IT-kurs
Oslo
Du har valgt: Ullern
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Sentrum 2 dager 10 900 kr
27 Apr
02 Jun
Ønsker du å lære hvordan du lager forskjellige Word maler og utformer brukervennlige grensesnitt? Vil du i tillegg vite hvordan du lager dialogbokser som brukeren kan ... [+]
Ønsker du å lære hvordan du lager forskjellige Word maler og utformer brukervennlige grensesnitt? Vil du i tillegg vite hvordan du lager dialogbokser som brukeren kan fylle ut slik at dataene blir plassert på riktig sted i dokumentet? Da er ”Dokumentmaler i Word med Visual Basic” kurset for deg! Kurset kan også spesialtilpasses og holdes bedriftsinternt i deres eller våre lokaler.   Kursinnhold:   Dag 1   Enkle maler Begreper. Forstå forskjellen på mal og dokument. Topp- og bunntekst. Hvordan sørge for at kun forsiden har logo og ikke eventuelle påfølgende sider? Skjemamaler. Lær å bruke skjemafelter for å sikre at annen tekst i dokumentet er låst. Navigering. Hvordan lage maler som gjør det enkelt for brukeren å navigere til riktig sted? Introduksjon til Visual Basic (VBA) Dato. Lær å sette inn dagens dato på en sikker måte. Bokmerker. Få kunnskap om hva bokmerker er og hvordan disse brukes i malsammenheng Prinsipper for VBA. Lær om variabler, IF-setninger, meldingsbokser og løkker Oppstart av mal. Lær hvordan du kan lage automatikk knyttet til oppstart av en mal, som for eksempel innsetting av dagens dato, navn og initialer.   Dag 2   Egendefinert dialogboks Design. Lær hvordan du designer en dialogboks med tekstbokser, kombinasjonsbokser og knapper. Oppstart. Få kunnskap om hvordan dialogbokser kan gjøres tilgjengelig for malbrukeren   Feilsøking Finne feil. Lær om feilsøkingsmuligheter i VBA for å rette opp kode.   4 gode grunner til å velge KnowledgeGroup 1. Best practice kursinnhold 2. Markedets beste instruktører 3. Små kursgrupper 4. Kvalitets- og startgaranti   [-]
Les mer
3 dager 17 000 kr
Kurset gir deg en fordypning i begreper, prosesser, retningslinjer og metoder knyttet til Service Design-fasen. Kurset dekker styring og kontroll av aktiviteter og teknik... [+]
Dette er et av fem kurs innen ITIL® Service Lifecycle, og det retter seg mot deltagere som behøver kunnskaper om praksis og tilpasning innen ITIL Service Lifecycle. Hovedfokuset ligger på ledelsesperspektivet for Service Management. Hvert kurs bygger på en av ITILs kjernebøker. Kurset gir deg en fordypning i begreper, prosesser, retningslinjer og metoder knyttet til Service Design-fasen. Kurset dekker styring og kontroll av aktiviteter og teknikker innenfor Service Design, men ikke detaljer innen de understøttende prosesser. Kurset har en interaktiv tilnærming med kombinasjon av undervisning, diskusjoner og casestudier for å gi deltagerne praktisk anvendbare kunnskaper som de kan begynne å bruke umiddelbart. En integrert casestudie gir deltakerne god forståelse for hvordan ITIL beste praksis kan brukes for å forbedre IT-ytelsen. Praktiske oppgaver blir brukt gjennom hele kurset for å forsterke læringsprosessen. Samtidig vil kurset legges opp slik at det forbereder deltagerne til eksamen som avholdes på kursets siste dag. Kurset går over 3 dager fra kl 09.00-16.30. Deltagerne vil få hjemmearbeid etter hver kursdag for å forberede seg til neste dag, så det bør påregnes kveldsarbeid og selvstudie mens kurset pågår.   Deltagelse på dette kurset vil gi deg flg kompetanse: Forstå Service Management i praksis og Service Design prinsipper, hensikt og mål Forstå hvordan alle Service Design-prosessene samhandler med andre livssyklus prosesser De sub-prosesser, aktiviteter, metoder og funksjoner som brukes i hver av Service Design-prosessene Roller og ansvar innenfor Service Design, samt aktiviteter og funksjoner for å oppnå optimal drift Hvordan man måler Service Design ytelsen Forstå teknologi og krav til implementering til støtte for Service Design Utfordringene, kritiske suksessfaktorer og risikoer forbundet med Service Design   [-]
Les mer
2 dager 12 900 kr
The MoP® (Management of Portfolios) guidance provides senior executives and practitioners responsible for planning and implementing change. [+]
