IT-kurs
Du har valgt: IT strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Nettbasert kurs 1 semester 5 250 kr
29 Jan
Introduksjon til ITIL v3 med utgangspunkt i tjenestelivssyklusmodellen. Gjennomgang av livssyklusfasene tjenestestrategi, tjenestedesign, tjenesteovergang, tjenesteadmini... [+]
Studieår: 2018-2019   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Anbefalt forkunnskap: Ingen Innleveringer: Øvinger: 8 av 12 må være godkjent.  Personlig veileder: ja Vurderingsform: 3-timers skriftlig eksamen, individuell.  Ansvarlig: Knut Arne Strand         Faglig innhold: Introduksjon til ITIL v3 med utgangspunkt i tjenestelivssyklusmodellen. Gjennomgang av livssyklusfasene tjenestestrategi, tjenestedesign, tjenesteovergang, tjenesteadministrasjon og kontinuerlig tjenesteforbedring med tilhørende prosesser og funksjoner. Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten kan:- tegne opp og forklare livssyklusmodellen til ITIL versjon 3- gjengi suksessfaktorer knyttet til innføring av ITIL- forklare hva som menes med begrepene tjenestestrategi, tjenestedesign, tjenesteovergang, tjenesteadministrasjon og kontinuerlig tjenesteforbedring- beskrive utvalgte prosesser som inngår i ITIL-standarden og hvilke arbeidsoppgaver som utføres av de aktuelle prosessene FERDIGHETER:Kandidaten kan:- redegjøre for hvordan utvalgte ITIL-prosesser typisk kan implementeres og forvaltes i en gitt organisasjon.- redegjøre for hvordan utvalgte prosesser fungerer sammen og hvilken informasjon som flyter mellom dem- lage en plan for innføring av utvalgte ITIL-prosesser i en konkret bedrift- implementere utvalgte deler av ITIL-standarden i en konkret bedrift GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten har:- grunnleggende forståelse av ITIL som beste praksis for drift av IT-systemer- forståelse for at ITIL kan implementeres i små trinn og med noen få prosesser, samt utvides til å være svært omfattende, med mange operative prosesser og funksjoner Påmeldingsfrist: 25.08.18 / 25.01.19         Velg semester:  Høst 2018    Vår 2019     Fag ITIL v3 5250,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.  [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Introduksjon til ITIL v3 med utgangspunkt i tjenestelivssyklusmodellen. Gjennomgang av livssyklusfasene tjenestestrategi, tjenestedesign, tjenesteovergang, tjenesteadmini... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer: Av totalt 12 øvinger må 4 tekstbaserte øvinger og 4 flervalgstester (totalt 8 øvinger) være godkjent for å få gå opp til eksamen. Øvingene som blir godkjent må dekke et bredt spekter av de temaene som gjennomgås i emnet. Nærmere opplysninger ved studiestart. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Skriftlig, individuell, 3 timer,  Ansvarlig: Knut Arne Strand Eksamensdato: 17.12.13 / 20.05.14         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten kan:- tegne opp og forklare livssyklusmodellen til ITIL versjon 3- gjengi suksessfaktorer knyttet til innføring av ITIL- forklare hva som menes med begrepene tjenestestrategi, tjenestedesign, tjenesteovergang, tjenesteadministrasjon og kontinuerlig tjenesteforbedring- beskrive utvalgte prosesser som inngår i ITIL-standarden og hvilke arbeidsoppgaver som utføres av de aktuelle prosessene FERDIGHETER:Kandidaten kan:- redegjøre for hvordan utvalgte ITIL-prosesser typisk kan implementeres og forvaltes i en gitt organisasjon- redegjøre for hvordan utvalgte prosesser fungerer sammen og hvilken informasjon som flyter mellom dem- lage en plan for innføring av utvalgte ITIL-prosesser i en konkret bedrift- implementere utvalgte deler av ITIL-standarden i en konkret bedrift GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten har:- grunnleggende forståelse av ITIL som beste praksis for drift av IT-systemer- forståelse for at ITIL kan implementeres i små trinn og med noen få prosesser, samt utvides til å være svært omfattende, med mange operative prosesser og funksjoner Innhold:Introduksjon til ITIL v3 med utgangspunkt i tjenestelivssyklusmodellen. Gjennomgang av livssyklusfasene tjenestestrategi, tjenestedesign, tjenesteovergang, tjenesteadministrasjon og kontinuerlig tjenesteforbedring med tilhørende prosesser og funksjoner.Les mer om faget herDemo: Her er en introduksjonsvideo for faget Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag ITIL v3 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.  [-]
Les mer
Oslo 3 dager 14 500 kr
04 Mar
05 Jun
