IT-kurs
Du har valgt: IT strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Oslo 3 dager 16 000 kr
02 Sep
Ensuring that an IT organization is competent in continuous improvement is absolutely essential to the success of Lean within IT. In the Lean IT Foundation, we looked at ... [+]
This Lean IT Kaizen training will help you on your journey to mastering continuous improvement, and becoming a Lean IT Kaizen Lead. The Lean IT Kaizen Leas is someone who is involving with improvement based on Lean principles. The Lean IT Kaizen Lead may come from any Level of the IT organization, in any "department". The Course Learning objectives After completing this course, you know the most important concepts regarding Kaizen, and you are able to: Organize a Kaizen Lead a Kaizen Teach others the DMAIC model Identify and define problems Create a data Collection plan Analyze the root cause of the problems Understand and apply different improvement Methods Make a Control plan Ensure the sustainability of improvements Concepts Covered 1. Introduction of Kaizen Introduction and Kaizen concepts Kaizen, Kakushin and Kaikaku The DMAIC model Kaizen mindset 2. Organizing Kaizen Kaizen team roles Improvement initiatives Plan and prepare a Kaizen event Gain support Select the team 3. A3 Method Goals of the A3 Method Difference between Summarazing, Analyzing and Synthesizing Structure communication according to the Pyramid principle Summarize information into the A3 format 4. Define Selecting a Problem and identifying owner Problem statement Scope of the problem Collect VoC information High Level Kaizen plan 5. Measure The Three generic types of units of work Measure and Validate Value Stream Map Data Collection plan Qualitative and Quantitative Measurement systems Baseline and a Benchmark Quick Wins 6. Analyze Seven basic Tools of Quality 5 whys Cause and Effects Matrix Failure Mode Effects Analysis (FMEA) Improve How to identify improvement options Idea generation techniques How to test a solution Best and good practice solutions within IT 8. Control How to ensure the sustainability of the improvement Measurement of improvement Control plan Types of documentation Communication to stakeholders This course prepares you for the Lean IT Kaizen Lead certificate. Information regarding the exam Closed book exam With 40 multiple Choice questions. the pass score is 65 % (26 out of 40 questions Exam duration is 60 minutes. The exam is compliant With the Lean IT Association Syllabus and APMG-International accredited [-]
Les mer
3 dager 16 150 kr
Kurset bygger på de generelle prinsippene som dekkes av ITIL® Foundation kurset. Kurset dekker livstids perspektivet innen Service Design og omfatter styring og kontro...... [+]
MålFormålet med Service Design kurset er å gi kunnskap om ITIL® begreper og terminologi. Kurset ser på de aktiviteter som kreves for å designe tjenester. Det forklarer de fem sentrale elementer av Service Design og hvordan dette kan forbedre kvaliteten på IT Service Management innenfor en organisasjon. Kurset tar også sikte på at elevene skal forstå begreper, prosesser, funksjoner og aktiviteter involvert i Service Design. Kurset forbereder kandidatene til ITIL® Service Design eksamen. Hvem bør delta? Kurset passer for personer som krever en dyp forståelse av å designe tjenester. Dette gir en naturlig karriereutvikling for utøveren som allerede innehar ITIL® Foundation sertifikat. Før du tar kurset anbefales det, selv om det ikke kreves, at du har arbeidserfaring og kunnskap om grunnleggende begreper innen IT og beslektede områder på minst to år. Faglige kvalifikasjoner Kurset er en del av ITIL® Intermediate kvalifiseringsprogram.Eksamen vil bestå av en sammensatt flervalgsliste bestående av 8 spørsmål som skal besvares innen 90 minutter. For å bestå må en ha minst 70% korrekt eller mer.Ved bestått eksamen vil kandidatene vil bli tildelt 3 credits mot ITIL® Expert kvalifisering. Kurs struktur3-dagers (sertifiseringstest kan eventuelt tas på dag 4) offentlig eller bedriftsinternt kurs (Fleksibelt oppdelt f. eks 2+1 dager). Kurset er basert på OGC's Best Practice retningslinjer som beskrevet innen ITIL® Service Lifecycle bøker og dette kurset er sentrert rundt boken Service Design . Disse kan kjøpes hos NordicAware Norge eller fra itSMF Norge. Det anbefales at kandidatene gjennomfører minst 21 timer med selvstudie ved å gjennomgå pensum og relevante bøker i