Alle kategorier
Du har valgt: Juridiske kurs
Nullstill
Filter
Ferdig
Sentrum 2 dager 12 500 kr
06 Nov
Dette kurset gir en god innføring både i praktisk saksbehandling og utforming av byggesøknader etter plan- og bygningsloven. I tillegg gis det en grundig innføring i sent... [+]
Undervisningen forestås av advokat og partner Anders Evjenth fra advokatfirmaet Hjort. Gjennom sin tidligere erfaring som leder for juridisk avdeling hos Fylkesmannen i Oslo og Akershus, og som prosjektleder for utarbeidelsen av forslag til ny bygningsdel av plan- og bygningsloven, har Evjenth oversikt over hele den offentligrettslige siden av eiendomsutvikling, fra planforslag til ferdigattest. [-]
Les mer
2 dager 7 600 kr
Dette kurset fokuserer på hva som må til for å få søknaden til å holde på første forsøk. [+]
I samarbeid med Norges bygg- og eiendomsforening   Plan- og bygningsloven (pbl) og byggesaksforskriften (SAK10) setter en rekke krav om og til opplysninger som skal inn til kommunen for at den skal kunne gi byggetillatelse. Dette kurset fokuserer på hva som må til for å få søknaden til å holde på første forsøk. Alt for mange opplever problemer når de søker om tillatelse for å bygge. De opplysningene kommunen behøver for å behandle søknaden mangler rett og slett. Det blir stopp og ingen tillatelse, selv om selve prosjektet kan være greit. I beste fall blir prosjektet sterkt forsinket. Ofte er det vanskelig å forstå at det manglet noe i søknaden og vedleggene.I dette kurset fokuserer vi derfor det som skal til for å få søknaden til å holde, blant annet:• hva er søknadspliktig og hva er ikke• hvem gjør hva• søknadsprosessen• byggeprosessen, nybygg, ombygging og rehabilitering• kvalitetssikring og kontroll• byggverket og gjennomføringsplanen• aktørene og ansvar• hjelpemidlene Bygg Søk, blanketter og vedleggPlan- og bygningsloven (pbl) og byggesaksforskriften (SAK10) setter en rekke krav om og til opplysninger som skal inn til kommunen for at den skal kunne gi tillatelse. Utgangspunktet er at kommunen får de opplysningene den trenger og at den gir tillatelse på bakgrunn av de opplysningene den får. Det setter krav til at opplysningene er de riktige og at intet er glemt. Stor vilje til å bistå fra enkelte kommuner fører til overraskelser og negative erfaringer når man søker i andre kommuner. Det oppleves som tilfeldigheter og forskjellsbehandling. Men, reglene er de samme. Det går an å følge dem og få rask behandling av de gode prosjektene. DET ER MULIG Å MELDE SEG PÅ ARRANGEMENTET ETTER FRISTEN, HVIS DET FREMDELES ER LEDIGE PLASSER. [-]
Les mer
3 timer 2 990 kr
Kurs i å håndtere ulike problemstillinger relatert til ferieavvikling og opptjening og utbetaling av feriepenger [+]
Kurs i å håndtere ulike problemstillinger relatert til ferieavvikling og opptjening og utbetaling av feriepenger Skap gode rammer for ferieavvikling! God planlegging og riktig håndtering av spørsmål omkring ferieavvikling og opptjening av feriepenger sikrer at ferieavviklingen kan foregå på en god måte. Det krever at arbeidsgiver er godt forberedt og har overveid de viktigste problemstillinger i forhold til ferie på forhånd. Kjennskap til ferielovens bestemmelser og begreper er nødvendig for å sikre en god og profesjonell håndtering av problemstillinger vedrørende ferieavvikling og utbetaling av feriepenger. Utbytte Kurset vil sette deg i stand til å håndtere ulike problemstillinger relatert til ferieavvikling og opptjening og utbetaling av feriepenger. Overblikk over kurset Ferieloven i forhold til andre lover Arbeidsgivers ansvar og styringsrett Begrepsavklaringer Avvikling av feriefritid, herunder; hovedferie, restferie, avtalefestet ferie etc. Opptjening av feriepenger Utbetaling av feriepenger Konsekvenser ved brudd på ferieloven Kursholdere Advokatene Cathrine Gundersen og Annecke B. Jenssen, begge Virke Kursform Kurset gjennomføres i en kombinasjon av forelesning, diskusjoner, erfaringsdeling og oppgaveløsning. Målgruppe Ledere og personer med ansvar for lønn og administrasjon. [-]
Les mer
Nettkurs 1 time 835 kr
Dette kurset går gjennom bokføringsforskriftens kapittel 5-1, 5-2 og 5-5. [+]
Bokføringslovens krav til dokumentasjon av kjøp og salg (E-kurs) Dette kurset går gjennom bokføringsforskriftens kapittel 5-1, 5-2 og 5-5. Det er disse bestemmelsene som angir hvilke krav som stilles til dokumentasjon av salg og kjøp på kreditt. Vi ser på detaljene i hva et salgsdokument skal inneholde for at dokumentasjonen skal være av god kvalitet, og at kjøperen ikke står i fare for å miste skatte- og avgiftsmessige fradrag. Innhold Hvordan skal kjøper og selger angis i salgsdokumentet? Hvem kan utstede dokumentasjon? Hvilke krav er det til nummerering? Hvordan skal vi datere? Hva ligger i ytelsens art og omfang? Hvordan skal momsen spesifiseres?   Kursnivå: Grunnleggende   Autorisasjon Regnskapsfører: 1 time finansregnskap/bokføringsregelverket Revisor: 1 time regnskap   Kursholder(e) Hans Olav Sekkeseter [-]
