IT-kurs
Nordland
Du har valgt: Gildeskål
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff ( i Gildeskål ) i IT-kurs
 

Nettkurs 40 minutter 5 600 kr
MoP®, er et rammeverk og en veiledning for styring av prosjekter og programmer i en portefølje. Sertifiseringen MoP Foundation gir deg en innføring i porteføljestyring me... [+]
Du vil få tilsendt en «Core guidance» bok og sertifiserings-voucher slik at du kan ta sertifiseringstesten for eksempel hjemme eller på jobb. Denne vil være gyldig i ett år. Tid for sertifiseringstest avtales som beskrevet i e-post med voucher. Eksamen overvåkes av en web-basert eksamensvakt.   Eksamen er på engelsk. Eksamensformen er multiple choice - 50 spørsmål skal besvares, og du består ved 50% korrekte svar (dvs 25 av 50 spørsmål). Deltakerne har 40 minutter til rådighet på eksamen.  Ingen hjelpemidler er tillatt.   Nødvendige forkunnskaper: Ingen [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 dager 13 500 kr
29 Apr
XML er en moden standard for å utveksle informasjon mellom applikasjoner. Med XML og relaterte standarder som XSL(T) og XQuery er det mulig å utvikle distribuerte nettbas... [+]
Kursinstruktør Terje Berg-Hansen Terje Berg-Hansen har bred erfaring fra prosjektledelse, utvikling og drift med små og store databaser, både SQL- og NoSQL-baserte. I tillegg til å undervise i etablerte teknologier leder han også Oslo Hadoop User Group, og er levende interessert i nye teknologier, distribuerte databaser og Big Data Science.    Kursinnhold XML er en moden standard for å utveksle informasjon mellom applikasjoner. Med XML og relaterte standarder som XSL(T) og XQuery er det mulig å utvikle distribuerte nettbaserte tjenester for utveksling av data i et standardisert format.    Målsetting Deltakerne vil etter kurset ha en grunnleggende forståelse av og kjennskap til hvorfor og hvordan XML kan anvendes for å oppnå en bedre utveksling og deling av strukturert og ustrukturert informasjon.   Forkunnskaper Grunnleggende kunnskaper om internett, HTML og CSS er en fordel, men ikke nødvendig for å ta dette kurset.   Kursinnhold Introduksjon Introduksjon til XML og XML-relaterte teknologier, som XPath, XQuery og XSL XML-verktøy Editorer og verktøy for validering, søk og endring av XML Grunnleggende XML XML struktur og syntaks. Gjennomgang av målene for XML. Lage og utforme XML dokumenter Navnerom (namespaces) Oppretting og bruk av navnerom for å skille elementer og funksjoner med samme navn. Validering av  XML Gjennomgang av teknologier som Document Type Definitions (DTD's) og XML Schemas for å kontrollere og styre struktur og data i XML filer Presentasjon av XML Bruk av html og CSS til å presentere XML data Søking i XML Søk i XML-dokumenter med XPath . Introduksjon til XSL(T) Kort om XSL og XSL Transformations. Bruk av XSLT til å formatere, sortere, filtrere og konvertere XML Data   Gjennomføring Kurset gjennomføres med en kombinasjon av online læremidler, gjennomgang av temaer og problemstillinger og praktiske øvelser. Det er ingen avsluttende eksamen, men det er øvelsesoppgaver til hovedtemaene som gjennomgås.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 dager 20 000 kr
In this course, the students will implement various data platform technologies into solutions that are in line with business and technical requirements including on-premi... [+]
The students will also explore how to implement data security including authentication, authorization, data policies and standards. They will also define and implement data solution monitoring for both the data storage and data processing activities. Finally, they will manage and troubleshoot Azure data solutions which includes the optimization and disaster recovery of big data, batch processing and streaming data solutions. Agenda Module 1: Azure for the Data Engineer -Explain the evolving world of data-Survey the services in the Azure Data Platform-Identify the tasks that are performed by a Data Engineer-Describe the use cases for the cloud in a Case Study Module 2: Working with Data Storage. -Choose a data storage approach in Azure-Create an Azure Storage Account-Explain Azure Data Lake storage-Upload data into Azure Data Lake Module 3: Enabling Team Based Data Science with Azure Databricks. -Explain Azure Databricks and Machine Learning Platforms-Describe the Team Data Science Process-Provision Azure Databricks and workspaces-Perform data preparation tasks Module 4: Building Globally Distributed Databases with Cosmos DB. -Create an Azure Cosmos DB database built to scale-Insert and query