Maritime kurs og shipping
Du har valgt: Sikkerhetskurs for skipsoffiserer
Nullstill
Filter
Ferdig

-

7 dager 23 000 kr
Oppgraderingskurs for dekksoffiserer uten godkjent fartstid 66t [+]
Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer og andre i beredskapsfunksjoner på skip i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden.Kurset består av tre hoveddeler: Redning, brannvern og førstehjelp.Redning: Ta kommando over en redningsfarkost eller mann-over-bord-båt under og etter utsetting (teori og praksis) Betjene motor på en redningsfarkost (teori og praksis) Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis) Bruk av innretninger til å angi posisjon (teori og praksis) Brannvern: Lede brannslokkingsoperasjoner ombord på skip (teori og praksis) Organisere og lære opp brannlag (teori og praksis) Faste deteksjons og slokkeanlegg (teori) Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse (teori) Medisinsk behandling: Førstehjelp i tilfelle ulykke eller sykdom om bord Kurset tilsvarer tidligere IMO80.   [-]
Les mer
Vikna 7 dager 22 900 kr
Kurset er beregnet for offiserer som ikke opprettholder kravet til fartstid de siste 5 år. [+]
66 timer sikkerhetskurs navigatører Kurset er beregnet for dekksoffiserer som ikke opprettholder kravet til fartstid de siste 5 år. Krav til forkunskap:Kursdeltager skal ha gjennomført og bestått opplæring i henhold til videregående sikkerhetsopplæring tabeller A-VI/2-1, A-VI/3 og A-VI/4-1 og 40 timer medisinsk behandlig. Læremål:Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens tabeller A-VI/2-1, A-VI/3 og A-VI/4-1(maskin og dekk) og medisinsk benhandlig(dekk). Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 66 timer fordelt på 7 dager (vil gå igjennom helg.) Overnatting:  www.ssras.no [-]
Les mer
Nettkurs 2 900 kr
Dette kurset gir deg en forståelse av hva fullt forsvarlig arbeidsmiljø innebærer på deres arbeidsplass. [+]
Dette kurset gir deg en forståelse av hva fullt forsvarlig arbeidsmiljø innebærer på deres arbeidsplass.Hvilken rolle, oppgave og ansvar arbeidsgiver, arbeidstaker, arbeidsmiljøutvalget, verneombudet, bedrifthelsetjenesten og arbeidsmiljøutvalget har.Du vil få god kunnskap innen helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Gjennomføre en enkel risikovurdering av fysiske, psykiske og organisatoriske forholdIdentifisere viktige fysiske arbeidsmiljøfaktorer for å redusere og forebygge skader og ulykkerHvordan få et godt arbeidsmiljø med tanke på ergonomi, støy og inneklima og du vil få en innføring og orientering om arbeidsmiljøloven og andre aktuelle lover og regler. [-]
Les mer
10 dager 25 000 kr
Obligatorisk kurs (2 uker) for alle som skal løse sertifikat som dekk- eller maskinoffiser. [+]
Obligatorisk kurs (2 uker) for alle som skal løse sertifikat som dekk- eller maskinoffiser. [-]
Les mer
3 dager 24 000 kr
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til opplæring i ledelse, kommunikasjon og samhandling for dekksoffiserer i henhold til STCW A-II/1 og A-III/... [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til opplæring i ledelse, kommunikasjon og samhandling for dekksoffiserer i henhold til STCW A-II/1 og A-III/1.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 20 timer fordelt på 3 dager.   REPETISJONSFREKVENS: Det er ikke krav til oppdatering av BRM-opplæring.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Ingen særskilte krav til forkunnskaper.   INNHOLD: Fordeling, tildeling og prioritering av ressurser Planlegging og koordinering Tids- og ressursbegrensninger - behov for hvile Håndtering av krisesituasjoner og metoder for stressmestring Effektiv kommunikasjon om bord, med andre fartøy/installasjoner og med land Briefing; involvering og informasjon Dele informasjon og observasjoner Kulturforståelse Toveiskommunikasjon, aktiv lytting og tilbakemelding Læring gjennom oppsummering/debrief og erfaringsoverføring Oppgavestyring og bruk av driftsprosedyrer Rollefordeling Teamutvikling og teamledelse Verdier, holdninger og normer Ledelsesteknikker og konflikthåndtering Beslutningstaking i ulike situasjoner Innhenting og opprettholdelse av felles situasjonsforståelse og situasjonsbevissthet Sikkerhets- og risikovurdering [-]