DevOps training is the starting point for an organization going on the DevOps journey. Improved workflows and faster deployment starts with a core understanding of DevOps... [+]
Kursinnhold DevOps training is the starting point for an organization going on the DevOps journey. Improved workflows and faster deployment starts with a core understanding of DevOps fundamental concepts by anyone involved in an agile and/or DevOps team. The 3-day DevOps Fundamentals course provides an extensive introduction to the core Agile DevOps principles covering the essential knowledge and skill competences that have been defined by the DevOps Agile Skills Association (DASA). This course is designed to provide the core education necessary to build your DevOps vocabulary and to understand its principles and practices. With the help of key DevOps concepts and terminology, real-life case studies, examples and interactive group discussions and extensive exercises in each module you will acquire a fundamental understanding of DevOps. Audience Individuals involved in IT development, IT operations or IT service management Individuals whose role is touched by DevOps and continuous delivery, such as thefollowing IT roles: DevOps engineers Product owners Integration specialists Operations managers Incident & change managers System administrators Network administrators Business managers Automation architects Enterprise architects Learning ObjectivesAt the end of this course, you will be able to: Know the emergence of DevOps Know the core concepts and principles of DevOps Know what DevOps means for you as professional and for your organization Know the essence of a DevOps culture Understand the key elements of a DevOps culture Know the important aspects when creating a DevOps culture Know the Operational models of DevOps Understand the need for autonomous teams Understand the impact of DevOps on Architecture with respect to deployment Understand governance within DevOps teams Understand Agile, Scrum and Kanban and how these practices relate to one another Understand how ITSM processes relate to practices in a DevOps culture Understand how lean is used to optimise processes Know how to provide a Value Stream Map for a given process Understand the way to harvest new and innovative ideas Know the impact of automation on Software Delivery processes Understand the benefits and core principles of Continuous Delivery Describe the key cloud principles for DevOps organisations Know the relevance of monitoring and logging DevOps Prerequisites Basic familiarity with Agile, Scrum, Lean, and ITSM principles is beneficial Exam Facts The exam fee is NOK 1.900, + VAT. Exam Prerequisites While there are no formal prerequisites, it is recommended that the participant has completed the DASA DevOps Fundamentals training. Bouvet is a DASA Training Partner and this course is conducted and delivered by ITpreneurs. [-]
Les mer
Oslo 3 dager 17 000 kr
urset gir deg en fordypning i begreper, prosesser, retningslinjer og metoder knyttet til Continual Service Improvement-fasen (CSI). Kurset dekker styring og kontroll av a... [+]
Dette er et av fem kurs innen Service Lifecycle, og det retter seg mot deltagere som behøver kunnskaper om praksis og tilpasning innen ITIL® Service Lifecycle. Hovedfokuset ligger på ledelsesperspektivet for Service Management. Hvert kurs bygger på en av ITILs kjernebøker. Kurset gir deg en fordypning i begreper, prosesser, retningslinjer og metoder knyttet til Continual Service Improvement-fasen (CSI). Kurset dekker styring og kontroll av aktiviteter og teknikker innenfor CSI, men ikke detaljer innen de understøttende prosesser. Kurset har en interaktiv tilnærming med kombinasjon av undervisning, diskusjoner og casestudier for å gi deltagerne praktisk anvendbare kunnskaper som de kan begynne å bruke umiddelbart. En integrert casestudie gir deltakerne god forståelse for hvordan ITIL beste praksis kan brukes for å forbedre IT-ytelsen. Praktiske oppgaver blir brukt gjennom hele kurset for å forsterke læringsprosessen. Samtidig vil kurset legges opp slik at det forbereder deltagerne til eksamen som avholdes på kursets siste dag. Kurset går over 3 dager fra kl 09.00-17.00. Deltagerne vil få hjemmearbeid etter hver kursdag for å forberede seg til neste dag, så det bør påregnes kveldsarbeid og selvstudie mens kurset pågår.   Deltagelse på dette kurset vil gi deg flg kompetanse: Forstå Service Management i praksis og CSI prinsipper, hensikt og mål Forstå hvordan alle CSI-prosessene samhandler med andre livssyklus prosesser Sub-prosesser, aktiviteter, metoder og funksjoner som brukes i hver av CSI-prosessene Roller og ansvar innenfor CSI, samt aktiviteter og funksjoner for å oppnå optimal drift Hvordan man måler CSI ytelsen Forstå teknologi og krav til implementering til støtte for CSI Utfordringer, kritiske suksessfaktorer og risikoer forbundet med CSI   [-]
