Administrasjon og HR
Kurs i HR og personalkurs
Konflikthåndtering
Oslo
Du har valgt: Gamle Oslo
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Tips! Se også kategorien:

Personlig utvikling > .NET programmering

7 timer 3 400 kr
Dagskurs i forebygging og håndtering av konflikter på arbeidsplassen [+]
Opplever du fastlåste situasjoner og vedvarende gnisninger blant dine medarbeidere? En av fem arbeidstagere har sykmeldt seg som følge av dårlig arbeidsmiljø og ledelse. Konflikter på arbeidsplassen er en kilde til økt sykefravær, turnover, og produktivitetslekkasjer. Mange ledere skygger unna når det gjelder som mest. Selv om det er de ansatte som bærer ansvaret for å håndtere sine egne konflikter, så har lederen et overordnet ansvar for arbeidsmiljøet. Sunne organisasjoner holder kurs 8. mai i hvordan du kan håndtere krevende relasjoner og sviktende kommunikasjon på arbeidsplassen. Du lærer blant annet om dette: Når bør du gripe inn? Når bør man holde seg unna og la de involverte ordne opp selv? Hva handler konflikten egentlig om? Er det noens adferd eller organisatoriske ting som er kilde til konflikten? Når kan det være nyttig å involvere en nøytral tredjepart? Hvem bør man i så fall involvere (ledelse/verneombud/HR/tillitsvalgt/andre)? Hvilke behov har vi på arbeidsplassen, og hvordan møtes vi motstridende behov? Hvilke vanlige fallgruver er det verdt å unngå? Hvordan hindre at konflikten eskalerer, uten å være unnvikende?                        Konflikt mellom to vs konflikt mellom grupper. Ulik dynamikk, ulike løsninger? Hvordan skape gode retningslinjer for håndtering av konflikter på arbeidsplassen? Kurset gir en grundig innføring i hvordan ledere og ledergrupper konstruktivt kan håndtere konflikter på et tidlig tidspunkt, med og mellom medarbeidere. Du får konkrete verktøy for å skape en sunn samhandlingskultur og et godt beredskapssystem for eventuelle konflikter. Kursform: Kurset har én kursdag. Fyldig kurshefte følger med, der det også inngår nyttige tester og refleksjonsoppgaver. Kurset er et samarbeid mellom Sunne organisasjoner og HMS Norge. Når: 8. Mai 2019. Kursavgift: 3.400. For mer info: jorgen@sunneorg.no [-]
Les mer
Deltakerne får kunnskap om hvordan konflikter oppstår, utvikler seg og kunnskap om hvordan de kan forebygges og håndteres. [+]
Formål med prosessen: Behandle en eksisterende konflikt gjennom å starte en strukturert prosess med øvelser som får prosessen i gang, og som bidrar til ønskede resultater. Deltakerne får kunnskap om hvordan konflikter oppstår, utvikler seg og kunnskap om hvordan de kan forebygges og håndteres. Det optimale opplegget er en samling over 3 døgn, med en oppfølgingsdag 6 – 8 uker senere. Med forbehold om variasjoner, forløper en normal prosess omtrent slik:   Varighet 3 døgn   Dag 1: Presentasjon Definisjon av konflikt Konfliktbehandlerens menneskesyn («Dette tror jeg på») Kommunikasjon mellom mennesker – grunnleggende trekk Kommunikasjon – i medgang og motgang- Konfliktforståelse, -forebygging og –håndtering Kommunikasjonsreglene presenteres og aksepteres Øvelse Start av prosessen med utgangspunkt i resultatet av øvelsen De første deltakerne krysser seg ut av konflikten   Dag 2: Prosessen fortsetter… Dagen da grovarbeidet gjøres. Hvis alt går bra er alle plakatene krysset av til kvelds… Øvelser En hyggelig middag sammen!   Dag 3: Prosessen fortsetter hvis noen ikke har krysset seg ut av konflikten Selvvalgt hjemmelekse «Vaksinering mot ny smitte»´   Dag 4 - Oppfølgingsdag: Gjennomgang av hjemmelekse Avslutning av prosessen.´ [-]