data in your Azure Cosmos DB database-Provision a .NET Core app for Cosmos DB in Visual Studio Code-Distribute your data globally with Azure Cosmos DB Module 5: Working with Relational Data Stores in the Cloud. -SQL Database and SQL Data Warehouse-Provision an Azure SQL database to store data-Provision and load data into Azure SQL Data Warehouse Module 6: Performing Real-Time Analytics with Stream Analytics. Module 7: Orchestrating Data Movement with Azure Data Factory. -Explain how Azure Data Factory works-Create Linked Services and datasets-Create pipelines and activities-Azure Data Factory pipeline execution and triggers Module 8: Securing Azure Data Platforms. -Configuring Network Security-Configuring Authentication-Configuring Authorization-Auditing Security Module 9: Monitoring and Troubleshooting Data Storage and Processing. -Data Engineering troubleshooting approach-Azure Monitoring Capabilities-Troubleshoot common data issues-Troubleshoot common data processing issues Module 10: Integrating and Optimizing Data Platforms. -Integrating data platforms-Optimizing data stores-Optimize streaming data-Manage disaster recovery [-]
Les mer
Oslo 5 dager 27 900 kr
27 May
27 May
14 Oct
ISO 27032 Lead Cybersecurity Manager [+]
ISO 27032 Lead Cybersecurity Manager [-]
Les mer
Bergen Trondheim Og 1 annet sted 5 dager 27 450 kr
27 May
03 Jun
03 Jun
AZ-400: Designing and Implementing Microsoft DevOps solutions [+]
AZ-400: Designing and Implementing Microsoft DevOps solutions [-]
Les mer
2 dager 14 900 kr
ISO/IEC 27701 Foundation [+]
ISO/IEC 27701 Foundation [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs 2 semester 45 000 kr
Mange arbeidsgivere etterspør kunnskap om digital markedsføring. Lær deg å lage godt, engasjerende digitalt innhold brukerne dine vil ha. [+]
Etter kurset Digital markedsføring, skal du ha grunnleggende kunnskaper innen dataanalyse og kjenne til digitale mediers rolle innen markedsføring. Du skal beherske digital markedsføring, strategi og planlegging, samt jus og etikk innenfor samme tema. Du skal bli i stand til å analysere effekten av strategi og kampanjer. Du skal vite hvordan nettsidene optimaliseres, samt hvordan man etablerer og drifter digitale annonser. Du skal kunne lede digitale kampanjer og ha kunnskap om hvilken betydning en god digital strategi har innen digital markedsføring. Studiet er både praktisk og teoretisk rettet – med hovedvekt på å løse praktiske obligatoriske oppgaveløsning basert på teoretisk kunnskap. Studentene vil gjennom studieåret gjennomføre en rekke individuelle og gruppebaserte praktiske og teoretiske oppgaver knyttet til de forskjellige undertema. [-]
Les mer
Nettkurs 3 timer 3 120 kr
I de fleste prosjekter skal bygget/byggene plasseres geografisk i henhold til et koordinatsystem. [+]
NTI leverer opplæring for å forenkle og effektivisere din arbeidshverdag Årlig utdanner over 8.000 personer seg i ulike CAD- og BIM-løsninger hos NTI.Vi har mer enn 70 forskjellige kurs innen fagområdene CAD/BIM-, Industri, Prosess, Plant og Infrastruktur- og dokumenthåndtering, og i snitt har våre 100 konsulenter og instruktører mer enn 10 års erfaring med opplæring og konsulenttjenester. Hvordan få riktig oppsett av koordinater i prosjekt? Dette er et tema NTI merker stor pågang rundt til support, og henvendelsene kommer fra disipliner som byggteknikk, VVS og elektro i tillegg til arkitekt. Det er ofte arkitekten som setter opp koordinatene i Revit. Hvis utgangspunktet er feil, påvirkes dette i alle andre disipliner også. Spesielt der det er krav til at utvekslingsformatet er IFC. På dette online-kurset vil du lære: Forskjellen mellom de ulike koordinatsystemene Hva er et lokalt nullpunkt Sette opp reelle koordinater (Survey) «Best Practice» i oppsett av koordinater fra start Samhandling ved utveksling av filer og koordinater Behandle flere koordinatsystemer i samme prosjekt IFC export/import i forhold til delte koordinater Det kan gå noe tid mellom hver gang du setter opp koordinater, og det er lett å glemme prosessen. Etter gjennomført kurs, får du en «step by step» dokumentasjon, som kan benyttes som oppslagsverk senere.  Kurs på dine betingelser!Ditt firma har kanskje investert i ny CAD-programvare, oppgradert til ny versjon, oppdatert til ny programvare eller dere trenger rett og slett oppfriskning. Da er det på tide å investere i kompetanse for dine ansatte! Kontakt vår kurskoordinator Wenche, telefon 21 40 27 89 eller epost. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 5 dager 31 000 kr
