Pedagogikk
Spesialpedagogikk
Atferdsvansker
Du har valgt: Møre og Romsdal
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Ålesund Sentrum 6 timer 1 890 kr
12 Feb
04 Mar
Atferdsproblematikk er en kilde til stadige utfordringer i skolen. [+]
Tema for dette kurset er atferdsvansker hos barn og unge, med vekt på de voksnes rolle i relasjonen. Kursholder gir en praktisk tilnærming til arbeid med utfordrende atferd av ulik alvorlighetsgrad, og beskriver konkrete verktøy til bruk i hverdagen. Kurset inneholder mange eksempler som det er lett å kjenne seg igjen i. Kursinnholdet bygger på metoder som allerede er i bruk i barne- og ungdomspsykiatri, Bufetat, PP-tjeneste, barnevern og helsestasjon.    Kursinnhold Forklare begreper og teoretisk bakgrunn Atferdsvansker hos barn og unge - begrepsavklaring, diagnoser og normalatferd Hvordan forstår vi atferdsvansker? Litt om systemteori og evidensbaserte metoder Kartlegging av atferd Analyse av atferdsproblemer - systemanalyse som basis for alle tiltak Fra analyse til tiltak - Fokus på hva bevisste voksne kan bidra med Kontekstmodellen: et verktøy for problemløsning Bevisste voksne - relasjon mellom voksne og barn Hvordan kartlegge "Varme og Kontroll" Positivt fokus - så enkelt i teorien og så vanskelig i praksis Bevisst bruk av positive tilbakemeldinger   Kursholder Hanne Holland er Cand.paed.spec. med embetseksamen i spesialpedagogikk fra Universitetet i Oslo, med vekt på emosjonelle og sosiale vansker. Hanne er også utdannet barnehagelærer og har videreutdanning i kognitiv terapi. Hun har bred erfaring fra arbeid med barn og unge på ulike arenaer; som barnehage, spesialskole, PP-tjeneste, fra Bufetat, som MST-terapeut og fra oppdrag for kommunalt barnevern. Hanne har gjennom flere år holdt kurs for ulike personalgrupper i flere kommuner, hun har forelest ved Universitetet i Sørøst-Norge og undervist ved Folkeuniversitetet Sør-Øst. Hanne Holland har skrevet boken Varig atferdsendring hos barn krever varig atferdsendring hos voksne. [-]
Les mer
6 timer
Plikt til å gripe inn, men hva kan du gjøre? Forebygging av bruk av tvang og makt i skolen [+]
Gjennomgang av gjeldene lover, forskrifter og veiledere. For skolene vil det si Menneskerettighetene, Straffeloven, Opplæringsloven, Barneloven og Arbeidsmiljøloven. Hva er tvang og makt, og hva er det ikke?  Det man gjør skal være juridisk, etisk og faglig forsvarlig. Hvordan bli god på utøvelse av skjønn i det daglige arbeidet med elevene. Praktiske eksempler gjerne fra deltagernes egne erfaringer. Forebyggende tiltak for å unngå bruk av tvang og makt.  Holdninger hos personalet, kommunikasjon, struktur og sosiale ferdigheter. Deltakerne vil få reflektere og vuredere situasjoner, som oppleves utfordrende i det daglige arbeidet med elever, juridisk, etisk og faglig. Dette gjør dem tryggere i jobben.  Kursdeltakerne vil få innføring i tiltak for å forebygge bruk av tvang og makt. Dette er et stort og komplisert felt, og vil kunne kjøres som påbygningskurs med veiledning og observasjon. [-]
Les mer
Forståelse, forebygging og håndtering av vold og trusler på arbeidsplassen [+]
Løvstadmetoden og brukers beste:                                                                          Målgrupper: Personale med ansvar for å gi behandling, omsorg, opplæring og hjelp også til traumatiserte brukere med relasjons-/tilknytningsskader, med utviklings/funksjonsforstyrrelser og brukere som har vært utsatt for omsorgssvikt, overgrep, vold.   Disse brukere trenger: Tydelig personale som er så trygge at de tør gå inn i, og være i, utfordrende situasjoner på en slik traumebevisst måte at det kan skape trygghet, bygge gode relasjoner, og legge grunnlag for god omsorg/ressursutvikling/læring/behandling. Fysisk inngripen uten bevissthet/kunnskap om de psykologiske prosesser som dette kan igangsette, frarådes sterkt. Herunder; bruk av spesielle grep, holdemåter og teknikker som krenker grenser, forårsaker kvelningsfornemmelse og panikkangst.  Videre vil «blottstilling» og/eller fiksering av ledd i ytterposisjoner, øke risiko for stor skade både fysisk og psykisk. Slik inngripen kan være både traumatiserende og retraumatiserende (ref. RVTS Vest bekymringsmelding til Helsetilsynet) Løvstadmetoden er utviklet som en traumebevisst og universelt utformet kroppssonemodell og kroppshåndteringsmetodikk.  Modellen identifiserer seg teoretisk med forståelsesmodeller innfor traumebevisst omsorg (TBO), tilknytningsteori og programmer for kognitiv terapi. Løvstadmetoden TMV er en funksjonell metode fundamentert i empirisk validerte tiltak.  Siktemål er tjenesteyting og omsorg med høyest mulig kvalitet og trygghet for alle. Metoden gir kursdeltakerne kompetanse og ferdigheter som gjennom kroppssonebevissthet kommuniserer alternativer til vold i møte med vold. [-]
