Mediekurs, film og TV
Vest-Agder
Du har valgt: Kristiansand
Nullstill
Filter
Ferdig

-

27 treff ( i Kristiansand ) i Mediekurs, film og TV
 

Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på n... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer:   Vurderingsform: Studenten velger ut 3 av sine blogginnlegg som teller med på vurderingen. I tillegg skal studenten skrive et eksamensarbeid i form av et refleksjonsnotat som skal vurderes sammen med blogginnleggene. Dette eksamensarbeidet skal være i størrelsesorden 5-10 A4 sider. Ansvarlig: Svend Andreas Horgen         Læremål: KUNNSKAPER:- Informasjonskilder: Jeg kan hjelpe mine elever å finne og vurdere relevant informasjon, inkludert bilder, kart, lyd og video fra IKT kilder, på lik linje med tradisjonelle kilder(for eksempel RSS, Wikipedia). - Lagring av informasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å lagrer informasjon på digital form slik som blogger, wikier, podcaster eller portefølger (dvs. slik at det er tilgjengelig hjemme, på reise og til eksterne eksperter / rådgivere). - Kommunikasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å kommunisere synkront og asynkront gjennom tekst, tale og video. - Dokumentasjon: Jeg kan skrive innlegg på nettet for å dokumentere læringsaktiviteter/hendelser og legge til rette for elevenes bruk av dette materialet etterpå (e-portefølge, skjermopptak, klassens blog / wiki). - Trygg bruk: Jeg kan hjelpe mine elever å bruke elektroniske applikasjoner på en trygg måte (f.eks. elektronisk identitet, privatliv, pålitelighet). - Gruppearbeid: Jeg kan legge til rette for gruppearbeid på nettet, ved hjelp av metoder som kompleks instruksjon.- Læring: Jeg kan identifisere forventede læringsutbytter fra bruken av bestemte IKT-verktøy for en bestemt læringsaktivitet. - Vurdering: Jeg kan identifisere hvordan læringsutbyttene tilknyttet IKT-relaterte aktiviteter skal bidra til vurderingen av elevene og å kunne og bruke egnede verktøy for å registrere dette (f.eks. faglig utvikling og coaching). FERDIGHETER:- Planlegging: Jeg har laget en plan for min faglige utvikling i riktig bruk av IKT i min undervisning. - Dokumentasjon: Jeg har dokumentert bruken av et interaktivt internettverktøy, slik at andre kan dra nytte av mine erfaringer. - Deling: Jeg har prøvd minst én måte å dele min IKT erfaring med kolleger enten internt eller eksternt. - Lokal kontekst: Jeg har identifisert hvilke muligheter og begrensninger som gjelder for bruk av interaktive Internettverktøy i min institusjon. - Portefølge: Jeg har begynt på eller lagt til nytt materiale til en eksisterende e-portefølge. - Evaluering: Jeg har evaluert resultatene av mitt endrede undervisningsopplegg og dokumentert dette i min e-portefølge. - Coaching: Jeg har prøvd ut parvis coaching med en av mine kolleger. - Coaching: Jeg har de nødvendige ferdighetene når det gjelder å lytte og å stille spørsmål for å kunne coache andre mennesker. Innhold:Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, GROW-modellen, undersøkelser om tilstanden i egen institusjon når det gjelder bruk av IKT-verktøy i undervisningen, nettsteder for yrkesutøvere (CoP-Community of Practice), eksempler på "best practice", metoder for å planlegge og gjennomføre egne læringsaktiviteter på nett med bruk av diverse IKT-verktøy, coaching-teknikker. Sentrale verktøy er: blogg, wiki, video, lyd, undersøkelser, avstemminger. I alle disse verktøyene skal det produseres innhold.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Web 2.0 og coaching for lærere etter vitae metoden 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Praktisk bruk av Flash som inkluderer brukergrensesnittet og paneler, filtyper, vektor/bitmap-grafikk, tegneverktøyene, animasjoner (bilde for bilde og ulike former for ... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Grunnleggende forståelse for internetteknologi tilsvarende IINI1002 Webutvikling 1 og grunnleggende programmeringskunnskaper tilsvarende IINI1004 Programmering i Visual Basic eller IFUD1025 Programmering i Java. Innleveringer:   Personlig veileder: ja Vurderingsform: Multimedieproduksjon består av 4 moduler, der hver modul er beregnet til ca 3 ukers varighet. Til hver modul hører en obligatorisk øving - med unntak av den siste modulene der det er to innleveringer. De fem innleveringsøvingene bestemmer karakteren i faget og de kan løses enkeltvis eller gruppevis. I de fem innleveringsøvingene samler man inntil 100 poeng, og for å få karakteren bestått kreves det at man har samlet minimum 80 poeng. Karakteren settes til