Les mer
Nettstudier 6 måneder 4 500 kr
Kurset gir en grundig innføring i offentlighetsloven for ansatte i forvaltningen og selskap som er underlagt denne loven. [+]
Offentlighetsloven handler om retten til innsyn i forvaltningens saksdokumenter, journaler m.m. Kurset har som mål å gi deg økt kompetanse på å forvalte denne innsynsretten. Bli god på å vurdere dokumentinnsyn Få veiledning underveis ved behov   Nettkurset går over 6 måneder og gir deg muligheten til å lære om hensikten med loven, hvilke rettigheter og plikter gir den, hvilke forutsetninger ligger i unntaksbestemmelsene og hvordan man vurderer innsyn / merinnsyn.   Nettkurset vil gi deg: Kunnskap om innholdet i lovteksten Kunnskap og innsikt i å vurdere innsynskrav Innsikt i den juridiske tankegangen som vurderingene krever Forståelse for nødvendig bruk av skjerming Hensikten er at du skal kunne bruke det du lærer i dine daglige vurderinger.    Kurset inneholder:•    Forelesningstekst•    Pensumstoff•    Eksempler•    Linker til stoff på Internett•    Oppgaver   Kursbevis gis når deltaker har bestått en avsluttende test på kursets nettsider. Nettlærer og fagansvarlig er tilgjengelig for kontakt.   Du kan starte opp når det passer deg best. For mer informasjon se invitasjonen og våre nettsider:  http://www.nettopplaering.no/nettkurs/offentlighetsloven/ [-]
Les mer
2 dager 6 800 kr
Formålet med kurset er å gi deg økt kompetanse til å utøve lederskap og god saksbehandling. Kurset er case og dialogbasert og det passer derfor veldig godt at flere fra s... [+]
    Dette kurset er forhåndsgodkjent for OU-midler. Hva dette innebærer kan du lese om lenger nede på siden.     For ledere, jurister og saksbehandlere   Etter å ha gjennomført et kurs våren 2017 og 2018, setter vi opp et nytt forvaltningsrettkurs i Nationaltheatret konferansesenter, Oslo. Målgruppen er ledere, jurister og saksbehandlere som forholder seg til et omfattende lovverk hver dag. Kurset omhandler hvilke saksbehandlingsregler som gjelder, hva skjer hvis man gjør feil, og hvilke handlingsrom kommunen og fylkeskommunen har. Kurset behandler også nye og viktige regler om personvernopplysninger. Kurset vil ta opp problemstillinger som gjelder for alle områder og sektorer i kommunen og fylkeskommunen. KS Advokatene vil vektlegge erfarte problemområder. Formålet med kurset er å gi deg økt kompetanse til å utøve lederskap og god saksbehandling. Kurset er case og dialogbasert og det passer derfor veldig godt at flere fra samme kommune deltar. Se detaljert program lenger ned på siden. Utvalgte tilbameldinger fra forrige kurs: * God konkretisering ved case og eksempler fra rettspraksis * Meget relevante tema - og ikke bare forvaltningsloven. Bra om lovens krav til saksbehandling * Faglig dyktige forelesere og godt hensiktsmessig kompendium. Gode case å reflektere over       Dette kurset er forhåndsgodkjent for OU-midler OU-fondet er kommunesektorens opplærings- og utviklingsmidler som skal brukes til «arbeidsgiverrelatert ledelsesutvikling», hvor målgruppen er ledere.   Kommuner, fylkeskommuner og bedrifter som er en del av denne ordningen vil kunne få refundert deltakeravgiften på kurs og seminarer som tilfredsstiller definisjonen «arbeidsgiverrelatert ledelsesutvikling».For akkurat dette kurset/seminaret har KS Agenda på vegne av deltakerne på forhånd søkt om og fått tilsagn om tildeling av OU-midler. De kommuner, fylkeskommuner og bedrifter som da er omfattet av refusjonsordningen vil ikke motta faktura for deltakeravgiften. Denne vil gå direkte til KS og OU-fondet. Det gjøres oppmerksom på at OU-midlene KUN dekker deltakeravgiften. Eventuelle kostnader knyttet til reise og opphold må dekkes av den enkelte deltaker selv (og vil bli fakturert fra KS Agenda der dette er en del av arrangementet). Det gjøres også oppmerksom på at refusjon ikke vil bli gitt dersom deltaker ikke møter på kurset eller ikke melder seg av innen fristen for dette. I de tilfeller vil faktura for deltakeravgift bli sendt arbeidsgiver.Oslo kommune og privatpersoner kan IKKE søke om støtte fra dette fondet. [-]
Les mer
6 timer 5 500 kr
Dagskurs i Grunnleggende avtalerett - For alle som driver med salgsarbeid. [+]
