Pedagogikk
Hordaland
Du har valgt: Bergen
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Bergenhus Sentrum 6 timer 1 690 kr
13 Feb
05 Mar
Hvordan kan vi som arbeider i barnehagen bidra til å styrke og utvikle robuste barn, som tåler hverdagens opp- og nedturer? [+]
Det kreves en robusthet for å finne fotfeste i hverdagens stress og utfordringer. Ikke minst gjelder dette for de barna som bærer med seg en sårbarhet. Det å trives og føle trygghet i hverdagen har stor betydning for lek og samspill med andre barn og voksne.  Vi som jobber med barn og ungdom, trenger handlingskompetanse for å kunne gi dem den støtten de trenger for å mestre små og store hverdagslige utfordringer livet byr på.  Kursholder Sjur Langeland jobber som fagleder for forebyggende tjenester i Nannestad. Langeland er utdannet innen familieterapi og religionspsykologi, samt i LØFT, ART og innen veiledning. I tillegg til jobben i Nannestad kommune driver han egen praksis og holder kurs i kommunikasjon, relasjonsarbeid, konflikthåndtering, egenutvikling m.m. [-]
Les mer
Bergenhus Sentrum Og 1 annet sted 6 timer 1 890 kr
07 Feb
12 Mar
17 Mar
Hva er "nytt" i kunst og håndverk, og hva har det å si for undervisningen i faget? [+]
Evnen til undring, eksperimentering frem mot nye løsninger, mot og utholdenhet vektlegges i den nye læreplanen. Hva er "nytt" i kunst og håndverk, og hva har det å si for undervisningen i faget? Dybdelæring skal stå sentralt, men hva betyr egentlig det?  På dette kurset vil du få en innføring i arbeidet med designprosess som metode. Kursholder vil legge frem ulike strategier for å utvikle ideer og uttrykk.  Kurset er todelt og omfatter en teoretisk del og en praktisk workshop. Kursinnhold Fagfornyelsen og de tverrfaglige temaene Forklare begreper og teoretisk bakgrunn Praktiske samarbeidsoppgaver Designprosess som arbeidsverktøy Hvordan tilrettelegge og nivådifferensiere for elevene? Underveisvurdering i prosessen Elevenes egenvurdering og lærerens tilbakemelding Tips og erfaringsdeling Kursholder Leikny Astrup Hinkel er faglærer i kunst og håndverk ved Brannfjell skole i Oslo, og har lang undervisningserfaring fra ungdomsskolen. Hun er også utdannet dramalærer og har bakgrunn fra teater og improvisasjon. Leikny har videreutdanning som veileder, er praksislærer for faglærerstudenter fra Oslo Met. Leikny samarbeider med Ungt Entreprenørskap, og underviser i dette som fag, og ble i 2016 kåret til "årets entreprenørskapslærer". Hun er aktiv i skoleutvikling på Brannfjell og har blant annet vært resurslærer for regning i alle fag. Leikny sitter i Udirs nettverksgruppe for å videreutvikle den nye læreplanen i Kunst og håndverk. [-]
Les mer
Bergenhus Sentrum 6 timer 1 890 kr
31 Jan
04 Feb
Hva er egentlig Cooperative Learning, og hvorfor er det en god metode i klasserommet? [+]
De fleste pedagoger er enige i at elevene lærer mye – både faglig og sosialt – av å samarbeide om arbeidsoppgaver. Utfordringen ligger ofte i å sikre at alle elevene har utbytte av samarbeidet, uansett faglig og sosial kompetanse. Dette kurset gir deg et praktisk verktøy som vil øke både læringslyst og læringsutbytte hos elevene dine, og det ganske umiddelbart! Cooperative Learning er en strukturert og lærerstyrt metodikk som sikrer at elevene samarbeider om å løse oppgaver og hvor alle elevene må være aktive i læringsprosessen. Omfattende forskning og erfaring fra blant annet Canada, Danmark og USA, viser at systematisk bruk av samarbeidslæring gir gode læringsresultater. Hensiktsmessig bruk av metoden sikrer gode relasjoner mellom elevene, som igjen bidrar til økt trivsel og motivasjon. Kurset er en innføring i metodikken og vil gi deltakerne praktiske ferdigheter som umiddelbart kan tas i bruk i klasserommet. Kursinhold Hva er Cooperative Learning, og hvorfor er det en effektiv metodikk? Cooperative Learning som verktøy for klasseledelse og relasjonsbygging Coopearive Learning og utvikling av sosial kompetanse Hvordan skape et inkluderende læringsmiljø? Hvordan ivareta prinsippene for dybdelæring? Planlegging av Cooperative Learning i eget/egne