IT-kurs
IT strategi
ITIL
Rogaland
Du har valgt: Stavanger
Nullstill
Filter
Ferdig

-

18 treff ( i Stavanger ) i ITIL
 

Stavanger Og 7 andre steder 3 dager 14 000 kr
03 Jul
03 Jul
31 Jul
Dette kurset er ment å gi deltakerne en oversikt over de sentrale definisjonene som ITIL bruker og en oversikt over hvilke prosesser og funksjoner som ITIL definerer. [+]
 ITIL® er et rammeverk for beste praksis innen IT-serviceledelse, basert på erfaringer fra offentlige og private virksomheter over hele verden. ITIL har eksistert siden 1980 tallet og gjennomgått flere forandringer underveis. ITIL versjon 3 ble lansert i 2007 og i denne versjonen er det mer fokus på strategi og forretningsverdi, innføring av livssyklusperspektivet og at IT-tjenester skal støtte opp under virksomhetens øvrige strategier og mål.Dette kurset er ment å gi deltakerne en oversikt over de sentrale definisjonene som ITIL bruker og en oversikt over hvilke prosesser og funksjoner som ITIL definerer. Kurset vil gi deltakerne en forståelse av hvordan økt fokus på bedriftens mål og samspillet innen IT-avdelingen vil kunne gi en betydelig merverdi for bedriften. ITIL har fokus på fem hovedområder, og hvert av dem dekker et av aspektene i livssyklustankegangen: Service Strategy: En solid strategi er nødvendig for å kunne levere IT-tjenester av høy kvalitet. Denne delen av ITIL introduserer livssyklustankegangen, og sørger for samspill med bedriftens øvrige strategier. Service Design: Definisjon og utviklig av tjenestene i henhold til strategien, slik at tjenestene leveres med den kvalitet som kunden forventer, samtidig som man holder seg innenfor de rammebetingelser som er satt for tidsforbruk og kostnader. Service Transition: Å sørge for at strategien og planene settes ut i drift på en vellykket måte. Innovasjon i form av nye og endrede tjenester skal implementeres med minimalt avbrudd i driften, samtidig som endringene skal balanseres i forhold til kostnad, tid og sikkerhet. Service Operation: ivaretar dag-til-dag leveranser av IT-tjenestene og sikrer at avtalt tjenestenivå til brukere og kunder blir levert på en effektiv måte Continual Service Improvement: Selv med en vellykket drift på plass vil det være et behov for kontinuerlig forbedring. [-]
Les mer
Stavanger 3 dager 15 950 kr
03 Oct
05 Dec
Kurset vil gi en forståelse av ITIL® rammeverk og tilrettelegger rutiner for både bedriften og ansatte. [+]
Kursets hensikt: Gi en forståelse av ITIL® rammeverk og tilrettelegger rutiner for både bedriften og ansatte. Lette bruk av ressurser og gi bedre kvalitet. Vise rutiner og prosesser som er viktige for din arbeidsplass. Dokumentere din kompetanse gjennom ITIL® sertifisering. ITIL®gir bedriften: Prosessbeskrivelser og dokumentasjon Gode råd for implementering og tilpassing Felles forståelse og språk Konsulenter med kunnskap om ITIL® ITIL®gir resultater: Bedre behandling av brukere og kunder Tydelige roller og ansvar Bedre driftstabilitet og sikkerhet Bedre evne til å lære og utveksle erfaringer Økt kvalitet på leveransen av IT tjenester Profesjonelle IT tjenester PrisKr. 14000,-Prisen inkluderer dokumentasjon og lunsjVariget3 dager - fra kl. 09:00 - 16:00 [-]
Les mer
4 dager 21 150 kr
• Lær deg hvordan du skal bygge opp en effektiv endringsprosess! • Forstå hvordan testing tar utgangspunkt i forretningsmessige krav og brytes ned lagvis i fors... [+]
Release, Control & Validation   Oversikt Kurset bygger på de generelle prinsippene som dekkes av ITIL® Foundation kurset. Dette gjør det mulig for bedriften å innføre Change Management, Release and Deployment Management, Service Validering og Testing, Service Asset and Configuration Management, Request Fulfilment, Service Evaluation og Knowledge Management som en integrert del av sin tjenesteleveranse modell. Mål Formålet med Release, Control & Validation kurset er å få kunnskap om ITIL terminologi, prosess struktur, roller, funksjoner og aktiviteter. Dette vil tilføre rollen en fokusert evne og kompetanse for å støtte en tilnærming til livssyklus perspektivet som beskrevet i ITIL. Kurset gir deltakerne en praktisk veiledning om utforming og implementering av integrert ende-til-ende prosesser som er basert på beste praksis fra flere foretak.Kurset forbereder kandidatene til ITIL® Release, Control & Validation eksamen. Hvem bør delta?Kurset passer for personer som krever en dyp forståelse av Release, Control & Validationprosesser og hvordan de kan brukes til å forbedre kvaliteten på IT tjenestetilbudet innen en organisasjon. Dette gir en naturlig karriereutvikling for utøveren som allerede innehar ITIL® Foundation sertifikat. Før du tar kurset anbefales det, selv om det ikke kreves, at du har arbeidserfaring og kunnskap om grunnleggende begreper innen IT og beslektede områder på minst to år. Faglige kvalifikasjonerKurset er en del av ITIL® Intermediate kvalifiseringsprogram. Eksamen vil bestå av en sammensatt flervalgsliste bestående av 8 spørsmål som skal besvares innen 90 minutter. For å bestå må en ha minst 70% korrekt eller mer.Ved bestått eksamen vil kandidatene vil bli tildelt 4 credits mot ITIL® Expert kvalifisering. Kurs