Les mer
Oslo 3 dager 15 000 kr
17 Dec
Dette kurset er ment å gi deltakerne en oversikt over de sentrale definisjonene som ITIL bruker og en oversikt over hvilke prosesser og funksjoner som ITIL definerer. [+]
 ITIL® er et rammeverk for beste praksis innen IT-serviceledelse, basert på erfaringer fra offentlige og private virksomheter over hele verden. ITIL har eksistert siden 1980 tallet og gjennomgått flere forandringer underveis. ITIL versjon 3 ble lansert i 2007 og i denne versjonen er det mer fokus på strategi og forretningsverdi, innføring av livssyklusperspektivet og at IT-tjenester skal støtte opp under virksomhetens øvrige strategier og mål.Dette kurset er ment å gi deltakerne en oversikt over de sentrale definisjonene som ITIL bruker og en oversikt over hvilke prosesser og funksjoner som ITIL definerer. Kurset vil gi deltakerne en forståelse av hvordan økt fokus på bedriftens mål og samspillet innen IT-avdelingen vil kunne gi en betydelig merverdi for bedriften. ITIL har fokus på fem hovedområder, og hvert av dem dekker et av aspektene i livssyklustankegangen: Service Strategy: En solid strategi er nødvendig for å kunne levere IT-tjenester av høy kvalitet. Denne delen av ITIL introduserer livssyklustankegangen, og sørger for samspill med bedriftens øvrige strategier. Service Design: Definisjon og utviklig av tjenestene i henhold til strategien, slik at tjenestene leveres med den kvalitet som kunden forventer, samtidig som man holder seg innenfor de rammebetingelser som er satt for tidsforbruk og kostnader. Service Transition: Å sørge for at strategien og planene settes ut i drift på en vellykket måte. Innovasjon i form av nye og endrede tjenester skal implementeres med minimalt avbrudd i driften, samtidig som endringene skal balanseres i forhold til kostnad, tid og sikkerhet. Service Operation: ivaretar dag-til-dag leveranser av IT-tjenestene og sikrer at avtalt tjenestenivå til brukere og kunder blir levert på en effektiv måte Continual Service Improvement: Selv med en vellykket drift på plass vil det være et behov for kontinuerlig forbedring. [-]
Les mer
Oslo 3 dager 16 000 kr
17 Dec
Ensuring that an IT organization is competent in continuous improvement is absolutely essential to the success of Lean within IT. In the Lean IT Foundation, we looked at ... [+]
This Lean IT Kaizen training will help you on your journey to mastering continuous improvement, and becoming a Lean IT Kaizen Lead. The Lean IT Kaizen Leas is someone who is involving with improvement based on Lean principles. The Lean IT Kaizen Lead may come from any Level of the IT organization, in any "department". The Course Learning objectives After completing this course, you know the most important concepts regarding Kaizen, and you are able to: Organize a Kaizen Lead a Kaizen Teach others the DMAIC model Identify and define problems Create a data Collection plan Analyze the root cause of the problems Understand and apply different improvement Methods Make a Control plan Ensure the sustainability of improvements Concepts Covered 1. Introduction of Kaizen Introduction and Kaizen concepts Kaizen, Kakushin and Kaikaku The DMAIC model Kaizen mindset 2. Organizing Kaizen Kaizen team roles Improvement initiatives Plan and prepare a Kaizen event Gain support Select the team 3. A3 Method Goals of the A3 Method Difference between Summarazing, Analyzing and Synthesizing Structure communication according to the Pyramid principle Summarize information into the A3 format 4. Define Selecting a Problem and identifying owner Problem statement Scope of the problem Collect VoC information High Level Kaizen plan 5. Measure The Three generic types of units of work Measure and Validate Value Stream Map Data Collection plan Qualitative and Quantitative Measurement systems Baseline and a Benchmark Quick Wins 6. Analyze Seven basic Tools of Quality 5 whys Cause and Effects Matrix Failure Mode Effects Analysis (FMEA) Improve How to identify improvement options Idea generation techniques How to test a solution Best and good practice solutions within IT 8. Control How to ensure the sustainability of the improvement Measurement of improvement Control plan Types of documentation Communication to stakeholders This course prepares you for the Lean IT Kaizen Lead certificate. Information regarding the exam Closed book exam With 40 multiple Choice questions. the pass score is 65 % (26 out of 40 questions Exam duration is 60 minutes. The exam is compliant With the Lean IT Association Syllabus and APMG-International accredited [-]