fag Praktisk gjennomføring av 3 forskjellige strukturer Kursholder Frank Westby er skolesjef i Frogn kommune. Han har mange års erfaring fra skolen, både fra grunnskolen og fra den videregående skolen. Frank har arbeidet som lærer, pedagogisk konsulent, assisterende rektor og rektor. Han har også vært virksomhetsleder for Askimskolen. Som leder har han bidratt til gode resultater, hvor kunnskapsbasert ledelse og effektiv ressursforvaltning har vært blant suksessfaktorene. Franks formelle kompetanse inkluderer Master i skoleledelse ved BI og utdanning innen veiledning, coaching og relasjonsledelse. Frank Westby er forfatter av boken Cooperative Learning - undervisning med samarbeidsstrukturer (GAN Aschehoug 2018).   [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurs for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre.   • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse og en teoretisk begrunnelse for krisepedagogikk. • Det gis eksempler på hvordan den enkelte kan rammes av individuelle og kollektive kriser. • Det gis også eksempler på bruk av metoder med tanke på å «omskape» kriser og traumer til     pedagogiske mestringsmuligheter.   Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.   Start:              Når du selv ønsker. Omfang:              3 innleveringer Pris:              kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert                                 avdrag). Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse og en teoretisk begrunnelse for krisepedagogikk. • Det gis eksempler på hvordan den enkelte kan rammes av individuelle og kollektive kriser. • Det gis også eksempler på bruk av metoder med tanke på å «omskape» kriser og traumer til pedagogiske mestringsmuligheter.   Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • Hvordan ansatte i barnehage og skole kan bli bedre til å hjelpe barn og ungdom etter kriser og traumer. • Hvordan gjøre hendelsene forståelige og håndterbare slik at hverdagen i barnehagen og skolen blir mest      mulig meningsfull. • Hvordan man aktivt kan ta del i barnets opplevelse av krisen slik at den blir noe barnet kan lære av.   Tema • Barn og ungdom – kriser og traumer • Hva er krisehjelp? • Traumeteorier • De skjulte krisene • Kriser og læring • Krisepedagogikk i barnehage og skole • Krisepedagogisk modell • Pedagogikk og terapi • Krisers innvirkning på læring • Terapeutisk kommunikasjon • Krisepedagogiske metoder • Spenningsreduserende tiltak • Krisepregnende nyheter • Når katastrofen angår oss alle • Sorghåndtering – kunnskapsformidling • Kriseberedskap   Litteratur Krisepedagogikk Magne Raundalen/Jon-Håkon Schultz ISBN 9788215009131 Universitetsforlaget 2006     Vurdering  Vurdering bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurset passer for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre. Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av problematferd og gjøre deltakerne i stand til å sette i verk mest mulig effektive tiltak.Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:             Når du selv ønsker. Omfang:         3 innleveringer Pris:               kr.4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med                        kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).   Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av problematferd og gjøre deltakerne i stand til å sette i verk mest mulig effektive tiltak.   Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • Problematferd med omfang av problemet og hvordan slik atferd kan forstås • Kompetanseutviklende og problemløsende arbeid • Hvordan stimulere sosial læring til det beste for den enkelte?   