Psykologi
Oslo
Du har valgt: Sentrum
Nullstill
Filter
Ferdig

-

850 kr
Et introduksjonskurs om traumer, relasjonelt stress og hvordan både positivt og negativt stress er med på å påvirke og forme barnets utvikling. Vi ser spesielt på betydni... [+]
I dette kurset får en grunnleggende forståelse av hva traumer og relasjonelt stress er, og hvordan både positivt og negativt stress er med på å påvirke og forme barnets utvikling. Vi ser spesielt på betydningen stress og traumer har for utviklingen av barnets hjerne, og barnets evne til selvregulering, emosjonsregulering, selvutfoldelse, lek og utforskning. Vi ser også på betydningen av voksnes, både foreldre, familie og ansatte i skole og barnehage, har for barnets utvikling av selvregulering, og hvordan voksne kan samarbeide for å skape et trygt, utviklingsstøttende relasjonelt miljø for barnet. Kurset er aktuelt for foreldre, deg som jobber med barn, og også deg som ønsker å forstå mer av deg selv og egne reaksjoner på relasjonelt stress og traumer. Opplever dere noe av dette, hos barn eller voksne?-Reaksjoner som varer lenge, kommer ofte, og blir veldig sterke.-Nesten kontinuerlig frustrert, lei seg eller sint.-Kommer lett i konflikt med andre, eller er passiv i lek.-Skal veldig lite til for å trigge sterke og langvarige reaksjoner.-Eller er lite motivert, følsom, eller overdrevent dempet. Om man opplever noe eller mye av dette så vil det som regel være slitsomt, krevende og frustrerende for både barnet selv, foreldre, søsken og andre som er i nærheten. Og det vil bidra til usikkerhet hos de voksne i forhold til hvordan man skal håndtere situasjonen. I dette kurset lærer du både å forstå denne typen reaksjonsmønstre, og for en konkret introduksjon til hva du kan gjøre i praksis i hverdagen med barnet, får å få hverdagen til å fungere bedre, og støtte barnets utvikling.    Du kan lese mer om dette kurset her, https://foreldrekompetanse.no/traumer-relasjonelt-stress-og-barns-utvikling/ [-]
Les mer
Nettkurs 140 timer 7 900 kr
Psykologi 1 er et programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram fra programområdet språk, samfunnsfag og økonomi. [+]
Psykologi 1 er et programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram fra programområdet språk, samfunnsfag og økonomi. Om fagetKunnskap om psykologi er viktig og nyttig i mange sammenhenger der en ønsker å forstå mennesker og hvordan vi samhandler. Dette programfaget gir en innføring i sentrale psykologiske temaer som læring, utvikling, personlighet, nervesystemets oppbygning og stress. Psykisk helse er i fokus både lokalt, nasjonalt og internasjonalt, og programfaget har som mål å gi basiskunnskaper om hva som hemmer og fremmer psykisk helse. ForkunnskaperFullført grunnskole eller tilsvarende. Omfang og støtte i LånekassenPsykologi 1 utgjør 140 årstimer, dette tilsvarer 33% studiebelastning i Lånekassen dersom du tar faget over ett semester. Du må minimum ha 50% studiebelastning pr. semester for å være støtteberettiget i Lånekassen. EksamenEksamensformen er muntlig. FagkodePrivatister som skal ta eksamen melder seg opp med fagkoden SAM3037. [-]
Les mer
Nettstudier 4 semester
En fagskoleutdanning i demensomsorg og alderspsykiatri, gir deg spisskompetanse i arbeid med personer som lider av en demenssykdom og eldre med en psykisk lidelse [+]
Målet er å utdanne reflekterte yrkesutøvere med høy yrkesetisk standard. Du tilegner deg kunnskap om organisering, planlegging og iverksetting av pleie- og omsorgstiltak for å ivareta fysisk og psykisk helse hos pasienter med demens og andre alderspsykiatriske lidelser. Fagskoleutdanning i Demensomsorg og alderspsykiatri, er godkjent av NOKUT og gir 60 studiepoeng. I siste del av utdanningen gjennomføres en 10 uker (350 timer) obligatorisk praksisperiode, som avsluttes med levering av fordypningsoppgave. Studiet er lagt opp som et deltidsstudium med en styrt progresjon og foregår via nettstudier. Finansiering Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og derfor gratis for studentene. Se nettsiden til studie for mer informasjon: Demensomsorg og alderspsykiatri [-]