Les mer
Bodø 10 dager 25 000 kr
23 Aug
28 Feb
Kurs for dekks- og maskinoffiserer, samt andre som er utpekt til leder for beredskapsfunksjoner ombord i skip. [+]
MÅL:Deltakerne skal etter endt kurs kunne:Ta kommando over redningsfarkost eller mann-overbord-båt under og etter utsetting. Betjene motor på redningsfarkost. Ha ansvar for overlevende og redningsfarkost etter at skipet er forlatt. Bruke innretninger til å angi posisjon, herunder sambands og signalutstyr og lys- og røyksignaler.Lede brannslokningsoperasjoner om bord på skip. Organisere og lære opp brannlag. Inspisere og vedlikeholde anlegg og utstyr for branndeteksjon og brannslokking. Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse.Gi førstehjelp omgående i tilfelle av ulykke eller sykdom om bord. FREKVENS:Gyldig i 5 år. MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 kodens avsnitt A, tabell VI/2 - 1 Redningsfarkoster og mann-over-bord-båter unntatt hurtiggående mann-over-bord-båter, tabell VI/3 Brannledelse og tabell VI/4 - 1 Medisinsk førstehjelp. INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer og andre i beredskapsfunksjoner på skip i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Kurset består av tre hoveddeler: Redning, brannvern og førstehjelp.Redning:Ta kommando over en redningsfarkost eller mann-over-bord-båt under og etter utsetting (teori og praksis)Betjene motor på en redningsfarkost (teori og praksis)Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis)Bruk av innretninger til å angi posisjon (teori og praksis) Brannvern:Lede brannslokkingsoperasjoner ombord på skip (teori og praksis)Organisere og lære opp brannlag (teori og praksis)Faste deteksjons og slokkeanlegg (teori)Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse (teori) Medisinsk førstehjelp:Førstehjelp i tilfelle ulykke eller sykdom om bord Kurset tilsvarer tidligere IMO80.   For mer informasjon og oversikt over ledige kursplasser se: www.kursibodo.no  [-]
Les mer
3 dager 17 600 kr
Kurset inneholder opplæring i grunnleggende teori og prinsipper innenfor menneskelige faktorer under operative forhold og optimal ressursutnyttelse for skipets bro- og ma... [+]
BRM kurset skal gi deltakerne økt forståelse for menneskelige faktorer som påvirker vår atferd og måten vi samhandler og kommuniserer på, være bedre rustet til å jobbe i team, og kunne være med på forhindre misforståelser og hindre at uhell og nesten-uhell skjer. Deltakerne skal oppnå kunnskap om grunnleggende psykologiske og sosiale forhold som påvirker situasjonsforståelse, beslutningstaking og atferd i kritiske situasjoner og hvordan disse kan påvirke teamets prosesser, evner og ytelse i operative sammenhenger.  Kurset er byggd opp etter emneplan godkjent av Sjøfartsdirektoratet ihht  STCW konvensjonens avsnitt A-II/1  og A-III/1. [-]
Les mer
Ålesund 5 dager 39 900 kr
08 Nov
Re-sertifisering av skipsoffiserer uten fartstid (Navigatører) Vedlikehold av yrkeskompetanse. [+]
Innhold Re-trening av Navigatører er hjemlet i Forskrift om kvalifikasjoner og sertifisering for sjøfolk for 2011-12-22 nr 1523. §19 og STCW-2010 regel I/11. Re-trening gis i henhold til STCW regel II/1, II/2 & II/3, og da tabell A-II/1, A-II/2 og A-II/3 Emneoversikt Kurset omfatter e-læring før oppmøte ved NTNU og deretter opplæring i klasserom og simulator til sammen 75 timer. Deltakeren får tilgang til e-læringsmodul (24 timer) for ISM, BRM, ECDIS & Stabilitet og lastelære. Bridge Recourse Managment BRM 1 Opprettholde en sikker brovakt Effektiv kommunikasjon om bord, med andre fartøy/installasjoner og med land/VTS Briefing; involvering og informasjon - Dele informasjon og observasjoner Verbal og non-verbal kommunikasjon - Toveiskommunikasjon, aktiv lytting og tilbakemelding Fordeling, tildeling og prioritering av ressurser, Planlegging og koordinering - Identifisere og vurdere muligheter, velge handlingsforløp og evaluere effektivitet