Psykologi
Oslo
Du har valgt: Nordstrand
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurs for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre. Mål for kurset Kursdeltakerne skal få kunnskap om:• kommunikasjon med barn, unge og voksne på en måte som skaper trygghet, tillit og velvære.• gruppepsykologiske prosesser og handlinger, og hvordan disse brukes i praktisk pedagogisk arbeid     med barn og unge. Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:          Når du selv ønsker. Omfang:     3 innleveringer Pris:           kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).    Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser.   Mål for kurset Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • kommunikasjon med barn, unge og voksne på en måte som skaper trygghet, tillit og velvære. • gruppepsykologiske prosesser og handlinger, og hvordan disse brukes i praktisk pedagogisk arbeid med     barn og unge.   Tema Kommunikasjon • Hva er kommunikasjon? • Å forstå andre mennesker • Kommunikasjonsformer • Kommunikasjon og utvikling • Kommunikasjon med ord • Kommunikasjon uten ord • Samtalen – å kommuniserer med hverandre • Troverdig kommunikasjon • Når kommunikasjonen blir vanskeliggjort • Makt og avmakt i kommunikasjon • Psykologifaget og ditt eget arbeid • Kommunikasjon når ting blir vanskelig   Gruppepsykologi • Hva er en gruppe? • Ulike grupper • Sosiale nettverk • Hvorfor danner vi grupper? • Hvordan foregår arbeidet i grupper? • Gruppeprosesser • Samarbeid i grupper • Ulike roller i en gruppe • Gruppestørrelse, sammensetning og plassering • Handler vi annerledes i grupper enn ellers? • Gruppepress • Mobbing – en vrangside ved grupper • Hva kjennetegner grupper som fungerer godt? • Konflikter og konflikthåndtering   Litteratur Psykologi i barne- og ungdomsarbeiderfaget Walgermo/Håkonsen ISBN 9788200424826 Gyldendal 2000   Vurdering  Vurdering bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Nettkurs 140 timer 8 200 kr
Psykologi 2 er et programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram fra programområdet språk, samfunnsfag og økonomi. [+]
Psykologi 2 er et programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram fra programområdet språk, samfunnsfag og økonomi. Om fagetFaget handler om ulike psykologiske retninger og om psykologiens bruksområder i samfunnet i dag. Psykologi 2 er fokusert på individet som en del av det sosiale fellesskapet. Det dreier seg om grupper, roller, verdier og holdninger, og om sosial kompetanse, ledelse og makt. Faget beskriver ulike kommunikasjonsmåter og samhandling, nærmere bestemt om kommunikasjon på tvers av og innenfor ulike kulturer. Det omfatter også kommunikasjon knyttet til massemedia og digital kommunikasjon. Kildebruk og kildekritikk inngår i hovedområdet. Et annet hovedområde handler om ulike typer forebyggende helsearbeid. Det dreier seg om ulike psykiske vansker, og hvordan disse kan forebygges og behandles. ForkunnskaperDet er ikke et krav om å ha tatt psykologi 1, men det er en fordel for å lykkes med psykologi 2. Det er anbefalt at man har kunnskap om de ulike psykologiske perspektivene. Omfang og støtte i LånekassenPsykologi 1 utgjør 140 årstimer, dette tilsvarer 33% studiebelastning i Lånekassen dersom du tar faget over ett semester. Du må minimum ha 50% studiebelastning pr. semester for å værestøtteberettiget i Lånekassen. EksamenEksamensformen er skriftlig. Eksamen er sentralgitt, som betyr at dato for eksamen settes av utdanningsdirektoratet (udir.no). FagkodePrivatister som skal ta eksamen melder seg opp med fagkoden SAM3038. [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 1 dag 4 875 kr
Å være tilstede når det gjelder- Du lærer praktiske teknikker for å holde hodet kaldt og hjertet varmt når det røyner på i kivet eller arbeidslivet. Mestring av stress [+]
