Ledelse og strategi
Rogaland
Du har valgt: Randaberg
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff ( i Randaberg ) i Ledelse og strategi
 

Webinar + nettkurs 20 timer 42 900 kr
Med Lean Black Belt kan du igangsette og lede lean-implementeringen i din organisasjon. Du forstår og kan anvende lean filosofi, lean ledelse og lean verktøy. [+]
  I våre sertifiseringskurs vil du få kunnskap og ferdigheter innenfor en helhetlig og systematisk – Kaizen™ / Lean endringsmodell: KAIZEN™ FORRETNINGSSYSTEM Forstå sammenhengen mellom nøkkelfaktorer som er avgjørende for en virksomhets suksess, og hvorfor ledende Lean selskap leverer mer verdi til sine kunder enn konkurrentene og dermed sikrer en strategisk fordel i markedet: Vekst – Hvordan sikre tosifret vekst år etter år Kvalitet/kostnad/leveranse – Hvordan sikre høyere kvalitet og bedre flyt i verdiskapningen Motivasjon – Hvordan bygge en forbedringskultur   KAIZEN™ ENDRINGSMODELL – Internasjonal Lean Best Practice STRAT KAIZEN™ – Hvordan iverksette og lede en Lean-strategi i din virksomhet VALUE STREAM KAIZEN™– Lær hvordan de beste virksomhetene jobber med strategisk forbedring som gir store, finansielle effekter DAILY KAIZEN™– Best practice for daglig, teambasert forbedring LEDERES KAIZEN™- Leders rolle i Lean satsningen. Hva må ledere gjøre for å lykkes? 3 timers individuell oppfølging av hver deltaker ifm kurset   LÆR AV DE BESTE! Gjesteforedrag av internasjonale Lean storheter (Bob Emiliani og Art Byrne) samt eksperter på KAIZEN™ metodikken   SPESIALANVENDELSER AV LEAN Lean Project – Hvordan redusere ledetid og kostnader ved å anvende Lean prinsippene i prosjekter Lean Innovasjon – Hvordan utvikle produkter & tjenester for framtidens brukere Digitale Lean-verktøy – Hvordan benytte digitale hjelpemidler i den «nye normalen» Lean Robotics og Digitalisering – Målrettet bruk av robotisering for smidigere prosesser   Kaizen Education Management System (KEMS): Kaizen Institute har utviklet en  profesjonell e-læringsplattform som gir deg som deltaker en enkel tilgang til presentasjoner, videoer og øvelser.   KUNDETILFREDSHET: «Kaizen™ Lean Black Belt virtuelt var klart å foretrekke sammenlignet med tradisjonelle klasseromskurs både mtp kvalitet og kostnader.» Deltaker-gruppering fra større norsk offentlig virksomhet. Som sertifisert KAIZEN™ Lean Black Belt er du kvalifisert til å lede Lean-arbeidet på din arbeidsplass uansett bransje eller nivå i organisasjonen. Da Kaizen må være ledelsesdrevet oppfordrer vi sterkt ledere til å ta denne sertifiseringen for å kunne ivareta sin rolle som forbedringskatalysator i sin virksomhet på en god måte. Integrert i kursopplegget, får hver enkelt kursdeltaker 3t individuell oppfølging!   Kaizen Institute Consulting Group (KICG) ble grunnlagt i 1985 av Masaaki Imai, forfatteren av bestselgeren «Gemba Kaizen». Imai jobbet tett sammen med Taiichi Ohno, grunnleggeren av Toyota Production System (Lean’s «far») over en lengre periode. KICG har hatt en voldsom vekst og er tilstede i over 60 land. En rekke ledende internasjonale konsern som BMW, Shell, Amazon, Volkswagen, Siemens, Coca Cola, Zara og Toyota har hatt stor suksess med Kaizen.   Vår tilnærming til Lean/KAIZEN™ er helhetlig og strategisk, og vår misjon er å spre Kaizen - kontinuerlig forbedring - verden over.   I Kaizen Institute gjør vi dette bl.a. gjennom vår unike KAIZEN™ Lean Black Belt sertifisering. Vi tilbyr vår kunnskap og innsikt i strategi og metoder som verdens mest fremgangsrike selskaper bruker - til å skaffe seg et strategisk fortrinn og for å levere mer verdi til sine kunder over tid, slik at de vinner i markedet.     What do you want to do ? New mailCopy     What do you want to do ? New mailCopy     What do you want to do ? New mailCopy     What do you want to do ? New mailCopy     What do you want to do ? New mailCopy   [-]
Les mer
Nettstudie 12 måneder 42 500 kr
Arbeidsleder logistikk er et studium som fokuserer på logistikk og arbeidsledelse fra et helhetlig og praktisk perspektiv. [+]
Logistikkfagskolen er en nettbasert fagskoleutdanning som gir deg kunnskap om logistikk innen fagområdene innkjøp, sirkulærøkonomi, bærekraftig utvikling, avfallshåndtering og digitalkompetanse, samt praktisk erfaring med relevante styringsverktøy som Tripletex.   Hovedmål med denne fagskoleutdanningen er å utdanne logistikkarbeidere for lager og terminal. Dette gir deg, som er logistikk- eller lagermedarbeider, nødvendig kunnskap og kompetanse for å utføre eget arbeid på en profesjonell måte. Du lærer hvordan du kan samarbeide godt, veilede og lede andre slik at virksomhetens resultater og målsetninger oppnås på best mulig måte.   Utdanningen er utviklet med tanke på at du skal kunne kombinere arbeid og studier. Stoffet er spesielt vinklet ut fra praktiske arbeidsoppgaver, og øvingsoppgavene er lagt opp slik at du skal kunne bruke eksempler fra egen arbeidssituasjon og på den måten få en bedre forståelse for stoffet og øke ditt kompetansenivå. Studiet er NOKUT-godkjent som fagskoleutdanning med 30 fagskolepoeng og gir en solid kompetanse i drift av lager og terminaler.   [-]