This five-day VMware course features intensive hands-on training that focuses on installing, configuring, and managing VMware vSphere 8, which includes VMware ESXi 8 and ... [+]
COURSE OVERVIEW  This course prepares you to administer a vSphere infrastructure for an organization of any size. This course is the foundation for most VMware technologies in the software-defined data center. Product Alignment: VMware ESXi 8.0 VMware vCenter 8.0 TARGET AUDIENCE System administrators System engineers COURSE OBJECTIVES By the end of the course, you should be able to meet the following objectives: Install and configure ESXi hosts Deploy and configure vCenter Use the vSphere Client to create the vCenter inventory and assign roles to vCenter users Create virtual networks using vSphere standard switches and distributed switches Create and configure datastores using storage technologies supported by vSphere Use the vSphere Client to create virtual machines, templates, clones, and snapshots Create content libraries for managing templates and deploying virtual machines Manage virtual machine resource allocation Migrate virtual machines with vSphere vMotion and vSphere Storage vMotion Create and configure a vSphere cluster that is enabled with vSphere High Availability (HA) and vSphere Distributed Resource Scheduler Manage the life cycle of vSphere to keep vCenter, ESXi hosts, and virtual machines up to date COURSE CONTENT 1 Course Introduction Introductions and course logistics Course objectives 2 vSphere and Virtualization Overview Explain basic virtualization concepts Describe how vSphere fits in the software-defined data center and the cloud infrastructure Recognize the user interfaces for accessing vSphere Explain how vSphere interacts with CPUs, memory, networks, storage, and GPUs 3 Installing and Configuring ESXi Install an ESXi host Recognize ESXi user account best practices Configure the ESXi host settings using the DCUI and VMware Host Client 4 Deploying and Configuring vCenter Recognize ESXi hosts communication with vCenter Deploy vCenter Server Appliance Configure vCenter settings Use the vSphere Client to add and manage license keys Create and organize vCenter inventory objects Recognize the rules for applying vCenter permissions View vCenter logs and events 5 Configuring vSphere Networking Configure and view standard switch configurations Configure and view distributed switch configurations Recognize the difference between standard switches and distributed switches Explain how to set networking policies on standard and distributed switches 6 Configuring vSphere Storage Recognize vSphere storage technologies Identify types of vSphere datastores Describe Fibre Channel components and addressing Describe iSCSI components and addressing Configure iSCSI storage on ESXi Create and manage VMFS datastores Configure and manage NFS datastores 7 Deploying Virtual Machines Create and provision VMs Explain the importance of VMware Tools Identify the files that make up a VM Recognize the components of a VM Navigate the vSphere Client and examine VM settings and options Modify VMs by dynamically increasing resources Create VM templates and deploy VMs from them Clone VMs Create customization specifications for guest operating systems Create local, published, and subscribed content libraries Deploy VMs from content libraries Manage multiple versions of VM templates in content libraries 8 Managing Virtual Machines Recognize the types of VM migrations that you can perform within a vCenter instance and across vCenter instances Migrate VMs using vSphere vMotion Describe the role of Enhanced vMotion Compatibility in migrations Migrate VMs using vSphere Storage vMotion Take a snapshot of a VM Manage, consolidate, and delete snapshots Describe CPU and memory concepts in relation to a virtualized environment Describe how VMs compete for resources Define CPU and memory shares, reservations, and limits 9 Deploying and Configuring vSphere Clusters Create a vSphere cluster enabled for vSphere DRS and vSphere HA View information about a vSphere cluster Explain how vSphere DRS determines VM placement on hosts in the cluster Recognize use cases for vSphere DRS settings Monitor a vSphere DRS cluster Describe how vSphere HA responds to various types of failures Identify options for configuring network redundancy in a vSphere HA cluster Recognize vSphere HA design considerations Recognize the use cases for various vSphere HA settings Configure a vSphere HA cluster Recognize when to use vSphere Fault Tolerance 10 Managing the vSphere Lifecycle Enable vSphere Lifecycle Manager in a vSphere cluster Describe features of the vCenter Update Planner Run vCenter upgrade prechecks and interoperability reports Recognize features of vSphere Lifecycle Manager Distinguish between managing hosts using baselines and managing hosts using images Describe how to update hosts using baselines Describe ESXi images Validate ESXi host compliance against a cluster image and update ESXi hosts Update ESXi hosts using vSphere Lifecycle Manager Describe vSphere Lifecycle Manager automatic recommendations Use vSphere Lifecycle Manager to upgrade VMware Tools and VM hardware   [-]
