Administrasjon og HR
Kurs i HR og personalkurs
Sogn og Fjordane
Du har valgt: Førde
Nullstill
Filter
Ferdig

-

54 treff ( i Førde ) i Kurs i HR og personalkurs
 

Webinar 4 timer 3 990 kr
Kurs i sykefravær [+]
Kurs i sykefravær [-]
Les mer
Nettstudie 6 måneder 10 200 kr
I dette kurset lærer du hva lønnsarbeid innebærer og du får praktisk opplæring Tripletex som regnskaps- og lønnssystem. [+]
Flere og flere små og mellomstore bedrifter går over til Tripletex som regnskaps- og lønnssystem på grunn av fleksibilitet, brukervennlighet og skybaserte løsninger. I dette kurset lærer du hva lønnsarbeid innebærer og du får praktisk opplæring i et moderne og etterspurt lønnssystem.   Kurset egner seg for både de uten økonomisk erfaring og de som har teoretisk økonomibakgrunn, men ønsker forståelse for hvordan å kjøre lønn i praksis. Det stilles stadig større krav til kunnskaper og kvalifikasjoner hos lønnsmedarbeidere i norske foretak. Ikke minst krever rapportering til myndighetene at vi behersker faget og lønnssystemene til fulle. Kurset Lønn gir en innføring av lønnsbehandling i regnskapet. Kurset vektlegger praktiske kunnskaper i bokføring av lønn. Du vil få en innføring i bruken av lønnsmodulen i Tripletex, som er en fremtidsrettet og ledende leverandør av regnskaps- og lønnssystemer.     Karrieremuligheter Stillinger innenfor lønn, personal og administrasjon Kurset egner seg for de som har teoretisk økonomitutdanning og ønsker ferdigheter i et praktisk lønnssystem Grunnleggende økonomistyring, med fokus på regnskap og administrasjon   [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Kurs i skriving av CV med Tonje Brattås. Lær hvordan du fremhever egne prestasjoner og kvalifikasjoner. [+]
 Kurs i skriving av CV med Tonje Brattås. Lær hvordan du fremhever egne prestasjoner og kvalifikasjoner.  Skrive titler og undertitler som fenger Bruke nøkkelkvalifikasjoner til å fremme dine beste kvalifikasjoner Strukturere tidligere stillinger og studier Hva du kan droppe i en CV Tilpasse CV-en til stillingen og din nye arbeidsgiver Få jobbintervju med en god CV! Dette kurset passer for deg som har erfaringer fra studier og arbeidsliv, og som ønsker å klatre videre på karrierestigen. Kurset passer også for deg som ikke er på utkikk etter en ny jobb akkurat nå, men som ønsker å lære mer om deg selv og egne kvalifikasjoner. Spilletid: ca. 40 minutter   Leksjoner Introduksjon til CV Suksess! CV-mal som fanger oppmerksomhet Slik skriver du titler og undertitler som fungerer Skal jeg ha bilde i CV-en, eller ikke? Hvordan pirre arbeidsgivers nysgjerrighet med nøkkelkvalifikasjoner? Slik setter du opp arbeidserfaring i CV Slik setter du opp utdanning i CV Kurs, verv, språk og digitale ferdigheter Siste finpuss på CVen din - tilpass den til stillingen du søker på [-]
Les mer
7 timer 3 400 kr
Dagskurs i forebygging og håndtering av konflikter på arbeidsplassen [+]
Opplever du fastlåste situasjoner og vedvarende gnisninger blant dine medarbeidere? En av fem arbeidstagere har sykmeldt seg som følge av dårlig arbeidsmiljø og ledelse. Konflikter på arbeidsplassen er en kilde til økt sykefravær, turnover, og produktivitetslekkasjer. Mange ledere skygger unna når det gjelder som mest. Selv om det er de ansatte som bærer ansvaret for å håndtere sine egne konflikter, så har lederen et overordnet ansvar for arbeidsmiljøet. Sunne organisasjoner holder kurs 8. mai i hvordan du kan håndtere krevende relasjoner og sviktende kommunikasjon på arbeidsplassen. Du lærer blant annet om dette: Når bør du gripe inn? Når bør man holde seg unna og la de involverte ordne opp selv? Hva handler konflikten egentlig om? Er det noens adferd eller organisatoriske ting som er kilde til konflikten? Når kan det være nyttig å involvere en nøytral tredjepart? Hvem bør man i så fall involvere (ledelse/verneombud/HR/tillitsvalgt/andre)? Hvilke behov har vi på arbeidsplassen, og hvordan møtes vi motstridende behov? Hvilke vanlige fallgruver er det verdt å unngå? Hvordan hindre at konflikten eskalerer, uten å være unnvikende?                        