Les mer
Oslo 1 dag 3 900 kr
27 Nov
18 Dec
Kurset skal gi deltakerne kunnskap om gjeldende regelverk og hvilke krav som stilles til arbeidsplasser der ansatte kan bli utsatt for vold og trusler, samt konsekvenser ... [+]
Arbeidsmiljøloven pålegger virksomheter å sørge for opplæring av ansatte som har et arbeid hvor man kan utsettes for vold og trusler. Det skal gis nødvendig opplæring og øvelse i forebygging og håndtering av vold- og trusselsituasjoner, samt i bruk av eventuelt sikkerhetsutstyr. Det er arbeidsgivers ansvar at opplæring og øvelse gjentas og tilpasses vesentlige endringer i risikovurderingen og ellers når det er nødvendig. Kurset skal gi deltakerne kunnskap om gjeldende regelverk og hvilke krav som stilles til arbeidsplasser der ansatte kan bli utsatt for vold og trusler, samt konsekvenser dette kan få på en arbeidsplass. Kurset skal også hjelpe deltakerne til å foreta en risikovurdering av egen arbeidsplass og sette i verk tiltak basert på denne. Innhold- Hva er vold og trusler- Hvem utøver vold og trusler- Hvorfor utøver noen vold- Hvem utsettes for vold og trusler- Lover og regler- Hvem gjør hva (leder, verneombud tillitsvalgte, ansatte, AMU)- Risikofaktorer- Risikovurdering- Forebygging- Avvik og avvikshåndtering- Oppfølging etter en vold og trussel situasjon Praktisk informasjon: Kurset avholdes over 1 dag, kl 9-16, for øvrig sørger Trygg Kurs AS for alt nødvendig utstyr for gjennomføringen av kurset. Pris: Oppgitt pris er per deltaker og inkluderer kursmateriell, lunsj og utstedelse av kompetansebevis. [-]
Les mer
2 dager 6 300 kr
Arbeidsmiljøsenteret arrangerer dette kurset som omhandler teknikker, metoder og verktøy for forebygging og håndtering av konflikter på arbeidsplassen. [+]
Kurset "Meglingsmetodikk tilpasset arbeidsplassen" gir deg svar på mange spørsmål. Kurset omhandler hvordan man kan forebygge og håndtere konflikter på arbeidsplassen. I tillegg til en teoretisk og metodisk innføring, består kurset av ulike praktiske øvelser.     Vi vil underveis i kurset bli kjent med ulike kommunikasjonsverktøy innen løsningsfokusert tilnærming (LØFT) og meglingsverktøy  for den vanskelige samtalen. Vi vil i kurset også vise til hva som er loven krav til arbeidsmiljøet, saksgang og rutiner for konflikthåndtering. . Kurset egner seg godt som bedriftsintern opplæring, det vil da bli tilpasset bedriftens ønsker og behov. Ta kontakt på kurs@arbeidsmiljo.no for tilbud og informasjon. Faglig innhold: Hva er god kommunikasjon på arbeidsplassen? Kan konflikter forebygges? Hva gjør vi når kommunikasjonen går feil? Konfliktdefinisjon og konflikthåndtering utfra et psykologisk og juridisk perspektiv Hvordan gjennomføre en «den vanskelige samtalen» Hva betyr det å være en upartisk 3. person i konflikter. Roller og rolleforståelse Når kan, og når kan ikke megling brukes?   Arbeidsmiljøsenteret ble stiftet i 1936 og har lang erfaring med å bistå virksomheter i arbeidet med å få et best mulig arbeidsmiljø. [-]
Les mer
Gamle Oslo 7 timer 6 900 kr
Kurset gir deg styrket kompetanse slik at du unngår konflikter som ender med at noen vinner og andre taper. Du lærer metoder og teknikker som forenkler ditt arbeid med å ... [+]
