Alle kategorier
Du har valgt: Juridiske kurs
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Nettundervisning Hele landet 4 timer 5 500 kr
28 Jan
25 Feb
24 Mar
Webbasert dagskurs i Grunnleggende avtalerett - For alle som driver med salgsarbeid. Kurset passer for alle som har med avtaleinngåelse å gjøre. [+]
Tema for kurset Hver eneste dag oppstår det uenigheter og konflikter i næringslivet i forbindelse med avtaleinngåelser, som fører til at bedrifter ikke får avtalt betaling for tjenester eller varer som de yter til sine kunder. Dette på grunn av uklare avtaler, muntlig avtaler som ikke kan dokumenteres i ettertid og mangel på skriftlighet omkring betaling av tilleggsbestillinger mv. Dette påfører mange bedrifter økonomisk tap og unødvendig tidsbruk. Dette i forbindelse med oppfølging av saker hvor det er uenighet om hva som skal betales. De fleste av disse sakene kunne vært unngått med bedre kunnskaper om grunnleggende avtalerett og bedre rutiner for dokumentasjon av inngåtte avtaler. Dette kurset skal hjelpe din bedrift og din salgsavdeling med å unngå unødvendige tvistesaker med kundene om hva de skal betale for de tjenestene eller varene som dere har levert ut til dem.   Kursinnhold Avtaleloven og grunnleggende prinsipper for avtaleinngåelse Muntlige og skriftlige avtaler Fallgruber ved avtaleinngåelser Hvordan unngå uklare avtaler Hvordan unngå tvistesaker Hvordan unngå ufrivillige avtaleinngåelser Ugyldige avtaleinngåelser Fullmakts overskridelser Avtaleinngåelser i aksjeselskaper - utfordringer Unngå uklare partsforhold - Foretaksnavneloven Kjøpsloven av 1988 Forbrukerkjøpsloven Husleieloven – leie/utleie av husrom og næringslokaler Arbeidsrettslige konsekvenser for den ansatte ved dårlige avtaleinngåelser Avtaleinngåelser i tilknytning til Lov om offentlige anskaffelser Erstatningsansvar ved kontraktsbrudd Regler for avtaleinngåelser i aksjeselskaper – daglig leder og styrets avtalefullmakter Hvordan sikre seg mot manglende betaling i kontraktsforhold? 10 gode råd om avtalesinngåelser og 10 «fallgruber» Hvem passer kurset for? Alle innen offentlig og privat sektor som har å gjøre med avtaleinngåelser og/ eller med gjennomføring og avslutning av avtaler, fakturering og inkasso. Kursavgift og info: Pris inkluderer kurskompendie og kursbevis.  [-]
Les mer
7 timer 5 950 kr
Dette kurset gir deg den essensielle kunnskapen om klager i offentlige anskaffelser. [+]
Tema for kurset: Klagehåndtering Klage til oppdragsgiver, klage til Klagenemda for offentlige anskaffelser, søksmål for domstolene Leverandørenes rettigheter Hvordan nå frem i en klageprosess Hvordan respondere på en klage Innsyn i anskaffelsesprosessen Regelverket og leverandørenes rettigheter Taushetsplikt Praktisk håndtering av innsynskrav Oppfølging av kontrakter Betydningen av regelverket i kontraktsfasen Endringer i inngåtte kontrakter Dette er et oppfølgingskurs for Teknas introduksjon i offentlige anskaffelser. Her går vi dypere ned i materien på sentrale tema. Du er ikke nødt til å ta introduksjonskurset først, men du bør ha forkunnskaper om offentlige anskaffelser. Teknas kursportefølje i Offentlige anskaffelser Dette kurset står fint på egne ben, men er del av en serie kurs med samme tematikk. Få med deg: Offentlige anskaffelser: Fra A til Å (Grunnkurs) Konkurranse med forhandling og konkurransepreget dialog Prosjekt og anbudssamarbeid [-]
Les mer
13 timer 8 500 kr
Kurset skal gjøre deltakerne trygge på sin forståelse av lovverket, slik at lov- og avtaleverk blir nyttige redskaper til praktisk bruk på arbeidsplassen. [+]
Velkommen til et spennende kurs med praktisk og teoretisk skåblikk på bruk av jus på arbeidsplassen! Kurset kan også arrangeres internt i bedriften, ta kontakt på kurs@arbeidsmiljo.no for tilbud. Kurset «Arbeidsrett for deg som ikke er jurist» skal gjøre deltakerne trygge på sin forståelse av lovverket, slik at lov- og avtaleverk blir nyttige redskaper til praktisk bruk på arbeidsplassen. Etter å ha gjennomført kurset «Arbeidsrett for deg som ikke er jurist»  forventes du å ha god kjennskap til arbeidsrettens mest sentrale problemstillinger. Du skal ha blitt tryggere i å kunne identifisere et arbeidsrettslig problem, finne de relevante kilder og kunne løse praktiske rettsspørsmål på arbeidsplassen. I løpet av kurset vil du lære følgende: Hvordan norsk arbeidsliv er bygd opp Grunnbegreper og rettskilder innenfor arbeidsrett Aktørene i arbeidslivet, roller og oppgaver Arbeidsmiljø Lojalitetsplikt i arbeidsforholdet Arbeidsgivers styringsrett Arbeidstakers lojalitetsplikt Arbeidsgivers tilretteleggingsplikt Hvordan løse konflikter på arbeidsplassen Arbeidstid Ansettelse og opphør av arbeidsforholdet Ferie Arbeidsmiljøsenteret ble stiftet allerede i 1936 av partene i arbeidslivet.  Organisasjonen er en sterk aktør og viktig bidragsyter i arbeidet med å fremme et godt arbeidsmiljø i norske virksomheter.   [-]
Les mer
2 dager 9 300 kr
