Psykologi
Oslo
Du har valgt: Frogner
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurs for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre. Mål for kurset Kursdeltakerne skal få kunnskap om:• kommunikasjon med barn, unge og voksne på en måte som skaper trygghet, tillit og velvære.• gruppepsykologiske prosesser og handlinger, og hvordan disse brukes i praktisk pedagogisk arbeid     med barn og unge. Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:          Når du selv ønsker. Omfang:     3 innleveringer Pris:           kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).    Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser.   Mål for kurset Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • kommunikasjon med barn, unge og voksne på en måte som skaper trygghet, tillit og velvære. • gruppepsykologiske prosesser og handlinger, og hvordan disse brukes i praktisk pedagogisk arbeid med     barn og unge.   Tema Kommunikasjon • Hva er kommunikasjon? • Å forstå andre mennesker • Kommunikasjonsformer • Kommunikasjon og utvikling • Kommunikasjon med ord • Kommunikasjon uten ord • Samtalen – å kommuniserer med hverandre • Troverdig kommunikasjon • Når kommunikasjonen blir vanskeliggjort • Makt og avmakt i kommunikasjon • Psykologifaget og ditt eget arbeid • Kommunikasjon når ting blir vanskelig   Gruppepsykologi • Hva er en gruppe? • Ulike grupper • Sosiale nettverk • Hvorfor danner vi grupper? • Hvordan foregår arbeidet i grupper? • Gruppeprosesser • Samarbeid i grupper • Ulike roller i en gruppe • Gruppestørrelse, sammensetning og plassering • Handler vi annerledes i grupper enn ellers? • Gruppepress • Mobbing – en vrangside ved grupper • Hva kjennetegner grupper som fungerer godt? • Konflikter og konflikthåndtering   Litteratur Psykologi i barne- og ungdomsarbeiderfaget Walgermo/Håkonsen ISBN 9788200424826 Gyldendal 2000   Vurdering  Vurdering bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Bedriftsintern 2 timer
Vennskap mellom barn er noe vi ofte tar for gitt, og de fleste barn vil i løpet av tiden i barnehagen finne og holde på venner. [+]
Noen vennskap kan til og med vare livet ut. De fleste vil være enige om at vennskap er en forutsetning for barns trivsel i barnehagen Vi voksne blir ofte bekymret når vi oppdager barn som ikke har venner eller sjelden blir tatt kontakt med. Vi lurer på hva dette kommer av. Og noen ganger hender det at barn blir utestengt fra lek, og som voksne er vi ofte raske med å si at alle må få være med å leke. Dette kurset handler om hvordan vennskap oppstår og vedlikeholdes. Det handler om mekanismer for å beskytte vennskap, og humorens plass i et venneforhold. Hva kan personalet gjøre for å hjelpe barn med å etablere vennskap, og hva bør gjøres for å støtte opp om vennskap? Innspill og spørsmål vil bli drøftet og besvart. Kursinnhold: Barns relasjoner og vennskap Kjennetegn på vennskap Lekens betydning for vennskap Sosial kompetanse som grunnlag for vennskap Utestengelse som beskyttelse av vennskap Humorens betydning for vennskap Voksenrollen og barns vennskap Kursholder Erik Fagerheim er utdannet barnehagelærer og har mange års erfaring fra barnehage. Han jobber nå som lektor ved Ishavsbyen videregående skole i Tromsø, Helse- og oppvekstfag. Erik har undervist i pedagogikk ved universitetet i Stavanger, og ble nominert til prisen «Årets barnehageinspirator 2018». Han knytter teori opp mot praksis ved å oversette faglitteratur og fagbegreper til situasjoner man kjenner seg igjen i fra barnehagen. Med gode fagkunnskaper, humor og godt humør skaper han alltid engasjement i deltakergruppen!   [-]
Les mer
Nettkurs 140 timer 8 200 kr
Psykologi 2 er et programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram fra programområdet språk, samfunnsfag og økonomi. [+]