Les mer
Oslo 3 dager 17 000 kr
Kurset gir deg en fordypning i begreper, prosesser, retningslinjer og metoder knyttet til Service Operation-fasen. Kurset dekker styring og kontroll av aktiviteter og tek... [+]
Dette er et av fem kurs innen Service Lifecycle, og det retter seg mot deltagere som behøver kunnskaper om praksis og tilpasning innen ITIL® Service Lifecycle. Hovedfokuset ligger på ledelsesperspektivet for Service Management. Hvert kurs bygger på en av ITILs kjernebøker. Kurset gir deg en fordypning i begreper, prosesser, retningslinjer og metoder knyttet til Service Operation-fasen. Kurset dekker styring og kontroll av aktiviteter og teknikker innenfor Service Operation, men ikke detaljer innen de understøttende prosesser. Kurset har en interaktiv tilnærming med kombinasjon av undervisning, diskusjoner og casestudier for å gi deltagerne praktisk anvendbare kunnskaper som de kan begynne å bruke umiddelbart. En integrert casestudie gir deltakerne god forståelse for hvordan ITIL beste praksis kan brukes for å forbedre IT-ytelsen. Praktiske oppgaver blir brukt gjennom hele kurset for å forsterke læringsprosessen. Samtidig vil kurset legges opp slik at det forbereder deltagerne til eksamen som avholdes på kursets siste dag. Kurset går over 3 dager fra kl 09.00-16.30. Deltagerne vil få hjemmearbeid etter hver kursdag for å forberede seg til neste dag, så det bør påregnes kveldsarbeid og selvstudie mens kurset pågår. Deltagelse på dette kurset vil gi deg flg kompetanse: Forstå Service Management i praksis og Service Operation prinsipper, hensikt og mål Forstå hvordan alle Service Operation-prosessene samhandler med andre livssyklus prosesser Sub-prosesser, aktiviteter, metoder og funksjoner som brukes i hver av Service Operation-prosessene Roller og ansvar innenfor Service Operation, samt aktiviteter og funksjoner for å oppnå optimal drift Hvordan man måler Service Operation ytelsen Forstå teknologi og krav til implementering til støtte for Service Operation Utfordringer, kritiske suksessfaktorer og risikoer forbundet med Service Operation   [-]
Les mer
Nettstudier 1 semester 4 980 kr
På forespørsel
Intranett og intranett-teknologi; Tjenesteinnhold i lokale informasjonssystemer; Sikkerhet i informasjonstjenester; Bedriftsopplæring; [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: IINI1001 IT Introduksjon eller tilsvarende forhåndskunnskaper. Innleveringer: Et større prosjektarbeid som gjennomføres som gruppearbeid. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Vurderingen i faget er basert på prosjektarbeidet. Prosjektene gjennomføres gruppevis. Individuelle karakterer kan gis ved manglende deltakelse eller ved kontraktsbrudd med øvrige medlemmer. Ansvarlig: Thor O. Olsen         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet «Lokale informasjonstjenester» skal studenten ha følgende samlete læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kjenner til ulike typer informasjon som brukes i bedrifter og organisasjoner- har kunnskap om hvordan datateknologi og nettløsninger kan brukes i bedriftens forvaltning av informasjon- har kunnskap om moderne former for intern opplæring og oppbevaring og tilgjengelighet av kunnskapskapital FERDIGHETER:Kandidaten:- kan se behov for og være pådriver for små og mellomstore informasjonsløsninger for intern informasjon- kan komme med anbefalinger for bruk av moderne IT-kommunikasjonsløsninger - kan både individuelt og i grupper diskutere og redegjøre for holdninger og standpunkter i forhold til informasjonsforvaltning og ivaretakelse av virksomheters kunnskapskapital GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- har forståelse for betydningen av aktiv informasjons- og kunnskapsforvaltning.- kan delta i planlegging og gjennomføring av informasjonshåndteringsprosjekter- kan identifisere, planlegge og gjennomføre en selvstendig oppgave i samarbeid med andre Innhold:Intranett og intranett-teknologi; Tjenesteinnhold i lokale informasjonssystemer; Sikkerhet i informasjonstjenester; Bedriftsopplæring;Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Dette faget går: Høst 2013    Fag Lokale informasjonstjenester 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
