Ledelse og strategi
Du har valgt: Gustavsberg
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff ( i Gustavsberg ) i Ledelse og strategi
 

Virtuelt eller personlig Oslo 4 dager 19 200 kr
10 Jun
16 Jun
Du lærer å gjennomføre HMS-revisjoner på en effektiv og virkningsfull måte [+]
Du skal etter kurset: Kjenne til ulike metoder for å overvåke det systematiske HMS-arbeidet i virksomheten Kunne gjennomføre HMS-revisjoner basert på ISO 19011:2018 Være revisjonsleder og revisor i forbindelse med revisjoner av ledelsessystemer og internkontrollsystemer  Hva lærer du: Hvordan gjennomføre revisjoner med bruk av den internasjonalt anerkjente revisjonsmetoden NS-EN ISO-19011:2018, retningslinjer for revisjon av ledelsessystemer Forskjeller og likheter mellom revisjon i henhold til ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 og forskrift om systematisk HMS-arbeid (Internkontrollforskriften) Alle faser i revisjonsprosessen: Planlegge, utføre, kontrollere og korrigere Om revisjonsfunn, rapportering og oppfølging Hvordan bruke revisjoner i kontinuerlig forbedringsarbeid Revisjonsprinsipper og kompetansekrav til revisor Om etiske retningslinjer og fortrolighet Ulike metoder for systematisk overvåking av internkontrollen Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer.   [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Vårt lederkurs gir deg grunnleggende kunnskaper om motiverende ledelse. Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike utfordringer knyttet til ledelse der mellommenneskelige relasjoner inngår. Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:         Når du selv ønsker. Omfang:     3 innleveringer Pris:           kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med                    kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).    Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med lederkurset og hvor lang tid du vil      bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Målgruppe for vårt lederkurs Alle som har et verv eller arbeid, eller ønsker et verv eller arbeid der mellommenneskelige relasjoner og ledelse inngår.   Mål for lederkurset Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike utfordringer knyttet til lederverv og ledelse.   Kursbeskrivelse Vårt lederkurs gir deg grunnleggende kunnskaper om ledelse.   Tema - Lederkurs • Ledelse i dag • Dagens utfordringer • Dagens muligheter • Ledelsesteori • Administrasjon • Organisasjon • Lederkompetanse • Hvor læres denne kompetansen? • Ledertyper • Personlighet • Kommunikasjon • Hva er god kommunikasjon? • Hvilke utfordringer møter vi i kommunikasjon? • Relasjonskompetanse • Makt • Tillit • Motivasjon • Kreativitet • Behov • Gruppe • Team • Utvikling • Vi-følelse • Helhetlig tenking   Litteratur Relasjonell ledelse Hans Morten Skivik ISBN 9788205329669 Gyldendal 2004   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgiften for vårt lederkurs.   Dersom du ønsker å komme i kontakt med studieekspert kan du trygt ta kontakt med oss på telefon: 913 58 038913 58 038 eller sende oss E-post til: postmottak@kompetansesenter-bedriftshjelp.com Vi har lang erfaring med kurs og studier og vet hva som vil passe deg best etter en kort og uforpliktende samtale. [-]
Les mer
Oslo Bergen Og 3 andre steder 5 dager 27 900 kr
03 Jun
03 Jun
10 Jun
ISO/IEC 27001 Lead Implementer [+]
ISO/IEC 27001 Lead Implementer [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 2 dager 9 450 kr
Prosessbasert system, er mer enn å overføre prosedyrer til prosesser. Lær hvordan du kan etablere og forbedre prosessene deres. [+]
A5.2 kurs i Prosessbasert styringssystem. Helt siden år 2000 har ISO 9000-standarden lagt opp til en prosessbasert tankegang som en av kvalitetsprinsippene. Svært mange selskap har tatt steget fra et dokument basert og prosedyretungt system til et prosessbasert styringssystem der alle oppgaver er visualisert ved hjelp av flytdiagrammer. Et slikt steg kan potensielt redusere dokumentasjonsmengden med 1/5, gjøre forbedring enklere og endring mer kontrollerbart, større bruker-engasjement og bedre kontroll på innebygget risiko og organisatoriske barrierer. KRN Academy tilbyr kurs for å lære hvordan du kan etablere og forbedre et prosessbasert styringssystem. Vi vil ikke snakke om software eller IT-systemer, kun hva du må gjøre og legge til rette for å lykkes med å ta steget vekk fra lange prosedyrer over til lettbente prosesser. Kurset går over to dager og