Ønsker du et liv i balanse?Nettkurs eller dagskurs. Dette kurset er til deg som er rammet av stress, eller er i ferd med å bli det. Til deg som har sett kolleger, nære venner, familie, eller bekjente bli rammet av stress.Kurset vil hjelpe deg med å skape det gode liv for deg selv og for dine nære. Målgruppe:Kurset er for deg som ønsker en bevisstgjøring og endring i livet med hensyn til stress og stressmestring. Dagen gir en økt forståelse av hva stress er og hvordan du kan ta tilbake kontrollen over hverdagen. Du får innsyn og trening i effektive verktøy som bidrar til at enkeltindividet og teamet får muligheten til å oppnå større mestring og balanse i forhold til alle dagens krav, utfordringer og forventninger. Vi mener dette kurset burde være obligatoriske for alle! Hovedmålet med kurset er: Å forstå hva stress er Å takle stress mer hensiktsmessig Å få bedre kontroll over arbeidshverdagen Å bli tydelig, og lettere kunne sette grenser Å bli bedre på selvledelse, og vite hva som er viktigst Å kommunisere bedre med deg selv og andre Å fokusere på hva som er viktig av mål og valg Å fokusere på det som motiverer og inspirerer Å ta eierskap og ansvar for egen stressmestring Prioriteringer, å gjøre valg Verktøy og tips for å redusere stress Veien videre [-]
Les mer
5 400 kr
TRE instruktørutdannelse. Du har nå mulighet til å delta på en utdannelse i TRE, Trauma Release Exercises, som gir deg mulighet til å bruke TRE med enkeltklienter, og gru... [+]
TRE instruktørutdannelse. TRE: Trauma Release Exercises. Du har nå mulighet til å delta på en utdannelse i TRE, som gir deg mulighet til å bruke TRE med enkeltklienter, og med grupper. Utdannelsen gir deg også mulighet til mye egenarbeide, og personlig fordypning av å arbeide med kroppen i forhold til traumer, dyptliggende stress, kroppslige og emosjonelle spenninger. Utdannelsen går over totalt 2×3 dager, fordelt på modul 1 og modul 2. For å sertifiseres er det også krav til egen praksis, individuelle timer mm. Vil du være med uten å sertifiseres?Du kan også være med på Modul 1 og 2 av TRE utdannelsen uten å ønske å bli instruktør, om du bare ønsker å lære mer om TRE, gjøre TRE øvelser, og få en bedre forståelse av traumer og hva som skjer i kroppen og nervesystemet relatert til stress og traumer. Du vil også få gjort mye egenarbeid og få veiledning i forhold til egen prosess, som en del av gruppen. For å sertifiseres som instruktør er det også noen flere krav. Disse beskrives lenger ned på siden. [-]
Les mer
3 timer 900 kr
TRE, Trauma Release Exercises, er en metode som bidrar til å frigjøre og løse opp i dyptliggende spenninger på en mer dyptgående og grunnleggende måte enn vanlige avslapp... [+]
Dyp avspenning fra kroppens kjerne. TRE, Trauma Release Exercises, er en metode som bidrar til å frigjøre og løse opp i dyptliggende spenninger på en mer dyptgående og grunnleggende måte enn vanlige avslappnings og spenningsreduserende teknikker. TRE kan beskrives som dyp avspenning fra kroppens kjerne, hvor vi også kan jobbe med å løse opp i emosjonelle spenninger, spenninger som skyldes traumer, og også langvarig stress. TRE kan hjelpe både i forhold til muskelspenninger, smerter, søvnproblemer, stress, indre uro, angst mm. Dette kurset er for deg som ikke har erfaring med TRE fra tidligere, eller ønsker å få en bedre forståelse av de grunnleggende øvelsene i TRE, og hjelp til å komme bedre i gang med den nevrogeniske skjelvingen. Kurset går over en kveld, så hver kursdato er et selvstendig kurs. Det kan likevel være en god ide å være med på kurset flere ganger.   Kursleder Kurset undervises av Hans Holter Solhjell. Du kan lese mer om Hans på denne siden.   