Maritime kurs og shipping
Sikkerhetskurs for skipsoffiserer
Sikkerhetkurs for skipsoffiserer (STCW)
Du har valgt: Møre og Romsdal
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Ålesund 5 dager 39 900 kr
31 Oct
Re-sertifisering av skipsoffiserer uten fartstid (Navigatører) Vedlikehold av yrkeskompetanse. [+]
Innhold Re-trening av Navigatører er hjemlet i Forskrift om kvalifikasjoner og sertifisering for sjøfolk for 2011-12-22 nr 1523. §19 og STCW-2010 regel I/11. Re-trening gis i henhold til STCW regel II/1, II/2 & II/3, og da tabell A-II/1, A-II/2 og A-II/3 Emneoversikt Kurset omfatter e-læring før oppmøte ved NTNU og deretter opplæring i klasserom og simulator til sammen 75 timer. Deltakeren får tilgang til e-læringsmodul (24 timer) for ISM, BRM, ECDIS & Stabilitet og lastelære. Bridge Recourse Managment BRM 1 Opprettholde en sikker brovakt Effektiv kommunikasjon om bord, med andre fartøy/installasjoner og med land/VTS Briefing; involvering og informasjon - Dele informasjon og observasjoner Verbal og non-verbal kommunikasjon - Toveiskommunikasjon, aktiv lytting og tilbakemelding Fordeling, tildeling og prioritering av ressurser, Planlegging og koordinering - Identifisere og vurdere muligheter, velge handlingsforløp og evaluere effektivitet Håndtering av krisesituasjoner, metoder for stressmestring BRM 2 Motivasjon Kulturforståelse BRM 3 Læring gjennom oppsummering/debrief og erfaringsoverføring Ledelsesteknikker og konflikthåndtering - Beslutningstaking i ulike situasjoner Bestemthet og lederskap Teamutvikling og teamledelse Oppgavestyring og bruk av driftsprosedyrer - Rollefordeling   BRM 4 Verdier, holdninger og normer Sosial/emosjonell intelligens Innhenting og opprettholdelse av felles situasjonsforståelse og situasjonsbevissthet - Sikkerhets- og risikovurdering ECDIS Definisjoner og terminologi Internasjonale standarder og krav Karttyper og grunnlag Generell ECDIS-teori Display og kartinformasjon Ruteplanlegging ECDIS tilkobletulike instrumenter Alarmhåndtering Loggføring/datalagring Feil/begrensninger i et ECDIS-anlegg Backup system og oppdatering Risiko og begrensninger ved bruk av ECDIS/AIS   Stabilitet   Initial stabilitet Stabilitet ved krengninger <10 grader Fokus på størrelsen GM Stabilitet ved krengninger >10 grarder Fokus på størrelsen GZ Stabilitetskrav til handelsskip Fokus på GZ krav IMO Res. A/) (18) Code on Intact Stability Stabilitetskrav på Offshore fartøy Fokus på GZ krav Skadestabilitet / Lekkstabilitet Forskyvning av vekter / last Virkning av fri væskeoverflate / slakke tanker Korrekt bruk av anti-rulletanker Gjennomgang av rapport etter M/S Høegh Osaka’s avgang fra Southampton Korrekt bruk av lastecomputer Eksempler på lasting av PSV Eksempler på lasting av AHV Eksempler på stabilitetsberegning ved kranoperasjoner ISM Lover og regler Kjenne til institusjoner som kontrollerer skipsdrift, regelverk og klassekrav Nasjonale sjøfartsmyndigheter IMO-ILO-ISM, sammenheng Ulykker og konsekvenser Beredskapsplanlegging Bakgrunn ISM koden Generelt -Policy for sikkerhet og miljøvern Selskapet ansvar og myndighet Utpekt(e) person(ar) Skipsførarens ansvar og myndighet Ressursar og personell Utarbeiding av planer for operasjoner om bord Beredskap Rapportar og analyser ved avvik, ulykker og farlige hendinger Vedlikehald av skip og utstyr Omfang: Kurset omfatter e-læring før oppmøte ved NTNU og deretter opplæring i klasserom og simulator til sammen 75 timer.   Kurset passer for: Navigatører som har for lite fartstid ved fornying av sertifikat eller der 5 års fristen for fornying har utløpt. Eksaminering Avsluttende skriftlig prøve [-]
Les mer
3 dager 17 900 kr
Kurset inneholder opplæring i grunnleggende teori og prinsipper innenfor menneskelige faktorer under operative forhold og optimal ressursutnyttelse for skipets bro- og ma... [+]
ERM kurset skal gi deltakerne økt forståelse for menneskelige faktorer som påvirker vår atferd og måten vi samhandler og kommuniserer på, være bedre rustet til å jobbe i team, og kunne være med på forhindre misforståelser og hindre at uhell og nesten-uhell skjer. Deltakerne skal oppnå kunnskap om grunnleggende psykologiske og sosiale forhold som påvirker situasjonsforståelse, beslutningstaking og atferd i kritiske situasjoner og hvordan disse kan påvirke teamets prosesser, evner og ytelse i operative sammenhenger. Kurset er byggd opp etter emneplan godkjent av Sjøfartsdirektoratet ihht  STCW konvensjonens avsnitt A-II/1  og A-III/1. [-]
Les mer
Leknes 17 000 kr
05 Oct
11 Jan
BRM (Bridge Resource management) [+]