dekker følgende tema: DAG 1 introduksjon til Business Excellence forbedring som et prosjekt (gjennomgåelse av ulike prosjektmodeller) transformere en virksomhet med gjennombrudd prosessbasert styringssystem – designbasis prosessmodenhet DAG 2 prosesseierskap kompetansestrategi for arbeide med prosesser trinnvis modell for utvikling eller forbedring av et prosessbasert styringssystem praktisk organisering og plan for prosessforbedringer valg av system/digitalisering Du får med utprøvde metoder og praktiske fremgangsmåter for å kunne lykkes med å skape et helhetlig integrert og prosessbasert styringssystem for DIN virksomhet. Egner seg svært godt om bedriftsinternt kurs.   Bedriftsinternt kurs?    Kurset er allerede gjennomført hos større organisasjoner med svært gode tilbakemeldinger. Kontakt oss gjerne for referanse. Kurset tilbys også på engelsk Derso du også trenger mer kunnskap om kravene i ISO 9001, så har vi kurs i det også. Se www.qrn.no   Kursleder er Sidsel Storaas, se gjerne egen omtale om Sidsel på KRN Academy, www.qrn.no. Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.  [-]
Les mer
Drammen 8 dager 52 850
22 Oct
Training for leaders and professionals driving the work to improve the organization's performance. [+]
Lean Six Sigma Black Belt training.  This training builds understanding of what it takes to create outstanding business results. It is designed for leaders and professionals driving the work to improve the organization's performance. You learn "strategy deployment and organizational development" and "analysis and visualization of business data". The course is 8 days virtual or physical classroom, delivered by partner Aksena. Target group: Leaders responsible for internal business development (Operational Excellence programs and strategic business improvement programs). Leaders responsible for strategy and business development. Leaders responsible for the operation. Leaders responsible for developing and implementing the environment and sustainability strategy. Leaders responsible for developing and implementing the digital strategy. Leaders responsible for the quality system, audits and internal standards. Leaders responsible for the customer journey. Leaders and subject matter experts responsible for continuous improvements. Lean Six Sigma Black Belts, Lean managers, Lean navigators and Lean coordinators.   Corse content: The course is divided into 2 modules. A module is 4 consecutive days of training.   Topics: How to design a holistic planning and execution structure supporting the ambitions of an agile organization. How to design the process for strategy deployment. How Balanced Scorecard (BSC) and tactical plans together can be used for concretization, involvement, reconciliation and communication in the process of strategy deployment. How Business Process Management (BPM) can be used for control and development of the company’s business processes. How Value Stream Management (VSM) can be used to identify strategic improvement needs. How to establish and further develop a program for internal business development (based on Lean, Six Sigma, BPM, BSC and Agile methods). How the theories in the Green Belt and Black Belt course can be used for operations assessments. How the theories in the Green Belt and Black Belt course can be used to operationalize and implement a strategy for environment and sustainability. How the theories in the Green Belt and Black Belt course can be used to operationalize and implement a strategy for digitization. How data analysis can be used for documentation of product and process performance. How data analysis can be used for fact-based root cause analysis. How data analysis can be used for fact-based prioritization in improvement processes.   Module 1: Strategy deployment This module introduces important methods and tools for strategic analysis and development of the organization. Topics covered: What a Business System is and why it is important. What Balanced Scorecard (BSC) is and how it can be used for development, communication and deployment of strategy. What Business Process Management (BPM) is and how it can be used to gain control of and further develop the company’s value-creating processes. What Value Stream Management (VSM) is and how it can be used to improve end-to-end performance for products and services. How Hoshin Kanri from Lean and the theories from the Green Belt course can be used to design the process for strategy deployment. How core values ​​and Lean management principles establish a framework for behavior and decisions. How to establish and further develop a program for internal business development (strategic improvement program). How operational assessment based on the theories in the Green Belt and Black Belt can be used to develop the overall business improvement system. How organizational flexibility can be increased through agile planning and implementation at all levels.   