Tema • Problematferd • Utvikling av atferdsproblemer • Perspektiver på endring • Undervisningsstrategier • Psykodynamisk tilnærming • Psykopedagogisk tilnærming • Involveringspedagogikk • Atferdsmodifikasjon • Strukturering av læringsmiljøet • Forebygging • Hvordan oppstår problematferd? • Atferdskorrigering • Aggressive og utagerende barn • Sosial kompetanse hos barn og unge • Læringspsykologi og sosial kompetanse • Mestringskompetanse • Hva påvirker kompetanseutviklingen? • Sosial læring  • Læring av sosial kompetanse • Tiltak for å fremme sosial kompetanse       Litteratur Sosial kompetanse og problematferd i skolen. Terje Ogden m fl. ISBN 9788205391765 Gyldendal Norsk Forlag 2009   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurskombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurset passer for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre.     • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike lærevansker hos barn samt en faglig innsikt i     spesialpedagogiske virkemidler for arbeidet i barnehage/skole/sfo. • Kurset gir grunnleggende kunnskap om de vanligste gruppene av funksjonshemming og er utformet     etter en felles disposisjon: definisjon, forekomst, årsaksforhold, teori, kartlegging og tiltak.   Nettkurs eller brevkurskombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.        Start:              Når du selv ønsker.  Varighet:           3 innleveringer  Pris:              Kr. 4.500.- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr).      Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser.   Mål for kurset • Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike lærevansker hos barn samt en faglig innsikt i     spesialpedagogiske virkemidler for arbeidet i barnehage/skole/sfo. • Kurset gir grunnleggende kunnskap om de vanligste gruppene av funksjonshemning og er utformet     etter en felles disposisjon: definisjon, forekomst, årsaksforhold, teori, kartlegging og tiltak.   Tema • Hva er spesialpedagogikk? • Lese- og skrivevansker • Atferdsproblemer hos barn og unge • Lærevansker • Psykisk utviklingshemning • Språk- og talevansker • Synsvansker • Hørselsvansker • Bevegelsesvansker og hodeskader • ADHD, Tourettes syndrom og skjulte funksjonshemninger • Spesialundervisning og spesialpedagogiske tiltak   Litteratur Innføring i spesialpedagogikk Asmervik/Ogden/Rygvold ISBN 9788205361188 Gyldendal akademisk 2008   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Nettkurs 16 000 kr
Nettkurs som består av ulike ressurser og oppgaver. [+]
Videreutdanning i spesialpedagogikk for helse- og sosialpersonell, barne- og ungdomsarbeidere, helsefagarbeidere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, helsesekretærer og aktivitører med videregående opplæring.   Nettkurs som består av ulike ressurser og oppgaver.     Start:              Når du selv ønsker. Omfang:           Innlevering av 4 teorioppgaver, 1 praksisrapport, 1 fordypningsoppgave Pris:              Kr. 16.000,- (kan deles i 8 månedlige avdrag med kr. 200,- i                                       avdragsgebyr pr. avdrag. Er ekskl. lærebøker og eksamensavgift).    Videreutdanning • Videreutdanningen er laget i tråd med egenutviklet fagplan  • Videreutdanningen ligger på nivå mellom videregående opplæring og høyere utdanning.   Tidsplan • Videreutdanningen kan tas etter egen tidsplan med innlevering av teorioppgaver,     praksisrapporter og fordypningsoppgave. • Du velger selv når du vil starte med videreutdanningen og du bestemmer selv hvor lang    tid du vil bruke.   6 innleveringer  • 4 teorioppgaver  • 1 praksisrapport • 1 fordypningsoppgave   Målgruppe  Videreutdanningen er lagt opp for de som har fullført videregående opplæring fra studieretning for helse- og sosialfag eller fullført videregående opplæring som aktivitør innen studieretning for formgivingsfag/design og håndverk.   Opptakskrav • Fullført videregående opplæring fra studieretning for helse- og sosialfag eller fullført     videregående opplæring som aktivitør innen studieretning for formgivingsfag/design og     håndverk.   Videreutdanningen omfatter • Den teoretiske opplæringen. • Retting av innleveringer og veiledning underveis.  • Vurdering av praksisrapporter og fordypningsoppgave.   Mål for videreutdanningen Kurset skal gi et grunnlag for å forebygge og løse spesialpedagogiske problemstillinger på arbeidsplassen. Praksisorienterte problemstillinger vil stå sentralt.   