Les mer
8 dager 39 900 kr
Detter er hva lederutviklingsprogram med bruk av DISC vil handle om. "Å lede seg selv" - "Å lede andre" - "Å lede teamet" -" Å tilpasse seg jobbrollen" [+]
Ledelse handler i stor grad om å få egne medarbeidere til å lykkes gjennom å tilrettelegge og tilpasse oppgaver og ansvar, motivasjon og kommunikasjon på en best mulig måte til den enkelte. Dette krever en høy grad av forståelse og kunnskap om både egen og andres atferd. Grunnleggende vil være at; "Jeg forstår, aksepterer og respekterer meg selv - Jeg forstår, aksepterer og respekterer andre"!   DISC i ledelse handler om å utvikle ledernes sosiale og relasjonelle ferdigheter ved :   Å bevisstgjøre den enkelte leder på sine egne styrker og begrensninger/ utviklingsområder og det å lede seg selv. Å se disse egenskapene i forhold til sin egen lederrolle og de utfordringer som ligger i å lede andre som ofte kan være veldig forskjellig fra en selv. Hvordan du med denne kunnskapen mest effektivt kan lede teamet. Hvordan man best kan selge inn og få aksept på sitt budskap hos mennesker med forskjellig atferdsstil.   For å kunne arbeide med bevisstgjøring og utvikling av menneskers relasjonelle ferdigheter, er organisasjonen avhengig av å velge seg et begrepsapparat og verktøy som er enkelt å bruke, lett å forstå og effektivt å kommunisere gjennom.   DISC som modell og begrepsapparat har alle disse egenskapene i seg og er med på å forklare årsaken til DISC-modellens store suksess og utbredelse. DISC er i dag verdens mest kjente og brukte begrepsapparat for å forstå og utvikle de sosiale og relasjonelle ferdighetene hos enkeltmennesker.   Dette er også årsaken til at vi har valgt å bruke DISC-modellen i denne utviklingsprosessen. DISC i ledelse legger vekt på en grundig innføring i DISC som modell og felles begrepsapparat med fokus på praktisk bruk i egenutvikling, medarbeiderutvikling, ledelse/coaching, salg og teamutvikling.   [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 1 dag 34 500 kr
Hvordan kan kommunen møte krav fra ansatte, innbyggere og næringsliv til enda bedre løsninger for byggesak/søknad? [+]
Hvordan kan kommunen møte krav fra ansatte, innbyggere og næringsliv til enda bedre løsninger for byggesak/søknad? I denne workshopen kartlegger vi utfordringer og muligheter i din kommune for å effektivisere byggesøknadprosessen. Innholdet tilpasses den enkelte kommune. Det fokuseres på å samle forslag til tiltak i en oversikt som senere kan danne grunnlag for en handlingsplan for digitaliseringsarbeidet i kommune. Workshopen består av tre deler: Målbilde og nasjonale prosjekter på byggesak med fokus på datakvalitet Workshop – utfordringer og løsningsforslag digital byggesaksbehandling Oppsummering/tiltaksforslag   Mulig innhold av presentasjon (avklares med deltakerne på forhånd): Nasjonale prosjekter og standarder på området vil bidra til effektivisering og bedre dataflyt innen området byggesak/byggesøknad. Gjennomgang av KS/DIBK sine prosjekter, fellesløsninger og standarder på området. Datakvalitet på arealplan – hvorfor er dette viktig og gjennomgang av ulike problemstillinger. Muligheter og utfordringer med «det offentlige kartgrunnlaget» Muligheter med ny standard for «digitale georefererte planbestemmelser». Muligheter rundt å automatisere leveranser av ulike produkter. Muligheter for å standardisere leveranse av grunnlagsdata til en byggesøker.  I workshop-delen jobbes det etter «problem/løsning» metode med ulike problemer. Deltakerne er selv aktive med å prioritere hvilke temaer som fokuseres på.    Workshopspørsmål (kan tilpasses): Hva er de største utfordringene for digitalisering av byggesaksprosessen?  Hvorfor har søknadene mangler?  Hvis du kunne løst et problem, hvilken ville du valgt ut?  Hvilket løsningsforslag synes du er fornuftig?  Plan er vanskelig å tolke for saksbehandler og innbygger  Bedre samhandling på tvers i kommunen i forbindelse med byggesak  Hva er ambisjonen for digitalisering av byggesak og hva skal til for å nå disse målene?  Få oversikt over nasjonale føringer på området og hvordan disse kan utnyttes mot vår organisasjon. Få oversikt over hvordan vi kan digitalisere dette området. Hvilke rutiner bør vi legge opp til? Erverve kunnskap som gjør oss mindre sårbar. Hvordan automatisere og forenkle. Få bedre overblikk over aktuelle samarbeidsarenaer, jobbe på tvers.   Hva vil du oppnå? Program og arbeidsform på kurset  Norkart har utarbeidet workshop som består av interaktive foredrag og praktiske gruppeøvelser som beskrevet over.     Læringspunkter  Hvor ligger største utfordringer med digitalisering av byggesaksbehandling Hvordan kan vi løse største utfordringer med konkrete tiltak Hva er beste prioritering av prosjekter/tiltak med hensyn til lett realiserbare gevinster Hvordan kan digitalisering bidra til for bedre tjenester mot innbygger og mer effektiv saksbehandling [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 1 dag 34 500 kr