Tema for kurset Hver eneste dag oppstår det uenigheter og konflikter i næringslivet i forbindelse med avtaleinngåelser, som fører til at bedrifter ikke får avtalt betaling for tjenester eller varer som de yter til sine kunder. Dette på grunn av uklare avtaler, muntlig avtaler som ikke kan dokumenteres i ettertid og mangel på skriftlighet omkring betaling av tilleggsbestillinger mv. Dette påfører mange bedrifter økonomisk tap og unødvendig tidsbruk. Dette i forbindelse med oppfølging av saker hvor det er uenighet om hva som skal betales. De fleste av disse sakene kunne vært unngått med bedre kunnskaper om grunnleggende avtalerett og bedre rutiner for dokumentasjon av inngåtte avtaler. Dette kurset skal hjelpe din bedrift og din salgsavdeling med å unngå unødvendige tvistesaker med kundene om hva de skal betale for de tjenestene eller varene som dere har levert ut til dem.   Kursinnhold Avtaleloven og grunnleggende prinsipper for avtaleinngåelse Muntlige og skriftlige avtaler Fallgruber ved avtaleinngåelser Hvordan unngå uklare avtaler Hvordan unngå tvistesaker Hvordan unngå ufrivillige avtaleinngåelser Ugyldige avtaleinngåelser Fullmakts overskridelser Avtaleinngåelser i aksjeselskaper - utfordringer Unngå uklare partsforhold - Foretaksnavneloven Kjøpsloven av 1988 Forbrukerkjøpsloven Husleieloven – leie/utleie av husrom og næringslokaler Arbeidsrettslige konsekvenser for den ansatte ved dårlige avtaleinngåelser Avtaleinngåelser i tilknytning til Lov om offentlige anskaffelser Erstatningsansvar ved kontraktsbrudd Regler for avtaleinngåelser i aksjeselskaper – daglig leder og styrets avtalefullmakter Hvordan sikre seg mot manglende betaling i kontraktsforhold? 10 gode råd om avtalesinngåelser og 10 «fallgruber» Hvem passer kurset for? Alle innen offentlig og privat sektor som har å gjøre med avtaleinngåelser og/ eller med gjennomføring og avslutning av avtaler, fakturering og inkasso. Kursavgift og info: Pris inkluderer kursmateriell, kursbevis, varm lunsj og kaffe/te. [-]
Les mer
2 dager 9 300 kr
Rådgiveroppdrag innenfor bygg- og anleggssektoren er en uensartet gruppe. Rådgiveren kan delta i en tidlig fase av et prosjekt og ha som oppgave å utrede prosjektets ramm... [+]
I samarbeid med Norges bygg- og eiendomsforening   Rådgiveroppdrag innenfor bygg- og anleggssektoren er en uensartet gruppe. Rådgiveren kan delta i en tidlig fase av et prosjekt og ha som oppgave å utrede prosjektets rammebetingelser og levedyktighet. Rådgiveroppdrag innenfor bygg- og anleggssektoren er en uensartet gruppe.Rådgiveren kan delta i en tidlig fase av et prosjekt og ha som oppgave å utrede prosjektets rammebetingelser og levedyktighet. Han vil kunne utarbeide de overordnede planer for prosjektet, gjennomføre nærmere utredning av behov, programmere og prosjektere. Rådgiveren vil kunne bli engasjert til å lede hele eller deler av prosjektet og til å kontrollere andres utførelse. Han vil kunne være rådgiver for prosjekteier, byggherre og entreprenører samt være underrådgiver for andre rådgivere.I kurset gjennomgås sentrale problemstillinger som vil ha betydning i samtlige oppdragstyper; kontraktsstruktur, prosjekt og ytelsesbeskrivelse, bestemmelser om vederlag, endringer, rådgivningsfeil og forsinkelser.Kurset baseres i hovedsak på NS 8401 Alminnelige kontraktsbestemmelser for prosjekteringsoppdrag og NS 8402 Alminnelige kontraktsbestemmelser for rådgivningsoppdrag honorert etter medgått tid. Begge foredragsholderne vil delta aktivt under samtlige foredrag. Dette er en undervisningsform vi har fått meget gode tilbakemeldinger på. Hvert enkelt tema som tas opp vil bli forklart av foredragsholderne, deretter vil praktiske eksempler og oppgaver bli gjennomgått i plenum for å belyse hvordan reglene virker i det praktiske liv. Dette her vist seg å være en engasjerende undervisningsform som egger til debatt og ytringer fra publikum.Se Lasse Simonsen og Arne Scott fortelle om kurset herHvis ønskelig kan Tekniske Foreningers Servicekontor på vegne av Advokatforeningens medlemmer, sende inn kursdokumentasjon og deltakerliste for godkjenning av kurstimer.    Medarrangører: RIF, Arkitektbedriftene DET ER MULIG Å MELDE SEG PÅ ARRANGEMENTET ETTER FRISTEN, HVIS DET FREMDELES ER LEDIGE PLASSER.   Forelesere   Lasse Simonsen UNIVERSITETET I OSLO Lasse Simonsen er professor ved Det juridiske fakultet i Oslo.Han ble i sin tid stipendiat i Oslo i 1991, og tok sin doktorgrad i 1997 med avhandlingen «Prekontraktuelt ansvar», hvor blant annet de anbudsrettslige problemstillingene står sentralt. Før Lasse Simonsen begynte på universitetet var han i flere år direktør for juridisk avdeling ved Statens bygge- og eiendomsdirektorat (nå Statsbygg). I denne perioden sto han sentralt under fremforhandlingene og utarbeidelsen av en rekke norske standarder, blant annet NS 3430 og NS 3431. Før tiden i direktoratet praktiserte Lasse Simonsen noen år som advokat, og var dommerfullmektig i to år.   Arne Scott PACTA Advokatfirma AS Arne Scott er advokat i Pacta Advokatfirma AS. Han har vært partner i advokatfirma Kluge, medlem av ledergruppen i utbyggingsprosjektet for Telenors nybygg på Fornebu, leder av juridisk avdeling i Statsbygg og advokatfullmektig i advokatfirma BA-HR. Scott var sentral ved forhandlingene av prosjekterings- og rådgivningsstandardene; NS 8401 og NS 8402, og Norsk bygge- og anleggskontrakt; NS 8405. Scott har bred og omfattende erfaring fra foredragsvirksomhet.     [-]
Les mer
2 dager 9 300 kr
ET SYSTEM UNDER RIVENDE UTVIKLING [+]
