IT-kurs
Du har valgt: IT strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Asker 6 timer 5 950 kr
03 Mar
Kurset “Digital strategi i styrerommet” gir en innføring i digitalisering og hvordan digitalisering påvirker og kan utnyttes til å skape økt vekst og innovasjon. Deltager... [+]
Kurset “Digital strategi i styrerommet” gir en innføring i digitalisering og hvordan digitalisering påvirker og kan utnyttes til å skape økt vekst og innovasjon. Deltagerne får en innføring i et rammeverk for utvikling av en fokusert digital strategi tilpasset virksomheten. I tillegg vil deltagerne vil bli kjent med nødvendige begreper, anerkjente metoder og strategiske verktøy, og få delta i spennende gruppearbeid. I tillegg ser vi på hvordan arbeid med digitalisering kan organiseres og hva som er de viktigste virkemidlene for å lykkes.  «Digital strategi i styrerommet» tar utgangspunktet i internasjonal forskning knyttet til digitalisering, og gir en grundig innføring i de sentrale elementene i en digital strategi som styre og ledelse i virksomhetene bør konsentrere seg om. Kurset avmystifiserer begrepet digitalisering med forenklet terminologi, og gir deltagerne det nødvendige grunnlaget for å kunne delta aktivt i å utvikle fokuserte digitale strategier. I en verden hvor digitaliseringen driver endringstakten stadig raskere, blir retning og et tydelig fremtidsbilde viktigere enn rene langsiktige mål. Samtidig må man ha et felles begrepsapparat, forstå driverne og ofte benytte utradisjonelle virkemidler og nye forretningsmodeller for å lykkes.  Kurset har som formål å gi deltagerne et forenklet rammeverk for å kunne diskutere og sette premisser ved utvikling av en fokusert digital strategi.  Videre vil deltagerne få avmystifisert begrepet digitalisering, få en forståelse av hva digitalisering i realiteten betyr for virksomheten og få konkretisert hva man kan gjøre for å utnytte de mulighetene som digitaliseringen gir. Kursinnhold: Digital strategi i styrerommet Hvordan kan styret sette premisser gjennom en fokusert digital strategi? Hva er digitalisering egentlig, hva er driverne og hvor fort går det? Hvilke muligheter og trusler gir digitalisering? Hva kreves for å lykkes? Digitalisering vs IT Digital innovasjon Digital forretningsutvikling Digital transformasjon Digitale forretningsmodeller Strategiprosesser Digital strategi Fremtidssenario Virkemidler Strategiske partnerskap Organisering og kompetanse Gruppeoppgave / CASE [-]
Les mer
Oslo 2 dager 12 000 kr
30 Oct
The target audience for this course is report designers who are experienced Web Intelligence users and who need to create complex Web Intelligence documents.. [+]
Participants will gain the comprehensive skills and in-depth knowledge needed to apply alternative query and reporting techniques when creating complex Web Intelligence documents. After completing this course, participants will be able to create combined queries and use sub-queries. They will also be able to use character and date string functions, create variables using "If" logic, and redefine calculation contexts. They will learn how to link Web Intelligence documents using the hyperlink functionality and also create their documents using various SAP data sources. Content: Reviewing Web Intelligence core report design Working with advanced query techniques Working with calculation contexts Creating formulas with character and date string functions Using If logic Working with additional reporting techniques Creating hyperlinks Creating a document using other data sources   OM CGI   CGI Group Inc. ble grunnlagt i 1976 og er verdens femte største uavhengige leverandør av tjenester innen IT- og forretningsprosesser. Med 74 000 medarbeidere over hele verden, leverer CGI en portefølje av ende-til-ende løsninger innen avanserte IT- og forretningskonsulenttjenester, systemintegrasjon og utsetting av IT- og forretningsprosesser. CGIs modell med kundenærhet, et globalt leveransenettverk og egne løsninger bidrar til at kundene hurtigere oppnår resultater og bidrar til deres digitale transformasjon. CGI har en samlet årlig omsetning på over 60 milliarder NOK. CGI-aksjene er notert på TSX (GIB.A) og NYSE (GIB). Hjemmeside: www.cginorge.no    [-]