3 dager 14 950 kr
3-dagers instruktør-ledet kurs som fører frem til COBIT5 Foundation sertifisering. [+]
Sopra Steria Akademiet er en del av Sopra Steria, og tilbyr kurs og opplæring innen: IT Service Management Prosjekt- og programstyring It-styring og kontroll Våre instruktører jobber til daglig som rådgivere innen disse områdene i Sopra Steria.  COBIT®5-kurs og -sertifisering COBIT5 (Control OBjectives for Information and related Technology) er et rammeverk for styring og kontroll av bedriftens IT -ressurser og er siste versjon av ISACAs globalt anerkjente rammeverk. COBIT fokuserer på styring og kontroll av informasjon og tilhørende bruk av teknologi. Rammeverket beskriver prinsipper, metoder og prosesser for å optimalisere verdiskaping samt å sikre samsvar med interne- og eksterne regulatoriske informasjonskrav COBIT5 er en videreutvikling fra tidligere COBIT versjon 4.1. Denne versjonen av rammeverket har beskrevet globalt aksepterte prinsipper, metoder og prosesser som skal bidra til å maksimere verdien av informasjon som brukes av organisasjonen. Dette gjøres ved å fokusere på en livssyklusorientert modell der en definerer beste praksis prosesser tilpasset det forretningsmessige behovet. COBIT 5 har også integrert de tidligere ISACA rammeverkene ValIT og RiskIT, samt at rammeverket er avstemt mot beste praksis rammeverk som f,eks ITIL®, ISO/IEC 27001 og TOGAF®. Fordeler COBIT 5 hjelper bedrifter av alle størrelser til å:- styre informasjon for å støtte opp under forretningsmessige beslutninger - oppnå strategiske mål og realisere forretningsmessige gevinster gjennom effektiv og innovativ bruk av informasjonsteknologi - oppnå optimal drift gjennom pålitelig og effektiv anvendelse av teknologi- styre IT-relatert risiko på et akseptabelt nivå - optimalisere kostnader vedrørende IT-tjenester og teknologi - etterleve relevante lover, bestemmelser, kontrakter og retningslinjer COBIT5 Foundation COBIT er et omfattende rammeverk som bistår organisasjoner med å skape optimal verdi ved å sikre en balanse mellom gevinstrealisering, optimalisering av risikoer og ressursbruk. COBIT 5 bistår virksomheten å styre og forvalte på en helhetlig måte: ende-til-ende forretnings-og IT funksjonelle ansvarsområder vurderer IT-relaterte områder,  inkludert interne og eksterne interessenter. COBIT 5 Foundation sertifikat er obligatorisk for ytterligere COBIT  opplæring, inkludert COBIT 5 Implementation og Assessor kurs.   Praktisk informasjon Kurset varer i 3 dager (sertifisering på dag 3) Vi stiller med erfaren instruktør med praktisk erfaring. Kursmateriell og eksamen er på engelsk. Eksamen varer i 40 minutter. Det bør settes av tid til selvstudium.   Etter fullført COBIT5-kurs vil deltakerne forstå: - Hvordan informasjon og teknologi  påvirker organisasjoner - Behovet for et effektivt rammeverk til å styre og kontrollere bedrifters IT-systemer - Hvordan COBIT oppfyller behovet for et rammeverk for IT-styring - Hvordan COBIT brukes sammen med andre standarder og beste praksis - Metodene som COBIT gir deg tilgang til, og fordelene ved å bruke COBIT - COBIT-rammeverket og alle komponentene som inngår i COBIT - Hvordan COBIT kan anvendes i praksis COBIT 5 Foundation-sertifisering er obligatorisk for ytterligere COBIT-opplæring, inkludert COBIT 5 Implementation- og Assessorkurs. [-]
Les mer
5 dager 24 500 kr
ITIL® Managing Across the Lifecycle (Malc) kurset er siste kurs og modul som kandidater må ta for å oppnå ITIL Expert sertifiseringen.
 [+]
Dette kurset er det avsluttende kurset innen ITIL® v3 og gir deltagerne grunnlaget for å oppnå ITIL® Expert sertifiseringen. På kurset oppsummeres kunnskapen fra Lifecycle og Capability kursene, og setter fokus på ferdigheter som kreves for å gjennomføre og håndtere tilpasning til Service Lifecycle. Kurset har en interaktiv tilnærming med kombinasjon av undervisning, diskusjoner og casestudier for å gi deltagerne praktisk anvendbare kunnskaper som de kan begynne å bruke umiddelbart. En integrert casestudie gir deltakerne god forståelse for hvordan ITIL beste praksis kan brukes for å forbedre IT-ytelsen. Praktiske oppgaver blir brukt gjennom hele kurset for å forsterke læringsprosessen. Samtidig vil kurset legges opp slik at det forbereder deltagerne til eksamen som avholdes på kursets siste dag. Deltagerne får en ITIL V3 Managing Across the Lifecycle kursbok som inneholder alt presentasjonsmateriale, kursnotater, case studie og prøveeksamener. Kurset går over 5 dager fra kl 09.00-17.00. Deltagerne vil få hjemmearbeid etter hver kursdag for å forberede seg til neste dag, så det bør påregnes kveldsarbeid og selvstudie mens kurset pågår. Kurset består av følgende emner: Håndtere planlegging og implementasjon av IT Service Management Livssyklus posisjonering og overgang Hvordan oppnå forretningsverdi med mennesker, prosesser og funksjoner Utfordringer, kritiske suksessfaktorer og risiko med service management Risk Management Prosjektvurdering av livssyklusen Strategisk endringsledelse Forståelse for regler, retningslinjer og rammeverk     [-]