struktur 4-dagers (sertifiseringstest kan eventuelt tas på dag 5) offentlig eller bedriftsinternt kurs (Fleksibelt f. eks 3+2 dager). Kurset er basert på OGC's Best Practice retningslinjer som beskrevet innen ITIL® Service Lifecycle bøker. Disse kan kjøpes hos NordicAware Norge eller fra itSMF Norge.Det anbefales at kandidatene gjennomfører minst 21 timer med selvstudie ved å gjennomgå pensum og relevante bøker i forberedelsene til eksamen. Kurset er en kombinasjon av teori og oppgaver som løses i grupper eller selvstendig. DokumentasjonOmfattende kurs dokumentasjon utleveres ved kursstart og dette dekker: Service Management som praksis Release, Control & Validation i et livssyklus perspektiv. Change Management som sikrer at endringer gjennomføres på en god måte. Service Validation and Testing som sikrer at leveranse av nye tjenester gjennomføres på en sikker måte. Service Asset and Configuration Management som gir oversikt over alle eiendeler og verdier. Knowledge Management som sikrer at kunnskap og kompetanse bygges opp, brukes og forvaltes. Evaluation som sikrer at endringene leveres i henhold til avtalt nivå. Felles operasjonelle aktiviteter relatert til Release, Control & Validation prosesser. Organisering og beskrivelse av aktiviteter innen Service Operation som skal utføres innen Release, Control & Validation prosesser. Roller og ansvar innen Release Control & Validation. Vurderinger rundt implementering og teknologi. Utfordringer, kritiske suksessfaktorer og risikoer. CSI som en konsekvens av effektive Release, Control & Validation prosesser. [-]
Les mer
4 dager 21 150 kr
• Lær deg hvordan du skal styre tjenesteleveranser og hvordan du skal bygge opp kontraktene. • Forstå hvordan en skal håndtere kundekommunikasjon. [+]
Service Offerings & Agreements Oversikt Kurset bygger på de generelle prinsippene som dekkes av ITIL® Foundation kurset. Dette gjør det mulig for bedriften å innføre Service Portfolio Management, Service Catalogue Management, Service Level Management, Demand Management, Supplier Management, Financial Management og Business Relationship Management som en integrert del av sin tjenesteleveranse modell.   Mål Formålet med Service Offerings & Agreements kurset er å få kunnskap om ITIL terminologi, prosess struktur, roller, funksjoner og aktiviteter. Dette vil tilføre rollen en fokusert evne og kompetanse for å støtte en tilnærming til livssyklus-perspektivet som beskrevet i ITIL. Kurset gir deltakerne en praktisk veiledning om utforming og implementering av integrerte ende-til-ende prosesser som er basert på beste praksis fra flere foretak. Kurset forbereder kandidatene til ITIL® Service Offerings & Agreements eksamen.   Hvem bør delta? Kurset passer for personer som krever en dyp forståelse av Service Offerings & Agreements prosesser og hvordan de kan brukes til å forbedre kvaliteten på IT tjenestetilbudet innen en organisasjon. Dette gir en naturlig karriereutvikling for utøveren som allerede innehar ITIL® Foundation sertifikat. Før du tar kurset anbefales det, selv om det ikke kreves, at du har arbeidserfaring og kunnskap om grunnleggende begreper innen IT og beslektede områder på minst to år.   Faglige kvalifikasjoner Kurset er en del av ITIL® Intermediate kvalifiseringsprogram. Eksamen vil bestå av en sammensatt flervalgsliste bestående av 8 spørsmål som skal besvares innen 90 minutter. For å bestå må en ha minst 70% korrekt eller mer. Ved bestått eksamen vil kandidatene vil bli tildelt 4 credits mot ITIL® Expert kvalifisering.   Kurs struktur 4-dagers (sertifiseringstest kan eventuelt tas på dag 5) offentlig eller bedriftsinternt kurs (Fleksibelt f. eks 3+2 dager). Kurset er basert på OGC's Best Practice retningslinjer som beskrevet innen ITIL® Service Lifecycle bøker. Disse kan kjøpes hos NordicAware Norge eller fra itSMF Norge. Det anbefales at kandidatene gjennomfører minst 21 timer med selvstudie ved å gjennomgå pensum og relevante bøker i forberedelsene til eksamen. Kurset er en kombinasjon av teori og oppgaver som løses i grupper eller selvstendig.   Dokumentasjon Omfattende kurs dokumentasjon utleveres ved kursstart og dette dekker: Service Portfolio Management som sikrer at tjenester blir riktig faset inn og ut av porteføljen basert på foretningsmessige vilkår.Service Catalogue Management som er opptatt av produksjon og dokumentasjon av tjenestekatalog.Service Level Management som setter opp en Service Level Agreement (SLA) og sikrer at alle SLAs har en underliggende støttestruktur på plass.Demand Management som identifiserer forbruksmønstret i virksomheten.Supplier Management som sørger for alle partnere og leverandører styres i riktig retning og inkluderer kontraktsstyring.Financial Management som inkluderer og sikrer forståelse av tjenestens verdi samt styring av alle økonomiske forhold.Business Relationship Management som har ansvar for å håndtere kunder samt å sikre at tjenestekatalogen og porteføljen inneholder riktige tjenester.Operasjonelle aktiviteter og prosesser som dekkes i andre livssyklusfaser eller prosesser.Organisering av operasjonelle funksjoner som utføres innenfor tjenesteavtalene.Roller og ansvar innenfor fagområdet.Vurderinger rundt implementering og teknologi.Utfordringer, kritiske suksessfaktorer og risikoer .CSI som en konsekvens av effektive tjenestavtaler. [-]
