Pedagogikk
Hordaland
Du har valgt: Bergen
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Sentrum Storhaug Og 2 andre steder 3 timer 990 kr
22 Oct
03 Nov
11 Nov
I hverdagen møter vi barn som er redde, sinte, utagerende og unnvikende – hva kan være grunnen til at noen barn har en mer utfordrende atferd enn andre? [+]
På dette kurset får du grunnleggende innføring i ulike typer traumer. Hva vil det si å være traumatisert og hvordan påvirker det barnet? Hvilke symptomer skal du se etter, og hva kan være årsaken?  Hva skjer med hjernen – som ikke bare påvirkes, men også formes av traumatiske opplevelser? Og hvordan kan vi som voksne hjelpe barn med følelsesregulering?  Når er barnet tilgjengelig for tiltak som bidrar til trygghet, tilknytning og relasjon?   Kursholder gir tips og råd om enkle, praktiske øvelser som kan hjelpe barnet med selvregulering. Du får også kunnskap om hvordan du som voksen kan være motivator og samarbeidspartner i barnets hverdag.  Kursholder  Maria Skogly er utdannet familieterapeut, spesialpedagog og Marte Meo terapeut. Hun har lang erfaring fra Østbytunet Senter for Behandling og Fagutvikling, og jobber nå i Interkommunalt Ressursteam. Hun har i mange år jobbet med traumatiserte barn og familier, og har erfaring fra både institusjon, førstelinjetjeneste, barnehage, skole og kursvirksomhet. [-]
Les mer
Nettstudier 7 900 kr
Utdanningen gir deg faglig bakgrunn til å jobbe med barn som har krav på spesialpedagogisk hjelp i barnehage, skole og fritidsordning. [+]
Utdanningen gir deg faglig bakgrunn til å jobbe med barn som har krav på spesialpedagogisk hjelp i barnehage, skole og fritidsordning. Lær å tilrettelegge miljøet slik at alle barn blir inkludert ut fra sine forutsetninger.  Studiet gir deg kunnskap om ulike lærevansker, hvordan disse kommer til uttrykk, og hvordan du kan møte disse på en konstruktiv måte. Du lærer også om de vanligste funksjonshemningene. Begrepet tilpasset opplæring brukes mest innenfor skolen, men barn med spesielle behov har krav på tilrettelagt tilbud også i barnehagen. Spesialpedagogikk for assistenter passer både for deg som ønsker deg inn i en slik jobb, og for deg som trenger å oppdatere og formalisere din kompetanse.     Nivå: Yrkesrettet utdanning       Opptakskrav:   Det stilles ingen formelle opptakskrav.   Studietid:   Du kan bruke inntil 6 måneder på å gjennomføre dette studiet. Dersom du ser at du trenger lenger tid på å fullføre kan du søke om forlengelse. Hvis du søker om forlengelse før studietiden har gått ut koster det 350 kroner pr. måned. Hvis du søker om forlengelse etter at den ordinære studietiden har gått ut koster det først 500 kroner i oppstartsgebyr og så 350 kroner pr. måned. Du kan utvide din studietid ved å sende en søknad om forlengelse pr. e-post til studietid@nki.no Studiestart:   Studiet har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang!   Eksamen:  Kurset har ikke eksamen.     Pris: Pris 7 900,-     Studiemateriell:    Studiemateriell fåes kjøpt hos NKI Forlaget. Etter bestilling av nettstudiet får du en link til NKI Forlaget hvor du finner pensumlitteratur og tilbud om å kjøpe de bøkene du trenger. Finansiering:   Du kan velge mellom betaling hvert semester eller hver måned. Dette velger du ved første gangs innlogging i nettplattformen. Tips til finansiering:   Du kan få støtte fra arbeidsgiver, NAV, fagforeninger eller søke om stipender. [-]
Les mer
Nettkurs 5 uker 6 995 kr
Bli trygg på å møte barn med utfordrende atferd. Dette kurset gir deg forståelse om tema og konkrete verktøy til hverdagen. [+]