Referanser Du kan få individuell veiledning i TRE av Hans Holter Solhjell. Ta kontakt via kontaktskjemaet. «Nå har jeg prøvd ut TRE metoden i nærmere tre uker.Jeg er veldig fornøyd med måten du formidlet dette «verktøyet» på og synes det var spesielt bra å motta både video og notater i ettertid. (Dette spesielt med tanke på å huske diverse øvelser, når man i ettertid skal utprøve metoden alene). Konkret merker jeg en betydelig bedre søvnkvalitet og mindre stivhet/muskelspenninger i kroppen. Har utført øvelsene med 3-4 dagers mellomrom. Er spent på hvordan metoden vil utarte seg videre rent praktisk. Merker at de små, mer hyppige skjelvinger i muskulaturen som oppstod i starten nå er gått mer over i større, og mer «tøye-lignende» muskelbevegelser. Fasinerende og spennende!» Hilsen Anita. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer 990 kr
17 Nov
Hvordan fyller du den viktige voksenrollen i barnehage og skole/SFO/AKS? Den trygge, omsorgsfulle og samtidig tydelige voksne som bidrar til å skape et inkluderende felle... [+]
Måten barn og unge blir møtt på er ikke bare viktig her og nå, men også for deres fremtid. Den rollen du som voksenperson spiller i barnas liv er avgjørende for hvordan de skal vokse og utvikle seg.I barnehagen spiller en trygg tilknytning en viktig rolle og du som voksen i møte med barnet kan utgjøre en forskjell. I skolen lærer barna langt mer enn fag, de lærer også noe om seg selv i møte med andre. De tilbakemeldingene du som voksen gir har stor betydning for barnets utvikling.En trygg og tydelig voksenrolle utvikles i samspill med dine kollegaer. På dette kurset får du kunnskap og nyttige verktøy som vil bidra til å styrke din voksenrolle i møte med barn!Kursinnhold: Relasjonskompetanse Tilknytning Gode og utviklende tilbakemeldinger Inkluderende praksis Å være en god rollemodell Kursholder Linda Hojem er pedagogisk psykologisk rådgiver for barnehage og skole. Hun har master i spesialpedagogikk innen tema selvoppfatning og motivasjon. Hun er også utdannet innen rådgivning og veiledning, samt innen ledelse på organisasjonsutvikling og endringsarbeid.Linda har mange års erfaring fra arbeid i barnehage og skole. Hun har jobbet hos Statsforvalteren med å koordinere arbeidet på barnehage- og skolemiljø, og har flere års erfaring fra Pedagogisk Psykologisk tjeneste. For tiden er hun medarbeider i et prosjekt som skal jobbe med mer inkluderende praksis i barnehage og skole i samarbeid med NTNU Samfunnsforskning, samtidig som hun jobber med kompetanseheving i personalgrupper innen tema som barnesamtaler, foreldresamarbeid og regelverk.Linda underviser ved fagskolen AOF på studiet barn med særskilte behov – barnehage. Hos Statsforvalteren og i PP-tjenesten jobbet hun med veiledning av ansatte i barnehage og skole, spesielt med tilpasninger for barn med særskilte behov. Dette kurset kan også bestilles lokalt, med mulighet for tilpasninger av omfang og innhold.Ta kontakt med oss: bro@aof.no eller tlf. 23 06 12 56. Kurspriser ved bestilling (fysisk oppmøte eller nettkurs): 2 timer: fra kr 16 900 (inntil 50 deltakere)3 timer: fra kr 19 900 (inntil 50 deltakere)4 timer: fra kr 22 900 (inntil 50 deltakere)6 timer: fra kr 26 900 (inntil 50 deltakere) [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 3 timer 1 390 kr
26 Oct
Barn har sterke følelser som ofte vises i utfordrende atferd. [+]