The MoP® (Management of Portfolios) guidance provides senior executives and practitioners responsible for planning and implementing change, with a set of principles, techniques and practices to introduce or re-energize portfolio management. MoP helps organizations answer the fundamental question: Are we sure this investment is right for us and how will it contribute to our strategic objectives? Investment is the key word because portfolio management is about investing in the right change initiatives and implementing them correctly. Are we doing these things right? Are we realizing all the benefits in terms of more effective services and efficiency savings from the changes we are implementing? Course description: The purpose of the Foundation certification is to confirm you have sufficient knowledge and understanding to work as an informed member of a Portfolio Office or in a range of portfolio management roles. The Foundation level is also a pre-requisite for the Practitioner Course objectives: At the end of this course, you will be able to understand the principles, cycles, practices, techniques, roles, responsibilities, documents and organizational context within which portfolio management operates. Specifically to know and understand the: scope and objectives of portfolio management and how it differs from programme and project management benefits from applying portfolio management context within which it operates principles upon which successful portfolio management is based approaches to implementation, the factors to consider in maintaining progress, and how to assess the success of portfolio management purposes of the portfolio management definition and delivery cycles and their component practices, and relevant techniques applicable to each practice purpose and key content of the major portfolio documents scope of key portfolio management roles.   Course content: The Portfolio Management Model  (Cost effectiveness, Objectives and Benefits)  Implement  (Sustain and Measure, Seven steps to implementation, Key factors in sustaining progress, Maturity assessments, Performance metrics)  Strategic and organizational context  (Business as Usual (BAU), Strategic Planning, Budgeting and resource allocation, Programme and Project management, Performance Management, Corporate Governance)  Portfolio management Principles  (Senior Management Commitment, Governance Alignment, Strategy Alignment, Portfolio Office, Energized change culture)  The Portfolio definition practices  (Understand, Categorize, Prioritize, Balance, Plan) The Portfolio delivery practice (Management Control, Benefits Management, Financial Management, Risk Management, Stakeholder Management, Organizational Governance, Resource Management)  Roles and Documentation  (Portfolio Group and Investment committee, Portfolio Progress group and, Change Delivery committee, Business Change Director and Portfolio Director, Portfolio Manager, Portfolio Benefits Manager, Portfolio Management Framework, Portfolio Strategy,Portfolio Delivery Plan, Portfolio Benefits, Management Framework, Portfolio Benefits Realization Plan, Portfolio Financial Plan , Portfolio Resource Schedule, Portfolio stakeholder engagement and communication plan, Portfolio dashboard) [-]
Les mer
Nettundervisning 3 dager 12 500 kr
03 Mar
Arkitektur og samspill med PowerCenter. •Utvikling av mappinger og workflows. Monitorering. Arbeide med parsere..REST api. [+]
  Områder som dekkes vil være: Arkitektur og samspill med PowerCenter Utvikling av mappinger og workflows Monitorering Arbeide med parsere REST api Dag 1: Modul 1: Introduksjon Beskrive Informatica Developer Tool Beskrive bruker interface Opprette prosjekter og foldere Beskrive Model Repository Modul 2: Jobbe med fysiske objekter Definere connections Definere forskjellige typer av objekter Definere en relasjonsdata objekt Definere flat fil objekt Synkronisere flat fil objekt Modul 3: Se på data Kunne forskjellige måter å se data på Definere konfigurasjon av «Viewer» Lese logger Definere monitorering Modul 4: Lage transformasjoner Definere mappinger og transformasjoner Kjenne igjen mapping