Pedagogikk
Sør-Trøndelag
Du har valgt: Trondheim
Nullstill
Filter
Ferdig

-

19 treff ( i Trondheim ) i Pedagogikk
 

Trondheim 7 500 kr
31 Aug
Samspill mellom barn og voksne er en forutsetning for, og en viktig del av barns språkutvikling. De... [+]
Samspill mellom barn og voksne er en forutsetning for, og en viktig del av barns språkutvikling. Dette kurset gir en innføring i hva kommunikasjon er, og i hvordan språklige samspill generelt kan forstås, beskrives og analyseres. Det gir også en oversikt over viktige teorier om språkutvikling, en grunnleggende innføring i grammatisk analyse som verktøy for å beskrive stadier i barns språkutvikling. Kurset vil legge spesiell vekt på norske barns språk.Kurset gir en innføring kommunikasjon og interaksjonelt samspill, språklige og kommunikative strukturer, viktige teorier og barns språkutvikling, og en oversikt over hovedtrekkene i normal språkutvikling.   Etter avlagt eksamen vil studentene ha en grunnleggende kunnskap om: kommunikasjon og interaksjonelt samspill, språklige og kommunikative  strukturer viktige teorier om språkutvikling hovedtrekk i normal språkutvikling Studentene vil ha innsikt i: trekk ved samtalers dynamikk tidlig språkutvikling hos norsktalende barn Ved kursets slutt vil studentene kunne: utføre opptak, transkripsjon og analyser av talespråksmateriale på grammatisk og interaksjonelt  nivå, karakterisere et autentisk barnespråkmateriale i forhold til utviklingstrinn kunne reflektere over etiske spørsmål knyttet til innsamling og bruk av autentisk samtalemateriale  Obligatoriske samlinger på NTNU høsten 2017Første samling:   31. august - 1. september Andre samling:   18. og 19. oktoberTredje samling:  22. og 23. november Mandag 28. august er introduksjonsdag for oppstarten av masterstudiet. Deltakere som tar enkeltkurs men som ikke er tatt opp til hele masterprogrammet er velkommen til å delta på denne dagen. [-]
Les mer
Trondheim 10 000 kr
24 Jan
Emnet inngår som del av Veileder- og mentorutdanning i et profesjonsperspektiv. Studiet skal bidra ... [+]
Emnet inngår som del av Veileder- og mentorutdanning i et profesjonsperspektiv. Studiet skal bidra til utdanning av praksislærere for lærerstudenter og veiledere for nyutdannede lærere i grunnskolens ungdomstrinn og i videregående opplæring. Studiet skal også utdanne lærere til å kunne praktisere kollegaveiledning, som en del av skolens helhetlige utvikling.Emnet vil inneholde et FoU-arbeid rettet mot lærerprofesjon og skoleutvikling, forskningsmetode, perspektiver på veiledning og profesjonalitet i en organisasjonssammenheng, utdanningspolitikk og lærerprofesjonalitet.   Følgende tema vektlegges: FoU-arbeid rettet mot lærerprofesjon og skoleutvikling FoU-arbeid og forskningsmetode Veiledning og profesjonalitet i et organisasjonsperspektiv Utdanningspolitikk og lærerprofesjonalitet Emnet vil gi erfaring med FoU-arbeid som knyttes opp både mot utvikling av egen profesjon og skole og mot veiledning av lærerstudenter i deres FoU-arbeid.Emnet vil gi innsikt i kritisk analyse og vurdering relatert til anvendelse av utdanningspolitiske styringsverktøy som grunnlag for å videreutvikle lærerprofesjonen. Læringsformer og aktiviteter Aktivitetene veksler mellom presentasjoner, drøftinger og praktiske øvinger. Du praktiserer kunnskaper og ferdigheter i autentiske situasjoner mellom samlinger. Samarbeid mellom studentene vektlegges.   Emnet inneholder 2-3 arbeidskrav som må være godkjente før framstilling til eksamen. Arbeidskravene er både skriftlige innleveringer, framlegg ved samlinger og utprøvinger i praksis. Obligatorisk oppmøte 80 %.    Tre samlinger på NTNU i Trondheim våren 2018Informasjon om samlingsdagene legges ut her når dette er klart. Samlingsdagene starter kl. 09.00 og avsluttes 15.30     [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert 9 500 kr
Hvordan motiverer du andre til å yte ekstra på jobben eller i en fotballkamp? Hvorfor lykkes noen bedrifter bedre med å gjennomføre endringer enn andre? Svaret er ped... [+]