I hverdagen møter vi mange barn som ikke har det godt med seg selv, som ofte strever i samspill eller havner i konflikter med andre barn og med de voksne. Årsaken kan være at de er fulle av følelser som preger dem i ord og handling uten at de forstår dette selv. Hvordan kan vi hjelpe barn som er redde, sinte eller lei seg? Hva gjør vi i møte barn som har mye aggresjon, som er triste eller vanskelig å nå fram til? Dette kurset handler om hvordan vi voksne kan bidra til utvikling av barns evne til å regulere egne følelser og atferd, hvordan vi kan hjelpe barn å håndtere fremfor å ta vekk eller avlede det som er vanskelig. Kursinnhold Gjennomgang av de ulike grunnfølelsene Hvordan bli kjent med egne følelser Hva skjer med kroppen/hjernen i reaksjon på ulike følelser? Selvregulering Toleransevinduet Kursholder Maria Skogly er utdannet barnehagelærer, familieterapeut, spesialpedagog og Marte Meo terapeut. Hun er ansatt ved Østbytunet Senter for Behandling og Fagutvikling. Maria har i mange år jobbet med traumatiserte barn og familier, og har erfaring fra både institusjon, spesialisthelsetjeneste, førstelinjetjeneste, barnehage og skole. [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av sorg og sorgreaksjoner, og gjøre deltakerne i stand til å ta vare på barn i sorg. Kurset vil øke forståelsen for sorgreaksjoner på ulike alders- og utviklingstrinn. I tillegg gis det praktiske råd og retningslinjer for hvordan barn best kan ivaretas når dødsfall rammer familie eller venner.Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:          Når du selv ønsker. Omfang:     3 innleveringer Pris:           kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).    Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av sorg og sorgreaksjoner, og gjøre deltakerne i stand til å ta vare på barn i sorg.   Kursbeskrivelse Kurset vil øke forståelsen for sorgreaksjoner på ulike alders- og utviklingstrinn. I Tillegg gis det praktiske råd og retningslinjer for hvordan barn best kan ivaretas når dødsfall rammer familie eller venner.     Tema • Barns forståelse av døden på ulike alderstrinn • Vanlige sorgreaksjoner hos barn • Skillet mellom traumer og sorg • Foreldres/søskens/besteforeldres/venners/andres død • Spesielle dødsfall • Hva gjør sorgen verre? • Forholdet til den døde • Barns fantasier og årsakstenkning • Kjønnsforskjeller i barns sorg • Omsorg for barn i sorg og krise • Rådgivning til foreldrene • Formidling av dødsbudskap til barn • Åpen og ærlig kommunikasjon • Dødsfall etter sykdom • Håndtering av dødsfall i barnehage og skole • Forberedelse før dødsfall  • Lærerne som ressursgruppe • Lærernes egne behov • Dødsfall i barnehagen • Krisebehandling eller sorgterapi for barn • Sorggrupper for barn   Litteratur Sorg hos barn Atle Dyregrov ISBN 9788245005677 Fagbokforlaget 2006   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer 1 190 kr
17 Nov
Barn som har det vanskelig kan ha en svært voldsom og uforutsigbar atferd. [+]
De kan streve med store reguleringsvansker, utagerende atferd, konsentrasjon og uro. Det er ofte behov for ekstraordinær tilrettelegging, noe som stiller høye krav til personale i barnehage og skole. Samspill kan være en utfordring, da det er lett å selv bli overveldet og oppleve maktesløshet og utilstrekkelighet. Hvordan roe ned og hjelpe, «gjøre det riktige»? Hvordan kan vi hjelpe enkeltbarn og samtidig ivareta de andre barna i gruppen? På dette kurset får du kunnskap, ferdigheter og verktøy for å forstå og hjelpe barn som strever. Kursinnhold Barn med ulike utfordringer – eksempler fra praksisfeltet Kunnskap om hvordan vi kan forstå hjernens utvikling og reaksjoner på stress Hvordan stress og traumer påvirker hjernens strukturer Toleransevinduet – en modell for å forstå hvordan mennesker reagerer på stress Følelsesmessig regulering – hvordan kan vi voksne støtte barn i dette? Tilrettelegging for læring, lek og utvikling for barn med utfordringer Hva trenger vi voksne å lære for å være følelsesmessig regulerte i krevende situasjoner? Praktiske verktøy for reguleringsstøtte for voksne og barn – i hverdagen – og i vanskelige situasjoner   Kursholdere Anita Juveli er allmennlærer med master i spesialpedagogikk (psykososiale lærevansker). Hun har jobbet i Osloskolen i 