bestått/ikke bestått. Ansvarlig: Geir Ove Rosvold         Læremål: KUNNSKAPERKandidaten:- kan beskrive hva multimediesystemer er og hva de kan brukes til- kan forklare aktuelle prosjektgjennomføringsmodeller for multimediaprosjekter- kan formidle et bestemt budskap via en multimedieproduksjon ved bruk av egnede medieelementer- kan gjøre rede for sentrale egenskaper ved aktuelle verktøy som benyttes ved multimedieproduksjoner FERDIGHETER:Kandidaten:- kan identifisere mål og målgrupper, vurdere bruk av virkemidler samt vurdere bruk av metaforer når multimedieproduksjoner skal utvikles- kan benytte et hensiktsmessig verktøy til å utvikle interaktive multimedieproduksjoner- kan gjennomføre små multimediaprosjekter i henhold til aktuell prosjektgjennomføringsmodell GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- kan dokumentere arbeidsprosessen som benyttes ved multimedieproduksjon- kan vurdere ulike alternativer for formidling av bestemte budskap til bestemte målgrupper- kan identifisere, planlegge og gjennomføre et multimediaprosjekter selvstendig eller i mindre grupper- er opptatt av at multimediaprosjekter må forholde seg til lover, regler og avtaleverk Innhold:Praktisk bruk av Flash som inkluderer brukergrensesnittet og paneler, filtyper, vektor/bitmap-grafikk, tegneverktøyene, animasjoner (bilde for bilde og ulike former for tweening), lag, maskering, movieclip, grafiske symboler, bruk av bibliotek, symboler og instanser, knapper, lyd og video, programmert animasjon, interaktivitet, dynamisk nedlastning, preload-presentasjoner samt optimalisering av løsningene med hensyn til båndbredde og presentasjon. Teori om design og utvikling av interaktive multimediesystemer som inkluderer metoden HOME (Holistic, Open Multimedia development mEthod), informasjonsdesign, interaksjonsdesign, presentasjonsdesign, prototyping, storyboard, flytkart, samt hva som skiller interaktive systemer fra statiske.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Dette faget går: Høst 2013    Fag Multimedieproduksjon 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 1 000 kr
På forespørsel
Hva er PLN og PLE. Meta-læring og læringsteorier. PLN og sosiale medier. Hvorfor lage et PLN. Hvordan bygge nettverk. Verktøy for å bruke PLN og PLE effektivt. Pedago... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 10.0 Forutsetninger: Det er en fordel med en viss forståelse for (og gjerne praksis med) pedagogikk/undervisning Innleveringer: Øvingsoppgaver underveis. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Faget vurderes til bestått/ikke bestått basert på 3 innleverte øvingsoppgaver. Ansvarlig: Svend Andreas Horgen         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kan forklare hva et PLN er og hvordan PLN kan brukes til personlig, uformell læring- kan redegjøre for mekanismer og strategier som gjør det mulig å bygge et digitalt PLN- kan forklare forskjellen på PLN og PLE, og sammenhengen mellom dem- kan redegjøre for hvordan PLN og PLE kan brukes i undervisning- forstår mekanismer for nettverksbygging og hvilken rolle tillit og gode relasjoner spiller for et godt PLN   FERDIGHETER:Kandidaten:- kan bruke ulike Web 2.0-verktøy og sosiale medier for å bygge et PLN- kan utvikle og anvende et PLE- kan bruke sitt PLE og PLN i kombinasjon for best mulig læring for sin egen del- kan planlegge et undervisningsopplegg med PLN og PLE for studenter/elever   GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- er bevisst på begrensninger og muligheter med PLN- kan veilede studenter/elever omkring deres læringsstrategier- er klar over etiske forhold knyttet til bruk av PLNInnhold:Hva er PLN og PLE. Meta-læring og læringsteorier. PLN og sosiale medier. Hvorfor lage et PLN. Hvordan bygge nettverk. Verktøy for å bruke PLN og PLE effektivt. Pedagogisk bruk av PLN/PLE.  Kurset koster kr 1000,- høsten 2013. Norgesuniversitetet sponser deler av kurset første gang det kjøres og dermed den rimelige kursavgiften høsten 2013. Normal pris fra og med våren 2014 er kr 9960,-.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag PLN - personlig læringsnettverk 1000,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.      [-]
Les mer
Brev eller nettbasert 498 kr
Et spennende trinn- for- trinn- kursmateriale som avslører hemmelighetene til profesjonell skrivekunst. [+]
