Pedagogikk
Spesialpedagogikk
Atferdsvansker
Oslo
Du har valgt: Sentrum
Nullstill
Filter
Ferdig

-

6 timer 1 890 kr
Elever med psykiske vansker - kjennetegn og tiltak. [+]
Elever med psykiske vansker har større utfordringer med å utvikle sin evne til å mestre utfordringer og har derfor behov for mer og tettere oppfølging i skolehverdagen. Kursholder gir deg oppdatert kunnskap om kjennetegn på ulike psykiske lidelser og hvordan vi kan hjelpe og støtte disse elevene slik at de føler seg inkludert og opplever mestring både faglig og sosialt.  Dette kurset handler om barn som kan være vanskelig både å forstå og støtte fordi de reagerer sterkere eller annerledes enn jevnaldrende. Tiltak som er nyttige for medelever kan føre til sinneutbrudd eller tilbaketrekning og i verste fall skolefravær for disse barna. Kunnskap om barn som er over- eller underaktivert gir grunnlag for å drøfte virksomme tiltak for å støtte barna. I løpet av kursdagen vil du få forslag til tiltak for å hjelpe barn med psykiske vansker å regulere sinne, aktivitet og engstelse. Tiltak som støtter barnas regulering bidrar til at de kan få bedre faglig og sosial tilpasning. Det vil bli presentert konkrete forslag til endringer i skolehverdagen for å hjelpe barna å oppleve mestring faglig og for å forebygge konflikter i overgangssituasjoner og friminutt.    Kursinnhold Kjennetegn ved barn med ulike psykiske vansker Hvordan påvirker reguleringsvansker barna, både over- og underaktivering? Hvordan kan vi hjelpe barn til å regulere følelser og aktivitet når de er i en utfordrende situasjon? Forebygging av sinneutbrudd, uro og tilbaketrekking gjennom tilpasninger over tid Støtte til opplevelse av mestring i skolehverdagen Styrke sosial tilhørighet gjennom konkrete tiltak for å forebygge og unngå konflikter og sinneutbrudd Gjøre avtaler med barnet og sammen finne forslag til løsninger på det som er vanskelig Kursholder Belinda Ekornås er sykologspesialist med fordypning innen barn og unges psykiske helse. Belinda har skrevet en doktorgrad om selvfølelse og venneforhold hos barn med atferdsvansker og emosjonelle vansker. Hun har jobbet mange år i BUP og PPT og i inneliggende avdeling for barn med psykiske vansker, spesielt med veiledning til lærere som hadde elever med utageringsproblemer, tvang og/eller angst. Belinda har også jobbet med stressmestring og støtte til mestring for familier. [-]
Les mer
Skien Hamar 6 timer 1 695 kr
14 Oct
28 Oct
Atferdsproblematikk er en kilde til stadige utfordringer i barnehagen/SFO/småskoletrinnet. [+]
Atferdsproblematikk er en kilde til stadige utfordringer i barnehagen/SFO/småskoletrinnet. Tema for dette kurset er atferdsvansker hos barn og unge, med vekt på de voksnes rolle i relasjonen. Kursholder gir en praktisk tilnærming til arbeid med utfordrende atferd av ulik alvorlighetsgrad, og beskriver konkrete verktøy til bruk i hverdagen. Kurset inneholder mange eksempler som det er lett å kjenne seg igjen i. Kursinnholdet bygger på metoder som allerede er i bruk i Barne- og ungdomspsykiatri, Bufetat, PP-tjeneste, barnevern og helsestasjon. Dette er kunnskap og erfaringer som med fordel kan bringes videre ut til større deler av praksisfeltet! Kursinnhold • Atferdsvansker hos barn og unge         - begrepsavklaring, diagnoser og normalatferd• Hvordan forstår vi atferdsvansker?