Les mer
Nettkurs 140 timer 8 200 kr
Psykologi 2 er et programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram fra programområdet språk, samfunnsfag og økonomi. [+]
Psykologi 2 er et programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram fra programområdet språk, samfunnsfag og økonomi. Om fagetFaget handler om ulike psykologiske retninger og om psykologiens bruksområder i samfunnet i dag. Psykologi 2 er fokusert på individet som en del av det sosiale fellesskapet. Det dreier seg om grupper, roller, verdier og holdninger, og om sosial kompetanse, ledelse og makt. Faget beskriver ulike kommunikasjonsmåter og samhandling, nærmere bestemt om kommunikasjon på tvers av og innenfor ulike kulturer. Det omfatter også kommunikasjon knyttet til massemedia og digital kommunikasjon. Kildebruk og kildekritikk inngår i hovedområdet. Et annet hovedområde handler om ulike typer forebyggende helsearbeid. Det dreier seg om ulike psykiske vansker, og hvordan disse kan forebygges og behandles. ForkunnskaperDet er ikke et krav om å ha tatt psykologi 1, men det er en fordel for å lykkes med psykologi 2. Det er anbefalt at man har kunnskap om de ulike psykologiske perspektivene. Omfang og støtte i LånekassenPsykologi 1 utgjør 140 årstimer, dette tilsvarer 33% studiebelastning i Lånekassen dersom du tar faget over ett semester. Du må minimum ha 50% studiebelastning pr. semester for å værestøtteberettiget i Lånekassen. EksamenEksamensformen er skriftlig. Eksamen er sentralgitt, som betyr at dato for eksamen settes av utdanningsdirektoratet (udir.no). FagkodePrivatister som skal ta eksamen melder seg opp med fagkoden SAM3038. [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig Sentrum 6 timer 1 890 kr
Kurset handler om barna som utfordrer oss med sin væremåte. De som strever med temperament, følelser og reaksjoner, og som ofte kommer i konflikt med sine omgivelser. [+]
Det handler like mye om de stille barna, de innagerende, som ofte sliter med konsentrasjon, oppmerksomhet og utholdenhet. "Vi har prøvd alt”, sier vi ofte om disse barna, men har vi det? Disse barna er spesielt utsatt og spesielt sårbare ettersom de ofte påkaller vår irritasjon og vår kritikk, mens de mer enn andre trenger vår innsikt og forståelse.   Kursinnhold Hvordan kan vi hjelpe barn til økt selvinnsikt, selvforståelse og selvrespekt? Hvordan kan vi hjelpe barn til å tenke, reflektere og undre seg over det som skjer i samhandling med andre? Hvordan kan vi ta barnet med på å utvikle ideer og forslag til løsninger på det som oppleves vanskelig for dem? Hvordan stiller vi gode spørsmål som hjelper barn videre, og unngår spørsmål som stopper dem? Hvordan kan vi bli bedre til å snakke med barn og ikke bare til dem? Hvordan se hele barnet – med samtalen som utgangspunkt   Kursholder Emilie Kinge er barnehagelærer med embetseksamen i spesialpedagogikk. Hun har mange års erfaring fra arbeid i barnehage, men sin lengste praksis har hun fra arbeid i pedagogisk-psykologisk tjeneste, med spesiell vekt på barn med sosiale og emosjonelle vansker. Emilie har skrevet flere bøker: Empati i møte med barn med spesielle behov, Barnesamtaler, Det anerkjennende samvær og samtalens betydning for barn med samspillsvansker, Hvor er hjelpen når det trengs? Om foreldresamarbeid, Om relasjonskompetanse, Tverretatlig samarbeid omkring barn – en kilde til styrke og håp? Empati – nærvær eller metode? Utfordrende atferd i barnehagen Emilie Kinge er en varm og nær formidler og en erfaren kursholder i alle tema fra bøkene. Hun har også lang erfaring i å veilede personale og foreldre i barnehage og skole, både individuelt og i gruppe. Hennes kompetanse favner barn og unge fra 0–18 år. [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig Sentrum 6 timer 1 890 kr
Hvordan kan vi forstå og hjelpe barn som har det vanskelig og/eller har opplevd traumer? [+]
