Pedagogikk
Vest-Agder
Du har valgt: Kristiansand
Nullstill
Filter
Ferdig

-

42 treff ( i Kristiansand ) i Pedagogikk
 

6 timer
Et praktisk dagskurs for skoleansatte om integrering i skolen. [+]
Noen barn og unge som kommer til Norge, sliter med å finne seg til rette i skolemiljøet. Andre savner tilhørighet i et nytt lokalsamfunn, og vi opplever radikalisering blant ungdom. Vi ser stadig at fremmedfrykt kommer til uttrykk. Men fremfor alt er det mange som blir godt integrert, og finner sin plass i et flerkulturelt skolesamfunn. Hva skiller skolene som lykkes fra de som mislykkes? Her er noen av temaene vi tar for oss:- Hvilken skolemodell for integrering bør velges? - Hvem bør være med i et faglig nettverk? - Hvordan bli oppmerksom på flerkulturelle utfordringer? - Hvordan styrke samarbeidet mellom skole og hjem? - Hvordan fange opp elever med en traumatisk bakgrunn?   Vi tilbyr et praktisk kurs, der vi også åpner opp for å dele erfaringer.Trygve Ebbesvik er kursholder. Han har vært opptatt av integreringsspørsmål i 30 år. Han har bakgrunn som teolog og krisehåndterer, og er faglig ansvarlig for Kriseportalen.no. [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på n... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer:   Vurderingsform: Studenten velger ut 3 av sine blogginnlegg som teller med på vurderingen. I tillegg skal studenten skrive et eksamensarbeid i form av et refleksjonsnotat som skal vurderes sammen med blogginnleggene. Dette eksamensarbeidet skal være i størrelsesorden 5-10 A4 sider. Ansvarlig: Svend Andreas Horgen         Læremål: KUNNSKAPER:- Informasjonskilder: Jeg kan hjelpe mine elever å finne og vurdere relevant informasjon, inkludert bilder, kart, lyd og video fra IKT kilder, på lik linje med tradisjonelle kilder(for eksempel RSS, Wikipedia). - Lagring av informasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å lagrer informasjon på digital form slik som blogger, wikier, podcaster eller portefølger (dvs. slik at det er tilgjengelig hjemme, på reise og til eksterne eksperter / rådgivere). - Kommunikasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å kommunisere synkront og asynkront gjennom tekst, tale og video. - Dokumentasjon: Jeg kan skrive innlegg på nettet for å dokumentere læringsaktiviteter/hendelser og legge til rette for elevenes bruk av dette materialet etterpå (e-portefølge, skjermopptak, klassens blog / wiki). - Trygg bruk: Jeg kan hjelpe mine elever å bruke elektroniske applikasjoner på en trygg måte (f.eks. elektronisk identitet, privatliv, pålitelighet). - Gruppearbeid: Jeg kan legge til rette for gruppearbeid på nettet, ved hjelp av metoder som kompleks instruksjon.- Læring: Jeg kan identifisere forventede læringsutbytter fra bruken av bestemte IKT-verktøy for en bestemt læringsaktivitet. - Vurdering: Jeg kan identifisere hvordan læringsutbyttene tilknyttet IKT-relaterte aktiviteter skal bidra til vurderingen av elevene og å kunne og bruke egnede verktøy for å registrere dette (f.eks. faglig utvikling og coaching). FERDIGHETER:- Planlegging: Jeg har laget en plan for min faglige utvikling i riktig bruk av IKT i min undervisning. - Dokumentasjon: Jeg har dokumentert bruken av et interaktivt internettverktøy, slik at andre kan dra nytte av mine erfaringer. - Deling: Jeg har prøvd minst én måte å dele min IKT erfaring med kolleger enten internt eller eksternt. - Lokal kontekst: Jeg har identifisert hvilke muligheter og begrensninger som gjelder for bruk av interaktive Internettverktøy i min institusjon. - Portefølge: Jeg har begynt på eller lagt til nytt materiale til en eksisterende e-portefølge. - Evaluering: Jeg har