Les mer
Oslo Stavanger 3 dager 15 950 kr
16 Jan
06 Feb
12 Feb
3-dagers instruktør-ledet kurs som fører frem til ITIL Foundation sertifisering. [+]
Sopra Steria Akademiet er en del av Sopra Steria, og tilbyr kurs og opplæring innen: IT Service Management Prosjekt- og programstyring It-styring og kontroll Våre instruktører jobber til daglig som rådgivere innen disse områdene i Sopra Steria.  ITIL®-kurs og -sertifisering  ITIL® er verdens mest anerkjente rammeverk for IT Service Management. ITIL består av et sammenhengende sett av veiledninger til beste praksis, hentet fra internasjonale bedrifter i offentlig og privat sektor. Rammeverket hjelper tjenesteleverandører å følge beste praksis for å levere IT-tjenester med god og riktig kvalitet, og å bruke prosesser, funksjoner og annen kapasitet som støtter opp under tjenestene og tjenesteleveransen. ITIL gir en rekke fordeler som blant annet reduserte kostnader, forbedret produktivitet, forbedret verdiskaping og bedre IT-tjenester gjennom bruk av velprøvde beste praksis-prosesser. ITIL-kursOpplæring innen ITIL-rammeverket har en modulbasert tilnærming, og består av 11 kurs som fokuserer på ulike sider av ITIL Beste Praksis, med i ulik grad av dybde og detalj. Mens ITIL Foundation-kurset fokuserer på å gi en grunnleggende kjennskap til sentrale elementer, konsepter og viktig terminologi brukt i ITIL, er ITIL Intermediate nivået bygget opp av kurs med ulikt fokus. Kandidatene kan ta så få eller så mange ITIL Intermediate kurs de trenger og som passer for deres behov. Intermediate-kursene går mer i detalj enn Foundation-kurset, og er en kvalifikasjon som er anerkjent i bransjen. Så snart du har bestått alle nødvendige ITIL moduler og samlet tilstrekkelig med poeng, vil du tildeles sertifisering som ITIL Expert. For mer informasjon om ITIL rammeverket, se her (Ekstern lenke)  For mer informasjon om oppbyggingen av ITIL kurs og hvordan de kan understøtte dine karrieremål, se her (Ekstern lenke) ITIL® Foundation-kurs ITIL® Foundation er et grunnkurs for ITIL og gir kandidatene kjennskap til sentrale elementer, konsepter og viktig terminologi brukt i ITIL. Passer ITIL Foundation-kurset for meg? Etter fullført kurs og bestått eksamen skal kandidatene ha tilegnet en grunnleggende kunnskap og forståelse av ITIL. Bestått ITIL Foundation-kurs er også en forutsetning for å kunne gå videre til neste nivå i ITIL opplæringen. ITIL Foundation-kurset er tilgjengelig for alle som har interesse for temaet, og retter seg i første omgang mot personer som - trenger en grunnleggende forståelse av ITIL rammeverket - har behov for å forstå hvordan ITIL kan brukes til å forbedre kvaliteten på IT Service Management i en organisasjon - jobber i en organisasjon som har tatt i bruk ITIL og som trenger å være informert om eller bidra til et pågående tjenesteforbedringsprogram ITIL Foundation er ikke beregnet til å sette kandidatene i stand til å benytte ITIL beste praksis for Service Management uten ytterligere opplæring. For mer informasjon om kurset se her (Ekstern link) Kursdokumentasjon For klasseroms baserte kurs er det inkludert omfattende kursdokumentasjon som kurskompendium, ITIL Pocket Guide og norsk-engelsk ordliste. For detaljert oversikt over pensum se her  Kurset varer i 3 dager. Vi stiller med erfarne norske instruktører. Kursmateriell og eksamen er på engelsk. Eksamen varer i 75 minutter. Eksamen på slutten av siste kursdag om ikke annet er avtalt. Det bør beregnes 6 timer til selvstudium. [-]
Les mer
3 dager 17 950 kr
3-dagers instruktør-ledet kurs som fører frem til ITIL SD sertifisering. [+]