Module 2: Data analysis & visualization This module introduces important tools for standardized visualization and analysis of business data without the use of formulas. The analysis program Minitab is used in the exercises. Topics covered: Various basic tools for visualizing data. The importance of understanding variation. Distributions and what they tell us. Sampling of data. Estimation of parameters. Uncertainty in estimation. Measurement system analysis - do we measure what we intend to measure? Hypothesis testing - we measure a difference, but is it significant? Capability analysis - what is the performance when measured against the specifications? Linear regression analysis - can we explain the variation observed? Experimental experimental design and why it is important.   Tools and methods included Brainwriting Hoshin kanri Balanced ScoreCards Business Process Management (BPM) The Catchball principle The X-matrix Enterprise process model (EPM) Capital model, human and structural capital Radar chart Histogram The normal distribution and other distributions Pareto diagram Boxplot Dotplot Control charts (I, MR, Xbar, R, P, U) Simple and multiple linear regression analysis Introduction to Experimental Design (DoE) Capability analysis Hypothesis testing for two samples Correlation Scatterdiagram The confidence interval Measurement system analysis using MSA, Bias & Linearity Studies Some of the methods and tools are described at the introductory level, others are described thoroughly.   Instructors: Sven Danielsen, Henning Bakken and Sissel Lundeby are course instructors.  Sven is the CEO of Aksena. He offers strategic consultancy services and works as a lead instructor. His core competence is related to the Business System companies need to establish sustainable great results. Sven has been instructor for more than 100 courses and written three books within Lean Six Sigma. Henning is a partner in Aksena, working as a strategic advisor and training instructor. He has a long experience as a manager in international business. Key responsibilities has been within implementation, execution and governance of improvement programs based on Lean, Six Sigma, BPM and BSC in larger companies. Sissel is a trainer and consultant at Lean Tech. She has practiced Lean Six Sigma since 2002, completing Black Belt projects and certification. She is a IASSC (International association for Six Sigma certification) accredited trainer associate, with more than 20 years' experience within manufacturing and environmental technology.     Feedback: "Inspiring, professionally competent, popularize a theoretical discipline" Espen Fjeld, Commercial Director at Berendsen "Academic highly skilled and clear performance. Fun and builds trust" Jon Sørensen, Production Manager at Berendsen "10/10 good at reaching everyone" Erlend Stene, Sales leader at Berendsen "Clear and well presented. Good at asking questions and listen (check understanding)" Morten Bodding, Production Manager at Berendsen "Made a difference, engaged and skilled" Participant from EWOS "You are inspiring, positive and professionally skilled" Participant from EWOS     Diploma and certification: Diploma: To obtain a diploma for successful completion you must have attended at least 6 of 8 course days. Certification: To become certified Black Belt, participation is required in accordance with the requirements for the diploma (above). In addition you need to successfully complete the Green Belt course and conduct an approved improvement project within 12 months after the course end. The project is considered approved if the project owner has approved the project and Aksena has approved the approach, tool usage and documentation. By agreement, projects other than Six Sigma projects can also be approved.     Relevant information: This course can be arranged at the request of companies.  