Les mer
Oslo 2 dager 12 000 kr
21 Nov
BOW310: SAP BO WebIntelligence Report Design [+]
  Course; Participants will gain the comprehensive skills and in-depth knowledge needed to access, analyze and share data using SAP BusinessObjects WebIntelligence Report Design and BI launch pad. After the course, participants will be able to efficiently and effectively manage personal and corporate documents to access the information they and report users need, when they need it. They will be able to design reports using WebIntelligence Report Design and share their analysis with other users. Content: Overview of WebIntelligence Report Design core functions Creating WebIntelligence documents with queries Restricting data returned by a query Designing WebIntelligence reports Enhancing the presentation of data in reports Formatting reports Calculating data with formulas and variables Using multiple data sources Analyzing data Managing and sharing WebIntelligence documents   OM CGI   CGI Group Inc. ble grunnlagt i 1976 og er verdens femte største uavhengige leverandør av tjenester innen IT- og forretningsprosesser. Med 74 000 medarbeidere over hele verden, leverer CGI en portefølje av ende-til-ende løsninger innen avanserte IT- og forretningskonsulenttjenester, systemintegrasjon og utsetting av IT- og forretningsprosesser. CGIs modell med kundenærhet, et globalt leveransenettverk og egne løsninger bidrar til at kundene hurtigere oppnår resultater og bidrar til deres digitale transformasjon. CGI har en samlet årlig omsetning på over 60 milliarder NOK. CGI-aksjene er notert på TSX (GIB.A) og NYSE (GIB). Hjemmeside: www.cgi.com   [-]
Les mer
Oslo Stavanger 3 timer 2 500 kr
04 Nov
06 Nov
En introduksjon for den som vil komme i gang med Tableau eller bare er nysgjerrig på hvordan et moderne verktøy fungerer. [+]
En rask innføring og kurs (3 timer) i hvordan man bruker Tableau. Her får du mulighet til å prøve ut Tableau og stille spørsmål til en Tableausertifisert kursholder.  Agenda: • Velkommen og introduksjon• Kort Tableau-demo• Hands-on oppgaver• Oppsummering / Q&A Om Kursholder Sertifisert som kurholder av Tableau med over 1000 trente studenter På våre utførte Tableukurs så har vi en totalt opplevd service kvalitet på 8.0 (på en skala fra 1-9)   OM CGI CGI Group Inc. ble grunnlagt i 1976 og er verdens femte største uavhengige leverandør av tjenester innen IT- og forretningsprosesser. Med 74 000 medarbeidere over hele verden, leverer CGI en portefølje av ende-til-ende løsninger innen avanserte IT- og forretningskonsulenttjenester, systemintegrasjon og utsetting av IT- og forretningsprosesser. CGIs modell med kundenærhet, et globalt leveransenettverk og egne løsninger bidrar til at kundene hurtigere oppnår resultater og bidrar til deres digitale transformasjon. CGI har en samlet årlig omsetning på over 60 milliarder NOK. CGI-aksjene er notert på TSX (GIB.A) og NYSE (GIB). Hjemmeside: www.cginorge.no [-]
Les mer
Oslo 3 dager 17 000 kr
04 Nov
Kurset gir deg en fordypning i begreper, prosesser, retningslinjer og metoder knyttet til Service Transition-fasen. Kurset dekker styring og kontroll av aktiviteter og te... [+]
Dette er et av fem kurs innen Service Lifecycle, og det retter seg mot deltagere som behøver kunnskaper om praksis og tilpasning innen ITIL® Service Lifecycle. Hovedfokuset ligger på ledelsesperspektivet for Service Management. Hvert kurs bygger på en av ITILs kjernebøker. Kurset gir deg en fordypning i begreper, prosesser, retningslinjer og metoder knyttet til Service Transition-fasen. Kurset dekker styring og kontroll av aktiviteter og teknikker innenfor Service Transition, men ikke detaljer innen de understøttende prosesser. Kurset har en interaktiv tilnærming med kombinasjon av undervisning, diskusjoner og casestudier for å gi deltagerne praktisk anvendbare kunnskaper som de kan