Konstruktivt konfliktarbeid gir gevinster! Energien som ligger i en konflikt, kan brukes til å oppnå konkurransefortrinn og bedre relasjoner istedenfor maktkamp og egen kamplyst. Konstruktivt konfliktarbeid skaper også mindre sykefravær og bedre arbeidsmiljø. Håndterer vi konfliktsituasjoner riktig og raskt nok, vil det skape gevinst både i privatlivet, arbeidslivet og samfunnslivet. Hva gir kurset deg? Kurset gir deg styrket kompetanse slik at du unngår konflikter som ender med at noen vinner og andre taper. Du lærer metoder og teknikker som forenkler ditt arbeid med å ta ut konfliktens potensiale for å kunne skape utvikling og økt kreativitet. Vi ønsker å gi deg nøkkelen som får motparten til å føle seg forstått og dessuten få lyst til å la seg påvirke av deg.Hvordan foregår kurset? Det vi kan og vet, er viktig nok, men det er kun gjøringen som skaper resultater. Og det er også gjøringen vi lærer mest av. Det hjelper ikke med hovedfag i relasjonspsykologi hvis man for eksempel ikke hilser. Arbeidsmetoden på kurset gjør at du blir du en aktiv, engasjert aktør, istedenfor en passiv mottaker.Hvem er kurset for? Kurset passer for alle som har lyst til å takle motsetninger på en konstruktiv måte. Da nytter det ikke å slåss eller å opptre med dårlig folkeskikk. Vi må skape et klima som  gjør at du når frem til en konstruktiv løsning. På kurset “Konflikt som nyttig ressurs” lærer du minst 15 ulike metoder for å oppnå nettopp dette.Hva er hovedmålet med kurset? Målet er at du lærer deg hvordan du kan oppnår det du ønsker deg i en situasjon, uten å oppføre deg som en tyrann. Og kanskje det viktigste av alt: Du vil faktisk glede deg til å ta tak i konflikten før den har rukket å utarte seg.   Knekk koden for god konflikthåndtering: Lær deg hvordan du kan redusere og løse relasjonskonflikter. Slik bruker du energien i skuffelse og sinne som nyttig ressurs. Få konfliktfylte situasjoner til å bli vinn-vinn-løsninger. Lær om hvordan du kan bruke den “glemte faktor” for å skape tillit fra andre og til deg selv. Program   Slik kan du starte en konstruktiv konfliktløsning* Hvorfor tenker vi så ofte på at konflikten skyldes den andre?* Hvordan kan vi best motvirke misforståelser og unødvendige runder?* Hvordan vie følelsene nødvendig plass?Praktiske fremgangsmåter for å trene samspill mellom mennesker* Hva er egentlig virkelighet? Er det din eller min som er riktig?* Hvordan kan vi best endre den andres oppfatning av virkeligheten?* Hva er hovedårsaken til at vi mennesker blir aggressive og føler oss krenket?* Hvordan håndtere uforutsette reaksjoner?Trening på aktuelle konfliktsituasjoner mellom to* Praktisk trening som munner ut en klar bruksanvisning på 5 trinn* Hva skal til for å oppnå nyttig empatisk kommunikasjon?* Hvordan blir en god megler mellom to parter?Hvordan skal vi skape konstruktive arbeidsgrupper?* Hvordan snu negative personer til å bli positive?* Hvordan skape aktiv medvirkning og ansvarlighet fra alle i gruppen?* Ulike måter som bl.a gjør at vi unngår: Vinne- eller tape-holdning* De viktigste skalaspørsmåls-verktøyene demonstreres slik at du selv kan få full nytte av dem.Dersom vi får tid, kan du også få testet dine konfliktstiler* Er jeg for strid eller for feig?       [-]
Les mer
Nettstudier 6 500 kr
I dette emnet, lærer du å registrere en konflikt, før det er for sent, og se hvilket stadium konflikten befinner seg på. [+]