• Litt om systemteori og evidensbaserte metoder• Kartlegging av atferd• Analyse av atferdsproblemer        - systemanalyse som basis for alle tiltak• Fra analyse til tiltak        - fokus på hva bevisste voksne kan gjøre noe med   Kursholder Hanne Holland er Cand.paed.spec. med embetseksamen i spesialpedagogikk fra Universitetet i Oslo, med vekt på emosjonelle og sosiale vansker. Hanne er også utdannet barnehagelærer og har videreutdanning i kognitiv terapi. Hun har bred erfaring fra arbeid med barn og unge på ulike arenaer; som barnehage, spesialskole, PP-tjeneste, fra Bufetat, som MST-terapeut og fra oppdrag for kommunalt barnevern. Hanne har gjennom flere år holdt kurs for ulike personalgrupper i flere kommuner, hun har forelest ved Universitetet i Sørøst-Norge og undervist ved Folkeuniversitetet Sør-Øst. Hanne Holland har skrevet boken Varig atferdsendring hos barn krever varig atferdsendring hos voksne. [-]
Les mer
Nettkurs 5 uker 6 995 kr
Bli trygg på å møte barn med utfordrende atferd. Dette kurset gir deg forståelse om tema og konkrete verktøy til hverdagen. [+]
Få kompetansen du trenger for å stå stødig i møte med barn som utfordrer. Kurset gir deg: Forståelse av  hvordan hjernen har en finger med i spillet når barnet går i affekt Gode analyserverktøy for å finne de beste tiltakene for hvert enkelt barn Kunnskap om å lage gode og konkrete planer som er enkle å følge i hverdagens stress og mas Mange gode eksempler på tiltak i verktøykassen din Bedre forståelse av hvor viktig akkurat DU er for at barnet skal ha det bra Så når du har gjennomført dette onlinekurset, så har du verktøyene du trenger for å ta kontrollen i arbeidet og stå stødig i møte med barn som utfordrer. Kursoversikt- 5 moduler: Modul 1: lær det grunnleggende, barnesyn, atferd som kommunikasjon og betydningen av relasjoner. Modul 2: om grunnleggende behov som alle har, og hvordan vi reagerer når vi opplever å være maktesløse. Det beskrives også hva du kan gjøre med det. Modul 3: handler om forståelsesrammer. Denne modulen tar utgangspunkt i elementer fra traumebevisst omsorg og trygghetssirkelen for å forklare hvorfor noen barn utfordrer. Modul 4: blir mer konkret med innføring i planarbeid. Du får opplæring i å bruke analyseverktøy for å få en god oversikt over barnets situasjon. I tillegg får du en innføring i hvordan du kan lage gode mål og evaluering. Modul 5: Den siste modulen i kurset, og her skal du lære hvordan du setter planen din ut i livet. Du lærer også hva som skal til for å lykkes med planen, uten at det blir for omfattende og bare renner ut i sanden. Du som deltaker får tilsendt i posten samtalekort om traumebevisst omsorg laget av RVTS Sør som en liten takk for at du er med på laget. 14 dagers garanti- ikke fornøyd? Pengene tilbake, uansett grunn! Hvis du starter på kurset, og du av en eller annen grunn bestemmer deg for at dette ikke var for deg, så går det helt fint. Du har nemlig en 14 dagers garanti, og er du ikke fornøyd så får du pengene tilbake, uten problemer. Dette er inkludert i kursprisen: et 5-ukers kursløp fylt med det du trenger for å lykkes med barn som utfordrer Veiledning på oppgaver som kan sendes inn.  5 moduler og 16 leksjoner som du kan se om igjen så mange ganger du måtte ønske Masse spennende kunnskap, både teoretisk og praktisk Kursbevis etter endt kurs Bonus: Meld deg på nå og få tilsendt RVTS Sør sine samtalekort om traumebevisst omsorg, som gir enkle og praktiske råd for hvordan snakke med barn som har en utfordrende atferd, helt uten kostnad. [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
20 Nov
Hvordan kan vi best møte elever med bekymringsfullt skolefravær, både på individ- og systemnivå? [+]