Konflikt mellom to vs konflikt mellom grupper. Ulik dynamikk, ulike løsninger? Hvordan skape gode retningslinjer for håndtering av konflikter på arbeidsplassen? Kurset gir en grundig innføring i hvordan ledere og ledergrupper konstruktivt kan håndtere konflikter på et tidlig tidspunkt, med og mellom medarbeidere. Du får konkrete verktøy for å skape en sunn samhandlingskultur og et godt beredskapssystem for eventuelle konflikter. Kursform: Kurset har én kursdag. Fyldig kurshefte følger med, der det også inngår nyttige tester og refleksjonsoppgaver. Kurset er et samarbeid mellom Sunne organisasjoner og HMS Norge. Når: 8. Mai 2019. Kursavgift: 3.400. For mer info: jorgen@sunneorg.no [-]
Les mer
Nettkurs 5 timer 1 200 kr
Modul 1.1 Felles teoretisk opplæring for kran, truck og masseforflytningsmaskiner [+]
Modul 1 Arbeidsmiljø, ansvar og konsekvenser. Felles teoretisk opplæring for kran, truck og masseforflytningsmaskiner   Hensikten med opplæringen er å gi førere av arbeidsutstyr nevnt i § 10-3 i "Forskrift om utførelse av arbeid", en god generell grunnopplæring i sikker bruk av arbeidsutstyret, slik at uhell og ulykker i forbindelse med bruken unngås. Målsettingen med opplæringen er å gi personer som skal bruke arbeidsutstyr nevnt i §10-3 i " Forskrift om utførelse av arbeid " en grunnleggende innføring i sikker bruk av arbeidsutstyr. Emneliste: 1 Innledning 2 Lover og forskrifter 3 Arbeidsmiljø, ansvar og konsekvenser 4 Ytre Miljø 5 Sikkerhetsbestemmelser for bruk av arbeidsutstyr 6 Farlig gods. Merking og håndtering [-]
Les mer
4 timer
I samarbeid med Framtidsfylket inviterer vi til dagskurs i rekrutteringsstrategi i samarbeid med PwC og lokale næringsselskap. På kurset vil du få konkr... [+]
I samarbeid med Framtidsfylket inviterer vi til dagskurs i rekrutteringsstrategi i samarbeid med PwC og lokale næringsselskap. På kurset vil du få konkrete råd og tips om korleis bedrifta di kan gjere seg så attraktiv som mogleg på jobbmarknaden. Målet er at kandidatane skal stå i kø for å jobbe hos akkurat deg. Tema I løpet av kurset skal vi sjå på bedriftene sin eigen rekrutteringsstrategi og finne svar på: Kva kompetanse er det behov for? Har vi fokus på kort eller langsiktig rekruttering? Kor tid og korleis skal ein annonsere? Korleis tek vi i mot, tek vare på og takkar av dei tilsette? Kva har rekrutteringsstrategien å seie for bedrifta sitt omdømme på arbeidsmarknaden? Rekrutteringskommunikasjon Kurset vil også gi deg svar på kvifor målretta kommunikasjon mot jobbkandidatar er like viktig som kommunikasjon mot kundane: Kva er rekrutteringskommunikasjon og kvifor er det så viktig? Kva mål har vi med ulike kommunikasjonstiltak? Kva tiltak har bedrifta i dag? Kva målgrupper rettar vi oss mot? I kva kanalar bør vi vere for å nå dei rette jobbkandidatane? Tid og stad Leirvik i Sogn: 15. september i samarbeid med Akvahub. Sogndal: 20. september i samarbeid med Sogn Næring. Førde: 21. september i samarbeid med Sunnfjord Utvikling. Nordfjord: 28. september i samarbeid med Nordfjordakademiet. Når du melder deg på via oss betaler vi for ein deltakar frå kvar medlemsbedrift. Pris: 1700,- per deltakar. Enkel lunsj inkludert.  [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 1 dag 5 000 kr
Hvordan håndtere utagerende adferd i et arbeidsmiljøperspektiv? [+]