I dette emnet, lærer du å registrere en konflikt, før det er for sent, og se hvilket stadium konflikten befinner seg på. Kurset gir innsikt i metoder, og redskap for konfliktløsning. Dette hjelper deg til å velge det redskapet som passer best til den aktuelle konflikten. Målet er å skape en vinn-vinn-situasjon, slik at alle partene i konflikten føler at de har vunnet. Bli mer aktiv i konfliktløsningen, i stedet for bare å være en passiv tilskuer mens konflikten vokser alle rammede parter over hodet. Konflikter betyr tap av tid, ineffektivitet og ubrukte muligheter. Det er derfor viktig å få snudd samarbeidsproblemer til å bli positive og problemfattige situasjoner - både for deg selv og for bedriften du jobber i. Du skal ikke avfinne deg med konflikter og vanskelige personer. Ved å gjøre noe med saken, vil du som oftest få positive erfaringer som er verdt å ta med seg både på jobben og hjemme. Mange års forskning på konflikthåndtering, gjør det mulig å gi både ledere og ansatte innsikt i, og forståelse av, hvilke redskap de kan bruke for å løse konflikter på en konstruktiv måte.   Karrieremuligheter   Ledelse – konflikthåndtering er en del av lederoppgaven Veileder – for grupper i ulike sektorer innen privat- og offentlig næring Prosjektledelse – konflikthåndtering er et sentralt verktøy for å nå målene innenfor rammene i et gitt prosjekt.     [-]
Les mer
Få kunnskap om hvordan konflikter oppstår, utvikler seg og, gjennom praktiske øvelser, hvordan de kan forebygges og håndteres. [+]
Formål med kurset: Gi deltakerne kunnskap om hvordan konflikter oppstår, utvikler seg og, gjennom praktiske øvelser, hvordan de kan forebygges og håndteres. Deltakerne vil få god kjennskap til kommunikasjonens betydning og praktiske råd for å forebygge og håndtere konflikter. Kurset er praktisk rettet og basert på nær dialog mellom kursleder og deltakere.   Varighet 1 dag Kursinnhold: Kommunikasjon mellom mennesker – grunnleggende trekk- Referanserammer, interesser og behov- Vet vi – eller tror vi?- Ulike handlingsmønstre Hvordan kommunisere hensiktsmessig? Kommunikasjon – i medgang og motgang- Konfliktforståelse, -forebygging og –håndtering- Ikkevoldskommunikasjon i praksis Positive og negative kontraster – hvorfor blir jeg provosert? Den vanskelige motparten- Hersketeknikker – hvordan håndtere det? Atferds- og motivasjonsmønstre Konfliktforebygging og -håndtering i eget styre og/eller organisasjon- Praktiske kommunikasjonsregler og -råd [-]
Les mer
Nettundervisning eller klasserom Oslo 1 dag 3 900 kr
Konflikter på en arbeidsplass er ikke unormalt. Med dette kurset vil du stå bedre rustet til å håndtere de på en god måte og ikke minst riktig måte. [+]
Kurset vil gi en innføring i arbeidsmiljølovens bestemmelser om kravet til et fullt forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø. Ved å ha kjennskap til regelverket, blir du i stand til å ta de riktige beslutningene. Kurset vil videre gi innsikt i hva som kjennetegner en konflikt og hvordan man konkret kan håndtere denne på en ryddig og profesjonell måte. Konflikter på en arbeidsplass er ikke unormalt. Med dette kurset vil du stå bedre rustet til å håndtere de på en god måte og ikke minst riktig måte. Innhold- Lover og regler- Kartlegging av risiko- Forebyggende tiltak (fysisk og organisatoriske)- Konfliktdemping- Hva er konflikt Målsetting: Målet med kurset er å bevisstgjøre deltakeren på hvordan man håndterer, forebygger og forholder seg til konflikter på arbeidsplassen. Praktisk informasjon: Kurset avholdes over 1 dag, kl 9-16, for øvrig sørger Trygg Kurs AS for alt nødvendig utstyr for gjennomføringen av kurset. [-]
Les mer
Oslo 6 timer 5 950 kr
Kompetanse og villighet til å forstå alle sider ved en konflikt er vesentlig for å kunne løse denne på en mest hensiktsmessig måte, da uløste konflikter tærer på arbeidsm... [+]