Les mer
4 dager 21 150 kr
Er du involvert i release-, kvalitets- og valideringsaktiviteter i tjeneste-leveranser? Da bør du få med deg dette kurset. [+]
OversiktKurset bygger på de generelle prinsippene som dekkes av ITIL® Foundation kurset. Dette gjør det mulig for bedriften å innføre Change Management, Release and Deployment Management, Service Validering og Testing, Service Asset and Configuration Management, Request Fulfilment, Service Evaluation og Knowledge Management som en integrert del av sin tjenesteleveranse modell. Mål Formålet med Release, Control & Validation kurset er å få kunnskap om ITIL® terminologi, prosess struktur, roller, funksjoner og aktiviteter. Dette vil tilføre rollen en fokusert evne og kompetanse for å støtte en tilnærming til livssyklus perspektivet som beskrevet i ITIL®. Kurset gir deltakerne en praktisk veiledning om utforming og implementering av integrert ende-til-ende prosesser som er basert på beste praksis fra flere foretak. Kurset forbereder kandidatene til ITIL® Release, Control & Validation eksamen. Hvem bør delta? Kurset passer for personer som krever en dyp forståelse av Release, Control & Validation prosesser og hvordan de kan brukes til å forbedre kvaliteten på IT tjenestetilbudet innen en organisasjon. Dette gir en naturlig karriereutvikling for utøveren som allerede innehar ITIL® Foundation sertifikat. Før du tar kurset anbefales det, selv om det ikke kreves, at du har arbeidserfaring og kunnskap om grunnleggende begreper innen IT og beslektede områder på minst to år. Faglige kvalifikasjoner Kurset er en del av ITIL® Intermediate kvalifiseringsprogram. Eksamen vil bestå av en sammensatt flervalgsliste bestående av 8 spørsmål som skal besvares innen 90 minutter. For å bestå må en ha minst 70% korrekt eller mer. Ved bestått eksamen vil kandidatene vil bli tildelt 4 credits mot ITIL® Expert kvalifisering. Kurs struktur 4-dagers (sertifiseringstest kan eventuelt tas på dag 5) offentlig eller bedriftsinternt kurs (Fleksibelt f. eks 3+2 dager). Kurset er basert på OGC's Best Practice retningslinjer som beskrevet innen ITIL® Service Lifecycle bøker. Disse kan kjøpes hos NordicAware Norge eller fra itSMF Norge. Det anbefales at kandidatene gjennomfører minst 21 timer med selvstudie ved å gjennomgå pensum og relevante bøker i forberedelsene til eksamen. Kurset er en kombinasjon av teori og oppgaver som løses i grupper eller selvstendig. Dokumentasjon Omfattende kurs dokumentasjon utleveres ved kursstart og dette dekker: Service Management som praksis Release, Control & Validation i et livssyklus perspektiv. Change Management som sikrer at endringer gjennomføres på en god måte. Service Validation and Testing som sikrer at leveranse av nye tjenester gjennomføres på en sikker måte. Service Asset and Configuration Management som gir oversikt over alle eiendeler og verdier. Knowledge Management som sikrer at kunnskap og kompetanse bygges opp, brukes og forvaltes. Evaluation som sikrer at endringene leveres i henhold til avtalt nivå. Felles operasjonelle aktiviteter relatert til Release, Control & Validation prosesser. Organisering og beskrivelse av aktiviteter innen Service Operation som skal utføres innen Release, Control & Validation prosesser. Roller og ansvar innen Release Control & Validation . Vurderinger rundt implementering og teknologi. Utfordringer, kritiske suksessfaktorer og risikoer. CSI som en konsekvens av effektive Release, Control & Validation prosesser. ITIL® is a registered trade mark of AXELOS [-]
Les mer
2 dager 16 850 kr
ITIL Practitioner vil være det neste trinnet etter ITIL Foundation for dem som allerede har lært det grunnleggende innen IT Service Management (ITSM). Fokuset på kurse... [+]
ITIL Practitioner kurset gir praktisk veiledning til hvordan ta i bruk ITIL rammeverket for å supportere virksomhetenes forretningsmål. Kurset er neste steg etter ITIL Foundation for personer som allerede er kjent med grunnprinsippende rundt IT Service Management (ITSM) og verdien av gode prosesser og tjenester. Der ITIL Foundation fokuserer på "hva" og "hvorfor", vil man på ITIL Practitioner kurset vise "hvordan" man kan tilpasse ITIL rammeverket til organisasjonenes praktiske hverdag, samt gi deltakerne trygghet i deres tilnærming til å strukturere og bidra til ITSM initiativ. Se mer om ITIL Practitioner kurset på Axelos sine hjemmesider. Kursets hensikt Kurset passer for personer som ønsker en bedre forståelse for hvordan man praktisk anvender ITIL prosessene. Forkunnskap ITIL Foundation Poeng 2 poeng ITIL Practioner sertifert ved bestått eksamen Praktisk informasjon Instruktørledet kurs Kurset varer i 2 dager Vi stiller med erfarne norske instruktører. Kursmateriell og eksamen er på engelsk. Eksamen varer i 120 minutter. Eksamen på slutten av siste kursdag om ikke annet er avtalt. Det bør beregnes ca 6 timer til selvstudium i løpet av kursets varighet. PrisKr. 15500,-Prisen inkluderer kursdokumentasjon, lunsj og sertifisering. Variget2 dager - fra kl. 09:00 - 16:00 ITIL® is a registered trade mark of AXELOS Limited. [-]