evaluert resultatene av mitt endrede undervisningsopplegg og dokumentert dette i min e-portefølge. - Coaching: Jeg har prøvd ut parvis coaching med en av mine kolleger. - Coaching: Jeg har de nødvendige ferdighetene når det gjelder å lytte og å stille spørsmål for å kunne coache andre mennesker. Innhold:Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, GROW-modellen, undersøkelser om tilstanden i egen institusjon når det gjelder bruk av IKT-verktøy i undervisningen, nettsteder for yrkesutøvere (CoP-Community of Practice), eksempler på "best practice", metoder for å planlegge og gjennomføre egne læringsaktiviteter på nett med bruk av diverse IKT-verktøy, coaching-teknikker. Sentrale verktøy er: blogg, wiki, video, lyd, undersøkelser, avstemminger. I alle disse verktøyene skal det produseres innhold.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Web 2.0 og coaching for lærere etter vitae metoden 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert 9 500 kr
Hvordan motiverer du andre til å yte ekstra på jobben eller i en fotballkamp? Hvorfor lykkes noen bedrifter bedre med å gjennomføre endringer enn andre? Svaret er ped... [+]
Pedagogikk gir deg kunnskaper om oppvekst- og opplæringsvilkår. Du lærer om den rollen undervisning og utdanning har i utviklingen av samfunn og kultur. Faget er både teoretisk og praktisk rettet utdanning i pedagogikk gir deg etterspurt kompetanse. Du vil blant annet kunne jobbe innen skoleverket, voksenopplæring og rådgiving. Ved Folkeuniversitetet kan du ta blant annet: Innføring i spesialpedagogikk Pedagogikk grunnenhet Sosialpedagogikk grunnenhet Spesialpedagogikk - Utfordrende atferd - for hvem? Spesialpedagogikk 1 Spesialpedagogikk 2 - sosiale og emosjonelle vansker Spesialpedagogikk for assistenter Veiledning og coaching 1 og 2 Veiledning og coaching 3 [-]
Les mer
3 timer 249 kr
Hvor har det blitt av barna på lekeplassen, i skogen og i gata? Hva kan vi som foreldre, eller vi som jobber med barn gjøre for å forhindre at det kun er de voksne s... [+]
Visste du at risikolek skaper trygge barn? Og at lekeslossing er fundamentalt i utvikling av guttehjerner? Foredraget handler i korte trekk om å ivareta den frie lek og risikoleken, hvor viktig den er. I tillegg handler det om hvordan foreldres (og Barnehage- og SFOansattes) frykt og angst for potensielle farer begrenser barnas utfoldelse og frie lek. Forskning viser at moderne barn blir mer og mer passive med mindre man forteller steg for steg hva de skal gjøre. Kreativitet, initiativ og impulsivitet ser ut til å forsvinne. De lærer ikke å forstå at de selv har kontrollen i sitt liv. Hvilke konsekvenser har dette? Hva kan vi gjøre med dette? Før dere planlegger neste års aktiviteter og tilbud på SFO, AKS eller barnehagen kan det være en inspirasjon til å tenke litt nytt.    Prisen (eksl. mva) vil være følgende: Kr 249,- pr deltaker ved mer enn 100 deltakereKr 390,- pr deltaker ved mellom 50 og 100 deltakereKr 11.000,- pr SFO/Barnehage enkeltvis Foredraget er kun lagt opp til en større gruppe, minimum 30 deltakere. Tips er å oppfordre din arbeidsgiver/virksomhet til å tilby dette for personalet.  For mer info, ta kontakt på kompetanse@pvs.no       [-]
Les mer
1 500 kr
Smart kompetanse har lang erfaring i arbeid med barn og unge som utviser ulik grad av utfordrende adferd. Gjennom veiledning, praktiske refleksjons- og håndteringsverkt [+]