Rådgiveroppdrag innenfor bygg- og anleggssektoren er en uensartet gruppe. Rådgiveren kan delta i en tidlig fase av et prosjekt og ha som oppgave å utrede prosjektets ramm... [+]
I samarbeid med Norges bygg- og eiendomsforening   Rådgiveroppdrag innenfor bygg- og anleggssektoren er en uensartet gruppe. Rådgiveren kan delta i en tidlig fase av et prosjekt og ha som oppgave å utrede prosjektets rammebetingelser og levedyktighet. Rådgiveroppdrag innenfor bygg- og anleggssektoren er en uensartet gruppe.Rådgiveren kan delta i en tidlig fase av et prosjekt og ha som oppgave å utrede prosjektets rammebetingelser og levedyktighet. Han vil kunne utarbeide de overordnede planer for prosjektet, gjennomføre nærmere utredning av behov, programmere og prosjektere. Rådgiveren vil kunne bli engasjert til å lede hele eller deler av prosjektet og til å kontrollere andres utførelse. Han vil kunne være rådgiver for prosjekteier, byggherre og entreprenører samt være underrådgiver for andre rådgivere.I kurset gjennomgås sentrale problemstillinger som vil ha betydning i samtlige oppdragstyper; kontraktsstruktur, prosjekt og ytelsesbeskrivelse, bestemmelser om vederlag, endringer, rådgivningsfeil og forsinkelser.Kurset baseres i hovedsak på NS 8401 Alminnelige kontraktsbestemmelser for prosjekteringsoppdrag og NS 8402 Alminnelige kontraktsbestemmelser for rådgivningsoppdrag honorert etter medgått tid. Begge foredragsholderne vil delta aktivt under samtlige foredrag. Dette er en undervisningsform vi har fått meget gode tilbakemeldinger på. Hvert enkelt tema som tas opp vil bli forklart av foredragsholderne, deretter vil praktiske eksempler og oppgaver bli gjennomgått i plenum for å belyse hvordan reglene virker i det praktiske liv. Dette her vist seg å være en engasjerende undervisningsform som egger til debatt og ytringer fra publikum.Se Lasse Simonsen og Arne Scott fortelle om kurset herHvis ønskelig kan Tekniske Foreningers Servicekontor på vegne av Advokatforeningens medlemmer, sende inn kursdokumentasjon og deltakerliste for godkjenning av kurstimer.    Medarrangører: RIF, Arkitektbedriftene DET ER MULIG Å MELDE SEG PÅ ARRANGEMENTET ETTER FRISTEN, HVIS DET FREMDELES ER LEDIGE PLASSER.   Forelesere   Lasse Simonsen UNIVERSITETET I OSLO Lasse Simonsen er professor ved Det juridiske fakultet i Oslo.Han ble i sin tid stipendiat i Oslo i 1991, og tok sin doktorgrad i 1997 med avhandlingen «Prekontraktuelt ansvar», hvor blant annet de anbudsrettslige problemstillingene står sentralt. Før Lasse Simonsen begynte på universitetet var han i flere år direktør for juridisk avdeling ved Statens bygge- og eiendomsdirektorat (nå Statsbygg). I denne perioden sto han sentralt under fremforhandlingene og utarbeidelsen av en rekke norske standarder, blant annet NS 3430 og NS 3431. Før tiden i direktoratet praktiserte Lasse Simonsen noen år som advokat, og var dommerfullmektig i to år.   Arne Scott PACTA Advokatfirma AS Arne Scott er advokat i Pacta Advokatfirma AS. Han har vært partner i advokatfirma Kluge, medlem av ledergruppen i utbyggingsprosjektet for Telenors nybygg på Fornebu, leder av juridisk avdeling i Statsbygg og advokatfullmektig i advokatfirma BA-HR. Scott var sentral ved forhandlingene av prosjekterings- og rådgivningsstandardene; NS 8401 og NS 8402, og Norsk bygge- og anleggskontrakt; NS 8405. Scott har bred og omfattende erfaring fra foredragsvirksomhet.     [-]
Les mer
2 dager
Anvendelse av det nye regelverket i praksis [+]
I samarbeid med Norges bygg- og eiendomsforening.   Nyrevidert kurs!     På kurset gjennomgås de sentrale problemstillingene ved gjennomføring av offentlige anskaffelser, så som Hvilke regler som kommer til anvendelse Kvalifikasjonsprosessen – hvem får lov til å delta Tilbudenes utforming og spørsmålet om avvisning Den klassiske anbudskonkurransen Forhandlet prosedyre Tilbudskonkurranser Rammeavtaler og minikonkurranser Tildelingsprosedyren – hvem skal få oppdraget Lov og forskrifter om offentlige anskaffelser er etter hvert utviklet til et meget omfattende regelverk. Kunnskap om dette regelverket er en absolutt betingelse for alle de som på en eller annen måte er involvert i offentlige anskaffelser, enten dette er på oppdrags- eller leverandørsiden.På kurset behandles alle de sentrale problemstillingene innen offentlige anskaffelser. Det vil bli lagt særlig vekt på at kursdeltakerne skal få en forståelse av hvordan reglene virker i praksis. Den nyeste praksis fra Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) vil bli gjennomgått for å vise hvorledes reglene anvendes på faktiske problemstillinger man støter på ved håndteringen av regelverket. På denne måten er kurset ment å gi et solid grunnlag for å ta gode og riktige valg under anskaffelsesprosessen.Begge foredragsholderne deltar aktivt under samtlige foredrag, en undervisningsform vi har fått meget gode tilbakemeldinger på. Hver enkelt tema vil først bli forklart av foredragsholderne. Deretter vil rettspraksis og praktiske eksempler bli gjennomgått  for å belyse hvordan reglene virker i det praktiske liv. Dette har vist seg å være en engasjerende undervisningsform som egger til debatt og synspunkter fra kursdeltakerne.  