Les mer
Analyse med Pivottabeller og Power Pivot [+]
Dette er et spesialkurs som fokuserer på analyse av store datasett ved hjelp av Pivottabell og Power Pivot, samt formelbasert analyse. Målet er å få frem styrker og svakheter ved de forskjellige metodene, og å se litt på hvilke forutsetninger som påvirker valg av løsning. For å ha utbytte av dette kurser forutsettes at man er vant bruker av Excel. Pivot og Power Pivot blir gjennomgått fra begynnelsen, så man trenger ikke være kjent med disse verktøyene fra før. Betingede formler kan være ganske krevende, så det er en fordel å være litt trygg på formelskriving. I en kurssituasjon blir selvsagt kurset tilpasset deltagernes nivå og forkunnskaper. I kurset gjennomgås bl.a.: Kontroll/gjennomgang av en del sentral funksjonalitet – bl.a. absolutte, relative og blandede referanser. Sammendrag av data fra flere ark i samme eller flere arbeidsbøker, bl.a. gjennomgående summering og tabulering v.hj.a. INDIREKTE-funksjonen. Betingende sammendrag v.hj.a. matriseformler og funksjoner Modifisere datasett med FINN.RAD, FINN.KOLONNE, matriseformler og andre teknikker Pivottabell, hvor vi bl.a. ser på: Sette sammen data fra forskjellige grunnlag før pivotering Vise dataserie på forskjellige måter (sum, gjennomsnitt, prosentfordelt, etc.) Hvordan foreta beregninger rett i pivottabellen, f.ex. inntekter – kostnader = resultat Pivottabell hvor datagrunnlaget er oppdelt i flere forskjellige Pivottabell rett mot en spørring i en database Power Pivot Forskjeller (og likheter) med «vanlig» Pivottabell Når forlater vi den vanlige pivottabellen til fordel for Power Pivot? Fordeler og ulemper med Pivot og Power Pivot. Lage Power Pivot-tabell med data fra flere forskjellige datasett. [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Planlegging av linuxtjenere, installasjon av tjenester som filtjener, utskrift, dns, dhcp, dynamisk webtjener, epost, katalogtjenester, fjernadministrasjon, scripting og ... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Studenten bør kunne installere linux, og kjenne til enkle linuxkommandoer som f.eks. «ls». Nybegynnere uten erfaring med linux anbefales å starte med emnet Praktisk Linux, som gir disse forkunnskapene. Innleveringer: Øvinger: 8 av 12 må være godkjent. Vurderingsform: Skriftlig eksamen 3t (60%) og mappe (40%), der alle øvinger er med i mappevurderingen. Ansvarlig: Helge Hafting Eksamensdato: 18.12.13 / 27.05.14         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet skal studenten ha følgende samlede læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kan legge planer for en ny tjenermaskin- kan forklare bruk av ulike filsystemer, kvoter og aksesskontrollister FERDIGHETER:Kandidaten:- kan installere linux og vanlig tjenerprogramvare- kan vedlikeholde oppsettet på en tjenermaskin, som regel ved å tilpasse konfigurasjonsfiler- kan lete opp informasjon på nettet, for å løse drifts- og installasjonsproblemer GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- kan vurdere linuxprogramvare for å dekke en organisasjons behov for tjenester Innhold:Planlegging av linuxtjenere, installasjon av tjenester som filtjener, utskrift, dns, dhcp, dynamisk webtjener, epost, katalogtjenester, fjernadministrasjon, scripting og automasjon.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Linux systemdrift 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 1 600 kr
Webinaret passer for deg som har de grunnleggende ferdighetene i Excel, men som vil lære mer om verktøyene i programmet. [+]
  Webinaret passer for deg som har de grunnleggende ferdighetene i Excel, men som vil lære mer om verktøyene i programmet. På kurset vil vi vise deg hvordan du kan jobbe mer effektivt ved å ta i bruk flere verktøy som ligger i systemet. Målet er at du etter endt kurs skal kunne jobbe raskere og mer effektivt når du produserer regneark. Temaer på webinaret: Datatyper i Excel Autofyll og serier Formatering og betinget formatering Formler med absolutte, relative og blandede referanser Bruk av navn i formler Noen praktiske funksjoner Lister og tabeller med sortering og filtrering Bygge diagram raskt og enkelt   Pris: 1600 kroner (Ansatte og studenter ved UiS har egne betingelser)   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 dager 17 350 kr
