Juridiske kurs
Hordaland
Du har valgt: Bergen
Nullstill
Filter
Ferdig

-

18 treff ( i Bergen ) i Juridiske kurs
 

Kombinert klasserom og nettbasert Hele landet 1 semester 8 500 kr
11 Feb
Arbeidsrett I omhandler rettsforholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. [+]
Vi ser blant annet på reglene om inngåelse og opphør av arbeidsavtaler, i tillegg til partenes rettigheter og plikter i den tiden arbeidsforholdet består.   Dette lærer du om hvilke rettsregler som omhandler etablering av arbeidsforhold om reglene som regulerer det løpende arbeidsforholdet om reglene for likestilling, ikke-diskriminering og medbestemmelse om rettsreglene knyttet til avslutning av arbeidsforhold     [-]
Les mer
Nettbasert kurs 5 900 kr
Med ASK studerer du hvor og når som helst, og du bestemmer selv tempoet. ASK fungerer like godt på PC, nettbrett og mobiltelefon. [+]
Politikk og Menneskerettigheter med ASK Videoundervisning Politikk og menneskerettigheter er fordypning i samfunnsfag. Liker du samfunnsfag kan du velge dette faget for å fullføre vitnemålet eller som programfag til påbygging. Målet med programfaget Politikk og menneskerettigheter VG3 er å oppnå kunnskap om politikkens innhold, politiske aktører og politiske prosesser. Faget tar også opp spesifikke problemstillinger rundt menneskerettighetsprinsippene og hvorfor dette er et viktig spørsmål i internasjonal politikk. Politikk og menneskerettigheter tas privatister som også tar påbygg eller generell studiekompetanse. Undervisningen Pensum i Politikk og menneskerettigheter VG3 har en temainndeling som gir deg god oversikt og som er tett knyttet til målene i læreplanen. Selve undervisningen blir gitt gjennom spillelister med videoforelesninger. Med videoforelesningene tar læreren deg med gjennom hele pensum. Mens du ser videoforelesningen kan du ta notater som lagres og som du kan skrive ut. I fagprat stiller du spørsmål og får svar fra din faglærer og dine medelever. Du får god eksamenstrening gjennom et sett med innleveringer og personlig tilbakemelding fra faglærer. [-]
Les mer
Nettbasert kurs 1 time 790 kr
Kurset tar for seg arbeidsmiljølovens ulike bestemmelser om arbeidstid. Hvilke grenser gjelder for alminnelig arbeidstid, samt forskjellen på merarbeid og overtid. [+]
Arbeidstid, mertid og overtid - e-kurs - NYTT KURS! (E-kurs) Kurset tar for seg arbeidsmiljølovens ulike bestemmelser om arbeidstid. Hvilke grenser gjelder for alminnelig arbeidstid, samt forskjellen på merarbeid og overtid. Arbeidstiden kan organiseres på ulike måter ut fra driftsmessige behov i virksomheten, eller ønsker fra enkeltansatte. Lovens hovedregler om arbeidstid har en rekke unntaksbestemmelser dersom det inngås avtaler med arbeidstakere eller tillitsvalgte. Det kan være utfordrende å følge lovens bestemmelser når arbeidsoppgaver varierer i tid og omfang. Innhold Alminnelig arbeidstid Nattarbeid Søndags- og helgedagsarbeid Vakt på vaktrom / beredskapstjeneste utenfor arbeidsstedet Daglig og ukentlig hvile Merarbeid Overtidsarbeid   Varighet 30 minutter.   Autorisasjon Regnskapsfører: 1 time rettslære Revisor: 1 time annet   Kursholder Inger Rose Mathisen   [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert 2 semester 36 000 kr
1. avd. rettsvitenskap utgjør det første året av mastergraden i rettsvitenskap. På dette studiet får du kjennskap til sentrale privatrettslige områder. [+]