objekter Kjenne til de viktigste transformasjonene Lage en mapping Dag 2 Modul 5: Deployment Definere en applikasjon Lage, deploye og kjøre en applikasjon Modul 6: Workflows Beskrive en workflow Lage og konfigurere en workflow Modul 7: DT transformasjoner og REST api Vite hva Data Processor er Kunne lage en json parser Kunne lage en Excel parser Dag 3 Modul 7 fortsetter   OM CGI   CGI Group Inc. ble grunnlagt i 1976 og er verdens femte største uavhengige leverandør av tjenester innen IT- og forretningsprosesser. Med 74 000 medarbeidere over hele verden, leverer CGI en portefølje av ende-til-ende løsninger innen avanserte IT- og forretningskonsulenttjenester, systemintegrasjon og utsetting av IT- og forretningsprosesser. CGIs modell med kundenærhet, et globalt leveransenettverk og egne løsninger bidrar til at kundene hurtigere oppnår resultater og bidrar til deres digitale transformasjon. CGI har en samlet årlig omsetning på over 60 milliarder NOK. CGI-aksjene er notert på TSX (GIB.A) og NYSE (GIB). Hjemmeside: www.cginorge.no      [-]
Les mer
Bedriftsintern 3 dager 14 900 kr
This course provides training for handling testing projects and provides hands-on experience with web applications, functional test automation and cross browser test auto... [+]
At the end of Selenium training the delegates will be able to: Use Selenium test suite effectively in real projects Use Selenium for cross browser testing Distribute the tests using Selenium Grid   Course Outline Introduction to automated testing Testing concepts Possibilities and limitations of Selenium Locators Understanding locators ID, CSS, XPath and Name locator types Advanced locators Dynamic locators Building a path Relationships between elements on a path Locating elements with desired text Best practices Selenium WebDriver Java basics Java IDE WebDriver API Troubleshooting Debugging TestNG Assertions Annotations Test suite Parameters Cross-browser testing Reporting Advanced Selenium WebDriver Dynamic content Pop-up windows Screenshots Design patterns Apache Ant Configuring project Running tests [-]
Les mer
3 dager 18 900 kr
DevOps is the practice of operations and development engineers participating together in the entire service lifecycle, from design through the development process to prod... [+]
During this course you will learn all the basic concepts around DevOps and get familiair with tooling to support this process. After this course you will have gathered enough knowledge to start implementing DevOps in your organisation. Ronald Harmsen er en senior konsulent og instruktør basert i Nederland. Ronald har vært profesjonelt utviklet programvare siden 1997 og har valgt. NET som sitt primære utviklingsmiljø siden versjon 1.0. Han har lang erfaring i utvikling av webapplikasjoner med ASP.NET, ASP.NET MVC, WCF, Silverlight og HTML5.       Introduction to DevOps What is it and why should we care? Problems that DevOps solves Concepts Automated builds and testing Continuous Integration Continuous Delivery Continuous Deployment Strategies Culture and behaviours Planning and control Architecture Continuous learning & improvement Monitoring Gathering data Feedback cycles Tools Automation tools Monitoring tools Configuration management Versioning & deployment Introducing DevOps in your organisation Pitfalls and hurdles Measuring success Selling DevOps [-]
Les mer
5 dager 24 000 kr
This five-day, instructor-led course explains how to implement and configure new Windows Server 2016 features and functionality. [+]