Del 1: Barn som lever i vanskelige livssituasjoner Mange barn som er utsatt for seksuelle overgrep, vold og omsorgssvikt viser ikke alltid tydelige tegn eller symptomer. Ofte forteller de heller ikke om dette til de voksne. Denne kursdagen har som mål å gi deltakerne innsikt og forståelse for de utsatte barnas situasjon – og være i stand til å hjelpe. • Symptomer på at barn lever i vanskelige livssituasjoner • Hva skjer når tilknytningen feiler? • Langsiktige konsekvenser av vold, overgrep og omsorgssvikt • Hva er risikofaktorer? • Hva trenger de utsatte barna av oss voksne – hva gjør jeg når jeg  fatter mistanke? Del 2: Traumebevisst omsorg I hverdagen møter vi barn som er redde, sinte, utagerende og unnvikende – hva kan være grunnen til at noen barn har en mer utfordrende atferd enn andre? Her får du grunnleggende innføring i ulike typer traumer. Hva vil det si å være traumatisert og hvordan påvirker det barnet? Hvilke symptomer skal du se etter, og hva kan være årsaken? Hva skjer med hjernen – som ikke bare påvirkes, men også formes av traumatiske opplevelser? Og hvordan kan vi som voksne hjelpe barn med følelsesregulering? Når er barnet tilgjengelig for tiltak som bidrar til trygghet, tilknytning og relasjon? Kursholder gir tips og råd om enkle, praktiske øvelser som kan hjelpe barnet med selvregulering. Du får også kunnskap om hvordan du som voksen kan være motivator og samarbeidspartner i barnets hverdag.   Kursholder Maria Skogly er utdannet barnehagelærer, familieterapeut, spesialpedagog og Marte Meo terapeut. Hun er ansatt ved Østbytunet Senter for Behandling og Fagutvikling. Maria har i mange år jobbet med traumatiserte barn og familier, og har erfaring fra både institusjon, spesialisthelsetjeneste, førstelinjetjeneste, barnehage og skole.    [-]
Les mer
Nettstudier 2 semester
Kunnskap studenten tilegner seg i studiet er direkte anvendbart i arbeid i barnehage eller på andre arenaer som jobber med barns livsmestring og helse [+]
Studiets målsetting er å utdanne reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, organisere og gjennomføre pedagogisk arbeid i barnehagen, og som kan samarbeide med barn, personale og foreldre til beste for barnet. Videre vektlegger studiet at studenten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar og utvikler anerkjennende, lekne og omsorgsfulle samspill med enkeltbarn og barn i gruppe. Studiet er lagt opp som et deltidsstudium med styrt progresjon og foregår via nettstudier. Finansiering Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og derfor gratis for studentene. Se nettsiden til studie for mer informasjon: Arbeid med livsmestring og helse i barnehagen         [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 1 dag 3 900 kr
Å være tilstede når det gjelder- Du lærer praktiske teknikker for å holde hodet kaldt og hjertet varmt når det røyner på i kivet eller arbeidslivet. Mestring av stress [+]
Ønsker du et liv i balanse?Nettkurs eller dagskurs. Dette kurset er til deg som er rammet av stress, eller er i ferd med å bli det. Til deg som har sett kolleger, nære venner, familie, eller bekjente bli rammet av stress.Kurset vil hjelpe deg med å skape det gode liv for deg selv og for dine nære. Målgruppe:Kurset er for deg som ønsker en bevisstgjøring og endring i livet med hensyn til stress og stressmestring. Dagen gir en økt forståelse av hva stress er og hvordan du kan ta tilbake kontrollen over hverdagen. Du får innsyn og trening i effektive verktøy som bidrar til at enkeltindividet og teamet får muligheten til å oppnå større mestring og balanse i forhold til alle dagens krav, utfordringer og forventninger. Vi mener dette kurset burde være obligatoriske for alle! Hovedmålet med kurset er: Å forstå hva stress er Å takle stress mer hensiktsmessig Å få bedre kontroll over arbeidshverdagen Å bli tydelig, og lettere kunne sette grenser Å bli bedre på selvledelse, og vite hva som er viktigst Å kommunisere bedre med deg selv og andre Å fokusere på hva som er viktig av mål og valg Å fokusere på det som motiverer og inspirerer Å ta eierskap og ansvar for egen stressmestring Prioriteringer, å gjøre valg Verktøy og tips for å redusere stress Veien videre [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av sorg og sorgreaksjoner, og gjøre deltakerne i stand til å ta vare på barn i sorg. Kurset vil øke forståelsen for sorgreaksjoner på ulike alders- og utviklingstrinn. I tillegg gis det praktiske råd og retningslinjer for hvordan barn best kan ivaretas når dødsfall rammer familie eller venner.Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:          Når du selv ønsker. Omfang:     3 innleveringer Pris:           kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).    Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Mål for kurset Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av sorg og sorgreaksjoner, og gjøre deltakerne i stand til å ta vare på barn i sorg.   Kursbeskrivelse Kurset vil øke forståelsen for sorgreaksjoner på ulike alders- og utviklingstrinn. I Tillegg gis det praktiske råd og retningslinjer for hvordan barn best kan ivaretas når dødsfall rammer familie eller venner.     Tema • Barns forståelse av døden på ulike alderstrinn • Vanlige sorgreaksjoner hos barn • Skillet mellom traumer og sorg • Foreldres/søskens/besteforeldres/venners/andres død • Spesielle dødsfall • Hva gjør sorgen verre? • Forholdet til den døde • Barns fantasier og årsakstenkning • Kjønnsforskjeller i barns sorg • Omsorg for barn i sorg og krise • Rådgivning til foreldrene • Formidling av dødsbudskap til barn • Åpen og ærlig kommunikasjon • Dødsfall etter sykdom • Håndtering av dødsfall i barnehage og skole • Forberedelse før dødsfall  • Lærerne som ressursgruppe • Lærernes egne behov • Dødsfall i barnehagen • Krisebehandling eller sorgterapi for barn • Sorggrupper for barn   Litteratur Sorg hos barn Atle Dyregrov ISBN 9788245005677 Fagbokforlaget 2006   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurs for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre. Mål for kurset Kursdeltakerne skal få kunnskap om:• kommunikasjon med barn, unge og voksne på en måte som skaper trygghet, tillit og velvære.• gruppepsykologiske prosesser og handlinger, og hvordan disse brukes i praktisk pedagogisk arbeid     med barn og unge. Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:          Når du selv ønsker. Omfang:     3 innleveringer Pris:           kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).    Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser.   Mål for kurset Kursdeltakerne skal få kunnskap om: • kommunikasjon med barn, unge og voksne på en måte som skaper trygghet, tillit og velvære. • gruppepsykologiske prosesser og handlinger, og hvordan disse brukes i praktisk pedagogisk arbeid med     barn og unge.   Tema Kommunikasjon • Hva er kommunikasjon? • Å forstå andre mennesker • Kommunikasjonsformer • Kommunikasjon og utvikling • Kommunikasjon med ord • Kommunikasjon uten ord • Samtalen – å kommuniserer med hverandre • Troverdig kommunikasjon • Når kommunikasjonen blir vanskeliggjort • Makt og avmakt i kommunikasjon • Psykologifaget og ditt eget arbeid • Kommunikasjon når ting blir vanskelig   Gruppepsykologi • Hva er en gruppe? • Ulike grupper • Sosiale nettverk • Hvorfor danner vi grupper? • Hvordan foregår arbeidet i grupper? • Gruppeprosesser • Samarbeid i grupper • Ulike roller i en gruppe • Gruppestørrelse, sammensetning og plassering • Handler vi annerledes i grupper enn ellers? • Gruppepress • Mobbing – en vrangside ved grupper • Hva kjennetegner grupper som fungerer godt? • Konflikter og konflikthåndtering   Litteratur Psykologi i barne- og ungdomsarbeiderfaget Walgermo/Håkonsen ISBN 9788200424826 Gyldendal 2000   Vurdering  Vurdering bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Sarpsborg Oslo 40 timer 4 500 kr
18 Jan
20 Jan
Kurset passer for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre. [+]