I dette kurset ser vi på hvordan du kan gi skolen din et løft når det gjelder elever med denne type fravær. Kursholder jobber i dag som sosialpedagogisk leder på en 1-10 skole, som har gitt seg selv betegnelsen nærværsskole. Hun vil ta for seg hvilke enkle, men effektive grep man som skole kan ta, for å forebygge og redusere fravær.  Kurset omfatter både det systemiske og det praktiske arbeidet med skolefravær, og det systemiske perspektivet vil ligge som en grunnbjelke gjennom hele kursdagen. Kursholder vil først gi en teoretisk innføring i temaet fravær for å legge et grunnlag for en dypere forståelse av fenomenet. Bekymringsfullt og alvorlig skolefravær vil defineres, og du vil få et innblikk i fenomenets omfang. I denne delen vil temaer som tidlige tegn, årsaksforklaringer, opprettholdende faktorer og konsekvenser av alvorlig og vedvarende skolefravær berøres.  Videre vil kursholder ta for seg den praktiske siden ved skolefravær. Hun vil ta utgangspunkt i fortellinger og positive erfaringer fra ungdomslosarbeidet og skissere mulige endringer og justeringer i skolens rutiner. Skole-hjem-samarbeid vil bli berørt, så vel som samarbeid mellom skole og øvrig hjelpeapparat. For deg som jobber direkte med eleven vil du få innsikt i fremgangsmåter og tiltak som har gitt gode resultater i fastlåste situasjoner, og som tydeliggjør betydningen av elevens tilstedeværelse. Du vil få innføring i bruk av konkrete verktøy og gitt tilgang til en tiltaksbank og andre nyttige redskaper for blant annet avdekking av årsaker til fravær. Kursholder Silje Hrafa Tjersland er barnevernspedagog med lang erfaring fra arbeid med barn og ungdom. Hun har i tillegg til arbeidserfaring fra spesialisthelsetjeneste, psykiatri og rusfelt, mange års erfaring fra arbeid i skolen. Silje arbeidet i perioden 2014-2017 som prosjektkoordinator i prosjekt Ungdomslos i Frogn kommune – et prosjekt som har til formål å hindre alvorlig skolefravær. Siden høsten 2017 har Silje vært ansatt som sosialpedagogisk rådgiver ved Vollebekk skole i Oslo. [-]
Les mer
8 timer 2 900 kr
Hvordan kan vi forstå og hjelpe barn og ungdom med sosiale, emosjonelle og adferdsmessige utfordringer? Et praktisk orientert kurs med professor Ross Greene, forfatter av... [+]
Hvordan kan vi forstå og hjelpe barn og ungdom med sosiale, emosjonelle og adferdsmessige utfordringer?   Bli med på kurs med Ross Greene om Problemløsning Gjennom Samarbeid! Ross Greene gir oss praktiske og konkrete svar på hvordan vi kan jobbe og skape samarbeid også der ting har vært fastlåst, vanskelig, og kanskje også “eksplosivt”. Ross Greenes metode Problemløsning Gjennom Samarbeid, PGS, er praktisk, konkret, og brukt i familier, i barnehage, skole, barnevern, fengsler, og andre institusjoner.   Barn som blir ekstremt sinte, frustrerte, noen ganger voldsomme, og som har for vane å eksplodere ofte og for tilsynelatende ingenting, kan være meget utfordrende og slitsomme å omgås. Foreldre, førskolelærere, lærere og andre som opplever dette daglig vet alt om dette. Ofte har de prøvd alt, men lite hjelper. Hva gjør en da? Dette gir Ross Greene gode og praktiske svar på. Informasjon om datoer og kurssteder finner du på våre nettsider:   https://famlab.no/problemlosing-gjennom-samarbeid/   Uttalelser fra tidligere deltagere. “Meget matnyttig kurs! Du blir presentert for praktiske løsninger på utfordrende problemer”. “Det var en stor hjelp for oss som foreldre å lese “Eksplosive barn” og endelig bli møtt med forståelse og empati for de såkalte “umulige” barna”. “Jeg svært godt fornøyd med kurset. Helt strålende. Dette er det så altfor få som bruker og forstår da de fremdeles tror at økt porsjon av straff og belønning skal føre dem til målet når det ikke har ført fram tidligere. Endelig”. “Dette har jeg ventet på. Jeg er evig takknemmelig til Ross Greene. Vi har brukt det med vår sønn i 1 år med meget god effekt. Videre er det et verktøy jeg bruker nærmest daglig i arbeide med foreldre med utfordrende barn”. “Jeg hadde fra før av arbeidet litt med Ross Green’s problemløsninger og metoder og med veldig gode resultater der andre metoder overhodet ikke hjalp”. “Jeg anbefaler alle som jobber med utfordrende/eksplosive barn dette seminaret og gleder meg til å la de jeg møter dra nytte av det jeg har lært! ” “Ross Greene har gitt meg en optimisme og tro på at forandring er mulig”   [-]