Hva er de største utfordringene for å lykkes med digital omstilling i teknisk sektor? Digitalisering handler 20% om teknologi og 80% om organisasjonsutvikling. [+]
Hva er de største utfordringene for å lykkes med digital omstilling i teknisk sektor?  For det første er det viktig å se helheten i digital transformasjon, det handler ikke bare om teknologi. De store gevinstene vil oppstå i skjæringspunktet mellom mennesker, organisasjon og teknologi. – Ikke hver for seg. Digitalisering handler 20% om teknologi og 80% om organisasjonsutvikling.   Workshopen består av tre deler: Kartlegging av utfordringer på teknisk i kommunene (løsningsorientert gruppearbeid) Løsningsforslag som danner grunnlag for «prosjektoversikt» med antatte gevinster og prioritering (drøfting i grupper) Hvilke prosjekter kan gi god gevinst for innbyggere? (utarbeiding av handlingsplan) og nasjonale prosjekter på byggesak med fokus på datakvalitet   1. Kartlegg nå-situasjonen Å definere «hvor vi står i dag» gjør at vi bedre forstår både utfordringsbildet og mulighetsrommet. Videre kan kartleggingen bidra til dialog, felles forståelse av dagens situasjon og forankring av behovet for endring. Føringer i kommuneplan, budsjetter og strategier vil danne grunnlag for hvordan digitalisering igangsettes og er viktig å kartlegge. En kartlegging kan ellers bestå av: Hvilke fortrinn og utfordringer har vi knyttet til kompetanse? Hva er vår «digitale grunnmur» (registre og kvalitet på disse)? Hvordan skal vi skaffe tid og ressurser til å gjennomføre nødvendige endringer? Hvilke tjenester/prosesser kan forbedres og hvordan? Er det aktuelt å samarbeide med andre (nabokommuner/leverandører osv.)?   D – prosjekter som ikke igangsettes C – prosjekter «på vent» B – Prosjekter med klart definerte gevinster A – Prosjekter med klart definerte gevinster som kan igangsettes straks   Dette er i praksis «prosjekttrakta» – en oversikt over alle aktuelle prosjekter med antatt gevinst og grunnlag for prioriteringer.   2.-3. Gevinstrealisering, plukke ut prosjekter Gevinstrealisering handler om å jobbe frem prioriterte, gjennomførbare tiltak som sikrer realiserbar gevinst. Uansett ambisjonsnivå kan det være lurt å starte enkelt og smart: Hva har andre gjort og hvor antar vi at de største gevinstene kan realiseres? Utfører vi arbeid som kan automatiseres? Kan vi bruke fellesløsninger og/eller hyllevare der det finnes for å sikre gevinster? Resultat er en handlingsplan for prosjektene med størst gevinst-potensial. Workshop-delen jobbes etter «problem/løsning» metode med ulike problemer som i neste steg ble forsøkt løst. Deltakerne er selv aktive med å prioritere hvilke temaer som fokuseres på.   Hva vil du oppnå? Motivere deltakere til å bidra aktiv i en digital omstilling, samt skape en forståelse av hva det innebærer. Jobbe frem prioriterte, gjennomførbare tiltak som sikrer realiserbar gevinst. Bidra til å bryte ned siloer mellom fag og avdelinger som er avhengig av å samarbeide for å forbedre en tjeneste. Bruke metoder som involverer deltakere demokratisk, og som kommunen selv enkelt kan ta i bruk selv videre i prosessen. Bidra med ledelse som fag – i en omstillingsfase er det spesielt viktig med gode ledelsesverktøy. Praktisk tilnærming til både metoder og krav til resultat – vi tør å gjøre det enkelt.   Program og arbeidsform på kurset Norkart har utarbeidet workshopen som består av interaktive foredrag og praktiske gruppeøvelser.   Læringspunkter Hvor ligger største utfordringer med digitalisering av byggesaksbehandling Hvordan kan vi løse største utfordringer med konkrete tiltak Hva er beste prioritering av prosjekter/tiltak med hensyn til lett realiserbare gevinster Hvordan kan digitalisering bidra til for bedre tjenester mot innbygger og mer effektiv saksbehandling   [-]
Les mer
Nettstudie 12 måneder 33 000 kr
Dette er en praktisk rettet utdanning som kvalifiserer deg til å bli leder med personalansvar eller mellomleder innen både privat og offentlig sektor. [+]
Dette er en praktisk rettet utdanning som kvalifiserer deg til å bli leder med personalansvar eller mellomleder innen både privat og offentlig sektor.    Gjennom Arbeidslederskolen lærer du om lederens rolle og ansvarsområder, former for lederskap, personaladministrasjon og organisasjonsutvikling. Utdanningen gir deg også kunnskap om hvordan psykologiske og sosiale faktorer påvirker kommunikasjon mellom medarbeidere og ledere.    Arbeidslederskolen baserer seg på praktiske og relevante situasjoner fra arbeidslivet og gir deg den kompetansen du trenger for å mestre kravene som settes til en moderne leder. Et grunnleggende kurs i økonomi og regnskapsforståelse inngår som en viktig del av studium.   [-]