Psykologi 2 er et programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram fra programområdet språk, samfunnsfag og økonomi. Om fagetFaget handler om ulike psykologiske retninger og om psykologiens bruksområder i samfunnet i dag. Psykologi 2 er fokusert på individet som en del av det sosiale fellesskapet. Det dreier seg om grupper, roller, verdier og holdninger, og om sosial kompetanse, ledelse og makt. Faget beskriver ulike kommunikasjonsmåter og samhandling, nærmere bestemt om kommunikasjon på tvers av og innenfor ulike kulturer. Det omfatter også kommunikasjon knyttet til massemedia og digital kommunikasjon. Kildebruk og kildekritikk inngår i hovedområdet. Et annet hovedområde handler om ulike typer forebyggende helsearbeid. Det dreier seg om ulike psykiske vansker, og hvordan disse kan forebygges og behandles. ForkunnskaperDet er ikke et krav om å ha tatt psykologi 1, men det er en fordel for å lykkes med psykologi 2. Det er anbefalt at man har kunnskap om de ulike psykologiske perspektivene. Omfang og støtte i LånekassenPsykologi 1 utgjør 140 årstimer, dette tilsvarer 33% studiebelastning i Lånekassen dersom du tar faget over ett semester. Du må minimum ha 50% studiebelastning pr. semester for å værestøtteberettiget i Lånekassen. EksamenEksamensformen er skriftlig. Eksamen er sentralgitt, som betyr at dato for eksamen settes av utdanningsdirektoratet (udir.no). FagkodePrivatister som skal ta eksamen melder seg opp med fagkoden SAM3038. [-]
Les mer
5 400 kr
TRE instruktørutdannelse. Du har nå mulighet til å delta på en utdannelse i TRE, Trauma Release Exercises, som gir deg mulighet til å bruke TRE med enkeltklienter, og gru... [+]
TRE instruktørutdannelse. TRE: Trauma Release Exercises. Du har nå mulighet til å delta på en utdannelse i TRE, som gir deg mulighet til å bruke TRE med enkeltklienter, og med grupper. Utdannelsen gir deg også mulighet til mye egenarbeide, og personlig fordypning av å arbeide med kroppen i forhold til traumer, dyptliggende stress, kroppslige og emosjonelle spenninger. Utdannelsen går over totalt 2×3 dager, fordelt på modul 1 og modul 2. For å sertifiseres er det også krav til egen praksis, individuelle timer mm. Vil du være med uten å sertifiseres?Du kan også være med på Modul 1 og 2 av TRE utdannelsen uten å ønske å bli instruktør, om du bare ønsker å lære mer om TRE, gjøre TRE øvelser, og få en bedre forståelse av traumer og hva som skjer i kroppen og nervesystemet relatert til stress og traumer. Du vil også få gjort mye egenarbeid og få veiledning i forhold til egen prosess, som en del av gruppen. For å sertifiseres som instruktør er det også noen flere krav. Disse beskrives lenger ned på siden. [-]
Les mer
3 timer 900 kr
TRE, Trauma Release Exercises, er en metode som bidrar til å frigjøre og løse opp i dyptliggende spenninger på en mer dyptgående og grunnleggende måte enn vanlige avslapp... [+]
Dyp avspenning fra kroppens kjerne. TRE, Trauma Release Exercises, er en metode som bidrar til å frigjøre og løse opp i dyptliggende spenninger på en mer dyptgående og grunnleggende måte enn vanlige avslappnings og spenningsreduserende teknikker. TRE kan beskrives som dyp avspenning fra kroppens kjerne, hvor vi også kan jobbe med å løse opp i emosjonelle spenninger, spenninger som skyldes traumer, og også langvarig stress. TRE kan hjelpe både i forhold til muskelspenninger, smerter, søvnproblemer, stress, indre uro, angst mm. Dette kurset er for deg som ikke har erfaring med TRE fra tidligere, eller ønsker å få en bedre forståelse av de grunnleggende øvelsene i TRE, og hjelp til å komme bedre i gang med den nevrogeniske skjelvingen. Kurset går over en kveld, så hver kursdato er et selvstendig kurs. Det kan likevel være en god ide å være med på kurset flere ganger.   