forberedelsene til eksamen. Kurset er en kombinasjon av teori og oppgaver som løses i grupper eller selvstendig. Dokumentasjon Omfattende kurs dokumentasjon utleveres ved kursstart og dette dekker: De viktigste prinsipper og mål innen Service Design Organisatoriske forhold innenfor Service Design De fem aspektene innen Service Design – design av tjenesteløsning, systemer, teknologiarkitektur, prosesser og overvåkningssystemer Utfordringer, kritiske suksessfaktorer og risikoer. Betraktninger rundt teknologi knyttet til Service Design Aktiviteter som gjennomføres innenfor Service Design Vurdering av kritiske suksessfaktorer og risikostyring i Service Design Kurset dekker også ledelsesmessig og tilsynsmetodikk innenfor: Service Catalogue Management, Service Level Management, Capacity Management, Availability Management, Information Security Management, Supplier Management, IT Service Continuity Management ITIL® is a registered trade mark of AXELOS [-]
Les mer
3 dager 14 000 kr
ITIL Foundation Training [+]
This course provides IT managers, practitioners, support staff and staff interfacing with the information systems function with a practical understanding of the key concepts, principles, processes and functions that enables successful IT service management provision. It also prepares delegates for the ITIL Foundation Certificate Examination. The course is based on the ITIL best practice service lifecycle approach featured in the latest 2011 guidelines. [-]
Les mer
3 dager 14 950 kr
3-dagers instruktør-ledet kurs som fører frem til COBIT5 Foundation sertifisering. [+]
Sopra Steria Akademiet er en del av Sopra Steria, og tilbyr kurs og opplæring innen: IT Service Management Prosjekt- og programstyring It-styring og kontroll Våre instruktører jobber til daglig som rådgivere innen disse områdene i Sopra Steria.  COBIT®5-kurs og -sertifisering COBIT5 (Control OBjectives for Information and related Technology) er et rammeverk for styring og kontroll av bedriftens IT -ressurser og er siste versjon av ISACAs globalt anerkjente rammeverk. COBIT fokuserer på styring og kontroll av informasjon og tilhørende bruk av teknologi. Rammeverket beskriver prinsipper, metoder og prosesser for å optimalisere verdiskaping samt å sikre samsvar med interne- og eksterne regulatoriske informasjonskrav COBIT5 er en videreutvikling fra tidligere COBIT versjon 4.1. Denne versjonen av rammeverket har beskrevet globalt aksepterte prinsipper, metoder og prosesser som skal bidra til å maksimere verdien av informasjon som brukes av organisasjonen. Dette gjøres ved å fokusere på en livssyklusorientert modell der en definerer beste praksis prosesser tilpasset det forretningsmessige behovet. COBIT 5 har også integrert de tidligere ISACA rammeverkene ValIT og RiskIT, samt at rammeverket er avstemt mot beste praksis rammeverk som f,eks ITIL®, ISO/IEC 27001 og TOGAF®. Fordeler COBIT 5 hjelper bedrifter av alle størrelser til å:- styre informasjon for å støtte opp under forretningsmessige beslutninger - oppnå strategiske mål og realisere forretningsmessige gevinster gjennom effektiv og innovativ bruk av informasjonsteknologi - oppnå optimal drift gjennom pålitelig og effektiv anvendelse av teknologi- styre IT-relatert risiko på et akseptabelt nivå - optimalisere kostnader vedrørende IT-tjenester og teknologi - etterleve relevante lover, bestemmelser, kontrakter og retningslinjer COBIT5 Foundation COBIT er et omfattende rammeverk som bistår organisasjoner med å skape optimal verdi ved å sikre en balanse mellom gevinstrealisering, optimalisering av risikoer og ressursbruk. COBIT 5 bistår virksomheten å styre og forvalte på en helhetlig måte: ende-til-ende forretnings-og IT funksjonelle ansvarsområder vurderer IT-relaterte områder,  inkludert interne og eksterne interessenter. COBIT 5 Foundation sertifikat er obligatorisk for ytterligere COBIT  opplæring, inkludert COBIT 5 Implementation og Assessor kurs.   Praktisk informasjon Kurset varer i 3 dager (sertifisering på dag 3) Vi stiller med erfaren instruktør med praktisk erfaring. Kursmateriell og eksamen er på engelsk. Eksamen varer i 40 minutter. Det bør settes av tid til selvstudium.   Etter fullført COBIT5-kurs vil deltakerne forstå: - Hvordan informasjon og teknologi  påvirker organisasjoner - Behovet for et effektivt rammeverk til å styre og kontrollere bedrifters IT-systemer - Hvordan COBIT oppfyller behovet for et rammeverk for IT-styring - Hvordan COBIT brukes sammen med andre standarder og beste praksis - Metodene som COBIT gir deg tilgang til, og fordelene ved å bruke COBIT - COBIT-rammeverket og alle komponentene som inngår i COBIT - Hvordan COBIT kan anvendes i praksis COBIT 5 Foundation-sertifisering er obligatorisk for ytterligere COBIT-opplæring, inkludert COBIT 5 Implementation- og Assessorkurs. [-]