BRM kurset skal gi deltakerne økt forståelse for menneskelige faktorer som påvirker vår atferd og måten vi samhandler og kommuniserer på, være bedre rustet til å jobbe i team, og kunne være med på forhindre misforståelser og hindre at uhell og nesten-uhell skjer. Deltakerne skal oppnå kunnskap om grunnleggende psykologiske og sosiale forhold som påvirker situasjonsforståelse, beslutningstaking og atferd i kritiske situasjoner og hvordan disse kan påvirke teamets prosesser, evner og ytelse i operative sammenhenger   INNHOLD: Fordeling, tildeling og prioritering av ressurser Planlegging og koordinering Tids- og ressursbegrensninger - behov for hvile Håndtering av krisesituasjoner og metoder for stressmestring Effektiv kommunikasjon om bord, med andre fartøy/installasjoner og med land Briefing; involvering og informasjon Dele informasjon og observasjoner Kulturforståelse Toveiskommunikasjon, aktiv lytting og tilbakemelding Læring gjennom oppsummering/debrief og erfaringsoverføring Oppgavestyring og bruk av driftsprosedyrer Rollefordeling Teamutvikling og teamledelse Verdier, holdninger og normer Ledelsesteknikker og konflikthåndtering Beslutningstaking i ulike situasjoner Innhenting og opprettholdelse av felles situasjonsforståelse og situasjonsbevissthet Sikkerhets- og risikovurdering [-]
Les mer
4 dager 10 900 kr
Denne opplæringen dekker kravene til opplæring av instruktører/lærere som skal undervise i STCW-konvensjonsfag [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til opplæring av instruktører/lærere som skal undervise i STCW-konvensjonsfag i henhold til STCW A-I/6 og A-I/8 og IMO modellkurs 6.09.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 40 timer fordelt på 4 dager. Dette inkluderer hjemmearbeid mellom kursdag 2, 3 og 4, totalt 8 timer.   REPETISJONSFREKVENS: Det er ikke krav til oppdatering av instruktørkurs.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Ingen særskilte krav til forkunnskaper.   INNHOLD: Innsikt i bakenforliggende regelverk og standarder, nasjonalt og internasjonalt Forståelse og innsikt i pedagogisk teori og metode Effektiv planlegging og gjennomføring av opplæring Nye måter å drive undervisning på Repetisjon av undervisningsteknikker Undervisningstrening og gruppeøvelser [-]
Les mer
2 dager 7 200 kr
- Sjøfolk som skal være sikkerhets offiser om bord [+]
Kurset er basert på emneplan som omfatter de krav som stilles i STCW konvensjonens regel VI/5, STCW kodens Avsnitt A-VI/5 og tabell A-VI/5, minimum kompetansekrav for Ship Sceurity Officer.  [-]
Les mer
3 dager 15 500 kr
Utenlandske skipsførere som skal tjenestegjøre på NIS-registrerte fartøy. Foreign masters serving on NIS-registered ships [+]
MÅLGRUPPE/TARGET GROUP: Utenlandske skipsførere som skal tjenestegjøre på NIS-registrerte fartøy. Foreign masters serving on NIS-registered ships.   VARIGHET/DURATION: Kurset gjennomføres på 3 dager. The course is conducted in 3 days.   REPETISJONSFREKVENS/VALIDITY: Ingen krav til repetisjon av NIS-kurs. Refresher not required.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER/PREREQUISITES: Kursdeltagere må inneha dekksoffisersertifikat. Participants must hold a deck officer certificate.   INNHOLD/CONTENT: Norwegian legal system and legislation Maritime Code Ship Safety and Security Act Environmental regulations ISM Code Maritime Insurance Accident Investigation Board Criminal Investigation [-]
Les mer
Vikna 3 dager 17 490 kr
18 Oct
07 Nov
21 Nov
BRM/ERM gir dyp forståelse innen menneskelig atferd og reaksjonsmønster. Prosedyrer, sjekklister, kommunikasjon, lederskap og stressmestring er emner som vies stor oppm..... [+]
BRM/ERM gir dyp forståelse innen menneskelig atferd og reaksjonsmønster. Prosedyrer, sjekklister, kommunikasjon, lederskap og stressmestring er emner som vies stor oppmerksomhet. Kurset er for brobesetning. BRM/ERM Kjøres tildels sammen på både teori og simulator øvelser. Her kobler vi sammen vår maskinromssimulator med brosimulatoren og alle deltar på felles BRM/ERM øvelsen om bord i samme fartøy. Læremål: Etter kurset skal deltakerene kunne gjennomføre sikkert vakthold og god ledelse på bro eller i maskin. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 20 timer fordelt på 3 dager. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen Overnatting:  www.ssras.no   [-]
Les mer
Oppgradering Dekksoffiserer (STCW) Ved fullf ørt kurs skal deltakerne ha kunnskaper og ferdigheter for å håndtere en        &n... [+]
Oppgradering Dekksoffiserer (STCW) Ved fullf ørt kurs skal deltakerne ha kunnskaper og ferdigheter for å håndtere en          Skipsoffiserer (Dekk og Maskin) som skal repetere sin sikkerhetsoppl   med pustelunge” IMO-80 Videreg F O R K U N N S K A P     V A R I G H E T   3 dager (24 timer) Minimum 12 m   I N N H O L D   Tabell A-VI/2-1 Redningsfarkoster Tabell V1/3 Ledelse i brannslokking. Tabell A-VI/4-1 Medisinsk f     ørstehjelp (Maskinoffiser)   Tabell A-VI/4-2 Medisinsk behandling (Dekksoffiser) åneder fartstid i mønstringspliktig stilling i løpet av de siste 5 år ående Sikkerhetsopplæring for offiserer æring hvert   femte år. Kurset er godkjent etter de krav Sjøfartsdirektoratet har satt i instruks/veiledning rundskriv 06/2003. Kurset er også godkjent som repetisjon av Olf grunnleggende sikkerhetskurs dersom man i tillegg tar kurset "Helikopterevakuering uønsket hendelse ombord.   M Å L G R U P P E [-]
Les mer