Kursleder Kurset undervises av Hans Holter Solhjell. Du kan lese mer om Hans på denne siden.   Referanser Du kan få individuell veiledning i TRE av Hans Holter Solhjell. Ta kontakt via kontaktskjemaet. «Nå har jeg prøvd ut TRE metoden i nærmere tre uker.Jeg er veldig fornøyd med måten du formidlet dette «verktøyet» på og synes det var spesielt bra å motta både video og notater i ettertid. (Dette spesielt med tanke på å huske diverse øvelser, når man i ettertid skal utprøve metoden alene). Konkret merker jeg en betydelig bedre søvnkvalitet og mindre stivhet/muskelspenninger i kroppen. Har utført øvelsene med 3-4 dagers mellomrom. Er spent på hvordan metoden vil utarte seg videre rent praktisk. Merker at de små, mer hyppige skjelvinger i muskulaturen som oppstod i starten nå er gått mer over i større, og mer «tøye-lignende» muskelbevegelser. Fasinerende og spennende!» Hilsen Anita. [-]
Les mer
Bedriftsintern 2 timer
Hva skal til for at barn skal mestre livet? [+]
Hvordan skal personalet i barnehagen legge til rette for at barn skal mestre både dagen i dag og i morgen? Kursinnhold Grunnleggende ferdigheter hva trenger barna? God selvfølelse å like seg selv – og å like andre Motstandskraft å løse problemer, tenke kritisk og gjøre ting på nye måter Selvkontroll å regulere seg selv Følelsesspråk å kunne sette ord på følelser og vite hva de betyr Barn skal mestre livet sitt litt etter litt, hver eneste dag!   Kursholder  Cathrine Ask er barnehagelærer med videreutdanning i veiledning og hovedfag i praktisk kunnskap. Hun har jobbet 25 år i barnehage på alle nivåer, og undervist i pedagogikk på universitet og på barne- og ungdomsarbeiderfag. Cathrine jobber nå med et forskningsprosjekt i Bodø kommune og veileder styrere i ulike prosjekter i andre kommuner. Hun har lang fartstid som kursholder og veileder. Cathrine Ask har gitt ut bøkene “Hverdagslæring i barnehagen” og «Rammeplanen og hverdagen i barnehagen». [-]
Les mer
850 kr
Et introduksjonskurs om traumer, relasjonelt stress og hvordan både positivt og negativt stress er med på å påvirke og forme barnets utvikling. Vi ser spesielt på betydni... [+]
I dette kurset får en grunnleggende forståelse av hva traumer og relasjonelt stress er, og hvordan både positivt og negativt stress er med på å påvirke og forme barnets utvikling. Vi ser spesielt på betydningen stress og traumer har for utviklingen av barnets hjerne, og barnets evne til selvregulering, emosjonsregulering, selvutfoldelse, lek og utforskning. Vi ser også på betydningen av voksnes, både foreldre, familie og ansatte i skole og barnehage, har for barnets utvikling av selvregulering, og hvordan voksne kan samarbeide for å skape et trygt, utviklingsstøttende relasjonelt miljø for barnet. Kurset er aktuelt for foreldre, deg som jobber med barn, og også deg som ønsker å forstå mer av deg selv og egne reaksjoner på relasjonelt stress og traumer. Opplever dere noe av dette, hos barn eller voksne?-Reaksjoner som varer lenge, kommer ofte, og blir veldig sterke.-Nesten kontinuerlig frustrert, lei seg eller sint.-Kommer lett i konflikt med andre, eller er passiv i lek.-Skal veldig lite til for å trigge sterke og langvarige reaksjoner.-Eller er lite motivert, følsom, eller overdrevent dempet. Om man opplever noe eller mye av dette så vil det som regel være slitsomt, krevende og frustrerende for både barnet selv, foreldre, søsken og andre som er i nærheten. Og det vil bidra til usikkerhet hos de voksne i forhold til hvordan man skal håndtere situasjonen. I dette kurset lærer du både å forstå denne typen reaksjonsmønstre, og for en konkret introduksjon til hva du kan gjøre i praksis i hverdagen med barnet, får å få hverdagen til å fungere bedre, og støtte barnets utvikling.    Du kan lese mer om dette kurset her, https://foreldrekompetanse.no/traumer-relasjonelt-stress-og-barns-utvikling/ [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 1 dag 4 875 kr