Det er mange yrkesgrupper som utsettes for utagerende atferd i løpet av arbeidshverdagen fra bruker, klienter, pårørende eller miljøet rundt. Det betyr ikke at vi skal akseptere vold og/eller trusler om vold men ha kunnskap og ferdigheter til å håndtere disse situasjonene slik at man blir tryggere på seg selv og sine omgivelser. Hva har jeg lov til å gjøre og hva ikke? Hva sier Arbeidsmiljøloven og forskrifter om dette? Hva sier opplæringsloven/helse og omsorgstjenesteloven? Hva når brukers/pasient/klients/kundens og ansattes rettigheter oppleves å være i konflikt med hverandre? Hvem og hvordan settes grensen for hvor langt den ansatte skal strekke seg? Er det opp til den enkelte ansatte i den enkelte situasjonen ut ifra egne vurderinger? Har din virksomhet behov for et mer tilpasset opplegg kommer vi gjerne til dere. Ta i så fall kontakt på kurs@arbeidsmiljo.no for informasjon og tilbud. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Varsling på arbeidsplassen: Hvem kan varsle, og hva betyr det for arbeidsgiver? [+]
Varsling på arbeidsplassen -  Nettkurs (live)    Dette kurset er nyttig for deg som er leder i en virksomhet, enten mellomleder med personalansvar, eller som sitter i styret og/eller ledelsen med ansvar for rutiner og oppfølging av varslinger.    Kurset gir en grundig innføring i varslingsregelverket. Vi går gjennom hva som faktisk utgjør et varsel – og hva som faller utenfor – og hvilke rettigheter og plikter varsler har. Vi vil også gå gjennom arbeidsgivers aktivitetsplikt, herunder hvor grundige undersøkelser som kreves.   Kursinnhold: Kurset vil i hovedsak ta opp relevante problemstillinger om: Varsling i arbeidsmiljølovens forstand  Varslervern Aktivitetsplikt for arbeidsgiver  Interne retningslinjer Oppfølging av innkommet varsel Oppfølging av omvarslede Kort om EUs varslingsdirektiv   [-]
Les mer
Nettstudie 12 måneder 33 000 kr
Praktisk ledelse er en fleksibel og moderne lederutdanning som dekker viktige fagområder som en leder forventes å ha forståelse for. [+]
Dette er en utdanning for deg som er leder i dag og ønsker faglig påfyll, eller for deg som ønsker å ha et godt utgangspunkt for å jobbe som leder i fremtiden. Utdanningen gir deg solid innsikt i digitalt lederskap, selvledelse, relasjonsledelse, organisasjon- og ledelse, økonomi og markedsføring. Utdanningen er praktisk rettet med fokus på praktiske lederverktøy.   Praktisk ledelse er en fleksibel og moderne lederutdanning som dekker viktige fagområder som en leder forventes å ha forståelse for. Studiet gir 30 studiepoeng og er fordelt mellom fem emner: Digitalt lederskap og selvledelse Organisasjon og ledelse Økonomi Markedsføring Relasjonsledelse Moderne ledelse stiller høyere krav til formell utdanning og kunnskap om hvordan å lede forskjellige typer personer i forskjellige settinger. Denne utdanningen er fremtidsrettet og formaliserer kunnskapen din, noe som gir gode muligheter for å få lederstillinger og forfremmelse.   [-]
Les mer
Oslo 1 dag 6 850 kr
24 Apr
29 May
Kurset har en praktisk tilnærming til det å gjennomføre en utvelgelsesprosess. Vi har fokus på intervjumetoder og intervjuteknikker. Kurset vil gjøre deg raskt bed... [+]
UTDRAG AV KURSINNHOLD: FORBEREDELSER • Rollen som rekrutterer og betydningen av gjennomføring av profesjonelle prosesser• Hvorfor vi velger feil (psykologi og feilkilder)• Hvordan forbedre prosessen (strukturet kompetansebasert rekrutteringsmetodikk)• Utarbeidelse av stillingsanalysen• Kompetansebegrepet i rekrutteringsprosessen• Bruk av kompetansekravene til å velge rekrutteringsmetode• Rekrutteringsmetodikk UTVELGELSESPROSESSEN • Feilkilder og fallgruver i utvelgelsesprosessen• Ulike utvelgelsesmetoders egnethet (validitet og reliabilitet)• Bruk av kompetansekravene fra stillingsanalysen i utvelgelsesprosessen• Vurdering og kategorisering av søknader• Riktig og feil bruk av magefølelse/intuisjon i utvelgelsen• Bruk av bakgrunnssjekk INTRODUKSJON TIL BRUK AV TESTVERKTØY • Valg av testverktøy• Feilkilder ved bruk av tester• Betydning av validitet, reliabilitet, korrelasjon og normgrupper• Evnetester• Personlighetstester, BIG5/FFM