Pedagogikk gir deg kunnskaper om oppvekst- og opplæringsvilkår. Du lærer om den rollen undervisning og utdanning har i utviklingen av samfunn og kultur. Faget er både teoretisk og praktisk rettet utdanning i pedagogikk gir deg etterspurt kompetanse. Du vil blant annet kunne jobbe innen skoleverket, voksenopplæring og rådgiving. Ved Folkeuniversitetet kan du ta blant annet: Innføring i spesialpedagogikk Pedagogikk grunnenhet Sosialpedagogikk grunnenhet Spesialpedagogikk - Utfordrende atferd - for hvem? Spesialpedagogikk 1 Spesialpedagogikk 2 - sosiale og emosjonelle vansker Spesialpedagogikk for assistenter Veiledning og coaching 1 og 2 Veiledning og coaching 3 [-]
Les mer
Trondheim Og 8 andre steder 10 uker 4 500 kr
18 Sep
18 Sep
19 Sep
Kurs for assistenter i barnehage, skole og skolefritidsordning, barne- og ungdomsarbeider, omsorgsarbeider, hjelpepleier, helsefagarbeider, andre yrkesutøvere og foreldr... [+]
Start:                 onsdag 15.02.2017 slutt: 03.05.2017  Påmeldingsfrist:  31.12.2017  Varighet/tid:       10 onsdagskvelder kl. 18.00 – 21.00 Sted:                  Sarpsborg  Kursavgift:         kr. 4.500,- ( kan deles i avdrag) Mål for kurset: Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av problematferd og gjøre deltakerne i stand til å sette i verk mest mulig effektive tiltak. Kursdeltakerne skal få kunnskap om problematferd og hvordan slik atferd kan forstås. Kursets innhold: Atferdsproblemer blant barn og unge Kartlegging og risikovurdering Barnehagen og barns tidlige utvikling Den inkluderende skolen og skoleomfattende tiltak Klasseromsperspektivet – klasseledelse Elevperspektivet – internaliserte problemer Elevperspektivet – alvorlige atferdsproblemer Sosialkompetanse hos barn og unge Sosial læring hos barn og unge Litteratur: Sosialkompetanse og problematferd blant barn og unge, ISBN: 9788205480858 Gyldendal akademiske forlag, 2015, Terje Ogden Kursbevis: til de som har minst 75 % fremmøte. Er du organisert: Fagforeninger har stipendordninger for sine medlemmer. Undersøk om du har mulighet til å få dekket kursavgiften eller deler av den. Påmelding: elektronisk i påmeldingsskjema eller på tlf. 91358038. [-]
Les mer
Trondheim 5 000 kr
21 Sep
Emnet inngår i Veileder- og mentorutdanning i et profesjonsperspektiv. Studiet skal bidra til utdan... [+]
Emnet inngår i Veileder- og mentorutdanning i et profesjonsperspektiv. Studiet skal bidra til utdanning av praksislærere for lærerstudenter og veiledere for nyutdannede lærere i grunnskolens ungdomstrinn og i videregående opplæring. Studiet skal også utdanne lærere til å kunne praktisere kollegaveiledning, som en del av skolens helhetlige utvikling.Emnet vil inneholde profesjonsperspektiver og etiske perspektiv på veiledning, forholdet mellom teori og praksis relatert til profesjonsforståelse, veiledningspedagogikk.   Hovedtema:• Profesjonsperspektiver og etiske perspektiv• Forholdet teori og praksis• Veiledningspedagogikk   Studentene får erfaring med å utprøve veiledning med en profesjonell og etisk bevissthet. De vil få kunnskap om teoretiske perspektiver som kan benyttes som analyseverktøy og som grunnlag for profesjonelle drøftinger. De får også innsikt i ulike perspektiver på veiledning og veilederrollen.   Læringsformer og aktiviteter: Aktivitetene veksler mellom presentasjoner, drøftinger og praktiske øvinger. Mellom samlingene kan det kreves at studentene utfører praktiske utprøvinger i autentiske situasjoner. Samarbeid mellom studentene blir vektlagt.   Obligatoriske aktiviteter: Emnet inneholder 2-3 arbeidskrav som må være godkjent før framstilling til eksamen.Arbeidskravene er både skriftlige innleveringer, framlegg ved samlinger og utprøvinger i praksis.Obligatorisk oppmøte 80 %. Tre obligatoriske samlinger på NTNU i Trondheim høsten 2017Første samling: 21. - 22. septemberAndre samling: 18. - 19. oktoberTredje samling: 22. - 23. november Samlingsdagene starter kl. 09.00 og avsluttet kl. 15.30. Det er til sammen 7 obligatoriske samlingsdager. Den syvende dagen vil legges til fredag på andre eller tredje samling. Informasjon om dette blir gitt på første samling.  [-]