Hvis ønskelig kan Quality Norway på vegne av Advokatforeningens medlemmer, sende inn kursdokumentasjon og deltakerliste for godkjenning av kurstimer.     Forelesere: Lasse Simonsen, Universitetet i Oslo Lasse Simonsen er professor ved Det juridiske fakultet i Oslo. Han ble i sin tid stipendiat i Oslo i 1991, og tok sin doktorgrad i 1997 med avhandlingen «Prekontraktuelt ansvar», hvor blant annet de anbudsrettslige problemstillingene står sentralt. Før Lasse Simonsen begynte på universitetet var han i flere år direktør for juridisk avdeling ved Statens bygge- og eiendomsdirektorat (nå Statsbygg). I denne perioden sto han sentralt under fremforhandlingene og utarbeidelsen av en rekke norske standarder, blant annet NS 3430 og NS 3431. Før tiden i direktoratet praktiserte Lasse Simonsen noen år som advokat, og var dommerfullmektig i to år.   Arne Scott, PACTA Advokatfirma AS Arne Scott er advokat i Pacta advokatfirma AS. Han har vært partner i advokatfirma Kluge, medlem av ledergruppen i utbyggingsprosjektet for Telenors nybygg på Fornebu, leder av juridisk avdeling i Statsbygg, og advokatfullmektig i advokatfirma BA-HR. Scott var sentral ved forhandlingene av prosjekterings- og rådgivningsstandardene; NS 8401 og NS 8402, og Norsk bygge- og anleggskontrakt; NS 8405. Scott har bred og omfattende erfaring fra foredragsvirksomhet.   [-]
Les mer
3 dager 10 700 kr
Dette er grunnkurset om Plan- og bygningsloven og dekker byggesaksdelen i full bredde. Kurset passer derfor for de som skal sette seg inn i reglene forfra og for de som v... [+]
I samarbeid med Norges bygg- og eiendomsforening.     Dette er grunnkurset om Plan- og bygningsloven og dekker byggesaksdelen i full bredde. Kurset passer derfor for de som skal sette seg inn i reglene forfra og for de som vil ha en god repetisjon. Byggereglene er i stadig endring. Det gjør det krevende å følge med. Dette grunnkurset om Plan- og bygningsloven dekker byggesaksdelen i full bredde.Mange av reglene har som mål å redusere byggskader, og det er fokus på brukskvaliteter, helse, miljø, sikkerhet og brukbarhet. Det er også økt fokus på at foretakene er kvalifiserte og følger reglene. Krav til ansvarsrett er endret, og det er skjerpede energikrav.Kurset tar opp følgende regler• Plan- og bygningsloven, pbl• Byggesaksforskriften, SAK10• Byggeteknisk forskrift, TEK17• Forskrift om dokumentasjon av byggevarer, DOKPlan- og bygningsloven fremmer bærekraftig utvikling til beste for den enkelte, samfunnet og framtidige generasjoner. En viktig oppgave er å forebygge og å løse konflikter. Det gjelder for arealbruk, så vel som for det enkelte byggetiltak.For byggetiltak setter byggereglene krav på flere nivåer:• Byggevarer skal være egnet og ha dokumenterte egenskaper• Byggverkene skal stemme med arealplaner• Kommune skal behandle byggesakenr og føre tilsyn• Byggeprosessen skal ha kvalifiserte aktører• Prosjektering, bygging og søknad skal kvalitetssikres• Byggearbeid skal kontrolleres• Byggverkene skal ivareta helse, miljø, sikkerhet, estetikk og brukbarhet. Plan- og bygningsloven er en «ja-lov». Dette innebærer at tiltakshavere skal ha rett til å gjennomføre tiltak som ikke er i strid med lov, forskrift eller plan. Plan- og bygningsloven har fokus på byggekvalitet. Mange av reglene har som mål å redusere byggskader. Men det er også fokus på brukskvaliteter, helse, miljø, sikkerhet og brukbarhet. Dette er krav som er styrende for hvordan byggverket skal prosjekteres og bygges. Reglene om sikkerhet, energi- og miljø og om universell utforming gir strenge føringer for bygningsutforming og bygging.Prosjektering og bygging skal forestås av foretak som kan lage gode byggverk som stemmer med de kravene som er satt. Det er derfor krav til ansvarsrett i hver enkelt byggesak, med sterk vekt på fagdeling. For å ha ansvarsrett må foretaket ha riktig kompetanse, kvalitetssystem og kunne reglene. Det må dokumenteres på riktig måte ved tilsyn, helst med sentral godkjenning som forenkler den jobben. Lokal godkjenning fjernes 1. januar 2016, men krav om ansvarsrett fortsetter.Arbeider med søknadspliktige tiltak skal dekkes av foretakenes kvalitetssystemer. I tillegg skal det være uavhengig kontroll på viktige og kritiske områder.Byggesaksbehandling etter loven skal sikre at tiltak blir i samsvar med lov, forskrift og planvedtak. Det forutsetter søknad til kommunen for de aller fleste byggverk. Loven har en rekke føringer for kommunikasjon i byggesak. De må følges. Selv om det i praksis er gjort mye for å standardisere kommunikasjonen med blanketter og dataløsninger, er det krevende å gjøre det på den rette måten. Det er vedtatt en rekke regler som skal gjøre loven enklere. Forenklingene trådte i kraft 1. juli 2015.      Foreleser: Gustav Pillgram Larsen, Gustav Pillgram Larsen AS Foreleser Gustav Pillgram Larsen har i mange år vært sentral i utvikling og gjennomføring av byggereglene i sin jobb som ass. direktør i Statens bygningstekniske etat (frem til 31. desember 2011). Han er nå en anerkjent foreleser med dyp innsikt i Plan- og bygningsloven og forskriftene som vi får veldig gode tilbakemeldinger på fra kursdeltakerne våre.   [-]
