Maritime kurs og shipping
Du har valgt: Sikkerhetskurs for skipsoffiserer
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Vikna 5 dager
18 May
BRM, ECDIS og ARPA kurs på 5 dager. [+]
Instrumentnavigasjon med BRM inneholder foreskrevne emner innen radar, ARPA, ECDIS og BRM i henhold til STCW A-II/1, A-II/2 og AII/3. Læringsmålet for kurset er at deltakerne skal kunne operere radar med ARPA og ECDIS for sikker navigasjon samt øke deres innsikt i lederskap, inklusive prinsipper for god bro ledelse. Kurset går over 5 dager.  Kurset er rettet mot kandidater som skal ta Dekksoffiser klasse 5 (D5). [-]
Les mer
Ålesund 5 dager 39 900 kr
04 May
Re-sertifisering av skipsoffiserer uten fartstid (Navigatører) Vedlikehold av yrkeskompetanse. [+]
Innhold Re-trening av Navigatører er hjemlet i Forskrift om kvalifikasjoner og sertifisering for sjøfolk for 2011-12-22 nr 1523. §19 og STCW-2010 regel I/11. Re-trening gis i henhold til STCW regel II/1, II/2 & II/3, og da tabell A-II/1, A-II/2 og A-II/3 Emneoversikt Bridge Recourse Managment BRM 1 Opprettholde en sikker brovakt Effektiv kommunikasjon om bord, med andre fartøy/installasjoner og med land/VTS Briefing; involvering og informasjon - Dele informasjon og observasjoner Verbal og non-verbal kommunikasjon - Toveiskommunikasjon, aktiv lytting og tilbakemelding Fordeling, tildeling og prioritering av ressurser, Planlegging og koordinering - Identifisere og vurdere muligheter, velge handlingsforløp og evaluere effektivitet Håndtering av krisesituasjoner, metoder for stressmestring BRM 2 Motivasjon Kulturforståelse BRM 3 Læring gjennom oppsummering/debrief og erfaringsoverføring Ledelsesteknikker og konflikthåndtering - Beslutningstaking i ulike situasjoner Bestemthet og lederskap Teamutvikling og teamledelse Oppgavestyring og bruk av driftsprosedyrer - Rollefordeling   BRM 4 Verdier, holdninger og normer Sosial/emosjonell intelligens Innhenting og opprettholdelse av felles situasjonsforståelse og situasjonsbevissthet - Sikkerhets- og risikovurdering ECDIS Definisjoner og terminologi Internasjonale standarder og krav Karttyper og grunnlag Generell ECDIS-teori Display og kartinformasjon Ruteplanlegging ECDIS tilkobletulike instrumenter Alarmhåndtering Loggføring/datalagring Feil/begrensninger i et ECDIS-anlegg Backup system og oppdatering Risiko og begrensninger ved bruk av ECDIS/AIS   Stabilitet   Initial stabilitet Stabilitet ved krengninger <10 grader Fokus på størrelsen GM Stabilitet ved krengninger >10 grarder Fokus på størrelsen GZ Stabilitetskrav til handelsskip Fokus på GZ krav IMO Res. A/) (18) Code on Intact Stability Stabilitetskrav på Offshore fartøy Fokus på GZ krav Skadestabilitet / Lekkstabilitet Forskyvning av vekter / last Virkning av fri væskeoverflate / slakke tanker Korrekt bruk av anti-rulletanker Gjennomgang av rapport etter M/S Høegh Osaka’s avgang fra Southampton Korrekt bruk av lastecomputer Eksempler på lasting av PSV Eksempler på lasting av AHV Eksempler på stabilitetsberegning ved kranoperasjoner ISM Lover og regler Kjenne til institusjoner som kontrollerer skipsdrift, regelverk og klassekrav Nasjonale sjøfartsmyndigheter IMO-ILO-ISM, sammenheng Ulykker og konsekvenser Beredskapsplanlegging Bakgrunn ISM koden Generelt -Policy for sikkerhet og miljøvern Selskapet ansvar og myndighet Utpekt(e) person(ar) Skipsførarens ansvar og myndighet Ressursar og personell Utarbeiding av planer for operasjoner om bord Beredskap Rapportar og analyser ved avvik, ulykker og farlige hendinger Vedlikehald av skip og utstyr Omfang: Kurset omfatter e-læring før oppmøte ved NTNU og deretter opplæring i klasserom og simulator til sammen 75 timer.   Kurset passer for: Navigatører som har for lite fartstid ved fornying av sertifikat eller der 5 års fristen for fornying har utløpt. Eksaminering Avsluttende skriftlig prøve [-]
Les mer
2 dager
Etter kurset skal kursdeltaker kunne demonstrere tilstrekkelig kunnskap, ferdigheter og forståelse av sikkerhetsrelatert arbeide, i henhold til minimumskrav i STCW kode.... [+]