Les mer
3 dager 16 150 kr
• Tilegne deg kunnskap om hvordan en utvikler IT-strategi ! • Forstå hvordan service management kan brukes som et virkemiddel til å nå strategiske mål. [+]
Service Strategy   Oversikt Kurset bygger på de generelle prinsippene som dekkes av ITIL® Foundation kurset. Kurset dekker strategiske livstidsperspektivet for tjenesteleveranser samt styring og kontroll av virksomheten. Kurset dekker ikke detaljnivå innenfor de strategiske prosessene (dette er dekket av ITIL Intermediate Capability kursene). I tillegg dekker kurset grenseflaten mellom Service Strategy og de andre fasene innenfor ITIL’s definerte livssyklus. Mål Formålet med Service Strategy kurset er å gi kunnskap om ITIL begreper og terminologi. Kurset ser på aktiviteter som kan gjennomføres for å forbedre kvaliteten på IT Service Management innenfor en organisasjon og gjør det mulig for kandidatene å forstå begreper, prosesser, funksjoner og aktiviteter som er involvert i Service Strategy. Kurset tar også sikte på å se på strategisk planlegging, gjennomføring og kontroll i service-baserte forretningsmodeller, og forståelse for begreper, prosesser, funksjoner samt aktiviteter som er involvert i Service Strategy. Kurset forbereder kandidatene til ITIL® Service Strategyeksamen. Hvem bør delta?Kurset passer for personer som krever en dyp forståelse av Service Strategy livssyklus: •IT leder •Teknologi leder •Service designere •IT Arkitekter •IT planleggere •IT rådgivere •IT revisorer •IT Sikkerhetsledere •ITIL instruktører •IT profesjonelle som arbeider med strategisk planlegging •Individer som ønsker å oppnå ITIL EXpert eller ITIL Master grad. Før du tar kurset anbefales det, selv om det ikke kreves, at du har arbeidserfaring og kunnskap om grunnleggende begreper innen IT og beslektede områder på minst to år. Faglige kvalifikasjonerKurset er en del av ITIL® Intermediate kvalifiseringsprogram. Eksamen vil bestå av en sammensatt flervalgsliste bestående av 8 spørsmål som skal besvares innen 90 minutter. For å bestå må en ha minst 70% korrekt eller mer.Ved bestått eksamen vil kandidatene vil bli tildelt 3 credits mot ITIL® Expert kvalifisering. Kurs struktur3-dagers (sertifiseringstest kan eventuelt tas på dag 4) offentlig eller bedriftsinternt kurs (Fleksibelt oppdelt f. eks 2+1 dager). Kurset er basert på OGC's Best Practice retningslinjer som beskrevet innen ITIL® Service Lifecycle bøker og dette kurset er sentrert rundt boken Service Strategy. Disse kan kjøpes hos NordicAware Norge eller fra itSMF Norge.Det anbefales at kandidatene gjennomfører minst 21 timer med selvstudie ved å gjennomgå pensum og relevante bøker i forberedelsene til eksamen. Kurset er en kombinasjon av teori og oppgaver som løses i grupper eller selvstendig. Dokumentasjon Omfattende kurs dokumentasjon utleveres ved kursstart og dette dekker: •Introduksjon til service strategi •Service strategi prinsipper •Service strategi prosesser •Styring og kontroll prinsipper •Organisering av service strategi •Vurdering av teknologi •Implementering av service strategi •Utfordringer, suksessfaktorer og risiko [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Introduksjon til ITIL v3 med utgangspunkt i tjenestelivssyklusmodellen. Gjennomgang av livssyklusfasene tjenestestrategi, tjenestedesign, tjenesteovergang, tjenesteadmini... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer: Av totalt 12 øvinger må 4 tekstbaserte øvinger og 4 flervalgstester (totalt 8 øvinger) være godkjent for å få gå opp til eksamen. Øvingene som blir godkjent må dekke et bredt spekter av de temaene som gjennomgås i emnet. Nærmere opplysninger ved studiestart. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Skriftlig, individuell, 3 timer,  Ansvarlig: Knut Arne Strand Eksamensdato: 17.12.13 / 20.05.14         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten kan:- tegne opp og forklare livssyklusmodellen til ITIL versjon 3- gjengi suksessfaktorer knyttet til innføring av ITIL- forklare hva som menes med begrepene tjenestestrategi, tjenestedesign, tjenesteovergang, tjenesteadministrasjon og kontinuerlig tjenesteforbedring- beskrive utvalgte prosesser som inngår i ITIL-standarden og hvilke arbeidsoppgaver som utføres av de aktuelle prosessene FERDIGHETER:Kandidaten kan:- redegjøre for hvordan utvalgte ITIL-prosesser typisk kan implementeres og forvaltes i en gitt organisasjon- redegjøre for hvordan utvalgte prosesser fungerer sammen og hvilken informasjon som flyter mellom dem- lage en plan for innføring av utvalgte ITIL-prosesser i en konkret bedrift- implementere utvalgte deler av ITIL-standarden i en konkret bedrift GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten har:- grunnleggende forståelse av ITIL som beste praksis for drift av IT-systemer- forståelse for at ITIL kan implementeres i små trinn og med noen få prosesser, samt utvides til å være svært omfattende, med mange operative prosesser og funksjoner Innhold:Introduksjon til ITIL v3 med utgangspunkt i tjenestelivssyklusmodellen. Gjennomgang av livssyklusfasene tjenestestrategi, tjenestedesign, tjenesteovergang, tjenesteadministrasjon og kontinuerlig tjenesteforbedring med tilhørende prosesser og funksjoner.Les mer om faget herDemo: Her er en introduksjonsvideo for faget Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag ITIL v3 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.  [-]