Les mer
Trondheim 17 500 kr
23 Nov
Blinde og svaksynte har mange utfordringer når de skal bevege seg i omgivelsene, og de bør derfor ... [+]
Blinde og svaksynte har mange utfordringer når de skal bevege seg i omgivelsene, og de bør derfor også i stor grad bistå i design og utforming av bygde miljøer. Dette kurset vil dyktiggjøre fagfolk til å ta hensyn til disse brukergruppenes behov og også gi en forståelse for hvordan blinde og svaksynte kan inkluderes i designarbeidet. Kurset blir arrangert 23.-27. november på MS Color Magic og Radisson Blu Senator Hotel, Lübeck.Kurset inneholder: Lover og forskrifter Grunnleggende lysteknikk og synsfysiologi Ulike synslidelser Synets sammenheng med alder Perseptuelle prosesser for normaltseende og svaksynte Visuelt språk Utendørs problemstillinger Innendørs problemstillinger Lysarmaturer og lyskilder Visuelle hjelpemidler     Semesteroppgave: Problemstilling, pensum og veiledning behandles i tilknytning til de ulike tema. Mål for kursetEtter fullført kurs vil du være i stand til å bistå i design av omgivelser som forenkler hverdagen for blinde og svaksynte. Etter kurset skal du kunne gjenkjenne og beskrive tiltak ut fra de behov blinde svaksynte har i det bygde miljø. Undervisning Studiet er samlingsbasert. Samlingene vil omfatte undervisning og gruppeoppgaver. Etter kurset kan de deltakerne deltakerne som ønsker det,  gjennomføre individuell prosjektoppgave som eksamensbesvarelse.Kurset arrangeres 23.-27. november. Avreise med MS Color Magic fra Oslo 23. november. Opphold på Radisson Blu Senator Hotel i Lübeck 24.-25. november. Avreise med MS Color Magic fra Tyskland 26. november, ankomst Oslo 27. november. [-]
Les mer
Trondheim 15 000 kr
15 Jan
To-/flerspråklighet som fenomen Bimodal tospråklighet. Sentrale trekk ved to-/flersp... [+]
To-/flerspråklighet som fenomen Bimodal tospråklighet. Sentrale trekk ved to-/flerspråklig utvikling med fokus på tegnspråk Kognitive aspekter ved to-/flerspråklighet. Innlæring av tegnspråk som andrespråk. Tegnspråk – samfunn og familie To-/flerspråklighet i samfunnet- politiske aspekter og holdninger Familier med flere språk med fokus på tegnspråk Foreldre med døve barn Barn med døve foreldre Opplæring av tegnspråklige barn og unge Lovverk, læreplaner og veiledende dokumenter Metodikk og tilnærminger i to-/flerspråklig opplæring med fokus på tegnspråk   Praksis: Sted: Grunnskole med hørselshemmet elev. Innhold: a) Observasjon av språklig samhandling, hvordan er barnets språkmiljø. b)Utarbeide et tospråklig undervisningsopplegg for 1-2 undervisningstimer, gjennomføre opplegget, evaluere undervisningsopplegget og gjennomføringen. (Se Avsluttende eksamen: Form og tidspunkt..) Omfang: to uker (1+1), inkl. forarbeid og etterarbeid. Nærmere om innhold i praksis: Praksis skal ha fokus på sammenhengen mellom anbefalinger knyttet til språk i sakkyndig vurdering og vedtak i enkeltvedtak, og klasseromspraksis. Individuell opplæringsplan (IOP) skal også vurderes. Undervisningsopplegget skal ha utgangspunkt i læreplanen for hørselshemmede. Utgangspunkt i elev som bruker tegn eller tegnspråk i sin kommunikasjon. Studenten skal sette seg inn i sakkyndig vurdering og enkeltvedtak som ligger til grunn for elevens pedagogiske tilbud. Om eleven bare har opplæring etter §2-6, uten §5-1 må studentene vurdere det pedagogiske tilbudet i forhold til læreplanen i tegnspråk og norsk for hørselshemmede. Der det foreligger en IOP må denne vurderes  i forhold til hva den inneholder med tanke på tegnbruk. Undervisningsopplegget bør utarbeides i samarbeid med skolens lærere. Det er en fordel om praksisen ikke gjennomføres i egne skoler/klasser for hørselshemmede. Praksis må være gjennomført og bestått for å få gå opp til eksamen.   