INTERVJUET • Intervjutyper• Intervjuteknikk• Forberedelse til intervjuet• Gjennomføring av intervju• Dårlige spørsmålstyper i intervjuet• Gode spørsmålstyper i intervjuet• Oppbygging av spørsmålssekvens• Intervjueradferd• Uformelle intervju• Førstegangsintervju• Dybdeintervju• Strukturert kompetansebasert intervju• Kompetansebasert vurdering av kandidaten • Forberedelse og gjennomføring av referanseintervjuet KANDIDATSAMMENLIGNING OG UTVELGELSE • Vurdering og bruk av kompetanser i kandidatvurderingen• Sammenligning av kandidaters kompetanse• Betydning av kompetansegap• Valg av kandidat MÅLGRUPPE HR-medarbeidere som ønsker å bygge opp kompetanse innenfor rekruttering og utvelgelse Ledere som selv ønsker å gjennomføre gode utvelgelsesprosesser,  For deg som vurderer en karriere innenfor fagområdet rekruttering & utvelgelse. BEGERNSET ANTALL DELTAKEREDet er begrenset antall deltakere på hvert av disse kursene. Dette er for å sikre en optimal dialog og individuell tilpasning til den enkelte deltakers behov og situasjon gjennom kurset. METODEKurset gjennomføres med en kombinasjon av teori, forelesning, og individuelle oppgaver. Praktisk gjennomføring av en utvelgelsesprosess står i fokus. Vi gir deg verktøy, hjelpemidler og maler som du kan bruke med en gang i prosessen. KURSLEDEREAlle våre kursledere har lang og bred operativ erfaring fra ledende stillinger i næringslivet. Dette kurset ledes av en erfaren bedriftsrådgiver som arbeider med rekruttering, search og utvelgelse til daglig Ta kontakt hvis du ønsker tilbud på bedriftsinternt kurs. PRAKTISKE OPPLYSNINGERKurset gjennomføres i Raad Gruppens kurslokaler og går over 1 dag fra kl. 08.30-16.00. Kurset kan også gjennomføres som et bedriftsinternt kurs eller workshop. [-]
Les mer
Bedriftsintern 29 998 kr
Brante Group holder interne jobbsøkerkurs LinkedIn, CV, Søknad og Intervju. Coaching: https://brantegroup.com/outplacement/ [+]
Brante Group holder interne jobbsøkerkurs ved nedbemanning av grupper.   Hvert team tar ca en dag, avhengig av gruppestørrelse. Kursene kan holdes på flere språk og temaene for workshop serien er: LinkedIn profil som skaper interesse CV som bringer deg videre i prosessen Søknad som skaffer deg intervju Intervjutrening, hvordan gjør godt inntrykk i intervjuer Annet – vi lager også kurs innenfor andre tema – f.eks. pensjon, NAV, økonomirådgivning eller annet som er relevant for aktuelle gruppe.   LinkedIn profil som skaper interesse (1 dag) Vårt LinkedIn kurs er en interaktiv workshop hvor deltagerne jobber med egen LinkedIn profil.  Vi viser deltagerne hvordan de kan utnytte ulike funksjonene i LinkedIn til å hevde seg i konkurransen i det uannonserte stillingsmarkedet: Hvordan gjøre en LinkedIn profil mest mulig søkbar for rekrutterer Dos and “don’ts” med hensyn til profil og bilder Skape muligheter gjennom nettverket Hvordan finne de gode jobbmuligheten først Bruk av sosiale medier for jobbsøking Om LinkedIN: LinkedIn er den største arenaen for å finne kandidater til stillinger som aldri legges ut. Plattformen er tilrettelagt for globalt søk etter kandidater. Kurset oppdateres kontinuerlig som følge av endringer i LinkedIn CV som bringer deg videre i prosessen (1 dag) Dette kurset er en praktisk workshop hvor deltagerne får hjelp til å utforme CVer og lærer hvordan de kan gjøre CV-ene sterkere og enda mer relevante. Hva er – og hvordan få fram kandidatenes unike kompetanse på en måte som gjør deltagerne stolte CV-tips - hvordan du kan forsterke CV med enkle grep Hvordan skrive en «skannbar» CV til rekruttere som bare har 10 sek. på hver CV CV databaser som fremmer eller hemmer kandidatur Workshop – vi skriver CV Søknad som skaffer deg intervju  (1 dag) Er CV-en god, vil de også lese søknaden. Hvordan sørge for at man er en de må snakke med? Hva en søknad må og ikke bør innehold