Open courses are arranged according to the course calendar. Around 2 weeks before the course start-up, participants receive an agenda, recommended preparations and other practical information.  We use group exercises to practice methods and tools. The results of the group work are presented and discussed. To get the most out of this course, we recommend you to do an improvement project. Several of the exercises can then be carried out on your own problem. You also have the opportunity to get valuable feedback on your project from the course instructor and other course participants. You will receive an electronic version of the course material. You need Minitab for the analyzes. You can download a free trial version that is valid for 30 days.  [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 4 dager 20 200 kr
Gjør deg i stand til å planlegge og lede revisjoner av ledelsessystemer iht. metodikken i den internasjonale standarden ISO 19011:2018 [+]
Kurset gir praktisk øvelse i å planlegge og gjennomføre revisjon av ledelsessystemer iht. ISO 9001 kvalitetsledelse, ISO 14001 miljøledelse og ISO 45001 arbeidsmiljø  Hva lærer du? Etter kurset skal du: Forstå revisjonsprosessen Kunne anvende revisjonsprinsippene Kunne utvikle, implementere og forbedre revisjonsprogrammet Forstå revisorrollen og revisors oppgaver i alle faser i revisjonen Kunne planlegge revisjoner og velge relevante revisjonsmetoder Kunne lede eller delta i revisjon av ledelsessystemer Forstå hvordan revisjonsresultater kan brukes i virksomhetens forbedringsarbeid Hva får du igjen for kurset? Jobbe mer effektivt i revisjonsaktivitetene og bruke systematikk og hjelpemidler du har fått tilgang til på kurset Kunne avdekke, vurdere og formulere revisjonsfunn, og formidle på en tydelig måte hva virksomheten må forbedre Still bedre forberedt til tredjepartsrevisjoner, slik at virksomheten unngår store avvik og opprettholder sertifikatene Ved å ha trening på alle revisjonsaktivitetene, får du høy tilbakeføringsverdi til den praktiske gjennomføringen i egen virksomhet Skap et faglig nettverk ved å utveksle erfaringer, og bli kjent med de andre deltakerne, som har tilsvarende rolle i sine virksomheter Kurset er en del av det teoretiske grunnlaget for å bli sertifisert Quaility Lead Auditor (Revisjonsleder) Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer     [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Selskapslovgivning krever at styrets skal påse at selskapet - til enhver tid - har en betryggende egenkapital og er rustet for "forsvarlig drift". [+]
Handleplikt og krisehåndtering for styret - *Spesialkurs     * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Kurset tar utgangspunkt i bestemmelsene om styrets ansvar for at: selskapet til enhver tid har en forsvarlig egenkapital og er rustet for forsvarlig drift. Dette er et praktisk kurs.  Det er basert på erfaringer fra mengder av krise og handlepliktsituasjoner med / sammen med kunder og medlemmer, herunder hundrevis av timer med praktisk rådgivning og praktiske prosesser i perioden fra mars 2020 - september 2021 (ifm. koronakrisen).   Hvordan formulerer dere viktige beslutninger?  Det kreves handling, og det kreves formelt riktige beslutninger, tiltak og formaliseringer.  Som vi er opptatt av å formidle på alle styrekurs: formalia, formalia, formalia! Det er ekstremt viktig å ikke kun bare snakke, diskutere og ha meninger.   Kursinnhold: Hvordan er egenkapitalsituasjonen faktisk hos dere i dag? Hva inngår i egenkapital? Hva svekker egenkapitalen, og hvilke faktorer i det siste, eller påregnelige/risikable fremover vil ha direkte effekt på egenkapitalen? Handleplikt - hva er det? Skulle dere allerede ha handlet? Når bør dere handle og hvordan går dere frem? Hva gjøres på hvilke måte? Hvordan formaliserer dere og underbygger at styret har utført betryggende kontroll, iført riktige og viktige tiltak og i praksis oppfylt handleplikten? Hva er krise? Hvilke kriser er dere i nå, og hvilke kriseelementer står foran som dere i styret må forberede dere på? Hvordan formulerer dere viktige beslutninger?    Målgruppe: Styremedlemmer, styreledere, daglige ledere, eiere, grundere og andre med interesse for - eller behov for - å kjenne til kravene til handleplikt, egenkapital og "kvalitetskrav" til selskapet for å kunne drive forsvarlig.   [-]
Les mer
Nettkurs 18 625 kr
Lederskolen, kunsten å lykkes som leder. Nettbasert opplæringsprogram. Tilpasses din virksomhet. Ren e-læring eller som en miks av e-læring og samlinger. [+]