Få kompetansen du trenger for å stå stødig i møte med barn som utfordrer. Kurset gir deg: Forståelse av  hvordan hjernen har en finger med i spillet når barnet går i affekt Gode analyserverktøy for å finne de beste tiltakene for hvert enkelt barn Kunnskap om å lage gode og konkrete planer som er enkle å følge i hverdagens stress og mas Mange gode eksempler på tiltak i verktøykassen din Bedre forståelse av hvor viktig akkurat DU er for at barnet skal ha det bra Så når du har gjennomført dette onlinekurset, så har du verktøyene du trenger for å ta kontrollen i arbeidet og stå stødig i møte med barn som utfordrer. Kursoversikt- 5 moduler: Modul 1: lær det grunnleggende, barnesyn, atferd som kommunikasjon og betydningen av relasjoner. Modul 2: om grunnleggende behov som alle har, og hvordan vi reagerer når vi opplever å være maktesløse. Det beskrives også hva du kan gjøre med det. Modul 3: handler om forståelsesrammer. Denne modulen tar utgangspunkt i elementer fra traumebevisst omsorg og trygghetssirkelen for å forklare hvorfor noen barn utfordrer. Modul 4: blir mer konkret med innføring i planarbeid. Du får opplæring i å bruke analyseverktøy for å få en god oversikt over barnets situasjon. I tillegg får du en innføring i hvordan du kan lage gode mål og evaluering. Modul 5: Den siste modulen i kurset, og her skal du lære hvordan du setter planen din ut i livet. Du lærer også hva som skal til for å lykkes med planen, uten at det blir for omfattende og bare renner ut i sanden. Du som deltaker får tilsendt i posten samtalekort om traumebevisst omsorg laget av RVTS Sør som en liten takk for at du er med på laget. 14 dagers garanti- ikke fornøyd? Pengene tilbake, uansett grunn! Hvis du starter på kurset, og du av en eller annen grunn bestemmer deg for at dette ikke var for deg, så går det helt fint. Du har nemlig en 14 dagers garanti, og er du ikke fornøyd så får du pengene tilbake, uten problemer. Dette er inkludert i kursprisen: et 5-ukers kursløp fylt med det du trenger for å lykkes med barn som utfordrer Veiledning på oppgaver som kan sendes inn.  5 moduler og 16 leksjoner som du kan se om igjen så mange ganger du måtte ønske Masse spennende kunnskap, både teoretisk og praktisk Kursbevis etter endt kurs Bonus: Meld deg på nå og få tilsendt RVTS Sør sine samtalekort om traumebevisst omsorg, som gir enkle og praktiske råd for hvordan snakke med barn som har en utfordrende atferd, helt uten kostnad. [-]
Les mer
80 000 kr
Ønsker du deg videreutdanning innen språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen? Utdanningen gjennomføres som et deltidsstudium over 2 år og gir... [+]
AOFs fagskoleutdanning innen språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen, er en praktisk rettet utdanning som gir en dagsaktuell kompetanse som blir mer og mer etterspurt i sektoren. Utdanningen skal gi innsikt, erfaring, refleksjon og trygghet i å arbeide med språk på bakgrunn av ulike morsmål som finnes i en barnehage. Flerkulturell kompetanse overfor de man møter i arbeid med barna som foreldre, tospråklige barnehagemedarbeider og samfunnet/nærmiljøet barna vokser opp i, er viktig for å forstå helheten og utviklingen hos barna.     OPPTAKSKRAV 1. Fullført videregående opplæring innen barne- og ungdomsarbeiderfaget 2. Det kan søkes opptak på bakgrunn av realkompetanse 3. Ansettelsesforhold i barnehage under hele studiet.    Organisering av utdanningen Utdanningen tilbys som deltidsstudium over 2 år. Studiet organiseres med undervisning en kveld per uke. Studiet er bygget opp av fem emner hvorav siste emnet er fordypning parallelt med praksis.   Faginnhold Emne 1: Felles grunnlag fagskoleutdanningene i oppvekstfagEmne 2: Pedagogikk og didaktikkEmne 3: Arbeid med språk og flerspråklighet i barnehagenEmne 4: Flerkulturell kompetanseEmne 5: FordypningPraksis   Eksamen og sluttkompetanse Etter fullført og bestått eksamen og praksis, utstedes vitnemål. Fullført fagskoleutdanning gir 60 fagskolepoeng.   Finansiering Under forutsetning om finansiering, kan studenter som oppfyller følgende krav kan få studiet finansiert fra Utdanningsdirektoratet: 1. Fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget eller dokumentert realkompetanse minimum 5 år fra arbeid med barn i alderen 0-6 år og 2. Ansettelsesforhold i barnehage under hele studiet Bøker/materiell betales av den enkelte student.   [-]