Les mer
Oslo 3 dager 14 500 kr
23 Sep
25 Nov
DevOps training is the starting point for an organization going on the DevOps journey. Improved workflows and faster deployment starts with a core understanding of DevOps... [+]
Kursinnhold DevOps training is the starting point for an organization going on the DevOps journey. Improved workflows and faster deployment starts with a core understanding of DevOps fundamental concepts by anyone involved in an agile and/or DevOps team. The 3-day DevOps Fundamentals course provides an extensive introduction to the core Agile DevOps principles covering the essential knowledge and skill competences that have been defined by the DevOps Agile Skills Association (DASA). This course is designed to provide the core education necessary to build your DevOps vocabulary and to understand its principles and practices. With the help of key DevOps concepts and terminology, real-life case studies, examples and interactive group discussions and extensive exercises in each module you will acquire a fundamental understanding of DevOps. Audience Individuals involved in IT development, IT operations or IT service management Individuals whose role is touched by DevOps and continuous delivery, such as thefollowing IT roles: DevOps engineers Product owners Integration specialists Operations managers Incident & change managers System administrators Network administrators Business managers Automation architects Enterprise architects Learning ObjectivesAt the end of this course, you will be able to: Know the emergence of DevOps Know the core concepts and principles of DevOps Know what DevOps means for you as professional and for your organization Know the essence of a DevOps culture Understand the key elements of a DevOps culture Know the important aspects when creating a DevOps culture Know the Operational models of DevOps Understand the need for autonomous teams Understand the impact of DevOps on Architecture with respect to deployment Understand governance within DevOps teams Understand Agile, Scrum and Kanban and how these practices relate to one another Understand how ITSM processes relate to practices in a DevOps culture Understand how lean is used to optimise processes Know how to provide a Value Stream Map for a given process Understand the way to harvest new and innovative ideas Know the impact of automation on Software Delivery processes Understand the benefits and core principles of Continuous Delivery Describe the key cloud principles for DevOps organisations Know the relevance of monitoring and logging DevOps Prerequisites Basic familiarity with Agile, Scrum, Lean, and ITSM principles is beneficial Exam Facts The exam fee is NOK 1.900, + VAT. Exam Prerequisites While there are no formal prerequisites, it is recommended that the participant has completed the DASA DevOps Fundamentals training. Bouvet is a DASA Training Partner and this course is conducted and delivered by ITpreneurs. [-]
Les mer
Nettstudier 1 semester 4 980 kr
På forespørsel
Intranett og intranett-teknologi; Tjenesteinnhold i lokale informasjonssystemer; Sikkerhet i informasjonstjenester; Bedriftsopplæring; [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: IINI1001 IT Introduksjon eller tilsvarende forhåndskunnskaper. Innleveringer: Et større prosjektarbeid som gjennomføres som gruppearbeid. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Vurderingen i faget er basert på prosjektarbeidet. Prosjektene gjennomføres gruppevis. Individuelle karakterer kan gis ved manglende deltakelse eller ved kontraktsbrudd med øvrige medlemmer. Ansvarlig: Thor O. Olsen         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet «Lokale informasjonstjenester» skal studenten ha følgende samlete læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kjenner til ulike typer informasjon som brukes i bedrifter og organisasjoner- har kunnskap om hvordan datateknologi og nettløsninger kan brukes i bedriftens forvaltning av informasjon- har kunnskap om moderne former for intern opplæring og oppbevaring og tilgjengelighet av kunnskapskapital FERDIGHETER:Kandidaten:- kan se behov for og være pådriver for små og mellomstore informasjonsløsninger for intern informasjon- kan komme med anbefalinger for bruk av moderne IT-kommunikasjonsløsninger - kan både individuelt og i grupper diskutere og redegjøre for holdninger og standpunkter i forhold til informasjonsforvaltning og ivaretakelse av virksomheters kunnskapskapital GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- har forståelse for betydningen av aktiv informasjons- og kunnskapsforvaltning.