Studiet er delt opp i fagene Privatrett I og Privatrett II. Privatrett I består av følgende emner: Innføring i juridisk metode (1 stp) Avtale- og kjøpsrett (10 stp) Erstatningsrett (9 stp) Privatrett II består av følgende emner: Innføring i rettsstudiet (5 stp) Internasjonale menneskeretter (4 stp) Fast eiendoms rettsforhold (9 stp) Familie- og arverett (12 stp) [-]
Les mer
Nettbasert kurs 7 timer 4 000 kr
Kurset gir en oversikt over bokføringsreglene i sin helhet, og omhandler lov, forskrifter, god bokføringsskikk, uttalelser fra Skattedirektoratet mv. [+]
Riktig bokføring er fundamentet for korrekt årsregnskap, skattemeldinger, rapportering av merverdiavgift mv. Alle norske foretak som har regnskapsplikt og/eller plikt til å levere skattemelding for formues- og inntektsskatt mv for næringsdrivende eller skattemelding for merverdiavgift skal følge bokføringsloven med forskrifter og god bokføringsskikk. Kurset gir en oversikt over bokføringsreglene i sin helhet, og omhandler lov, forskrifter, god bokføringsskikk, uttalelser fra Skattedirektoratet mv. Målet er å gi oversikt og grunnleggende kompetanse innenfor bokføringsregelverket.   Kursinnhold Bokføringsplikt Pliktig regnskapsrapportering Grunnleggende bokføringsprinsipper Spesifikasjoner av pliktig regnskapsrapportering Sporbarhet Bokføring og ajourhold Bokføringsvaluta Retting av bokførte opplysninger Dokumentasjon av bokførte opplysninger Dokumentasjon av balansen Krav til språk Oppbevaring og elektronisk tilgjengelighet Bistand og informasjon til kontrollmyndighet Sentrale bransjebestemmelser Kilder og litteratur Regnskapsfører: Bokf. 7 t Regnskapsfører: Bokf. 7 t [-]
Les mer
Nettbasert kurs 7 timer 4 000 kr
Kurset gir en oversikt over sentrale problemstillinger som oppstår ved insolvens. [+]
Kurset gir en oversikt over sentrale problemstillinger som oppstår ved insolvens. Det tas sikte på å styrke forståelsen av insolvensens konsekvenser, både for skyldner og kreditorene. Vi går inn i insolvensprosessens ulike faser, setter fokus på handlingsalternativer, samt øvrige sentrale rettslige problemstillinger. Målet er å sette deltagerne i stand til å gi riktige råd, samt ha bedre rolleforståelse i forbindelse med insolvens. Det tilstrebes økt begrepsforståelse.   Kursinnhold Faresignaler. Her gis eksempler på hvilke momenter som skal inn i vurderingen om hvorvidt og når en insolvens kan inntreffe.   Handleplikt. Sentrale ansvarsregler blir gjennomgått, og det gis konkrete eksempler på hvilke handlinger som kan, og ikke kan, utføres. Alternativer til konkurs; som ikke trenger å være eneste utvei. Alternativene må fremstå som bedre for alle parter, herunder gjennomgås gjeldsforhandlinger. Aksjelovens regler om avvikling vil også behandles på et overordnet nivå. Regnskapsførers rolle. I insolvenssituasjonen vil detaljerte regler om RFs plikter overfor et konkursbo bli gjennomgått. Hva kan kreves av RF, og hvor langt går disse pliktene? Hva med RF sitt honorar opp i dette?  Sentrale punkter i bobehandlingen. Vil gjøre deltager kjent med, og gi forståelse for, de mest sentrale begreper i denne materien. I tillegg skal det gis en innføring i gangen i en bobehandling. Det legges opp til praktiske innfallsvinkler. Motregning i konkurs, som er praktisk viktig, blir også behandlet. Krav og prioritet. Omhandler fordringsbehandlingen i konkurs, hvor lønnskravene står sentralt. Deltager gis en forståelse for prioritetsreglenes innhold. Omstøtelse. Sentralt tema som går på omgjøring av transaksjoner og tilbakeføring av midler til boet. Det er også viktig å ha denne kunnskapen med i vurderingen av planlagte overdragelser, før konkursen eventuelt inntrer. Regnskapsfører:   Rettsl. 7 t   Revisor:   Annet 7 t [-]