Hvordan posisjonere seg dvs. Egen personlighet, erfaring og kompetanse med troverdighet? Eksempler – Hvordan skal en god søknad se ut Hvordan tilpasse stil, form og tone i søknad Workshop – vi skriver søknader Intervjutrening, hvordan gjør godt inntrykk i intervjuer (1 dag)   Dette kurset er designet for å gjøre folk tryggere og bedre i intervju-situasjonen. Vi legger opp til en interaktiv trening for å gi deltagerne så godt utbytte som mulig. Det betyr at det blir korte forelesninger, spennende gruppearbeid, jobbing på egen PC og masse diskusjon i små og store grupper. Forberedelser til intervju – hva må du ha gjort før du kommer Hvordan gjøre et godt førsteinntrykk Kommunikasjon, kroppsspråk, tone og ord Presentasjon av seg selv og CV Øvelser og rollespill Vi får tilbakemelding om at dette er en veldig nyttig og spennende sesjoner hvor deltagerne øker sin egen selvtillit. Ta kontakt med oss i dag for mer informasjon: -Ta gjerne kontakt med oss. Vi deler gjerne av vår kompetanse og tar med glede en uforpliktende samtale – enten det er på telefon, e-post eller over en god kopp kaffe. The Brante Groupc/o House Of Business Solli Plass (3. etasje)Henrik Ibsens gt. 900255 Oslo+47 2233 6300contact@brantegroup.com Monica Brante (Partner & DL)a+47 93 280 290mb@brantegroup.com [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Står selvdisiplinen mellom deg og målene dine? Dette kurset lærer deg hvordan du tar kontroll på selvdisiplinen. [+]
Kurs i selvdisiplin med psykolog Saher Sourouri. Lær hvordan du får super selvdisiplin og når målene du setter deg.   Menneskepsyken er i evig konflikt med seg selv Bli kjent med ditt indre kaos Hva er egentlig selvdisiplin? Hva styrker de rasjonelle kreftene i deg? Bruk selvinstruksjoner Slik demper du konflikten mellom impulsene og fornuften God selvdisiplin krever god håndtering av følelser Prokrastinering Å møte den vonde med aksept Det infantile vs. det observerende selvet Slik styrker du ditt observerende selv Ditt nåtidige vs. ditt fremtidige jeg Slik lukker du gapet mellom ditt nåværende Forskjellen på drømmer og mål Hva skal du bruke selvdisiplinen til, egentlig? Slik setter du deg gode mål Tilpass målet ditt til livet for øvrig Spor din progresjon Når du forsøker å forbedre noe ved deg selv, er det flere aspekter av deg som aktiveres. For eksempel IQ'en din, personligheten din, talentet ditt eller din biologiske forutsetning. Men det er lite du kan gjøre for å forbedre disse egenskapene. De er ikke påvirkelige for dine aktive forsøk på å styrke dem. En helt essensiell egenskap som derimot kan forbedres, er selvdisiplinen. Den kan svekkes og styrkes, alt ettersom hvordan du bruker den. Skal du velge en side ved deg selv å styrke for å nå de målene du setter deg, er det fremfor noe annet selvdisiplin du bør satse på å trene opp. [-]
Les mer
Webinar + nettkurs 2 dager 7 990 kr
Opplæring er en sentral del av HMS-arbeidet, og kunnskap er avgjørende for å kunne oppnå et godt HMS-arbeid i praksis. Vårt Grunnkurs i arbeidsmiljø gir deg som kursdelta... [+]
Vårt Grunnkurs i arbeidsmiljø er et 40-timers HMS-kurs som dekker arbeidsmiljølovens krav til grunnopplæring i HMS for verneombud og medlemmer av arbeidsmiljøutvalget (AMU). Kurset dekker også kravene til opplæring for arbeidsgivere, og i tillegg deltar mange tillitsvalgte. For dem uten krav til 40 timer opplæring, kan deltakerne velge å gjennomføre kun første del av kurset; et todagers klasseromskurs. Kurset er bygget opp av tre hoveddeler: Første del er et todagerskurs som gjennomføres i virtuelt eller fysisk klasserom. Uavhengig av om kurset gjennomføres i et virtuelt klasserom eller på en av våre mange kurslokasjoner, vil deltaker bli loset gjennom de sentrale HMS-temaene av en erfaren og dyktig kursholder. Gruppearbeid, diskusjoner og erfaringsutveksling er