This five-day, instructor-led course explains how to implement and configure new Windows Server 2016 features and functionality. This course is for information technology (IT) professionals who want to upgrade their technical skills from Windows Server 2008 or Windows Server 2012 to Windows Server 2016. This course presumes a high level of knowledge about previous Windows Server technologies and skills equivalent to the Microsoft Certified Solutions Associate (MCSA): Windows Server 2008 or Windows Server 2012 credential. This course is not a product-upgrade course, detailing considerations for migrating and upgrading students specific environment to Windows Server 2016. Rather, this course provides updates to students existing Windows Server knowledge and skills, as they pertain to Windows Server 2016.    After completing this course, students will be able to: Install and configure Windows Server 2016. Describe storage in Windows Server 2016. Implement directory services. Implement Active Directory Federation Services (AD FS). Describe networking. Implement Hyper-V. Configure advanced networking features. Implement software-defined networking. Implement remote access. Deploy and manage Windows and Hyper-V containers. Implement failover clustering. Implement failover clustering by using virtual machines. [-]
Les mer
5 dager 32 000 kr
Learn to to manage and deploy Citrix Workspace successfully in the Citrix Cloud. [+]
If you are new to Citrix or if you are planning a move to Citrix Cloud, this course is a necessary step in enabling you with the right training and skills to manage and deploy Citrix Workspace successfully. This foundational administration course covers the aspects of installing, configuring and managing a Citrix Virtual Apps and Desktops 7 environment, how to manage an on-premises Citrix solution and migrate from an on-premises solution to cloud using the Citrix Cloud management plane.   This five-day course replaces CXD-210: Citrix Virtual Apps and Desktops 7.1x Administration, and will teach you how to deploy, install, configure, setup profile management, configure policies, printing and basic security features for on-premises Virtual Apps and Desktop solution building, and then migrating to Citrix Cloud.   Course goals Gain foundational knowledge of Citrix Virtual Apps and Desktops 7 How to install, configure, and manage a Citrix Virtual Apps and Desktops 7 site and Cloud connectors Identify the considerations between Citrix Virtual Apps and Desktops on-premises and the Citrix Virtual Apps and Desktops Service How to deliver app and desktop resources Course content Module 1: Architecture OverviewModule 2: Deploy the SiteModule 3: The Apps and Desktops ImagesModule 4: Provision and Deliver App and Desktop ResourcesModule 5: Provide Access to App and Desktop ResourcesModule 6: Manage the User ExperienceModule 7: Published App and Desktop Presentation and ManagementModule 8: Manage Printing for User SessionsModule 9: Citrix Profile ManagementModule 10: Manage the SiteModule 11: Citrix Virtual Apps and Desktops Basic Security ConsiderationsModule 12: Monitor the SiteModule 13: Introduction to Supporting and Troubleshooting Citrix Virtual Apps and DesktopsModule 14: Migrate To Citrix CloudModule 15: Citrix Analytics [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Historien og filosofien bak åpen kildekode. Copyright, lisenser fri programvare. Praktisk bruk av verktøyer som make, diff, patch og versjonskontrollsystemer. Internasjon... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Studenten må kunne installere programvare, og programmere. Vanlige programmeringsspråk for opensource er C, C++, java, python, m.fl. Innleveringer:   Vurderingsform: Skriftlig eksamen, individuell, 3 timer, teller 60 %. Prosjektoppgave teller 40 %. Ansvarlig: Helge Hafting Eksamensdato: 02.12.13 / 05.05.14         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kan forklare bakgrunnen for open source, og forskjellen på de vanligste åpne lisensene.- kan beskrive bruk av flerspråklig programvare FERDIGHETER:Kandidaten:- kan bruke vanlige programmeringsverktøy GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- kan delta i prosjekter som utvikler åpen programvare videre Innhold:Historien og filosofien bak åpen kildekode. Copyright, lisenser fri programvare. Praktisk bruk av verktøyer som make, diff, patch og versjonskontrollsystemer. Internasjonalisering, flerspråklig programvare. Prosjektarbeid med deltakelse i opensource-prosjekt.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Opensource-utvikling 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Gamle Oslo 2 dager 8 500 kr
04 May
Lag verdifulle kundeopplevelser med Design Thinking [+]