Les mer
Smart Kompetanse har lang erfaring i arbeid med barn, unge og voksne som utviser ulik grad av utfordrende adferd. [+]
Kurset FORUT (Forebygging og mestring av utfordrende adferd) er et kurs som er lagt opp som en kombinasjon av teori og praksis.  Kursinnhold:  - Etikk, aggresjonsforståelse og lovverk - Relasjonskompetanse og ressursfokus - Refleksjons- og håndteringsverktøy - Holdninger og dempende kommunikasjon - Beskyttelses- og friggjøringsteknikker  1. Modul 1: FORUT-kurs med varighet en kursdag: - Dette er et tilbud mest egnet for barnehager, skoler og andre, hvor man bruker omtrent to til tre timer av kursdagen til å trene på beskyttelses- og frigjørings-teknikker i tillegg til den teoretiske delen av kurset. 2. Modul 2: FORUT-kurs med varighet to kursdager: - Dette er et tilbud som passer best for institusjoner og arbeidsplasser, hvor man oftere opplever utofrdrende adferd og utagering og må ta i bruk beskyttelses- og frigjøringsteknikker i større grad.  3. Modul 3: FORUT-kurs med varighet tre kursdager: - Dette er et tilbud hvor man tar for seg inngående teori og praksis i forhold til mestring av utfordrende adferd. I tillegg vil instruktørene demonstrere og deltakerne trene på beskyttelses- og frigjøringsteknikker, i langt større grad enn ved de andre modulene. Vi tilbyr også veiledning og oppfølging av personal med utgangspunkt i valgte moduler.    Hvis dere er en avdeling, en skole/barnehage, en institusjon eller annen instans, som ønsker å bestille FORUT-kurset, legger vi gjerne tilrette for å tilpasse kurset, slik at vektlegging av innhold kan tilrettelegges etter deres behov. Slik kan dere dermed implementere det dere lærer på kurset, på en best mulig måte på deres respektive arbeidsplasser.   Ta gjerne kontakt med oss hvis dere har behov for ytterligere informasjon vedrørende FORUT eller andre kurstilbud i regi av Smart Kompetanse!   [-]
Les mer
Laksevåg 8 dager 13 990 kr
03 Nov
AART (Adapted Aggression Replacement Training) er et virkningsfullt evidensbasert program, som består av trening i sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk resonne... [+]
Et AART-trenerkurs gir deltakerne en grundig innføring i hvor viktig sosial kompetanse er for at barn og unge skal kunne fungere godt i samspill med andre og takle utfordringer de møter i hverdagen. Videre lærer man hvordan trening av sosial kompetanse kan organiseres, gjennomføres og tilpasses ulike målgrupper.       ART (Aggression Replacement Training), nå AART (Adapted Aggression Replacement Training) har de siste 15 årene blitt implementert i en lang rekke barnehager, skoler og institusjoner i Skandinavia. Programmet består av trening i henholdsvis sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk resonnering - en kombinasjon som har dokumentert svært god effekt på klassemiljø og har bidratt til økt sosial kompetanse hos enkeltelever, samt reduksjon av utfordrende atferd. ART-trenerkurset gir en innføring i sentrale begreper som aggresjon, moral, sosial kompetanse, motivasjon og ikke minst generalisering og implementering på deres respektive arbeidsplasser.    I AART er programmet oppdatert ut fra nyere forskning og tilpasset den skandinaviske hverdagen. Programmet er blant de best validerte evidensbaserte programmene på sitt område, og har blitt brukt både som primærforebyggende tiltak og som tiltak overfor personer med omfattende atferdsvansker.    