Les mer
Sentrum 3 dager 12 500 kr
21 Oct
Kurset gir en god innføring både i praktisk saksbehandling og utforming av byggesøknader etter plan- og bygningsloven. [+]
Senter for eiendomsfag i samarbeid med Advokatfirmaet Hjort inviterer til vårt årlige Byggesakskurs. Undervisningen forestås av advokat og partner Anders Evjenth fra advokatfirmaet Hjort. Evjenth bistår både private, statlige og kommunale virksomheter i saken vedrørende fast eiendom. Gjennom sin tidligere erfaring som leder for juridisk avdeling hos Fylkesmannen i Oslo og Akershus, og som prosjektleder for utarbeidelsen av forslag til ny bygningsdel av plan- og bygningsloven, og nåværende praksis har Evjenth oversikt og praktisk erfaring med hele den offentligrettslige siden av eiendomsutvikling, fra planforslag til ferdigattest. Kurset gir en god innføring både i praktisk saksbehandling og utforming av byggesøknader etter plan- og bygningsloven. I tillegg gis det en grundig innføring i sentrale bestemmelser i loven og TEK 17. Deltakerne får god, systematisk kjennskap til innholdet i plan- og bygningslovens regler, herunder de krav som stilles til lovens formelle og materielle regler. Kurset gjennomgår bl.a. søknadsplikten, krav til søknad, søknadsprosessen, ansvarssystemet, uavhengig kontroll, tilsyn, sanksjoner samt materielle bestemmelser (lovkrav og generelt om tekniske krav). Program for onsdag 21. oktober: Oversikt over plan- og bygningsretten:– Forholdet til annen tilgrensende lovgivning– Fellesregler og prinsipper i plan- og bygningsloven– Søknadsplikten, krav til søknadens innhold, kommunens behandling av søknad, rettsvirkningen av tillatelser Ansvarssystemet:– Ansvarlige foretak– Ansvarlig søker– Ansvarlig prosjekterende– Ansvarlig utførende– Godkjenning– Tiltaksklasser Program for torsdag 22. oktober:– Fortsettelse om Ansvarlige foretak. Ansvarlig søker. Ansvarlig prosjekterende. Ansvarlig utførende– Tiltaksklasser. Kontroll. Tilsyn. Ulovlighetsoppfølging– Dispensasjon– Klagebehandling Program for fredag 23. oktober: Materielle krav i plan- og bygningslovgivningen og arealplaner– Krav til opparbeidelse og tilknytning til infrastruktur– Refusjonsreglene– Oppretting av grunneiendom Deltakeravgift er kr 12.500, fritatt for merverdiavgift som undervisning. Bindende påmelding.  [-]
Les mer
Sentrum Bodø Og 1 annet sted 2 dager 7 900 kr
11 Mar
30 Mar
31 Mar
Vi  begynner med ansvaret enhver kommune har i følge Personvernforordningen (GDPR). Med det ansvaret gjelder på alle områder [+]
Vi  begynner med ansvaret enhver kommune har i følge Personvernforordningen (GDPR). Dette ansvaret gjelder på alle områder som innebærer at kommunen behandler personinformasjon, i praksis innenfor de fleste deler av kommunens virksomhet som skoler, barnehager, helsetjenester, barnevern, sosial- og omsorgstjenester. Kommunen er ansvarlig for å beskytte innbyggernes informasjon på en effektiv måte, samt å kunne dokumentere samsvar med regelverket. En nøkkelperson i dette arbeidet er Personvernombudet, eller DPO (Data Privacy Officer), som rollen kalles i GDPR, og alle kommuner er pålagt å ha et navngitt ombud.   Ombudet må ha relevant kompetanse, og dette kurset gir deg de verktøy du trenger for å kunne gjøre denne krevende jobben rett- Ofte har kommunale Personvernombud lang erfaring og dyp forståelse av hvordan kommunen fungerer, hvilke prosesser som inngår i kommunens behandling av personinformasjon, og hva slags informasjon som inngår i dette. Dette er viktige forutsetninger for å kunne gjøre en god jobb, men like viktig er kompetanse relevant til oppgavene beskrevet under. Kurs er ofte essensielt, samtidig knytter du kontakter med andre som er i samme rolle og bygger ditt netvertk som er nyttig. Kursmaterialet inkluderer maler for møte lovkrav systematisk med ISO-27701 som er en ny standard som er en utvidelse av ISO-27001 og ISO-27002 for håndtering av personverninformasjon. Dette vil være med på å gjøre deg bedre i stand til å ta dialogen med tradisjonell IT og ledelsen. [-]
Les mer
Asker 6 timer 6 950 kr
20 Feb
30 Apr
11 Jun
Rolleavklaringer i forholdene; eier, styremedlem og ansatt, samt forpliktelser og rettigheter som eier. Vi går grundig inn på ulike sider ved aksjonær og partneravtaler. ... [+]