Videreutdanningens innhold • Grunnelementer i helse- og sosialfagarbeidet • Samfunnsfaglige emner • Administrative og organisatoriske perspektiver på tiltak for mennesker med særskilte    behov • Funksjonshemminger, lærevansker og atferdsproblemer • Pedagogiske tilnærmingsmåter med sikte på individer som trenger særskilt hjelp og støtte • Samarbeid, rådgivning og veiledning • Fordypningsoppgave     Praksis  • I videreutdanningen er det krav om 10 uker praksis (375 timer).  • Praksis 1 er hovedpraksis over 8 uker som beskrevet i eget praksisdokument som følger     nettkurset. • Praksis 2 er 2 uker med fordypning knyttet til tema studenten selv velger til    fordypningsoppgaven. • Praksisplass for videreutdanningen må studenten selv skaffe. • Praksis kan tas på egen eller annen arbeidsplass med godkjent veileder. • Praksisveileder må ha faglig bakgrunn som er relevant for denne utdanningen. • Praksis godkjennes av praksisveileder og praksisrapport godkjennes av rettelærer.   Eksamen  • Eksamen avlegges så snart samtlige moduler er bestått.  • Hjemmeeksamen over to dager med levering på nett. Alle hjelpemidler tillatt.   Er du organisert? • Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift.Presisering• Dette må ikke forveksles med fagskoleutdanning og er ikke NOKUT-godkjent.   [-]
Les mer
Nettkurs 5 uker 6 995 kr
Bli trygg på å møte barn med utfordrende atferd. Dette kurset gir deg forståelse om tema og konkrete verktøy til hverdagen. [+]
Få kompetansen du trenger for å stå stødig i møte med barn som utfordrer. Kurset gir deg: Forståelse av  hvordan hjernen har en finger med i spillet når barnet går i affekt Gode analyserverktøy for å finne de beste tiltakene for hvert enkelt barn Kunnskap om å lage gode og konkrete planer som er enkle å følge i hverdagens stress og mas Mange gode eksempler på tiltak i verktøykassen din Bedre forståelse av hvor viktig akkurat DU er for at barnet skal ha det bra Så når du har gjennomført dette onlinekurset, så har du verktøyene du trenger for å ta kontrollen i arbeidet og stå stødig i møte med barn som utfordrer. Kursoversikt- 5 moduler: Modul 1: lær det grunnleggende, barnesyn, atferd som kommunikasjon og betydningen av relasjoner. Modul 2: om grunnleggende behov som alle har, og hvordan vi reagerer når vi opplever å være maktesløse. Det beskrives også hva du kan gjøre med det. Modul 3: handler om forståelsesrammer. Denne modulen tar utgangspunkt i elementer fra traumebevisst omsorg og trygghetssirkelen for å forklare hvorfor noen barn utfordrer. Modul 4: blir mer konkret med innføring i planarbeid. Du får opplæring i å bruke analyseverktøy for å få en god oversikt over barnets situasjon. I tillegg får du en innføring i hvordan du kan lage gode mål og evaluering. Modul 5: Den siste modulen i kurset, og her skal du lære hvordan du setter planen din ut i livet. Du lærer også hva som skal til for å lykkes med planen, uten at det blir for omfattende og bare renner ut i sanden. Du som deltaker får tilsendt i posten samtalekort om traumebevisst omsorg laget av RVTS Sør som en liten takk for at du er med på laget. 14 dagers garanti- ikke fornøyd? Pengene tilbake, uansett grunn! Hvis du starter på kurset, og du av en eller annen grunn bestemmer deg for at dette ikke var for deg, så går det helt fint. Du har nemlig en 14 dagers garanti, og er du ikke fornøyd så får du pengene tilbake, uten problemer. Dette er inkludert i kursprisen: et 5-ukers kursløp fylt med det du trenger for å lykkes med barn som utfordrer Veiledning på oppgaver som kan sendes inn.  5 moduler og 16 leksjoner som du kan se om igjen så mange ganger du måtte ønske Masse spennende kunnskap, både teoretisk og praktisk Kursbevis etter endt kurs Bonus: Meld deg på nå og få tilsendt RVTS Sør sine samtalekort om traumebevisst omsorg, som gir enkle og praktiske råd for hvordan snakke med barn som har en utfordrende atferd, helt uten kostnad. [-]
Les mer
850 kr
Et introduksjonskurs om traumer, relasjonelt stress og hvordan både positivt og negativt stress er med på å påvirke og forme barnets utvikling. Vi ser spesielt på betydni... [+]