    BLI FORFATTER/FRILANSJOURNALIST   Mange mennesker drømmer om å bli forfatter, men kun en brøkdel gjør drømmen til virkelighet. Hvorfor det? Den viktigste grunnen er nok for liten kunnskap om faget, noe som resulterer i at man aldri kommer skikkelig i gang.  Vi snakker da om manglende kunnskap om kreativ tenkning, hvordan man får frem følelsene hos leseren (meget viktig), formuleringskunst, diverse skriveteknikker, hvordan presentere stoffet til riktig målgruppe gjennom passende redaktør/forelegger og en hel del andre nødvendige faktorer. Gjennom de siste 20 årene (siden oppstart i 1996) hvor vi har kunnet tilby dette enestående skrivekurstilbudet, har vi stadig oppdatert/forbedret kurset og tilegnet oss bred erfaring og mange nyttige kontakter. Dette gjør at du som elev hos oss, kan få den rette veiledningen på veien til målet som dyktig forfatter og/eller frilansjournalist. Forøvrig er dette komplette skrivekurset det eneste på markedet i sitt slag, og prismessig svært rimelig i forhold til andre korrespondansekurs. Kurset fikk også meget god omtale i en artikkel i Aftenposten 15/3-97, samt i avisen Dag og Tid 24/2-00. Kurset er dessuten omtalt i NRK radio, og vi har mottatt mange gode tilbakemeldinger fra fornøyde elever som nå er forfattere/skribenter. Her følger noen hyggelige tilbakemeldinger:  - Min siste bok er skrevet etter at jeg begynte på kurs hos dere, og jeg har fått svært mange gode tilbakemeldinger. Det har vært gøy! Hilsen Inger P. Lundegaard. Mottatt 10/5-2015. - Tusen takk for at dere har et slikt kurs. Det har hjulpet meg masse! Vennlig hilsen Ingvild. Mottatt 11/6-2013  - Ja, nå har det gått et år siden jeg startet litt prøvende og nølende med "forfatterkurset" deres. Jeg burde jo ha takket for lenge siden for det flotte diplomet som pryder veggen på arbeidsrommet mitt... Saken er den at jeg har kastet meg ut i det ukjente. Med den fine attesten fra dere, pluss litt mer selvtillit, har jeg nå fått akseptert flere noveller i ukebladet Familien. Den andre står på trykk i nr. 13, og flere er underveis. Dette blir spennende, for jeg har nå fått utløp for mye av det jeg har hatt inni meg i flere år. Skrivekunsten er ikke bare en ferdighet, den er også en befrielse for tanker som popper opp i dagens mange trivielle hendelser. Dette er gildt, og jeg takker igjen for godt og lærerikt følge gjennom de månedene jeg hadde kontakt med dere. Vennlig hilsen Hilde Johanne Raabu Andersen. Mottatt 26/6-2012 - Det ser ut til at det jeg lærte hos dere har hatt sin positive virkning. Nå har jeg fått bekreftet fra et ganske stort forlag at de vil utgi min thriller; "Ørnens skygge". Det var jo den jeg hadde som mal i kurset fra dere. Det kan jo bli en fjær i hatten for dere når den kommer ut, ca. august/ september 2011. Egil Foss Iversen Mottatt 22/11-2010 - Tenkte bare å sende noen ord og fortelle at nå har jeg utgitt min første bok. Den er utgitt av forlaget Norske Bøker. Det var etter kurset jeg tok hos dere at jeg våget å gå i gang med et bokprosjekt. Tusen takk for hjelpen! Vennlig hilsen Åse Rigmor Ulvestad. Mottatt 20/3-09   Hva består kurset av:  Du kan skrive hjemme hos deg selv, i ditt eget tempo Vi viser deg hvordan du kan skrive noveller, romaner og blad- og avisartikler. Bare få ukers studier kan gi deg ekstrainntekter ved dine nyutviklede ferdigheter. Hvorfor ikke forbedre din nåværende livsstil? Ved å bli en dyktig og kanskje anerkjent forfatter eller frilansejournalist, vil du snart merke at selvtilliten øker og muligheten for gode inntekter stiger.  Kort tid etter bestilling får du tilsendt spennende trinn- for- trinn- kursmateriale som avslører hemmelighetene til profesjonell skrivekunst, hemmeligheter som du snart kan bruke til egen fordel!  Leksjon 1: Suksesshistoriens grunnelementer og konstruksjon.Leksjon 2: Lær å skrive artikler du kan tjene gode penger på.Leksjon 3: Fortellinger som vekker følelser hos leserne. Leksjon 4: Fortellerkunstens ABC.Leksjon 5: Personen som det livsviktige element. Leksjon 6: Noveller som blir kjøpt og lest .Leksjon 7: Barne- og ungdomsfortellinger, biografi, faglitteratur og bokanmeldelser.Leksjon 8: Hvordan du skriver en roman som kan gi deg de store inntektene.  Dette kurset i 8 deler tar deg trinn- for- trinn gjennom VITALE kunnskaper, som gir deg uslåelige fordeler slik at du virkelig kan lykkes.  Kurset er spesiallaget for selvstudium med 15 innsendingsoppgaver, fordelt på tre innsendinger. Disse kan du sende inn, de blir da kommentert av din egen personlige veileder. Du mottar også en mengde øvningsoppgaver og annen viktig informasjon i forbindelse med utgivelser. For elever som måtte ønske ytterligere oppgaver, ordner vi dette. Du er selvfølgelig også velkommen til å komme med faglige spørsmål pr. brev eller e-post.  