Smart kompetanse har lang erfaring i arbeid med barn og unge som utviser ulik grad av utfordrende adferd. Gjennom veiledning, praktiske reflek sjons- og håndteringsverktøy og øvelser ønsker vi å gjøre dere tryggere i møte med utfordrende adferd. Dette kurset kan tilpasses din arbeidsplass etter behov og ønske, og vi tilbyr også oppfølging og veiledning i etterkant, for å sikre en god implementering. Kursinnhold:   • Forebygging og mestring av sinne, aggresjon og vold • Relasjonskompetanse og ressursfokus • Beskyttelses- og frigjøringsteknikker • Refleksjons- og håndteringsverktøy [-]
Les mer
1 dag 2 500 kr
Grunnkurs for førstelinjeansatte [+]
Innledning 22 juli 2011 har vist oss at terrorisme er en reel trusselfaktor i dagens Norge, og faren er på ingen måte over. Men terrorisme dukker oftest ikke opp fra intet, men er nesten alltid resultatet av en foregående radikaliseringsprosess. Med riktig kunnskap om hva som skjer forut for selve terrorhandlingen, øker man muligheten til å identifisere og stoppe tilløpene før de resulterer i situasjoner som kan føre til død og ødelagte liv. Hvorfor dette kurset Å arbeide med forebygging setter krav til kompetansen hos de involverte. Og er en grunnleggende forutsetning for å få til et vellykket tiltak med hensyn til forebygging. Dette er spesielt viktig på et nytt felt som voldelig radikalisering der man mangler både erfaring, kunnskap og ferdigheter. Når kompetansen er på plass, vil man kunne utforme og iverksette de nødvendige tiltakene på en måte som både er effektiv med hensyn til måloppnåelse og ressursbruk. Målgrupper Dette er et kurs som er beregnet på førstelinjetjenesten (Lærere, sosialarbeidere, barnevern, kriminalomsorg, asylmottak, frivillige organisasjoner etc.) en innføring av hva som ligger i begrepene radikalisering, ekstremisme og terrorisme, hva som kjennetegner dem og hvordan de kan oppdages. Målsetting Målsettingen med kurset er å gjøre førstelinjen i stand til å identifisere, foreslå og iverksette grunnleggende tiltak i situasjoner som kan utvikle seg i uønsket retning. Det er viktig å understreke at ikke all radikalisering ender opp i terrorisme, og at man ikke skal bygge opp et angiverisystem for avvikende tro og meninger. Vi må aldri glemme at den viktigste forutsetningen for et fredelig Norge er at vi bevarer vårt demokrati og at vi forsvarer grunnleggende menneskerettigheter som retten til å tro og mene hva man vil. Kursprogram Del 1: Innledning Kursmålsetting Definisjoner, Perspektiver og Tilnærmingsmåter Hvorfor dette kurset Innføring i aktuelle ideologier/religioner Del 2: Radikaliseringsprosessen Modell og begreper Trinn Drivkrefter Arenaer Del 3: Identifisering av prosesser Hva skal observeres Observasjonsteknikker Hva kan gå galt?          Del 4: Casebaserte arbeidsoppgaver og diskusjon Casebaserte arbeidsoppgaver Diskusjon Oppsummering Del 5: Veien videre Situasjonsanalyse Valg av strategier Valg av konkrete tiltak Iverksetting Evaluering Rollefordeling, organisering [-]
Les mer
1 semester
På forespørsel
På forespørsel
Studentene skal få kompetanse for å bli gode naturfagslærere som kan gjøre faget levende. [+]
Studentene skal få kompetanse for å bli gode naturfagslærere som kan gjøre faget levende.     I studiene inngår laboratorie- og feltarbeid. Studiene kan tas som del av tredje eller fjerde år i allmennlærerutdanningen, eller som selvstendige studium. Når studiene tas i tredje studieår, inngår det praksis i skolen. Studiene gir grunnlag for å undervise i naturfag i grunnskole og også i videregående skole, hvis man tar begge.     Innhold - Naturfag 1: Biologi 1: Biologisk mangfold, anatomi, fysiologi og geofag (10) Kjemi 1: Uorganisk-, organisk- og biokjemi med eksempler på kjemi i dagliglivet (10) Fysikk 1: Fenomener og stoffer, teknologi og design (10) Tallene i parantes angir studiepoeng.   [-]
Les mer
2 år
På forespørsel
