Ledelse og strategi
Prosessledelse
Oslo
Du har valgt: Sentrum
Nullstill
Filter
Ferdig

-

1 dag 8 000 kr
Dette kurset gir deg økt kunnskap om planlegging, design og gjennomføring av prosesser. Du vil få konkrete verktøy og tips som vil gjøre deg i stand til å utøve god prose... [+]
Å lede møter og prosjekter er en naturlig del av HRs rolle i utvikling av organisasjon, ledere og medarbeidere. Du har trolig ledet en rekke prosesser uten å tenke på deg selv som prosessleder eller fasilitator. Dette kurset vil gi deg økt kompetanse om prosessledelse og praktiske verktøy som vil gjøre deg tryggere i rollen. Etter endt kurs vil du være bedre i stand til å skape gode møter og læringsrom som fremmer deltakelse, eierskap og kreativitet. Kurset dekker blant annet: Hva er prosessledelse og fasilitering, og når er det relevant? Forskjellige typer prosesser Analyse, planlegging og design av prosesser Gjennomføring Verktøykasse Mellommenneskelige relasjoner og fasilitering av læring Tilstedeværelse, bevissthet og verdier Evaluering av prosesser   [-]
Les mer
2 dager 11 500 kr
Workshops benyttes i økende grad i prosjekter til å avklare mål, avdekke behov, spesifisere krav, foreta designbeslutninger, prøve ut prototyper og foreta prosjektgjennom... [+]
  Kursinnhold Deg som prosessleder:Få oversikt over oppgaver og forventninger knyttet til rollen som prosessleder, samt innsikt i egne styrker og utfordringer. Definer individuelt læringsmål. Prosessledelse i praksis:Lær om byggesteinene i gode workshops, praktiske erfaringer fra fremragende prosessledere og konkrete verktøy for ulike typer workshops. Du vil definere mål for en workshop og vite hvordan du planlegger den, gjennomfører og følger opp. Kommunikasjon og samhandling:En prosessleder skaper gode prosesser for ulike typer mennesker (for eksempel introverte/ekstroverte) ved å sørge for trygghet og fremdrift i gruppa, styre dynamikken og påvirke stemningen, selge inn budskapet sitt og forholde seg konstruktivt til utfordrende deltagere. Hvem bør delta? Prosjektledere, teamledere, fasilitatorer, prosessledere og konsulenter. Krav til forkunnskaperDet kreves ingen formelle forkunnskaper for å delta, men kursdeltakere bør ha noe ledelses- eller koordineringserfaring fra prosjekter. Arbeidsform på kurset: Kurset består av foredrag og gruppeøvelser. Deltakerne får praktisk øvelse i gjennomføring av workshops. [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert Gamle Oslo 6 dager 34 900 kr
22 Sep
Gjennom teori, praktiske eksempler og en rekke konkrete metoder, vil du på Prosesslederstudiet lære å skape engasjement og aktiv deltakelse i dine møter og prosesser. [+]
Prosessledelse   Lent kjører et Prosesslederstudiet for deg som ønsker å bli bedre i rollen som prosessleder og som ønsker å kjøre prosesser som får frem og utnytter gruppeindividers fulle potensiale. God prosessledelse gir gode resultater!  Prosesslederstudiet går over 3 samlinger á totalt 7 dager. Studiet er utviklet for å styrke prosjektledere, ledere, rådgivere og andre interne utviklingsaktørers kompetanse i å tilrettelegge og lede møter, prosesser, prosjekter, workshops etc.. Etter kurset skal du blant annet kunne bruke prosessledelse som redskap for å drive endring, utvikling og innovasjon internt i organisasjonen.    Om Lent Lent er Norges største fagmiljø innen prosessledelse og styrkebasert utviklingsarbeid. Vi tilbyr kurs og undervisning rettet mot privatkunder og bedrifter, offentlige og privat virksomhet. Prosesslederstudiet i Oslo satte vi opp for første gang høsten 2012. Nå tilbyr vi også studiet som bedriftsinterne kurs.   Opplegget gir deg kompetanse i Å planlegge og lede ulike former for prosesser, fra relativt standardiserte møter til mer komplekse prosesser hvor prosesslederen ikke kan vite utfallet av prosessen med sikkerhet. Å benytte deg av og variere mellom ulike deltakende metoder. Bruk av planleggings- og gjennomføringsverktøy som kan benyttes for å lede gruppen mot en felles opplevelse av å ha kommet frem til en beslutning. Mestringsorientert ledelse.    