Læringsmål Kunnskaper: Etter fullført kurs skal deltakeren ha tilegnet seg grunnleggende kunnskap om flerspråklige hørselshemmedes vilkår for læring. herunder kunnskaper om: - lovverk, læreplaner og veiledende dokumenter for      opplæring av hørselshemmede elever med fokus på      tegnspråk . - lingvistiske kjennetegn på språk, og hvilke konsekvenser      dette har for pedagogisk tilnærming. - kognitive aspekter ved to-/flerspråklighet. - sentrale trekk ved to-/flerspråklig utvikling med fokus på tegnspråk - tegnspråk som andrespråk. - metodikk, tilnærminger og problemstillinger i to-      /flerspråklig undervisning - vurderingsforskriften Ferdigheter: Etter fullført kurs skal deltakeren kunne reflektere over ulike perspektiv på språktilegnelse og språklæring. - kunne anvende relevante grunnlagsdokumenter knyttet til opplæring av tegnspråklige elever. - kunne tilrettelegge for tospråklig/flerspråklig tilegnelse og  språklæring med fokus på tegnspråk. - kunne tilrettelegge for tospråklig/flerspråklig opplæring    gjennom ulike metodiske tilnærminger med fokus på     tegnspråk. - kunne anvende vurderingsforskriften og vurdere      læringsutbytte ved tegnspråklig/tospråklig opplæring Generell kompetanse:Etter fullført kurs skal deltakeren ha generell kompetanse om tegnspråk, to- og flerspråklighet - kjenne til hvordan holdninger til språk bidrar til å påvirke opplæringssituasjonen for flerspråklige/tegnspråklige eleverTre obligatoriske samlinger av fem dagers varighet i Trondheim,  våren  2018.     [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på n... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer:   Vurderingsform: Studenten velger ut 3 av sine blogginnlegg som teller med på vurderingen. I tillegg skal studenten skrive et eksamensarbeid i form av et refleksjonsnotat som skal vurderes sammen med blogginnleggene. Dette eksamensarbeidet skal være i størrelsesorden 5-10 A4 sider. Ansvarlig: Svend Andreas Horgen         Læremål: KUNNSKAPER:- Informasjonskilder: Jeg kan hjelpe mine elever å finne og vurdere relevant informasjon, inkludert bilder, kart, lyd og video fra IKT kilder, på lik linje med tradisjonelle kilder(for eksempel RSS, Wikipedia). - Lagring av informasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å lagrer informasjon på digital form slik som blogger, wikier, podcaster eller portefølger (dvs. slik at det er tilgjengelig hjemme, på reise og til eksterne eksperter / rådgivere). - Kommunikasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å kommunisere synkront og asynkront gjennom tekst, tale og video. - Dokumentasjon: Jeg kan skrive innlegg på nettet for å dokumentere læringsaktiviteter/hendelser og legge til rette for elevenes bruk av dette materialet etterpå (e-portefølge, skjermopptak, klassens blog / wiki). - Trygg bruk: Jeg kan hjelpe mine elever å bruke elektroniske applikasjoner på en trygg måte (f.eks. elektronisk identitet, privatliv, pålitelighet). - Gruppearbeid: Jeg kan legge til rette for gruppearbeid på nettet, ved hjelp av metoder som kompleks instruksjon.- Læring: Jeg kan identifisere forventede læringsutbytter fra bruken av bestemte IKT-verktøy for en bestemt læringsaktivitet. - Vurdering: Jeg kan identifisere hvordan læringsutbyttene tilknyttet IKT-relaterte aktiviteter skal bidra til vurderingen av elevene og å kunne og bruke egnede verktøy for å registrere dette (f.eks. faglig utvikling og coaching). FERDIGHETER:- Planlegging: Jeg har laget en plan for min faglige utvikling i riktig bruk av IKT i min undervisning. - Dokumentasjon: Jeg har dokumentert bruken av et interaktivt internettverktøy, slik at andre kan dra nytte av mine erfaringer. - Deling: Jeg har prøvd minst én måte å dele min IKT erfaring med kolleger enten internt eller eksternt. - Lokal kontekst: Jeg har identifisert hvilke muligheter og begrensninger som gjelder for bruk av interaktive Internettverktøy i