Sopra Steria Akademiet er en del av Sopra Steria, og tilbyr kurs og opplæring innen: IT Service Management Prosjekt- og programstyring It-styring og kontroll Våre instruktører jobber til daglig som rådgivere innen disse områdene i Sopra Steria.  ITIL®-kurs og -sertifisering  ITIL® er verdens mest anerkjente rammeverk for IT Service Management. ITIL består av et sammenhengende sett av veiledninger til beste praksis, hentet fra internasjonale bedrifter i offentlig og privat sektor. Rammeverket hjelper tjenesteleverandører å følge beste praksis for å levere IT-tjenester med god og riktig kvalitet, og å bruke prosesser, funksjoner og annen kapasitet som støtter opp under tjenestene og tjenesteleveransen. ITIL gir en rekke fordeler som blant annet reduserte kostnader, forbedret produktivitet, forbedret verdiskaping og bedre IT-tjenester gjennom bruk av velprøvde beste praksis-prosesser. ITIL-kurs Opplæring innen ITIL-rammeverket har en modulbasert tilnærming, og består av 11 kurs som fokuserer på ulike sider av ITIL Beste Praksis, med i ulik grad av dybde og detalj. Mens ITIL Foundation-kurset fokuserer på å gi en grunnleggende kjennskap til sentrale elementer, konsepter og viktig terminologi brukt i ITIL, er ITIL Intermediate nivået bygget opp av kurs med ulikt fokus. Kandidatene kan ta så få eller så mange ITIL Intermediate kurs de trenger og som passer for deres behov. Intermediate-kursene går mer i detalj enn Foundation-kurset, og er en kvalifikasjon som er anerkjent i bransjen. Så snart du har bestått alle nødvendige ITIL moduler og samlet tilstrekkelig med poeng, vil du tildeles sertifisering som ITIL Expert. For mer informasjon om ITIL rammeverket, se her (Ekstern lenke)  For mer informasjon om oppbyggingen av ITIL kurs og hvordan de kan understøtte dine karrieremål, se her (Ekstern lenke) ITIL® Service Design-kurs ITIL Service Design-kurset bygger på de generelle prinsippene som dekkes av ITIL Foundation-kurset. Kurset dekker livstidsperspektivet innen Service Design, og omfatter styring og kontroll av virksomheten og teknikker innenfor Service Design-fasen i livssyklusen. Kurset dekker ikke detaljnivå innenfor designprosessene (dette er dekket av ITIL Intermediate Capability-kursene).   Passer ITIL Service Design-kurset for meg?   Den modulbaserte oppbygningen av Intermediate-nivået setter deg i stand til å spesialisere deg innenfor ITIL. ITIL Service Design-kurset vil hjelpe deg å tilegne deg kunnskap, ferdigheter og ledelsesteknikker nok til å koordinere alle aktiviteter på dette Lifecycle-trinnet. Som for de andre Intermediate-kursene er det ingen obligatoriske krav utover ITIL Foundation sertifisering, men to til fire års yrkeserfaring fra IT Service Management er i høyeste grad å anbefale. Den enkeltes valg vil avhenge av kandidatens individuelle karrieremål.   For mer informasjon om kurset og om det passer for deg, se her (Ekstern lenke)   Kursdokumentasjon   Omfattende kursdokumentasjon medfølger kurset.   For en detaljert oversikt over pensum se her (Ekstern lenke)   Praktisk informasjon   Kurset varer i 3 dager   Vi stiller med erfarne norske instruktører. Kursmateriell og eksamen er på engelsk Eksamen varer i 120 minutter. Eksamen på slutten av siste kursdag om ikke annet er avtalt. Det bør beregnes 21 timer til selvstudium.     [-]
Les mer
4 dager 22 000 kr
Kurset retter seg mot deg som behøver en dyp forståelse for prosesser, roller, funksjoner og aktiviteter relatert til Service Offerings & Agreements innen Service Lifec..... [+]
Dette er et av 4 kurs innen Service Capability - en del av ITIL® Intermediate kvalifiseringen som bygger videre mot ITIL Expert. Kurset retter seg mot deg som er involvert i eller har ansvaret for en eller flere av prosessene i ITIL. Kurset omfatter også Service Lifecycle, men kursets målsetning er å gi dyptgående kunnskaper om prosessene, funksjonene, rollene og aktivitetene i ITIL og disses tilpasning og anvendelse gjennom livssyklusen. Kurset har en interaktiv tilnærming med kombinasjon av undervisning, diskusjoner og casestudier for å gi deltagerne praktisk anvendbare kunnskaper som de kan begynne å bruke umiddelbart. En integrert casestudie gir deltakerne god forståelse for hvordan ITIL beste praksis kan brukes for å forbedre IT-ytelsen. Praktiske oppgaver blir brukt gjennom hele kurset for å forsterke læringsprosessen. Samtidig vil kurset legges opp slik at det forbereder deltagerne til eksamen som avholdes på kursets siste dag. Deltagerne får en ITIL Service Offerings & Agreements kursbok som inneholder alt presentasjonsmateriale, kursnotater, case studie og prøveeksamener. Kurset går over 4 dager fra kl 09.00-16.30. Deltagerne vil få hjemmearbeid etter hver kursdag for å forberede seg til neste dag, så det bør påregnes kveldsarbeid og selvstudie mens kurset pågår.    Kurset dekker følgende emner: Service Portfolio Management Service Catalog Management Service Level Management Demand Management Supplier Management Financial Management Roles and Responsibilities Technology   [-]