      Gjennom Lederskolen får du kunnskap om viktige emner innen Ledelse og Lederskap Selvledelse Kommunikasjon Teamledelse Stressmestring  Du lærer om hvordan bli en effektiv og dyktig leder og teamleder hvordan skape positivitet og får det beste ut av seg selv og medarbeidere hvordan kommunisere effektivt med medarbeidere hvordan motivere og gi konstruktive tilbakemeldinger hvordan ulike personligheter fungerer sammen hvordan skape trygghet og mestringsevne hos medarbeiderne hvordan forebygge og håndtere stress praktiske verktøy og metoder for bedre ledelse   Lederskolen benytter moderne e-læring for å lære opp fremtidens ledere med riktige holdninger, atferd og kompetanse Opplever du at lederrollen til tider kan være utfordrende?Lederskap er et komplekst sett av holdninger, atferd og kompetanse, som tar tid å utvikle. Lederskap er mer som et håndverk enn et yrke, og krever ferdigheter og atferdsmessige egenskaper som utvikles over tid. Lederskap er et valg, og utvikling er en livslang reise som krever engasjement for å vokse helhetlig – i hodet (viten), hjerte (være) og hender (gjøre), for å sikre suksess.Er du klar for å utvikle deg faglig og personlig?   Lederskolen er et moderne nettbasert opplæringsprogram for utvikling av nye, og erfarne ledere, i alle type organisasjoner. Lederskolen kan tilpasses din virksomhet, og leveres som ren e-læring eller som en miks av e-læring og samlinger.   [-]
Les mer
Nettkurs 3 timer 1 700 kr
Vår verden utvikler seg i en digital retning og stadig flere medarbeidere jobber ikke fysisk sammen på den samme arbeidsplassen. Du som leder må forholde deg til menneske... [+]
VIRTUELL LEDELSE FRA HJEMMEKONTORET (MODUL 1) Å være en tydelig, positiv og inspirerende leder er både krevende og utfordrende, men samtidig stimulerende, lærerikt og motiverende. Det å jobbe med mennesker for å få dem til å vokse og yte er noe som krever fokus, tilstedeværelse og god humankompetanse. Det å se medarbeiderne dine og legge til rette for vekst og gode prestasjoner på en best mulig måte er det viktigste du gjør som leder. Vår verden utvikler seg i en digital retning og stadig flere medarbeidere jobber ikke fysisk sammen på den samme arbeidsplassen. Du som leder må forholde deg til mennesker som jobber sammen med både geografisk, språklig og kulturell avstand, noe som stiller nye krav til lederskapet. Virtuell ledelse eller fjernledelse blir stadig mer aktuelt for stadig flere ledere, noe som betyr at det må bygges ny kompetanse innenfor bruken av ulike digitale verktøy for å kunne henge med i utviklingen. I tillegg må lederskapet tilpasses en digital hverdag, der kravene og forventningene endrer seg fra det tradisjonelle lederskapet ansikt-til-ansikt på den fysiske arbeidsplassen. I disse dager er dette blitt høyaktuelt, og som ledere har vi måttet snu oss rundt og gjøre gode valg for å tilpasse oss den nye hverdagen på en god måte. Som i alt annet handler det om mestring, og dette kurset vil gi deltakerne påfyll som både vil sikre forståelse for egen rolle, og som vil gi økt kunnskap for hva som skal til for å kunne utøve godt virtuelt lederskap. Følgende tema vil dekkes i dette kurset: Inspirasjonsledelse Hvordan stå frem som en positiv rollemodell og inspirere dine medarbeidere til å bli og være topp motiverte? Situasjonsbestemt ledelse Hvordan sikre at du best matcher din lederstil med den situasjonen du til enhver tid står i? Delegering og ansvarliggjøring Hvordan delegere viktige oppgaver på en slik måte at medarbeiderne føler ekte eierskap og tar 100 % ansvar? Effektiv teamledelse Forstå hva som er viktig når det gjelder å få teamet og dets medlemmer til å jobbe sammen på best mulig måte. Prestasjonsledelse Hvordan bruke tiden mest mulig effektivt for å sikre at hver medarbeider til enhver tid er i stand til å prestere best mulig. Dette kurset er Modul 1 i kursrekken i Virtuell ledelse, men kan også bestilles alene som et enkeltstående kurs.  [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 90 minutter 3 990 kr
Praktisk kurs for deg som skal inn i styreverv, eller som vi lære om modeller for å tiltrekke seg, beholde og belønne dyktige styrerressurser. [+]