vektlagt i kurset. Andre del er en nettbasert læring som kursdeltaker gjennomfører på egenhånd. Uken etter gjennomført klasseromskurs, får deltaker tilgang til e-læringskurset. Dette er et kurs hvor deltaker på egenhånd skal gjennomføre 8 kursmoduler og få repetere og dykke videre ned i de ulike HMS-temaene. Deltaker trenger tilgang til en PC med internett, og det kan være lurt å planlegge gjennomføring av 1-2 moduler per dag. Tredje del er en praktisk oppgave som gjennomføres på egen arbeidsplass. Siste del av kurset handler om å omsette teori til praksis, og er en mal som kursdeltaker skal fylle ut sammen med leder eller AMU på egen arbeidsplass. Her skal deltakeren lære hvordan teorien fra kurset gjennomføres i praksis i egen virksomhet.   Mer om kurset Absolutt alle på arbeidsplassen; fra arbeidsgiver til arbeidstakerne og roller som arbeidsmiljøutvalg og verneombud, spiller en viktig rolle for helse, miljø og sikkerhet. Føler du deg trygg på disse rollene? Hvilke plikter, ansvar og oppgaver ligger til de ulike rollene, og hva er hensikten med dem? Vårt Grunnkurs i arbeidsmiljø gir deg som kursdeltaker en grundig gjennomgang av HMS-temaene i arbeidsmiljøloven og tilhørende forskrifter. Kurset er pedagogisk tilrettelagt for at du ikke bare skal sitte igjen med faktakunnskap, men også en solid forståelse for hvordan du i din HMS-rolle kan bidra til å skape et godt HMS-arbeid i egen virksomhet. Å skape forståelse for hva regelverkskravene betyr i praksis, og viktigheten av et godt samarbeid og medvirkning i HMS-arbeidet, er stikkord som vektlegges gjennom hele kurset. Hvem passer kurset for? Opplæring er en sentral del av HMS-arbeidet, og kunnskap er avgjørende for å kunne oppnå et godt HMS-arbeid i praksis. Å gi alle involverte parter i HMS-arbeidet opplæring, er et viktig steg på veien for at din virksomhet skal kunne etterleve lovkravene på en god måte. Grunnkurs i arbeidsmiljø er et fullverdig 40-timerskurs for: Verneombud Hovedverneombud Varaverneombud Medlemmer av arbeidsmiljøutvalg (AMU) For verneombud, hovedverneombud, varaverneombud og AMU-medlemmer krever arbeidsmiljøloven og forskriftene en opplæring på minimum 40 timer. Selv om det også kan være behov for noe intern opplæring, vil dette kurset dokumentere at minsteomfanget er gjennomført, samtidig som du kan føle trygghet i at deltaker har fått en grundig opplæring i HMS-arbeid. Kurset passer også andre med krav til opplæring: Daglig leder Øvrige ledere HR- og HMS-personell Tillitsvalgte Daglig leder har plikt til å gjennomgå opplæring i HMS-arbeid. Øvrige ledere skal ha nok kompetanse i HMS til å lede arbeidet på en god og forsvarlig måte. Alternativet HMS-kurs for ledere er en raskere gjennomgang av regelverket, mens Grunnkurs i arbeidsmiljø vil gi ledere en grundigere innføring i temaet. De som ikke har krav til 40-timerskurs, kan velge å gjennomføre bare klasseromsdelen av kurset. Dette gjelder også verneombud eller AMU med avtale om kortere opplæring. Også HR-personell, HMS-personell og tillitsvalgte har behov for opplæring, og dette kurset gir nyttig kompetanse for deres arbeid i virksomheten. NB. Ledere som sitter i AMU har krav om 40-timerskurs. Kursets gjennomføring og innhold Grunnkurs i arbeidsmiljø er et tredelt kurs: 1)        2 dagers klasseromskurs (2 dager) Klasseromskurset gjennomføres enten i et virtuelt klasserom eller på en av våre mange kurslokasjoner i hele Norge. En trygg kursholder leder deltakerne gjennom de ulike HMS-temaene, og det legges til rette for stor deltakelse gjennom erfaringsutveksling, spørsmål, diskusjoner og gruppearbeid. Med maksimalt 30 deltakere per kurs, blir alle sett og hørt, og kursdeltakerne vil motta kursmateriell og ressurser som et elektronisk eller fysisk kurskompendium. 