Du mottar kursbevis samt tilbud om manuskriptvurdering når kurset er fullført tilfredsstillende. Husk at det ikke er noen tidfrister forbundet med gjennomføringen av kurset.   Hva koster det Veiledendepris for vårt komplette skrivekurs er kr. 6598,-, men vi har for tiden et spesialtilbud gående. Meld deg derfor på nå, så er du sikret at du gjør denne virkelige gode avtalen med oss.  Ved å betale hele kurset med engang, så betaler du nå kun kr. 4998,-. Du sparer altså hele kr. 1600,-.  Ved å betale i avdrag, så betaler du nå kun kr. 498,- pr avdrag (totalt 12 avdrag).  Om du ønsker et mer nettbasert skrivekurs, hvor alt studiemateriell leveres til deg elektronisk (via e-post) så betaler du nå kun kr. 3998,-. Merk deg at for levering av denne utgaven av kurset, så gjelder det ingen angre/returrett (umulig å levere tilbake).  Ved å betale den nettbaserte versjonen i avdrag, så betaler du nå kun kr. 398,- pr avdrag (totalt 12 avdrag).  Prisene inkluderer komplett skrivekurs med kursmateriell, eksp. avgift, studieavgift (svar på innsendingsoppgaver etc.). Oppkravsgebyr/frakt kommer i tillegg med kr. 192,- på den papirbaserte versjonen som sendes pr post.Alt du trenger å gjøre er å fylle ut bestillingsskjemaet og krysse av for ønsket betalingsmåte. Du vil da i løpet av en uke motta komplett studiemateriell i postoppkrav. Ta en god avgjørelse til en spennende forandring i ditt liv og meld deg på nå!!!       [-]
Les mer
Bedriftsintern 3 timer
På forespørsel
Et praktisk skrivekurs skreddersydd for eiendomsmeglere, med enkle, konkrete teknikker for hvordan skrive prospekt og annonser som treffer og selger. [+]
SOLGT er et praktisk skrivekurs – skreddersydd for eiendomsmeglere. Kurset gir deltakerne enkle, effektive teknikker for hvordan skrive prospekter og annonser som treffer, påvirker og selger.   Hvorfor et skrivekurs for eiendomsmeglere? Skrevne ord har makt til å vekke følelser hos leseren, som glede, interesse og kjøpelyst. Det er gjerne det meglere ønsker, og stødige skriveferdigheter kan bli et av de viktigste verktøyene for å skaffe flere interesserte og høste bedre salgsresultater.   Gjør jobben raskere og mer effektivt I en travel meglerhverdag er det ikke satt av all verdens tid til å skrive prospekter og annonser, og den delen av arbeidet oppleves ofte som tung og kjedelig. Resultatet blir også deretter, lite originalt. Knapp tid kan vi ikke gjøre noe med, men arbeidsmetodikk og produktivitet, derimot.   SOLGT-metoden™ SOLGT-metoden gjør skriveprosessen enklere og mer effektiv. Den inneholder en systematisk fremgangsmåte, smarte teknikker og sjekklister. Med SOLGT tar det kortere tid å skrive tekster som har innflytelse og som gir bedre respons, og gir samtidig deltakerne større trygghet i arbeidet med å skrive.   Kurset gir innsikt i: • SOLGT-metoden™ – oppskriften som selger• Hvordan sette seg inn i målgruppen og hva som er viktig for dem• Å fange oppmerksomheten med gode titler• Konkrete teknikker for et enklere, tydeligere språk• Leserfokus: Få tekstene til å fremstå som mer relevant for leseren• Enkle knep som gjør budskapet mer selgende   Bonusmateriell Kursdeltakerne får et kurshefte med oppsummering, kjappe tips og nyttige huskelister til senere bruk.   Varighet Kurset varer i 3 timer og er lagt opp som en praktisk workshop med variert undervisning (teori, oppgaver alene og i grupper, diskusjon i plenum etc.). SOLGT finnes også i foredragsversjon og kan gjennomføres som et 45 minutters lynkurs.   Hvem kan dra nytte av kurset? Kurset passer for alle eiendomsmeglere som jobber med å utarbeide prospekter, annonser og andre tekster som har som mål å vekke interesse, øke antall besøkende på visninger, og ikke minst – skape salg.   Stedsbeskrivelse Kurset kan holdes i hele Norge.   Vil du vite mer om skrivekurs for eiendomsmeglere? Ta kontakt! [-]
Les mer
1 uke 12 900 kr
Velkommen på kurset «Skriv din livshistorie» i vakre Umbria i hjertet av Italia, på klosteret IlConvento. [+]