Les mer
Bergen Og 4 andre steder 1 dag 4 190 kr
07 Mar
08 Mar
15 Mar
Du vil lære hvordan du metodisk jobber med kartleggingen og risikostyringen, og få med deg gode verktøy som du kan bruke i arbeidet fremover. [+]
Risikovurdering ved nye personvernregler Kjenner du kravene til internkontroll og risikostyring i de nye personvernreglene? I mai 2018 trer nye personvernregler i kraft da EU`s forordning for personvern blir norsk lov. De nye reglene krever at virksomheten skal kartlegge hvilke personopplysninger den behandler og deretter risikovurdere disse. Hvordan identifisere både sannsynligheten for og konsekvensene av sikkerhetsbrudd?   Få en praktisk innføring i hvordan du gjør kartleggingen og risikovurderingen Dette er en jobb som er tidkrevende og som kan være vanskelig å komme i gang med hvis en ikke har jobbet mye med risikostyring tidligere. Kurset er i stor grad praktisk vinklet med fokus på oppgaver knyttet til egen virksomhet. Du vil lære hvordan du metodisk jobber med kartleggingen og risikostyringen, slik at du etter endt kursdag har et godt grunnlag til å fortsette jobben på egen hånd. Ikke minst får du med deg gode verktøy som du kan bruke i arbeidet fremover.   Dette kurset forutsetter at du har gjennomført kurset Nye personvernregler - hva betyr dette for din virksomhet? eller Nye personvernregler - hva betyr dette for ditt regnskapsbyrå?, evt. har tilsvarende kunnskap om de nye personvernreglene. Innhold Hva Datatilsynet anbefaler Hva ISO 27001: 2013 (informasjonssikkerhet) krever Kravene til internkontroll og risikostyring i de nye personvernreglene Kartlegging av hvilke personopplysninger som finnes i virksomheten Hvilke akseptkriterier vi legger til grunn i virksomheten Vurdering av sannsynlighet og personvernkonsekvens av hendelser knyttet til personvernet Hvordan jobbe systematisk og ha kontroll på at virksomheten etterlever de nye reglene om personvern Hvordan jobber du for å sikre en god personvernkultur i virksomheten   Autorisasjon Regnskapsfører: 1 time rettslære, 2,5 timer annet Revisor: 3,5 timer annet   Kursholder(e) Kristin Grindstad [-]
Les mer
Bergen Og 4 andre steder 4 timer 3 600 kr
13 Mar
20 Mar
06 Apr
Har du oversikt over hvilke personopplysninger dere behandler? Har du databehandleravtaler med dine kunder? Hvordan sendes for eksempel lønnsslipper? [+]
Nye personvernregler - hva betyr dette for ditt regnskapsbyrå Snart kommer nye regler om personvern som stiller strenge og omfattende krav til regnskapsbyråenes behandling av personopplysninger. Brudd på reglene kan medføre høye bøter. Du som regnskapsfører behandler personopplysninger i stor grad og må derfor være oppdatert på dette!   Strengere krav til behandling av personopplysninger EU har vedtatt en ny personvernforordning som også vil gjelde i Norge. Reglene trer i kraft i mai 2018. Lovverket er mer detaljert og mer omfattende enn tidligere. Regnskapsførere behandler hver dag personopplysninger og sensitive opplysninger gjennom sitt arbeid for sine kunder. Regnskapsførere må derfor tenke personvern i alle oppgaver for å sikre at de overholder lovverket.   Har du oversikt over hvilke personopplysninger dere behandler? Har du databehandleravtaler med dine kunder? Hvordan sendes for eksempel lønnsslipper? Hvor lenge kan du lagre lønnsslipper og sykmeldinger? Hvordan mottar du personopplysninger? Hvem må ha personvernombud og hva innebærer denne rollen?   Ikke regnskapsfører? Se kurset Nye personvernregler - hva betyr dette for din virksomhet?   For fordypning i og spesielt fokus på risikostyring i forhold til personvernkonsekvensene, se Risikovurdering ved nye personvernregler. Innhold Innføring personvern Hva blir nytt med ny personvernforordning? Behandling og sikring av personopplysninger Databehandleravtaler Krav til internkontrollsystem og avvikshåndtering Utlevering av personopplysninger Personvernombud   Autorisasjon Regnskapsfører: 4 timer rettslære Revisor: 4 timer annet   Kursholder(e) Rådgivere fra Sticos AS [-]