Teoretiske perspektiver og praktisk gjennomføring Studiet tar i bruk innsikt fra prosessledelsesfeltet, systemisk teori, positiv psykologi, Appreciative Inquiry og sosialkonstruksjonisme. Disse fagfeltene omgjøres til praktiske metoder som du vil få testet ut underveis i studiet. Studiet er lagt opp med bruk av pedagosiske metoder som skal bidra til at alle deltakerne vil kunne ta i bruk metoder, teori og verktøy i sitt daglige arbeid. Alle deltakere bes ta med egne case/arbeidsoppgaver de står overfor, slik at vi kan jobbe med dem underveis. På denne måten blir studiet hele veien koblet til pågående prosesser en står i til daglig.    Innholdet i studiet Innføring i grunnleggende prosess- prosessledelsesteori. Sosialkonstruktivisme Positiv Psykologi Appreciative Inquiry Innføring i grunnleggende prosessmodeller: Modell for planlegning av prosesser og møter (Didaktisk Relasjonsmodell) Modell for deltakende beslutningstaking (åpne, integrere og lukke prosesser) Styrkebasert prosessledelse Prosesslederrollen og ferdigheter Jeg som prosessleder – bevissthet rundt egne preferanser, styrker og utviklingspotensial. Jeg som prosessleder for andre – prosessledelse i det relasjonelle rom. Dette omfatter temaer som: tilstedeværelse, åpenhet, etikk, kraftfulle spørsmål og aktiv lytting.   Tidligere deltaker har sagt "I vårt kompetanseprogram innen prosessledelse og relasjonsarbeid bidro Lent sterkt til at målsettingene med programmet ble nådd – og vel så det. De opptrådte meget profesjonelt i både forberedelsene og gjennomføringen av programmet, og klarte på et utmerket vis å bygge opp tillit og engasjement hos kursdeltakerne, der læringsmål og nytteverdi hele tiden hadde fokus". "Prosessledelsen fra Lent er noe av det mest profesjonelle jeg har vært med på. Det unike var hvordan man fikk meg og mine kolleger til å definere våre utfordringer og ambisjoner, involvere kollegene i løsningen av dem og skape begeistring for hva vi som enhet kan klare å få til sammen. Nøkkelen til dette opplevde jeg som en grundig forberedelse og bruken av en metodikk som var tilpasset våre behov".   Bedriftsinterne kurs Vi kan også tilpasse bedriftsinterne opplegg (interprogram) av Prosesslederstudiet. Ta kontakt dersom dette er ønskelig.   Mer informasjon  https://www.lent.no/kurs/prosessledelse-oslo/ https://www.facebook.com/Prosesslederstudiet [-]
Les mer
Oslo 3 dager 16 800
21 Sep
4mat er en prosessmetode og preferansesystem for organisasjonsutvikling, teamutvikling og kvalitetsledelse [+]
4mat -  prosessmetode for organisasjonsutvikling, teamutvikling og kvalitetsledelse. Krøll i kommunikasjonen, samarbeid som fungerer dårlig, misforståelser og lite engasjement. Kjent på dette?Lær mer om hvordan du utnytter egne og andres styrker, hvordan du lettere kommunisere knirkefritt og effektivt med forskjellige mennesketyper.  Dette konseptet er meget bra. Lett å anvende, forstå og bygger på god og solid forskning. Lær hvordan du skaper godt teamsamarbeid. Vi ser at bruken av team som arbeidsform har økt kraftig de siste årene. Oppgavene bedrifter står overfor er gjerne mer komplekse og krever høyere grad av samhandling enn før. For å jobbe godt i team, trenger vi kunnskap om hvordan team fungerer. Vi må vite hvilke prosesser som øker prestasjonen, samtidig som vi skaper en gruppe preget av godt samspill og trivsel. Styrk trivsel og arbeidsgledeInnsikt i 4MATs læringsstiler skaper en felles referanseramme, et utgangspunkt som skaper grobunn for mer dynamikk og romslighet i kommunikasjon, i teamsamarbeid, i utviklingsarbeid, og læringssituasjoner. Skap bedre resultaterLæring, utvikling og kommunikasjon som springer ut av forståelse for hverandres forskjelligheter, gjensidig respekt og konstruktiv dialog – styrker både samarbeidet, virksomhetens generelle image/tiltrekningskraft – og dermed også resultater. Operasjonelt og skalerbart4MAT kan introduseres i