16 år, som kontaktlærer, spesialpedagog og sosiallærer. De siste 5 årene har Anita jobbet ved Nordre Aker skole, som gir skoletilbud til elever som er pasienter ved Barneenheten psykisk helse ved Oslo Universitetssykehus. I tillegg har hun vært veileder i Kompetanseenheten for elevatferd og læringsmiljø. Nadina Peters er psykolog med spesialisering i barne- og ungdomspsykologi. Hun har over 11 års erfaring fra både kommunal- og spesialisthelsetjenesten. Her har hun jobbet med barn, unge og familier som har vært utsatt for belastende og traumatiserende hendelser   [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester
Kunnskap studenten tilegner seg i studiet er direkte anvendbart i arbeid i barnehage eller på andre arenaer som jobber med barns livsmestring og helse [+]
Studiets målsetting er å utdanne reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, organisere og gjennomføre pedagogisk arbeid i barnehagen, og som kan samarbeide med barn, personale og foreldre til beste for barnet. Videre vektlegger studiet at studenten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar og utvikler anerkjennende, lekne og omsorgsfulle samspill med enkeltbarn og barn i gruppe. Studiet er lagt opp som et deltidsstudium med styrt progresjon og foregår via nettstudier. Finansiering Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og derfor gratis for studentene. Se nettsiden til studie for mer informasjon: Arbeid med livsmestring og helse i barnehagen         [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs 2015 år
Universitetet i Stavanger (UiS) i samarbeid med Psykiatrisk divisjon ved Stavanger Universitetssykehus, tilbyr nå en ny utdanning innen psykisk helse. Dette er en erfarin... [+]
I løpet av det siste tiåret har det skjedd betydelige endringer i behandling og forståelse av mennesker med psykiske lidelser. Med begrepet «relasjonell behandling» har den humanistiske psykiatrien fått et gjennombrudd nettopp på et relasjonelt nivå. Forskning innenfor emnet har resultert i metode og teori som har stor verdi i arbeidet med pasienter som hemmes av sviktende evne til kommunikasjon og kontakt med andre mennesker. Gjennom mange års klinisk erfaring med disse metodene, har relasjonell behandling blitt en viktig del av det psykiske fagfeltet. Den erfaringsbaserte kunnskapen som tilegnes gjennom klinisk praksis har lett for å forbli «taus kunnskap» hos den enkelte terapeut. Å bringe den erfaringsbaserte kunnskapen fram i en tilgjengelig form er et hovedfokus i denne erfaringsbaserte mastergraden. Hvem passer utdanningen for? Fagpersoner med bachelor eller tilsvarende innen helse-/sosialfag og som arbeider miljøterapeutisk eller individualterapeutisk med personer med psykiske lidelser  i 1. eller 2. linjetjenesten. Miljøterapeutisk fordypning: Passer for miljøterapeuter med minimum 3-årig høgskole-/ universitetsutdanning. I tillegg kreves minimum tre år praksis i klinisk arbeid med pasienter med alvorlig psykisk lidelse. Individualterapeutisk fordypning: Passer for personer med minimum 3-årig høgskole-/ universitetsutdanning. Studiet retter seg først og fremst mot personer som i minimum tre år har jobbet individualterapeutisk. Studiet er også åpent for kommunalt ansatte som har behov for denne type utdanning i sitt arbeidsforhold.Emnenes oppbygging Master i relasjonsbehandling er bygd opp som et studie over tre år (6 semestre) med følgende emner, der 20 timer prosessveiledning pr semester, er integrert i emnene: Psykodynamisk tenking og forståelse (15 studiepoeng - felles for begge fordypninger): Emnet gir en innføring i utviklingstrekk, grunnleggende begreper og teorier innen psykodynamisk tenkning. Det blir lagt særlig vekt på menneskesyn, verdisyn og holdninger ut fra psykodynamisk forståelse. Pasient- og