IT-kurs
IT strategi
Vest-Agder
Du har valgt: Kristiansand
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Oslo Bergen Og 1 annet sted 3 dager 15 000 kr
02 Dec
02 Dec
09 Dec
ITIL 4 is built on the established core of best practice in the ITIL guidance. [+]
ITIL 4 provides a practical and flexible approach to move to the new world of digital transformation and embrace an end-to-end operating model for the delivery and operation of products and services. ITIL 4 also provides a holistic end-to-end picture that integrates frameworks such as Lean IT, Agile, and DevOps. Beskrivelse: The ITIL® (4) Foundation is a 3-day classroom room based on the exam specifications specified by AXELOS for the ITIL® (4) Foundation certification. The fundamental objective of this course is to help the participants understand the key concepts of service management and the ITIL 4 service management framework and prepare for the ITIL® (4) Foundation exam. In addition, the “Pro” edition offers a rich learning experience that helps the participants understand ITIL 4 and relate ITIL to their own work environment.  At the end of this course, you will be able to: Understand the key concepts of ITIL service management. Understand how ITIL guiding principles can help an organization to adopt and adapt ITIL service management. Understand the four dimensions of ITIL service management. Understand the purpose and components of the ITIL service value system, and activities of the service value chain, and how they interconnect.   Understand the key concepts of continual improvement. Learn the various ITIL practices and how they contribute to value chain activities   Content:   Module 1: Course Introduction Introduction to IT Service Management in the Modern World Introduction to ITIL 4 Case Study: Axle Car Hire Case Study: The CIOs Vision for Axle Exam Details Module 2: Service Management: Key Concepts Value and Value Co-Creation Value: Service, Products, and Resources Service Relationships Value: Outcomes, Costs, and Risks Module 3: The Guiding Principles The Seven Guiding Principles Applying the Guiding Principles Module 4: The Four Dimensions of Service Management Organizations and People Information and Technology Partners and Suppliers Value Streams and Processes External Factors and Pestle Model Module 5: Service Value System Overview of Service Value System Overview of the Service Value Chain Module 6: Continual Improvement Introduction to Continual Improvement The Continual Improvement Model Relationship between Continual Improvement and Guiding Principles Module 7: Overview of ITIL Practices Purpose of ITIL Practices The Continual Improvement Practice The Change Control Practice The Incident Management Practice The Problem Management Practice The Service Request Management Practice The Service Desk Practice The Service Level Management Practice [-]
Les mer
Nettstudier 1 semester 4 980 kr
På forespørsel
Intranett og intranett-teknologi; Tjenesteinnhold i lokale informasjonssystemer; Sikkerhet i informasjonstjenester; Bedriftsopplæring; [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: IINI1001 IT Introduksjon eller tilsvarende forhåndskunnskaper. Innleveringer: Et større prosjektarbeid som gjennomføres som gruppearbeid. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Vurderingen i faget er basert på prosjektarbeidet. Prosjektene gjennomføres gruppevis. Individuelle karakterer kan gis ved manglende deltakelse eller ved kontraktsbrudd med øvrige medlemmer. Ansvarlig: Thor O. Olsen         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet «Lokale informasjonstjenester» skal studenten ha følgende samlete læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kjenner til ulike typer informasjon som brukes i bedrifter og organisasjoner- har kunnskap om hvordan datateknologi og nettløsninger kan brukes i bedriftens forvaltning av informasjon- har kunnskap om moderne former for intern opplæring og oppbevaring og tilgjengelighet av kunnskapskapital FERDIGHETER:Kandidaten:- kan se behov for og være pådriver for små og mellomstore informasjonsløsninger for intern informasjon- kan komme med anbefalinger for bruk av moderne IT-kommunikasjonsløsninger - kan både individuelt og i grupper diskutere og redegjøre for holdninger og standpunkter i forhold til informasjonsforvaltning og ivaretakelse av virksomheters kunnskapskapital GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- har forståelse for betydningen av aktiv informasjons- og kunnskapsforvaltning.- kan delta i planlegging og gjennomføring av informasjonshåndteringsprosjekter- kan identifisere, planlegge og gjennomføre en selvstendig oppgave i samarbeid med andre Innhold:Intranett og intranett-teknologi; Tjenesteinnhold i lokale informasjonssystemer; Sikkerhet i informasjonstjenester; Bedriftsopplæring;Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Dette faget går: Høst 2013    Fag Lokale informasjonstjenester 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Introduksjon til ITIL v3 med utgangspunkt i tjenestelivssyklusmodellen. Gjennomgang av livssyklusfasene tjenestestrategi, tjenestedesign, tjenesteovergang, tjenesteadmini... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer: Av totalt 12 øvinger må 4 tekstbaserte øvinger og 4 flervalgstester (totalt 8 øvinger) være godkjent for å få gå opp til eksamen. Øvingene som blir godkjent må dekke et bredt spekter av de temaene som gjennomgås i emnet. Nærmere opplysninger ved studiestart. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Skriftlig, individuell, 3 timer,  Ansvarlig: Knut Arne Strand Eksamensdato: 17.12.13 / 20.05.14         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten kan:- tegne opp og forklare livssyklusmodellen til ITIL versjon 3- gjengi suksessfaktorer knyttet til innføring av ITIL- forklare hva som menes med begrepene tjenestestrategi, tjenestedesign, tjenesteovergang, tjenesteadministrasjon og kontinuerlig tjenesteforbedring- beskrive utvalgte prosesser som inngår i ITIL-standarden og hvilke arbeidsoppgaver som utføres av de aktuelle prosessene FERDIGHETER:Kandidaten kan:- redegjøre for hvordan utvalgte ITIL-prosesser typisk kan implementeres og forvaltes i en gitt organisasjon- redegjøre for hvordan utvalgte prosesser fungerer sammen og hvilken informasjon som flyter mellom dem- lage en plan for innføring av utvalgte ITIL-prosesser i en konkret bedrift- implementere utvalgte deler av ITIL-standarden i en konkret bedrift GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten har:- grunnleggende forståelse av ITIL som beste praksis for drift av IT-systemer- forståelse for at ITIL kan implementeres i små trinn og med noen få prosesser, samt utvides til å være svært omfattende, med mange operative prosesser og funksjoner Innhold:Introduksjon til ITIL v3 med utgangspunkt i tjenestelivssyklusmodellen. Gjennomgang av livssyklusfasene tjenestestrategi, tjenestedesign, tjenesteovergang, tjenesteadministrasjon og kontinuerlig tjenesteforbedring med tilhørende prosesser og funksjoner.Les mer om faget herDemo: Her er en introduksjonsvideo for faget Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag ITIL v3 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.  [-]
Les mer
2 dager
The aim of this course is to strengthen your analytical skills and gain an understanding of visualization best practices. [+]
  The aim of this course is to strengthen your analytical skills and gain an understanding of visualization best practices. You will become a better analyst, designer, and communicator. At the end of this class, the student will be able to: Design visualizations to effectively leverage sensory and short-term memory. Design visualizations to inform viewers without misleading. Effectively use chart types to answer specific questions. Design dashboards and stories using visual best practices. Course Includes: This course includes a student manual containing key concepts on each topic covered and hands-on activities to reinforce the skills and knowledge attained. It also includes Tableau workbooks for practice discussions and hands-on activities. What to Bring: Students are encouraged to bring in their own data or visualization examples, but this is not a requirement.We also recommend bringing a notepad, pen or pencil, and a USB drive to save any work. Format and Procedures: We use a combination of traditional teaching methods (lecture, class discussion) and in-class activities. Om Kursholder Sertifisert som kurholder av Tableau med over 1000 trente studenter På våre utførte Tableukurs så har vi en totalt opplevd service kvalitet på 8.0 (på en skala fra 1-9)   OM CGI  CGI Group Inc. ble grunnlagt i 1976 og er verdens femte største uavhengige leverandør av tjenester innen IT- og forretningsprosesser. Med 74 000 medarbeidere over hele verden, leverer CGI en portefølje av ende-til-ende løsninger innen avanserte IT- og forretningskonsulenttjenester, systemintegrasjon og utsetting av IT- og forretningsprosesser. CGIs modell med kundenærhet, et globalt leveransenettverk og egne løsninger bidrar til at kundene hurtigere oppnår resultater og bidrar til deres digitale transformasjon. CGI har en samlet årlig omsetning på over 60 milliarder NOK. CGI-aksjene er notert på TSX (GIB.A) og NYSE (GIB). Hjemmeside: www.cginorge.no   [-]
Les mer
3 dager 15 000 kr
Dette kurset er ment å gi deltakerne en oversikt over de sentrale definisjonene som ITIL bruker og en oversikt over hvilke prosesser og funksjoner som ITIL definerer. [+]
 ITIL® er et rammeverk for beste praksis innen IT-serviceledelse, basert på erfaringer fra offentlige og private virksomheter over hele verden. ITIL har eksistert siden 1980 tallet og gjennomgått flere forandringer underveis. ITIL versjon 3 ble lansert i 2007 og i denne versjonen er det mer fokus på strategi og forretningsverdi, innføring av livssyklusperspektivet og at IT-tjenester skal støtte opp under virksomhetens øvrige strategier og mål.Dette kurset er ment å gi deltakerne en oversikt over de sentrale definisjonene som ITIL bruker og en oversikt over hvilke prosesser og funksjoner som ITIL definerer. Kurset vil gi deltakerne en forståelse av hvordan økt fokus på bedriftens mål og samspillet innen IT-avdelingen vil kunne gi en betydelig merverdi for bedriften. ITIL har fokus på fem hovedområder, og hvert av dem dekker et av aspektene i livssyklustankegangen: Service Strategy: En solid strategi er nødvendig for å kunne levere IT-tjenester av høy kvalitet. Denne delen av ITIL introduserer livssyklustankegangen, og sørger for samspill med bedriftens øvrige strategier. Service Design: Definisjon og utviklig av tjenestene i henhold til strategien, slik at tjenestene leveres med den kvalitet som kunden forventer, samtidig som man holder seg innenfor de rammebetingelser som er satt for tidsforbruk og kostnader. Service Transition: Å sørge for at strategien og planene settes ut i drift på en vellykket måte. Innovasjon i form av nye og endrede tjenester skal implementeres med minimalt avbrudd i driften, samtidig som endringene skal balanseres i forhold til kostnad, tid og sikkerhet. Service Operation: ivaretar dag-til-dag leveranser av IT-tjenestene og sikrer at avtalt tjenestenivå til brukere og kunder blir levert på en effektiv måte Continual Service Improvement: Selv med en vellykket drift på plass vil det være et behov for kontinuerlig forbedring. [-]