Les mer
Nettstudie 12 måneder 30 000 kr
Servicelederskolen passer både for deg som ønsker deg inn i en stilling som leder, og for deg som trenger å oppdatere og formalisere din kompetanse. [+]
Denne utdanningen gir deg kunnskaper og ferdigheter som gjør deg i stand til å opptre tryggere og med mer slagkraft som leder i en servicebedrift.   Studiet gir deg kunnskaper og holdninger som gjør deg i stand til å opptre tryggere, smidigere og mer effektivt som leder i en servicebedrift. Studiet gir en praktisk kompetanse som du raskt kan dra nytte av i egen arbeidssituasjon. Øk dine kunnskaper om kommunikasjon, serviceledelse. personalledelse og økonomi. Det gis en bred innføring i ulike syn på ledelse og de hovedoppgaver som inngår i profesjonell serviceledelse samt ulike organisasjonsformer og hvordan disse påvirker organisasjonens funksjon.   Servicelederskolen passer både for deg som ønsker deg inn i en stilling som leder, og for deg som trenger å oppdatere og formalisere din kompetanse.   [-]
Les mer
Lørenskog 4 dager 27 500 kr
20 Jan
Kurset er for ledere og fagpersoner som er sentrale med å forbedre organisasjonens ytelse. [+]
Lean Six Sigma Black Belt kurs.  Du lærer å bruke DMAIC til å løse komplekse problemer og lede prosjekter med tverrfaglige team. Du lærer å bruke dataanalyse og visualisering til prosessforbedring og produktutvikling. Kurset er 4 dager klasserom. Læringsmål: Bruke DMAIC metoden til å løse komplekse problemer, og lede større forbedringsprosjekter som involverer flere avdelinger. Bruke dataanalyse og visualisering til prosessforbedring og produktutvikling. Ta faktabaserte beslutninger basert på statistikk og dataanalyser. Styrke dine lederegenskaper for å være en pådriver i bedriftens forbedringsarbeid. Utvikle ferdigheter for å lykkes med endring. Coache Green Belt og deltagere i prosjektteam.   Målgruppe: Kurset passer for deg som leder forbedringsprogram, har operasjonelt ansvar eller kvalitetsansvar, jobber med prosess- og produktutvikling, leder komplekse forbedringsprosjekt som involverer flere avdelinger, og andre som er opptatt av å ivareta helheten i forbedringsarbeid. Kursinnhold: Kurset følger DMAIC strukturen: Define: Identifisere og definere prosess- eller produktrelaterte problemer som skal forbedres. Sette spesifikke, målbare mål for forbedring. Measure: Samle inn og analysere data for å forstå nå-situasjonen (bruk av deskriptiv statistikk, histogram & kontrolldiagram). Vurdere prosessytelse med kapabilitetsanalyse og bestemme hvordan ytelsen kan forbedres. Bruke kontrolldiagram til variasjonsanalyse for å forstå og tallfeste kilder til variasjon. Evaluere målesystem for å sikre gode målinger (reproduserbarhet, repeterbarhet, stabilitet, følsomhet og kapabilitet). Analyze: Bevise rotårsaker med grafiske analyser: Pareto Box plot Scatter plot Korrelasjon og regresjon Hypotesetesting Improve: Bruke Design of Experiments (DOE) for å identifisere optimale prosessinnstillinger. Bruke DOE i produktutvikling. Implementere forbedringer. Control: Opprettholde forbedringer ved hjelp av kontrolldiagrammer og kontinuerlig overvåking. Implementere kontrollplaner for å sikre at forbedringer blir varige. Verktøy & metoder: Brainwriting Voice of the Customer (VOC) Kravtre Definere KPI'er (viktige måltall) «Operational definition» Strategisk målstyring Process Walk / "Gå dit det skjer" Problembeskrivelse Spesifikke mål Prosjektutvelgelse Project Charter Kommunikasjonsplan Kontekstdiagram Overordnet prosesskart (SIPOC) Prosessvariabel kartlegging Verdistrømsanalyse Dataanalyse Beskrivende statistikk Histogram Normalfordelingen og andre fordelinger Paretodiagram Boxplot SPC & Kontrolldiagrammer Kapabilitetsanalyse Variasjonsanalyse Målesystemevaluering Scatterplot, korrelasjon og regresjon Design of Experiments (DOE) Hypotesetesting Prioriteringsmatrise Noen av metodene og verktøyene beskrives på introduksjonsnivå, mens andre gjennomgås grundig.   Kursholder: Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 19 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.       Tilbakemeldinger: "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Kursbevis og sertifisering: Kursbevis: For å få kursbevis må du ha deltatt p&aring minst 3 av 4 kursdager. Sertifisering: For å bli sertifisert Black Belt kreves det deltakelse i tråd med kravene til kursbevis, godkjent gjennomført Green Belt-kurs samt godkjent gjennomføring av et Six Sigma forbedringsprosjekt innen 12 måneder etter kurs slutt. Prosjektet ansees som godkjent dersom prosjekteier har godkjent prosjektet og Lean Tech har godkjent tilnærmingen, verktøybruk og dokumentasjonen. For å få best mulig utbytte av kurset anbefaler vi at du gjennomfører et forbedringsprosjekt.  [-]