Kursbeskrivelse: Kurset passer for alle som ønsker hjelp til å skrive sin livshistorie, enten man enda ikke har startet eller er godt i gang. Gjennom en kombinasjon av undervisning og gruppesamtaler får man nyttige verkstøy, slik at man blir i stand til å fullføre prosjektet sitt. Kurset passer også for dem som har gått på et av våre kurs i Norge tidligere. Det blir undervisning i to økter pr. dag. Prisen inkluderer to daglige undervisningsøkter (totalt ca. 20 timer), måltider (frokost, lunsj, middag, vin mm.) og overnatting, utflukt til Assisi, samt busstransport fra/til Roma (Fiumicino) til/fra klosteret. Deltakerne bestiller – og betaler – flyreisen selv. UTFLUKTER: Erfaringsmessig ønsker de færreste å forlate klosteret i noen særlig grad i løpet av kursuken, men gruppen drar samlet til Assisi en av kursdagene. Det er nydelig turterreng og mange fine utfluktsmuligheter i området, hvis noen har ”utferdstrang” mellom kursøktene. PRAKTISKE OPPLYSNINGER: De deilige måltidene som serveres på klosteret er basert på lokale ingredienser – valgt i tråd med årstidene – og lokale viner. Ettersom det ofte er slik at kursdeltakerne ønsker å utvide oppholdet med noen dager i Roma eller andre nærliggende steder, bestiller (og betaler) deltakerne selv flybilletter til/fra Roma. Det er tilbud om gratis busstransport fra og til flyplassen på ankomst- og avreisedagen. Klosteret har ikke installert heis. Man bør derfor kunne gå i trapper - minst en etasje.BETALINGSBETINGELSER:  Pris: kr. 12 900,- for opphold i dobbeltrom (tillegg på kr. 1 900,- for opphold i enkeltrom). Du blir bedt om å betale et depositum på kr. 2 000.- samtidig med at du melder deg på kurset. Dette er en bindende andel av den totale betalingen, og beløpet tilbakebetales ikke dersom du senere avbestiller kurset. Resten av beløpet forfaller til betaling 60 dager før kursstart. Dette er en bindende betaling, og må søkes refundert via din egen reiseforsikring dersom du skulle bli forhindret i å reise pga. sykdom eller skade. Innen dette tidspunktet kan du melde deg av uten videre kostnader, men får da ikke returnert depositumet. Depositumet tilbakebetales selvsagt hvis vi skulle se oss nødt til å avlyse kurset. Påmelding snarest. Vi er kursarrangør på stedet, ikke reiseoperatør, men vi er godkjent medlem av Reisegarantifondet. Vi sørger for transport til og fra flyplassen på ankomst- og avreisedagen, men om en force majeure-situasjon oppstår, dekker vi ikke erstatning for tapt transport til klosteret ved ankomst eller tapt flybillett ved avreise. Også dette må søkes dekket via egen reiseforsikring.   [-]
Les mer
4 timer
På forespørsel
Jobber du med å produsere eller tilpasse innhold og tekster på nett? [+]
Enten du jobber med nye nettsider eller med kontinuerlige oppdateringer, er det viktig å vite hvordan skrive for nettet. Med stadig større konkurranse, blir det desto viktigere å skille seg ut med brukervennlig, godt skrevet og lett tilgjengelig innhold. På dette kurset lærer du: Hvordan vi leser på nett Tips og teknikker for å skrive for dette lesemønsteret Hvordan forkorte og forenkle uten at det går utover budskapet Hvordan bruke lenker på en god måte Grunnleggende om å skrive for Google Etter fullført kurs har du et knippe enkle prinsipper som kan utgjøre store forskjeller når du skriver på nett.   Lær deg triksene og skriv bedre på nettet, meld deg på kurs! [-]
Les mer
5 dager 16 500 kr
På forespørsel
Grunnkurs i NX for brukere som har kjennskap til CAD fra før av. [+]
  Grunnkurs i NX innenfor solid-modellering, sketching, sammenstilling og assossiative 2D-tegninger [-]
Les mer
4 timer
På forespørsel
Vil du vite hvordan skrive mer overbevisende og selgende? Lær deg teknikkene på dette kurset. [+]
Med bakgrunn i enkel psykologi og kjente, velutprøvde metoder, får du innsikt i hvordan skrive på en måte som treffer leseren og som skaper konverteringer. Teknikkene kan tilpasses og brukes på nett og på trykk, i lengre tekster som vel som kortere oppdateringer.  På dette kurset lærer du: Hvordan skrive med et mål og så det treffer målgruppen Klart språk og tydelig budskap AIDCA-prinsippet: Attention, Interest, Desire, Convincing, Action Den avgjørende forskjellen – spesifikasjoner vs fordeler Call to action – handlingsutløsende tekster Enten du skal skrive noe til nettsiden, formulere et salgsbrev, en e-post, informasjonsmateriell eller annet, kan du gjøre store forbedringer med tipsene du får med deg herfra.   Ta kontakt for å få tilbud på kurs for en gruppe, avdeling eller bedrift. [-]
Les mer
16 500 kr
På forespørsel
NX CAD Grunnkurs innen solid-modellering, sammenstillinger og generering av 2D tegninger. [+]
Kurset er grunnlaget for effektiv bruk av NX, og inneholder emner som metodikk, grunnleggende solid-modellering, sammenstillinger og generering av tegninger. Dette er basis for andre NX kurs. [-]
Les mer
JO203 viderefører og utdyper perspektivene fra JO103 med vekt på livssynsanalyse, postmodernitet og journalistikkens kunnskapssyn. [+]
