Pedagogikk
Spesialpedagogikk
Sør-Trøndelag
Du har valgt: Trondheim
Nullstill
Filter
Ferdig

-

6 treff ( i Trondheim ) i Spesialpedagogikk
 

Trondheim 15 000 kr
15 Jan
To-/flerspråklighet som fenomen Bimodal tospråklighet. Sentrale trekk ved to-/flersp... [+]
To-/flerspråklighet som fenomen Bimodal tospråklighet. Sentrale trekk ved to-/flerspråklig utvikling med fokus på tegnspråk Kognitive aspekter ved to-/flerspråklighet. Innlæring av tegnspråk som andrespråk. Tegnspråk – samfunn og familie To-/flerspråklighet i samfunnet- politiske aspekter og holdninger Familier med flere språk med fokus på tegnspråk Foreldre med døve barn Barn med døve foreldre Opplæring av tegnspråklige barn og unge Lovverk, læreplaner og veiledende dokumenter Metodikk og tilnærminger i to-/flerspråklig opplæring med fokus på tegnspråk   Praksis: Sted: Grunnskole med hørselshemmet elev. Innhold: a) Observasjon av språklig samhandling, hvordan er barnets språkmiljø. b)Utarbeide et tospråklig undervisningsopplegg for 1-2 undervisningstimer, gjennomføre opplegget, evaluere undervisningsopplegget og gjennomføringen. (Se Avsluttende eksamen: Form og tidspunkt..) Omfang: to uker (1+1), inkl. forarbeid og etterarbeid. Nærmere om innhold i praksis: Praksis skal ha fokus på sammenhengen mellom anbefalinger knyttet til språk i sakkyndig vurdering og vedtak i enkeltvedtak, og klasseromspraksis. Individuell opplæringsplan (IOP) skal også vurderes. Undervisningsopplegget skal ha utgangspunkt i læreplanen for hørselshemmede. Utgangspunkt i elev som bruker tegn eller tegnspråk i sin kommunikasjon. Studenten skal sette seg inn i sakkyndig vurdering og enkeltvedtak som ligger til grunn for elevens pedagogiske tilbud. Om eleven bare har opplæring etter §2-6, uten §5-1 må studentene vurdere det pedagogiske tilbudet i forhold til læreplanen i tegnspråk og norsk for hørselshemmede. Der det foreligger en IOP må denne vurderes  i forhold til hva den inneholder med tanke på tegnbruk. Undervisningsopplegget bør utarbeides i samarbeid med skolens lærere. Det er en fordel om praksisen ikke gjennomføres i egne skoler/klasser for hørselshemmede. Praksis må være gjennomført og bestått for å få gå opp til eksamen.   Læringsmål Kunnskaper: Etter fullført kurs skal deltakeren ha tilegnet seg grunnleggende kunnskap om flerspråklige hørselshemmedes vilkår for læring. herunder kunnskaper om: - lovverk, læreplaner og veiledende dokumenter for      opplæring av hørselshemmede elever med fokus på      tegnspråk . - lingvistiske kjennetegn på språk, og hvilke konsekvenser      dette har for pedagogisk tilnærming. - kognitive aspekter ved to-/flerspråklighet. - sentrale trekk ved to-/flerspråklig utvikling med fokus på tegnspråk - tegnspråk som andrespråk. - metodikk, tilnærminger og problemstillinger i to-      /flerspråklig undervisning - vurderingsforskriften Ferdigheter: Etter fullført kurs skal deltakeren kunne reflektere over ulike perspektiv på språktilegnelse og språklæring. - kunne anvende relevante grunnlagsdokumenter knyttet til opplæring av tegnspråklige elever. - kunne tilrettelegge for tospråklig/flerspråklig tilegnelse og  språklæring med fokus på tegnspråk. - kunne tilrettelegge for tospråklig/flerspråklig opplæring    gjennom ulike metodiske tilnærminger med fokus på     tegnspråk. - kunne anvende vurderingsforskriften og vurdere      læringsutbytte ved tegnspråklig/tospråklig opplæring Generell kompetanse:Etter fullført kurs skal deltakeren ha generell kompetanse om tegnspråk, to- og flerspråklighet - kjenne til hvordan holdninger til språk bidrar til å påvirke opplæringssituasjonen for flerspråklige/tegnspråklige eleverTre obligatoriske samlinger av fem dagers varighet i Trondheim,  våren  2018.     [-]
Les mer
Trondheim 17 500 kr
23 Nov