Les mer
3 dager 16 150 kr
• Lær deg hvordan du skal bygge opp en effektiv organisasjon med prosesser for å sikre kontroll på endringer. • Lær hvordan du skal integrere Service management... [+]
Service Transition   Oversikt Kurset bygger på de generelle prinsippene som dekkes av ITIL® Foundation kurset. Kurset dekker livstids perspektivet innen Service Transition og omfatter styring og kontroll av virksomheten og teknikker innenfor livssyklusen. Kurset dekker ikke detaljnivå innenfor design prosessene (dette er dekket av ITIL Intermediate Capability kursene).   Mål Formålet med Service Transition kurset er å gi kunnskap om ITIL begreper og terminologi. Kurset ser på de aktiviteter som skal sikre riktig kvalitet innenfor IT Service Management og sikrer at kandidaten forstår konseptet, prosessene, funksjonene og aktivitetene som er involvert i livssyklusen. Kurset gjennomgår også roller og organisering innenfor Service Transition. Kurset forbereder kandidatene til ITIL® Service Transition eksamen.   Hvem bør delta?Kurset passer for personer som krever en dyp forståelse av Service Transition livssyklus. Dette gir en naturlig karriereutvikling for utøveren som allerede innehar ITIL® Foundation sertifikat.Før du tar kurset anbefales det, selv om det ikke kreves, at du har arbeidserfaring og kunnskap om grunnleggende begreper innen IT og beslektede områder på minst to år.   Faglige kvalifikasjonerKurset er en del av ITIL® Intermediate kvalifiseringsprogram. Eksamen vil bestå av en sammensatt flervalgsliste bestående av 8 spørsmål som skal besvares innen 90 minutter. For å bestå må en ha minst 70% korrekt eller mer.Ved bestått eksamen vil kandidatene vil bli tildelt 3 credits mot ITIL® Expert kvalifisering.   Kurs struktur 3-dagers (sertifiseringstest kan eventuelt tas på dag 4) offentlig eller bedriftsinternt kurs (Fleksibelt oppdelt f. eks 2+1 dager). Kurset er basert på OGC's Best Practice retningslinjer som beskrevet innen ITIL® Service Lifecycle bøker og dette kurset er sentrert rundt boken Service Transition. Disse kan kjøpes hos NordicAware Norge eller fra itSMF Norge.Det anbefales at kandidatene gjennomfører minst 21 timer med selvstudie ved å gjennomgå pensum og relevante bøker i forberedelsene til eksamen. Kurset er en kombinasjon av teori og oppgaver som løses i grupper eller selvstendig.   Dokumentasjon Omfattende kurs dokumentasjon utleveres ved kursstart og dette dekker:•De viktigste prinsipper og mål innen Service Transition•Organisatoriske forhold innenfor Service Transition•Utfordringer, kritiske suksessfaktorer og risikoer.•Betraktninger rundt teknologi knyttet til Service Transition•Aktiviteter som gjennomføres innenfor Service Transition•Vurdering av kritiske suksessfaktorer og risikostyring i Service Transition   Kurset dekker også ledelsesmessig og tilsynsmetodikk innenfor:•Service Asset and Configuration Management, Change Management, Release and Deployment Management, Service Validation and Testing, Evaluation og Knowledge Management [-]
Les mer
4 dager 21 150 kr
• Lær deg hvordan du bygger inn effektive prosesser i service desk eller kundesenter! • Forstå hvordan samspillet er mellom førstelinjeperspektivet og ekspert fu... [+]
Operational, Support & Analysis   Oversikt Kurset bygger på de generelle prinsippene som dekkes av ITIL® Foundation kurset. Dette gjør det mulig for bedriften å innføre Event Management, Incident Management, Request Fulfilment, Problem Management og Access Management prosesser samt funksjonene Service desk, Technical Management, IT Operations Management og Application Management.   Mål Formålet med Operational Support & Analysis kurset er å få kunnskap om ITIL terminologi, prosess struktur, roller, funksjoner og aktiviteter. Dette vil tilføre rollen en fokusert evne og kompetanse for å støtte en tilnærming til livssyklus-perspektivet som beskrevet i ITIL. Kurset gir deltakerne en praktisk veiledning om utforming og implementering av integrerte ende-til-ende prosesser som er basert på beste praksis fra flere foretak. Kurset forbereder kandidatene til ITIL® Operational Support & Analysis eksamen.   Hvem bør delta? Kurset passer for personer som krever en dyp forståelse av Operational Support & Analysis prosesser og hvordan de kan brukes til å forbedre kvaliteten på IT tjenestetilbudet innen en organisasjon. Dette gir en naturlig karriereutvikling for utøveren som allerede innehar ITIL® Foundation sertifikat. Før du tar kurset anbefales det, selv om det ikke kreves, at du har arbeidserfaring og kunnskap om grunnleggende begreper innen IT og beslektede områder på minst to år.   