begynne å bruke umiddelbart. En integrert casestudie gir deltakerne god forståelse for hvordan ITIL beste praksis kan brukes for å forbedre IT-ytelsen. Praktiske oppgaver blir brukt gjennom hele kurset for å forsterke læringsprosessen. Samtidig vil kurset legges opp slik at det forbereder deltagerne til eksamen som avholdes på kursets siste dag. Kurset går over 3 dager fra kl 09.00-16.30. Deltagerne vil få hjemmearbeid etter hver kursdag for å forberede seg til neste dag, så det bør påregnes kveldsarbeid og selvstudie mens kurset pågår. Deltagelse på dette kurset vil gi deg flg kompetanse: Forstå Service Management i praksis og Service Transition prinsipper, hensikt og mål Forstå hvordan alle Service Transition-prosessene samhandler med andre livssyklus prosesser Sub-prosesser, aktiviteter, metoder og funksjoner som brukes i hver av Service Transition-prosessene Roller og ansvar innenfor Service Transition, samt aktiviteter og funksjoner for å oppnå optimal drift Hvordan man måler Service Transition ytelsen Forstå teknologi og krav til implementering til støtte for Service Transition Utfordringer, kritiske suksessfaktorer og risikoer forbundet med Service Transition [-]
Les mer
3 dager 15 900 kr
This course is aimed for QlikView Designers and QlikView Developers. [+]
Developer is a must if you are building QlikView documents. Knowledge of the data model, creation of the proper data connections and scripting fundamentals are critical to creating QlikView documents that provide your organization with powerful business discovery tools. QlikView Developer provides you with an opportunity to learn by doing through a series of lectures and hands on exercises focused on developing QlikView documents. Beginning with the QlikView environment and ending with an introduction to advanced interface design, the Developer course will prepare you to take your QlikView documents to the next level. The course concludes with a new business case where you can practice your skills in building a QlikView document from the beginning using identified key performance indicators.   OM CGI   CGI Group Inc. ble grunnlagt i 1976 og er verdens femte største uavhengige leverandør av tjenester innen IT- og forretningsprosesser. Med 74 000 medarbeidere over hele verden, leverer CGI en portefølje av ende-til-ende løsninger innen avanserte IT- og forretningskonsulenttjenester, systemintegrasjon og utsetting av IT- og forretningsprosesser. CGIs modell med kundenærhet, et globalt leveransenettverk og egne løsninger bidrar til at kundene hurtigere oppnår resultater og bidrar til deres digitale transformasjon. CGI har en samlet årlig omsetning på over 60 milliarder NOK. CGI-aksjene er notert på TSX (GIB.A) og NYSE (GIB). Hjemmeside: www.cginorge.no    [-]
Les mer
Oslo 3 dager 17 000 kr
Hovedfokuset ligger på ledelsesperspektivet for Service Management. Kurset gir deg en fordypning i begreper, prosesser, retningslinjer og metoder knyttet til Service S..... [+]
Dette er et av fem kurs innen Service Lifecycle, og det retter seg mot deltagere som behøver kunnskaper om praksis og tilpasning innen ITIL® Service Lifecycle. Hovedfokuset ligger på ledelsesperspektivet for Service Management. Hvert kurs bygger på en av ITILs kjernebøker. Kurset gir deg en fordypning i begreper, prosesser, retningslinjer og metoder knyttet til Service Strategy-fasen. Kurset dekker styring og kontroll av aktiviteter og teknikker innenfor Service Strategy, men ikke detaljer innen de understøttende prosesser. Kurset har en interaktiv tilnærming med kombinasjon av undervisning, diskusjoner og casestudier for å gi deltagerne praktisk anvendbare kunnskaper som de kan begynne å bruke umiddelbart. En integrert casestudie gir deltakerne god forståelse for hvordan ITIL beste praksis kan brukes for å forbedre IT-ytelsen. Praktiske oppgaver blir brukt gjennom hele kurset for å forsterke læringsprosessen. Samtidig vil kurset legges opp slik at det forbereder deltagerne til eksamen som avholdes på kursets siste dag. Kurset går over 3 dager fra kl 09.00-16.30. Deltagerne vil få hjemmearbeid etter hver kursdag for å forberede seg til neste dag, så det bør påregnes kveldsarbeid og selvstudie mens kurset pågår.    