Ved å ta AART-trenerkurs, blir du AART-trener med sertfiseringsbevis fra PREPSEC Norge (den norske interesseorganisasjonen for AART i Norge).    Smart Kompetanse har opparbeidet seg en solid erfaring med utdanning av AART-trenere og har levert trenerkurs over hele Norge i over 10 år. [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurs for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre.   • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse og en teoretisk begrunnelse for krisepedagogikk. • Det gis eksempler på hvordan den enkelte kan rammes av individuelle og kollektive kriser. • Det gis også eksempler på bruk av metoder med tanke på å «omskape» kriser og traumer til     pedagogiske mestringsmuligheter.   Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.   Start:              Når du selv ønsker. Omfang:              3 innleveringer Pris:              kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert                                 avdrag). Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse og en teoretisk begrunnelse for krisepedagogikk. • Det gis eksempler på hvordan den enkelte kan rammes av individuelle og kollektive kriser. • Det gis også eksempler på bruk av metoder med tanke på å «omskape» kriser og traumer til pedagogiske mestringsmuligheter.   Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • Hvordan ansatte i barnehage og skole kan bli bedre til å hjelpe barn og ungdom etter kriser og traumer. • Hvordan gjøre hendelsene forståelige og håndterbare slik at hverdagen i barnehagen og skolen blir mest      mulig meningsfull. • Hvordan man aktivt kan ta del i barnets opplevelse av krisen slik at den blir noe barnet kan lære av.   Tema • Barn og ungdom – kriser og traumer • Hva er krisehjelp? • Traumeteorier • De skjulte krisene • Kriser og læring • Krisepedagogikk i barnehage og skole • Krisepedagogisk modell • Pedagogikk og terapi • Krisers innvirkning på læring • Terapeutisk kommunikasjon • Krisepedagogiske metoder • Spenningsreduserende tiltak • Krisepregnende nyheter • Når katastrofen angår oss alle • Sorghåndtering – kunnskapsformidling • Kriseberedskap   Litteratur Krisepedagogikk Magne Raundalen/Jon-Håkon Schultz ISBN 9788215009131 Universitetsforlaget 2006     Vurdering  Vurdering bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Sandefjord Bergenhus Og 1 annet sted 6 timer 1 890 kr
28 Oct
29 Oct
02 Nov
Engelskfaget har gjennomgått store forandringer i forbindelse med fagfornyelsen og den nye læreplanen som settes i verk høsten 2020. [+]
Hva er «det nye» i engelskfaget, og hva betyr det for undervisningen min?Hva skal jeg gjøre i engelsktimene? Kurset vil gi innsikt i endringene og mange praktiske eksempler, tips og undervisningsideer.  Kursinnhold Kjerneelementer Interkulturell kompetanse Sammenhengen med andre fag Dybdelæring Språklyder og stavemønstre Engelsk som system Egnede strategier  Tverrfaglig tema: Livsmestring og folkehelse Vurdering Kursholder Patricia Pritchard er lærer med tilleggsutdannelse i spesialpedagogikk og audiopedagogikk, og er Cand. polit. spes.ped. Hun har arbeidet mange år i klasserommet, og har også vært seniorrådgiver i Stadped Vest. Patricia var med på å utarbeide læreplanene i engelsk både for L97 og K06, og deltok i kjerneelementgruppen i den pågående fagfornyelsen i regi av Utdanningsdirektoratet. Patricia er lærebokforfatter av engelskverket «Quest» 1-4. [-]
Les mer
Nettkurs 2 semester
01 Sep
Kunnskap studenten tilegner seg i studiet Barnehagens digitale praksiser er direkte anvendbart i arbeid i barnehage eller på andre arenaer som jobber med barn. [+]