Les mer
Lørenskog 4 dager 27 500 kr
04 Nov
Du lærer å lede vellykkede forbedringsprosjekter ved å bruke Six Sigmas DMAIC metode. [+]
Lean Six Sigma Green Belt kurs. Grønt belte kurset lærer deg å lede vellykkede forbedringsprosjekter ved å bruke Six Sigmas DMAIC metode. Kurset går over 4 dager hvor du lærer å bruke DMAIC (Define, Measure, Analyze, Improve & Control) prosjektmetode via praktiske øvelser.  Målgruppe: Kurset er for deg som: Ønsker å forbedre den operative ytelsen. Har behov for å gjennomføre målrettede forbedringsprosjekter. Prosjektledere for forbedringsprosjekter. Prosjektdeltakere i forbedringsprosjekter. Personer som jobber med forbedringsarbeid, kvalitet, miljø og bærekraft.   Læringsmål Du lærer å gjennomføre vellykkede forbedringsprosjekt: Identifisere muligheter og velge riktig prosjekt. Definere og forstå problemet som skal løses. Forstå nåsituasjon gjennom måling og prosesskartlegging. Analysere prosessen og bevise rotårsaker. Forbedre prosessen ved å få frem mulige løsninger, evaluere dem, innføre de beste, og verifisere at de fungerer. Oppnå varige resultat med god kontroll på ny prosess.   Viktige tema: Kurset lærer deg metoder og verktøy for vellykket gjennomføring av forbedringsprosjekter med DMAIC. Roller og ansvar i forbedringsprosjekter Hvordan definere og avgrense forbedringsprosjekter? Hvordan lage en god problembeskrivelse og sette riktig fokus? Hvordan gjøre problemet målbart og sette målbare mål? Hvordan beskrive prosjektgevinstene? Hvordan sikre best mulig kommunikasjon med prosjektets interessenter? Hvordan visualisere årsakssammenhenger? Hvordan benytte data og prosesskart til å forstå årsakssammenhenger? Hvordan analysere risiko? Hvordan prioritere og velge løsninger på kort og lang sikt? Hvordan sikre varig forbedring? Hvordan gjenbruke prosjektresultater?   Verktøy som gjennomgås: DMAIC, A3 & 8D problemløsing Roadmap Storyboard Project charter Problembeskrivelse Business case Fremdriftsplan Tankekart Brainstorming / Brainwriting SIPOC CTQ-treet (Kartlegging av kundekrav) Operational Definition Kommunikasjonsplan Kontekstdiagram Representative data Beskrivende statistikk (sentrering og variasjon) Målesystem evaluering (MSE) Fiskebeinsdiagram 5xhvorfor Prosessvariabel kartlegging Verdistrømskartlegging Spagetti diagram Flytdiagram / prosesskart Funksjonsflytdiagram / Swimlane FMEA (Failure Modes and Effects Analysis) Risikomatrise Prioriteringsmatrise PICK-matrisen Multivoting Bevise rotårsaker Histogram Run Chart Control chart (SPC) Kapabilitet / dugelighet Paretodiagram Box Plot Scatter plot Korrelasjon og regressjon Arbeidsplassorganisering vha 5S Visuell ledelse Standardisering og Ettpunktsleksjoner (EPL'er) Raske omstillinger ved hjelp av SMED Arbeidscelle En stk flyt Takt og balanse Fleksibel bemanning Pull og Kanban Feilsikring Noen av metodene og verktøyene beskrives grundig, andre på introduksjonsnivå.   Kursholder: Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per juni 2024): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, prosess- og produktuvikling. Hun fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.       Tilbakemeldinger til kursholder "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Sintef Manufacturing    Diplom og sertifisering: Kursbevis: For å få kursbevis må du ha deltatt på minst 3 av 4 kursdager. Sertifisering:For å bli sertifisert kreves det deltakelse i tråd med kravene til kursbevis (over) samt godkjent gjennomføring av et forbedringsprosjekt innen 12 måneder etter kurs slutt. Prosjektet ansees som godkjent dersom prosjekteier har godkjent prosjektet og Lean Tech har godkjent tilnærmingen, verktøybruk og dokumentasjonen.   Praktisk informasjon: Kurset arrangeres på forespørsel fra bedrifter. Åpne kurs arrangeres ihht kurskalenderen. Etter at du har meldt deg på får du en bekreftelse på at du har fått plass, praktisk informasjon og invitasjon til kursdagene. For å få best mulig utbytte av kurset anbefaler vi at du gjennomfører et forbedringsprosjekt. Dette er et krav for å bli sertifisert. Du mottar kopi av presentert materiale og maler som hjelper deg med den praktiske gjennomføringen av forbedringsprosjekt. [-]
Les mer
Lørenskog 4 dager 27 500
20 Jan
Training for leaders and professionals driving the work to improve the organization's performance. [+]