- kan delta i planlegging og gjennomføring av informasjonshåndteringsprosjekter- kan identifisere, planlegge og gjennomføre en selvstendig oppgave i samarbeid med andre Innhold:Intranett og intranett-teknologi; Tjenesteinnhold i lokale informasjonssystemer; Sikkerhet i informasjonstjenester; Bedriftsopplæring;Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Dette faget går: Høst 2013    Fag Lokale informasjonstjenester 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Oslo 2 dager 12 000 kr
30 Oct
The target audience for this course is report designers who are experienced Web Intelligence users and who need to create complex Web Intelligence documents.. [+]
Participants will gain the comprehensive skills and in-depth knowledge needed to apply alternative query and reporting techniques when creating complex Web Intelligence documents. After completing this course, participants will be able to create combined queries and use sub-queries. They will also be able to use character and date string functions, create variables using "If" logic, and redefine calculation contexts. They will learn how to link Web Intelligence documents using the hyperlink functionality and also create their documents using various SAP data sources. Content: Reviewing Web Intelligence core report design Working with advanced query techniques Working with calculation contexts Creating formulas with character and date string functions Using If logic Working with additional reporting techniques Creating hyperlinks Creating a document using other data sources   OM CGI   CGI Group Inc. ble grunnlagt i 1976 og er verdens femte største uavhengige leverandør av tjenester innen IT- og forretningsprosesser. Med 74 000 medarbeidere over hele verden, leverer CGI en portefølje av ende-til-ende løsninger innen avanserte IT- og forretningskonsulenttjenester, systemintegrasjon og utsetting av IT- og forretningsprosesser. CGIs modell med kundenærhet, et globalt leveransenettverk og egne løsninger bidrar til at kundene hurtigere oppnår resultater og bidrar til deres digitale transformasjon. CGI har en samlet årlig omsetning på over 60 milliarder NOK. CGI-aksjene er notert på TSX (GIB.A) og NYSE (GIB). Hjemmeside: www.cginorge.no    [-]
Les mer
3 dager 17 950 kr
3-dagers instruktør-ledet kurs som fører frem til ITIL SD sertifisering. [+]
Sopra Steria Akademiet er en del av Sopra Steria, og tilbyr kurs og opplæring innen: IT Service Management Prosjekt- og programstyring It-styring og kontroll Våre instruktører jobber til daglig som rådgivere innen disse områdene i Sopra Steria.  ITIL®-kurs og -sertifisering  ITIL® er verdens mest anerkjente rammeverk for IT Service Management. ITIL består av et sammenhengende sett av veiledninger til beste praksis, hentet fra internasjonale bedrifter i offentlig og privat sektor. Rammeverket hjelper tjenesteleverandører å følge beste praksis for å levere IT-tjenester med god og riktig kvalitet, og å bruke prosesser, funksjoner og annen kapasitet som støtter opp under tjenestene og tjenesteleveransen. ITIL gir en rekke fordeler som blant annet reduserte kostnader, forbedret produktivitet, forbedret verdiskaping og bedre IT-tjenester gjennom bruk av velprøvde beste praksis-prosesser. ITIL-kurs Opplæring innen ITIL-rammeverket har en modulbasert tilnærming, og består av 11 kurs som fokuserer på ulike sider av ITIL Beste Praksis, med i ulik grad av dybde og detalj. Mens ITIL Foundation-kurset fokuserer på å gi en grunnleggende kjennskap til sentrale elementer, konsepter og viktig terminologi brukt i ITIL, er ITIL Intermediate nivået bygget opp av kurs med ulikt fokus. Kandidatene kan ta så få eller så mange ITIL Intermediate kurs de trenger og som passer for deres behov. Intermediate-kursene går mer i detalj enn Foundation-kurset, og er en kvalifikasjon som er anerkjent i bransjen. Så snart