Vedtekter, aksjonær- og partneravtaler retter seg mot eiere, medeiere og partnere/deltakere i ulike virksomheter. Kurset omhandler rolleavklaringer i forholdene; eier, styremedlem og ansatt. Kurset tar videre for seg forpliktelser og rettigheter som eier, samt går grundig inn på ulike sider ved aksjonær og partneravtaler. Hva bør hensyntas i eier- /aksjonæravtaler, hvordan bør og kan avtaler formuleres, hvilke exitmuligheter finnes med mer? Formålet med kurset er at deltakerne skal oppnå større bevissthet om ulike roller i forhold til eier- og selskapsengasjement, samt få oversikt over de rettigheter og forpliktelser man som eiere har basert på ulike lover og regler. Videre er formålet at deltakere skal få utvidet forståelse for rettigheter og plikter som kan følge av vedtekter, selskapsavtaler, eieravtaler og/eller vedtak i beslutningsdyktige fora som generalforsamling, Kursmateriell med eksempelmaler som deltakere kan legge til grunn ved utforming og bruk i egen virksomhet er inkludert i kursprisen. Kursinnhold: Aksjonæravtaler i praksis- Rolleavklaringer:- Eier/partner/deleier med ulike eierandeler - Styremedlem- Daglig leder, ansatt - Hvilke rolle har jeg - og hvilke rolle ønsker jeg å ha?- Hvordan er mine muligheter/rettigheter og forpliktelser som aksjonær? - Hvordan er mine muligheter/rettigheter og forpliktelser som deltaker?- Hvordan er mine muligheter/rettigheter og forpliktelser som partner?- Hvilke eier/medeier/deltaker/roller med eierskap kan man ha forøvrig? - Hvilke elementer bør en aksjonæravtale hensynta og hvordan bør den bygges opp?- Hva bør inngå i selskapets vedtekter?- Hvilke elementer bør en deltakeravtale hensynta og hvordan bør den bygges opp? - Lønn og eieravkastning.- Uklarheter, uenighet og konflikter.- Exit løsninger når eieravtalenes intensjoner svikter. Sjekklister for gjennomgang og etablering av aksjonær og partneravtaler! [-]
Les mer
Nettkurs 3 950 kr
Få tilgang til en rekke aktuelle nettkurs innenfor lønn-, skatt- og trygderett. Total kurstid 10 timer for kun kr. 3.950,- (totalverdi kr. 12.650,-). [+]
Ta kursene når du vil og hvor mange ganger du vil Bruk kursene som oppslagsverk i adgangsperioden på 6 måneder Få kursbevis innenfor hvert tema Alle kurs gir godkjent etterutdanning for regnskapsfører og revisor. Kurstitler Ferie - kjente utfordringer  Gjennomgang av kjente utfordringer i forbindelse med ferielovens regler om feriefritid og feriepenger.  Varighet og etterutdanning Ca. 50 minutter + testFor revisor: 1 time annetFor regnskapsfører: 1 time rettslære Eldre arbeidstakere - utfordringer og muligheter  Rett til sykepenger, utvidede rettigheter til feriefritid og feriepenger og stillingsvern i arbeidsmiljøloven. Kurset er under oppdatering. Oppdatert kurs blir gjort tilgjengelig for de som kjøper nettkurspakken.  Varighet og etterutdanningCa. 35 minutter + testRevisor: 1 time annetRegnskapsfører: 1 time rettslære Sykepenger Få oversikt over regler og plikter i forbindelse med sykepenger. Kurset er under oppdatering. Oppdatert kurs blir gjort tilgjengelig for de som kjøper nettkurspakken.  Varighet og etterutdanningCa. 32 minutter + testFor revisor: 1 time AnnetFor regnskapsfører:1 time Rettslære Sykefravær Få kontroll på folketrygdlovens regler om vilkår for arbeidstakers rett til sykepenger og arbeidsgivers plikt til å betale sykepenger i arbeidsgiverperioden.  Varighet og etterutdanning48 minutter + testRevisor: 1 time annetRegnskapsfører: 1 time rettslære Sykdom i ferien Hva har arbeidstaker krav på, og hva bør arbeidsgiver gjøre, når arbeidstaker blir syk i forbindelse med ferien? Varighet og etterutdanning Ca. 1 time + testFor revisor: 1 time Annet For regnskapsfører: 1 time Rettslære  Kostgodtgjørelse Gjennomgang av reglene for kostgodtgjørelse.  Reglene skiller på hva de ansatte, etter avtale, kan kreve å få dekket av utgifter til kost og hva de ansatte kan få dekket  trekkfritt.  Kurset er under oppdatering, pga nye regler om diett. Oppdatert kurs blir gjort tilgjengelig for de som kjøper nettkurspakken. Varighet og etterutdanning20 minutter + testFor revisor: 0,5 time SkattFor regnskapsfører:0,5 time Skatt/ Avgift Refusjon av ansattes utgifter  Få innsikt i regelverket for trekkfri refusjon av ansattes utgifter.  Varighet og etterutdanning20 minutter + testFor revisor: 0,5 time SkattFor regnskapsfører:0,5 time Skatt/ Avgift Oppfølging av sykmeldte Lovpålagte pliktene arbeidsgiver og arbeidstaker har i forbindelse med et sykefravær. Varighet og etterutdanning30 minutter + testRevisor: 1 time annetRegnskapsfører: 1 time rettslære Barns sykdom Varighet og etterutdanning20 minutter + testRevisor: 1 time annetRegnskapsfører: 1 time rettslæreKurset er under oppdatering. Oppdatert kurs blir gjort tilgjengelig for de som kjøper nettkurspakken.  