Målgruppe, kompetanse og utdanningsløpMålgruppa for Medier, etikk og livssyn II er mediebrukere og medieprodusenter, spesielt dem som arbeider eller ønsker å arbeide innen journalistikken.   Emnet gir økt kompetanse i å forstå livssyn og verdier i mediene generelt, og for den journalistiske etikk spesielt.   JO203 Medier, etikk og livssyn II inngår i Mediehøgskolens bachelorgrad i journalistikk i fjerde semester.   MålGjennom arbeidet med emnet skal studentene tilegne seg: kunnskap om: et spekter av aktuelle livssyn. den (post-)moderne kontekst. journalistikkens kunnskapssyn. journalistiske grunnverdier. ferdigheter til å kunne: analysere livssyn. anvende journalistikkens grunnverdier. drøfte forholdet mellom journalistikkens ideal og praksis. holdninger som fremmer: respekt for eget og andres livssyn. respekt for journalistiske grunnverdier . kritisk bevissthet om journalistisk praksis. InnholdFaget gir kompetanse i etikk og livssyn og utdyper perspektivene fra JO103 Medier, etikk og livssyn I. Faget profilerer på en særlig måte Mediehøgskolens kristne verdigrunnlag. Faget består av to delemner: JO203-1 Grunnlagsspørsmål i etikk og livssyn IIMedienes og journalistikkens rolle i en ”postmoderne” kontekst drøftes. På grunnlag av dette legges det til rette for et kritisk-normativt møte med det postmoderne livssynsmangfoldet med utgangspunkt i et kristent livssyn. Pensum (343 s.) JO203-2 Etikk for journalister IIDenne delen viderefører tematikken fra første år. Forholdet mellom journalistikkens ideal (etikk) og praksis (moral) drøftes i lys av journalistikkens yrkesideologi og kunnskapssyn. Fokus rettes, på denne bakgrunn, mot journalistikkens grunnverdier og aktuelle etiske saker/dilemmaer. Pensum (360 s.)   Organisering og arbeidsmåterUndervisningen består av forelesninger og seminarer. På seminarene vil aktuelle journalistiske saker drøftes.     ArbeidskravFølgende arbeidskrav må være oppfylt for å få vurdert eksamen: a) Refleksjonsnotat må være levert innen fastlagt(e) frist(er).b) Refleksjonsnotat må være vurdert og bestått.   Vurdering og vurderingsuttrykkVurderingen i JO203 er todelt: a) Etisk refleksjonsnotat fra ekstern praksis (40 prosent).b) Fire timers skriftlig eksamen med utgangspunkt i pensum (60 prosent).   Vurderingen skjer etter en gradert skala fra A til F der A er best og F er ikke bestått. Det er den samlede karakteren som føres på vitnemålet.   De generelle bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høyskoler gjelder også ved Mediehøgskolen. Det vises ellers til forskrift om studier og eksamen ved Mediehøgskolen Gimlekollen. [-]
Les mer
1 år
På forespørsel
På forespørsel
Mediekommunikasjon er et studium av medier og kommunikasjon med vekt på praktisk radio- og fjernsynsjournalistikk. Studiet tilbys kun som årsstudium, og er særlig rele... [+]
Aktualitet og profilKunnskaper om medier og kommunikasjon er aktuelt, og etterspørres på mange områder i det moderne mediesamfunnet. Studiet mediekommunikasjon gir en grunnleggende innføring i kommunikasjon og journalistikk, og følger i hovedsak samme opplegg som radio- og tv-linja på første året av journalistikkstudiet. Det gjør mediekommunikasjon til et aktivt studium med stor andel praksis. Studiet gir også kompetanse i etikk og livssyn som bakgrunn for medieanalyse og journalistikk. Særpreg og relevans Årsstudiet i mediekommunikasjon radio og fjernsyn er tverrfaglig i sin oppbygning. Studiet drar veksler på medievitenskap, samfunnsvitenskap, livssynskunnskap og sosialantropologi.Mediekommunikasjon er kjennetegnet av mye praksis og tett oppfølging av studentene. Studentene gis grunnleggende opplæring i publiseringsplattforme for radio og fjernsyn. Studiet knytter teori og praksis nært sammen, og høgskolen er blant annet tilrettelagt med redaksjonsrom og nødvendig produksjonsutstyr tilnærmet et moderne mediehus. Høgskolens kristne verdigrunnlag kommer til uttrykk gjennom vektleggingen av medie-etikk og sentrale verdimessige spørsmål. Forståelse av ulike livssyn inngår også som en del av undervisningen. I et stadig mer globalisert samfunn gir det nyttig ballast.Studiet kvalifiserer for journalistisk arbeid av ulik karakter. Det gir også verdifull kompetanse inn mot informasjons – og pr-arbeid. Årsstudium i mediekommunikasjon radio og fjernsyn  kan inngå i en bachelorgrad i tverrkulturell kommunikasjon eller kommunikasjon og livssyn ved Mediehøgskolen. Dersom det er ledige plasser på andreår journalistikk, kan man søke om opptak og eventuell innpassing til bachorgrad i journalistikk.Studenter som ønsker å innpasse årsstudium i mediekommunikasjon radio og fjernsyn  eller enkeltemner fra studiet ved Mediehøgskolen i en bachelorgrad ved en annen institusjon som omfattes av Lov om universiteter og høyskoler, må søke den andre institusjonen om dette.   