Les mer
Oslo 3 dager 17 000 kr
Kurset gir deg en fordypning i begreper, prosesser, retningslinjer og metoder knyttet til Service Transition-fasen. Kurset dekker styring og kontroll av aktiviteter og te... [+]
Dette er et av fem kurs innen Service Lifecycle, og det retter seg mot deltagere som behøver kunnskaper om praksis og tilpasning innen ITIL® Service Lifecycle. Hovedfokuset ligger på ledelsesperspektivet for Service Management. Hvert kurs bygger på en av ITILs kjernebøker. Kurset gir deg en fordypning i begreper, prosesser, retningslinjer og metoder knyttet til Service Transition-fasen. Kurset dekker styring og kontroll av aktiviteter og teknikker innenfor Service Transition, men ikke detaljer innen de understøttende prosesser. Kurset har en interaktiv tilnærming med kombinasjon av undervisning, diskusjoner og casestudier for å gi deltagerne praktisk anvendbare kunnskaper som de kan begynne å bruke umiddelbart. En integrert casestudie gir deltakerne god forståelse for hvordan ITIL beste praksis kan brukes for å forbedre IT-ytelsen. Praktiske oppgaver blir brukt gjennom hele kurset for å forsterke læringsprosessen. Samtidig vil kurset legges opp slik at det forbereder deltagerne til eksamen som avholdes på kursets siste dag. Kurset går over 3 dager fra kl 09.00-16.30. Deltagerne vil få hjemmearbeid etter hver kursdag for å forberede seg til neste dag, så det bør påregnes kveldsarbeid og selvstudie mens kurset pågår. Deltagelse på dette kurset vil gi deg flg kompetanse: Forstå Service Management i praksis og Service Transition prinsipper, hensikt og mål Forstå hvordan alle Service Transition-prosessene samhandler med andre livssyklus prosesser Sub-prosesser, aktiviteter, metoder og funksjoner som brukes i hver av Service Transition-prosessene Roller og ansvar innenfor Service Transition, samt aktiviteter og funksjoner for å oppnå optimal drift Hvordan man måler Service Transition ytelsen Forstå teknologi og krav til implementering til støtte for Service Transition Utfordringer, kritiske suksessfaktorer og risikoer forbundet med Service Transition [-]
Les mer
Bedriftsintern 2 dager
Kurs på Norsk i ledelse av sertifisert kursholder [+]
Tableau Desktop Fundamental This course covers all the Tableau Desktop fundamentals required for new and intermediate Tableau users. It starts with simple visualizations and moves to an in-depth look at the different chart and graph functions available, calculations, parameters, mapping and other functionality. The course is provided with a data scenario and hands-on exercises covering all course content, and providing the opportunity to visually analyse data, build Interactive Dashboards and share them with others. Duration: Two days of live classroom Prerequisites: None. Course IncludesThis course includes a workbook containing key concepts on each topic covered and hands-on activities to reinforce the skills and knowledge attained. It also includes a digital student resources folder containing Tableau workbooks and data sources to support the hands-on activities.   At the end of this course, you will be able to: •  Connect to your data. •  Edit and save a data source. •  Understand Tableau terminology. •  Use the Tableau interface / paradigm to effectively create powerful visualizations. •   Create basic calculations including basic arithmetic calculations, custom aggregations and ratios, date math, and quick table calculations. •  Represent your data using the following visualization types: • Cross tabs • Geographic maps • Heat maps • Tree maps • Pie charts and bar charts • Dual axis and combined charts with different mark types • Highlight Tables • Scatter Plots   OM CGI   CGI Group Inc. ble grunnlagt i 1976 og er verdens femte største uavhengige leverandør av tjenester innen IT- og forretningsprosesser. Med 74 000 medarbeidere over hele verden, leverer CGI en portefølje av ende-til-ende løsninger innen avanserte IT- og forretningskonsulenttjenester, systemintegrasjon og utsetting av IT- og forretningsprosesser. CGIs modell med kundenærhet, et globalt leveransenettverk og egne løsninger bidrar til at kundene hurtigere oppnår resultater og bidrar til deres digitale transformasjon. CGI har en samlet årlig omsetning på over 60 milliarder NOK. CGI-aksjene er notert på TSX (GIB.A) og NYSE (GIB). Hjemmeside: www.cginorge.no   [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.