Les mer
Nettbasert kurs 1 time 1 000 kr
Bli klar til årsoppgjøret! Øk effektiviteten og lønnsomheten! Kurset vil dekke skatte- og regnskapsmessige vurderingsregler for anleggskontrakter. [+]
Kurset vil dekke skatte- og regnskapsmessige vurderingsregler for anleggskontrakter. Kurset vil gi deg bedre forståelse for sammenhengen mellom regnskap og skatt for små virksomheter. Typiske feil som kan oppstå ved utarbeidelse av ligningspapirer vil bli gjennomgått, samt enkle kontrollteknikker for å unngå slike feil. Kurset omfatter et praktisk case. Kursdokumentasjonen kan benyttes som et oppslagsverk. Kursinnhold Regnskapsloven Regnskapsmessige og skattemessige vurderingsregler for eiendeler og gjeld Midlertidige forskjeller – ledelsens vurdering av skjønnsmessige poster  Permanente forskjeller Skattekostnad Case Regnskapsfører: Regn 0,5 tS/A 0,5 t Revisor:   Skatt 0,5 t Regn 0,5 t [-]
Les mer
Nettbasert kurs 7 timer 4 000 kr
Kurs om hvitvaskingsreglene omhandlende regelverket, plikter og ansvar som påhviler den enkelte i regnskapsførervirksomheten. [+]
Alle autoriserte regnskapsførervirksomheter og deres ansatte er omfattet av hvitvaskingsregelverket. Det kan ha betydelige negative konsekvenser å trå feil på dette området, både for virksomheten og den enkelte medarbeider. Kurset gir en oversikt over hvitvaskingsreglene i sin helhet, og omhandler regelverket og hvilke plikter og ansvar som påhviler den enkelte i regnskapsførervirksomheten. Kurset setter også reglene inn i en praktisk sammenheng og søker gjennom eksempler og case å gi svar på hva som inngår i begrepet hvitvasking. Målet er å gi tilstrekkelig kompetanse innenfor hvitvaskingsregelverket.   Kursinnhold Regelverket Formålet med regelverket Hva er hvitvasking Generelle trender i samfunnet på hvitvaskingsområdet Kort om terrorfinansiering Daglig leders, hvitvaskingsansvarliges og andre ansattes roller – oppgaver og ansvar Risikobasert kundekontroll  Løpende oppfølging av kundeforhold  Undersøkelsesplikten Typetilfeller som bør utløse undersøkelse og eventuell rapportering (red flags-list Rapporteringsplikten Eksempler fra praksis Regnskapsfører:   RF/GRFS 7 t   Revisor:   Annet 7 t [-]
Les mer
Nettstudier 6 måneder 4 500 kr
Kurset gir en grundig innføring i offentlighetsloven for ansatte i forvaltningen og selskap som er underlagt denne loven. [+]
Offentlighetsloven handler om retten til innsyn i forvaltningens saksdokumenter, journaler m.m. Kurset har som mål å gi deg økt kompetanse på å forvalte denne innsynsretten. Bli god på å vurdere dokumentinnsyn Få veiledning underveis ved behov   Nettkurset går over 6 måneder og gir deg muligheten til å lære om hensikten med loven, hvilke rettigheter og plikter gir den, hvilke forutsetninger ligger i unntaksbestemmelsene og hvordan man vurderer innsyn / merinnsyn.   Nettkurset vil gi deg: Kunnskap om innholdet i lovteksten Kunnskap og innsikt i å vurdere innsynskrav Innsikt i den juridiske tankegangen som vurderingene krever Forståelse for nødvendig bruk av skjerming Hensikten er at du skal kunne bruke det du lærer i dine daglige vurderinger.    Kurset inneholder:•    Forelesningstekst•    Pensumstoff•    Eksempler•    Linker til stoff på Internett•    Oppgaver   Kursbevis gis når deltaker har bestått en avsluttende test på kursets nettsider. Nettlærer og fagansvarlig er tilgjengelig for kontakt.   Tilgang til DEMO: http://training.didac.no/nettopp Bruker ID: visning Passord: visninger   Du kan starte opp når det passer deg best. [-]