Mål Gjennom studiet skal studenten opparbeide seg målbare faglige og metodiske kvalifikasjoner. På denne bakgrunn har årsstudium i mediekommunikasjon radio og fjernsyn noen overordnede mål. Studentene skal tilegne seg: kunnskap om journalistikk og medier, og de politiske, sosiale, kulturelle og livssynsmessige sammenhenger de er knyttet til og fungerer i. kommunikasjonsteorier og -prosesser med fokus på medienes rolle overfor enkeltmennesket og samfunnet som helhet. presse-etikk, etisk teori og livssynsteori. ferdigheter til å kunne utføre den journalistiske arbeidsprosessen på en profesjonell måte. kritisk vurdere og analysere egne og andres mediebudskap, kilder og tekster. kunne ta gode, etisk begrunnede valg i journalistiske arbeidsprosessen. holdninger som fremmer demokratiske verdier som ytringsfrihet, trykkefrihet og informasjonsfrihet. søk etter sannhet og en kildekritisk grunnholdning. et bevisst og aktivt forhold til medienes samfunnsrolle. kritisk refleksjon og etisk bevissthet på fagfeltet i forhold til eget og andres arbeid. bevissthet rundt eget og andres verdigrunnlag som yrkesutøvere og aktører i et mediesamfunn.    Emneliste for årsstudium i mediekommunikasjon radio og fjernsyn:JO102 Kommunikasjon og medier (20 stp)JO103 Medier, etikk og livssyn I (10 stp)JO106 Journalistisk teori og metode I (10 stp)MK107B Journalistisk praksis (20 stp) [-]
Les mer
1 år
På forespørsel
Dette er et praktisk orientert studium innen feltet kommunikasjons- og mediefag. Det er innrettet mot å gi praktiske ferdigheter, refleksjon og kreativitet i arbeid med ... [+]
Etter endt studium skal studentene- ha forståelse for hvordan ulike medier fungerer og kan benyttes i ulike lærings- og formidlingssituasjoner- ha innblikk i viktige sider ved medieutviklingen i samfunnet- ha praktiske ferdigheter i bruk av medieutstyr og aktuelle digitale verktøy- være i stand til å gjennomføre et selvstendig formidlingsprosjekt fra idéstadium til ferdig medieprodukt- ha forståelse for hva som kan være aktuelt FoU-arbeid på feltet, og hvordan slikt arbeid utvikles.       Arbeidsformer I sammensetningen av emner er det lagt vekt på at det i hvert semester skal tilbys varierte arbeidsformer som kombinerer praktisk, analytisk og teoretisk arbeid. I høstsemesteret er studiet organisert som tre emner som kan tas uavhengig av hverandre. I vårsemesteret arbeider studentene i tematiske bolker innenfor rammene av ett 30-poengsemne. I undervisningsopplegget kombineres forelesninger, gruppearbeid, kreative produksjonsoppgaver og prosjektarbeid.       Vurderingsformer Eksamensformene i de enkelte emnene vil være varierte, og kan blant annet omfatte prosjektoppgaver, kortsvarsprøver, gruppeeksamener, individuelle hjemmeeksamener, muntlige eksamineringer og mappeinnleveringer. Eksamensformene for det enkelte emnet fremgår av emnebeskrivelsen.     Yrkesmuligheter og videre utdanning Studiet i mediefag gir kompetanse til å arbeide med medier og IKT i grunnskole, videregående skole eller i kultursektoren når det tas som del av en lærerutdanning. Det kan inngå som et fjerde år i allmennlærerutdanningen, kombineres med andre fag eller danne grunnlag for videre studier. Studiet kan inngå i flere av bachelorprogrammene ved UiA og i en selvvalgt bachelorgrad. Studiet er relevant for en rekke yrker der kommunikasjon og mediearbeid inngår, for eksempel innen informasjon, internopplæring, undervisning med mer.     Andre opplysninger For å dekke utgiftene til materiell, må studentene betale ca. kr 1200,- per år. Dette kommer i tillegg til universitetets semesteravgift.   [-]
Les mer
På forespørsel
Journalistikk er både en profesjon og en akademisk disiplin. Som et fundament for praktisk journalistisk arbeid er det nødvendig med kjennskap til og forståelse for ul... [+]
Målgruppe, kompetanse og utdanningsløpMålgruppa for JO106 er først og fremst studenter som ønsker en grunnleggende forståelse av journalistisk teori og metode for praktisk arbeid i faget. Emnet vil også være nyttig i forhold til informasjons- og pr-arbeid. Emnet gir kompetanse om de ulike medienes særpreg med spesielt vekt på nyhetsjournalistikk. Emnet gir også en mer teoretisk forståelse av mediene generelt.   JO106 Journalistisk teori og metode I inngår i Mediehøgskolens bachelorgrad i journalistikk på første semester.   