min institusjon. - Portefølge: Jeg har begynt på eller lagt til nytt materiale til en eksisterende e-portefølge. - Evaluering: Jeg har evaluert resultatene av mitt endrede undervisningsopplegg og dokumentert dette i min e-portefølge. - Coaching: Jeg har prøvd ut parvis coaching med en av mine kolleger. - Coaching: Jeg har de nødvendige ferdighetene når det gjelder å lytte og å stille spørsmål for å kunne coache andre mennesker. Innhold:Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, GROW-modellen, undersøkelser om tilstanden i egen institusjon når det gjelder bruk av IKT-verktøy i undervisningen, nettsteder for yrkesutøvere (CoP-Community of Practice), eksempler på "best practice", metoder for å planlegge og gjennomføre egne læringsaktiviteter på nett med bruk av diverse IKT-verktøy, coaching-teknikker. Sentrale verktøy er: blogg, wiki, video, lyd, undersøkelser, avstemminger. I alle disse verktøyene skal det produseres innhold.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Web 2.0 og coaching for lærere etter vitae metoden 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
6 timer
Et praktisk dagskurs for skoleansatte om integrering i skolen. [+]
Noen barn og unge som kommer til Norge, sliter med å finne seg til rette i skolemiljøet. Andre savner tilhørighet i et nytt lokalsamfunn, og vi opplever radikalisering blant ungdom. Vi ser stadig at fremmedfrykt kommer til uttrykk. Men fremfor alt er det mange som blir godt integrert, og finner sin plass i et flerkulturelt skolesamfunn. Hva skiller skolene som lykkes fra de som mislykkes? Her er noen av temaene vi tar for oss:- Hvilken skolemodell for integrering bør velges? - Hvem bør være med i et faglig nettverk? - Hvordan bli oppmerksom på flerkulturelle utfordringer? - Hvordan styrke samarbeidet mellom skole og hjem? - Hvordan fange opp elever med en traumatisk bakgrunn?   Vi tilbyr et praktisk kurs, der vi også åpner opp for å dele erfaringer.Trygve Ebbesvik er kursholder. Han har vært opptatt av integreringsspørsmål i 30 år. Han har bakgrunn som teolog og krisehåndterer, og er faglig ansvarlig for Kriseportalen.no. [-]
Les mer
Trondheim 7 500 kr
29 Aug
Emnet behandler fonologiske grunnkunnskaper og fonetisk klassifikasjon av lyder i konsonanter og vok... [+]
Emnet behandler fonologiske grunnkunnskaper og fonetisk klassifikasjon av lyder i konsonanter og vokaler ved hjelp av det internasjonale fonetiske alfabetet (IPA). I tillegg behandles fenomener i sammenhengende tale og variasjon, blant annet når det gjelder dialektvariasjon. Teoretiske begreper vil bli belyst gjennom praktiske øvelser med lydopptak og undersøkelse av uttale ved hjelp av dataprogram.Kurset gir en innføring i fonologiske og fonetiske begreper, samt bruk av verktøy for opptak og undersøkelse av talespråk. Etter avlagt eksamen vil studentene: ha forståelse av fonemers funksjon og realisering samt grunnleggende prosodiske begreper ha grunnleggende kunnskaper om sammenhengende tale ha innsikt i uttalevariasjon mellom talere Ved kursets slutt vil studenten kunne: transkribere talespråk ved hjelp av det internasjonale fonetiske alfabetet (IPA) bruke dataprogram til opptak og undersøkelse av talespråk   Obligatoriske samlinger på NTNU høsten 2017Første samling:   29. og 30. augustAndre samling:   16. og 17. oktoberTredje samling:  20. og 21. november 28. august er introduksjonsdag for oppstarten av masterstudiet. Denne dagen får deltakerne bistand til å installere nødvendig programvare på egen pc så vi anbefaler at også deltakere som bare skal ta dette kurset også møter på samlingsdagen 28. august. [-]
Les mer
Bedriftsintern 1 dag
Har du som lærer eller kursholder opplevd at fagstoffet ikke fenger publikum – på tross av at du selv synes det er interessant? Det vanlige er å formidle fagstoff di... [+]