Faglige kvalifikasjoner Kurset er en del av ITIL® Intermediate kvalifiseringsprogram. Eksamen vil bestå av en sammensatt flervalgsliste bestående av 8 spørsmål som skal besvares innen 90 minutter. For å bestå må en ha minst 70% korrekt eller mer. Ved bestått eksamen vil kandidatene vil bli tildelt 4 credits mot ITIL® Expert kvalifisering.   Kurs struktur 4-dagers (sertifiseringstest kan eventuelt tas på dag 5) offentlig eller bedriftsinternt kurs (Fleksibelt f. eks 3+2 dager). Kurset er basert på OGC's Best Practice retningslinjer som beskrevet innen ITIL® Service Lifecycle bøker. Disse kan kjøpes hos NordicAware Norge eller fra itSMF Norge. Det anbefales at kandidatene gjennomfører minst 21 timer med selvstudie ved å gjennomgå pensum og relevante bøker i forberedelsene til eksamen. Kurset er en kombinasjon av teori og oppgaver som løses i grupper eller selvstendig.   Dokumentasjon Omfattende kurs dokumentasjon utleveres ved kursstart og dette dekker: Service Management som praksis og Service Operation prinsipper.Event Management som definer og beskriver hvordan en skal håndtere ’meldinger’ fra infrastrukturen.Incident Management som skal sikre at tjenesten tilbakeføres til normal status så raskt som mulig eller i henhold til avtalt tjenestenivå.Request Fulfilment som effektuerer leveranse av standard tjenester.Problem Management som identifiserer og hindrer repeterende hendelser.Access Management som gir autoriserte brukere rett til å bruke en tjeneste.Operasjonelle aktiviteter i prosesser som Change Management, Configuration Management, Release and Deployment Management, Capacity Management, Availability Management og Knowledge Management.Financial Management for IT-tjenester.Felles operasjonelle aktiviteter knyttet til bruk i drift og støttefunksjoner.Roller og organisering av Service Operation & Support .Vurderinger rundt implementering og teknologi.Utfordringer, kritiske suksessfaktorer og risikoer [-]
Les mer
Oslo 2 dager 14 500 kr
ITIL Practitioner kurset gir praktisk veiledning til hvordan ta i bruk ITIL rammeverket for å ... [+]
ITIL Practitioner kurset gir praktisk veiledning til hvordan ta i bruk ITIL rammeverket for å supportere virksomhetenes forretningsmål. Kurset er neste steg etter ITIL Foundation for personer som allerede er kjent med grunnprinsippende rundt IT Service Management (ITSM) og verdien av gode prosesser og tjenester. Der ITIL Foundation fokuserer på "hva" og "hvorfor", vil man på ITIL Practitioner kurset vise "hvordan" man kan tilpasse ITIL rammeverket til organisasjonenes praktiske hverdag, samt gi deltakerne trygghet i deres tilnærming til å strukturere og bidra til ITSM initiativ. Se mer om ITIL Practitioner kurset på Axelos sine hjemmesider. [-]
Les mer
Oslo 3 dager 15 950 kr
26 Jun
30 Aug
27 Sep
Kurset gir deg en grunnleggende innføring i ITIL beste praksis rammeverket versjon 3. Kurset gir innføring i basis konseptet, prinsippene, prosessene og funksjonene som... [+]
  Forkunnskaper Ingen   Kursinnhold Introduksjon Kurset gir deg en grunnleggende innføring i ITIL® beste praksis rammeverket versjon 3. Kurset gir innføring i basis konseptet, prinsippene, prosessene og funksjonene som er definert som beste praksis. Kurset vil også forberede deg til å gjennomføre ITIL Foundation sertifiseringtest. ITIL® is a registered trade mark of AXELOS Limited. Hvem bør delta?Målgruppen for kurset er ledere og medarbeidere som er engasjert i tjenesteleveranser. Dette omfatter både strategi, planlegging, implementering og løpende tjenesteleveranser. Kurset passer for både organisasjoner som leverer f. eks IT-, Eiendoms-, Personal- og Økonomitjenester til både interne og eksterne kundegrupper.Kursstruktur og varighet3-dagers offentlig eller bedriftsinternt kurs.Kurset starter hver dag kl 9 og avsluttes kl 1530. På dag 3 gjennomføres sertifiseringstest.ForutsetningerIngen forutsetninger for å delta på kurset.Faglige kvalifikasjonKurset leder frem til ITIL Foundation Certificate. (Sertifiseringstest gjennomføres på siste kursdag)KursdokumentasjonOmfattende kursdokumentasjon som inneholder Kurskompendium, ITIL Pocket Guide, Norsk-Engelsk ordliste, 115 testoppgaver.KursinnholdService Management as a practise• Innføring i IT Service Management• BESTE PRAKSIS: Forstå hva og hvorfor• TjenesteorienteringThe Service LifecycleInnføring i alle fasene av livssyklusen - målene og forretningsverdien for hver fase.• Service Strategy• Service Design• Service Transition• Service Operations• Continual Service ImprovementService Management processesHvordan de ulike prosessene spiller inn i livssyklusen. Vi diskuterer mål, omfang, aktiviteter, nøkkeltall og annet:Service Strategy• Strategy Management• Service Portfolio Management• Demand Management• Financial ManagementService Design• Design Coordination• Service Catalogue Management• Service Level Management• Supplier Management• Availability Management• Capacity Management• IT Service Continuity Management• Information Security ManagementService Transition• Transition planning and support• Change Management• Service Asset and Configuration Management• Release and Deployment ManagementService Operations• Event Management• Incident Management• Request Fulfilment• Problem ManagementContinual Service Operations• Continual Service Improvement model• The seven-step improvement processFunctionsForstå mål, organisasjonsstruktur, bemanning, nøkkeltall og sammenhenger i ulike funksjoner• Service Desk• Technical Management• Application Management• IT Operations Management (IT Operations Control, Facilities Management)RolesAnsvar og funksjon hos de to nøkkelrollene i Service Management og innblikk i øvrige roller.