Lean Six Sigma Black Belt Course You will learn to use DMAIC to solve complex problems and lead improvement projects with cross-functional teams. You will learn to use data analysis and visualization for process improvement and product development. The course is a 4-day classroom course.   Learning Objectives: Use the DMAIC method to solve complex problems and lead larger improvement projects involving multiple departments. Utilize data analysis and visualization for process improvement and product development. Make fact-based decisions based on statistics and data analysis. Strengthen your leadership skills to drive improvement efforts within the company. Develop skills to successfully implement change. Coach Green Belt and project team participants.   Target Audience: This course is suitable for those who lead improvement programs, have operational or quality responsibility, work with process and product development, lead complex improvement projects involving multiple departments, and others who are focused on maintaining a holistic approach to improvement work.   Course Content: The course follows the DMAIC structure: Define: Identify and define process- or product-related problems to be improved. Set specific, measurable goals for improvement. Measure: Collect and analyze data to understand the current situation (use of descriptive statistics, histograms & control charts). Evaluate process performance with capability analysis and determine how to improve it. Use control charts for variation analysis to understand and quantify sources of variation. Evaluate measurement systems to ensure accurate measurements (repeatability, reproducibility, stability, sensitivity, and capability). Analyze: Prove root causes with graphical analyses: Pareto Box plot Scatter plot Correlation and regression Hypothesis testing Improve: Use Design of Experiments (DOE) to identify optimal process settings. Apply DOE in product development. Implement improvements. Control: Maintain improvements using control charts and continuous monitoring. Implement control plans to ensure that improvements are sustained.   Tools & Methods: Brainwriting Voice of the Customer (VOC) Requirement Trees Defining KPIs (Key Performance Indicators) Operational Definition Strategic Goal Deployment Process Walk / "Go to Gemba" Problem Statement Specific Goals Project Selection Project Charter Communication Plan Context Diagram High-Level Process Map (SIPOC) Process Variable Mapping Value Stream Analysis Data Analysis Descriptive Statistics Histogram Normal Distribution and Other Distributions Pareto Chart Boxplot SPC & Control Charts Capability Analysis Variation Analysis Measurement System Evaluation Scatterplot, Correlation, and Regression Design of Experiments (DOE) Hypothesis Testing Prioritization Matrix Some of the methods and tools are described at an introductory level, while others are covered in depth.   Instructor: The course instructor Sissel Pedersen Lundeby is an IASSC (International Association for Six Sigma Certification) accredited instructor (the only one in Norway as of August 2019): "This accreditation publicly reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel holds a master's degree in chemical engineering from NTNU and has more than 19 years of experience in production and environmental technology. Her Lean Six Sigma training began in 2002, at an American company, where she became Black Belt certified in 2004. In 2017, she was also Black Belt certified through IASSC. Sissel has extensive experience in using Lean Six Sigma for improvements and focuses on achieving measurable results. The courses use practical, recognizable examples and present Lean Six Sigma in a simple and understandable way.    Feedback: "Inspiring, professionally skilled, makes a theoretical subject accessible to everyone." Espen Fjeld, Commercial Director at Berendsen "Highly competent and clear delivery. Fun and builds trust." Jon Sørensen, Production Manager at Berendsen "10/10, good at reaching everyone." Erlend Stene, Sales Manager at Berendsen "Clear and well-presented. Good at checking understanding and listening." Morten Bodding, Production Manager at Berendsen "Made a difference, engaged and skilled." Course Participant from EWOS "You are inspiring, positive, and skilled in your field." Course Participant from EWOS "I was very impressed with Sissel's Lean Six Sigma knowledge. She makes it easy to identify improvements and achieve results." Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Diploma and Certification: Diploma: To receive a diploma for successful completion, you must have attended both part 1 & 2, and at least 6 out of 8 course days. Certification: To become certified as a Black Belt, participation in line with the diploma requirements (above), successful completion of a Green Belt course, and the successful completion of a Six Sigma improvement project within 12 months after the course is required. The project is considered approved if the project owner has approved the project and Lean Tech has approved the approach, tool usage, and documentation. [-]