organisasjonen som en felles forståelsesramme i forhold til utvikling generelt sett, eller som et spesifikt verktøy i forbindelse med et utvalgt område, f.eks.: Ledelse, salg og service, kommunikasjon, samarbeid m.v. 4MAT™ metoden er utviklet av Dr. Bernice McCarthy i 1979, og etter det kontinuerlig videreutviklet. Det er en prosessmodell for å sikre utvikling, samhandling og kommunikasjon på en måte som: -      forankrer ny kunnskap til tilhørere-      sørger for relevant informasjon og kunnskap-      utvikler lederskapsstrategier-      tilbyr mulighet for øving-      tillater en kreativ adopsjon av det som er lært- 4MAT™ er en internasjonalt anerkjent prosessmodell som anvendes i hele verden av personer og virksomheter som arbeider profesjonelt med utdanning, undervisning og ulike typer av formidling, veiledning og coaching. Med 4MAT™-metoden i ryggsekken vil ledere og team arbeide strukturert med å forbedre og utvikle en rekke områder, så som:Læring – verktøy for å utløse kraftige potensialer, hos medarbeidere og ledere i virksomhetenKommunikasjon – verktøy til samtale, formidling og undervisningLedelse – verktøy og metode for den daglige ledelse, personalutvikling og rekrutteringService – 4MAT™ organiserer service og sikrer den rette kvalitet Etter endt kurs  mottar du sertifikat ”Certified 4MAT MTD”.Konseptet inkluderer blant annet: kartleggingsindikatorer for lærestil, lederstil, kommunikasjonsstil og undervisningsstil verktøy for planlegging og gjennomføring av undervisning og teamutvikling hjelpemidler til å gjennomføre bevisstgjørings- og endringsprosesser kursmateriell som støtte til ulike utviklings- og omstillingsprosesser [-]
Les mer
2 dager 11 995 kr
Få nødvendige ferdigheter og kompetanse i å gjennomføre gode prosesser, møter og workshops som engasjerer og sikrer konkrete resultater. [+]
På dette kurset lærer du hva som skal til for å bli en dyktig fasilitator og prosessleder. Du får innsikt i metoder og verktøy du umiddelbart kan ta i bruk. Du lærer å lede prosesser gjennom involvering og inkludering for å få bedre eierskap til løsning og mål. Etterspurt kompetanse: Hurtige endringer, tverrfaglige prosesser, nye forretningsmodeller og samarbeidsstrukturer krever god fasilitering for å løse komplekse utfordringer, og skape ønskede resultater. Kort sagt: Fasilitering er rett og slett en sentral karrierekompetanse! Å fasilitere betyr å gjøre det lett for mennesker å jobbe sammen. Som fasilitator skal du holde fokus på målet og sørge for alle involverte bidrar med sin kompetanse. Tør du å gripe inn i prosesser på avveie? Er du trykk på å navigere i kaos og håndtere deltakere som vil ulike ting? Lær konkrete metoder for hvordan du gjør dette nesten uten at deltakerne merker at du er der! Kurst gir deg følgende utbytte: Hva som skal til for å skape resultater i en prosess/gruppe/team Verktøy til å designe møter, workshop og prosesser Effektive verktøy og metoder for å håndtere ulike steg i en fasiliteringsprosess Hvordan håndtere motstand og gripe inn i prosesser som er på avveie Kompetanse til å lede en gruppe ulike mennesker mot felles mål Tryggeht i fasilitatorrollen slik at du mestrer ulike scenarier Få ny innsikt som gir deg nødvendige ferdigheter og kompetanse til å gjennomføre gode prosesser, møter og workshops som engasjerer og sikrer konkrete resultater. Undervisningsform: Kurset gjennomføres som en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner og øvelser. Du vil få trening i å fasilitere og kursleder sørger for at læringen er både praktisk og erfaringsbasert. Ingen forkunnskaper kreves. Hvem bør delta: Dette kurset er for alle som ønsker å bli bedre på å skape resultater i en gruppe, et team, en workshop, et møte, i en strategisk prosess, en avdeling eller ønsker å lede kundeprosjekter. Du kan være leder, prosjektleder, fagekspert, avdelingsleder, forsker, rådgiver, konsulent, arbeide i privat eller offentlig sektor. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.