02 May
Due to the Coronavirus the course instructor is not able to come to Oslo. As an alternative we offer this course as a Blended Virtual Course. [+]
Blended Virtual CourseThe course is a hybrid of virtual training and self-study which will be a mixture of teaching using Microsoft Teams/Zoom for short bursts at the beginning of the day, then setting work for the rest of the day and then coming back at the end of the day for another on-line session for any questions before setting homework in the form of practice exams for the evening. KursinnholdDette 2-dagers kurset passer for deg som ønsker å ta en sertifisering innen Agile Testing. Kurset bygger på ISTQB Foundation syllabus og gir deg grunnleggende ferdigheter innen Agile testing. Kursdato: 14.-15. desember, eksamen 16. desember, kl. 09:00-10:15 Bouvet sine kursdeltakeres testresultater vs ISTQB gjennomsnitt. On completion the Agile Tester will be able to: 1. Understand the fundamentals of Agile Software Development How the various agile approaches differ and understanding the concepts of the Agile ManifestoHow the tester needs to adapt in the agile process for maximum effectiveness. Apply the various aspects relating to agile, such as:o Writing and reviewing User Storieso Working in a continuous integrated environment ando Performing agile retrospectives to improve the process 2. Apply the fundamental Agile testing principles, practices and processes How testing differs when working in an agile lifecycle compared to a more traditional lifecycleHow to work in a highly collaborative and integrated environment.How independent testing can be used within an agile projectHow to report progress and the quality of the product to business stakeholdersUnderstand the role and skills of a tester within an agile team 3. Know the key testing methods, techniques and tools to use within an Agile project Understand Test Driven Development (TDD), Acceptance Driven Development (ADD), Behaviour Driven Development (BDD) and the concepts of the Test Pyramid.Perform the role of a tester within a Scrum teamo Perform test estimation and assess product quality risks within an agile projecto Interpret the information produced during an agile project to support test activitieso Write ADD test caseso Write test cases for both functional and non-functional user storieso Execute exploratory testing within an agile projectRecognise the various tools available to the tester for the various agile activities The exam The ISTQB® Agile Testing exam is a 1 hour 15 minute multiple-choice exam with the pass mark being 65%. You must hold the ISTQB® Foundation certificate in software testing in order to sit this exam.The exam is a remote proctored exam. [-]
Les mer
Oslo Bergen Og 3 andre steder 1 dag 6 900 kr
13 May
13 May
03 Jun
Kom i gang med Power BI Desktop [+]
Kom i gang med Power BI Desktop [-]
Les mer
Nettkurs 2 timer 1 990 kr
Filer i SharePoint lagres i bibliotek. Her tar vi en grundig gjennomgang av bibliotek og tilpasningsmuligheter for disse, som versjonering, maler og Office-integrasjon. [+]
Filer i SharePoint lagres i bibliotek. Her tar vi en grundig gjennomgang av bibliotek og tilpasningsmuligheter for disse, som versjonering, maler og Office-integrasjon. Webinaret varer i 2 timer og består av to økter à 45 min. Etter hver økt er det 10 min spørsmålsrunde. Mellom øktene er det 10 min pause. Webinaret kan også spesialtilpasses og holdes bedriftsinternt kun for din bedrift.   Kursinnhold:   Om bibliotek Møt biblioteksmalene i SharePoint Opplasting, nedlasting Office-programmene og bibliotek Områdepapirkurv   Tilpasse bibliotek Endre Office-mal for et bibliotek Tilpass kolonner og metadata   Tips til bibliotek Bruke kolonner i Word Bibliotek i Windows Utforsker   Utvidet om bibliotek Gjennomgang av versjonering Bli kjent med godkjenning Arkivering og Send til   Veien videre Introduksjon til innholdstyper Introduksjon til dokumentsenter og innholds-sortering 3 gode grunner til å delta 1. Møt SharePoint sine bibliotek-apper og lær måter å åpne og lagre i bibliotek og håndtere innholdet 2. Forstå mer om versjonering, godkjenning og arkivering 3. Bli kjent med dokumentsenter og innholds-sortering   [-]
Les mer