• RACI modell• Process owner• Service ownerTechnology and Architecture• Service Management Technology SertifiseringInkludert i kursprisen er ITIL Fondation eksamen EXIN. Eksamen gjennomføres på ettermiddagen dag 3 - den avholdes skriftlig og er på engelsk. Eksamensformen er multiple choice - 40 spørsmål skal besvares, og du består ved 65% korrekte svar (dvs 26 av 40 spørsmål). Deltakerne har 1 time og 15 minutter til rådighet på eksamen. [-]
Les mer
3 dager 16 150 kr
• Tilegne deg viktig kunnskap og metoder for å utvikle dine tjenester. • Lær hvordan du kan etablere en effektiv organisasjon for å sikre optimale tjenestelevera... [+]
Service Design   Oversikt Kurset bygger på de generelle prinsippene som dekkes av ITIL® Foundation kurset. Kurset dekker livstids perspektivet innen Service Design og omfatter styring og kontroll av virksomheten og teknikker innenfor Service Design fasen i livssyklusen. Kurset dekker ikke detaljnivå innenfor design prosessene (dette er dekket av ITIL Intermediate Capability kursene). MålFormålet med Service Design kurset er å gi kunnskap om ITIL begreper og terminologi. Kurset ser på de aktiviteter som kreves for å designe tjenester. Det forklarer de fem sentrale elementer av Service Design og hvordan dette kan forbedre kvaliteten på IT Service Managementinnenfor en organisasjon. Kurset tar også sikte på at elevene skal forstå begreper, prosesser, funksjoner og aktiviteter involvert i Service Design. Kurset forbereder kandidatene til ITIL® Service Design eksamen. Hvem bør delta?Kurset passer for personer som krever en dyp forståelse av å designe tjenester. Dette gir en naturlig karriereutvikling for utøveren som allerede innehar ITIL® Foundation sertifikat. Før du tar kurset anbefales det, selv om det ikke kreves, at du har arbeidserfaring og kunnskap om grunnleggende begreper innen IT og beslektede områder på minst to år. Faglige kvalifikasjonerKurset er en del av ITIL® Intermediate kvalifiseringsprogram. Eksamen vil bestå av en sammensatt flervalgsliste bestående av 8 spørsmål som skal besvares innen 90 minutter. For å bestå må en ha minst 70% korrekt eller mer.Ved bestått eksamen vil kandidatene vil bli tildelt 3 credits mot ITIL® Expert kvalifisering. Kurs struktur3-dagers (sertifiseringstest kan eventuelt tas på dag 4) offentlig eller bedriftsinternt kurs (Fleksibelt oppdelt f. eks 2+1 dager). Kurset er basert på OGC's Best Practice retningslinjer som beskrevet innen ITIL® Service Lifecycle bøker og dette kurset er sentrert rundt boken Service Design. Disse kan kjøpes hos NordicAware Norge eller fra itSMF Norge.Det anbefales at kandidatene gjennomfører minst 21 timer med selvstudie ved å gjennomgå pensum og relevante bøker i forberedelsene til eksamen. Kurset er en kombinasjon av teori og oppgaver som løses i grupper eller selvstendig. Dokumentasjon Omfattende kurs dokumentasjon utleveres ved kursstart og dette dekker: •De viktigste prinsipper og mål innen Service Design •Organisatoriske forhold innenfor Service Design •De fem aspektene innen Service Design – design av tjenesteløsning, systemer, teknologiarkitektur, prosesser og overvåkningssystemer •Utfordringer, kritiske suksessfaktorer og risikoer. •Betraktninger rundt teknologi knyttet til Service Design •Aktiviteter som gjennomføres innenfor Service Design •Vurdering av kritiske suksessfaktorer og risikostyring i Service Design Kurset dekker også ledelsesmessig og tilsynsmetodikk innenfor: •Service Catalogue Management, Service Level Management, Capacity Management, Availability Management, Information Security Management, Supplier Management, IT Service Continuity Management [-]
Les mer
4 dager
Kurset bygger på de generelle prinsippene som dekkes av ITIL® Foundation kurset. Dette gjør det mulig for bedriften å innføre Event Management, Incident Management, ... [+]
Mål Formålet med Operational Support & Analysis kurset er å få kunnskap om ITIL® terminologi, prosess struktur, roller, funksjoner og aktiviteter. Dette vil tilføre rollen en fokusert evne og kompetanse for å støtte en tilnærming til livssyklus-perspektivet som beskrevet i ITIL®. Kurset gir deltakerne en praktisk veiledning om utforming og implementering av integrerte ende-til-ende prosesser som er basert på beste praksis fra flere foretak. Kurset forbereder kandidatene til ITIL® Operational Support & Analysis eksamen. Hvem bør delta?Kurset passer for personer som krever en dyp forståelse av Operational Support & Analysisprosesser og hvordan de kan brukes til å forbedre kvaliteten på IT tjenestetilbudet innen en organisasjon. Dette gir en naturlig karriereutvikling for utøveren som allerede innehar ITIL® Foundation