Deltagelse på dette kurset vil gi deg flg kompetanse: Forstå Service Management i praksis og Service Strategi prinsipper, hensikt og mål Forstå hvordan alle Service Strategi-prosessene samhandler med andre livssyklus prosesser De aktiviteter, metoder og funksjoner som brukes i hver av Service Strategy-prosessene Roller og ansvar innenfor Service Strategy, og aktiviteter og funksjoner for å oppnå optimal drift Hvordan man måler Service Strategy ytelsen Forstå teknologi og krav til implementering til støtte for Service Strategy Utfordringene, kritiske suksessfaktorer og risikoer forbundet med Service Strategy   [-]
Les mer
Oslo Bergen Og 1 annet sted 3 dager 15 000 kr
04 Nov
25 Nov
25 Nov
DevOps is the future of IT today! This 3-day course provides an introduction to DevOps [+]
DevOps is the future of IT today! This 3-day course provides an introduction to DevOps – the cultural and professional movement that stresses communication, collaboration, integration and, of course, automation in order to improve the flow of work between software developers and IT operations professionals. To maximize the IT value flow to customers, DevOps creates an improved ability to design, develop, deploy and operate software and services faster for the benefit of the business. Higher customer satisfaction, better quality, faster delivery and lower costs are all benefits of DevOps. Course description: This course is designed to provide you with the background knowledge you need to build your DevOps vocabulary and to understand the principles and practices of DevOps. More importantly, this course is designed to inspire you to serve as a change champion who leads and mentors others by sharing and using what you’ve learned – and continue to learn – about DevOps. This course helps professionals understand: Why organizations need to adopt DevOps practices from both the business and IT perspectives How to answer the question ‘What is DevOps?’ DevOps values and principles How DevOps interfaces with other frameworks such as Agile, Lean and ITSM The characteristics of a DevOps culture DevOps organizational considerations including DevOps roles, teams and organizational structures Key DevOps practices Common DevOps automation practices and tools categories How to adopt a DevOps culture   Course outline: Professionals will increase their value within the organization and on the IT market with this certificate. After successfully completing the course, they will have an understanding of DevOps and be able to:  Explain the drivers responsible for the emergence of DevOps Define and discuss the key concepts and principles of DevOps List and explain the business benefits of DevOps and continuous delivery Describe the Service Delivery process Explain the concepts of test automation, infrastructure automation, and build and deployment automation Describe how DevOps relates to Lean and Agile methodologies Summarize case studies of IT organizations that are making the transformation to Adaptive IT and DevOps models List the most common and popular DevOps tools Discuss the critical success factors for DevOps implementation [-]
Les mer
Oslo 2 dager 14 900 kr
28 Nov
During this two-day course, attendees will gain the knowledge necessary to lead a Lean-Agile enterprise by leveraging the Scaled Agile Framework® (SAFe®) [+]