terapeuterfaringer er sentralt. Hvordan forstå og bruke relasjonen miljøterapeutisk? (30 studiepoeng over to semestre - miljøterapeutisk fordypning): Emnet gir en fordypning i ulike relasjonelle aspekt knyttet opp mot miljøterapeutisk arbeid. Viktige fokusområder er indre psykologiske og ytre sosiale prosesser i relasjonelt arbeid. Relasjonelle faktorer, forståelse og tilnærming som fremmer bedringsprosesser vektlegges. Hvordan forstå og bruke relasjonen Individualterapeutisk? Overføring og motoverføring. (20 studiepoeng - individualterapeutisk fordypning): Emnet gjennomgår faser i et behandlingsforløp hvor bevaring av en god arbeidsallianse er det bærende prinsipp. Pasientens subjektive opplevelse av sine plager er utgangspunktet for intervensjonene. Diagnostisk utredning og forståelse. Individual-terapeutiske verktøy (10 studiepoeng - individualterapeutisk fordypning): Emnet gir en gjennomgang av diagnosesystemet ICD-10. Det nye diagnosesystemet DSM-5 vil bli belyst. Diagnostiske utredningsverktøy og bruken av disse vil bli undervist i og trent på. Positive og negative erfaringer med å ha fått en diagnose vil bli belyst gjennom erfaringsinnspill og teoretisk undervisning. I gruppeveiledning vil fokus være utredning og diagnostisering av egne pasienter. Samspillets og samhandlingens betydning for bedringsprosesser (15 studiepoeng - felles for begge fordypninger): Emnets fokus vil være på virksomme relasjoner, styrking av pasientens relasjonskompetanse, helhetlig omsorg og individuelle ressurser/styrke. Samhandling på ulike nivå er et gjennomgripende tema. Pasientens/brukerens erfaringer er et sentralt utgangspunkt. Masteroppgave: Emnet består av metodeseminarer og en skriftlig oppgave tilsvarende 30 studiepoeng. Se semesterplan her. Organisering av undervisning Studiet er modulbasert og tilrettelagt for deg som er i fullt arbeid. Antall samlinger vil variere fra emne til emne, men vil i hovedsak ha tre samlinger à to dager per semester + veiledning. Undervisningen er obligatorisk. Studiet vil bruke It's learning som kommunikasjonsplattform. Mer informasjon vil bli lagt ut her.  Undervisningssted Undervisningen vil foregå ved Stavanger Universitetssykehus og Universitetet i Stavanger.Praksis i studiet Det forutsettes også at studentene er i relevant klinisk praksis under hele utdanningen, enten individualterapeutisk eller miljøterapeutisk ut fra studieretning som velges. Forelesningstidspunkt Forelesningene foregår på dagtid. Ca 9-16.Eksamen Det arrangeres en avsluttende eksamen med bokstavkarakterer etter hvert emne. Eksamenstype vil variere fra emne til emne. Det vil i tillegg være en bruk av obligatoriske oppgaver og prosjektoppgaver som studentene kan arbeide med hjemme.Pris Pris vil variere fra emne til emne. Prisen per studiepoeng er kr 1.800,-.  Semesteravgift og innkjøp av pensumlitteratur kommer i tilllegg.Søknadsfrist Søknadsfrist er 2. august 2015. Kontaktpersoner: Faglig ansvarlig Inge Joa, førsteamanuensis E-mail: inge.joa@sus.no Administrativt kontakt og opptak Karsten Tillerli, UiS EVU Dir. tel. 51833046, mobilnr. 40478378 E-mail: karsten.tillerli@uis.noMed forbehold om endringer. [-]
Les mer
Nettkurs 140 timer 7 900 kr
Psykologi 1 er et programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram fra programområdet språk, samfunnsfag og økonomi. [+]