du har bestått alle nødvendige ITIL moduler og samlet tilstrekkelig med poeng, vil du tildeles sertifisering som ITIL Expert. For mer informasjon om ITIL rammeverket, se her (Ekstern lenke)  For mer informasjon om oppbyggingen av ITIL kurs og hvordan de kan understøtte dine karrieremål, se her (Ekstern lenke) ITIL® Service Design-kurs ITIL Service Design-kurset bygger på de generelle prinsippene som dekkes av ITIL Foundation-kurset. Kurset dekker livstidsperspektivet innen Service Design, og omfatter styring og kontroll av virksomheten og teknikker innenfor Service Design-fasen i livssyklusen. Kurset dekker ikke detaljnivå innenfor designprosessene (dette er dekket av ITIL Intermediate Capability-kursene).   Passer ITIL Service Design-kurset for meg?   Den modulbaserte oppbygningen av Intermediate-nivået setter deg i stand til å spesialisere deg innenfor ITIL. ITIL Service Design-kurset vil hjelpe deg å tilegne deg kunnskap, ferdigheter og ledelsesteknikker nok til å koordinere alle aktiviteter på dette Lifecycle-trinnet. Som for de andre Intermediate-kursene er det ingen obligatoriske krav utover ITIL Foundation sertifisering, men to til fire års yrkeserfaring fra IT Service Management er i høyeste grad å anbefale. Den enkeltes valg vil avhenge av kandidatens individuelle karrieremål.   For mer informasjon om kurset og om det passer for deg, se her (Ekstern lenke)   Kursdokumentasjon   Omfattende kursdokumentasjon medfølger kurset.   For en detaljert oversikt over pensum se her (Ekstern lenke)   Praktisk informasjon   Kurset varer i 3 dager   Vi stiller med erfarne norske instruktører. Kursmateriell og eksamen er på engelsk Eksamen varer i 120 minutter. Eksamen på slutten av siste kursdag om ikke annet er avtalt. Det bør beregnes 21 timer til selvstudium.     [-]
Les mer
Oslo 3 dager 15 000 kr
09 Sep
Dette kurset er ment å gi deltakerne en oversikt over de sentrale definisjonene som ITIL bruker og en oversikt over hvilke prosesser og funksjoner som ITIL definerer. [+]
 ITIL® er et rammeverk for beste praksis innen IT-serviceledelse, basert på erfaringer fra offentlige og private virksomheter over hele verden. ITIL har eksistert siden 1980 tallet og gjennomgått flere forandringer underveis. ITIL versjon 3 ble lansert i 2007 og i denne versjonen er det mer fokus på strategi og forretningsverdi, innføring av livssyklusperspektivet og at IT-tjenester skal støtte opp under virksomhetens øvrige strategier og mål.Dette kurset er ment å gi deltakerne en oversikt over de sentrale definisjonene som ITIL bruker og en oversikt over hvilke prosesser og funksjoner som ITIL definerer. Kurset vil gi deltakerne en forståelse av hvordan økt fokus på bedriftens mål og samspillet innen IT-avdelingen vil kunne gi en betydelig merverdi for bedriften. ITIL har fokus på fem hovedområder, og hvert av dem dekker et av aspektene i livssyklustankegangen: Service Strategy: En solid strategi er nødvendig for å kunne levere IT-tjenester av høy kvalitet. Denne delen av ITIL introduserer livssyklustankegangen, og sørger for samspill med bedriftens øvrige strategier. Service Design: Definisjon og utviklig av tjenestene i henhold til strategien, slik at tjenestene leveres med den kvalitet som kunden forventer, samtidig som man holder seg innenfor de rammebetingelser som er satt for tidsforbruk og kostnader. Service Transition: Å sørge for at strategien og planene settes ut i drift på en vellykket måte. Innovasjon i form av nye og endrede tjenester skal implementeres med minimalt avbrudd i driften, samtidig som endringene skal balanseres i forhold til kostnad, tid og sikkerhet. Service Operation: ivaretar dag-til-dag leveranser av IT-tjenestene og sikrer at avtalt tjenestenivå til brukere og kunder blir levert på en effektiv måte Continual Service Improvement: Selv med en vellykket drift på plass vil det være et behov for kontinuerlig forbedring. [-]
Les mer
3 timer 3 900 kr
The Secrets of Analytical Leaders: The Keys to Succeeding with BI and Analytics "Wayne Eckerson" [+]