Mastergradsstudiet i pedagogikk har et fokus på undervisning - og læring. Det didaktiske fokus vil prege alle studiets emneområder enten disse omtales som pedagogiske ... [+]
De to første semestrene er felles for alle. Her vil man integrere pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger og perspektiver. I tredje semester vil det gis to fordypninger, en i didaktikk og en i spesialpedagogikk. Det siste semesteret vil gå med til oppgaveskriving.   Læringsutbytte Etter fullføring av studiet skal studentene- være i stand til å foreta selvstendige analyser og vurderinger av undervisnings- og læringsmessige problemstillinger i ulike institusjonelle og samfunnsmessige kontekster.- kunne beskrive ulike vitenskapsteoretiske perspektiver og vurdere deres relevans for pedagogisk forskning- ha tilstrekkelig metodologisk kunnskap til å kunne utarbeide et didaktisk relevantforskningsdesign- kunne kritisk analysere og ta stilling til etiske problemstillinger i pedagogisk forskning ogpraksis- vise kreativitet og nytenkning i forhold til å se sammenhenger og trekke linjer på tvers avkunnskapsområder for slik å kunne være bedre i stand til å løse komplekse pedagogiske problemstillinger     Arbeidsformer Undervisningen vil hovedsakelig gjennomføres ved hjelp av forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Det forutsettes at rundt halvdelen av den normerte arbeidstiden brukes på arbeid i grupper eller i selvstendige kollokviegrupper. Vurderingsformene vil variere i lys av de ulike emners egenart og tematikk, blant annet som hjemmeoppgaver, essays, gruppeoppgaver, kortsvaroppgaver, prosjektoppgaver, presentasjoner - utført enten individuelt eller i gruppe.     Vurderingsformer Semesteroppgave i grupper, muntlig eksamen, individuell hjemmeeksamen, individuell semesteroppgaver, samt presentasjon av et feltstudie, en film eller en roman.     Studentutveksling Det legges til rette for studieopphold i utlandet etter nærmere avtale med instituttet.     Yrkesmuligheter og videre utdanning Med avsluttet mastergradsutdannelse skal studenten kunne fortsette enten med en dr.gradsutdanning eller gå direkte inn i profesjonspraktiske områder, som for eksempel utdanningsadministrasjon, didaktisk planlegging og evaluering, læremiddelutvikling, PPT og spesialundervisning, kompetanseutvikling og opplæring i bedrifter og organisasjoner mm.     Fører til grad Mastergrad i pedagogikk [-]
Les mer
1 semester
På forespørsel
Hovedemner er treningslære og arbeidsfysiologi, idrett og samfunn, pedagogikk og psykologi, metode og statistikk. [+]
Studiet er en videreføring av årsstudiet i idrett og vil sammen med dette dekke kravet til fordypning i en bachelorgrad. Studiet tilsvarer deler av det 3. året i bachelorprogrammet i idrett.   Hovedemner er treningslære og arbeidsfysiologi, idrett og samfunn, pedagogikk og psykologi, metode og statistikk. Utgifter til undervisning som er lagt utenfor universitetets arealer, må dekkes av studentene. Noe av undervisningen kan bli gitt på engelsk.   Studiet kvalifiserer for undervisning i kroppsøving i grunnskole og videregående skole når det inngår som del av allmennlærerutdanning eller det suppleres med andre fag og praktisk-pedagogisk utdanning. Studiet kvalifiserer også for arbeid med frivillig idrett.   [-]
Les mer
2 år
På forespørsel
Studiet passer for studenter som ønsker en sterk faglig og fagdidaktisk kompetanse i matematikk med tanke på undervisningsstillinger. [+]
