltakerne gjennom hele kurset. Kursdeltakerne oppfordres til å bidra med spørsmål og egne erfaringer i diskusjoner og dialog. Det utleveres kursbevis ved kursavslutning.   [-]
Les mer
1 dag 5 400 kr
Praktisk trening i gjennomføring av Sikker Jobb Analyse (SJA). Hvordan kontrollere og fjerne risikoelementer i forkant av en konkret arbeidsoppgave – trinn for trinn med ... [+]
Linjeledere og operasjonelt personell møter daglig utfordringer i forhold til å ivareta arbeidskollegers og egen sikkerhet ved utførelse av arbeidsoperasjoner. I en hektisk hverdag må denne type personell ofte løse arbeidsoppgaver som inneholder betydelige risikoelementer og som krever arbeidsmetoder som er tilpasset sted og situasjon.  Her vil eksisterende sikkerhetsprosedyrer ofte ikke være tilstrekkelig for å ivareta sikkerheten, og det er behov for å gjennomføre en sikker jobb analyse. Hvem passer kurset Sikker Jobb Analyse for? Linjeledere Operasjonelt personell Hva lærer du? Forstå nytten av Sikker Jobb Analyse, modellen og skjematikken Identifisere behov for Sikker Jobb Analyse Forberede gjennomføring av Sikker Jobb Analyse Gjennomføre Sikker Jobb Analyse møte Gjennomføre vurdering for riktig prioritering av tiltak Gjennomføre restrisikovurdering  Hva får du igjen for kurset? Bli i stand til å planlegge, forberede og lede gjennomføringen av en Sikker Jobb Analyse Bli trygg på hvordan du skal gjennomføre en Sikker Jobb Analyse  Hvorfor velge oss? Bli undervist av erfarne kursholdere med lang erfaring i å gjennomføre Sikker Jobb Analyse Vår praktiske tilnærming gjør at du får trene på å gjennomføre Sikker Jobb Analyse og utveksle erfaringer med andre Du får tilgang til hjelpemidler og maler du kan bruke i egen bedrift  Våre andre kurs innen risikoanalyse: Risikoledelse - Risk Management Risikoanalyse i praksis  Hva er sikker jobbanalyse? Sikker Jobb Analyse (SJA) er en systematisk og trinnvis gjennomgang av alle risikoelementer i forkant av en konkret arbeidsoppgave eller operasjon. Tiltak kan deretter iverksettes for å fjerne eller kontrollere de identifiserte risikoelementene under forberedelse til, og under gjennomføring av, arbeidsoppgaven eller operasjonen. [-]
Les mer
Nettbasert kurs 3 timer 1 500 kr
På forespørsel
AOF Norge og DataPower Learning AS har i nært samarbeid med Angerman AS utviklet e-læringskurset "Sikkerhet på arbeidsplassen".  Kurset gir en gru... [+]
AOF Norge og DataPower Learning AS har i nært samarbeid med Angerman AS utviklet e-læringskurset "Sikkerhet på arbeidsplassen".  Kurset gir en grunnleggende sikkerhetsopplæring basert på kravene i arbeidsmiljøloven, forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontroll-forskriften HMS) og andre relaterte forskrifter.  Alle på det norske arbeidsmarkedet trenger opplæring innen sikkerhet på arbeidsplassen/HMS. Et stort antall arbeidstakere har aldri fått dokumentert opplæring. Kurset passer spesielt godt for ferske arbeidstakere, for eksempel ungdom og utenlandske arbeidstakere. - Innledning - Informasjon og sikkerhet - Lover og forskrifter - Arbeidsmiljø og miljøvern - Ansvar og konsekvenser - Farlig gods, merking - Ordlister [-]
Les mer
15 dager 38 900 kr
HMS-rådgiverskolen er en tilleggsopplæring innen HMS. Etter fullført opplæring vil deltakeren ha tilstrekkelige kunnskaper innen HMS til å kunne fungere som rådgiver, sak... [+]
Arbeidsmiljøsenteret har lang erfaring med opplæring innen HMS. HMS-rådgiverskolen bygger på de erfaringer som Arbeidsmiljøsenteret har utviklet etter å arrangert NHO’s Vernelederskolen i flere tiår. Arbeidsmiljøsenteret har ivaretatt og utviklet de viktigste og beste emnene fra tidligere år og satt dette i sammen til en 3 ukers HMS-rådgiverskole. Det faglige/pedagogiske innholdet blir en kombinasjon av faktalæring og prosesslæring, med vekt på deltakernes erfaringer og opplevelser. Arbeidsformen vil derfor veksle mellom forelesninger, gruppearbeid, praktiske øvelser samt hjemmeoppgaver.   Faglig innhold:   Helhetsperspektivet på arbeidsmiljøet   ◦Hensikten med arbeidsmiljøloven◦Roller, oppgaver, ansvar, plikter   •Psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø i et systematisk perspektiv   ◦Psykososialt arbeidsmiljø med hovedvekt på håndtering av personkonflikter/trakassering◦Megling i arbeidslivet◦Arbeidsmiljøutvikling/helsefremmende arbeidsplasser◦Tilrettelegging for arbeidstaker med redusert arbeidsevne◦Likestilling og diskriminering◦Handtering av rus og avhengighet i arbeidslivet   •Fysisk og kjemisk arbeidsmiljø◦Personlig verneutstyr◦Kjemisk helsefare◦Støy og vibrasjoner◦Inneklima◦Ergonomi   •Arbeidsrett◦Oppfølging av arbeidstaker◦Omstilling/nedbemanning   •Systematisk HMS-arbeid◦Risikovurdering og risikostyring◦Kartlegging/overvåking av arbeidsmiljø◦Revisjon   Hjemmeoppgaver Det blir hjemmeoppgaver som skal løses mellom kursukene. Oppgaven er orientert mot utfordringer i egen virksomhet. Deltakerne vil se på egen arbeidssituasjon, på samarbeidsrelasjoner og avhengighetsforhold samt de krav og forventninger som stilles til HMS-rådgiveren.  KursbevisEtter fullført 3-ukers skole, med aktiv deltakelse og innleverte hjemmeoppgaver, vil deltakerne få utlevert kursbevis. Program Detaljert program sendes ut etter opptaket til deltakeren.     [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.