Blinde og svaksynte har mange utfordringer når de skal bevege seg i omgivelsene, og de bør derfor ... [+]
Blinde og svaksynte har mange utfordringer når de skal bevege seg i omgivelsene, og de bør derfor også i stor grad bistå i design og utforming av bygde miljøer. Dette kurset vil dyktiggjøre fagfolk til å ta hensyn til disse brukergruppenes behov og også gi en forståelse for hvordan blinde og svaksynte kan inkluderes i designarbeidet. Kurset blir arrangert 23.-27. november på MS Color Magic og Radisson Blu Senator Hotel, Lübeck.Kurset inneholder: Lover og forskrifter Grunnleggende lysteknikk og synsfysiologi Ulike synslidelser Synets sammenheng med alder Perseptuelle prosesser for normaltseende og svaksynte Visuelt språk Utendørs problemstillinger Innendørs problemstillinger Lysarmaturer og lyskilder Visuelle hjelpemidler     Semesteroppgave: Problemstilling, pensum og veiledning behandles i tilknytning til de ulike tema. Mål for kursetEtter fullført kurs vil du være i stand til å bistå i design av omgivelser som forenkler hverdagen for blinde og svaksynte. Etter kurset skal du kunne gjenkjenne og beskrive tiltak ut fra de behov blinde svaksynte har i det bygde miljø. Undervisning Studiet er samlingsbasert. Samlingene vil omfatte undervisning og gruppeoppgaver. Etter kurset kan de deltakerne deltakerne som ønsker det,  gjennomføre individuell prosjektoppgave som eksamensbesvarelse.Kurset arrangeres 23.-27. november. Avreise med MS Color Magic fra Oslo 23. november. Opphold på Radisson Blu Senator Hotel i Lübeck 24.-25. november. Avreise med MS Color Magic fra Tyskland 26. november, ankomst Oslo 27. november. [-]
Les mer
Trondheim Og 15 andre steder 10 uker 4 500 kr
18 Sep
18 Sep
18 Sep
Kurset passer for assistenter i barnehage, skole og sfo, barne- og ungdomsarbeider, omsorgsarbeider, hjelpepleier, helsefagarbeider, andre yrkesutøvere og foreldre. [+]
Start:                mandag 18.09.2017 slutt: 27.11.2017  Påmeldingsfrist: 31.08.2017  Varighet/tid:      10 mandagskvelder kl. 18.00 – 21.00 Sted:                 Bergen, Oslo, Sarpsborg, Trondheim Start:                tirsdag 19.09.2017 slutt: 28.11.2017 Påmeldingsfrist: 31.01.2017  Varighet/tid:      10 tirsdagskvelder kl. 18.00 – 21.00 Sted:                 Elverum, Larvik, Molde, Skien, Stavanger, Stjørdal, Tromsø Start:                onsdag 20.09.2017 slutt: 29.11.2017  Påmeldingsfrist: 31.01.2017  Varighet/tid:     10 onsdagskvelder kl. 18.00 – 21.00 Sted:                Drammen, Lillehammer, Moss, OddaKursavgift:       kr. 4.500,- (kan deles i avdrag) Mål for kurset: Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike lærevansker hos barn og unge samt en faglig innsikt i spesialpedagogiske virkemidler for arbeidet i barnehage, skole og skolefritidsordning. Kurset gir grunnleggende kunnskap om de vanligste gruppene av funksjonshemminger. Kursets innhold: Hva er spesialpedagogikk? - Lese- og skrivevansker - Atferdsvansker - Lærevansker -Psykisk utviklingshemming - Språk- og talevansker - Synsvansker - Hørselsvansker - Bevegelsesvansker og hodeskader - ADHD, Tourettes syndrom og skjulte funksjonshemminger - Spesialundervisning og spesialpedagogiske tiltak. Lærebok: Innføring i spesialpedagogikk ISBN 9788205361188, Olden/Rygvold, Gyldendal Akademiske Forlag 4. utg. 2008, 5. opplag 2016. Kursbevis: til de som har minst 75 % fremmøte. Er du organisert: Fagforeninger har stipendordninger for sine medlemmer. Undersøk om du har mulighet til å få dekket kursavgiften eller deler av den. Påmelding: elektronisk i påmeldingsskjema eller på tlf. 91358038. [-]
Les mer
1 500 kr
Smart kompetanse har lang erfaring i arbeid med barn og unge som utviser ulik grad av utfordrende adferd. Gjennom veiledning, praktiske refleksjons- og håndteringsverkt [+]