Les mer
Smart Kompetanse har lang erfaring i arbeid med barn, unge og voksne som utviser ulik grad av utfordrende adferd. [+]
Kurset FORUT (Forebygging og mestring av utfordrende adferd) er et kurs som er lagt opp som en kombinasjon av teori og praksis.  Kursinnhold:  - Etikk, aggresjonsforståelse og lovverk - Relasjonskompetanse og ressursfokus - Refleksjons- og håndteringsverktøy - Holdninger og dempende kommunikasjon - Beskyttelses- og friggjøringsteknikker  1. Modul 1: FORUT-kurs med varighet en kursdag: - Dette er et tilbud mest egnet for barnehager, skoler og andre, hvor man bruker omtrent to til tre timer av kursdagen til å trene på beskyttelses- og frigjørings-teknikker i tillegg til den teoretiske delen av kurset. 2. Modul 2: FORUT-kurs med varighet to kursdager: - Dette er et tilbud som passer best for institusjoner og arbeidsplasser, hvor man oftere opplever utofrdrende adferd og utagering og må ta i bruk beskyttelses- og frigjøringsteknikker i større grad.  3. Modul 3: FORUT-kurs med varighet tre kursdager: - Dette er et tilbud hvor man tar for seg inngående teori og praksis i forhold til mestring av utfordrende adferd. I tillegg vil instruktørene demonstrere og deltakerne trene på beskyttelses- og frigjøringsteknikker, i langt større grad enn ved de andre modulene. Vi tilbyr også veiledning og oppfølging av personal med utgangspunkt i valgte moduler.    Hvis dere er en avdeling, en skole/barnehage, en institusjon eller annen instans, som ønsker å bestille FORUT-kurset, legger vi gjerne tilrette for å tilpasse kurset, slik at vektlegging av innhold kan tilrettelegges etter deres behov. Slik kan dere dermed implementere det dere lærer på kurset, på en best mulig måte på deres respektive arbeidsplasser.   Ta gjerne kontakt med oss hvis dere har behov for ytterligere informasjon vedrørende FORUT eller andre kurstilbud i regi av Smart Kompetanse!   [-]
Les mer
12 timer 5 400 kr
Januar 2021: Kurset gir innføring i tradisjonell og digital administrering av WISC-V. I kursets tolkningsdel blir ulike sider ved tolkning forklart. [+]
Kurset gir innføring i tradisjonell og digital administrering av WISC-V. I kursets tolkningsdel blir ulike sider ved tolkning forklart. Tolkningsteori, som er retningsgivende for hva testresultatet kan fortelle oss, blir presentert. Ulike teorier om intelligens og kognitive funksjoner blir gjennomgått. Blant annet blir CHC-teori, som kan beskrives som et begrepsapparat om kognitive evner, beskrevet og forklart. Til slutt går vi gjennom rapportskriving, og testdeltakerne får utdelt testprofiler med rapporter skrevet av kursholder.   Våren 2017 ble WISC-V lansert i Norge. Det er flere endringer, deriblant tre nye deltester og ny faktorstruktur. I tillegg til de fire indeksene man kunne beregne i WISC-IV, er visuospatial indeks ny i WISC-V. Man kan også beregne flere sekundære indekser. En annen nyvinning er at man gjennom Pearsons internettbaserte plattform Q-interactive kan administrere testen digitalt. Den norske versjonen av WISC-V er resultatet av et skandinavisk samarbeidsprosjekt.   