I dette kurset får en grunnleggende forståelse av hva traumer og relasjonelt stress er, og hvordan både positivt og negativt stress er med på å påvirke og forme barnets utvikling. Vi ser spesielt på betydningen stress og traumer har for utviklingen av barnets hjerne, og barnets evne til selvregulering, emosjonsregulering, selvutfoldelse, lek og utforskning. Vi ser også på betydningen av voksnes, både foreldre, familie og ansatte i skole og barnehage, har for barnets utvikling av selvregulering, og hvordan voksne kan samarbeide for å skape et trygt, utviklingsstøttende relasjonelt miljø for barnet. Kurset er aktuelt for foreldre, deg som jobber med barn, og også deg som ønsker å forstå mer av deg selv og egne reaksjoner på relasjonelt stress og traumer. Opplever dere noe av dette, hos barn eller voksne?-Reaksjoner som varer lenge, kommer ofte, og blir veldig sterke.-Nesten kontinuerlig frustrert, lei seg eller sint.-Kommer lett i konflikt med andre, eller er passiv i lek.-Skal veldig lite til for å trigge sterke og langvarige reaksjoner.-Eller er lite motivert, følsom, eller overdrevent dempet. Om man opplever noe eller mye av dette så vil det som regel være slitsomt, krevende og frustrerende for både barnet selv, foreldre, søsken og andre som er i nærheten. Og det vil bidra til usikkerhet hos de voksne i forhold til hvordan man skal håndtere situasjonen. I dette kurset lærer du både å forstå denne typen reaksjonsmønstre, og for en konkret introduksjon til hva du kan gjøre i praksis i hverdagen med barnet, får å få hverdagen til å fungere bedre, og støtte barnets utvikling.    Du kan lese mer om dette kurset her, https://foreldrekompetanse.no/traumer-relasjonelt-stress-og-barns-utvikling/ [-]
Les mer
Kristiansand 10 uker 4 500 kr
Kurs for assistenter i barnehage, skole og skolefritidsordning, barne- og ungdomsarbeider, omsorgsarbeider, hjelpepleier, helsefagarbeider, andre yrkesutøvere og foreldr.... [+]
Mål for kurset: Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av problematferd og gjøre deltakerne i stand til å sette i verk mest mulig effektive tiltak. Kursdeltakerne skal få kunnskap om problematferd og hvordan slik atferd kan forstås. Kursets innhold: Atferdsproblemer blant barn og unge Kartlegging og risikovurdering Barnehagen og barns tidlige utvikling Den inkluderende skolen og skoleomfattende tiltak Klasseromsperspektivet – klasseledelse Elevperspektivet – internaliserte problemer Elevperspektivet – alvorlige atferdsproblemer Sosialkompetanse hos barn og unge Sosial læring hos barn og unge Litteratur: Sosialkompetanse og problematferd blant barn og unge, ISBN: 9788205480858 Gyldendal akademiske forlag, 2015, Terje Ogden Kursbevis: til de som har minst 75 % fremmøte. Er du organisert: Fagforeninger har stipendordninger for sine medlemmer. Undersøk om du har mulighet til å få dekket kursavgiften eller deler av den. Påmelding: elektronisk i påmeldingsskjema  [-]
Les mer
Halsa 10 uker 4 500 kr
11 Jan
Kurset passer for assistenter i barnehage, skole og sfo, barne- og ungdomsarbeider, omsorgsarbeider, hjelpepleier, helsefagarbeider, andre yrkesutøvere og foreldre. [+]
Start: mandag 11.02.2019 slutt: 06.05.2019 Påmeldingsfrist: 31.01.2019 Varighet/tid: 10 mandagskvelder kl. 18.00 – 21.00 Sted: Mosjøen, Sarpsborg Start: tirsdag 12.02.2019 slutt: 30.04.2019 Påmeldingsfrist: 31.01.2019 Varighet/tid: 10 tirsdagskvelder kl. 18.00 – 21.00 Sted: Kristiansund, Larvik, Ski, Stavanger, Stjørdal, Tromsø Start: onsdag 13.02.2019 slutt: 08.05.2019 Påmeldingsfrist: 31.01.2019 Varighet/tid: 10 onsdagskvelder kl. 18.00 – 21.00 Sted: Bergen, Flekkefjord, Kvinnherad, Namsos Start: onsdag 07.11.2018 slutt: 23.01.2019 Påmeldingsfrist: 24.10.2018 Varighet/tid: 10 onsdagskvelder kl. 18.00 – 21.00 Sted: Egersund Kursavgift:       kr. 4.500,- (kan deles i avdrag)  Mål for kurset: Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike lærevansker hos barn og unge samt en faglig innsikt i spesialpedagogiske virkemidler for arbeidet i barnehage, skole og skolefritidsordning. Kurset gir grunnleggende kunnskap om de vanligste gruppene av funksjonshemminger. Kursets innhold: Hva