Verden er i endring, det snakkes om den fjerde industrielle revolusjon og stadig flere ledere etterspør «radikal digital innovasjon». Men hva betyr det? Hvor skal vi begynne? Og hvordan kan vi sikre en plass med på toget inn i fremtiden, når vi lever i en virkelighet der teknologi utvikler seg eksponentielt og selskaper logaritmisk? Mange mener Design Thinking er svaret på det. Designtenking er et tankesett og en brukerorientert tilnærming til innovasjon. Metoden kombinerer designernes iterative tilnærming til tjeneste- og produktutvikling, med økonomenes analytiske og strategiske metoder for forretningsutvikling. Resultatet blir løsninger som har større sannsynlighet for å svare på brukerbehovene, er lønnsomme og i tråd med forretningsstrategi. Bli med på to dagers intensivt kurs i Design Thinking, lær å lage knallgode kundeopplevelser. Mål og gjennomføring Kurset er en blanding av praktisk workshop og foredrag med fokus på kundeopplevelse og de enorme digitale mulighetene vi har i dag. Med en «fail fast, fail cheap» tilnærming skal vi få kjenne på kroppen hva det betyr å ikke forelske seg i første idé, samarbeide på tvers av fagdisipliner og ikke minst ALLTID ha brukeren i fokus. Vi vil jobbe med å kartlegge kundens brukerbehov og jobber, og videre designe verdiforslag, tar valg, utforske gode forretningsmodell, teste, evaluerer og ikke minst LÆRE. Målet er at du skal forlate kurset med en verktøykasse du kan bruke på din egen arbeidsplass. Kurset inneholder: Forståelse av dagens digitale landskap Strategisk arbeid med innovasjon Design Thinking: teori og praktiske verktøy for design av verdifulle kundeopplevelser Kursleder: André Nordal Sylte, fagleder kundekonsept i DNB. Han jobber med å utforske og spesifisere prioriterte kundesegmenters viktigste behov, og designe verdiforslag til disse. Han har tidligere jobbet i Deloitte og Creuna. André er veldig kunnskapsrik og inspirerende, vi lover deg to meget lærerike og innholdsrike kvelder. Tid: 25. – 26. november kl. 17 – 21, matservering fra kl. 1630.   [-]
Les mer
Nettkurs 2 timer 1 510 kr
20 Mar
15 May
Synes du det er uoversiktlig å samarbeide om dokumenter med andre? Vi lærer deg de viktigste funksjonene og metodene for vellykket dokument-samhandling og ferdigstillin..... [+]
Synes du det er uoversiktlig å samarbeide om dokumenter med andre? Vi lærer deg de viktigste funksjonene og metodene for vellykket dokument-samhandling og ferdigstilling av dokumenter. Webinaret varer i 2 timer og består av to økter à 45 min. Etter hver økt er det 10 min spørsmålsrunde. Mellom øktene er det 10 min pause. Webinaret kan også spesialtilpasses og holdes bedriftsinternt kun for din bedrift.   Kursinnhold:   Samarbeidsfunksjoner Spor endringer for å se hvem som har gjort hva Bruk av merknader Sammenligne dokumenter Passordbeskytte dokumenter   Filer i SharePoint, OneDrive for Business og OneDrive Samtidigredigering Versjonering   Før publisering Fjerne skjulte data Fjerne personlig informasjon   3 gode grunner til å velge KnowledgeGroup 1. Best practice kursinnhold 2. Markedets beste instruktører 3. Gratis support [-]
Les mer
1 dag 4 200 kr
Holder du av og til foredrag, kurs eller presentasjoner? Lær mer om hvilke forberedelser du bør gjøre, og hvordan man lager gode PowerPoint presentasjoner! Målet med ... [+]
Kursinstruktør  Bjørn-Ove Indrøy Bjørn-Ove er en av våre mest allsidige instruktører, og har opparbeidet lang erfaring gjennom mange år med undervisning og tilrettelegging av ulike kurs. Bjørn-Ove holder avanserte kurs innen Microsoft Office. Han er ekspert på SharePoint, og har i samarbeid med andre konsulenter i Bouvet utviklet og holdt våre SharePoint kurs siden 2007. Bjørn-Ove holder også kurs innen presentasjonsteknikk for flere av våre store kunder, gjerne kombinert med PowerPoint og andre verktøy. Bjørn-Ove er rask til å fange deltagernes behov, har et smittende humør og en ryddig fremstillingsevne som kursdeltagerne vet å sette pris på. Han har gjennom ulike oppdrag kompetanse på mange andre områder som også kommer til nytte når han holder kurs. Han oppnår meget god score på evalueringer og blir svært godt likt av