Studiets målsetting er å utdanne reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, organisere og gjennomføre pedagogisk arbeid i barnehagen. Utdanningen retter et spesielt fokus på barnehagens digitale praksiser sammen med barna. Viktige faktorer i dette arbeidet blir godt samarbeid med barn, personale og foreldre til beste for barnet. Videre vektlegger studiet at studenten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar og utvikler anerkjennende, lekne og omsorgsfulle samspill med enkeltbarn og barn i gruppe ved bruk av digitale ressurser. Studiet er lagt opp som et deltidsstudium med styrt progresjon og foregår via nettstudier. Finansiering Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og derfor gratis for studentene. Se nettsiden til studie for mer informasjon:     [-]
Les mer
Sentrum Bergenhus 3 timer 990 kr
17 Sep
13 Oct
Dette 3 timers-kurset har fokus på hvordan vi kan sikre en god overgang fra hjemmet til barnehagen. [+]
I rammeplanen er det gitt overordnede føringer for hvordan barnehagen i samarbeid med foreldrene skal legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. Men hva innebærer dette i praksis? Og hva sier forskning om god tilknytning og tilvenning? Vi har invitert May Britt Drugli til å snakke om den viktige første tiden i nye omgivelser for de aller minste. Her får du ny kunnskap og masse praktiske tips og råd om tilrettelegging i hverdagen!  Kursinnhold Betydningen av gode overganger – foreldrene som brobyggere Små barns grunnleggende behov             - Trygghet og forutsigbarhet             - Støtte til regulering av følelser             - Utforsking Forskning på tilvenningsprosessen Hva formidler ansatte og foreldre? Eksempler fra et prosjekt der ulike tilvenningsmodeller har blitt prøvd ut Kursholder May Britt Drugli er utdannet cand. paed og jobber nå som professor ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge ved NTNU. Hun har lang erfaring fra kommunalt utviklingsarbeid, blant annet i form av videobasert veiledning i barnehager. For tiden er hun involvert i flere forskningsprosjekter knyttet til barnehage. Faglige interesseområder er de yngste barna i barnehagen og relasjonen mellom barn og voksne. Hennes kompetanse favner også barns psykiske helse og atferdsvansker. May Britt har skrevet flere fagbøker, blant annet Liten i barnehagen og Atferdsvansker hos barn, og hun har vært medredaktør for Lek, læring og utvikling i barnehagen. May Britt Drugli er en anerkjent og etterspurt foredragsholder. Hun fremstår direkte og troverdig og hennes ekte engasjement treffer alle som jobber med barn, også foreldre! [-]
Les mer
Oslo Lillehammer Og 1 annet sted 9 uker 4 500 kr
12 Sep
14 Sep
15 Sep
Kurset passer for assistenter i barnehage, skole og sfo, barne- og ungdomsarbeider, omsorgsarbeider, hjelpepleier, helsefagarbeider, andre yrkesutøvere og foreldre. [+]
Start: mandag 10.02.2020 slutt: 04.05.2020  Påmeldingsfrist: 31.001.2020 Varighet/tid: 10 mandagskvelder kl. 18.00 – 21.00 Sted: Askim, Lillestrøm, Mosjøen Start: tirsdag 11.02.2020 slutt: 28.04.2020Påmeldingsfrist: 31.01.2020Varighet/tid: 10 tirsdagskvelder kl. 18.00 – 21.00 Sted: Fredrikstad, Kongsvinger, Trondheim Start: onsdag 12.02.2020 slutt: 29.04.2020 Påmeldingsfrist: 31.01.2020Varighet/tid: 10 onsdagskvelder kl. 18.00 – 21.00 Sted: Bergen, Horten, Namsos, Porsgrunn, Stord, Ås Start: lørdag 25.01.2020 slutt: 23.02.2020 - 2 helgerPåmeldingsfrist: 15.01.2020Varighet/tid: alle dager fra kl. 09.00 - 16.00 1. helg er i uke 4: lørdag 25.01.2020 og søndag 26.01.20202. helg er i uke 10: lørdag 07.03.2020 og søndag 08.03.2020Sted: Notodden, Voss Start: lørdag 21.03.2020 slutt: 19.04.2020 - 2 helgerPåmeldingsfrist: 10.03.2020Varighet/tid: alle dager