2)        E-læringskurs (2 dager) Uken etter klasseromskurset, aktiveres tilgang til e-læringskurset. Denne delen av kurset bygger på klasseromskurset, og gir mulighet til repetisjon og dypdykk i temaene fra klasserommet. E-læringen er bygget opp som 8 moduler med en god blanding av video, tekst og interaktive spørsmål og oppgaver. Hver modul avsluttes med en liten test. Fordi deltaker gjennomfører denne delen av kurset på egenhånd, gir det mulighet til å jobbe seg gjennom materialet i eget tempo, og fortløpende repetere temaer som oppleves utfordrende. Totalt estimeres e-læringskurset til 16 timer (8 moduler x ca. 2 timer), og vi anbefaler å gjerne spre gjennomføringen utover flere dager. 3)        Praktisk oppgave (1 dag) Det er én sak å «ha lest noe i en bok» og en annen sak å forstå hvordan noe fungerer i praksis. Etter endt klasseromskurs og e-læringskurs, vil deltaker ha fått en god dose HMS-faglig påfyll. Men hva skal deltakeren gjøre med denne? Hvordan tar vi denne nye kunnskapen med oss tilbake til jobben, og hvordan omsetter vi kunnskapen til praksis? Den praktiske oppgaven er en mal som lastes ned på slutten av e-læringskurset, og den gir deltaker og nærmeste leder* i oppgave å gå gjennom hvordan viktige emner fra kurset fungerer i egen virksomhet. Det skal avklares rammer for samarbeid, og malen kan også brukes til å avdekke viktige fokusområder. * Det finnes en tilpasset mal også for virksomhetens øverste leder. Prisen for Grunnkurs i arbeidsmiljø inkluderer alle kursets tre deler. Kursdeltaker får kursbevis: Kursbevis gis både for klasseromskurset og for hele kurset. Sentrale tema i kurset: Hva er HMS? Introduksjon til arbeidsmiljøloven og tilhørende forskrifter Roller i HMS-arbeidet Varsling om kritikkverdige forhold Arbeidsrelatert skade og sykdom Internkontrollforskriften Hvordan jobbe systematisk og målrettet med HMS Kartlegging av arbeidsmiljøet Risikovurderinger Handlingsplan (oppfølging av risiko or mangler) Psykososialt arbeidsmiljø Fysisk arbeidsmiljø Kjemiske og biologiske arbeidsmiljøfaktorer Ergonomi Sykefravær; forebygging og oppfølging Rus og AKAN Krav til forkunnskaper Det kreves ingen forkunnskaper for å delta på dette kurset. Kurset er tilpasset de med lite eller ingen HMS-kunnskap, men tar også sikte på å gi påfyll til kursdeltakere som allerede er kjent med stoffet. Vi forventer imidlertid at kursdeltaker kommuniserer godt på norsk. Alternativt tilbys dette kurset også på engelsk. For å gjennomføre e-læringsdelen av kurset, trenger deltaker tilgang til en PC med internett. Dersom deltaker må gjennomføre e-læringen på eget utstyr hjemme, minner vi om at også e-læringsdelen av kurset skal regnes som arbeidstid. [-]
Les mer
Webinar + nettkurs 2 dager 7 990 kr
05 Jun
Dette kurset tilfredsstiller krav i arbeidsmiljøloven om obligatorisk/lovpålagt opplæring for bedrifter i SHA-bransjen (bygg og anlegg). [+]
Dette kurset tilfredsstiller krav i arbeidsmiljøloven om obligatorisk/lovpålagt opplæring for bedrifter i SHA-bransjen (bygg og anlegg). Kurset gir også en grundig introduksjon til SHA-begrepet og byggherreforskriften, og tar også for seg internkontroll, SHA-plan og systematisk HMS arbeid. Mer om kurset For mange hersker det forvirring rundt begrepene HMS og SHA som er et nyere begrep som kommer fra byggherreforskriften  fra 1995 og er et noe snevrere begrep enn HMS. SHA må sees i relasjon til spesifikke arbeidsprosjekter eller midlertidige og skiftende bygge - eller anleggsarbeid, når det gjelder sikkerhet, helse og arbeidsmiljø. Ettersom begge regelverkene må følges, vil det i bygg- og anleggsbransjen derfor stilles krav til både HMS og SHA-arbeid, men de kan koordineres, slik at internkontrollen inkluderer SHA-planer.  Alle med HMS- og lederansvar bør ha kjennskap til forskriften, i likhet med verneombud og andre med roller innen HMS.  