Men det behøver ikke å være slik! Ofte er det små grep som skal til for å tenne gnisten, vekke interesse og skape engasjement og nysgjerrighet hos ditt publikum. Undervisning og læring kan være veldig gøy. Undervisning kan være en oppdagelsesreise både for student og lærer. Den digitale verden gir oss mange læringsmuligheter gjennom tekst, film, lyd og bilder. Samtaler kan også være svært lærerike dersom vi er mentalt til stede. Læring betinger en respekt for at det er mer å finne ut av. Vi griper altfor ofte til gode råd, forklaringer og irettesettelser i mangel av bedre undervisningsgrep, men disse fører ikke uten videre til læring. Vi tror intuitivt at ved å påpeke farer og feil, hindrer vi andre i å begå dem. Men råd og forklaringer virker best dersom de er forhåndsbestilt og når det foreligger en mottagelighet.   Med DIDAKTIKKENS 12 grep vil statistikk, tall, harde fakta og tørt stoff bli levende og skape engasjement.DIDAKTIKK er mer enn presentasjonsteknikk og edutainment.DIDAKTIKK = "undervisningskunst" fra planlegging, via gjennomføring og til evaluering av undervisningen...som innebærer en ydmykhet overfor eleven og for lærestoffet. ...og en tro på at alle er underveis i læreprosessens ulike faser.   Når læreren respekterer og fyller rollen sin på en profesjonell måte, kan studenten / eleven / deltakeren også fylle sin rolle.   DIDAKTIKKENS 12 setter læring og undervisning i et spennende, kreativt og profesjonelt lys - slik at studentene stadig er heldig med læreren - og heldig med skolen!         Du behøver ikke å være spesielt artistisk eller spesielt modig – gjennom seminaret DIDAKTIKKENS 12 GREP får du hjelp til å finne formidleren i deg og motet som skal til. I løpet av denne seminardagen vil du få teknikker til å etablere tillit og fokus, administrere dine private sider og ikke minst lage din egen dreiebok for god undervisning. Du kan parere innspill fra inntil 5 ulike typer publikum på en profesjonell og tillitvekkende måte når du lærer å lese forskjellen mellom dem. Visste du at: - ekstroverte lærere bør planlegge sin undervisning på en helt annen måte enn introverte lærere?- instruksjon kan for noen studenter vekke sterke forsvarsmekanismer? Alt dette og litt til får du innsikt i gjennom dette interaktive seminaret som etterfølges av en skriftlig oppsummering til din egen verktøykasse. "Jeg anbefaler Linda Pedersen på det sterkeste! Hun har mye kunnskap å tilførere andre". Margrethe Greiner, lærer Folkeuniversitetet   L. Pedersen KURSARKITEKTEN ble startet i 2001 og ledes av Linda Pedersen (cand.paed) og statsstipendiat i ledelse og organisasjon. Linda har spisskompetanse på kursdesign og på samarbeid og roller i arbeidslivet.       [-]
Les mer
1 500 kr
Smart kompetanse har lang erfaring i arbeid med barn og unge som utviser ulik grad av utfordrende adferd. Gjennom veiledning, praktiske refleksjons- og håndteringsverkt [+]
Smart kompetanse har lang erfaring i arbeid med barn og unge som utviser ulik grad av utfordrende adferd. Gjennom veiledning, praktiske reflek sjons- og håndteringsverktøy og øvelser ønsker vi å gjøre dere tryggere i møte med utfordrende adferd. Dette kurset kan tilpasses din arbeidsplass etter behov og ønske, og vi tilbyr også oppfølging og veiledning i etterkant, for å sikre en god implementering. Kursinnhold:   • Forebygging og mestring av sinne, aggresjon og vold • Relasjonskompetanse og ressursfokus • Beskyttelses- og frigjøringsteknikker • Refleksjons- og håndteringsverktøy [-]
Les mer
6 timer 1 200 kr
Praktisk spesialpedagogikk for assistenter, miljøarbeidere og lærere som jobber med barn og unge med utviklingshemming. [+]