Styrehonorar - forventningsavklaring, honorarmodeller og avtale  - *Spesialkurs     * Ca. 1,5 time kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Formålet med kurset:  Dette praktiske spesialkurset er for deg som skal inn i styreverv. eller som eier/-e vurderer hvilke modeller man skal velge for å tiltrekke seg, beholde og belønne dyktige styrerressurser. På dette kurset får du vite mer om konkrete modeller, honorarstørrelser, incentiver etc som legges til grunn for å honorere styrene rundt omkring i norske og utenlandske virksomheter. Kurset tar også for seg forventningsavklaringer og honorering i ulike former for verv, herunder også i verv som medlem av: valgkomite / valgstyre, kontrollkomite, prosjektstyre, rådgivende styrefora etc.  Kurset inkluderer eksempler på ulike styrevervsavtaler, forventningsavklaringsskjematikk, verktøy / sjekklister ved evaluering og rekruttering av styremedlemmer   Kursinnhold: Generelle betraktninger om honorering av styret  NUES sine anbefalinger om styrehonorering Ulike verv - ulik honorering  Ansatt valgte styremedlemmer - rolleavklaringer og honorering.  Styrekonsulentrolle kontra Styrevervsrolle Rolleavklaringer / Forventningsavklaringer for eiervalgte styremedlemmer i ulike verv  Forskjeller: Styreleder, Nestleder, Styremedlem, Observatør, Varamedlem, Medlem av valgkomite / Valgstyre mm Styrevervsavtalen i praksis - hva skal den inneholde og hvorfor? Incentivmodeller - Aksjeprogram - Opsjoner - Andre Rettigheter   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Spesialkurs for deg som er styremedlem i interkommunalt selskap. Interkommunale selskap (IKS) har minst to kommuner eller fylkeskommuner som deltakere/eiere. [+]
Styremedlem i interkommunalt selskap  - *Spesialkurs     * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Spesialkurs for deg som er styremedlem i interkommunalt selskap Interkommunale selskap (IKS) har minst to kommuner eller fylkeskommuner som deltakere/eiere. Ofte har IKS svært mange deltakende kommuner. Eierstyring skjer gjennom representantskapet. Formålet med IKS er ofte å utføre kommunale tjenester som for eksempel renovasjon, vann og avløp, brann- og redningstjenester. Kommunene blir derfor både eiere og kjøpere av tjenester fra selskapet. IKS har ofte stor oppmerksomhet fra folkevalgte og innbyggerne i eierkommunene.     Styret i et interkommunalt selskap må ivareta denne situasjonen. Dette kurset retter særlig oppmerksomhet på styrearbeidet i IKS, selskapets forhold til eierne og selskapets samfunnsoppdrag. Kurset henviser til og belyser bestemmelser i Lov om interkommunale selskap.   Kursinnhold: Interkommunalt selskap – juridiske forhold Kommunene som eiere og kjøpere av tjenester fra selskapet Samhandling mellom eierne, styret og daglig leder Samfunnsoppdraget  Foretakets samhandling med kommuneorganisasjonen Innføring i din rolle i styret   Praktisk styrearbeid Kontroll med kommunalt eide selskap   Du vil få praktiske råd om styrearbeidet. Vi bruker eksempler og erfaringer fra de bransjer hvor deltakerne er styremedlemmer. Vi legger opp til dialog og diskusjoner blant deltakerne underveis. I tillegg vil du få være med på gruppeoppgave som en praktisk opplæring i styrearbeid.     Målgruppe: Styremedlemmer, ansattvalgte styremedlemmer, varamedlemmer og observatører i eller på vei inn i interkommunale foretak, samt for medlemmer av valgstyrer / valgkomiteer i interkommunale foretak.    [-]
Les mer
Oslo Bergen 3 dager 20 900 kr
27 May
27 May
17 Jun
ISO 27005 Risk Manager Course [+]
ISO 27005 Risk Manager Course [-]
Les mer
Styrenettverksgrupper - For kontinuerlig kompetanseutvikling og nettverksbygging på en fortrolig arena [+]
Uforpliktet tilbud om deltakelse i Styrenettverksgrupper   For kontinuerlig kompetanseutvikling og nettverksbygging på en fortrolig arena Styresenteret (tidligere iStyrelsen) har gjennom en rekke år fasilitert fortrolige styrenettverksgrupper som en arena for praktisk læring og nettverksbygging innen eierstyring og selskapsledelse med særlig fokus på verdiskapende styrearbeid. Målgruppen er styreledere/ -medlemmer og andre i stilling med relasjon til selskapsstyring, herunder eiere, daglig ledere, valgkomité-medlemmer, advokater, revisorer og styresekretærer.   Hensikt med deltakelse i styrenettverksgrupper KONTINUERLIG UTVIKLING Ved å delta vil deltakerne: 1. Lære av hverandres erfaringer 2. Presentere egne problemstillinger for diskusjon 3. Diskutere aktuelle tema av felles interesse   FORTROLIG ARENA Temaene som diskuteres er praktiske problemstillinger hos deltakerne, og kan være av fortrolig art. Dermed forutsettes fortrolighet, som sikres gjennom signering av deltakeravtale med klausul om konfidensialitet.   