During this two-day course, attendees will gain the knowledge necessary to lead a Lean-Agile enterprise by leveraging the Scaled Agile Framework® (SAFe®), and its underlying principles derived from Lean, systems thinking, Agile development, product development flow, and DevOps. They will also learn and practice the skills for supporting and executing PI Planning events, and coordinate multiple Agile Release Trains (ARTs). Attendees will gain an understanding of the Lean-Agile mindset, why it’s so effective in today’s adapt-or-die marketplace, and what it means to lead a Lean-Agile transformation. They’ll also learn how to build and support Agile teams and programs, empower a Lean Portfolio, build a Continuous Delivery Pipeline and DevOps culture, and coordinate large solutions. They will develop a skill set that’s in demand worldwide—and empower their enterprises to succeed in a disruptive marketplace—when they become a SAFe® 4 Agilist (SA).   Goals: To perform the role of a SAFe® Agilist, attendees should be able to: Interpret the basic constructs of SAFe and the steps of the Implementation Roadmap Apply the values and principles of a Lean-Agile Mindset Apply SAFe’s Lean and Agile principles to the roles and practices of SAFe Create high-performing teams by establishing mission and purpose Use transformational leadership to drive change, develop people, and encourage innovation Support PI Planning and the events associated with successful Program execution Drive continuous value delivery through the Continuous Delivery Pipeline Establish alignment and execution with Strategic Themes and Lean Portfolio Management Coordinate multiple Agile Release Trains and suppliers with a Solution Train   Topics: Introducing the Scaled Agile Framework (SAFe) Embracing a Lean-Agile Mindset Understanding SAFe Principles Creating high-performing teams and programs Experiencing Program Increment (PI) Planning Exploring, Executing, and Releasing Value Leading the Lean-Agile Enterprise Empowering a Lean Portfolio Building Large Solutions [-]
Les mer
Oslo 3 dager 17 000 kr
11 Nov
urset gir deg en fordypning i begreper, prosesser, retningslinjer og metoder knyttet til Continual Service Improvement-fasen (CSI). Kurset dekker styring og kontroll av a... [+]
Dette er et av fem kurs innen Service Lifecycle, og det retter seg mot deltagere som behøver kunnskaper om praksis og tilpasning innen ITIL® Service Lifecycle. Hovedfokuset ligger på ledelsesperspektivet for Service Management. Hvert kurs bygger på en av ITILs kjernebøker. Kurset gir deg en fordypning i begreper, prosesser, retningslinjer og metoder knyttet til Continual Service Improvement-fasen (CSI). Kurset dekker styring og kontroll av aktiviteter og teknikker innenfor CSI, men ikke detaljer innen de understøttende prosesser. Kurset har en interaktiv tilnærming med kombinasjon av undervisning, diskusjoner og casestudier for å gi deltagerne praktisk anvendbare kunnskaper som de kan begynne å bruke umiddelbart. En integrert casestudie gir deltakerne god forståelse for hvordan ITIL beste praksis kan brukes for å forbedre IT-ytelsen. Praktiske oppgaver blir brukt gjennom hele kurset for å forsterke læringsprosessen. Samtidig vil kurset legges opp slik at det forbereder deltagerne til eksamen som avholdes på kursets siste dag. Kurset går over 3 dager fra kl 09.00-17.00. Deltagerne vil få hjemmearbeid etter hver kursdag for å forberede seg til neste dag, så det bør påregnes kveldsarbeid og selvstudie mens kurset pågår.   Deltagelse på dette kurset vil gi deg flg kompetanse: Forstå Service Management i praksis og CSI prinsipper, hensikt og mål Forstå hvordan alle CSI-prosessene samhandler med andre livssyklus prosesser Sub-prosesser, aktiviteter, metoder og funksjoner som brukes i hver av CSI-prosessene Roller og ansvar innenfor CSI, samt aktiviteter og funksjoner for å oppnå optimal drift Hvordan man måler CSI ytelsen Forstå teknologi og krav til implementering til støtte for CSI Utfordringer, kritiske suksessfaktorer og risikoer forbundet med CSI   [-]
Les mer
Bergen Oslo 2 dager 12 900 kr
24 Oct
07 Nov
The Lean IT Foundation Training is two days. During the training, you will learn the fundamentals of Lean and how to apply Lean in an IT domain. In the training you will ... [+]