Kompetanse og villighet til å forstå alle sider ved en konflikt er vesentlig for å kunne løse denne på en mest hensiktsmessig måte, da uløste konflikter tærer på arbeidsmiljøet og vil kunne påvirke bedriftskulturen negativt. Lær hvordan du som en ansvarlig leder kan sikre en sunn bedriftskultur gjennom å ta troverdige og gode grep som hindrer at ukulturer skapes og at konflikter eskalerer og brer seg i organisasjonen. Gjennom å forebygge konflikter vil arbeidsinnsatsen utnyttes til verdiskaping i stedet for at medarbeidere tappes for positiv energi, som igjen kan medføre helsemessige plager, sykefravær og samtidig være en trussel for virksomhetens økonomi. Kurset «Konflikthåndtering i praksis» gir deg nøkkelen til å løse disse utfordringene på en kompetent og trygg måte. Det kan være vanskelig både å forutsi konflikter og enkelt forstå hva som er opphavet og årsaken til en pågående konflikt; hva blir uttalt høyt, hva mener hver enkelt av de involverte og hva hviskes det om blant de som står utenfor konflikten? For å kunne løse konflikter, må «autopilot-ageringen» av og alle må få anledning til å belyse konflikten fra sitt eget ståsted. For å tilrettelegge for dette må en vurdere hvilken rolle leder og personalansvarlig skal ha for å skape den nødvendige tryggheten, slik at konflikthåndteringsporsessen blir opplevd så åpen, effektiv og god som mulig. På kurset vil du lære hvordan du kan være best mulig kan være forberedt til å etablere en konstruktiv kommunikasjon, selve nøkkelen til både å hindre eskalering av en konflikt og til å løse denne.  Formålet med kurset er at deltakere skal: - evne å identifisere konflikter - kunne bedrive forebyggende konfliktarbeid - forstå «autopilotagering» og de involverte sine reaksjoner - bli bedre til å løse konflikter Kursinnhold: Konflikthåndtering •  Hva er en konflikt? •  Hvilke type konflikter er typiske i arbeidslivet? •  Hvordan se og forstå de involverte i en konflikt? •  Hvilke forsvarsmekanismer kan du forvente? •  Hva er «autopilot-agering? •  Praktisering av konstruktiv kommunikasjon •  Ansvar og roller i forhold til konflikter på arbeidsplassen •  Rettsforholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i forhold til konflikter •  Hva kan aksepteres? •  Hvordan øve på flere typer vanskelige samtaler?   [-]
Les mer
1 dag 2 750 kr
Et kurs for å gi deg økt forståelse for konflikter i arbeidslivet, og hvordan håndtere disse. [+]
Noen av områdene som vil bli belyst: -       Ulike syn på konflikt -       Årsaker og utvikling av konflikt -       Roller og ansvar -       Håndtering -       Sakshåndtering -       Eksempler og oppgaver. [-]
Les mer
1 dag 4 900 kr
Er du en mester i konflikthåndtering? På arbeidsplassen er det helt vanlig at det oppstår konflikt mellom kolleger, og de koster bedriftene mye ressurser. Lær å hån... [+]
Bruker du for mye av tiden din til å håndtere konflikter mellom kolleger, eller konflikter mellom leder og ansatte? Undersøkelser viser at ledere bruker 20% av tiden sin på konflikter, og samtidig at konflikthåndtering på jobben er noe ledere har for lite kompetanse på. Konflikter på jobben er en naturlig del av arbeidslivet, og kan til og med være en ressurs for bedriften din. Det viktige er at du kan håndtere konflikter på en god måte. Da kan du få en bedrift hvor de ansatte trives, produserer bedre, og ønsker å jobbe. Hvem vil vel ikke ha det?   