SSO (Ship Security Officer) Etter kurset skal kursdeltaker kunne demonstrere tilstrekkelig kunnskap, ferdigheter og forståelse av sikkerhetsrelatert arbeid, i henhold til minimumskrav i STCW kodens tabell A-VI/5. Krav til forkunskap: For å kunne delta på kurset må deltaker ha 12 måneders fartstid som offiser på ISPS fartøy. Læremål:Etter kurset skal kursdeltaker kunne demonstrere tilstrekkelig kunnskap, ferdigheter og forståelse av sikkerhetsrelatert arbeid, i henhold til minimumskrav i STCW kodens tabell A-VI/5. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 2 dager. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen Overnatting:  Hotell fra 890,- per døgn ink. frokost   [-]
Les mer
Vikna 2 dager
22 Apr
Sertifikatprøven for de som mangler fartstid ved fornying av sertifikat [+]
Sertifikatprøven for maskinoffiserer Prøven er for maskinister som har mindre en 12 mnd. fartstid de siste 5 år. Prøven består av en teoretisk og en praktisk del. Den teoretiske delen av prøven vil bestå av spørsmål i fra Sjøfartsdirektoratets emneplan til Sertifikatprøven. For å forberede deltakerne best mulig så tilbyr vi en gratis e-læringsmodul som deltakerne gjennomgår på forhånd før prøven. Det vil bli gitt tilgang til e-læringsmodulen ca. 14 dager før Sertifikatprøven. Kurset er tilpasset ankomst med fly fra Trondheim til Rørvik om morgenen og avgang med ettermiddagsflyet til Trondheim(ca. 1330) neste dag. Krav til forkunnskap: Maskinoffisersertifikat. Det må fremvises sertifikat og gyldig legitimasjon ved fremmøte kurssenter. Merk at før utstedelse av sertifikat fra Sjøfartsdirektoratet må kandidaten ha bestått sertifikatprøve og pålagte kurs iht. STCW 2010.(inkl. ERM) Vi anbefaler deltakerne å innha ERM før man tar Sertifikatprøven. Har man ikke disse kursene ta kontakt. Læremål: Etter kurset får deltakerene mulighet til å revitalisere sitt maskinoffisersertifikat. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 2 dager. Overnatting:  www.ssras.no [-]
Les mer
3 dager 15 500 kr
Utenlandske skipsførere som skal tjenestegjøre på NIS-registrerte fartøy. Foreign masters serving on NIS-registered ships [+]
MÅLGRUPPE/TARGET GROUP: Utenlandske skipsførere som skal tjenestegjøre på NIS-registrerte fartøy. Foreign masters serving on NIS-registered ships.   VARIGHET/DURATION: Kurset gjennomføres på 3 dager. The course is conducted in 3 days.   REPETISJONSFREKVENS/VALIDITY: Ingen krav til repetisjon av NIS-kurs. Refresher not required.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER/PREREQUISITES: Kursdeltagere må inneha dekksoffisersertifikat. Participants must hold a deck officer certificate.   INNHOLD/CONTENT: Norwegian legal system and legislation Maritime Code Ship Safety and Security Act Environmental regulations ISM Code Maritime Insurance Accident Investigation Board Criminal Investigation [-]
Les mer
3 dager 24 000 kr
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til opplæring i ledelse, kommunikasjon og samhandling for dekksoffiserer i henhold til STCW A-II/1 og A-III/... [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til opplæring i ledelse, kommunikasjon og samhandling for dekksoffiserer i henhold til STCW A-II/1 og A-III/1.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 20 timer fordelt på 3 dager.   REPETISJONSFREKVENS: Det er ikke krav til oppdatering av BRM-opplæring.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Ingen særskilte krav til forkunnskaper.   INNHOLD: Fordeling, tildeling og prioritering av ressurser Planlegging og koordinering Tids- og ressursbegrensninger - behov for hvile Håndtering av krisesituasjoner og metoder for stressmestring Effektiv kommunikasjon om bord, med andre fartøy/installasjoner og med land Briefing; involvering og informasjon Dele informasjon og observasjoner Kulturforståelse Toveiskommunikasjon, aktiv lytting og tilbakemelding Læring gjennom oppsummering/debrief og erfaringsoverføring Oppgavestyring og bruk av driftsprosedyrer Rollefordeling Teamutvikling og teamledelse Verdier, holdninger og normer Ledelsesteknikker og konflikthåndtering Beslutningstaking i ulike situasjoner Innhenting og opprettholdelse av felles situasjonsforståelse og situasjonsbevissthet Sikkerhets- og risikovurdering [-]