The training will introduce you to the softer aspects of Lean IT like change approaches and how to change people’s behavior and attitude. All the exercises are related to ICT, but no technical IT knowledge is required. This course is delivered using an exciting case study designed to further enhance the candidates understanding of Lean IT. Students who have attended this course are prepared to successfully take the associated Lean IT Foundation certification exam which is a requirement for attending any of the further Lean courses available in this track. At the end of this course, you will be able to:   Understand the concepts behind Lean and how Lean can be applied in IT Analyze customer value and translate the voice of the customer to processes Understand Lean concepts as customer value, value streams, flow, pull, perfection Diagnose and improve processes with value stream mapping Problem solving with the Kaizen approach Work with the DMAIC improvement cycle Designate improvement activities that improve process results Understand what behaviors & attitudes are essential within Lean organizations Prepare the student to take the Lean IT Foundation Certification exam 1. INTRUDUCTION TO LEAN Introduction The history of Lean The key elements of Lean The concept of Waste, Variability and Inflexibility The five dimensions of Lean IT 2. THE COSTUMER Customer Value Voice of the Customer Value-add and non-value-add work Critical-to-quality tree Value streams in IT Cost of Poor Quality 3. THE PROGRESS The concept of a process SIPOC diagramming Creating a Value Stream Map Analyzing a Value Stream Map 4. PERFORMANCE What is performance? Key Performance Indicators Operational Process Efficiency Skills and Knowledge Matrix 5. ORGANISATION Organizational structure and customer focus Performance Dialogue Visible Management Day Start and Week board 6. PROBLEM SOLVING Structured Problem Solving KAIZEN approach 7. BEHAVIOR & ATTITUDE Lean Leadership & Behavior Organizational Change Change Story 8. EXAM PREPERATION Sample Exam How to prepare for the exam Check Out [-]
Les mer
Oslo Stavanger 3 dager 15 950 kr
05 Nov
13 Nov
04 Dec
3-dagers instruktør-ledet kurs som fører frem til ITIL Foundation sertifisering. [+]
Sopra Steria Akademiet er en del av Sopra Steria, og tilbyr kurs og opplæring innen: IT Service Management Prosjekt- og programstyring It-styring og kontroll Våre instruktører jobber til daglig som rådgivere innen disse områdene i Sopra Steria.  ITIL®-kurs og -sertifisering  ITIL® er verdens mest anerkjente rammeverk for IT Service Management. ITIL består av et sammenhengende sett av veiledninger til beste praksis, hentet fra internasjonale bedrifter i offentlig og privat sektor. Rammeverket hjelper tjenesteleverandører å følge beste praksis for å levere IT-tjenester med god og riktig kvalitet, og å bruke prosesser, funksjoner og annen kapasitet som støtter opp under tjenestene og tjenesteleveransen. ITIL gir en rekke fordeler som blant annet reduserte kostnader, forbedret produktivitet, forbedret verdiskaping og bedre IT-tjenester gjennom bruk av velprøvde beste praksis-prosesser. ITIL-kursOpplæring innen ITIL-rammeverket har en modulbasert tilnærming, og består av 11 kurs som fokuserer på ulike sider av ITIL Beste Praksis, med i ulik grad av dybde og detalj. Mens ITIL Foundation-kurset fokuserer på å gi en grunnleggende kjennskap til sentrale elementer, konsepter og viktig terminologi brukt i ITIL, er ITIL Intermediate nivået bygget opp av kurs med ulikt fokus. Kandidatene kan ta så få eller så mange ITIL Intermediate kurs de trenger og som passer for deres behov. Intermediate-kursene går mer i detalj enn Foundation-kurset, og er en kvalifikasjon som er anerkjent i bransjen. Så snart du har bestått alle nødvendige ITIL moduler og samlet tilstrekkelig med poeng, vil du tildeles sertifisering som ITIL Expert. For mer informasjon om ITIL rammeverket, se her (Ekstern lenke)  For mer informasjon om oppbyggingen av ITIL kurs og hvordan de kan understøtte dine karrieremål, se her (Ekstern lenke) ITIL® Foundation-kurs ITIL® Foundation er et grunnkurs for ITIL og gir kandidatene kjennskap til sentrale elementer, konsepter og viktig terminologi brukt i ITIL. Passer ITIL Foundation-kurset for meg? Etter fullført kurs og bestått eksamen skal kandidatene