For å få til dette er det nyttig å forstå konflikter, og hvordan de kan virke konstruktivt hos dere. Kursholder har grundig kjennskap til arbeidsrett, ledelse og konfliktmekling, og temaet for kurset blir plassert både i et arbeidsrettslig-, et mellommenneskelig- og et ledelsesperspektiv. Problemstillingene du får presentert vil bli knyttet til krav til psykososialt arbeidsmiljø i regelverket, og typiske problemstillinger i arbeidslivet. Hva lærer du? I kurset har vi lagt hovedvekt på å gi deg kunnskap om hvordan du kan arbeide for å oppnå et godt arbeidsmiljø og gode arbeidsrelasjoner, og hvordan du i din bedrift kan få til: Godt samarbeid og innovasjon Forebygging av konflikter God konflikthåndtering Temaer som du vil bli tatt gjennom: Kommunikasjon i team Hvorfor det er lurt å forstå noe om konflikter Konflikthåndtering på arbeidsplassen, med konkrete tips Psykososialt arbeidsmiljø, risiko- og nærværsfaktorer   Er det flere hos dere som trenger kurs i konflikthåndtering? Få med deg mellomledere, verneombud og tillitsvalgte. Kurset kan med fordel gjøres bedriftsinternt, og vi kan spre det over flere dager for dere, alt etter hva som passer din bedrift. Bestiller du for grupper gis det også spesialpris. Trykk på den grønne knappen for "send meg gratis info" nedenfor dersom du ønsker et bedriftsinternt opplegg eller gruppebestilling. [-]
Les mer
6 timer 15 500 kr
Lær å håndtere konflikter i en virksomhet. Bedriftsinternt kurs. [+]
Kursholder i dette kurset er Organsiasjonspsykolog Tommy Antonsen som har lang erfaring i å løse konflikter på arbeidsplasser og sørge for en juridisk riktig prosess for alle parter for å sikre mot juridiske etterspill. En konflikt på en arbeidsplass kan skape forvirring om hva lederen bør gjøre og ikke bør gjøre. Konflikter i seg selv har store negative virkninger på de ansatte og virksomhetens effektivitet og psykososiale arbeidsmiljø.   "Dette var et effektivt og godt kurs i konflikthåndtering. Kursholder gav mersmak - det ble gode innspill til hvordan man som arbeidsgiver kan gjøre de riktige tingene for å forebygge og løse eventuelle konflikter. Dette for å sikre både arbeidstager/de ansatte og arbeidsgiver." - Direktør Nina Bogerud Caspari, Scandic Elgstua Hotels, Elverum. Ansattes manglende fokus på arbeidet og oppgavene, sykemeldinger, eller til og med sabotasje er eksempler på hva en konflikt typisk kan føre til. Det råder dessuten ulike oppfatninger om hva som er lurt å gjøre, og hva som er riktig fremgangsmåte når en konflikt oppstår eller har vart en stund. Dette kan være forvirrende og skape stor usikkerhet om hva som er veien videre. Kursets målsetning er å gi en god oversikt over hva virksomheten gjør i en konflikt, og hva de må overveie for å forebygge og håndtere konflikter for å skape et godt arbeidsmiljø og samtidig etterfølge juridiske krav. I kurset så drøfter vi  derfor blant annet:  Praktisk fremgangsmåte ved en konflikt Hva er psykologien i en konflikt Juridiske føringer i konflikthåndteringsarbeidet Hvilken fremgangsmåter en bør velge Etablering av gode interne rutiner Programinnhold: Hvilke gode grunner har vi til å håndtere konflikter Oversikt over type konflikter og god håndtering av disse Praktiske oppgaver Psykologisk forståelse og kunnskap  Kommunikasjonsferdigheter Risikoanalyse og dokumentasjon Interne rutiner Juridiske fallgruver  Etter endt kurs vil du kunne følgende: Forstå hva en konflikt er Ha et klart bilde av hva som må og bør gjøres med en konflikt Hvordan virksomheten kan forebygge konflikter Innholdet i kurset er basert på kombinasjonen av teori, arbeidsmiljøloven, fremgangsmåter anbefalt av arbeidstilsynet, psykologer og advokater innen arbeidsrett.  Pris for bedriftsinternt kurs: fra kr 15 500,- for inntil 20 deltakere inkludert kursmateriell. Transport kommer i tillegg. Prisen er fritatt mva (HMS kurs). [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.