Kursdeltakerne får kursing temaer og som gjør dem bedre i stand til å gi barn og elever med utviklingshemming god oppfølging i skole, barnehage og avlastning/hjemme. Innføring i : Utviklingshemming Autisme Downs syndrom Generelle lærevansker   Hva er læring og hvordan lærer man? Hvordan legge til rette for mestring og utvikling hos mennesker med lærevansker? Det finnes ulike metoder og å tilrettelegge for læring, det skal vi se på. Strukturering av læringsmiljø. Hvordan kan vi hjelpe de vi jobber med til å få oversikt over livet og hverdagen sin? Kommunikasjon. Hvordan kan man sikre seg at man forstår de man jobber med og de forstår deg? Tilrettelegging for mestring og utvikling. Vi skal se på hvordan vi kan få de vi jobber med til å utnytte alle sine ressurser og litt til.   Med utgangspunkt i at tilbudet som gis til de man jobber med skal være av faglig, etisk og juridisk god kvalitet. Vi skal se på hvordan man kan sikre at den jobben man gjør oppfyller disse kriteriene.   Kurset er både praktisk og teoretisk. Fordelen med dette kurset er at du får tips om konkrete tiltak og praktiske eksempler du kan bruke i jobben din. Det er rom for å bygge på det dere allerede kan fra før.     [-]
Les mer
3 timer 249 kr
Hvor har det blitt av barna på lekeplassen, i skogen og i gata? Hva kan vi som foreldre, eller vi som jobber med barn gjøre for å forhindre at det kun er de voksne s... [+]
Visste du at risikolek skaper trygge barn? Og at lekeslossing er fundamentalt i utvikling av guttehjerner? Foredraget handler i korte trekk om å ivareta den frie lek og risikoleken, hvor viktig den er. I tillegg handler det om hvordan foreldres (og Barnehage- og SFOansattes) frykt og angst for potensielle farer begrenser barnas utfoldelse og frie lek. Forskning viser at moderne barn blir mer og mer passive med mindre man forteller steg for steg hva de skal gjøre. Kreativitet, initiativ og impulsivitet ser ut til å forsvinne. De lærer ikke å forstå at de selv har kontrollen i sitt liv. Hvilke konsekvenser har dette? Hva kan vi gjøre med dette? Før dere planlegger neste års aktiviteter og tilbud på SFO, AKS eller barnehagen kan det være en inspirasjon til å tenke litt nytt.    Prisen (eksl. mva) vil være følgende: Kr 249,- pr deltaker ved mer enn 100 deltakereKr 390,- pr deltaker ved mellom 50 og 100 deltakereKr 11.000,- pr SFO/Barnehage enkeltvis Foredraget er kun lagt opp til en større gruppe, minimum 30 deltakere. Tips er å oppfordre din arbeidsgiver/virksomhet til å tilby dette for personalet.  For mer info, ta kontakt på kompetanse@pvs.no       [-]
Les mer
Trondheim 8 dager 13 990 kr
18 Sep
ART (Aggression Replacement Training) er et virkningsfullt evidensbasert program, som består av trening i sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk resonnering. [+]
Et ART-trenerkurs gir deltakerne en grundig innføring i hvor viktig sosial kompetanse er for at barn og unge skal kunne fungere godt i samspill med andre og takle utfordringer de møter i hverdagen. Videre lærer man hvordan trening av sosial kompetanse kan organiseres, gjennomføres og tilpasses ulike målgrupper.   ART (Aggression Replacement Training), nå AART (Adapted Aggression Replacement Training) har de siste 15 årene blitt implementert i en lang rekke barnehager, skoler og institusjoner i Skandinavia. Programmet består av trening i henholdsvis sosiale ferdigheter, sinneregulering og moralsk resonnering - en kombinasjon som har dokumentert svært god effekt på klassemiljø og har bidratt til økt sosial kompetanse hos enkeltelever, samt reduksjon av utfordrende atferd. ART-trenerkurset gir en innføring i sentrale begreper som aggresjon, moral, sosial kompetanse, motivasjon og ikke minst generalisering og implementering på deres respektive arbeidsplasser.    I AART er programmet oppdatert ut fra nyere forskning og tilpasset den skandinaviske hverdagen Programmet er blant de best validerte evidensbaserte programmene på sitt område, og har blitt brukt både som primærforebyggende tiltak og som tiltak overfor personer med omfattende atferdsvansker.    Ved å ta ART-trenerkurs, blir du ART-trener med sertfiseringsbevis fra PREPSEC Norge (den norske interesseorganisasjonen for ART i Norge).    Smart Kompetanse har opparbeidet seg en solid erfaring med utdanning av ART-trenere og har levert trenerkurs over hele Norge i over 10 år. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.
;