Skattefrie Naturalytelser Varighet og etterutdanning25 minutter + testFor revisor: 0,5 time SkattFor regnskapsfører:0,5 time Skatt/ Avgift Skattepliktige Naturalytelser Varighet og etterutdanning20 minutter + testFor revisor: 0,5 time SkattFor regnskapsfører:0,5 time Skatt/ Avgift Pendlere En generell gjennomgang av reglene rundt arbeidsgivers dekning av pendlergodtgjørelser. Varighet og etterutdanning45 minutter + testFor revisor: 1 time skatterettFor regnskapsfører: 1 time skatt/avgift Bilgodtgjørelse Reglene for bilgodtgjørelse oppleves av mange arbeidsgivere som vanskelig og utfordrende, og det gjøres mye feil. Feil i reiseregninger kan få konsekvenser både for arbeidsgiver og for arbeidstaker. Lær korrekt behandling. Varighet og etterutdanning30 minutter + testFor revisor: 1 time skatterettFor regnskapsfører: 1 time skatt/avgift Firmabil Gjennomgang av reglene for beskatning av firmabiler og yrkesbiler. Kurset er under oppdatering. Oppdatert kurs blir gjort tilgjengelig for de som kjøper nettkurspakken. Varighet og etterutdanning30 minutter + testFor revisor: 1 time skatterettFor regnskapsfører: 1 time skatt/avgift Praktisk informasjon Når vi har mottatt din bestilling vil du motta en e-post med påloggingsinformasjon til nettkursene. Du har tilgang i seks måneder.  I nettkursportalen vil du finne oversikt over alle dine nettkurs, tilhørende dokumentasjon, mulighet for utskrift av kursbevis, samt status for gjennomføring av kurset. Presentasjonen som benyttes kan lastes ned. Nettkursene inneholder en avsluttende test. For å skrive ut kursbevis må du gjennomføre og bestå testen med 80% riktige svar.   [-]
Les mer
Nettstudier 6 måneder 4 300 kr
NÅ: 3990,- ved påmelding før 15.12.2019. Kurset gir en grundig innføring i offentlighetsloven for ansatte i forvaltningen og selskap som er underlagt denne loven. [+]
Kampanjepris: 3990,- pr deltaker for påmelding innen 15.12.2019   Offentlighetsloven handler om retten til innsyn i forvaltningens saksdokumenter, journaler m.m. Kurset har som mål å gi deg økt kompetanse på å forvalte denne innsynsretten. Bli god på å vurdere dokumentinnsyn Få veiledning underveis ved behov   Nettkurset går over 6 måneder og gir deg muligheten til å lære om hensikten med loven, hvilke rettigheter og plikter gir den, hvilke forutsetninger ligger i unntaksbestemmelsene og hvordan man vurderer innsyn / merinnsyn.   Nettkurset vil gi deg: Kunnskap om innholdet i lovteksten Kunnskap og innsikt i å vurdere innsynskrav Innsikt i den juridiske tankegangen som vurderingene krever Forståelse for nødvendig bruk av skjerming Hensikten er at du skal kunne bruke det du lærer i dine daglige vurderinger.    Kurset inneholder:•    Forelesningstekst•    Pensumstoff•    Eksempler•    Linker til stoff på Internett•    Oppgaver   Kursbevis gis når deltaker har bestått en avsluttende test på kursets nettsider. Nettlærer og fagansvarlig er tilgjengelig for kontakt.   Du kan starte opp når det passer deg best. For mer informasjon se invitasjonen og våre nettsider:  http://www.nettopplaering.no/nettkurs/offentlighetsloven/ [-]
Les mer
Sentrum 4 dager 5 500 kr
12 Mar
13 Mar
28 Apr
Fire dagskurs som tematisk og kronologisk omhandler deler av hovedinnholdet i Plan- og bygningsrett, 3. utgave – utgitt av Universitetsforlaget. [+]
Senter for eiendomsfag inviterer til en serie med fordypningstilbud i plan- og bygningsrett, i form av fire dagskurs som tematisk og kronologisk omhandler deler av hovedinnholdet i Plan- og bygningsrett, 3. utgave – utgitt av Universitetsforlaget høsten 2018. Dette er den oppdaterte utgaven av standardverket for alle som arbeider med arealbasert verdiskapning iht Plan- og bygningsloven. Kursansvarlig er advokat Stein Ness, som i en årrekke har arbeidet med juridiske temaer knyttet til eiendomsutvikling, både i advokatfirmaer innen eiendom og i eiendomsselskaper, for tiden Bane NOR Eiendom. Han er også medforfatter av boken Plan- og bygningsrett og har over lengre tid vært medlem av Advokatforeningens lovutvalg for plan- og bygningsrett. Alle fire dagskurs kan tas sammenhengende eller hver for seg. Samtlige gjennomføres hos Senter for eiendomsfag, Klingenberggata 4 i Oslo, fra kl 09:00 til 16:00 hver av dagene. Nedenfor gjengis program for alle fire dager. Fordypning 1: Arealplanlegging – 12. mars 2020 Planavklaring – overordnede rammer og retningslinjer Oppstart av reguleringsarbeidet – plan- og sektormyndigheter Utarbeidelse av reguleringsplan – reguleringsbestemmelser Planprosessen – vedtakelse og rettsvirkninger Fordypning 2: Gjennomføring av reguleringsplan – 13. mars 2020 Forholdet til private rettigheter Ekspropriasjon Refusjon Utbyggingsavtaler Fordypning 3: Byggesak – 28. april 2020 Krav til byggetomt Søknadsplikt Dispensasjon Byggesaksbehandling – krav til tiltaket Fordypning 4: Ansvar, kontroll, tilsyn og sanksjoner – 29. april 2020 Ansvarssystemet – lokal og sentral godkjenning Uavhengig kontroll Gjennomføring av tilsyn Overtredelsesgebyr og andre sanksjoner Deltakeravgift er kr 5.500 pr fordypningsdag, fritatt for merverdiavgift som undervisning. Bindende påmelding.  [-]
Les mer
2 dager
Krav om uavhengig kontroll gjelder i søknadspliktige tiltak når det kreves ansvarlige foretak. [+]