I samarbeid med Norges bygg- og eiendomsforening   ET SYSTEM UNDER RIVENDE UTVIKLING En gjennomgang av de nye reglene  som trådte i kraft 1. januar 2017  Ny lov om offentlige anskaffelser er vedtatt av Stortinget  Nye forskrifter om offentlige anskaffelser er vedtatt av Nærings- og fiskeridepartementet Den nye forskriften om offentlige anskaffelser (anskaffelsesforskriften) er nå vedtatt, se lenke til kunngjøringen i lovdata. På kurset om offentlige anskaffelser vil forskriften sammen med den nye loven bli utdelt. Kurset vil i sin helhet bli basert på det nye regelverket. Det vil bli gjort særlig oppmerksom på de stedene hvor de nye forskriftene avviker fra tidligere regler og forslag til regler.   Spesielt stor interesse har knyttet seg til anskaffelser under EØS-terskelverdiene siden det her ikke forelå noe fullstendig forslag fra tidligere. De nye forskriftene innebærer en til dels dramatisk endring av gjeldende regelverk. For det første heves kunngjøringsterskelen til 1,1 million kroner. Dermed vil de fleste nasjonale anskaffelser av varer og tjenester ikke lenger være undergitt noen kunngjøringsplikt. For det andre vil det bli innført en helt ny og enklere prosedyre for de nasjonale anskaffelser over denne terskelen (først og fremst bygg og anlegg).  Det blir foretatt en grundig redegjørelse for de nye anskaffelsesprosedyrene på kurset.I dette kurset vil vi sette fokus på: En grundig forståelse av hva anskaffelsesreglene går ut på Den praktiske anvendelsen av reglene De problemene som kommunene står overfor Hvilke muligheter gir regelverket for fleksibilitet Oversikt over de ulike anskaffelsesmodellene Håndteringen av forhandlet prosedyre Hvilke krav som stilles til partene Hvis ønskelig kan TFS på vegne av Advokatforeningens medlemmer, sende inn kursdokumentasjon og deltakerliste for godkjenning av kurstimer.   DET ER MULIG Å MELDE SEG PÅ ARRANGEMENTET ETTER FRISTEN, HVIS DET FREMDELES ER LEDIGE PLASSER.     Forelesere Lasse Simonsen UNIVERSITETET I OSLO Lasse Simonsen er professor ved Det juridiske fakultet i Oslo. Han ble i sin tid stipendiat i Oslo i 1991, og tok sin doktorgrad i 1997 med avhandlingen «Prekontraktuelt ansvar», hvor blant annet de anbudsrettslige problemstillingene står sentralt. Før Lasse Simonsen begynte på universitetet var han i flere år direktør for juridisk avdeling ved Statens bygge- og eiendomsdirektorat (nå Statsbygg). I denne perioden sto han sentralt under fremforhandlingene og utarbeidelsen av en rekke norske standarder, blant annet NS 3430 og NS 3431. Før tiden i direktoratet praktiserte Lasse Simonsen noen år som advokat, og var dommerfullmektig i to år.   Arne Scott PACTA Advokatfirma AS Arne Scott er advokat i Pacta advokatfirma AS. Han har vært partner i advokatfirma Kluge, medlem av ledergruppen i utbyggingsprosjektet for Telenors nybygg på Fornebu, leder av juridisk avdeling i Statsbygg, og advokatfullmektig i advokatfirma BA-HR. Scott var sentral ved forhandlingene av prosjekterings- og rådgivningsstandardene; NS 8401 og NS 8402, og Norsk bygge- og anleggskontrakt; NS 8405. Scott har bred og omfattende erfaring fra foredragsvirksomhet.   [-]
Les mer
13 timer 8 500 kr
Kurset skal gjøre deltakerne trygge på sin forståelse av lovverket, slik at lov- og avtaleverk blir nyttige redskaper til praktisk bruk på arbeidsplassen. [+]
Velkommen til et spennende kurs med praktisk og teoretisk skåblikk på bruk av jus på arbeidsplassen! Kurset kan også arrangeres internt i bedriften, ta kontakt på kurs@arbeidsmiljo.no for tilbud. Kurset «Arbeidsrett for deg som ikke er jurist» skal gjøre deltakerne trygge på sin forståelse av lovverket, slik at lov- og avtaleverk blir nyttige redskaper til praktisk bruk på arbeidsplassen. Etter å ha gjennomført kurset «Arbeidsrett for deg som ikke er jurist»  forventes du å ha god kjennskap til arbeidsrettens mest sentrale problemstillinger. Du skal ha blitt tryggere i å kunne identifisere et arbeidsrettslig problem, finne de relevante kilder og kunne løse praktiske rettsspørsmål på arbeidsplassen. I løpet av kurset vil du lære følgende: Hvordan norsk arbeidsliv er bygd opp Grunnbegreper og rettskilder innenfor arbeidsrett Aktørene i arbeidslivet, roller og oppgaver Arbeidsmiljø Lojalitetsplikt i arbeidsforholdet Arbeidsgivers styringsrett Arbeidstakers lojalitetsplikt Arbeidsgivers tilretteleggingsplikt Hvordan løse konflikter på arbeidsplassen Arbeidstid Ansettelse og opphør av arbeidsforholdet Ferie Arbeidsmiljøsenteret ble stiftet allerede i 1936 av partene i arbeidslivet.  Organisasjonen er en sterk aktør og viktig bidragsyter i arbeidet med å fremme et godt arbeidsmiljø i norske virksomheter.   [-]
Les mer
1 semester 59 800 kr
Utdanningen er for deg som vil jobbe med juridisk rettede kontorfaglige arbeidsoppgaver og kundekontakt ved advokatkontorer, i offentlig eller privat sektor. [+]