Psykologi 1 er et programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram fra programområdet språk, samfunnsfag og økonomi. Om fagetKunnskap om psykologi er viktig og nyttig i mange sammenhenger der en ønsker å forstå mennesker og hvordan vi samhandler. Dette programfaget gir en innføring i sentrale psykologiske temaer som læring, utvikling, personlighet, nervesystemets oppbygning og stress. Psykisk helse er i fokus både lokalt, nasjonalt og internasjonalt, og programfaget har som mål å gi basiskunnskaper om hva som hemmer og fremmer psykisk helse. ForkunnskaperFullført grunnskole eller tilsvarende. Omfang og støtte i LånekassenPsykologi 1 utgjør 140 årstimer, dette tilsvarer 33% studiebelastning i Lånekassen dersom du tar faget over ett semester. Du må minimum ha 50% studiebelastning pr. semester for å være støtteberettiget i Lånekassen. EksamenEksamensformen er muntlig. FagkodePrivatister som skal ta eksamen melder seg opp med fagkoden SAM3037. [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Kurs i psykisk helse med Hilde Johanne Aafoss. Lær deg gode og helsefremmende vaner på hjemmekontoret. [+]
Kurs i psykisk helse med Hilde Johanne Aafoss. Psykisk helse og psykiske reaksjoner på ytre belastninger Gode og helsefremmende vaner på hjemmekontoret Psykologisk forståelse som hjelper deg og andre i dagens arbeidssituasjon Egenomsorg og selvivaretagelse Verktøy og øvelser som kan dempe indre uro, stress og angst Bedre evne til å ivareta deg selv og andre i stressende situasjoner Bedre evne til lytte til deg selv og dine medarbeidere   Vi har alle en psykisk helse, men hvor godt kjenner du din egen? I dette kurset lærer du å forstå egen psykisk helse og reaksjoner bedre. Hva er psykiske symptomer, og hvordan kan du forstå og møte dem? Her får du verktøy og øvelser du kan bruke for å redusere stress og andre plager, med det overordnede målet å skape en tryggere og bedre arbeidshverdag. Spilletid: ca. 1 time og 30 minutter  Leksjoner Introduksjon til kurset Psykisk helse – hva er det? Hva er stress? Angst – den usynlige bjørnen Ulike typer angst Metode 1: Eksponering Metode 2: Pust deg rolig Metode 3: Bli bevisst hva du tenker Depresjon – det skjulte mørket Depresjon – hvordan kan du hjelpe deg selv? Depresjon – hvilken hjelp kan du få? Utbrenthet – når utfordringene blir for mange og stresset varer for lenge Utbrenthet – hvordan unngå møtet med veggen? Søvn og søvnvansker – den lunefulle søvnen Veiledning for bedre søvn Å gå i tankefeller Tenk deg sterk Sett egenomsorg på agandaen Snakk om det Oppsummering [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
For assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre. Mål for kurset Kursdeltakerne skal få kunnskap om:• alderstypiske trekk hos barn og unge i alderen 0-18 år med vekt på gruppen 0-12 år.• forholdet mellom begrepene arv og miljø.• utviklingen i fostertiden og den påvirkning som skjer i denne perioden.• utviklingen av barn og unges grunnleggende behov.• barn og unges utvikling motorisk, sosialt, emosjonelt, tankemessig, språklig og sansemessig.• barn og unges forhold til moral og etikk.Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:             Når du selv ønsker Omfang:        3 innleveringer Pris:              kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).   Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • alderstypiske trekk hos barn og unge i alderen 0-18 år med vekt på gruppen 0-12 år. • forholdet mellom begrepene arv og miljø. • utviklingen i fostertiden og den påvirkning som skjer i denne perioden. • utviklingen av barn og unges grunnleggende behov. • barn og unges utvikling motorisk, sosialt, emosjonelt, tankemessig, språklig og sansemessig. • barn og unges forhold til moral og etikk.   Tema • Hva er psykologi? • Hva er utvikling? • Fostertiden • Alderen 0-2 år • Alderen 2-6 år • Alderen 6-12 år • Alderen 12-18 år • Fysisk og motorisk utvikling • Tanke- og språkutvikling • Emosjonell og sosial utvikling • Holdninger og verdier • Sosialisering • Moral • Oppdragelsesformer   Litteratur Psykologi i barne- og ungdomsarbeiderfaget Walgermo/Håkonsen ISBN 9788200424826 Gyldendal 2000   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift.     [-]
Les mer