Les mer
Bedriftsintern 3 dager 14 500 kr
This course has been created for business analysts who want to use BPMN 2.0 extensively in their projects. [+]
Duration 21 hours   Prerequisites Understanding of Business Process Management (BPM) concepts.   Overview This course has been created for business analysts who want to use BPMN 2.0 extensively in their projects. It focuses on practical aspects of all BPMN 2.0 specification as well as implementations of common patterns. It is a series of short lectures followed by exercises: the delegates will have a problem described in English, and will have to create a proper diagram for each problem. After that, the diagrams will be discussed and assessed by the group and the trainer. This course doesn't cover execution part of BPMN, it focuses on analysis and process design aspects of BPMN 2.0.   Course Outline BPMN 2.0 in context of Business Process Management Business Process definition How to model Business Process Sub-model Types of Processes Choreographies Collaborations Conversations Modeling Orchestration Private non-executable (internal) business process Private executable (internal) business process Public processes Basic BPMN Symbols in Examples Activity Gateways Events Sequence Flow Message Artifacts Modeling Collaboration Pool, Participants Lanes Message Flow How to model messages Process Design Activities Activity vs Task Human Interactions Types of Tasks Sub-Process Call Activity Loop Characteristics and Multi-Instance Items and Data Data Modeling Events Concepts Start and End Events Intermediate Events Trigger Types of Events Message Timer Error Escalation Cancel Compensation Link Gateways Sequence Flow Considerations Exclusive Gateway Inclusive Gateway Parallel Gateway Event-Based Gateway Parallel Event-Based Gateway Complex Gateway Compensation Compensation Handler Compensation Triggering Relationship between Error Handling and Compensation Transaction Transaction definition Transaction outcomes success error cancel Choreography Choreography vs Orchestration Sequence Flow Events Gateways Conversation Conversation Conversation Link [-]
Les mer
2 dager
This course covers all the Tableau Desktop fundamentals required for new and intermediate Tableau users [+]
  Tableau Desktop Fundamental This course covers all the Tableau Desktop fundamentals required for new and intermediate Tableau users. It starts with simple visualizations and moves to an in-depth look at the different chart and graph functions available, calculations, parameters, mapping and other functionality. The course is provided with a data scenario and hands-on exercises covering all course content, and providing the opportunity to visually analyse data, build Interactive Dashboards and share them with others. Duration: Two days of live classroom Prerequisites: None. Course IncludesThis course includes a workbook containing key concepts on each topic covered and hands-on activities to reinforce the skills and knowledge attained. It also includes a digital student resources folder containing Tableau workbooks and data sources to support the hands-on activities.   At the end of this course, you will be able to: •  Connect to your data. •  Edit and save a data source. •  Understand Tableau terminology. •  Use the Tableau interface / paradigm to effectively create powerful visualizations. •   Create basic calculations including basic arithmetic calculations, custom aggregations and ratios, date math, and quick table calculations. •  Represent your data using the following visualization types: • Cross tabs • Geographic maps • Heat maps • Tree maps • Pie charts and bar charts • Dual axis and combined charts with different mark types • Highlight Tables • Scatter Plots     Om Kursholder    Sertifisert som kurholder av Tableau med over 1000 trente studenter På våre utførte Tableukurs så har vi en totalt opplevd service kvalitet på 8.0 (på en skala fra 1-9)   OM CGI  CGI Group Inc. ble grunnlagt i 1976 og er verdens femte største uavhengige leverandør av tjenester innen IT- og forretningsprosesser. Med 74 000 medarbeidere over hele verden, leverer CGI en portefølje av ende-til-ende løsninger innen avanserte IT- og forretningskonsulenttjenester, systemintegrasjon og utsetting av IT- og forretningsprosesser. CGIs modell med kundenærhet, et globalt leveransenettverk og egne løsninger bidrar til at kundene hurtigere oppnår resultater og bidrar til deres digitale transformasjon. CGI har en samlet årlig omsetning på over 60 milliarder NOK. CGI-aksjene er notert på TSX (GIB.A) og NYSE (GIB). Hjemmeside: www.cginorge.no   [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.