Juridisk kontormedarbeider Utdanningen Juridisk kontormedarbeider er for deg som vil jobbe med juridisk rettede kontorfaglige arbeidsoppgaver og kundekontakt ved advokatkontorer, i offentlig eller privat sektor. Her får du en grunnleggende kompetanse i kontorfag og IT-verktøy, noe som vil gjøre deg til en ettertraktet ressurs ved de fleste kontorer. Jobbmuligheter En juridisk kontormedarbeider får jobbtilbud hos advokater, i rettsinstansene, i juridiske avdelinger i bank, forsikring og finansselskaper og som sekretær i ulike bransjer og organisasjoner. Som juridisk kontormedarbeider jobber du med korrespondanse og kundekontakt. Hvis du jobber på et advokatkontor er hovedoppgaven din å avlaste advokaten og få kontoret til å fungere på best mulig måte. Utdanningen tar sikte på å gi deg den kompetansen som er nødvendig for å yte profesjonelt arbeid. Vi tar derfor i bruk både IT-verktøy, språk, diktafon og tradisjonell jus i undervisningen. Privat rett I emnet privat rett ser vi nærmere på samfunnet og dets lover, normer og regler. Vi starter med å gå gjennom sentrale rettsområder en advokat jobber med. Du vil få en innføring i privatrett som for eksempel familie-, kontrakts- og forbrukerrett. Du vil også lære å bruke Lovdata Pro på en profesjonell måte. Offentlig rett Offentlig rett er den delen av jussen som omhandler det rettslige forholdet mellom individet og staten, og det rettslige forholdet mellom de ulike statsmaktene; Stortinget, regjeringen og domstolene. Emnet offentlig rett gir deg kunnskap om strafferett og kriminologi. Hvem vi straffer og hva vi straffer for er viktige emner å kjenne til. I offentlig rett vil også forvaltningsretten stå sterkt i fokus i tillegg til offentlighetsloven. Vi jobber i tillegg med domstolsordningen, herunder også et sideblikk til internasjonale domstoler. Du skal også tilegne deg kunnskap om viktigheten av, og reglene knyttet til, service, taushetsplikt og inhabilitet. Videre gis det en gjennomgang av advokatetiske regler, advokatskikk og advokatens generelle retningslinjer i klientbehandlingen. Juridisk korrespondanse Hensikten med emnet er å sikre at du kan fremstille korrekt juridisk korrespondanse. Du får kompetanse på generell dokumentforståelse både mht. utseende og innhold, samt regler for opprettelse og skriving av juridiske dokumenter. Du lærer videre bruken av, forståelsen for, og reglene rundt en rekke dokumenter som gjeldsbrev, betalingsoppfordring, tvangsforretninger, pantobligasjoner etc. Du vil få god kjennskap til juridisk korrespondanse ved intern og ekstern kommunikasjon, diktafon og IT-baserte støtteverktøy som Akelius og Advisor. Engelsk forretningskorrespondanse I dette emnet legger vi vekt på både på skriftlig og muntlig engelsk. Du vil jobbe med engelsk juridisk korrespondanse som brev, e-post og skjema, og kunne betjene engelskspråklige personer per telefon eller i direkte møte. Regnskap I regnskap får du innføring i grunnleggende regnskapslære og regnskapsføring, lønns- og timeregistrering, fakturahåndtering og føring av klientmidler. Undervisning i Excel vil gjennomføres i tilknytning til dette faget. Prosjekt I prosjektoppgaven skal du belyse et fritt valgt, men relevant tema. Du får undervisning i prosjektteori og innsikt i gruppedynamikk. Formålet er at du skal lære å planlegge, gjennomføre og ferdigstille et prosjekt samt fordype deg i et tema eller en problemstilling. Hver gruppe skal til slutt presentere sitt prosjekt for klassen. [-]
Les mer
1 år 102 800 kr
En Advokatassistent er en spesialisert medarbeider med gode juridiske kunnskaper og med innsyn i de daglige arbeidsoppgaver og fagområder som blir praktisert på advokat.... [+]
Advokatassistent Advokatassistent er en ettårig utdanning. I andre semester er du i praksis én dag i uken, hvor du vil få verdifull erfaring og mulighet til å bygge nettverk. Siden dette også gir generell kontorfaglig kompetanse, vil du dessuten være attraktiv for sekretær- og kontorstillinger i andre bransjer. En Advokatassistent fra Treider skal ha god kunnskap til advokatbransjens standarder, juridisk korrespondanse, juridiske emner, klientbehandling, økonomi og regnskap samt juridisk engelsk. Gjennom utdanningens andre semester er du ute i praksis én dag i uken, slik at du oppnår både verdifull erfaring og ikke minst nettverksbygging mot bransjen. En Advokatassistent vil, foruten å være et ansikt utad, ofte spille en sentral rolle i kontordriften av virksomheten med bred fagkunnskap som krysser flere fagfelt. Jobmuligheter Etter endt utdanning er man kvalifisert til å utføre arbeidsoppgaver i en hvilken som helst bedrift som Advokatsekretær eller Sekretær innenfor det juridiske fagfeltet. Utdanningen gir en helhetlig forståelse for de administrative arbeidsoppgavene og ansvarsområdene knyttet opp mot en slik stilling. Advokatsekretær får typisk jobbtilbud hos advokater, i rettsinstansene, i juridiske avdelinger i bank, forsikring og finansselskaper. En del studenter får også jobbtilbud etter praksisperioden i den bedriften hvor de har hatt praksis. Jus Gjennom arbeidet med emnet Jus skal du bli kjent med juridiske grunnbegreper, metode og systematikk. Dette legger grunnlag for