Som aktør i bransjen er det viktig å forstå forskjellen mellom HMS og SHA, og hvordan disse skal følges hver for seg og sammen. Hvem Kurset tilfredsstiller kravet i arbeidsmiljøloven om opplæring for ledere, verneombud og medlemmer av arbeidsmiljøutvalget og andre med oppgaver, roller og ansvar innenfor helse, miljø og sikkerhet i bygg- og anleggsvirksomheter. Hva Kurset tar sikte på å lære deltakere å Identifisere og forebygge utfordringene på arbeidsplassen som er risikopreget og kan forårsake ulykker, og arbeidsforhold som truer helsen til de ansatte. I tillegg gis en grundig introduksjon til SHA-begrepet og byggherreforskriften. Når Hvis HMS-ansvarlige skal gjøre en god jobb må de få tilgang til god påkrevet relevant opplæring slik at kunnskap og evner og erfaring ivaretar helse, miljø sikkerhet og velferd.  Helse- og sikkerhetsvurderinger må gjøres når det innføres ny teknologi og arbeidsredskaper/maskiner og det er godt å vite hvordan man skal gjennomføre vernerunde forskriftsmessig, og hva man gjør når ulykker inntreffer. Sentrale temaer • Arbeidsmiljøloven og de seks arbeidsmiljøforskriftene • Internkontrollforskriften • Byggherreforskriften • Roller i HMS-arbeidet • Systematisk HMS-arbeid • SHA-plan • Ergonomi og fysisk arbeidsmiljø • Sykefraværsoppfølging • Rus og avhengighetsproblematikk • Psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø GJENNOMFØRING Gruppeundervisning Selve kurset gjennomføres i gruppe over 2 dager. Gruppen er i seg selv en stor ressurs mye samlet erfaring. Vi legger opp til diskusjoner og gruppearbeid hvor erfaringslæring, gruppedeltagelse, praktiske gruppeoppgaver og refleksjoner legges til rette av kursholder. Denne delen er obligatorisk for alle. E-læring Obligatorisk for de som skal ha 40 timers opplæring tillegg / oppslagsverk / fordypning for andre. Kursbevis deles ut til alle deltakere. [-]
Les mer
Nettkurs 30 minutter 1 290 kr
God kommunikasjon er en ferdighet som er grunnleggende for et godt arbeidsmiljø - både på medarbeider og ledernivå. I kurset får du innsikt i kommunikasjonsmåter som både... [+]
God kommunikasjon er en ferdighet som er grunnleggende for et godt arbeidsmiljø - både på medarbeider og ledernivå. I dette kurset får du innsikt i kommunikasjonsmåter som både forebygger og demper konflikter på arbeidsplassen. Du vil lære om prinsipper, kjøreregler og metoder for å bli bevisst din egen kommunikasjon, og få økt forståelse for det store spekteret av potensielle «feller» når det kommer til kommunikasjon.       Mer om kurset    De fleste av oss eksponeres for konflikter i hverdagen – både i privatlivet og på jobben.  Dette kurset gir deg verktøy som forebygger ugunstige konfliktsituasjoner, øker din egen konfliktforståelse og som støtter god tilbakemeldingskultur og et godt ytringsklima.      Hvem passer kurset for?  Medarbeidere og ledere i virksomheter som anser kommunikasjon som vesentlig for egen resultatoppnåelse og et godt arbeidsmiljø.     Hva sitter man igjen med etter å ha deltatt på kurset?  Kurset består av 14 korte leksjoner hvor hver leksjon tar for seg en kommunikasjonsregel. Kurset vil gjøre deg  mer oppmerksom på egen adferd og ditt handlingsrom knyttet til kommunikasjon, uenigheter og konflikter.     Eksempler på temaer:    Forskjell på god og dårlig kommunikasjon  Tydelig vs. utydelig kommunikasjon   Hvordan ta ansvar i en konfliktsituasjon   Hvordan unngå at en konflikt eskalerer    Hvordan gjennomføres kurset?    Kurset gjennomføres som digital læring, hvor kursdeltager får tilgang til en læringsportal der deltager selv styrer tid og tempo for gjennomføring. Undervisningen består ulike moduler, hvor den enkelte modul er bygget opp av flere videoleksjoner. Hver leksjon tar for seg en kommunikasjonsregel og deler nyttig informasjon og refleksjon knyttet til regelen.    Krav til forkunnskaper  Kurset har ingen krav til forkunnskaper.    [-]
Les mer