våre kursdeltagere. Kursinnhold Holder du av og til foredrag, kurs eller presentasjoner? Lær mer om hvilke forberedelser du bør gjøre, og hvordan man lager gode PowerPoint presentasjoner! Målet med kurset er at deltakerne skal lære å unngå vanlige fallgruber, bruke riktige virkemidler under utarbeidelsen av presentasjonen og bli fortrolig med PowerPoint og projektor som presentasjonsverktøy for å utnytte de mulighetene som finnes i programmet til å forbedre presentasjoner og selve gjennomføringen av presentasjonene. Kursinnhold Viktige forhold å ta hensyn til under utarbeidelsen av presentasjonen Hvordan utarbeide en presentasjon som kan nå "målet"? Strategi Skriveteknikker, disposisjon og oppbygging Slik gjør du presentasjonen tydelig og lettlest Bevisst  form og stil på teksten "Riktig" bruk av skrifttyper, -størrelser og varianter Farger som kommunikasjon Punkter og tegn som visuelle hjelpemidler Hvordan forsterke budskapet med illustrasjoner? Lage en ny presentasjon så raskt som mulig! Innskrivings- og innsettingsteknikker Bruk og tilpasning av lysbildemaler og lysbildeoppsett Bruk av materiale fra tidligere presentasjoner Bruk av materiale fra andre kilder/programmer Lage og tilpasse illustrasjoner - bilder, tegninger og grafer Utskrifter – lysbilder, manus- og notatsider Praktiske tips for fremvisning av presentasjonen Oppkobling og bruk av projektor Bruk av animasjoner og overganger som effekter Tilpasning av pekere og skjerm Bruk av interaktivitet for raskere navigasjon og bedre fleksibiltet Tilpasning av fremvisningen/presentasjonen for et publikum Hvordan håndtere PC og PowerPoint under presentasjonen Kurset gjennomføres i klasserom med maskin til alle deltakerne, slik at enkelte elementer kan prøves underveis.Krav til forkunnskaper Kunnskaper tilsvarende PowerPoint grunnkurs. [-]
Les mer
2 dager 8 990 kr
Dette kurset er for deg som har basiskunnskaper tilsvarende kurset IP1: Generell nettverksteknologi og som ønsker ytterligere kompetanse innen nettverk. [+]
Agenda for kurset: Er det egentlig så stor forskjell mellom bruk av switcher og routere? La oss finne det ut - vi implementerer nettverk med begge deler! VLAN er mye brukt. La oss få forståelsen og konfigurere nettopp dette! Har du konfigurert en Cisco router før? Basic konfigurasjon av router og routing tabell er på agendaen! Hva forteller en nettverksmasken 255.255.255.224 oss? La oss få oversikten over ulike nettverksmasker! Vi ser også på relevante verktøy ifbm feilsøking. [-]
Les mer
3 dager 22 900 kr
Security Operations on AWS demonstrates how to efficiently use AWS security services to stay secure and compliant in the AWS cloud. [+]
The course focuses on the AWS-recommended security best practices that you can implement to enhance the security of your data and systems in the cloud. The course highlights the security features of AWS key services including compute, storage, networking, and database services. This course also refers to the common security control objectives and regulatory compliance standards and examines use cases for running regulated workloads on AWS across different verticals, globally. You will also learn how to leverage AWS services and tools for automation and continuous monitoring—taking your security operations to the next level. Course Objectives This course teaches you how to: Assimilate and leverage the AWS shared security responsibility model. Mange user identity and access management in the AWS cloud. Use AWS security services such as AWS Identity and Access Management, Amazon Virtual Private Cloud, AWS Config, AWS CloudTrail, AWS Key Management Service, AWS CloudHSM, and AWS Trusted Advisor. Implement better security controls for your resources in the AWS cloud. Manage and audit your AWS resources from a security perspective. Monitor and log access and usage of AWS compute, storage, networking, and database services. Assimilate and leverage the AWS shared compliance responsibility model. Identify AWS services and tools to help automate, monitor, and manage security operations on AWS. Perform security incident management in the AWS cloud. [-]
Les mer
2 dager 17 000 kr