Håndtering av krisesituasjoner, metoder for stressmestring BRM 2 Motivasjon Kulturforståelse BRM 3 Læring gjennom oppsummering/debrief og erfaringsoverføring Ledelsesteknikker og konflikthåndtering - Beslutningstaking i ulike situasjoner Bestemthet og lederskap Teamutvikling og teamledelse Oppgavestyring og bruk av driftsprosedyrer - Rollefordeling   BRM 4 Verdier, holdninger og normer Sosial/emosjonell intelligens Innhenting og opprettholdelse av felles situasjonsforståelse og situasjonsbevissthet - Sikkerhets- og risikovurdering ECDIS Definisjoner og terminologi Internasjonale standarder og krav Karttyper og grunnlag Generell ECDIS-teori Display og kartinformasjon Ruteplanlegging ECDIS tilkobletulike instrumenter Alarmhåndtering Loggføring/datalagring Feil/begrensninger i et ECDIS-anlegg Backup system og oppdatering Risiko og begrensninger ved bruk av ECDIS/AIS   Stabilitet   Initial stabilitet Stabilitet ved krengninger <10 grader Fokus på størrelsen GM Stabilitet ved krengninger >10 grarder Fokus på størrelsen GZ Stabilitetskrav til handelsskip Fokus på GZ krav IMO Res. A/) (18) Code on Intact Stability Stabilitetskrav på Offshore fartøy Fokus på GZ krav Skadestabilitet / Lekkstabilitet Forskyvning av vekter / last Virkning av fri væskeoverflate / slakke tanker Korrekt bruk av anti-rulletanker Gjennomgang av rapport etter M/S Høegh Osaka’s avgang fra Southampton Korrekt bruk av lastecomputer Eksempler på lasting av PSV Eksempler på lasting av AHV Eksempler på stabilitetsberegning ved kranoperasjoner ISM Lover og regler Kjenne til institusjoner som kontrollerer skipsdrift, regelverk og klassekrav Nasjonale sjøfartsmyndigheter IMO-ILO-ISM, sammenheng Ulykker og konsekvenser Beredskapsplanlegging Bakgrunn ISM koden Generelt -Policy for sikkerhet og miljøvern Selskapet ansvar og myndighet Utpekt(e) person(ar) Skipsførarens ansvar og myndighet Ressursar og personell Utarbeiding av planer for operasjoner om bord Beredskap Rapportar og analyser ved avvik, ulykker og farlige hendinger Vedlikehald av skip og utstyr Omfang: Kurset omfatter e-læring før oppmøte ved NTNU og deretter opplæring i klasserom og simulator til sammen 75 timer.   Kurset passer for: Navigatører som har for lite fartstid ved fornying av sertifikat eller der 5 års fristen for fornying har utløpt. Eksaminering Avsluttende skriftlig prøve [-]
Les mer
5 dager 29 800 kr
BRM, ECDIS og ARPA kurs på 5 dager. [+]
Instrumentnavigasjon med BRM inneholder foreskrevne emner innen radar, ARPA, ECDIS og BRM i henhold til STCW A-II/1, A-II/2 og AII/3. Læringsmålet for kurset er at deltakerne skal kunne operere radar med ARPA og ECDIS for sikker navigasjon samt øke deres innsikt i lederskap, inklusive prinsipper for god bro ledelse. Kurset går over 5 dager.  Kurset er rettet mot kandidater som skal ta Dekksoffiser klasse 5 (D5) og mot de dekksoffiserene som ikke har fått oppdatert sertifkatet sitt før 31.12.2016 i henhold til Manillakonvensjonen. [-]
Les mer
8 dager 36 576 kr
Kurset er for offiserer som har mindre en 12 mnd. fartstid de siste 5 år. [+]
Retrening navigatører som ikke har opprettholdt sin yrkeskompetanse Kurset er for navigatører som har mindre en 12 mnd. fartstid de siste 5 år.   Dette kurset er erstattet med Sertifikatprøve.   Ta kontakt med Sikkerhetssenteret Rørvik ved spørsmål.   www.ssras.no       [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs 110 timer
Vi holder på å utvikle et eget nettbasert kurs og opplæring for Dekkoffisersertifikat klasse 6 – D6. Kurset er under oppbygging og vil være operativt starten av 2021. [+]
  Vi holder på å utvikle et eget nettbasert kurs og opplæring for Dekkoffisersertifikat klasse 6 – D6. Kurset er under oppbygging og vil være operativt starten av 2021.     Det er tre alternativer å skaffe seg sertifikatet på: - D6 begrenset for de som har tilstrekkelig fartstid- D6 første gang med førerettighet under 15 meter- D6 første gang med førerettighet under 24 meter   Obligatoriske krav: - Gyldig helseattest utstedt av godkjent sjømannslege- VHF/SRC- Sikkerhetskurs for sjøfolk på mindre skip Vi kan være behjelpelig med å finne ut hvilket alternativ som passer deg.     Vi tilbyr nødvendig utstyrspakke for å kunne gjennomføre undervisningen. Vi kjører også modulene som dekker tilleggskravene kranbruk og sleping/ankerhåndtering. Kurset kan også kjøres som klasseromsundervisning.   Kontakt oss gjerne for mer info.   [-]