Å være tilstede når det gjelder- Du lærer praktiske teknikker for å holde hodet kaldt og hjertet varmt når det røyner på i kivet eller arbeidslivet. Mestring av stress [+]
Ønsker du et liv i balanse?Nettkurs eller dagskurs. Dette kurset er til deg som er rammet av stress, eller er i ferd med å bli det. Til deg som har sett kolleger, nære venner, familie, eller bekjente bli rammet av stress.Kurset vil hjelpe deg med å skape det gode liv for deg selv og for dine nære. Målgruppe:Kurset er for deg som ønsker en bevisstgjøring og endring i livet med hensyn til stress og stressmestring. Dagen gir en økt forståelse av hva stress er og hvordan du kan ta tilbake kontrollen over hverdagen. Du får innsyn og trening i effektive verktøy som bidrar til at enkeltindividet og teamet får muligheten til å oppnå større mestring og balanse i forhold til alle dagens krav, utfordringer og forventninger. Vi mener dette kurset burde være obligatoriske for alle! Hovedmålet med kurset er: Å forstå hva stress er Å takle stress mer hensiktsmessig Å få bedre kontroll over arbeidshverdagen Å bli tydelig, og lettere kunne sette grenser Å bli bedre på selvledelse, og vite hva som er viktigst Å kommunisere bedre med deg selv og andre Å fokusere på hva som er viktig av mål og valg Å fokusere på det som motiverer og inspirerer Å ta eierskap og ansvar for egen stressmestring Prioriteringer, å gjøre valg Verktøy og tips for å redusere stress Veien videre [-]
Les mer
Bedriftsintern 2 timer
Barnehageloven fikk i januar 2021 et nytt kapittel som handler om trygt og godt barnehagemiljø og hvordan barnehagen skal arbeide for å oppnå dette. [+]
Det nye er at loven setter tydeligere krav til barnehagens arbeid med det psykososiale barnehagemiljøet. Barnehagen skal jobbe forebyggende ved å kontinuerlig arbeide for å fremme helse, trivsel, lek og læring. Hva skal til for at barn skal oppleve barnehagemiljøet som trygt og godt? Hvordan skal personalet i barnehagen legge til rette for at barn skal mestre både dagen i dag og i morgen? Kursinnhold   Den voksnes rolle i forebygging av krenkelser God selvfølelse Å like seg selv – og å like andre Motstandskraft Å løse problemer, tenke kritisk og gjøre ting på nye måter Selvkontroll Å regulere seg selv Følelsesspråk Å kunne sette ord på følelser og vite hva de betyr Barn skal mestre livet sitt litt etter litt – hver eneste dag!   Kursholder Cathrine Ask er barnehagelærer med videreutdanning i veiledning og hovedfag i praktisk kunnskap. Hun har jobbet 25 år i barnehage på alle nivåer, og undervist i pedagogikk på universitet og på barne- og ungdomsarbeiderfag. Cathrine jobber nå med et forskningsprosjekt om barns medvirkning i Bodø kommune og veileder styrere i ulike prosjekter i andre kommuner. Hun har lang fartstid som kursholder og veileder. Cathrine Ask har skrevet bøkene «Hverdagslæring i barnehagen», «Rammeplanen og hverdagen i barnehagen» og «Medarbeider i barnehagen». [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 5 timer 1 650 kr
05 Sep
Dette kurset er proppfullt av livsmestringsverktøy. [+]
Diameta kurs har fokus på livsmestring, trygghet og en god selvfølelse. Denne læringen er med å skape gode klassemiljøer og godt vennskap. Dette er like viktig for alle og har en anti - mobbe effekt. Sagt av barn/ungdom på kurs:- Bare det å være sammen med andre å lære dette er gøy og lærerikt- Alle i klassen og på idrettslaget burde kunne dette, da hadde vi hatt det mye bedre sammen- Det er så godt å kjenne at jeg er god nok som den jeg er Kursholder lærer barnet ditt om:  Tanker og følelser Hvordan få bedre selvfølelse Hvordan sette seg mål Hvordan bli mer motivert Mindfulness Bedre søvn Hverdagsverktøy Sinnemestring Konflikthåndtering Selvhjelpsteknikker Hvilke verdier har jeg? Litt om kosthold Barnet ditt vil få bedre selvfølelse: Bli tryggere i seg selv Mestre forskjellige følelser Få motivasjon som gir riktig fokus Bli bevisst effekten av positive tanker Hvordan ha det bra i livet sitt Lære mange livsmestringsverktøy Dette kurset krever at barnet kan sitte endel rolig og være konsentrert. Dersom du er usikker på noe, ta kontakt med kursholder.   