ha tilegnet en grunnleggende kunnskap og forståelse av ITIL. Bestått ITIL Foundation-kurs er også en forutsetning for å kunne gå videre til neste nivå i ITIL opplæringen. ITIL Foundation-kurset er tilgjengelig for alle som har interesse for temaet, og retter seg i første omgang mot personer som - trenger en grunnleggende forståelse av ITIL rammeverket - har behov for å forstå hvordan ITIL kan brukes til å forbedre kvaliteten på IT Service Management i en organisasjon - jobber i en organisasjon som har tatt i bruk ITIL og som trenger å være informert om eller bidra til et pågående tjenesteforbedringsprogram ITIL Foundation er ikke beregnet til å sette kandidatene i stand til å benytte ITIL beste praksis for Service Management uten ytterligere opplæring. For mer informasjon om kurset se her (Ekstern link) Kursdokumentasjon For klasseroms baserte kurs er det inkludert omfattende kursdokumentasjon som kurskompendium, ITIL Pocket Guide og norsk-engelsk ordliste. For detaljert oversikt over pensum se her  Kurset varer i 3 dager. Vi stiller med erfarne norske instruktører. Kursmateriell og eksamen er på engelsk. Eksamen varer i 75 minutter. Eksamen på slutten av siste kursdag om ikke annet er avtalt. Det bør beregnes 6 timer til selvstudium. [-]
Les mer
3 dager 16 000 kr
Ensuring that an IT organization is competent in continuous improvement is absolutely essential to the success of Lean within IT. In the Lean IT Foundation, we looked at ... [+]
This Lean IT Kaizen training will help you on your journey to mastering continuous improvement, and becoming a Lean IT Kaizen Lead. The Lean IT Kaizen Leas is someone who is involving with improvement based on Lean principles. The Lean IT Kaizen Lead may come from any Level of the IT organization, in any "department". The Course Learning objectives After completing this course, you know the most important concepts regarding Kaizen, and you are able to: Organize a Kaizen Lead a Kaizen Teach others the DMAIC model Identify and define problems Create a data Collection plan Analyze the root cause of the problems Understand and apply different improvement Methods Make a Control plan Ensure the sustainability of improvements Concepts Covered 1. Introduction of Kaizen Introduction and Kaizen concepts Kaizen, Kakushin and Kaikaku The DMAIC model Kaizen mindset 2. Organizing Kaizen Kaizen team roles Improvement initiatives Plan and prepare a Kaizen event Gain support Select the team 3. A3 Method Goals of the A3 Method Difference between Summarazing, Analyzing and Synthesizing Structure communication according to the Pyramid principle Summarize information into the A3 format 4. Define Selecting a Problem and identifying owner Problem statement Scope of the problem Collect VoC information High Level Kaizen plan 5. Measure The Three generic types of units of work Measure and Validate Value Stream Map Data Collection plan Qualitative and Quantitative Measurement systems Baseline and a Benchmark Quick Wins 6. Analyze Seven basic Tools of Quality 5 whys Cause and Effects Matrix Failure Mode Effects Analysis (FMEA) Improve How to identify improvement options Idea generation techniques How to test a solution Best and good practice solutions within IT 8. Control How to ensure the sustainability of the improvement Measurement of improvement Control plan Types of documentation Communication to stakeholders This course prepares you for the Lean IT Kaizen Lead certificate. Information regarding the exam Closed book exam With 40 multiple Choice questions. the pass score is 65 % (26 out of 40 questions Exam duration is 60 minutes. The exam is compliant With the Lean IT Association Syllabus and APMG-International accredited [-]
Les mer
4 dager 22 000 kr
Kursets målsetning er å gi dyptgående kunnskaper om prosessene, funksjonene, rollene og aktivitetene relatert til Release, Control & Validation innen Service Lifecycl... [+]