MANGFOLD AV KOMPETANSE BLANT DELTAKERNE Best utbytte oppnås ved mangfold blant deltakerne, som eiere, styreledere/-medlemmer, daglig ledere, medlemmer i valgkomiteer, revisorer og advokater, samt andre med aktiv relasjon til eierstyring og selskapsledelse.   NETTVERKSBYGGING Nettverksbygging er et viktig element for å lykkes med verdiskapende styre- og ledelsesarbeid. Deltakelse i Styreforeningens styrenettverksgrupper bidrar til å utvide deltakernes profesjonelle nettverk.   Erfarne prosessveiledere Erfaring over flere år med styrenettverksgrupper har vist at kompetanseutvikling og nettverksbygging forutsettes og styrkes av erfarne prosessveiledere som selv har bred erfaring fra styrerommet og drevet selskapsutvikling som konsernsjef, styreleder, rådgiver og eier. I Styreforeningens styrenettverksgrupper møter du styrekonsulenter som Bjarne Aamodt, Jan Christian Bernhardt, Ingvild Myhre m.fl, alle med lang erfaring fra bedriftsledelse og styreledelse, nasjonalt og internasjonalt. I tillegg til kompetanseutbytte ved læring av hverandre i gruppene, vil prosessveileder planlegge møtene rundt viktige tema som springer ut fra ønsker fra deltakerne, fra forskningsverden, eller fra regulatoriske myndigheter, som vil være viktige for virksomhetsstyring og nettverksbygging fremover.   Opplegg og vilkår for deltakere Møtestruktur Møtestrukturen gjennom året består av: Formøte for nye deltakere Ordinære møter, - ett møte per kvartal Fellesmøte for alle deltakerne i alle styrenettverksgruppene   Det er normalt lagt opp til 4 ordinære møter á 4 timer per år, etter arbeidstid kl. 17 – 21, med bevertning ved møtets start. Imidlertid ønsker enkelte grupper visse tilpasninger av møtetiden.  Møtene er av typen «workshops» hvor det normalt vil være 2 – 4 styrerelaterte tema per møte. Innledninger gis delvis av deltakerne selv og delvis av prosessveileder, men kan også gis av spesielt inviterte.   Bindingstid for deltakere En bindes for et år om gangen. De fleste medlemmene deltar imidlertid i flere år. Før starten av hvert år gis en skriftlig beskjed om at en kan melde seg av innen fristen.   Eksempler på temaer Temaene er av praktisk interesse, og hovedsakelig dreier seg om temaer/problemstillinger som deltakerne har erfaringer med eller er midt oppe i. Men det er også aktuelle temaer fra forskningsverden, eller fra regulatoriske myndigheter, som vil være viktige for virksomhetsstyring og nettverksbygging fremover, og som deltakerne vil ha stor nytte av i sine egne verv.   Som eksempler på tema kan nevnes: Roller: Eiere-styret-daglig leder. Interaksjonen mellom disse. Styreleders mandat og rolle - Oppgaver vis av vis bedriftens eiere, styrets medlemmer, daglig leder, agenda, m.m. Premissene for et velfungerende styre. Hvordan sørge for at styret blir et kollegium som virker som et godt team? Hvordan håndteres en dårlig fungerende styreleder av de andre styremedlemmene? Styrets underutvalg - type revisjonsutvalg, kontrollutvalg, kompensasjonsutvalg, etc. Styrets rolle og ansvar for risikostyring i turbulente tider. Nytt styre i liten, eksisterende bedrift. Hva er minimumskrav? Hvilke typer kompetanse/erfaring bør et styrekollegium inneha for å være «komplett» og for å kunne være relevante og effektive i utviklingen av selskapet? Revisor – Styret; – Kjøper man seg trygghet? Ansvar og oppgaver for et morselskapsstyre i forhold til styret og ledelsen i et hel- eller deleid selskap, herunder ivaretakelse av forretningsetikk. Hva gir digitalisering av muligheter for en virksomhet, og hvordan ivaretar styret sin rolle for å bidra til utnyttelse av dette i virksomheten? Hvordan håndtere at daglig leder ikke fungerer tilfredsstillende? Digitalisering av styrearbeidet.   Fortrolighet Alle deltakere i styrenettverksgruppene signerer en deltakeravtale, med bl.a. en paragraf om konfidensialitet, med følgende tekst: "All fortrolig eller konfidensiell informasjon som Partene får delaktighet i gjennom møtene i gruppen, skal holdes konfidensiell overfor 3dje part. Dette gjelder så lenge informasjonen ikke er allment kjent eller allment tilgjengelig på annen måte."   Hvem er de andre deltakerne i en gruppe? Ved forespørsel om tilbud på deltakelse i en styrenettverksgruppe får kandidaten vite hvem de andre deltakerne i gruppen er. Dette er for mange viktig for å kunne vurdere om det er en gruppe-sammensetning som synes attraktiv. Her tas da hensyn til å ha mest mulig mangfold av kompetanser og profesjoner, samt at det skal unngås interessekonflikter i gruppen, f.eks. konkurrenter, eller kunde/leverandør-forhold. Interessekonflikter skal unngås, da det ville hemme åpenhet om problemstillingene som diskuteres.   