er spesialpedagogikk? - Lese- og skrivevansker - Atferdsvansker - Lærevansker -Psykisk utviklingshemming - Språk- og talevansker - Synsvansker - Hørselsvansker - Bevegelsesvansker og hodeskader - ADHD, Tourettes syndrom og skjulte funksjonshemminger - Spesialundervisning og spesialpedagogiske tiltak. Lærebok: Innføring i spesialpedagogikk ISBN 9788205500648, Ogden/Rygvold. Gyldendal akademiske forlag 5. utg. 2017. Kursbevis: til de som har minst 75 % fremmøte. Er du organisert: Fagforeninger har stipendordninger for sine medlemmer. Undersøk om du har mulighet til å få dekket kursavgiften eller deler av den. Påmelding: elektronisk i påmeldingsskjema  [-]
Les mer
Smart Kompetanse har lang erfaring i arbeid med barn, unge og voksne som utviser ulik grad av utfordrende adferd. [+]
Kurset FORUT (Forebygging og mestring av utfordrende adferd) er et kurs som er lagt opp som en kombinasjon av teori og praksis.  Kursinnhold:  - Etikk, aggresjonsforståelse og lovverk - Relasjonskompetanse og ressursfokus - Refleksjons- og håndteringsverktøy - Holdninger og dempende kommunikasjon - Beskyttelses- og friggjøringsteknikker  1. Modul 1: FORUT-kurs med varighet en kursdag: - Dette er et tilbud mest egnet for barnehager, skoler og andre, hvor man bruker omtrent to til tre timer av kursdagen til å trene på beskyttelses- og frigjørings-teknikker i tillegg til den teoretiske delen av kurset. 2. Modul 2: FORUT-kurs med varighet to kursdager: - Dette er et tilbud som passer best for institusjoner og arbeidsplasser, hvor man oftere opplever utofrdrende adferd og utagering og må ta i bruk beskyttelses- og frigjøringsteknikker i større grad.  3. Modul 3: FORUT-kurs med varighet tre kursdager: - Dette er et tilbud hvor man tar for seg inngående teori og praksis i forhold til mestring av utfordrende adferd. I tillegg vil instruktørene demonstrere og deltakerne trene på beskyttelses- og frigjøringsteknikker, i langt større grad enn ved de andre modulene. Vi tilbyr også veiledning og oppfølging av personal med utgangspunkt i valgte moduler.    Hvis dere er en avdeling, en skole/barnehage, en institusjon eller annen instans, som ønsker å bestille FORUT-kurset, legger vi gjerne tilrette for å tilpasse kurset, slik at vektlegging av innhold kan tilrettelegges etter deres behov. Slik kan dere dermed implementere det dere lærer på kurset, på en best mulig måte på deres respektive arbeidsplasser.   Ta gjerne kontakt med oss hvis dere har behov for ytterligere informasjon vedrørende FORUT eller andre kurstilbud i regi av Smart Kompetanse!   [-]
Les mer
Bergen 8 dager 13 990 kr
05 May
03 Nov
AART (Adapted Aggression Replacement Training) er et virkningsfullt evidensbasert program, som består av trening i sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk resonne... [+]
Et AART-trenerkurs gir deltakerne en grundig innføring i hvor viktig sosial kompetanse er for at barn og unge skal kunne fungere godt i samspill med andre og takle utfordringer de møter i hverdagen. Videre lærer man hvordan trening av sosial kompetanse kan organiseres, gjennomføres og tilpasses ulike målgrupper.       ART (Aggression Replacement Training), nå AART (Adapted Aggression Replacement Training) har de siste 15 årene blitt implementert i en lang rekke barnehager, skoler og institusjoner i Skandinavia. Programmet består av trening i henholdsvis sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk resonnering - en kombinasjon som har dokumentert svært god effekt på klassemiljø og har bidratt til økt sosial kompetanse hos enkeltelever, samt reduksjon av utfordrende atferd. ART-trenerkurset gir en innføring i sentrale begreper som aggresjon, moral, sosial kompetanse, motivasjon og ikke minst generalisering og implementering på deres respektive arbeidsplasser.    I AART er programmet oppdatert ut fra nyere forskning og tilpasset den skandinaviske hverdagen. Programmet er blant de best validerte evidensbaserte programmene på sitt område, og har blitt brukt både som primærforebyggende tiltak og som tiltak overfor personer med omfattende atferdsvansker.    Ved å ta AART-trenerkurs, blir du AART-trener med sertfiseringsbevis fra PREPSEC Norge (den norske interesseorganisasjonen for AART i Norge).    Smart Kompetanse har opparbeidet seg en solid erfaring med utdanning av AART-trenere og har levert trenerkurs over hele Norge i over 10 år. [-]