Det er ingen selvfølge at barn og ungdom vokser opp med god selvfølelse og en indre tro og trygghet om at de er gode nok som den de er. Dette må læres og trenes på samme måte som alt annet. Selvfølelse og trygghet er omfattende og består av grunnleggende kunnskap om mange temaer som for eksempel tanker, følelser, kommunikasjon, konflikthåndtering, sinnemestring, avslapping, søvn, kosthold, hvem er jeg, verdier, konsentrasjon, ta til seg læring, løsningsfokus, egenskaper, mål, visualisering mm.   Alt dette lærer du på Diameta sine kurs for  god selvfølelse. Læringen er forebygging i praksis og varer livet ut om den vedlikeholdes.  Vår erfaring er at allerede etter første kurs så vil barn og ungdom ta med og ta i bruk verdifull læring. Vi mener at ved å gjenta læringen gjennom hele skoleforløpet fra tidlig alder og helst som et eget fag i skolen så vil også miljøet i klassen, på idrettslaget, i familien og i samfunnet bli bedre. Les mer om Diameta sitt arbeide her: http://www.diameta.no Gode tilbakemeldinger: "....Vi er veldig glad for at William deltok på kurset, og vil helt sikkert vurdere nye kurs hos Diameta i fremtiden....." Kristin Valen  "...Jeg syntes kurset var veldig bra for barn. Man lærer seg at man kan faktisk ha det bra..." Silje, 11 år "...Jeg hadde god nytte av kurset, og bruker spesielt avslappingsøvelsen hvis jeg sliter med å sovne..:" Henrik, 12 år "Jeg har lært av min datter hva jeg kan gjøre hvis jeg blir stressa og hva jeg kan gjøre for å konsentrere meg bedre.." Mor til barn på kurs ”Barnet mitt har fått med seg veldig mange gode verktøy og jeg ser han har blitt en gladere og mer empatisk gutt..” Mor til barn 7 år "Alle hadde hatt godt av å lære om disse verktøyene..." Jente 13 år "Jeg skulle ønske alle i klassen min og på idrettslaget mitt hadde gått på kurs, da hadde vi hatt det mye bedre sammen..." Jente 11 år "Dette kurset er annerledes enn andre kurs jeg har gått på. Det er fordi dette handler jo om meg..." Gutt 13 år "Det er godt å vite at jeg er god nok akkurat som jeg er..." Gutt 11 år   DETTE ER ET POPULÆRT KURS, SIKRE DIN PLASS. MELD BARNET DITT PÅ NÅ! Bli kjent med Diameta instruktør Trine Øfsti Bråten. Trine er gründeren av Diameta og har blant annet utviklet «Barne- og ungdomskurs for god selvfølelse», nettbasert selvfølelseprogram for barn og unge og kurs/foredrag for foreldre og ansatte i skoler/barnehager om tema selvfølelse og livsmestring mm. Hun har i samarbeid med fagpersoner videreutviklet Diameta AS til å bli et kompetansesenter for selvfølelse og livsmestring for barn, ungdom og foreldre, samt støtteapparatet rundt. Diameta AS har dyktige kurs- og foredragsholdere i hele Norge. Samtlige har gjennomført kursholderopplæring i Diameta AS for å bli sertifisert kursholder hos Diameta AS. Les mer her: www.diameta.no.  Trine har også jobbet som coach i over 10 år, og har solid erfaring både som barne-, ungdoms-, foreldre- og familiecoach. Hun jobber samtidig med idrettsutøvere og voksne som trenger en ny retning i livet - enten privat eller som arbeidstaker.  