How do you bridge the worlds of business and technology? How do you harness big data for business gain? How do you deliver value from analytical initiatives? Based on Wayne’s book, “Secrets of Analytical Leaders: Insights from Information Insiders,” this session will unveil the success secrets of top information leaders from companies such as Zynga, Netflix, US Xpress, Nokia, Capital One, Kelley Blue Book and Blue KC, among others. The session will cover both the “soft stuff” of people, processes, and projects and the “hard stuff” of architecture, tools, and data required to create and sustain a successful analytics program. You Will Learn How To: Deliver value quickly Span business and technology Manage change Translate insights into business impact Create an agile data warehouse  About Wayne Eckerson Wayne Eckerson is an internationally recognized thought leader in the business intelligence and analytics field. He is a sought-after consultant and noted speaker who thinks critically, writes clearly and presents persuasively about complex topics. Eckerson has shared his insights and advice with a wide range of companies. Recent clients include Avalon Bay Communities, TE Connectivity, MetLife, Zipcar, Guardian Insurance, Nordeus, Grange Insurance, and KARL STORZ. He has also conducted many groundbreaking research studies, chaired numerous conferences, and written two widely read books: “The Secrets of Analytical Leaders: Insights from Information Insiders.”(2012) and “Performance Dashboards: Measuring, Monitoring, and Managing Your Business” (2005/2010). Eckerson is principal consultant of Eckerson Group, LLC, a business-technology consulting firm that helps business leaders use data and technology to drive better insights and actions.  His team of researchers and experienced consultants provide cutting-edge information and advice on business intelligence, analytics, performance management, data governance, data warehousing, and big data. They work closely with organizations that want to assess their current capabilities and develop a strategy for turning data into insights and action. For many years, Wayne served as director of education and research at The Data Warehousing Institute (TDWI) where he oversaw the company’s research and training programs and chaired its BI Executive Summit. He has also served as an industry analyst at the Patricia Seybold Group and TechTarget. He has a bachelor’s degree from Williams College and a master’s degree from Wesleyan University.     Cancellation Policy Cancellations must be received in writing at least two weeks before the commencement of the seminar and will be subject to a 15 % administration fee. Unfortunately, cancellations received within two weeks of the seminar date will be liable for the full seminar fee. Substitutions can be made at any time. [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Introduksjon til ITIL v3 med utgangspunkt i tjenestelivssyklusmodellen. Gjennomgang av livssyklusfasene tjenestestrategi, tjenestedesign, tjenesteovergang, tjenesteadmini... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer: Av totalt 12 øvinger må 4 tekstbaserte øvinger og 4 flervalgstester (totalt 8 øvinger) være godkjent for å få gå opp til eksamen. Øvingene som blir godkjent må dekke et bredt spekter av de temaene som gjennomgås i emnet. Nærmere opplysninger ved studiestart. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Skriftlig, individuell, 3 timer,  Ansvarlig: Knut Arne Strand Eksamensdato: 17.12.13 / 20.05.14         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten kan:- tegne opp og forklare livssyklusmodellen til ITIL versjon 3- gjengi suksessfaktorer knyttet til innføring av ITIL- forklare hva som menes med begrepene tjenestestrategi, tjenestedesign, tjenesteovergang, tjenesteadministrasjon og kontinuerlig tjenesteforbedring- beskrive utvalgte prosesser som inngår i ITIL-standarden og hvilke arbeidsoppgaver som utføres av de aktuelle prosessene FERDIGHETER:Kandidaten kan:- redegjøre for hvordan utvalgte ITIL-prosesser typisk kan implementeres og forvaltes i en gitt organisasjon- redegjøre for hvordan utvalgte prosesser fungerer sammen og hvilken informasjon som flyter mellom dem- lage en plan for innføring av utvalgte ITIL-prosesser i en konkret bedrift- implementere utvalgte deler av ITIL-standarden i en konkret bedrift GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten har:- grunnleggende forståelse av ITIL som beste praksis for drift av IT-systemer- forståelse for at ITIL kan implementeres i små trinn og med noen få prosesser, samt utvides til å være svært omfattende, med mange operative prosesser og funksjoner Innhold:Introduksjon til ITIL v3 med utgangspunkt i tjenestelivssyklusmodellen. Gjennomgang av livssyklusfasene tjenestestrategi, tjenestedesign, tjenesteovergang, tjenesteadministrasjon og kontinuerlig tjenesteforbedring med tilhørende prosesser og funksjoner.Les mer om faget herDemo: Her er en introduksjonsvideo for faget Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag ITIL v3 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.  [-]