sertifikat. Før du tar kurset anbefales det, selv om det ikke kreves, at du har arbeidserfaring og kunnskap om grunnleggende begreper innen IT og beslektede områder på minst to år. Faglige kvalifikasjonerKurset er en del av ITIL® Intermediate kvalifiseringsprogram. Eksamen vil bestå av en sammensatt flervalgsliste bestående av 8 spørsmål som skal besvares innen 90 minutter. For å bestå må en ha minst 70% korrekt eller mer.Ved bestått eksamen vil kandidatene vil bli tildelt 4 credits mot ITIL® Expert kvalifisering. Kurs-struktur4-dagers (sertifiseringstest kan eventuelt tas på dag 5) offentlig eller bedriftsinternt kurs (Fleksibelt f. eks 3+2 dager). Kurset er basert på OGC's Best Practice retningslinjer som beskrevet innen ITIL® Service Lifecycle bøker. Disse kan kjøpes hos NordicAware Norge eller fra itSMF Norge. Det anbefales at kandidatene gjennomfører minst 21 timer med selvstudie ved å gjennomgå pensum og relevante bøker i forberedelsene til eksamen. Kurset er en kombinasjon av teori og oppgaver som løses i grupper eller selvstendig. PrisKr. 21.150,- (inkl. lunsj og dokumentasjon) Dokumentasjon Omfattende kurs dokumentasjon utleveres ved kursstart og dette dekker: Service Management som praksis og Service Operation prinsipper. Event Management som definer og beskriver hvordan en skal håndtere ’meldinger’ fra infrastrukturen. Incident Management som skal sikre at tjenesten tilbakeføres til normal status så raskt som mulig eller i henhold til avtalt tjenestenivå. Request Fulfilment som effektuerer leveranse av standard tjenester. Problem Management som identifiserer og hindrer repeterende hendelser. Access Management som gir autoriserte brukere rett til å bruke en tjeneste. Operasjonelle aktiviteter i prosesser som Change Management, Configuration Management, Release and Deployment Management, Capacity Management, Availability Management og Knowledge Management. Financial Management for IT-tjenester. Felles operasjonelle aktiviteter knyttet til bruk i drift og støttefunksjoner. Roller og organisering av Service Operation & Support. Vurderinger rundt implementering og teknologi. Utfordringer, kritiske suksessfaktorer og risikoer. ITIL® is a registered trade mark of AXELOS [-]
Les mer
3 dager 16 150 kr
Kurset bygger på de generelle prinsippene som dekkes av ITIL® Foundation kurset. Kurset dekker livstids perspektivet innen Service Design og omfatter styring og kontro... [+]
MålFormålet med Service Design kurset er å gi kunnskap om ITIL® begreper og terminologi. Kurset ser på de aktiviteter som kreves for å designe tjenester. Det forklarer de fem sentrale elementer av Service Design og hvordan dette kan forbedre kvaliteten på IT Service Management innenfor en organisasjon. Kurset tar også sikte på at elevene skal forstå begreper, prosesser, funksjoner og aktiviteter involvert i Service Design. Kurset forbereder kandidatene til ITIL® Service Design eksamen. Hvem bør delta? Kurset passer for personer som krever en dyp forståelse av å designe tjenester. Dette gir en naturlig karriereutvikling for utøveren som allerede innehar ITIL® Foundation sertifikat. Før du tar kurset anbefales det, selv om det ikke kreves, at du har arbeidserfaring og kunnskap om grunnleggende begreper innen IT og beslektede områder på minst to år. Faglige kvalifikasjoner Kurset er en del av ITIL® Intermediate kvalifiseringsprogram.Eksamen vil bestå av en sammensatt flervalgsliste bestående av 8 spørsmål som skal besvares innen 90 minutter. For å bestå må en ha minst 70% korrekt eller mer.Ved bestått eksamen vil kandidatene vil bli tildelt 3 credits mot ITIL® Expert kvalifisering. Kurs struktur3-dagers (sertifiseringstest kan eventuelt tas på dag 4) offentlig eller bedriftsinternt kurs (Fleksibelt oppdelt f. eks 2+1 dager). Kurset er basert på OGC's Best Practice retningslinjer som beskrevet innen ITIL® Service Lifecycle bøker og dette kurset er sentrert rundt boken Service Design . Disse kan kjøpes hos NordicAware Norge eller fra itSMF Norge. Det anbefales at kandidatene gjennomfører minst 21 timer med selvstudie ved å gjennomgå pensum og relevante bøker i forberedelsene til eksamen. Kurset er en kombinasjon av teori og oppgaver som løses i grupper eller selvstendig. Dokumentasjon Omfattende kurs dokumentasjon utleveres ved kursstart og dette dekker: De viktigste prinsipper og mål innen Service Design Organisatoriske forhold innenfor Service Design De fem aspektene innen Service Design – design av tjenesteløsning, systemer, teknologiarkitektur, prosesser og overvåkningssystemer Utfordringer, kritiske suksessfaktorer og risikoer. Betraktninger rundt teknologi knyttet til Service Design Aktiviteter som gjennomføres innenfor Service Design Vurdering av kritiske suksessfaktorer og risikostyring i Service Design Kurset dekker også ledelsesmessig og tilsynsmetodikk innenfor: Service Catalogue Management, Service Level Management, Capacity Management, Availability Management, Information Security Management, Supplier Management, IT Service Continuity Management ITIL® is a registered trade mark of AXELOS [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.
;