Les mer
Bergen Og 23 andre steder 7 timer 3 300 kr
22 Jan
23 Jan
24 Jan
Gjeldende plan- og bygningslov trådte i kraft 1. juli 2017. Forskriftene til loven TEK10 og SAK10 er endret og ajourført i henhold til den nye plan- og bygningsloven. N..... [+]
Plan- og Bygningslov 2017 - Hvilke krav stilles? Gjeldende plan- og bygningslov trådte i kraft 1. juli 2017. Forskriftene til loven (TEK17 og SAK17) er endret og ajourført i henhold til den nye plan- og bygningsloven. Den nye loven, forskriftene og veiledningene medfører til dels store endringer på mange områder i forhold til tidligere lov. Det gjelder krav om universell utforming og strengere forbud mot bygging i strandsonen. Utvidet søknadsplikt, melding forsvinner og alle tiltak krever søknad. Mindre tiltak som i dag tilsvarer melding skal dog få en enklere behandling. Innføring av obligatorisk ferdigattest. Ansvarsperiode for prosjektering og utførelse forlenges betydelig.  Skjerpet kontroll med obligatorisk uavhengig kontroll for visse typer saker. Krav til sentral godkjenning for kontrollforetak (uavhengig kontroll). Økte strafferammer og bøter for overtredelse av lov og forskrifter. Hensikten med kurset er å gi deltakerne oversikt over reglene og endringer i plan- og bygningsloven, med særlig vekt på de regler man må kjenne til ved søknad om byggetillatelse, prosjektering, utførelse og kontroll. Emneoversikt: Innledning – introduksjon av lovens systematikk og begrepsbruk Noen relevante endringer i plandelen Endringer i bygningsdelen generelt Nytt søknadssystem - oversikt over noen av de nye søknadsblankettene Ansvarlig søker - roller og oppgaver Ansvarlig prosjekterende - roller og oppgaver Ansvarlig utførende - roller og oppgaver Ansvarlig kontrollerende - roller og oppgaver Egenkontroll og uavhengig kontroll Er rehabilitering/ombygging av våtrom i eksisterende bolig søknadspliktig? Saksbehandling i kommunen – nye frister mm. Ferdigstillelse og dokumentasjon Sanksjoner ved overtredelse av loven – Strafferammer og bøter Ny TEK-17 og veiledning TEKV-17 Ny SAK17 og veiledning SAKV-17 Kursavgiften dekker materiell, kurshefte, kursbevis, enkel lunsj og kaffe/te. Kursbevis kan brukes til å dokumentere kompetanse innen Plan- og bygningsloven ved søknad om lokal eller sentral godkjenning. Oppgi gjerne dine ønsker for tema på kurset i kommentarfeltet ved påmelding. [-]
Les mer
2 dager 6 700 kr
Kurset skal gjøre deltakerne trygge på sin forståelse av lovverket, slik at lov- og avtaleverk blir nyttige redskaper til praktisk bruk på arbeidsplassen. [+]
Velkommen til et spennende kurs med praktisk og teoretisk skåblikk på bruk av jus på arbeidsplassen! Kurset kan også arrangeres internt i bedriften, ta kontakt på kurs@arbeidsmiljo.no for tilbud. Kurset «Arbeidsrett for deg som ikke er jurist» skal gjøre deltakerne trygge på sin forståelse av lovverket, slik at lov- og avtaleverk blir nyttige redskaper til praktisk bruk på arbeidsplassen. Etter å ha gjennomført kurset «Arbeidsrett for deg som ikke er jurist»  forventes du å ha god kjennskap til arbeidsrettens mest sentrale problemstillinger. Du skal ha blitt tryggere i å kunne identifisere et arbeidsrettslig problem, finne de