Les mer
Nettkurs 5 uker 6 995 kr
Bli trygg på å møte barn med utfordrende atferd. Dette kurset gir deg forståelse om tema og konkrete verktøy til hverdagen. [+]
Få kompetansen du trenger for å stå stødig i møte med barn som utfordrer. Kurset gir deg: Forståelse av  hvordan hjernen har en finger med i spillet når barnet går i affekt Gode analyserverktøy for å finne de beste tiltakene for hvert enkelt barn Kunnskap om å lage gode og konkrete planer som er enkle å følge i hverdagens stress og mas Mange gode eksempler på tiltak i verktøykassen din Bedre forståelse av hvor viktig akkurat DU er for at barnet skal ha det bra Så når du har gjennomført dette onlinekurset, så har du verktøyene du trenger for å ta kontrollen i arbeidet og stå stødig i møte med barn som utfordrer. Kursoversikt- 5 moduler: Modul 1: lær det grunnleggende, barnesyn, atferd som kommunikasjon og betydningen av relasjoner. Modul 2: om grunnleggende behov som alle har, og hvordan vi reagerer når vi opplever å være maktesløse. Det beskrives også hva du kan gjøre med det. Modul 3: handler om forståelsesrammer. Denne modulen tar utgangspunkt i elementer fra traumebevisst omsorg og trygghetssirkelen for å forklare hvorfor noen barn utfordrer. Modul 4: blir mer konkret med innføring i planarbeid. Du får opplæring i å bruke analyseverktøy for å få en god oversikt over barnets situasjon. I tillegg får du en innføring i hvordan du kan lage gode mål og evaluering. Modul 5: Den siste modulen i kurset, og her skal du lære hvordan du setter planen din ut i livet. Du lærer også hva som skal til for å lykkes med planen, uten at det blir for omfattende og bare renner ut i sanden. Du som deltaker får tilsendt i posten samtalekort om traumebevisst omsorg laget av RVTS Sør som en liten takk for at du er med på laget. 14 dagers garanti- ikke fornøyd? Pengene tilbake, uansett grunn! Hvis du starter på kurset, og du av en eller annen grunn bestemmer deg for at dette ikke var for deg, så går det helt fint. Du har nemlig en 14 dagers garanti, og er du ikke fornøyd så får du pengene tilbake, uten problemer. Dette er inkludert i kursprisen: et 5-ukers kursløp fylt med det du trenger for å lykkes med barn som utfordrer Veiledning på oppgaver som kan sendes inn.  5 moduler og 16 leksjoner som du kan se om igjen så mange ganger du måtte ønske Masse spennende kunnskap, både teoretisk og praktisk Kursbevis etter endt kurs Bonus: Meld deg på nå og få tilsendt RVTS Sør sine samtalekort om traumebevisst omsorg, som gir enkle og praktiske råd for hvordan snakke med barn som har en utfordrende atferd, helt uten kostnad. [-]
Les mer
Forebygging, forståelse og mestring av trusler og vold i skolen [+]
Løvstadkurs i Løvstadmetoden =   · Unike metoder for omsorg av barn og unge med utfordrende atferd i skolen · Unik kroppssonemodell som innebærer respekt i praksis: Løvstadmodellen · Eneste program som fullt ut tilfredsstiller retningslinjene om grensesetting og omsorg i opplæringsloven med nye aktivitetsplikten og kommunale helse- og omsorgstjenesteloven, tilpasset nye straffeloven om nødverge/nødrett og omsorgsplikt av personer til fare for seg selv eller andre, samt opplæringsplikt i nye kap 23A til AML  ·Konkrete verktøy for håndtering av særlig vanskelige situasjoner    · Dokumentert reduksjon i tvang og makt med konkrete alternativer til tvang · Gir synergieffekt til Traumebevisst omsorg (TBO) og kognitive behandlingsprogram for alternativ til vold (kognitiv terapi og sinnemestring) · Kostnadseffektivt med oppfølging for implementering og kvalitetssikring av ferdighetstrening på kommunikasjon og kroppshåndteringsmetodikk   På stadig flere arenaer oppleves det som en økende utfordring å skulle yte opplæring, tjenester og omsorg til mennesker med adferdsvansker ved ADHD, aggresjonssyndromer, utviklings-/funksjonsforstyrrelser, autisme, psykisk utviklingshemming og psykiske lidelser    Trygghet i arbeidssituasjonen er en forutsetning for god tjenesteyting Det er både i grunnskoler, videregående skoler, skoler for sosialmedisinske institusjoner, spesialskoler, åpen omsorg og institusjoner, behov for realkompetanse i å møte aggresjon og vold med alternativ til vold Løvstadskolens program, Løvstadmetoden Terapeutisk Mestring av Vold (TMV)® har over flere tiår dokumentert gode resultater når det gjelder skadeforebygging, økt sikkerhet og redusert bruk av tvang og makt i skole og omsorgstjenester Det stilles særlige krav til kompetanse på alternativer til tvang i arbeid med tilrettelagt opplæring og spesialundervisning i skoler, åpen omsorg for funksjonshemmede/utviklingshemning og andre arenaer der utagering og selvskading kan forekomme. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.