I samarbeid med Norges bygg- og eiendomsforening.   Krav om uavhengig kontroll gjelder i søknadspliktige tiltak når det kreves ansvarlige foretak. Søknadspliktige tiltak skal kontrolleres på viktige og kritiske områder. Det gir en rekke formelle og praktiske oppgaver i byggesaken for alle som jobber med søknadspliktige arbeider, ikke bare for de som skal kontrollere.   Kurset tar opp• hva som skal kontrolleres• hvem som kan kontrollere det• hvordan kontrollen gjennomføres• når det skal kontrolleres• når kontrollen skal dokumenteresDet er krav om kvalitetssikring i alle tiltak. Denne kvalitetssikringen skal det føres kontroll med på de viktige og kritiske områdene. Det gir  sterkt fokus på KS. Kurset tar opp dette som grunnlag for kontrollen. Kurset gjennomgår praktiske rutinemaler for kontrollforetaket, og hva som kreves for sentral godkjenning. [-]
Les mer
1 år 102 800 kr
En Advokatassistent er en spesialisert medarbeider med gode juridiske kunnskaper og med innsyn i de daglige arbeidsoppgaver og fagområder som blir praktisert på advokat.... [+]
Advokatassistent Advokatassistent er en ettårig utdanning. I andre semester er du i praksis én dag i uken, hvor du vil få verdifull erfaring og mulighet til å bygge nettverk. Siden dette også gir generell kontorfaglig kompetanse, vil du dessuten være attraktiv for sekretær- og kontorstillinger i andre bransjer. En Advokatassistent fra Treider skal ha god kunnskap til advokatbransjens standarder, juridisk korrespondanse, juridiske emner, klientbehandling, økonomi og regnskap samt juridisk engelsk. Gjennom utdanningens andre semester er du ute i praksis én dag i uken, slik at du oppnår både verdifull erfaring og ikke minst nettverksbygging mot bransjen. En Advokatassistent vil, foruten å være et ansikt utad, ofte spille en sentral rolle i kontordriften av virksomheten med bred fagkunnskap som krysser flere fagfelt. Jobmuligheter Etter endt utdanning er man kvalifisert til å utføre arbeidsoppgaver i en hvilken som helst bedrift som Advokatsekretær eller Sekretær innenfor det juridiske fagfeltet. Utdanningen gir en helhetlig forståelse for de administrative arbeidsoppgavene og ansvarsområdene knyttet opp mot en slik stilling. Advokatsekretær får typisk jobbtilbud hos advokater, i rettsinstansene, i juridiske avdelinger i bank, forsikring og finansselskaper. En del studenter får også jobbtilbud etter praksisperioden i den bedriften hvor de har hatt praksis. Jus Gjennom arbeidet med emnet Jus skal du bli kjent med juridiske grunnbegreper, metode og systematikk. Dette legger grunnlag for bedre forståelse av juridiske aspekter i de øvrige modulene i utdanningen. Du vil få en innføring i juridisk metode. Vi ser på sentrale juridiske grunnbegreper, hovedtrekk ved juridisk metode og systematikk, samt hovedregler på enkelte sentrale rettsområder som du typisk kan komme i kontakt med i yrket som advokatsekretær. Eksempler på dette er avtalerett, kjøpsrett, arbeidsrett og offentlig forvaltning. Juridiske emner Hensikten med Juridiske emner er at du skal få kunnskap om de mest sentrale områder en advokat befatter seg med. Du vil bli  kjent med hvilke selvstendige arbeidsoppgaver en advokatsekretær kan gjøre for å avlaste advokaten. Det legges vekt på praktisk utførelse av helt sentrale arbeidsoppgaver. Du får også en innføring i forhold som er karakteristisk for et advokatkontor som for eksempel taushetsplikt og advokatetiske regler. I emnet gis det trening i å skrive etter diktafon, samtidig som du opparbeider deg ferdigheter i bruk av programvare for juridiske dokumenter, utfylling og elektronisk lagring. Det skal søkes på Brønnøysunds hjemmesider for å kunne innhente bedriftsopplysninger, laste ned relevante skjemaer og fylle dem ut. Du vil få en gjennomgang av de viktigste dokumentene i sivile saker og straffesaker, samt kjennskap til saksgangen i inkasso, konkurs og eiendomsomsetning med en gjennomgang av nødvendige saksdokumenter. Du får også en innføring i forhold som er karakteristisk for et advokatkontor som for eksempel taushetsplikt og advokatetiske regler. Du vil også få instruksjon og trening i å søke effektivt i lisensiert Lovdata. Kontoradministrasjon Emnet legger vesentlig vekt på å være yrkesrettet og tilpasset næringslivets behov. Hensikten er at du skal skaffe deg teoretiske kunnskaper om generelle, men likevel sentrale fagområder som foregår på de fleste kontorer. Det legges vekt på praktisk utførelse av arbeidsoppgaver. Læringsprosessen legger dessuten vekt på egenskaper som enhver arbeidsgiver verdsetter høyt: lojalitet, orden, punktlighet, høye krav til egne prestasjoner, samarbeidsevne og serviceinnstilling. Gjennom utdanningen skal du ha oppnådd et solid ferdighetsnivå og et bevisst forhold til de generelle arbeidsoppgaver bransjen forventer at en sekretær skal kunne utføre. Slik får du et godt utgangspunkt for arbeid på de fleste kontorer. Emnet omfatter blant annet grunnleggende tekstbehandling, brevskriving og brevoppsett, forretningskorrespondanse og forretningsdokumenter, arkivering, intern og ekstern kommunikasjon, handelsuttrykk, kjøp og salg, oppgjør og betaling, innkreving av utestående