Dette er et av 4 kurs innen Service Capability - en del av ITIL® Intermediate kvalifiseringen som bygger videre mot ITIL Expert. Kurset retter seg mot deg som er involvert i eller har ansvaret for en eller flere av prosessene i ITIL. Kurset omfatter også Service Lifecycle, men kursets målsetning er å gi dyptgående kunnskaper om prosessene, funksjonene, rollene og aktivitetene relatert til Release, Control & Validation innen Service Lifecycle i ITIL. Kurset har en interaktiv tilnærming med kombinasjon av undervisning, diskusjoner og casestudier for å gi deltagerne praktisk anvendbare kunnskaper som de kan begynne å bruke umiddelbart. En integrert casestudie gir deltakerne god forståelse for hvordan ITIL beste praksis kan brukes for å forbedre IT-ytelsen. Praktiske oppgaver blir brukt gjennom hele kurset for å forsterke læringsprosessen. Samtidig vil kurset legges opp slik at det forbereder deltagerne til eksamen som avholdes på kursets siste dag. Deltagerne får en ITIL Release, Control & Validation kursbok som inneholder alt presentasjonsmateriale, kursnotater, case studie og prøveeksamener. Kurset går over 4 dager fra kl 09.00-16.30. Deltagerne vil få hjemmearbeid etter hver kursdag for å forberede seg til neste dag, så det bør påregnes kveldsarbeid og selvstudie mens kurset pågår.   Kurset dekker følgende emner: Change Management Service Asset and Configuration Management Service Release and Deployment Management Service Validation and Testing Knowledge Management Service Evaluation Request Fulfillment Roles Technology   [-]
Les mer
1 dag 5 200 kr
I dagens digitaliserte verden øker mengden data med enorme størrelser hver eneste dag. Enten man jobber i store multinasjonale selskap eller i små bedrifter ser man behov... [+]
Selvbetjening er en viktig bidragsyter for å bygge denne kompetansen og bli mer datadrevet. Begrepet kan defineres som en enkel form av styringsinformasjonssystemet, hvor brukeren har tilgang til relevant data og genererer rapporter og/eller analyser med hjelp av selvbetjeningsverktøy. Formålet er gi brukeren mulighet til å optimalisere og forenkle sine arbeidsoppgaver i tillegg til å frigjøre IT spesialister slik at de kan heller jobbe med mer kritiske oppgaver. Gartner løftet i 2018 frem selvbetjening som en av de viktigste bidragsyterne innen analyse og BI (Gartner Says Self-Service Analytics and BI Users Will Produce More Analysis Than Data Scientists Will by 2019). De sier blant annet at innen 2019 er omme vil selvbetjenere produsere flere analyser enn datascientister. Power BI er et verktøy som kan hjelpe dere på veien til å bli mer selvbetjent. Det er et kraftfullt analyse– og modelleringsverktøy som gjør at man kan kombinere data fra ulike kilder og sammenstille dem i rapporter og dashboards. Disse kan enkelt delers med andre i organisasjonen og tilgangsstyres i forhold til GDPR og personvern, men også med tanke på teknisk kompetanse. Noen vil alltid være med på selve utviklingen av rapportene, mens andre kun vil ha behov for å lese eller hente ut informasjon fra ferdig utviklete rapporter. Dette kurset gir en innføring i bruk av Power BI som selvbetjenings- og analyseverktøy for controllere, analytikere og de som jobber med virksomhetsrapprotering.  Deltakerne vil lære om innlasting av data fra ulike kilder, vasking av data ved hjelp av Power Query, basis datamodellering (DAX) og visualisering. Kursinnhold Innlasting av data Access, Excel, CSV, API Innføring Vasking og transformering av data (M) Tabell tilrettelegging Tabell merging Tabell appending Dato Formatering Innføring i Datamodellering (DAX) Behandle relasjoner Kalkulerte mål Kalkulerte kolonner Tidsintelligens Frakoblede tabeller Visualisering Temaer (farger) Bookmarks Slicers Navigering Oppsett Forkunnskaper God forståelse av Excel og generell databehandling Noe erfaring med bruk av Power Pivot og DAX er en fordel, men ikke et krav. Noe erfaring med databaser er en fordel, men ikke et krav Ta med egen PC med nyeste versjon av Power BI og Access Database Engine 2010. Du bør også ha signet opp med en 30-dagers gratislisens for Power BI Pro.   [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.