fra kl. 09.00 - 16.00 1. helg er i uke 12: lørdag 21.03.2020 og søndag 22.03.2020 2. helg er i uke 16: lørdag 18.04.2020 og søndag 19.04.2020Sted:Seljord Start: lørdag 11.01.2020 slutt: 27.01.2020 - 2 helgerPåmeldingsfrist: 28.12.2019Varighet/tid: alle dager fra kl. 09.00 - 16.00 1. helg er i uke 2: lørdag 11.01.2020 og søndag 12.01.2020 2. helg er i uke 4: lørdag 25.01.2020 og søndag 26.01.2020Sted:Halsa Kursavgift: kr. 4.500,- (kan deles i månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr pr. avdrag) Mål for kurset:Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike lærevansker hos barn og unge samt en faglig innsikt i spesialpedagogiske virkemidler for arbeidet i barnehage, skole og skolefritidsordning. Kurset gir grunnleggende kunnskap om de vanligste gruppene av funksjonshemminger. Kursets innhold:Hva er spesialpedagogikk? - Lese- og skrivevansker - Atferdsvansker - Lærevansker -Psykisk utviklingshemming - Språk- og talevansker - Synsvansker - Hørselsvansker - Bevegelsesvansker og hodeskader - ADHD, Tourettes syndrom og skjulte funksjonshemminger - Spesialundervisning og spesialpedagogiske tiltak. Lærebok:Innføring i spesialpedagogikk ISBN 9788205500648, Ogden/Rygvold. Gyldendal akademiske forlag 5. utg. 2017 Kursbevis: til de som har minst 75 % fremmøte. Er du organisert:Fagforeninger har stipendordninger for sine medlemmer. Undersøk om du har mulighet til å få dekket kursavgiften eller deler av den. Påmelding: elektronisk i påmeldingsskjema.     [-]
Les mer
24 timer
Diameta tilbyr kursholderopplæring på nett. Dette er et fleksibelt nettstudie, der du selv velger når du ønsker å tilegne deg kunnskapen. L... [+]
Diameta tilbyr kursholderopplæring på nett. Dette er nettundervisning, der du selv velger når du ønsker å tilegne deg kunnskapen. LES MER VED Å KLIKKE PÅ LENKE: http://www.diameta.no/vil-du-bli-kursholder/ Diameta er totalleverandør av kurs for god selvfølelse og har et stort team med proffe fagfolk. I tillegg vil du lære verdifulle og meget gode verktøy som du kan bruke i din hverdag både på jobb og hjemme. Sammen er vi opptatt av å øke kunnskap og kompetanse rundt temaer som forebygging, psykisk helse og livsmestring. Ønsker du å gjøre en forskjell for barn og unges selvfølelse? Bli en selvstendige kursholder hos Diameta. Vi ser etter personer som er genuint opptatt av at barn, ungdom og voksne skal ha det bra og som har et brennende ønske/vilje om å være med å gjøre en forskjell i barn og ungdoms liv. Dette arbeidet kan fint kombineres med annen jobb og du står fritt til å sette opp så mange kurs du vil. Dersom du kun vil lære verktøy du kan bruke på jobb eller privat uten å jobbe som kursholder, så er det mulig om det er ledige plasser på opplæringen. Vi har også fått rapporter om at de som har tatt Diameta sin sertifisering har blitt foretrukket i jobbsøkerprosesser. Diameta kursholderopplæring:   Nettundervisning: Du gjør hele kursholder forløpet i ditt eget tempo og velger selv når du vil bli sertifisert kursholder. Når du er ferdig sertifisert vil du kunne holde Diameta sine kurs. Du må ta høyde for minimum 24 timer med studier (inkludert refleksjon og gjennomgang av alt materiell). I etterkant av sertifisering vil det være ytterligere materiell å sette seg inn i for å komme i gang som kursholder. Ta kontakt dersom du har spørsmål og ønsker mer informasjon om prosessen. PS: For å få mulighet til å delta, ønsker vi at du sender søknad og CV slik beskrevet helt nederst på siden. Referanse: Dette er mitt første nettkurs så jeg var veldig spent. Da jeg fikk se fantastiske Trine så ble jeg så glad. Hun forklarer alt på en ryddig måte og viser stor faglig kunnskap innen temaet. Dette nettkurset anbefales på det sterkeste til alle som vil bidra til at andre skal få en god og meningsfull hverdag. I kurset lærer man hvordan man kan løfte andre og få fram ressursene i alle mennesker. Lærer mange gode verktøy alle aldre kan bruke hver dag. [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurset passer for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre. Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av problematferd og gjøre deltakerne i stand til å sette i verk mest mulig effektive tiltak.Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:             Når du selv ønsker. Omfang:         3 innleveringer Pris:               kr.4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med                        kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).   Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av problematferd og gjøre deltakerne i stand til å sette i verk mest mulig effektive tiltak.   Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • Problematferd med omfang av problemet og hvordan slik atferd kan forstås • Kompetanseutviklende og problemløsende arbeid • Hvordan stimulere sosial læring til det beste for den enkelte?   Tema • Problematferd • Utvikling av atferdsproblemer • Perspektiver på endring • Undervisningsstrategier • Psykodynamisk tilnærming • Psykopedagogisk tilnærming • Involveringspedagogikk • Atferdsmodifikasjon • Strukturering av læringsmiljøet • Forebygging • Hvordan oppstår problematferd? • Atferdskorrigering • Aggressive og utagerende barn • Sosial kompetanse hos barn og unge • Læringspsykologi og sosial kompetanse • Mestringskompetanse • Hva påvirker kompetanseutviklingen? • Sosial læring  • Læring av sosial kompetanse • Tiltak for å fremme sosial kompetanse       Litteratur Sosial kompetanse og problematferd i skolen. Terje Ogden m fl. ISBN 9788205391765 Gyldendal Norsk Forlag 2009   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
22 Oct
Hva er egentlig Cooperative Learning, og hvorfor er det en god metode i klasserommet? [+]
De fleste pedagoger er enige i at elevene lærer mye – både faglig og sosialt – av å samarbeide om arbeidsoppgaver. Utfordringen ligger ofte i å sikre at alle elevene har utbytte av samarbeidet, uansett faglig og sosial kompetanse. Dette kurset gir deg et praktisk verktøy som vil øke både læringslyst og læringsutbytte hos elevene dine, og det ganske umiddelbart! Cooperative Learning er en strukturert og lærerstyrt metodikk som sikrer at elevene samarbeider om å løse oppgaver og hvor alle elevene må være aktive i læringsprosessen. Omfattende forskning og erfaring fra blant annet Canada, Danmark og USA, viser at systematisk bruk av samarbeidslæring gir gode læringsresultater. Hensiktsmessig bruk av metoden sikrer gode relasjoner mellom elevene, som igjen bidrar til økt trivsel og motivasjon. Kurset er en innføring i metodikken og vil gi deltakerne praktiske ferdigheter som umiddelbart kan tas i bruk i klasserommet. Kursinhold Hva er Cooperative Learning, og hvorfor er det en effektiv metodikk? Cooperative Learning som verktøy for klasseledelse og relasjonsbygging Coopearive Learning og utvikling av sosial kompetanse Hvordan skape et inkluderende læringsmiljø? Hvordan ivareta prinsippene for dybdelæring? Planlegging av Cooperative Learning i eget/egne fag Praktisk gjennomføring av 3 forskjellige strukturer Kursholder Frank Westby er skolesjef i Frogn kommune. Han har mange års erfaring fra skolen, både fra grunnskolen og fra den videregående skolen. Frank har arbeidet som lærer, pedagogisk konsulent, assisterende rektor og rektor. Han har også vært virksomhetsleder for Askimskolen. Som leder har han bidratt til gode resultater, hvor kunnskapsbasert ledelse og effektiv ressursforvaltning har vært blant suksessfaktorene. Franks formelle kompetanse inkluderer Master i skoleledelse ved BI og utdanning innen veiledning, coaching og relasjonsledelse. Frank Westby er forfatter av boken Cooperative Learning - undervisning med samarbeidsstrukturer (GAN Aschehoug 2018).   [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, ... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer:   Vurderingsform: Studenten velger ut 3 av sine blogginnlegg som teller med på vurderingen. I tillegg skal studenten skrive et eksamensarbeid i form av et refleksjonsnotat som skal vurderes sammen med blogginnleggene. Dette eksamensarbeidet skal være i størrelsesorden 5-10 A4 sider. Ansvarlig: Svend Andreas Horgen         Læremål: KUNNSKAPER:- Informasjonskilder: Jeg kan hjelpe mine elever å finne og vurdere relevant informasjon, inkludert bilder, kart, lyd og video fra IKT kilder, på lik linje med tradisjonelle kilder(for eksempel RSS, Wikipedia). - Lagring av informasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å lagrer informasjon på digital form slik som blogger, wikier, podcaster eller portefølger (dvs. slik at det er tilgjengelig hjemme, på reise og til eksterne eksperter / rådgivere). - Kommunikasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å kommunisere synkront og asynkront gjennom tekst, tale og video. - Dokumentasjon: Jeg kan skrive innlegg på nettet for å dokumentere læringsaktiviteter/hendelser og legge til rette for elevenes bruk av dette materialet etterpå (e-portefølge, skjermopptak, klassens blog / wiki). - Trygg bruk: Jeg kan hjelpe mine elever å bruke elektroniske applikasjoner på en trygg måte (f.eks. elektronisk identitet, privatliv, pålitelighet). - Gruppearbeid: Jeg kan legge til rette for gruppearbeid på nettet, ved hjelp av metoder som kompleks instruksjon.- Læring: Jeg kan identifisere forventede læringsutbytter fra bruken av bestemte IKT-verktøy for en bestemt læringsaktivitet. - Vurdering: Jeg kan identifisere hvordan læringsutbyttene tilknyttet IKT-relaterte aktiviteter skal bidra til vurderingen av elevene og å kunne og bruke egnede verktøy for å registrere dette (f.eks. faglig utvikling og coaching). FERDIGHETER:- Planlegging: Jeg har laget en plan for min faglige utvikling i riktig bruk av IKT i min undervisning. - Dokumentasjon: Jeg har dokumentert bruken av et interaktivt internettverktøy, slik at andre kan dra nytte av mine erfaringer. - Deling: Jeg har prøvd minst én måte å dele min IKT erfaring med kolleger enten internt eller eksternt. - Lokal kontekst: Jeg har identifisert hvilke muligheter og begrensninger som gjelder for bruk av interaktive Internettverktøy i min institusjon. - Portefølge: Jeg har begynt på eller lagt til nytt materiale til en eksisterende e-portefølge. - Evaluering: Jeg har evaluert resultatene av mitt endrede undervisningsopplegg og dokumentert dette i min e-portefølge. - Coaching: Jeg har prøvd ut parvis coaching med en av mine kolleger. - Coaching: Jeg har de nødvendige ferdighetene når det gjelder å lytte og å stille spørsmål for å kunne coache andre mennesker. Innhold:Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, GROW-modellen, undersøkelser om tilstanden i egen institusjon når det gjelder bruk av IKT-verktøy i undervisningen, nettsteder for yrkesutøvere (CoP-Community of Practice), eksempler på "best practice", metoder for å planlegge og gjennomføre egne læringsaktiviteter på nett med bruk av diverse IKT-verktøy, coaching-teknikker. Sentrale verktøy er: blogg, wiki, video, lyd, undersøkelser, avstemminger. I alle disse verktøyene skal det produseres innhold.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Web 2.0 og coaching for lærere etter vitae metoden 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.