Les mer
3 dager 15 900 kr
This course is aimed for QlikView Designers and QlikView Developers. [+]
Developer is a must if you are building QlikView documents. Knowledge of the data model, creation of the proper data connections and scripting fundamentals are critical to creating QlikView documents that provide your organization with powerful business discovery tools. QlikView Developer provides you with an opportunity to learn by doing through a series of lectures and hands on exercises focused on developing QlikView documents. Beginning with the QlikView environment and ending with an introduction to advanced interface design, the Developer course will prepare you to take your QlikView documents to the next level. The course concludes with a new business case where you can practice your skills in building a QlikView document from the beginning using identified key performance indicators.   OM CGI   CGI Group Inc. ble grunnlagt i 1976 og er verdens femte største uavhengige leverandør av tjenester innen IT- og forretningsprosesser. Med 74 000 medarbeidere over hele verden, leverer CGI en portefølje av ende-til-ende løsninger innen avanserte IT- og forretningskonsulenttjenester, systemintegrasjon og utsetting av IT- og forretningsprosesser. CGIs modell med kundenærhet, et globalt leveransenettverk og egne løsninger bidrar til at kundene hurtigere oppnår resultater og bidrar til deres digitale transformasjon. CGI har en samlet årlig omsetning på over 60 milliarder NOK. CGI-aksjene er notert på TSX (GIB.A) og NYSE (GIB). Hjemmeside: www.cginorge.no    [-]
Les mer
2 dager
This course covers all the Tableau Desktop fundamentals required for new and intermediate Tableau users [+]
Tableau Desktop Fundamental This course covers all the Tableau Desktop fundamentals required for new and intermediate Tableau users. It starts with simple visualizations and moves to an in-depth look at the different chart and graph functions available, calculations, parameters, mapping and other functionality. The course is provided with a data scenario and hands-on exercises covering all course content, and providing the opportunity to visually analyse data, build Interactive Dashboards and share them with others. Duration: Two days of live classroom Prerequisites: None. Course IncludesThis course includes a workbook containing key concepts on each topic covered and hands-on activities to reinforce the skills and knowledge attained. It also includes a digital student resources folder containing Tableau workbooks and data sources to support the hands-on activities.   At the end of this course, you will be able to: •  Connect to your data. •  Edit and save a data source. •  Understand Tableau terminology. •  Use the Tableau interface / paradigm to effectively create powerful visualizations. •   Create basic calculations including basic arithmetic calculations, custom aggregations and ratios, date math, and quick table calculations. •  Represent your data using the following visualization types: • Cross tabs • Geographic maps • Heat maps • Tree maps • Pie charts and bar charts • Dual axis and combined charts with different mark types • Highlight Tables • Scatter Plots   OM CGI   CGI Group Inc. ble grunnlagt i 1976 og er verdens femte største uavhengige leverandør av tjenester innen IT- og forretningsprosesser. Med 74 000 medarbeidere over hele verden, leverer CGI en portefølje av ende-til-ende løsninger innen avanserte IT- og forretningskonsulenttjenester, systemintegrasjon og utsetting av IT- og forretningsprosesser. CGIs modell med kundenærhet, et globalt leveransenettverk og egne løsninger bidrar til at kundene hurtigere oppnår resultater og bidrar til deres digitale transformasjon. CGI har en samlet årlig omsetning på over 60 milliarder NOK. CGI-aksjene er notert på TSX (GIB.A) og NYSE (GIB). Hjemmeside: www.cginorge.no   [-]
Les mer
4 dager 23 150 kr
4-dagers instruktør-ledet kurs som fører frem til ITIL RCV sertifisering. [+]