bedre forståelse av juridiske aspekter i de øvrige modulene i utdanningen. Du vil få en innføring i juridisk metode. Vi ser på sentrale juridiske grunnbegreper, hovedtrekk ved juridisk metode og systematikk, samt hovedregler på enkelte sentrale rettsområder som du typisk kan komme i kontakt med i yrket som advokatsekretær. Eksempler på dette er avtalerett, kjøpsrett, arbeidsrett og offentlig forvaltning. Juridiske emner Hensikten med Juridiske emner er at du skal få kunnskap om de mest sentrale områder en advokat befatter seg med. Du vil bli  kjent med hvilke selvstendige arbeidsoppgaver en advokatsekretær kan gjøre for å avlaste advokaten. Det legges vekt på praktisk utførelse av helt sentrale arbeidsoppgaver. Du får også en innføring i forhold som er karakteristisk for et advokatkontor som for eksempel taushetsplikt og advokatetiske regler. I emnet gis det trening i å skrive etter diktafon, samtidig som du opparbeider deg ferdigheter i bruk av programvare for juridiske dokumenter, utfylling og elektronisk lagring. Det skal søkes på Brønnøysunds hjemmesider for å kunne innhente bedriftsopplysninger, laste ned relevante skjemaer og fylle dem ut. Du vil få en gjennomgang av de viktigste dokumentene i sivile saker og straffesaker, samt kjennskap til saksgangen i inkasso, konkurs og eiendomsomsetning med en gjennomgang av nødvendige saksdokumenter. Du får også en innføring i forhold som er karakteristisk for et advokatkontor som for eksempel taushetsplikt og advokatetiske regler. Du vil også få instruksjon og trening i å søke effektivt i lisensiert Lovdata. Kontoradministrasjon Emnet legger vesentlig vekt på å være yrkesrettet og tilpasset næringslivets behov. Hensikten er at du skal skaffe deg teoretiske kunnskaper om generelle, men likevel sentrale fagområder som foregår på de fleste kontorer. Det legges vekt på praktisk utførelse av arbeidsoppgaver. Læringsprosessen legger dessuten vekt på egenskaper som enhver arbeidsgiver verdsetter høyt: lojalitet, orden, punktlighet, høye krav til egne prestasjoner, samarbeidsevne og serviceinnstilling. Gjennom utdanningen skal du ha oppnådd et solid ferdighetsnivå og et bevisst forhold til de generelle arbeidsoppgaver bransjen forventer at en sekretær skal kunne utføre. Slik får du et godt utgangspunkt for arbeid på de fleste kontorer. Emnet omfatter blant annet grunnleggende tekstbehandling, brevskriving og brevoppsett, forretningskorrespondanse og forretningsdokumenter, arkivering, intern og ekstern kommunikasjon, handelsuttrykk, kjøp og salg, oppgjør og betaling, innkreving av utestående fordringer, kontorrutiner og mellommenneskelige relasjoner på arbeidsplassen. Praksis På vårsemesteret skal du være ute i praksis i 8 uker, 2 dager per uke. Mange av de store anerkjente advokatkontorene tar inn studenter fra Treider Fagskoler ifm praksisplass. Praksisen vil bidra til at du får erfaring fra bransjen og vil dermed bli enda bedre rustet for en jobb etter avsluttet utdanning. Treider Fagskoler vil gi deg god veiledning ifm søknad om praksisplass. Målsettingen med praksisen er at du får delta i flest mulige arbeidsoperasjoner, at du får en god innsikt i virksomheten og hvilke arbeidsoppgaver som utføres. På denne måten skal du være til god nytte i praksisbedriften. Arbeidstiden avtales direkte mellom bedriften og studenten, men utgangspunktet er full arbeidsdag. Som en del av praksisen skal det skrives en utførlig rapport om praksisperioden og om bedriften du har jobbet i. Rapporten skal synliggjøre at du har god kjennskap til virksomheten. Praksisrapporten skal fange opp alle emnene i utdanningen og er et individuelt arbeid. Denne praksisrapporten karaktergis og fremkommer på vitnemålet. IT Gjennom arbeidet i dette emnet skal du tilegne deg kunnskaper og ferdigheter i Windows og Microsoft Office. Office er det viktigste verktøyet for veldig mange bedrifter, og god kjennskap til dette vil være viktig for deg i arbeidslivet. Vårt fokus ligger på de fire mest brukte programmene i Office-pakken; Word, Excel, PowerPoint, og Outlook. Word er det markedsledende programmet for tekstbehandling, og du vil lære å jobbe raskt og effektivt med filbehandling, redigering og formatering av tekst. Excel brukes blant annet til å jobbe med tall, økonomi og budsjetter. Du vil lære å sette opp regneark med kalkulasjoner, beregninger, tabeller og diagrammer. PowerPoint brukes til presentasjoner og fremvisninger. Læringsprosessen har et praktisk fokus som også kan knyttes opp mot presentasjoner som gjøres i undervisningen. Du vil lære å sette sammen en presentasjon og se hvordan PowerPoint kan brukes til å forsterke budskapet gjennom visuelle presentasjoner. Du vil også bli kjent med Outlook, et program som brukes til e-post, organisering av avtaler og påminnelser. Økonomi Emnet vil gi deg kunnskaper om finansregnskap som består av balanse og resultatregnskap. Balansen gir oversikt over bedriftens eiendeler, egenkapital