Les mer
8 dager
Kurset er for offiserer som har mindre en 12 mnd. fartstid de siste 5 år. [+]
Retrening navigatører som ikke har opprettholdt sin yrkeskompetanse Kurset er for navigatører som har mindre en 12 mnd. fartstid de siste 5 år.   Dette kurset er erstattet med Sertifikatprøve.   Ta kontakt med Sikkerhetssenteret Rørvik ved spørsmål.   www.ssras.no       [-]
Les mer
4 dager 10 900 kr
Denne opplæringen dekker kravene til opplæring av instruktører/lærere som skal undervise i STCW-konvensjonsfag [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til opplæring av instruktører/lærere som skal undervise i STCW-konvensjonsfag i henhold til STCW A-I/6 og A-I/8 og IMO modellkurs 6.09.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 40 timer fordelt på 4 dager. Dette inkluderer hjemmearbeid mellom kursdag 2, 3 og 4, totalt 8 timer.   REPETISJONSFREKVENS: Det er ikke krav til oppdatering av instruktørkurs.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Ingen særskilte krav til forkunnskaper.   INNHOLD: Innsikt i bakenforliggende regelverk og standarder, nasjonalt og internasjonalt Forståelse og innsikt i pedagogisk teori og metode Effektiv planlegging og gjennomføring av opplæring Nye måter å drive undervisning på Repetisjon av undervisningsteknikker Undervisningstrening og gruppeøvelser [-]
Les mer
2 dager 8 100 kr
Fiskere opptatering [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til fiskere som skal oppdatere sin sikkerhetskompetanse iht STCW-F eller forskrift om sikkerhetsopplæring for fiskere.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 20 timer fordelt på 2 dager.   REPETISJONSFREKVENS: Sikkerhetsopplæring iht STCW-F skal oppdateres hvert 5. år. Sikkerhetsopplæring iht forskrift om sikkerhetsopplæring for fiskere skal repeteres minimum hvert 8. år.   ØNSKET FORKUNNSKAP: Kursdeltager må dokumentere tidligere gjennomført sikkerhetsopplæring for fiskere.   INNHOLD: STCW A-VI/1-1 Personlige redningsteknikker STCW A-VI/1-2 Forebyggende brannvern og brannslokking STCW A-VI/1-3 Grunnleggende førstehjelp STCW A-VI/1-4 Personlig sikkerhet og omsorg for menneskeliv og miljø   ANNET: Kurset er ekvivalent med oppdatering av sikkerhetsopplæring for sjøfolk. [-]
Les mer
Vikna 3 dager
20 May
BRM/ERM gir dyp forståelse innen menneskelig atferd og reaksjonsmønster. Prosedyrer, sjekklister, kommunikasjon, lederskap og stressmestring er emner som vies stor oppm..... [+]
BRM/ERM gir dyp forståelse innen menneskelig atferd og reaksjonsmønster. Prosedyrer, sjekklister, kommunikasjon, lederskap og stressmestring er emner som vies stor oppmerksomhet. Kurset er for brobesetning. BRM/ERM Kjøres tildels sammen på både teori og simulator øvelser. Her kobler vi sammen vår maskinromssimulator med brosimulatoren og alle deltar på felles BRM/ERM øvelsen om bord i samme fartøy. Læremål: Etter kurset skal deltakerene kunne gjennomføre sikkert vakthold og god ledelse på bro eller i maskin. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 20 timer fordelt på 3 dager. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen Overnatting:  www.ssras.no   [-]
Les mer
Bodø 10 dager 24 500 kr
10 Jun
Kurs for dekks- og maskinoffiserer, samt andre som er utpekt til leder for beredskapsfunksjoner ombord i skip. [+]