Facilitated Workshop Training [+]
About Ensemble Logical Modeling Enterprise Integration Platforms, such as the Enterprise Data Warehouse, store integrated data in a common database. The features of this common target schema typically include: a) enterprise-wide scope, b) auditable data, c) data sourced from several source systems, d) a conformed, common view of the enterprise data, e) be flexible enough to accommodate perpetual change, and also most commonly f) persisted/historized data. Modeling the Enterprise Data Model Since source systems are based on functional or departmental data models, no source systems can speak to the common model for the enterprise. For this reason, the Enterprise Data Model that determines how data will be integrated, must be based on a common model with an enterprise-wide scope. The design of this model can only come from the business (versus technical) representatives of the organization. Ensemble Logical Model (ELM) The Ensemble Logical Model is an enterprise business model that is capable of capturing the enterprise-wide, integrated, agile, business model requirements. The ELM model is created by the business representatives of the organization through interactive modeling workshops. These are facilitated Ensemble Logical Modeling sessions.   The ELM Workshop The ELM workshop is an interactive, facilitated, business-driven design session. It depends on the active participation of all attending business representatives. This is not a technical session; no computers, only people, white boards & Post-it notes involved. During the workshop, participants work together on identifying the Core Business Concepts (CBCs) of the organization and the Natural Business Relationships (NBRs) that associate the concepts. This is not a technical session; no computers, only people, white boards & Post-it notes involved The ELM workshop is a highly interactive session that depends on active participation. Allow for small groups to form and collaborate, allow for debate and discussion, allow time to contemplate, and ask business representatives to present their models. Day 1 / AM Business Data Modeling, Meaning & Semantics. Conceptual, Logical & Ensemble Modeling. Data Warehousing and the Enterprise Integration Initiatives. Business-Driven Modeling. Agility, Historization, Semantic Gap & Data Architecture. Fundamentals of Unified Decomposition, Ensemble & ELM. Core Business Concepts (CBC) & Natural Business Relationships (NBR). ELM Workshop agenda, tools & artifacts. Day 1 / PM ELM Modeling Workshop Case 1 Exercise. Complete first ELM model. Present and Discuss each Group ELM Model. Details on CBC Worksheets and NBR. Facilitator, Scribe & Note Taker roles. ELM Modeling Workshop Case 2 Exercise. Complete ELM model & first CBC Worksheets with NBR. Present and Discuss each Group ELM Model and CBC Worksheets. Day 2 / AM Ensemble Modeling of Unique, Specific, Natural Business Relationships (Unit of Work). Common NBR Design Patterns. Keyed-Instance Considerations. Abstraction/Generalization. Classifications/Categorizations. Unique Identities. Moving to Ensemble Modeling Patterns (EMP). Individual Exercises. Day 2 / PM Final ELM Modeling Workshop Case / Putting it all Together. Complete Final ELM. Present and Discuss each Group ELM Model, CBC Worksheets, NBR, and Attribution. Discuss Roles: Facilitator, Scribe & Note Taker. Final Topics and Q&A. OM CGI CGI Group Inc. ble grunnlagt i 1976 og er verdens femte største uavhengige leverandør av tjenester innen IT- og forretningsprosesser. Med 74 000 medarbeidere over hele verden, leverer CGI en portefølje av ende-til-ende løsninger innen avanserte IT- og forretningskonsulenttjenester, systemintegrasjon og utsetting av IT- og forretningsprosesser. CGIs modell med kundenærhet, et globalt leveransenettverk og egne løsninger bidrar til at kundene hurtigere oppnår resultater og bidrar til deres digitale transformasjon. CGI har en samlet årlig omsetning på over 60 milliarder NOK. CGI-aksjene er notert på TSX (GIB.A) og NYSE (GIB). Hjemmeside: www.cgi.com [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.