og gjeld mens resultatregnskapet viser inntekter og kostnader. Du får en grundig innføring i regnskapets oppbygging og struktur samt aktuelle lover. Emnet inkluderer bedriftsøkonomisk orientering, formålet med regnskapsføring, balanselære, kontoplaner og registrering av bilag, årsavslutning, dokumentasjon av regnskapsdata, kjøp og salg, kalkulasjon, lønn, skattetrekk, arbeidsgiveravgift og ferielønn, merverdiavgift, avstemning og kontroll, samt føring av lønn i et IT-basert lønnssystem. Engelsk I dette emnet legger vi vekt på både på skriftlig og muntlig engelsk. Du vil jobbe med engelsk juridisk- og forretningsspråk, korrespondanse som brev, e-post og skjema, og kunne betjene engelskspråklige personer per telefon eller i direkte møte. Prosjekt I prosjektoppgaven skal du belyse et juridisk fritt valgt, men relevant tema. Du får undervisning i prosjektteori og innsikt i gruppedynamikk. Formålet er at du skal lære å planlegge, gjennomføre og ferdigstille et prosjekt samt fordype deg i et tema eller en problemstilling. Hver gruppe skal til slutt presentere sitt prosjekt for klassen. [-]
Les mer
2 dager 9 300 kr
En gjennomgang av de sentrale kontraktsbestemmelsene som gjelder ved oppføring av ny bolig [+]
I samarbeid med Norges bygg- og eiendomsforening   PROGRAM En gjennomgang av de sentrale kontraktsbestemmelsene som gjelder ved oppføring av ny bolig. På bakgrunnen av erfaringene som leder i Boligtvistnemnda, vil foredragsholder særlig fokusere på saker som ofte er gjenstand for tvist mellom entreprenør og forbruker, så som Når foreligger det en mangel ved boligen Retting og prisavslag Dagmulkt som følge av forsinkelse Tvister om betalingsoppgjøret Overtakelse ved innflytting Avbestilling med erstatningsansvar   I dag er all bygging av nye boliger regulert av bustadoppføringslova. Dette gjelder uansett måten boligformen er organisert på, enten det dreier seg om borettslagsleiligheter, eierleiligheter eller eneboliger og fritidsboliger. Loven stiller opp ufravikelige regler for kontraktforholdet mellom byggherren (forbrukeren) og entreprenøren (selgeren). Foredragsholder Lasse Simonsen er leder for Boligtvistnemnda og innholdet av kurset baseres på den erfaring om klagetyper som han har fra dette vervet. I kurset gjennomgås de mest sentrale og praktisk viktige reglene som gjelder mellom partene. Det vil bli belyst hvordan reglene vil virke for ulike typer boligbygging.   Det er utarbeidet såkalte Byggblanketter av Standard Norge for inngåelse av kontrakt om oppføring av nye boliger. Blankettene supplerer loven og viser hvilken avtalefrihet som er gitt partene. Kurset vil ta for seg de mest betydningsfulle klausulene og utfyllingsmulighetene ved disse blankettene.     Hvis ønskelig kan TFS på vegne av Advokatforeningens medlemmer, sende inn kursdokumentasjon og deltakerliste for godkjenning av kurstimer.   DET ER MULIG Å MELDE SEG PÅ ARRANGEMENTET ETTER FRISTEN, HVIS DET FREMDELES ER LEDIGE PLASSER.   Forelesere Lasse Simonsen UNIVERSITETET I OSLO Lasse Simonsen, professor ved Det juridiske fakultet i Oslo, har vært leder av Boligtvistnemnda i nærmere 10 år. Nemnda behandler klager som gjelder kjøp og oppføring av nye boliger. Årlig behandler Boligtvistnemnda ca 50 til 60 klager. Boligtvistnemnda behandler tvister mellom forbrukere og medlemmer av Boligprodusentenes Forening, Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg og Norges Byggmesterforbund. Før Lasse Simonsen ble ansatt ved universitetet var han i flere år direktør for juridisk avdeling ved Statens bygge- og eiendomsdirektorat (nå Statsbygg). I denne perioden var han sentral under framforhandlingene og utarbeidelsen av en rekke norske standarder, blant annet NS 3430, NS 3431, NS 8401 og NS 8402. Før tiden i direktoratet praktiserte Lasse Simonsen noen år som advokat.     [-]
Les mer
Asker 6 timer 5 950 kr
27 Aug
15 Oct
Rolleavklaringer i forholdene; eier, styremedlem og ansatt, samt forpliktelser og rettigheter som eier. Vi går grundig inn på ulike sider ved aksjonær og partneravtaler. ... [+]
Vedtekter, aksjonær- og partneravtaler retter seg mot eiere, medeiere og partnere/deltakere i ulike virksomheter. Kurset omhandler rolleavklaringer i forholdene; eier, styremedlem og ansatt. Kurset tar videre for seg forpliktelser og rettigheter som eier, samt går grundig inn på ulike sider ved aksjonær og partneravtaler. Hva bør hensyntas i eier- /aksjonæravtaler, hvordan bør og kan avtaler formuleres, hvilke exitmuligheter finnes med mer? Formålet med kurset er at deltakerne skal oppnå større bevissthet om ulike roller i forhold til eier- og selskapsengasjement, samt få oversikt over de rettigheter og forpliktelser man som eiere har basert på ulike lover og regler. Videre er formålet at deltakere skal få utvidet forståelse for rettigheter og plikter som kan følge av vedtekter, selskapsavtaler, eieravtaler og/eller vedtak i beslutningsdyktige fora som generalforsamling, Kursmateriell med eksempelmaler som deltakere kan legge til grunn ved utforming og bruk i egen virksomhet er inkludert i kursprisen. Kursinnhold: Aksjonæravtaler i praksis- Rolleavklaringer:- Eier/partner/deleier med ulike eierandeler - Styremedlem- Daglig leder, ansatt - Hvilke rolle har jeg - og hvilke rolle ønsker jeg å ha?