relevante kilder og kunne løse praktiske rettsspørsmål på arbeidsplassen. I løpet av kurset vil du lære følgende: Hvordan norsk arbeidsliv er bygd opp Grunnbegreper og rettskilder innenfor arbeidsrett Aktørene i arbeidslivet, roller og oppgaver Arbeidsmiljø Lojalitetsplikt i arbeidsforholdet Arbeidsgivers styringsrett Arbeidstakers lojalitetsplikt Arbeidsgivers tilretteleggingsplikt Hvordan løse konflikter på arbeidsplassen Arbeidstid Ansettelse og opphør av arbeidsforholdet Ferie Arbeidsmiljøsenteret ble stiftet allerede i 1936 av partene i arbeidslivet.  Organisasjonen er en sterk aktør og viktig bidragsyter i arbeidet med å fremme et godt arbeidsmiljø i norske virksomheter.   [-]
Les mer
1 år 96 500 kr
En advokatsekretær er en spesialisert medarbeider med gode juridiske kunnskaper og med innsyn i de daglige arbeidsoppgaver og fagområder som blir praktisert på advokat... [+]
Advokatsekretær Advokatsekretær er en ettårig utdanning. I andre semester er du i praksis én dag i uken, hvor du vil få verdifull erfaring og mulighet til å bygge nettverk. Siden dette også gir generell kontorfaglig kompetanse, vil du dessuten være attraktiv for sekretær- og kontorstillinger i andre bransjer. En Advokatsekretær fra Treider Fagskoler skal ha god kunnskap til advokatbransjens standarder, juridisk korrespondanse, juridiske emner, klientbehandling, økonomi og regnskap samt juridisk engelsk. Gjennom utdanningens andre semester er du ute i praksis én dag i uken, slik at du oppnår både verdifull erfaring og ikke minst nettverksbygging mot bransjen. En Advokatsekretær vil, foruten å være et ansikt utad, ofte spille en sentral rolle i kontordriften av virksomheten med bred fagkunnskap som krysser flere fagfelt. Jobmuligheter Etter endt utdanning er man kvalifisert til å utføre arbeidsoppgaver i en hvilken som helst bedrift som Advokatsekretær eller Sekretær innenfor det juridiske fagfeltet. Utdanningen gir en helhetlig forståelse for de administrative arbeidsoppgavene og ansvarsområdene knyttet opp mot en slik stilling. Advokatsekretær får typisk jobbtilbud hos advokater, i rettsinstansene, i juridiske avdelinger i bank, forsikring og finansselskaper. En del studenter får også jobbtilbud etter praksisperioden i den bedriften hvor de har hatt praksis. Jus Gjennom arbeidet med emnet Jus skal du bli kjent med juridiske grunnbegreper, metode og systematikk. Dette legger grunnlag for bedre forståelse av juridiske aspekter i de øvrige modulene i utdanningen. Du vil få en innføring i juridisk metode. Vi ser på sentrale juridiske grunnbegreper, hovedtrekk ved juridisk metode og systematikk, samt hovedregler på enkelte sentrale rettsområder som du typisk kan komme i kontakt med i yrket som advokatsekretær. Eksempler på dette er avtalerett, kjøpsrett, arbeidsrett og offentlig forvaltning. Juridiske emner Hensikten med Juridiske emner er at du skal få kunnskap om de mest sentrale områder en advokat befatter seg med. Du vil bli  kjent med hvilke selvstendige arbeidsoppgaver en advokatsekretær kan gjøre for å avlaste advokaten. Det legges vekt på praktisk utførelse av helt sentrale arbeidsoppgaver. Du får også en innføring i forhold som er karakteristisk for et advokatkontor som for eksempel taushetsplikt og advokatetiske regler. I emnet gis det trening i å skrive etter diktafon, samtidig som du opparbeider deg ferdigheter i bruk av programvare for juridiske dokumenter, utfylling og elektronisk lagring. Det skal søkes på Brønnøysunds hjemmesider for å kunne innhente bedriftsopplysninger, laste ned relevante skjemaer og