Les mer
1 dag 2 500 kr
Grunnkurs for førstelinjeansatte [+]
Innledning 22 juli 2011 har vist oss at terrorisme er en reel trusselfaktor i dagens Norge, og faren er på ingen måte over. Men terrorisme dukker oftest ikke opp fra intet, men er nesten alltid resultatet av en foregående radikaliseringsprosess. Med riktig kunnskap om hva som skjer forut for selve terrorhandlingen, øker man muligheten til å identifisere og stoppe tilløpene før de resulterer i situasjoner som kan føre til død og ødelagte liv. Hvorfor dette kurset Å arbeide med forebygging setter krav til kompetansen hos de involverte. Og er en grunnleggende forutsetning for å få til et vellykket tiltak med hensyn til forebygging. Dette er spesielt viktig på et nytt felt som voldelig radikalisering der man mangler både erfaring, kunnskap og ferdigheter. Når kompetansen er på plass, vil man kunne utforme og iverksette de nødvendige tiltakene på en måte som både er effektiv med hensyn til måloppnåelse og ressursbruk. Målgrupper Dette er et kurs som er beregnet på førstelinjetjenesten (Lærere, sosialarbeidere, barnevern, kriminalomsorg, asylmottak, frivillige organisasjoner etc.) en innføring av hva som ligger i begrepene radikalisering, ekstremisme og terrorisme, hva som kjennetegner dem og hvordan de kan oppdages. Målsetting Målsettingen med kurset er å gjøre førstelinjen i stand til å identifisere, foreslå og iverksette grunnleggende tiltak i situasjoner som kan utvikle seg i uønsket retning. Det er viktig å understreke at ikke all radikalisering ender opp i terrorisme, og at man ikke skal bygge opp et angiverisystem for avvikende tro og meninger. Vi må aldri glemme at den viktigste forutsetningen for et fredelig Norge er at vi bevarer vårt demokrati og at vi forsvarer grunnleggende menneskerettigheter som retten til å tro og mene hva man vil. Kursprogram Del 1: Innledning Kursmålsetting Definisjoner, Perspektiver og Tilnærmingsmåter Hvorfor dette kurset Innføring i aktuelle ideologier/religioner Del 2: Radikaliseringsprosessen Modell og begreper Trinn Drivkrefter Arenaer Del 3: Identifisering av prosesser Hva skal observeres Observasjonsteknikker Hva kan gå galt?          Del 4: Casebaserte arbeidsoppgaver og diskusjon Casebaserte arbeidsoppgaver Diskusjon Oppsummering Del 5: Veien videre Situasjonsanalyse Valg av strategier Valg av konkrete tiltak Iverksetting Evaluering Rollefordeling, organisering [-]
Les mer
6 timer
Praktisk spesialpedagogikk for assistenter, miljøarbeidere og lærere som jobber med barn og unge med utviklingshemming. [+]
Kursdeltakerne får kursing temaer og som gjør dem bedre i stand til å gi barn og elever med utviklingshemming god oppfølging i skole, barnehage og avlastning/hjemme. Innføring i : Utviklingshemming Autisme Downs syndrom Generelle lærevansker   Hva er læring og hvordan lærer man? Hvordan legge til rette for mestring og utvikling hos mennesker med lærevansker? Det finnes ulike metoder og å tilrettelegge for læring, det skal vi se på. Strukturering av læringsmiljø. Hvordan kan vi hjelpe de vi jobber med til å få oversikt over livet og hverdagen sin? Kommunikasjon. Hvordan kan man sikre seg at man forstår de man jobber med og de forstår deg? Tilrettelegging for mestring og utvikling. Vi skal se på hvordan vi kan få de vi jobber med til å utnytte alle sine ressurser og litt til.   Med utgangspunkt i at tilbudet som gis til de man jobber med skal være av faglig, etisk og juridisk god kvalitet. Vi skal se på hvordan man kan sikre at den jobben man gjør oppfyller disse kriteriene.   Kurset er både praktisk og teoretisk. Fordelen med dette kurset er at du får tips om konkrete tiltak og praktiske eksempler du kan bruke i jobben din. Det er rom for å bygge på det dere allerede kan fra før.     [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.