Les mer
Lørenskog 4 dager 27 500 kr
04 Nov
You learn how to lead successful improvement projects using Six Sigmas DMAIC method. [+]
Lean Six Sigma Green Belt. This Green Belt training teach you how to lead successful projects (using DMAIC) and develop your problem-solving skills. The course spans 4 days where you learn to use the DMAIC (Define, Measure, Analyze, Improve & Control) project method through practical exercises. Target Audience: This course is for those who: Wish to improve operational performance. Need to carry out targeted improvement projects. Are project leaders for improvement projects. Are project participants in improvement projects. Work in improvement efforts, quality, environment, and sustainability.   Learning Objectives You will learn to conduct successful improvement projects: Identify opportunities and select the right project. Define and understand the problem to be solved. Understand the current situation through measurement and process mapping. Analyze the process and prove root causes. Improve the process by presenting possible solutions, evaluating them, implementing the best, and verifying their effectiveness. Achieve lasting results with good control of the new process.   Key Topics: The course teaches you methods and tools for the successful implementation of improvement projects with DMAIC. Roles and responsibilities in improvement projects How to define and delineate improvement projects? How to create a solid problem statement and set the right focus? How to make the problem measurable and set measurable goals? How to describe the project benefits? How to ensure optimal communication with project stakeholders? How to visualize cause and effect relationships? How to use data and process maps to understand cause and effect relationships? How to analyze risk? How to prioritize and choose solutions for the short and long term? How to ensure lasting improvement? How to reuse project results?   Tools & Methods: DMAIC, A3 & 8D problem-solving Roadmap Storyboard Project charter Problem description Business case Progress plan Thought map Brainstorming / Brainwriting SIPOC CTQ tree (Mapping of customer requirements) Operational Definition Communication plan Context diagram Representative data collection Descriptive statistics (centering and variation) Measurement System Evaluation (MSE) Fishbone diagram 5 Whys Process variable mapping Value stream mapping (VSM) Spaghetti diagram Flow diagram / process map Function flow diagram / Swimlane FMEA (Failure Modes and Effects Analysis) Risk matrix Prioritization matrix PICK matrix Multivoting Proving root causes Histogram Run Chart Control chart (SPC) Capability study Pareto chart Box Plot Scatter plot Correlation and regression Workplace organization using 5S Visual management Standardization and One-Point Lessons (OPLs) Reduce changeovertime using SMED Work cell One-piece flow Takt and balance Flexible staffing Pull and Kanban Error proofing Some of the methods and tools are described in detail, others at an introductory level.   Course Instructor: Course instructor Sissel Pedersen Lundeby is IASSC (International Association for Six Sigma Certification) accredited (the only one in Norway as of June 2024): "This accreditation publicly reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel has a master in chemical engineering from NTNU, and has more than 20 years of experience within manufacturing and environmental technology. Her Lean Six Sigma training started in 2002, while working at an American company, where she was certified as a Black Belt in 2004. In 2017, she also became Black Belt certified through IASSC. Sissel has extensive experience using Lean Six Sigma for improvements, process- and product development. She focuses on creating measurable results. The courses use practical, recognizable examples and convey Lean Six Sigma in a simple, understandable way.      Feedback for the Instructor "Inspiring, skilled, and makes a theoretical subject approachable." Espen Fjeld, Commercial Director at Berendsen "Very skilled and clear presentation. Fun and creates trust." Jon Sørensen, Production Manager at Berendsen "10/10 great at reaching everyone." Erlend Stene, Sales Manager at Berendsen "Clear and well presented. Good at checking for understanding." Morten Bodding, Production Manager at Berendsen "Made a difference, engaged and skilled." Course participant from EWOS "You are inspiring, positive, and skilled in your field." Course participant from EWOS "I was very impressed with Sissel's Lean Six Sigma knowledge. She makes it easy to identify improvements and create results." Daryl Powell, Sintef Manufacturing    Diploma and Certification: Certificate of Completion: To receive a certificate of completion, you must have attended at least 3 out of 4 course days. Certification:To be certified, participation in accordance with the requirements for a certificate of completion (above) as well as approved execution of an improvement project within 12 months after the course ends is required. The project is considered approved if the project owner has approved the project and Lean Tech has approved the approach, tool use, and documentation.   