Mål for kursetKurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av psykisk helse hos barn og unge. Kursdeltakerne skal få kunnskap om hvordan psykiske lidelser hos barn og unge kan forstås.Tema• Alle har en psykisk helse  • Barn og unges psykiske helse med de voksnes blikk gjennom tidene.• Psykiske lidelser blant barn og unge. • Atferdsutfordringer blant barn og unge  - en sunn reaksjon? • Når samspillet og forventninger skaper et atferdsproblem • Minoritetsbarn med spesielle behov  • Foreldresamarbeid/integrering  • Se meg!  • Hvordan skape plass for alle barn og unge i fellesskapet? • Inkludering • Ingen er bare det du ser • Barneperspektiv • Når mor eller far er syk • Mobbing som grunnlag for dårlig psykisk helse• Forebygging og tiltak  • Vold i nære relasjoner • “Du må tro det før du ser det”  • Psykososialt arbeid med barn og unge • Hvordan snakke så barn, unge og foreldre lytter, og hvordan lytte til barn, ungdom og foreldre så de     snakker? • Den gode samtalen og den vanskelige samtalenLitteraturPsykiske lidelser blant barn og unge i Norge.  Kristin Schjeldrup MathiesenKursbevis Kursbevis utstedes til de som har minst 75 % fremmøtet.Er du organisert?Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Nettstudier 6 400 kr
Kurset Organisasjonspsykologi gir en fordypning og forståelse for problematikk knyttet til ledelse og organisasjon. [+]
Kurset Organisasjonspsykologi  gir en fordypning og forståelse for problematikk knyttet til ledelse og organisasjon. Du får en grunnleggende innføring i ledelsesteorier og sentrale deler av organisasjonspsykologien. Gjennom denne innføringen vil du bli fortrolig med det begrepsapparatet som faget bruker, samt den tankegangen som kjennetegner faget. Etter å ha gjennomført kurset, skal deltakeren ha tilegnet seg grunnleggende kunnskaper om organisasjoners oppbygging og virkemåte. Det er særlig fokus på hvordan mennesker påvirker og påvirkes av det organisasjonsmessige samspill. Gruppeprosesser, konfliktløsning og samarbeidsprosesser er sentralt i kurset, og studentene skal øke sin forståelse og sine ferdigheter i emnene ved deltakelse og arbeid i grupper.   Karrieremuligheter HR-relaterte oppgaver Oppgaver som innebærer ledelse av andre Selgere, prosjektledere og andre som samarbeider på tvers av avdelinger   [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs 2015 år
Universitetet i Stavanger (UiS) i samarbeid med Psykiatrisk divisjon ved Stavanger Universitetssykehus, tilbyr nå en ny utdanning innen psykisk helse. Dette er en erfarin... [+]
I løpet av det siste tiåret har det skjedd betydelige endringer i behandling og forståelse av mennesker med psykiske lidelser. Med begrepet «relasjonell behandling» har den humanistiske psykiatrien fått et gjennombrudd nettopp på et relasjonelt nivå. Forskning innenfor emnet har resultert i metode og teori som har stor verdi i arbeidet med pasienter som hemmes av sviktende evne til kommunikasjon og kontakt med andre mennesker. Gjennom mange års klinisk erfaring med disse metodene, har relasjonell behandling blitt en viktig del av det psykiske fagfeltet. Den erfaringsbaserte kunnskapen som tilegnes gjennom klinisk praksis har lett for å forbli «taus kunnskap» hos den enkelte terapeut. Å bringe den erfaringsbaserte kunnskapen fram i en tilgjengelig form er et hovedfokus i denne erfaringsbaserte mastergraden. Hvem passer utdanningen for? Fagpersoner med bachelor eller tilsvarende innen helse-/sosialfag og som arbeider miljøterapeutisk eller individualterapeutisk med personer med psykiske lidelser  i 1. eller 2. linjetjenesten. Miljøterapeutisk fordypning: Passer for miljøterapeuter med minimum 3-årig høgskole-/ universitetsutdanning. I tillegg kreves minimum tre år praksis i klinisk arbeid med pasienter med alvorlig psykisk lidelse. Individualterapeutisk fordypning: Passer for personer med minimum 3-årig høgskole-/ universitetsutdanning. Studiet retter seg først og fremst mot personer som i minimum