fylle dem ut. Du vil få en gjennomgang av de viktigste dokumentene i sivile saker og straffesaker, samt kjennskap til saksgangen i inkasso, konkurs og eiendomsomsetning med en gjennomgang av nødvendige saksdokumenter. Du får også en innføring i forhold som er karakteristisk for et advokatkontor som for eksempel taushetsplikt og advokatetiske regler. Du vil også få instruksjon og trening i å søke effektivt i lisensiert Lovdata. Kontoradministrasjon Emnet legger vesentlig vekt på å være yrkesrettet og tilpasset næringslivets behov. Hensikten er at du skal skaffe deg teoretiske kunnskaper om generelle, men likevel sentrale fagområder som foregår på de fleste kontorer. Det legges vekt på praktisk utførelse av arbeidsoppgaver. Læringsprosessen legger dessuten vekt på egenskaper som enhver arbeidsgiver verdsetter høyt: lojalitet, orden, punktlighet, høye krav til egne prestasjoner, samarbeidsevne og serviceinnstilling. Gjennom utdanningen skal du ha oppnådd et solid ferdighetsnivå og et bevisst forhold til de generelle arbeidsoppgaver bransjen forventer at en sekretær skal kunne utføre. Slik får du et godt utgangspunkt for arbeid på de fleste kontorer. Emnet omfatter blant annet grunnleggende tekstbehandling, brevskriving og brevoppsett, forretningskorrespondanse og forretningsdokumenter, arkivering, intern og ekstern kommunikasjon, handelsuttrykk, kjøp og salg, oppgjør og betaling, innkreving av utestående fordringer, kontorrutiner og mellommenneskelige relasjoner på arbeidsplassen. Praksis På vårsemesteret skal du være ute i praksis i 8 uker, 2 dager per uke. Mange av de store anerkjente advokatkontorene tar inn studenter fra Treider Fagskoler ifm praksisplass. Praksisen vil bidra til at du får erfaring fra bransjen og vil dermed bli enda bedre rustet for en jobb etter avsluttet utdanning. Treider Fagskoler vil gi deg god veiledning ifm søknad om praksisplass. Målsettingen med praksisen er at du får delta i flest mulige arbeidsoperasjoner, at du får en god innsikt i virksomheten og hvilke arbeidsoppgaver som utføres. På denne måten skal du være til god nytte i praksisbedriften. Arbeidstiden avtales direkte mellom bedriften og studenten, men utgangspunktet er full arbeidsdag. Som en del av praksisen skal det skrives en utførlig rapport om praksisperioden og om bedriften du har jobbet i. Rapporten skal synliggjøre at du har god kjennskap til virksomheten. Praksisrapporten skal fange opp alle emnene i utdanningen og er et individuelt arbeid. Denne praksisrapporten karaktergis og fremkommer på vitnemålet. IT Gjennom arbeidet i dette emnet skal du tilegne deg kunnskaper og ferdigheter i Windows og Microsoft Office. Office er det viktigste verktøyet for veldig mange bedrifter, og god kjennskap til dette vil være viktig for deg i arbeidslivet. Vårt fokus ligger på de fire mest brukte programmene i Office-pakken; Word, Excel, PowerPoint, og Outlook. Word er det markedsledende programmet for tekstbehandling, og du vil lære å jobbe raskt og effektivt med filbehandling, redigering og formatering av tekst. Excel brukes blant annet til å jobbe med tall, økonomi og budsjetter. Du vil lære å sette opp regneark med kalkulasjoner, beregninger, tabeller og diagrammer. PowerPoint brukes til presentasjoner og fremvisninger. Læringsprosessen har et praktisk fokus som også kan knyttes opp mot presentasjoner som gjøres i undervisningen. Du vil lære å sette sammen en presentasjon og se hvordan PowerPoint kan brukes til å forsterke budskapet gjennom visuelle presentasjoner. Du vil også bli kjent med Outlook, et program