Studiet passer for studenter som ønsker en sterk faglig og fagdidaktisk kompetanse i matematikk med tanke på undervisningsstillinger. Studiet behandler matematikk sett i sammenheng med undervisning. Det går inn på temaer som læring, undervisning og formidling av matematikk på ulike nivåer i utdanningssystemet. Matematikkens historiske utvikling har også en viktig plass i studiet.   Studiet er delt i to modeller: Én for dem med allmennlærerbakgrunn og én for dem med bachelorbakgrunn.     Allemennlærerbakgrunn:   1. Studieår Lineær algebra (10) Matematikk i utvikling (10) Forskningsmetoder (5) Moderne teknologi (5) Læring og undervisning av matematikk (10) Statistikk 2 (10) Modellering og differensiallikninger (10)   2. StudieårAlgebra 2 (10) Modellering og differensiallikninger (10) Arbeidsmetoder i matematikkundervisningen (10) Masteroppgave (30)     Bachelorbakgrunn:   1. Studieår Matematikk i utvikling (10) Arbeidsmetoder i matematikkundervisningen (10) Forskningsmetoder (5) Moderne teknologi (5) Læring og undervisning av matematikk (10) Begreper i analyse (10) Masteroppgave (10)   2. Studieår Algebra 2 (10) Masteroppgave (50)   Behov for arbeidskraftDet er stort behov for godt kvalifiserte matematikklærere på alle nivå i utdanningssystemet. Omkring halvparten av kandidatene i matematikkdidaktikk fra Universitetet i Agder arbeider nå med lærerutdanning på universiteter og høgskoler. Den andre halvparten arbeider i grunnskolen, den videregående skolen eller i privat næringsliv. Studiet kvalifiserer for stilling som lektor i skolen. [-]
Les mer
1 semester
På forespørsel
Studentene skal få kompetanse for å bli gode naturfagslærere som kan gjøre faget levende. [+]
Studentene skal få kompetanse for å bli gode naturfagslærere som kan gjøre faget levende.   I studiene inngår laboratorie- og feltarbeid. Studiene kan tas som del av tredje eller fjerde år i allmennlærerutdanningen, eller som selvstendige studium. Når studiene tas i tredje studieår, inngår det praksis i skolen. Studiene gir grunnlag for å undervise i naturfag i grunnskole og også i videregående skole, hvis man tar begge .   Innhold - Naturfag 2: Biologi 2: Planters og dyrs systematikk og morfologi, økologi, cellebiologi, evolusjon, genetikk og geologi (10) Kjemi 2: Kjemi i dagliglivet, mineraler og bergarter, miljø og miljøforurensing (10) Fysikk 2: Verdensrommet og forskerspiren, himmelmekanikk, optikk, observasjon og stråling (10) Tallene i parantes angir studiepoeng. [-]
Les mer
1 år
På forespørsel
Påbyggingsstudiet i pedagogikk består av utvalgte emner fra tredje og fjerde semester i bachelorstudiet i pedagogikk der begreper som didaktikk og danning i en profesjo... [+]
Læringsutbytte Etter avsluttet påbyggingsstudium skal studenteneha utviklet en grunnleggende forståelse av danningsbegrepet, profesjonsdidaktikk/pedagogisk profesjonalitet og didaktikk i et nordisk perspektiv     Arbeidsformer Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, samtaler, arbeid i seminar/basisgrupper, kilde-/ litteraturstudier, veiledning og muntlige fremlegg. IKT- støttede arbeidsformer vil bli brukt.     Vurderingsformer Individuelle hjemmeoppgaver og individuelt essay over oppgitt emne     Yrkesmuligheter og videre utdanning Studiet kan gi grunnlag for ulike typer arbeid der pedagogisk kompetanse er etterspurt, men gir i seg selv ikke kompetanse for undervisning i skoleverket.   Påbyggingsstudiet kan gi grunnlag for opptak til mastergradsstudiet i pedagogikk [-]
Les mer
1 år
På forespørsel
Gjennom studiet skal studentene videreutvikle sin veiledningspraksis og sin analytiske evne og får grundigere kjennskap til fagområdet. [+]