fordringer, kontorrutiner og mellommenneskelige relasjoner på arbeidsplassen. Praksis På vårsemesteret skal du være ute i praksis i 8 uker, 2 dager per uke. Mange av de store anerkjente advokatkontorene tar inn studenter fra Treider Fagskoler ifm praksisplass. Praksisen vil bidra til at du får erfaring fra bransjen og vil dermed bli enda bedre rustet for en jobb etter avsluttet utdanning. Treider Fagskoler vil gi deg god veiledning ifm søknad om praksisplass. Målsettingen med praksisen er at du får delta i flest mulige arbeidsoperasjoner, at du får en god innsikt i virksomheten og hvilke arbeidsoppgaver som utføres. På denne måten skal du være til god nytte i praksisbedriften. Arbeidstiden avtales direkte mellom bedriften og studenten, men utgangspunktet er full arbeidsdag. Som en del av praksisen skal det skrives en utførlig rapport om praksisperioden og om bedriften du har jobbet i. Rapporten skal synliggjøre at du har god kjennskap til virksomheten. Praksisrapporten skal fange opp alle emnene i utdanningen og er et individuelt arbeid. Denne praksisrapporten karaktergis og fremkommer på vitnemålet. IT Gjennom arbeidet i dette emnet skal du tilegne deg kunnskaper og ferdigheter i Windows og Microsoft Office. Office er det viktigste verktøyet for veldig mange bedrifter, og god kjennskap til dette vil være viktig for deg i arbeidslivet. Vårt fokus ligger på de fire mest brukte programmene i Office-pakken; Word, Excel, PowerPoint, og Outlook. Word er det markedsledende programmet for tekstbehandling, og du vil lære å jobbe raskt og effektivt med filbehandling, redigering og formatering av tekst. Excel brukes blant annet til å jobbe med tall, økonomi og budsjetter. Du vil lære å sette opp regneark med kalkulasjoner, beregninger, tabeller og diagrammer. PowerPoint brukes til presentasjoner og fremvisninger. Læringsprosessen har et praktisk fokus som også kan knyttes opp mot presentasjoner som gjøres i undervisningen. Du vil lære å sette sammen en presentasjon og se hvordan PowerPoint kan brukes til å forsterke budskapet gjennom visuelle presentasjoner. Du vil også bli kjent med Outlook, et program som brukes til e-post, organisering av avtaler og påminnelser. Økonomi Emnet vil gi deg kunnskaper om finansregnskap som består av balanse og resultatregnskap. Balansen gir oversikt over bedriftens eiendeler, egenkapital og gjeld mens resultatregnskapet viser inntekter og kostnader. Du får en grundig innføring i regnskapets oppbygging og struktur samt aktuelle lover. Emnet inkluderer bedriftsøkonomisk orientering, formålet med regnskapsføring, balanselære, kontoplaner og registrering av bilag, årsavslutning, dokumentasjon av regnskapsdata, kjøp og salg, kalkulasjon, lønn, skattetrekk, arbeidsgiveravgift og ferielønn, merverdiavgift, avstemning og kontroll, samt føring av lønn i et IT-basert lønnssystem. Engelsk I dette emnet legger vi vekt på både på skriftlig og muntlig engelsk. Du vil jobbe med engelsk juridisk- og forretningsspråk, korrespondanse som brev, e-post og skjema, og kunne betjene engelskspråklige personer per telefon eller i direkte møte. Prosjekt I prosjektoppgaven skal du belyse et juridisk fritt valgt, men relevant tema. Du får undervisning i prosjektteori og innsikt i gruppedynamikk. Formålet er at du skal lære å planlegge, gjennomføre og ferdigstille et prosjekt samt fordype deg i et tema eller en problemstilling. Hver gruppe skal til slutt presentere sitt prosjekt for klassen. [-]
Les mer
3 timer 2 990 kr
Kurs i å håndtere ulike problemstillinger relatert til ferieavvikling og opptjening og utbetaling av feriepenger [+]
Kurs i å håndtere ulike problemstillinger relatert til ferieavvikling og opptjening og utbetaling av feriepenger Skap gode rammer for ferieavvikling! God planlegging og riktig håndtering av spørsmål omkring ferieavvikling og opptjening av feriepenger sikrer at ferieavviklingen kan foregå på en god måte. Det krever at arbeidsgiver er godt forberedt og har overveid de viktigste problemstillinger i forhold til ferie på forhånd. Kjennskap til ferielovens bestemmelser og begreper er nødvendig for å sikre en god og profesjonell håndtering av problemstillinger vedrørende ferieavvikling og utbetaling av feriepenger. Utbytte Kurset vil sette deg i stand til å håndtere ulike problemstillinger relatert til ferieavvikling og opptjening og utbetaling av feriepenger. Overblikk over kurset Ferieloven i forhold til andre lover Arbeidsgivers ansvar og styringsrett Begrepsavklaringer Avvikling av feriefritid, herunder; hovedferie, restferie, avtalefestet ferie etc. Opptjening av feriepenger Utbetaling av feriepenger Konsekvenser ved brudd på ferieloven Kursholdere Advokatene Cathrine Gundersen og Annecke B. Jenssen, begge Virke Kursform Kurset gjennomføres i en kombinasjon av forelesning, diskusjoner, erfaringsdeling og oppgaveløsning. Målgruppe Ledere og personer med ansvar for lønn og administrasjon. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.