- Hvordan er mine muligheter/rettigheter og forpliktelser som aksjonær? - Hvordan er mine muligheter/rettigheter og forpliktelser som deltaker?- Hvordan er mine muligheter/rettigheter og forpliktelser som partner?- Hvilke eier/medeier/deltaker/roller med eierskap kan man ha forøvrig? - Hvilke elementer bør en aksjonæravtale hensynta og hvordan bør den bygges opp?- Hva bør inngå i selskapets vedtekter?- Hvilke elementer bør en deltakeravtale hensynta og hvordan bør den bygges opp? - Lønn og eieravkastning.- Uklarheter, uenighet og konflikter.- Exit løsninger når eieravtalenes intensjoner svikter. Sjekklister for gjennomgang og etablering av aksjonær og partneravtaler! [-]
Les mer
3 dager 10 700 kr
Dette er grunnkurset om Plan- og bygningsloven og dekker byggesaksdelen i full bredde. Kurset passer derfor for de som skal sette seg inn i reglene forfra og for de som v... [+]
I samarbeid med Norges bygg- og eiendomsforening       Dette er grunnkurset om Plan- og bygningsloven og dekker byggesaksdelen i full bredde. Kurset passer derfor for de som skal sette seg inn i reglene forfra og for de som vil ha en god repetisjon. Byggereglene er i stadig endring. Det gjør det krevende å følge med. Dette grunnkurset om Plan- og bygningsloven dekker byggesaksdelen i full bredde.Mange av reglene har som mål å redusere byggskader, og det er fokus på brukskvaliteter, helse, miljø, sikkerhet og brukbarhet. Det er også økt fokus på at foretakene er kvalifiserte og følger reglene. Krav til ansvarsrett er endret, og det er skjerpede energikrav.Kurset tar opp følgende regler• Plan- og bygningsloven, pbl• Byggesaksforskriften, SAK10• Byggeteknisk forskrift, TEK17• Forskrift om dokumentasjon av byggevarer, DOKPlan- og bygningsloven fremmer bærekraftig utvikling til beste for den enkelte, samfunnet og framtidige generasjoner. En viktig oppgave er å forebygge og å løse konflikter. Det gjelder for arealbruk, så vel som for det enkelte byggetiltak.For byggetiltak setter byggereglene krav på flere nivåer:• Byggevarer skal være egnet og ha dokumenterte egenskaper• Byggverkene skal stemme med arealplaner• Kommune skal behandle byggesakenr og føre tilsyn• Byggeprosessen skal ha kvalifiserte aktører• Prosjektering, bygging og søknad skal kvalitetssikres• Byggearbeid skal kontrolleres• Byggverkene skal ivareta helse, miljø, sikkerhet, estetikk og brukbarhet. Plan- og bygningsloven er en «ja-lov». Dette innebærer at tiltakshavere skal ha rett til å gjennomføre tiltak som ikke er i strid med lov, forskrift eller plan. Plan- og bygningsloven har fokus på byggekvalitet. Mange av reglene har som mål å redusere byggskader. Men det er også fokus på brukskvaliteter, helse, miljø, sikkerhet og brukbarhet. Dette er krav som er styrende for hvordan byggverket skal prosjekteres og bygges. Reglene om sikkerhet, energi- og miljø og om universell utforming gir strenge føringer for bygningsutforming og bygging.Prosjektering og bygging skal forestås av foretak som kan lage gode byggverk som stemmer med de kravene som er satt. Det er derfor krav til ansvarsrett i hver enkelt byggesak, med sterk vekt på fagdeling. For å ha ansvarsrett må foretaket ha riktig kompetanse, kvalitetssystem og kunne reglene. Det må dokumenteres på riktig måte ved tilsyn, helst med sentral godkjenning som forenkler den jobben. Lokal godkjenning fjernes 1. januar 2016, men krav om ansvarsrett fortsetter.Arbeider med søknadspliktige tiltak skal dekkes av foretakenes kvalitetssystemer. I tillegg skal det være uavhengig kontroll på viktige og kritiske områder.Byggesaksbehandling etter loven skal sikre at tiltak blir i samsvar med lov, forskrift og planvedtak. Det forutsetter søknad til kommunen for de aller fleste byggverk. Loven har en rekke føringer for kommunikasjon i byggesak. De må følges. Selv om det i praksis er gjort mye for å standardisere kommunikasjonen med blanketter og dataløsninger, er det krevende å gjøre det på den rette måten. Det er vedtatt en rekke regler som skal gjøre loven enklere. Forenklingene trådte i kraft 1. juli 2015.    DET ER MULIG Å MELDE SEG PÅ ARRANGEMENTET ETTER FRISTEN, HVIS DET FREMDELES ER LEDIGE PLASSER.   Forelesere Gustav Pillgram Larsen Gustav Pillgram Larsen AS Foreleser Gustav Pillgram Larsen har i mange år vært sentral i utvikling og gjennomføring av byggereglene i sin jobb som ass. direktør i Statens bygningstekniske etat (frem til 31. desember 2011). Han er nå en anerkjent foreleser med dyp innsikt i Plan- og bygningsloven og forskriftene som vi får veldig gode tilbakemeldinger på fra kursdeltakerne våre.   [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.