Ikke oppstart studieåret 2008-2009     Studiet bygger på veiledningspedagogikk 1. Gjennom studiet skal studentene videreutvikle sin veiledningspraksis og sin analytiske evne og får grundigere kjennskap til fagområdet. Studentene skal settes i stand til å gi god og relevant veiledning i utdannings- og yrkessammenheng og selv kunne initiere og drive systematisk innovasjonsarbeid.     Studiet kan være aktuelt for alle som arbeider med veiledning i ulike sammenhenger. I løpet av året skal studentene gjenomføre praksis på egen arbeidsplass eller annet sted.     [-]
Les mer
Bedriftsintern 1 dag
Har du som lærer eller kursholder opplevd at fagstoffet ikke fenger publikum – på tross av at du selv synes det er interessant? Det vanlige er å formidle fagstoff di... [+]
Men det behøver ikke å være slik! Ofte er det små grep som skal til for å tenne gnisten, vekke interesse og skape engasjement og nysgjerrighet hos ditt publikum. Undervisning og læring kan være veldig gøy. Undervisning kan være en oppdagelsesreise både for student og lærer. Den digitale verden gir oss mange læringsmuligheter gjennom tekst, film, lyd og bilder. Samtaler kan også være svært lærerike dersom vi er mentalt til stede. Læring betinger en respekt for at det er mer å finne ut av. Vi griper altfor ofte til gode råd, forklaringer og irettesettelser i mangel av bedre undervisningsgrep, men disse fører ikke uten videre til læring. Vi tror intuitivt at ved å påpeke farer og feil, hindrer vi andre i å begå dem. Men råd og forklaringer virker best dersom de er forhåndsbestilt og når det foreligger en mottagelighet.   Med DIDAKTIKKENS 12 grep vil statistikk, tall, harde fakta og tørt stoff bli levende og skape engasjement.DIDAKTIKK er mer enn presentasjonsteknikk og edutainment.DIDAKTIKK = "undervisningskunst" fra planlegging, via gjennomføring og til evaluering av undervisningen...som innebærer en ydmykhet overfor eleven og for lærestoffet. ...og en tro på at alle er underveis i læreprosessens ulike faser.   Når læreren respekterer og fyller rollen sin på en profesjonell måte, kan studenten / eleven / deltakeren også fylle sin rolle.   DIDAKTIKKENS 12 setter læring og undervisning i et spennende, kreativt og profesjonelt lys - slik at studentene stadig er heldig med læreren - og heldig med skolen!         Du behøver ikke å være spesielt artistisk eller spesielt modig – gjennom seminaret DIDAKTIKKENS 12 GREP får du hjelp til å finne formidleren i deg og motet som skal til. I løpet av denne seminardagen vil du få teknikker til å etablere tillit og fokus, administrere dine private sider og ikke minst lage din egen dreiebok for god undervisning. Du kan parere innspill fra inntil 5 ulike typer publikum på en profesjonell og tillitvekkende måte når du lærer å lese forskjellen mellom dem. Visste du at: - ekstroverte lærere bør planlegge sin undervisning på en helt annen måte enn introverte lærere?- instruksjon kan for noen studenter vekke sterke forsvarsmekanismer? Alt dette og litt til får du innsikt i gjennom dette interaktive seminaret som etterfølges av en skriftlig oppsummering til din egen verktøykasse. "Jeg anbefaler Linda Pedersen på det sterkeste! Hun har mye kunnskap å tilførere andre". Margrethe Greiner, lærer Folkeuniversitetet   L. Pedersen KURSARKITEKTEN ble startet i 2001 og ledes av Linda Pedersen (cand.paed) og statsstipendiat i ledelse og organisasjon. Linda har spisskompetanse på kursdesign og på samarbeid og roller i arbeidslivet.       [-]
Les mer
1 semester
På forespørsel
• Spesialpedagogikk i et helhetsperspektiv • Barn, unge og voksne med spesielle behov • Spesialpedagogisk utviklingsoppgave [+]
Studiet består av 3 emner, hvert på 10 studiepoeng:• Spesialpedagogikk i et helhetsperspektiv• Barn, unge og voksne med spesielle behov• Spesialpedagogisk utviklingsoppgave   [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.
;