MÅL:Deltakerne skal etter endt kurs kunne:Ta kommando over redningsfarkost eller mann-overbord-båt under og etter utsetting. Betjene motor på redningsfarkost. Ha ansvar for overlevende og redningsfarkost etter at skipet er forlatt. Bruke innretninger til å angi posisjon, herunder sambands og signalutstyr og lys- og røyksignaler.Lede brannslokningsoperasjoner om bord på skip. Organisere og lære opp brannlag. Inspisere og vedlikeholde anlegg og utstyr for branndeteksjon og brannslokking. Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse.Gi førstehjelp omgående i tilfelle av ulykke eller sykdom om bord. FREKVENS:Gyldig i 5 år. MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 kodens avsnitt A, tabell VI/2 - 1 Redningsfarkoster og mann-over-bord-båter unntatt hurtiggående mann-over-bord-båter, tabell VI/3 Brannledelse og tabell VI/4 - 1 Medisinsk førstehjelp. INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer og andre i beredskapsfunksjoner på skip i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Kurset består av tre hoveddeler: Redning, brannvern og førstehjelp.Redning:Ta kommando over en redningsfarkost eller mann-over-bord-båt under og etter utsetting (teori og praksis)Betjene motor på en redningsfarkost (teori og praksis)Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis)Bruk av innretninger til å angi posisjon (teori og praksis) Brannvern:Lede brannslokkingsoperasjoner ombord på skip (teori og praksis)Organisere og lære opp brannlag (teori og praksis)Faste deteksjons og slokkeanlegg (teori)Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse (teori) Medisinsk førstehjelp:Førstehjelp i tilfelle ulykke eller sykdom om bord Kurset tilsvarer tidligere IMO80.   For mer informasjon og oversikt over ledige kursplasser se: www.kursibodo.no  [-]
Les mer
Vestvågøy 3 dager 12 000 kr
20 Apr
11 May
25 May
24t repetisjon av videregående sikkerhetsopplæring [+]
24t oppgradering av videregående sikkerhetsopplæring [-]
Les mer
Nettkurs 7 300 kr
Dette kurset gir deg en forståelse av hva fullt forsvarlig arbeidsmiljø innebærer på deres arbeidsplass. [+]
Dette kurset gir deg en forståelse av hva fullt forsvarlig arbeidsmiljø innebærer på deres arbeidsplass.Hvilken rolle, oppgave og ansvar arbeidsgiver, arbeidstaker, arbeidsmiljøutvalget, verneombudet, bedrifthelsetjenesten og arbeidsmiljøutvalget har.Du vil få god kunnskap innen helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Gjennomføre en enkel risikovurdering av fysiske, psykiske og organisatoriske forholdIdentifisere viktige fysiske arbeidsmiljøfaktorer for å redusere og forebygge skader og ulykkerHvordan få et godt arbeidsmiljø med tanke på ergonomi, støy og inneklima og du vil få en innføring og orientering om arbeidsmiljøloven og andre aktuelle lover og regler. [-]
Les mer
7 dager 23 000 kr
Oppgraderingskurs for maskinoffiserer uten godkjent fartstid (66t) [+]
Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer og andre i beredskapsfunksjoner på skip i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden.Kurset består av tre hoveddeler: Redning, brannvern og førstehjelp.Redning: Ta kommando over en redningsfarkost eller mann-over-bord-båt under og etter utsetting (teori og praksis) Betjene motor på en redningsfarkost (teori og praksis) Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis) Bruk av innretninger til å angi posisjon (teori og praksis) Brannvern: Lede brannslokkingsoperasjoner ombord på skip (teori og praksis) Organisere og lære opp brannlag (teori og praksis) Faste deteksjons og slokkeanlegg (teori) Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse (teori) Medisinsk førstehjelp: Førstehjelp i tilfelle ulykke eller sykdom om bord Kurset tilsvarer tidligere IMO80. [-]
Les mer
3 dager 17 900 kr
Kurset inneholder opplæring i grunnleggende teori og prinsipper innenfor menneskelige faktorer under operative forhold og optimal ressursutnyttelse for skipets bro- og ma... [+]
ERM kurset skal gi deltakerne økt forståelse for menneskelige faktorer som påvirker vår atferd og måten vi samhandler og kommuniserer på, være bedre rustet til å jobbe i team, og kunne være med på forhindre misforståelser og hindre at uhell og nesten-uhell skjer. Deltakerne skal oppnå kunnskap om grunnleggende psykologiske og sosiale forhold som påvirker situasjonsforståelse, beslutningstaking og atferd i kritiske situasjoner og hvordan disse kan påvirke teamets prosesser, evner og ytelse i operative sammenhenger. Kurset er byggd opp etter emneplan godkjent av Sjøfartsdirektoratet ihht  STCW konvensjonens avsnitt A-II/1  og A-III/1. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.