Er det mulig å ta kontakt med referansepersoner (nåværende eller tidligere deltakere)? Det vil være mange nåværende eller tidligere deltakere som gjerne kan formidle sine erfaringer. Så ta uforpliktende kontakt så gir vi deg referansepersoner.   Deltakeravgift  Årlig deltakeravgift:  NOK 23 000 ekskl. MVA for medlemmer i Styreforeningen  NOK 25 000 ekskl. MVA for ikke-medlemmer i Styreforeningen   Dersom deltaker starter opp senere på året, og dermed ikke kan delta på 4 ordinære møter, vil deltakeravgiften bli forholdsmessig redusert til antall møter som gjenstår.   Medlemskap i Styreforeningen Styreforeningen tilbyr medlemskap som innbefatter en rekke fordeler, se Styreforeningens nettsider. Som ny deltaker i en styrenettverksgruppe i regi av Styreforeningen, vil du (dersom du ikke er medlem i Styreforeningen fra før) automatisk få gratis prøvemedlemskap i Styreforeningen for 6 måneder fra påmelding. Etter utløpet av prøveperioden vil deltaker få tilsendt faktura/tilbud om videre medlemskap i Styreforeningen i hht. den til enhver tid gjeldende prisen for medlemskapet. Imidlertid vil da dette gjøre at deltakeravgiften for fortsatt deltakelse i styrenettverksgruppen får en rabatt i hht. gjeldende rabatter for medlemsfordeler. Hvis en ikke ønsker å fortsette medlemskapet i Styreforeningen, kan en enkelt avslutte dette med umiddelbar virkning.   [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Kurs i avstandsledelse med Vigdis Austrheim. Dette kurset gir deg faglig påfyll om hvordan du lykkes med avstandsledelse. [+]
Dette kurset gir deg faglig påfyll og en struktur som løser utfordringer i forbindelse med å få med deg medarbeidere eller “stakeholders” som ikke sitter der du er, samt inspirere på avstand og følge opp. Når du er ferdig med kurset, kommer skuldrene dine til å senke seg i visshet om at du har blitt forstått, og at du oppfattes som tilgjengelig, mer tydelig og inspirerende som leder.   Leksjoner Introduksjon Sikre forståelse av felles mål og strategi Hvordan sette tydelige forventninger? Definer viktige begrep Hvordan følge opp mål? Bevisst i lederrollen som avstandsleder Inspirerende lederadferd Hvordan skape engasjement og eierskap på avstand? Engasjerende møter Hvordan bygge team når dere sitter på ulike lokasjoner? Hvordan forsterke tilhørighet? Endringsvillig og tilpasningsdyktig kultur Hvordan informere? God kommunikasjon på avstand Ulike informasjonskanaler og digitale verktøy Hvordan kan du se den enkelte til tross for avstand? Hvordan gi tilbakemeldinger? Hvordan gi anerkjennelse? Oppsummering [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
30 Apr
Kurset «KPI – Nøkkelindikatorer for virksomheten» har blitt avholdt i en årrekke og avholdes jevnlig rundt omkring i hele landet. [+]
KPI - nøkkelindikatorer for virksomheten - *Spesialkurs     * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Dette er et viktig kurs for styremedlemmer og daglig ledere som vil lære hvor virkningsfulle KPI-er kan være for å styre organisasjonen i rett retning, samt mot ledere innenfor andre funksjoner hvor målinger av KPI-er er, eller burde være, en naturlig del av en effektiv hverdag.   Kurset skal gi en god forståelse av hva KPI-er er, og hvordan disse kan brukes som et effektivt verktøy i arbeidet med å oppnå overordnede strategiske mål. Ved riktig metodebruk gir måling av KPI-er økt motivasjon blant medarbeidere og betydelig og verdifull innsikt i egne prosesser, samtidig som det enkelt å kontrollere om en er på rett vei eller ei. Et praktisk kurs med eksempler og oppgaver.   Kursinnhold:    KPI – forankring i styret – Aksjeloven § 6-12 Definisjoner og forklaringer Historiske forankringer KPI-er knyttet opp mot strategier og mål KPI-er må forstås i en sammenheng Eksempler på sammenheng mellom strategi og KPI-er Kategorisering av KPI-er langs flere dimensjoner. «SMART(ER)»-metoden Hvorfor bruke KPI-er? Vanlige feil og farer ved bruk KPI på forskjellige fagområder   Kurset er rettet mot styremedlemmer og daglig ledere som vil lære hvor virkningsfulle KPI-er kan være for å styre organisasjonen i rett retning, samt mot ledere innenfor andre funksjoner hvor målinger av KPI-er er, eller burde være, en naturlig del av en effektiv hverdag.   [-]
Les mer