Sopra Steria Akademiet er en del av Sopra Steria, og tilbyr kurs og opplæring innen: IT Service Management Prosjekt- og programstyring It-styring og kontroll Våre instruktører jobber til daglig som rådgivere innen disse områdene i Sopra Steria.  ITIL®-kurs og -sertifisering  ITIL® er verdens mest anerkjente rammeverk for IT Service Management. ITIL består av et sammenhengende sett av veiledninger til beste praksis, hentet fra internasjonale bedrifter i offentlig og privat sektor. Rammeverket hjelper tjenesteleverandører å følge beste praksis for å levere IT-tjenester med god og riktig kvalitet, og å bruke prosesser, funksjoner og annen kapasitet som støtter opp under tjenestene og tjenesteleveransen. ITIL gir en rekke fordeler som blant annet reduserte kostnader, forbedret produktivitet, forbedret verdiskaping og bedre IT-tjenester gjennom bruk av velprøvde beste praksis-prosesser. ITIL-kurs Opplæring innen ITIL-rammeverket har en modulbasert tilnærming, og består av 11 kurs som fokuserer på ulike sider av ITIL Beste Praksis, med i ulik grad av dybde og detalj. Mens ITIL Foundation-kurset fokuserer på å gi en grunnleggende kjennskap til sentrale elementer, konsepter og viktig terminologi brukt i ITIL, er ITIL Intermediate nivået bygget opp av kurs med ulikt fokus. Kandidatene kan ta så få eller så mange ITIL Intermediate kurs de trenger og som passer for deres behov. Intermediate-kursene går mer i detalj enn Foundation-kurset, og er en kvalifikasjon som er anerkjent i bransjen. Så snart du har bestått alle nødvendige ITIL moduler og samlet tilstrekkelig med poeng, vil du tildeles sertifisering som ITIL Expert. For mer informasjon om ITIL rammeverket, se her (Ekstern lenke)  For mer informasjon om oppbyggingen av ITIL kurs og hvordan de kan understøtte dine karrieremål, se her (Ekstern lenke) ITIL® Release, Control & Validation kurs ITIL Release, Control and Validation® (RCV)-kurset bygger på de generelle prinsippene som dekkes av ITIL® Foundation-kurset. Dette gjør det mulig for bedriften å innføre Change Management, Release and Deployment Management, Service Validering og Testing, Service Asset and Configuration Management, Request Fulfilment, Service Evaluation og Knowledge Management som en integrert del av sin tjenesteleveransemodell. Passer RCV-kurset for meg? Den modulbaserte oppbygningen av Intermediate-nivået setter deg i stand til å spesialisere deg innenfor ITIL. ITIL Release, Control and Validation-kurset vil bidra til å gi deg de kunnskaper og ferdigheter som trengs for detaljert utførelse og implementering av konkrete ITIL-prosesser. Som for de andre Intermediate-kursene er det ingen obligatoriske krav utover ITIL Foundation sertifisering, men to til fire års yrkeserfaring fra IT Service Management er i høyeste grad å anbefale. Den enkeltes valg vil avhenge av kandidatens individuelle karrieremål. For mer informasjon om kurset og om det passer for meg, se her (Ekstern lenke) Kursdokumentasjon Omfattende kursdokumentasjon medfølger kurset. For en detaljert oversikt over pensum se her (Ekstern lenke) Praktisk informasjon Kurset varer i 4 dager. Vi stiller med erfarne norske instruktører. Kursmateriell og eksamen på engelsk. Eksamen varer i 120 minutter. Eksamen på slutten av siste kursdag om ikke annet er avtalt. Det bør beregnes 12 timer til selvstudium. [-]
Les mer
Oslo 3 dager 18 000 kr
25 Nov
ITIL Practitioner dekker Continual Service Improvement (CSI) tilnærmingen i måten å strukturere eventuelle forbedringstiltak. [+]
ITIL Practitioner dekker også tre nøkkelområder som er avgjørende for at forbedringstiltakene skal lykkes: Endringsledelse Kommunikasjon Måling og måleparameter ITIL Practitioner gir veiledning etter 9 prinsipper: 1. Fokus på verdi 2. Design for opplevelsen 3. Start der du er 4. Jobb helhetlig 5. Jobb iterativt 6. Observer direkte 7. Vær åpen 8. Samarbeid 9. Gjør det enkelt   Kurset går over 2 dager og på slutten av dag 2 tilbyr vi deg å ta sertifiseringseksamen. Kurset inkluderer: Nødvendig kursdokumentasjon (elektronisk format) Manualen: ITIL Practitioner Guidance Sertifiseringseksamen Inkludert i kursprisen er ITIL Practitioner eksamen Eksamen vil bli scenariobasert støttet av en case-studie som tester deg i kunnskap og best mulig anvendelse av ITIL rammeverket på en praktisk måte. For å ta eksamen må du ha gjennomgått og bestått ITIL Foundation eksamen. Testen er en åpen bok eksamen med flersvars oppgaver basert på et senario og du har 1 time og 45 minutter til rådighet i tillegg til evt. ekstra tid. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.