Trine har en helhetlig tilnærming, tankegang og filosofi i sin coaching, der hun ser hele mennesket når hun går inn i en prosess for å bidra til best mulig resultater for den enkelte. Hun har også lang og god erfaring med mindfulness, yoga, meditasjon og andre terapiformer. Dette gjør at hun kan ta i bruk en rekke metoder og teknikker fra et betydelig reportoir i verktøykassen i sine prosesser. Trine har også en blogg der hun reflekterer over ulike viktige temaer innenfor helse, livsstil, familie, barn og ungdom - www.trinesblogg.no. Hennes visjon med alt hun jobber med, er å bygge god selvfølelse, og sosial og emosjonell kompetanse hos barn, ungdom, foreldre og voksne. Dette for at flere mennesker skal bli trygge, sterke og har en solid verktøykasse å ta i bruk når de trenger det.  Hun er opptatt av at samfunnet vårt på sikt vil se resultater av å styrke og opprettholde god selvfølelse i hvert enkelt individ. Når selvfølelsen er på plass, er det rom for læring, lek, mestring, vennskap, gode relasjoner, glede, mening, trygghet og kjærlighet.       [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 3 timer 1 390 kr
26 Oct
Barn har sterke følelser som ofte vises i utfordrende atferd. [+]
I hverdagen møter vi mange barn som ikke har det godt med seg selv, som ofte strever i samspill eller havner i konflikter med andre barn og med de voksne. Årsaken kan være at de er fulle av følelser som preger dem i ord og handling uten at de forstår dette selv. Hvordan kan vi hjelpe barn som er redde, sinte eller lei seg? Hva gjør vi i møte barn som har mye aggresjon, som er triste eller vanskelig å nå fram til? Dette kurset handler om hvordan vi voksne kan bidra til utvikling av barns evne til å regulere egne følelser og atferd, hvordan vi kan hjelpe barn å håndtere fremfor å ta vekk eller avlede det som er vanskelig. Kursinnhold Gjennomgang av de ulike grunnfølelsene Hvordan bli kjent med egne følelser Hva skjer med kroppen/hjernen i reaksjon på ulike følelser? Selvregulering Toleransevinduet Kursholder Maria Skogly er utdannet barnehagelærer, familieterapeut, spesialpedagog og Marte Meo terapeut. Hun er ansatt ved Østbytunet Senter for Behandling og Fagutvikling. Maria har i mange år jobbet med traumatiserte barn og familier, og har erfaring fra både institusjon, spesialisthelsetjeneste, førstelinjetjeneste, barnehage og skole. [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av sorg og sorgreaksjoner, og gjøre deltakerne i stand til å ta vare på barn i sorg. Kurset vil øke forståelsen for sorgreaksjoner på ulike alders- og utviklingstrinn. I tillegg gis det praktiske råd og retningslinjer for hvordan barn best kan ivaretas når dødsfall rammer familie eller venner.Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:          Når du selv ønsker. Omfang:     3 innleveringer Pris:           kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).    Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av sorg og sorgreaksjoner, og gjøre deltakerne i stand til å ta vare på barn i sorg.   Kursbeskrivelse Kurset vil øke forståelsen for sorgreaksjoner på ulike alders- og utviklingstrinn. I Tillegg gis det praktiske råd og retningslinjer for hvordan barn best kan ivaretas når dødsfall rammer familie eller venner.     Tema • Barns forståelse av døden på ulike alderstrinn • Vanlige sorgreaksjoner hos barn • Skillet mellom traumer og sorg • Foreldres/søskens/besteforeldres/venners/andres død • Spesielle dødsfall • Hva gjør sorgen verre? • Forholdet til den døde • Barns fantasier og årsakstenkning • Kjønnsforskjeller i barns sorg • Omsorg for barn i sorg og krise • Rådgivning til foreldrene • Formidling av dødsbudskap til barn • Åpen og ærlig kommunikasjon • Dødsfall etter sykdom • Håndtering av dødsfall i barnehage og skole • Forberedelse før dødsfall  • Lærerne som ressursgruppe • Lærernes egne behov • Dødsfall i barnehagen • Krisebehandling eller sorgterapi for barn • Sorggrupper for barn   Litteratur Sorg hos barn Atle Dyregrov ISBN 9788245005677 Fagbokforlaget 2006   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 4 875 kr