Practical Information: The course is arranged on request from companies. Open courses are scheduled according to the course calendar. After you have registered, you will receive a confirmation that you have been accepted, practical information, and an invitation to the course days. To get the most out of the course, we recommend that you carry out an improvement project. This is a requirement to become certified. You will receive a copy of the presented material and templates that help you with the practical implementation of the improvement project. [-]
Les mer
Bedriftsintern 4 dager 25 900 kr
På forespørsel
4 dagers intensivkurs innen mekling og forhandlinger med avsluttende eksamen som kvalifiserer til tittelen "Accredited Mediator" med medlemskap i European ADR & Mediation... [+]
What is Mediation?   How can it help me and my business? In a mediation procedure the Mediator is a neutral independent person who acts as a facilitator who helps the parties to reach a mutually satisfactory settlement of their dispute. Any settlement terms reached can be signed and recorded in an enforceable contract. Mediation is an efficient and cost-effective way of achieving a fair outcome while preserving, and at times even enhancing, the relationship, business and personal, of the parties.   European Mediation Training Overview   Over four days participants will undertake 40 hours of professional mediation training affording them the opportunity to act as a mediator and to learn all the basic principles required to run an effective Mediation Conference.   This professional training equips participants with the basic mediation skills and techniques necessary for running a mediation conference whilst simultaneously providing participants an insight into the different types of common mediation situations.   Mediation Training Content Introduction to mediation Misconceptions on mediation Types of mediation The six negotiation contexts Achieving satisfaction in negotiation Planning, and preparation for strategic negotiations Mediation as an extension of the negotiation process Mediation process Mediators techniques and strategies The skilful mediator Live mediation [-]
Les mer
4 dager 25 000 kr
Styreopplæring i form av 4 heldags styreseminar / styrekurs innen styrer, styrers arbeid, og styreoppgaver som strategi og økonomi, med fokus på styrerollen, Integrert st... [+]
iStyrelsens grunnleggende Styresertifiseringsprogram utgjøres av 4 heldags styrekurs / styreseminar, alle dager kl 10.00 - 15.00. Fokus er på styreollen ut fra STYREMODELLEN, i et svært praktisk orientert lys med en rekke eksempler. Mindre deltakergrupper med deltakere både med svært lang erfaring og mindre erfaring, som ønsker grunnleggende forståelse for, og trygghet i styrets arbeid.Se referanser på nettsiden www.istyrelsen.no  De to første styreseminarene omhandler styrer og styrers arbeid, der styreseminar nr 1 særlig omhandler styrets mandat, rolle og oppgaver, og gjennomgår lover, retningslinjer, verktøy i styrearbeidet som agenda, protokoll, årsplan, sjekkliste, styreevaluering mm De to siste styreseminarene, dvs. nr 3 og 4, omhandler viktige styreoppgaver henholdsvis strategi og økonomi. Strategiseminaret, som er styreseminar nr 3 i StyreModul 1, omhandler både strategibegrepet, strategiprosesser, strategiplaner, hvordan styret involverer seg og forholder seg til strategiarbeidet. Økonomiseinaret, som er styreseminar nr 4 i StyreModul 1, omhandler hva styret bør være særlig oppdatert på når det gjelder økonomi. Her gjennomgås vesentlige bedriftsøkonomiske begreper og sammenhenger, resultat, likviditet, balanse, eiendeler, finansiering, goodwill. Det vises hvordan styret kan sette seg raskt inn i en bedrifts økonomiske situasjon, og hvordan styret effektivt og kontinuerlig kan være oppdatert på økonomisk informasjon særlig relevant for styret. Diplomet iStyrelsens Sertifiseringsbevis i Styrearbeid "SERTIFISERT STYREMEDLEM" gis til de deltakere som gjennomfører. [-]
Les mer
Oslo Bergen Og 3 andre steder 5 dager 27 900 kr
14 Oct
14 Oct
21 Oct
ISO/IEC 27001 Lead Implementer [+]
ISO/IEC 27001 Lead Implementer [-]
Les mer
Oslo 5 dager 27 900 kr
27 Jan
27 Jan
ISO/IEC 27001 Lead Auditor [+]
ISO/IEC 27001 Lead Auditor [-]
Les mer