som brukes til e-post, organisering av avtaler og påminnelser. Økonomi Emnet vil gi deg kunnskaper om finansregnskap som består av balanse og resultatregnskap. Balansen gir oversikt over bedriftens eiendeler, egenkapital og gjeld mens resultatregnskapet viser inntekter og kostnader. Du får en grundig innføring i regnskapets oppbygging og struktur samt aktuelle lover. Emnet inkluderer bedriftsøkonomisk orientering, formålet med regnskapsføring, balanselære, kontoplaner og registrering av bilag, årsavslutning, dokumentasjon av regnskapsdata, kjøp og salg, kalkulasjon, lønn, skattetrekk, arbeidsgiveravgift og ferielønn, merverdiavgift, avstemning og kontroll, samt føring av lønn i et IT-basert lønnssystem. Engelsk I dette emnet legger vi vekt på både på skriftlig og muntlig engelsk. Du vil jobbe med engelsk juridisk- og forretningsspråk, korrespondanse som brev, e-post og skjema, og kunne betjene engelskspråklige personer per telefon eller i direkte møte. Prosjekt I prosjektoppgaven skal du belyse et juridisk fritt valgt, men relevant tema. Du får undervisning i prosjektteori og innsikt i gruppedynamikk. Formålet er at du skal lære å planlegge, gjennomføre og ferdigstille et prosjekt samt fordype deg i et tema eller en problemstilling. Hver gruppe skal til slutt presentere sitt prosjekt for klassen. [-]
Les mer
Kristiansand Fredrikstad Og 5 andre steder 6 timer 5 500 kr
26 Jan
09 Feb
16 Feb
Dagskurs i Grunnleggende avtalerett - For alle som driver med salgsarbeid. [+]
Tema for kurset Hver eneste dag oppstår det uenigheter og konflikter i næringslivet i forbindelse med avtaleinngåelser, som fører til at bedrifter ikke får avtalt betaling for tjenester eller varer som de yter til sine kunder. Dette på grunn av uklare avtaler, muntlig avtaler som ikke kan dokumenteres i ettertid og mangel på skriftlighet omkring betaling av tilleggsbestillinger mv. Dette påfører mange bedrifter økonomisk tap og unødvendig tidsbruk. Dette i forbindelse med oppfølging av saker hvor det er uenighet om hva som skal betales. De fleste av disse sakene kunne vært unngått med bedre kunnskaper om grunnleggende avtalerett og bedre rutiner for dokumentasjon av inngåtte avtaler. Dette kurset skal hjelpe din bedrift og din salgsavdeling med å unngå unødvendige tvistesaker med kundene om hva de skal betale for de tjenestene eller varene som dere har levert ut til dem.   Kursinnhold Avtaleloven og grunnleggende prinsipper for avtaleinngåelse Muntlige og skriftlige avtaler Fallgruber ved avtaleinngåelser Hvordan unngå uklare avtaler Hvordan unngå tvistesaker Hvordan unngå ufrivillige avtaleinngåelser Ugyldige avtaleinngåelser Fullmakts overskridelser Avtaleinngåelser i aksjeselskaper - utfordringer Unngå uklare partsforhold - Foretaksnavneloven Kjøpsloven av 1988 Forbrukerkjøpsloven Husleieloven – leie/utleie av husrom og næringslokaler Arbeidsrettslige konsekvenser for den ansatte ved dårlige avtaleinngåelser Avtaleinngåelser i tilknytning til Lov om offentlige anskaffelser Erstatningsansvar ved kontraktsbrudd Regler for avtaleinngåelser i aksjeselskaper – daglig leder og styrets avtalefullmakter Hvordan sikre seg mot manglende betaling i kontraktsforhold? 10 gode råd om avtalesinngåelser og 10 «fallgruber» Hvem passer kurset for? Alle innen offentlig og privat sektor som har å gjøre med avtaleinngåelser og/ eller med gjennomføring og avslutning av avtaler, fakturering og inkasso. Kursavgift og info: Pris inkluderer kursmateriell, kursbevis, varm lunsj og kaffe/te. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.
;