Hva gjør du? Hva er forskjellen på sunt og usunt press. Lær mer om prioriteringer og kloke grep i en hektisk hverdag. Hvordan får du til mestring og tar vare på moti... [+]
Kurs eller foredrag: A)Glimrende inspirasjonsforedrag – ord som skaper mening, ord som griper og berører, ord til glede og ettertanke, humor og positiv energi.   B) Dagskurs eller nettbasert kurs: Kurset gir en økt forståelse av hva stress er og hvordan du kan ta tilbake kontrollen over hverdagen.Du får innsyn og trening i effektive verktøy som bidrar til at du får muligheten til å oppnå større mestring og balanse i forhold til  dagens krav, utfordringer og forventninger. Dere fikk topp-score fra hele gjengen og det er ikke vanlig kost. Gratulerer! Loveordene hagler: sprudlende, interessert, dyktig, praktisk og konkret, erfaren, strålende, gir lyst til å lære. - Helga Zwarg O`Donoghue, Prosjektleder, NHO Hei Erica. Jeg er kjempefornøyd med ditt foredrag,  Du leverte, formidlingsevne og skuespillertalent har du. . Hilsen “sjef” som har fått mye ros for arr. - Marit Vestad Førlandsås, seksjonsleder Pleie og Omsorg, Sør-Fron kommune Etter mange års erfaring med HR har jeg en del erfaring med temaet som ble tatt opp, men dette kurset ble en tankevekker.Spesielt ifht tankemønstre man har, bevissthet på hva man kan påvirke og ikke, samt lytte mer til kroppens signaler og så faktisk respektere disse signalene.Kurset gav meg veldig mye, det å faktisk få enda mer innsikt i hva som skjer fysiologisk sett inni kroppen og hjernen – gjør meg bedre egnettil å tolke egne reaksjoner ifht omgivelsene. Forstår jeg egne reaksjoner og hvor det kommer fra, synes jeg det er lettere å gjøre noe med de som er uhensiktsmessige.Dette gjelder ikke bare i arbeidslivet, men også i privatlivet.    -Tonje Zelow Walløe, HR Director HQ/HR Business Partner, Yara International ASA   [-]
Les mer
Nettstudier 2 timer 1 190 kr
17 Nov
Barn som har det vanskelig kan ha en svært voldsom og uforutsigbar atferd. [+]
De kan streve med store reguleringsvansker, utagerende atferd, konsentrasjon og uro. Det er ofte behov for ekstraordinær tilrettelegging, noe som stiller høye krav til personale i barnehage og skole. Samspill kan være en utfordring, da det er lett å selv bli overveldet og oppleve maktesløshet og utilstrekkelighet. Hvordan roe ned og hjelpe, «gjøre det riktige»? Hvordan kan vi hjelpe enkeltbarn og samtidig ivareta de andre barna i gruppen? På dette kurset får du kunnskap, ferdigheter og verktøy for å forstå og hjelpe barn som strever. Kursinnhold Barn med ulike utfordringer – eksempler fra praksisfeltet Kunnskap om hvordan vi kan forstå hjernens utvikling og reaksjoner på stress Hvordan stress og traumer påvirker hjernens strukturer Toleransevinduet – en modell for å forstå hvordan mennesker reagerer på stress Følelsesmessig regulering – hvordan kan vi voksne støtte barn i dette? Tilrettelegging for læring, lek og utvikling for barn med utfordringer Hva trenger vi voksne å lære for å være følelsesmessig regulerte i krevende situasjoner? Praktiske verktøy for reguleringsstøtte for voksne og barn – i hverdagen – og i vanskelige situasjoner   Kursholdere Anita Juveli er allmennlærer med master i spesialpedagogikk (psykososiale lærevansker). Hun har jobbet i Osloskolen i 16 år, som kontaktlærer, spesialpedagog og sosiallærer. De siste 5 årene har Anita jobbet ved Nordre Aker skole, som gir skoletilbud til elever som er pasienter ved Barneenheten psykisk helse ved Oslo Universitetssykehus. I tillegg har hun vært veileder i Kompetanseenheten for elevatferd og læringsmiljø. Nadina Peters er psykolog med spesialisering i barne- og ungdomspsykologi. Hun har over 11 års erfaring fra både kommunal- og spesialisthelsetjenesten. Her har hun jobbet med barn, unge og familier som har vært utsatt for belastende og traumatiserende hendelser   [-]
Les mer