Les mer
10 dager 32 200 kr
Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer, og dessuten andre i beredskapsfunksjoner på ski... [+]
MÅL: Deltakerne skal etter endt kurs kunne: ta kommando over redningsfarkost eller mann-overbord-båt under og etter utsetting betjene motor på redningsfarkost ha ansvar for overlevende og redningsfarkost etter at skipet er forlatt bruke innretningertil å angi posisjon, herunder sambands og signalutstyr og lys- og røyksignaler gi førstehjelp til overlevende lede brannslokningsoperasjoner om bord på skip organisere og lære opp brannlag inspisere og vedlikeholde anlegg og utstyr for branndeteksjon og brannslokking undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse gi førstehjelp omgående i tilfelle av ulykke eller sykdom om bord MÅLGRUPPE: Kurset er rettet mot alle skipsoffiserer og andre som er utpekt til leder for beredskapsfunksjoner ombord i skip. VARIGHET: 10 dager - 80 timer REPETISJONSFREKVENS: Minst hvert 5 år gjennom et godkjent oppdateringskurs INNHOLD: Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer og andre i beredskapsfunksjoner på skip i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Opplæringen består av tre deler. Spesifikasjon av minstekrav til kompetanse for redningsfarkoster og mann-overbord-båter unntatt hurtiggående mann-overbord-båter (tabell A-VI/2-1) Spesifikasjon av minstrekrav til kometanse i ledelse av brannslokking (tabell A-VI/3) Spesifikasjon av minstekrav til kompetanse i medisinsk førstehjelp (tabell A-VI/4-1) MYNDIGHETSKRAV: FOR 2011-12-22 nr 1523: Forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk §9 (2) [-]
Les mer
3 dager 17 900 kr
Kurset inneholder opplæring i grunnleggende teori og prinsipper innenfor menneskelige faktorer under operative forhold og optimal ressursutnyttelse for skipets bro- og ma... [+]
ERM kurset skal gi deltakerne økt forståelse for menneskelige faktorer som påvirker vår atferd og måten vi samhandler og kommuniserer på, være bedre rustet til å jobbe i team, og kunne være med på forhindre misforståelser og hindre at uhell og nesten-uhell skjer. Deltakerne skal oppnå kunnskap om grunnleggende psykologiske og sosiale forhold som påvirker situasjonsforståelse, beslutningstaking og atferd i kritiske situasjoner og hvordan disse kan påvirke teamets prosesser, evner og ytelse i operative sammenhenger. Kurset er byggd opp etter emneplan godkjent av Sjøfartsdirektoratet ihht  STCW konvensjonens avsnitt A-II/1  og A-III/1. [-]
Les mer
7 dager 23 000 kr
Oppgraderingskurs for maskinoffiserer uten godkjent fartstid (66t) [+]
Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer og andre i beredskapsfunksjoner på skip i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden.Kurset består av tre hoveddeler: Redning, brannvern og førstehjelp.Redning: Ta kommando over en redningsfarkost eller mann-over-bord-båt under og etter utsetting (teori og praksis) Betjene motor på en redningsfarkost (teori og praksis) Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis) Bruk av innretninger til å angi posisjon (teori og praksis) Brannvern: Lede brannslokkingsoperasjoner ombord på skip (teori og praksis) Organisere og lære opp brannlag (teori og praksis) Faste deteksjons og slokkeanlegg (teori) Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse (teori) Medisinsk førstehjelp: Førstehjelp i tilfelle ulykke eller sykdom om bord Kurset tilsvarer tidligere IMO80. [-]
Les mer
24 timer 9 500 kr
Myndighetspålagt kurs for alle offiserer med dokumentert fartstid, på båt eller fartøy, som ønsker å fornye sine sertifikater. [+]
Myndighetspålagt kurs for alle offiserer med dokumentert fartstid, på båt eller fartøy, som ønsker å fornye sine sertifikater. [-]
Les mer