Kursholder er Helge Galta, Cand.polit. med hovedfag i psykologi. Helge Galta driver Galta testkompetanse, har arbeidet i PP-tjenesten siden 2004 og underviser i testpsykologi ved flere norske universiteter. Høsten 2014 ga Helge Galta ut boken Tolkning av WISC-IV. Teori og praksis på Universitetsforlaget.   Kurset er godkjent som vedlikeholdsaktivitet for psykologspesialister av Norsk psykologforening.   Kurset går over to dager og gir kursdeltakeren innføring i:     Administrering Manuell og digital og administrering blir gjennomgått. Riktig administrering er avgjørende for gyldige testresultater. Støtteark, som gjør manuell administrering enklere, blir sendt pr. e-post i forkant av kurset. Digital administrering (Q-interactive) blir gjennomgått på storskjerm.    Tolkning og rapportskriving En kompetent testbruker har kunnskap om psykometri, metode, statistikk, tolkningsteori, intelligensteori og den enkelte test han eller hun anvender. I dette kurset gjennomgås det viktigste for å administrere og tolke WISC-V på en etisk forsvarlig måte.   Ved å forstå metode og statistikk vurderer man IQ- og indeksskårene riktig. Det er gjennom denne kunnskapen man finner ut hva testresultatet indikerer og hva som skal med i rapporten. Tolkningsteori forteller oss hvor robuste ulike testskårer er. Gjennom ulike studier har man sett at fullskala IQ-skår og indeksskårene er robuste, og at de derfor bør ha en sentral plass i tolkning av testresultater. På den andre siden har studier vist at enkeltstående deltestskårer ikke er robuste. Enkeltstående deltestskårer bør derfor ikke vies mye oppmerksomhet ved tolkning.   I dag har intelligensteori en sentral plass i tolkning av testresultater. CHC-teori forteller oss hva som måles i ulike evnetester. Nevrologisk forståelse av intelligens hjelper oss til å forstå hvorfor det er individuelle forskjeller i prestasjoner på skole og i jobb. Teorier om arbeidshukommelse og prosesseringshastighet bidrar til å forstå hvorfor klasseromssituasjonen og andre kognitivt krevende oppgaver, kan være vanskelige for mange barn. Vi vet også at ulike miljøbetingelser er av avgjørende betydning for kognitiv utvikling.   Forskjellige diagnosegrupper kjennetegnes av ulike kognitive vansker. Fullskala IQ-skår under 70 er et kriterium ved diagnostisering av psykisk utviklingshemning. I andre utredninger er ikke sammenhengen mellom testskår og diagnose like åpenbar. På gruppenivå ser man likevel at bestemte kliniske populasjoner tenderer til å vise kognitive vansker. Personer med ADHD tenderer til å ha nedsatt fullskala IQ-skår og nedsatt skår på mål av arbeidshukommelse og prosesseringshastighet. Personer med autismespekterforstyrrelser tenderer også til å få nedsatt skår på indekser som måler arbeidshukommelse og prosesseringshastighet. Det forskes mye på kognitiv fungering i ulike diagnosegrupper, og det er mange interessante diskusjoner både når det gjelder testresultater og nevrologisk forståelse av kognitiv funksjon. Det fremholdes blant annet at de kognitive vanskene til personer med ADHD skyldes saktere og mer varierende informasjonsprosessering. Nevrologisk forklares dette med at personer med ADHD har vansker med å endre hjernens aktivering fra hviletilstand til en aktiv kognitiv tilstand.       Rapportskriving er en viktig del av evnetesting. Gjennom rapporten skal man med ett lett og forståelig språk forklare barnets testresultater. Man tolker testresultatet, og i rapporten skriver man hvordan et slikt resultat kan bidra til å forstå barnets kognitive prestasjoner utenfor testrommet. I testrapporter skriver man også ofte om tiltak. Å forstå hvorfor et barn strever er avgjørende for å legge best til rette for videre læring og utvikling.        [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.