tre år har jobbet individualterapeutisk. Studiet er også åpent for kommunalt ansatte som har behov for denne type utdanning i sitt arbeidsforhold.Emnenes oppbygging Master i relasjonsbehandling er bygd opp som et studie over tre år (6 semestre) med følgende emner, der 20 timer prosessveiledning pr semester, er integrert i emnene: Psykodynamisk tenking og forståelse (15 studiepoeng - felles for begge fordypninger): Emnet gir en innføring i utviklingstrekk, grunnleggende begreper og teorier innen psykodynamisk tenkning. Det blir lagt særlig vekt på menneskesyn, verdisyn og holdninger ut fra psykodynamisk forståelse. Pasient- og terapeuterfaringer er sentralt. Hvordan forstå og bruke relasjonen miljøterapeutisk? (30 studiepoeng over to semestre - miljøterapeutisk fordypning): Emnet gir en fordypning i ulike relasjonelle aspekt knyttet opp mot miljøterapeutisk arbeid. Viktige fokusområder er indre psykologiske og ytre sosiale prosesser i relasjonelt arbeid. Relasjonelle faktorer, forståelse og tilnærming som fremmer bedringsprosesser vektlegges. Hvordan forstå og bruke relasjonen Individualterapeutisk? Overføring og motoverføring. (20 studiepoeng - individualterapeutisk fordypning): Emnet gjennomgår faser i et behandlingsforløp hvor bevaring av en god arbeidsallianse er det bærende prinsipp. Pasientens subjektive opplevelse av sine plager er utgangspunktet for intervensjonene. Diagnostisk utredning og forståelse. Individual-terapeutiske verktøy (10 studiepoeng - individualterapeutisk fordypning): Emnet gir en gjennomgang av diagnosesystemet ICD-10. Det nye diagnosesystemet DSM-5 vil bli belyst. Diagnostiske utredningsverktøy og bruken av disse vil bli undervist i og trent på. Positive og negative erfaringer med å ha fått en diagnose vil bli belyst gjennom erfaringsinnspill og teoretisk undervisning. I gruppeveiledning vil fokus være utredning og diagnostisering av egne pasienter. Samspillets og samhandlingens betydning for bedringsprosesser (15 studiepoeng - felles for begge fordypninger): Emnets fokus vil være på virksomme relasjoner, styrking av pasientens relasjonskompetanse, helhetlig omsorg og individuelle ressurser/styrke. Samhandling på ulike nivå er et gjennomgripende tema. Pasientens/brukerens erfaringer er et sentralt utgangspunkt. Masteroppgave: Emnet består av metodeseminarer og en skriftlig oppgave tilsvarende 30 studiepoeng. Se semesterplan her. Organisering av undervisning Studiet er modulbasert og tilrettelagt for deg som er i fullt arbeid. Antall samlinger vil variere fra emne til emne, men vil i hovedsak ha tre samlinger à to dager per semester + veiledning. Undervisningen er obligatorisk. Studiet vil bruke It's learning som kommunikasjonsplattform. Mer informasjon vil bli lagt ut her.  Undervisningssted Undervisningen vil foregå ved Stavanger Universitetssykehus og Universitetet i Stavanger.Praksis i studiet Det forutsettes også at studentene er i relevant klinisk praksis under hele utdanningen, enten individualterapeutisk eller miljøterapeutisk ut fra studieretning som velges. Forelesningstidspunkt Forelesningene foregår på dagtid. Ca 9-16.Eksamen Det arrangeres en avsluttende eksamen med bokstavkarakterer etter hvert emne. Eksamenstype vil variere fra emne til emne. Det vil i tillegg være en bruk av obligatoriske oppgaver og prosjektoppgaver som studentene kan arbeide med hjemme.Pris Pris vil variere fra emne til emne. Prisen per studiepoeng er kr 1.800,-.  Semesteravgift og innkjøp av pensumlitteratur kommer i tilllegg.Søknadsfrist Søknadsfrist er 2. august 2015. Kontaktpersoner: Faglig ansvarlig Inge Joa, førsteamanuensis E-mail: inge.joa@sus.no Administrativt kontakt og opptak Karsten Tillerli, UiS EVU Dir. tel. 51833046, mobilnr. 40478378 E-mail: karsten.tillerli@uis.noMed forbehold om endringer. [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Kurset passer for assistenter i barnehage/skole/sfo, barne- og ungdomsarbeidere, omsorgsarbeidere, andre yrkesutøvere og foreldre.

Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av psykisk helse hos barn og unge. Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. Start:         Når du selv ønsker. Omfang:    3 innleveringer Pris:            kr.4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert                    avdrag).   Tidsplan• Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning.• Du velger selv når du vil starte opp med kurset og du bestemmer selv hvor lang tid du vil bruke.Innleveringer• Innlevering av 3 besvarelserMål for kurset Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse av psykisk helse hos barn og unge. Kursdeltakerne skal få kunnskap om hvordan psykiske lidelser hos barn og unge kan forstås.Tema• Alle har en psykisk helse  • Barn og unges psykiske helse med de voksnes blikk gjennom tidene.• Psykiske lidelser blant barn og unge. • Atferdsutfordringer blant barn og unge  - en sunn reaksjon? • Når samspillet og forventninger skaper et atferdsproblem • Minoritetsbarn med spesielle behov  • Foreldresamarbeid/integrering  • Se meg!  • Hvordan skape plass for alle barn og unge i fellesskapet? • Inkludering • Ingen er bare det du ser • Barneperspektiv • Når mor eller far er syk • Mobbing som grunnlag for dårlig psykisk helse• Forebygging og tiltak  • Vold i nære relasjoner • “Du må tro det før du ser det”  • Psykososialt arbeid med barn og unge • Hvordan snakke så barn, unge og foreldre lytter, og hvordan lytte til barn, ungdom og foreldre så de      snakker? • Den gode samtalen og den vanskelige samtalenLitteratur Psykiske lidelser blant barn og unge i Norge.  Kristin Schjeldrup MathiesenVurdering  Bestått/ikke bestått. Kursbevis Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgift. [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 3 900 kr
Hva gjør du? Hva er forskjellen på sunt og usunt press. Lær mer om prioriteringer og kloke grep i en hektisk hverdag. Hvordan får du til mestring og tar vare på moti... [+]
Kurs eller foredrag: A)Glimrende inspirasjonsforedrag – ord som skaper mening, ord som griper og berører, ord til glede og ettertanke, humor og positiv energi.   B) Dagskurs eller nettbasert kurs: Kurset gir en økt forståelse av hva stress er og hvordan du kan ta tilbake kontrollen over hverdagen.Du får innsyn og trening i effektive verktøy som bidrar til at du får muligheten til å oppnå større mestring og balanse i forhold til  dagens krav, utfordringer og forventninger. Dere fikk topp-score fra hele gjengen og det er ikke vanlig kost. Gratulerer! Loveordene hagler: sprudlende, interessert, dyktig, praktisk og konkret, erfaren, strålende, gir lyst til å lære. - Helga Zwarg O`Donoghue, Prosjektleder, NHO Hei Erica. Jeg er kjempefornøyd med ditt foredrag,  Du leverte, formidlingsevne og skuespillertalent har du. . Hilsen “sjef” som har fått mye ros for arr. - Marit Vestad Førlandsås, seksjonsleder Pleie og Omsorg, Sør-Fron kommune Etter mange års erfaring med HR har jeg en del erfaring med temaet som ble tatt opp, men dette kurset ble en tankevekker.Spesielt ifht tankemønstre man har, bevissthet på hva man kan påvirke og ikke, samt lytte mer til kroppens signaler og så faktisk respektere disse signalene.Kurset gav meg veldig mye, det å faktisk få enda mer innsikt i hva som skjer fysiologisk sett inni kroppen og hjernen – gjør meg bedre egnettil å tolke egne reaksjoner ifht omgivelsene. Forstår jeg egne reaksjoner og hvor det kommer fra, synes jeg det er lettere å gjøre noe med de som er uhensiktsmessige.Dette gjelder ikke bare i arbeidslivet, men også i privatlivet.    -Tonje Zelow Walløe, HR Director HQ/HR Business Partner, Yara International ASA   [-]
Les mer