MålGjennom arbeidet med emnet skal studentene tilegne seg: kunnskap om journalistikk. kildesøk og kildekritikk. Intervjuteknikk, mediespråk og journalistisk presentasjon. offentlighetsloven. ferdigheter til å kunne vurdere massemedienes kildesøk og kildekritikk. bruke offentlighetsloven som et journalistisk verktøy til innhenting av informasjon. vurdere mediespråk, intervjuteknikk og journalistisk presentasjon. holdninger som fremmer en sannhetssøkende og balansert journalistikk. en kritisk tilnærming til kilder og journalistiske arbeidsmetoder. aktiv og oppsøkende journalistikk i tråd med journalistikkens samfunnsoppdrag.   InnholdEmnet er delt inn i tre hovedtemaer:   1. Journalistiske arbeidsmetoderHer gis en grunnleggende innføring i hvordan en journalist arbeider for å skaffe seg informasjon, finne kilder og undersøke fakta. Sentrale tema er kildekritikk, intervjuteknikk og observasjon. Studentene får også kunnskap om hvilke rettigheter offentlighetsloven gir og hvordan de skal få tilgang til ulike typer offentlig informasjon.   2. Fortellerteknikk og presentasjonDet gis en første innføring i hvordan journalistiske saker bygges opp og presenteres på ulike medieplattformer. Studentene får et grunnlag for emnet JO107 Journalistisk praksis.   3. MediekonvergensEt av de mest sentrale trekk ved medieutviklingen nå er sammensmeltningen av mediene og fremveksten av flermediale mediehus. Denne delen av emnet vies til de utfordringer fremtidige journalister står overfor som følge av mediesammensmelting.   Organisering og arbeidsmåterJO106 danner grunnlag for mye av undervisningen i JO107 Praktisk journalistikk I, og er lagt til første halvdel av første semester. Undervisningen i emnet blir i hovedsak gitt i plenumsforelesninger med enkelte øvinger. Gjennom teori og aktuelle eksempler fra mediene fokuseres det på ulike sentrale journalistiske utfordringer. Studentene oppfordres til å danne kollokviegrupper.   ArbeidskravFølgende arbeidskrav må være levert innen fastsatt frist i høstsemesteret og være vurdert som bestått eller godkjent for å kunne gå opp til skriftlig eksamen: a) Prøve i informasjonssøk.   Vurdering og vurderingsuttrykkEmnet avsluttes med en fire timers skriftlig eksamen. Eksamen vurderes etter en gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.. De generelle bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høyskoler gjelder også ved Mediehøgskolen. Det vises ellers til forskrift om studier og eksamen ved Mediehøgskolen Gimlekollen. [-]
Les mer
1 år
På forespørsel
Studentene skal kunne kombinere kreativt arbeid med litteratur, film og teater med analytisk og teoretisk refleksjon [+]
Generell beskrivelse av studiet Første semester gir grunnleggende innsikt i fortellerteori og trening i å arbeide analytisk med fortelling og dramaturgi på tvers av medier og uttrykksformer. Det skal også gi et felles repertoar av tekster, både norske og utenlandske og fra den globale populærkulturen, og gi anledning til en første utprøving av kreativt prosjektarbeid. Andre semester samler seg omkring et større fordypningsprosjekt der studentene skal arbeide fram mot et ferdig produkt der flere av de aktuelle uttrykksformene blir tatt i bruk.   Studiet kan innpasses i bachelorprogram (som breddeenhet) i Kunstfag, Kommunikasjon, Norsk og medier eller Språk og kultur. Det kan også inngå i den valgfrie delen av 4. studieår i allmennlærerutdanninga, under forutsetning av at studentene gjennomfører LIT107-1 med et fagdidaktisk prosjekt. Studiet egner seg også som videreutdanning for lærere.       Læringsutbytte Studentene skal kunne kombinere kreativt arbeid med litteratur, film og teater med analytisk og teoretisk refleksjon. De skal kunne arbeide med narratologi, dramaturgi, tema og sjanger i ulike uttrykksformer, og prøve dette ut både i forhold til å skape uttrykk sjøl og fortolke andres uttrykk. Samspillet mellom teoretisk innsikt og praktisk utprøving skal ha gitt studentene grunnlag for å arbeide kreativt med prosjekter som tar sikte på litterær, filmatisk og scenisk framstilling. De skal også kunne arbeide komparativt med litteratur, film og teater på tvers av uttrykksformene, drøfte likheter og ulikheter i form og innhold, og utvikle denne innsikten i skapende arbeid.       Arbeidsformer Undervisninga veksler mellom introduksjonsforelesninger, seminarer der studentene sjøl presenterer stoff på ulike måter, og prosjekter med veiledning. I vårsemesteret (i forbindelse med emnet LIT107-1) gjennomføres en studietur for å se teater og bli kursa i film og teater. Studieturen legges ofte til København.       Vurderingsformer Vurderingsformene i de enkelte emnene vil være varierte og fremgår av emnebeskrivelsene.     Yrkesmuligheter og videre utdanning Studiet forbereder til arbeid i skole og kultursektor. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.
;