Smart kompetanse har lang erfaring i arbeid med barn og unge som utviser ulik grad av utfordrende adferd. Gjennom veiledning, praktiske reflek sjons- og håndteringsverktøy og øvelser ønsker vi å gjøre dere tryggere i møte med utfordrende adferd. Dette kurset kan tilpasses din arbeidsplass etter behov og ønske, og vi tilbyr også oppfølging og veiledning i etterkant, for å sikre en god implementering. Kursinnhold:   • Forebygging og mestring av sinne, aggresjon og vold • Relasjonskompetanse og ressursfokus • Beskyttelses- og frigjøringsteknikker • Refleksjons- og håndteringsverktøy [-]
Les mer
6 timer 1 200 kr
Praktisk spesialpedagogikk for assistenter, miljøarbeidere og lærere som jobber med barn og unge med utviklingshemming. [+]
Kursdeltakerne får kursing temaer og som gjør dem bedre i stand til å gi barn og elever med utviklingshemming god oppfølging i skole, barnehage og avlastning/hjemme. Innføring i : Utviklingshemming Autisme Downs syndrom Generelle lærevansker   Hva er læring og hvordan lærer man? Hvordan legge til rette for mestring og utvikling hos mennesker med lærevansker? Det finnes ulike metoder og å tilrettelegge for læring, det skal vi se på. Strukturering av læringsmiljø. Hvordan kan vi hjelpe de vi jobber med til å få oversikt over livet og hverdagen sin? Kommunikasjon. Hvordan kan man sikre seg at man forstår de man jobber med og de forstår deg? Tilrettelegging for mestring og utvikling. Vi skal se på hvordan vi kan få de vi jobber med til å utnytte alle sine ressurser og litt til.   Med utgangspunkt i at tilbudet som gis til de man jobber med skal være av faglig, etisk og juridisk god kvalitet. Vi skal se på hvordan man kan sikre at den jobben man gjør oppfyller disse kriteriene.   Kurset er både praktisk og teoretisk. Fordelen med dette kurset er at du får tips om konkrete tiltak og praktiske eksempler du kan bruke i jobben din. Det er rom for å bygge på det dere allerede kan fra før.     [-]
Les mer
6 timer 1 200 kr
Gjennomgang av gjeldende lover som regulerer bruk av tvang og makt i skolen. Forebygging av bruk av tvang og makt i skolen [+]
Kursene starter med en gjennomgang av gjeldene lover, forskrifter og veiledere. For skolene vil det si Menneskerettigheter og FNs barnekonvensjon, Straffeloven, Opplæringsloven, Barneloven og Arbeidsmiljøloven. Hva er tvang og makt, og hva er det ikke? Tar utgangspunkt i forarbeidene og gjeldende forskrifter til Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester kap 9 i tillegg til de ovennevnte lover. Det man gjør skal være juridisk, etisk og faglig forsvarlig. Hvordan bli god på utøvelse av skjønn i det daglige arbeidet med elevene. Praktiske eksempler gjerne fra deltagernes egne erfaringer. Hva er selvbestemmelse? Har alle reell mulighet for selvbestemmelse? Hvordan kan de ansatte hjelpe elevene i utviklingen av reell selvbestemmelse. Eksempler og diskusjoner. Gjennomgang av ulike forebyggende tiltak for å unngå bruk av tvang og makt. Kartlegging av elevene, holdninger hos personalet, kommunikasjon, struktur og sosiale ferdigheter.   Deltakerne vil få økt kompetanse i å vuredere situasjoner, som oppleves utfordrende, juridisk, etisk og faglig. Dette gjør dem tryggere i den jobben de gjør.   Det vil gis praktiske eksempler på tolkninger av gjeldende lover. Kursdeltagerne kan selv komme med eksempler som vil bli diskutert i forhold til gjeldende lovverk. Retten til selvbestemmelse vil være utgangspunkt for alle tolkninger.   Kursdeltajerne vil få økt kunnskap om hva som er bruk av tvang og makt og hva som etter gjeldende lovverk er tillatte virkemidler i håndtering av utfordrende atferd.   Kursdeltakerne vil få innføring i tiltak for å forebygge bruk av tvang og makt. Dette er et stort og komplisert felt, og vil kunne kjøres som påbygningskurs med veiledning og observasjon. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.
;