Alle kategorier
Du har valgt: Religion
Nullstill
Filter
Ferdig

-

75 treff i Religion

Sorter på søkerangering, kursnavn, pris, sted, kursdato


Stavanger 30 timer 18 000 kr
Kulturelt og religiøst mangfold øker og skaper nye utfordringer i mange yrkesgrupper. For å forstå hverandre behøver vi å kjenne hverandre bedre, og her kan dialog ... [+]
Dette kurset gir 15 studiepoeng, og arrangeres i samarbeid mellom Kirkelig dialogsenter i Stavanger, UiS EVU og Institutt for kultur- og språkvitenskap (IKS). Kurset passer blant annet for lærere som ønsker mer kompetanse innen religionsstudier. I tillegg til vitenskapelig ansatte, vil personer med ulik religiøs og livssynsmessig posisjon og med bakgrunn i forskjellige kulturer delta i undervisningen. På dette kurset vil du få kunnskap om det kulturelle, religiøse og livssynsmessige mangfoldet som preger dagens norske samfunn, med særlig vekt på islam, den kristne tradisjonen og livssynshumanismen. I tillegg vil du lære mer om religionsdialog og dialog mellom religiøse og ikke-religiøse representanter som en metode for å skape kontakt, kunnskap og kritisk refleksjon mellom individer og grupper med ulike ståsteder. Du vil lære å planlegge og gjennomføre dialog i praksis og du vil få en forståelse for mangfoldets potensial som samfunnsbyggende ressurs. Forkunnskapskrav: Generell studiekompetanse Arbeidskrav: Innlevering av to skriftlige gruppeoppgaver. Krever minimum 80 % frammøte Eksamen/vurdering: Avsluttende eksamen gis som hjemmeeksamen over 14 dager i gruppe. Arbeidsformer: Undervisningen foregår ved samlinger på kveldstid og en heldag per semester. Pris: Kr. 18.000,- eksklusive semesteravgifter og pensumlitteratur. Oppstart: Høsten 2016, studiet avsluttes våren 2017         [-]
Les mer
Nettbasert kurs 12 måneder 6 100 kr
Dette er en solid utdanning innen bruk, vedlikehold og vern av kirkebygg. Studiet er utviklet i samarbeid med KA Kirkelig arbeidsgiver- og interesseorganisasjon, Fagforbu... [+]
Dette er en solid utdanning innen bruk, vedlikehold og vern av kirkebygg. Studiet er utviklet i samarbeid med KA Kirkelig arbeidsgiver- og interesseorganisasjon, Fagforbundet og Delta.   Du oppnår Nivå: Yrkesrettet utdanning Program Kirketjenerskolen 2 - 709 - 87 Krav til deg Anbefalte forkunnskaper Grunnkurs fra videregående skole eller tilsvarende realkompetanse.   Studietid Du kan bruke inntil 12 måneder på å gjennomføre dette studiet. Dersom du ser at du trenger lenger tid på å fullføre kan du søke om forlengelse. Hvis du søker om forlengelse før studietiden har gått ut koster det 350 kroner pr. måned. Hvis du søker om forlengelse etter at den ordinære studietiden har gått ut koster det først 500 kroner i oppstartsgebyr og så 350 kroner pr. måned. Du kan utvide din studietid ved å sende en søknad om forlengelse pr. e-post til studietid@nki.no Studiestart NKI Nettstudier har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Eksamen Eksamen Ingen eksamen. All informasjon om eksamen. Priser og finansiering Pris kontant Pris 5 800,- Studiemateriell Studiemateriell fåes kjøpt hos NKI Forlaget. Etter bestilling av nettstudiet får du en link til NKI Forlaget hvor du finner pensumlitteratur og tilbud om å kjøpe de bøkene du trenger. Finansiering Du kan velge mellom betaling hvert semester eller hver måned. Dette velger du ved første gangs innlogging i nettplattformen. Tips til finansiering Du kan få støtte fra arbeidsgiver, NAV, fagforeninger eller søke om stipender. [-]
Les mer
Nettbasert kurs 12 måneder 10 kr
Denne utdanningen gir deg grunnleggende kompetanse innen drift og vedlikehold av kirkebygg. Utdanningen er utviklet i samarbeid med KA Kirkelig arbeidsgiver- og interesse... [+]
Denne utdanningen gir deg grunnleggende kompetanse innen drift og vedlikehold av kirkebygg. Utdanningen er utviklet i samarbeid med KA Kirkelig arbeidsgiver- og interesseorganisasjon, Fagforbundet og Delta.   Du oppnår Nivå: Yrkesrettet utdanning Program Kirketjenerskolen 1 - 701 - 84 Krav til deg Anbefalte forkunnskaper Grunnkurs fra videregående skole eller tilsvarende realkompetanse.   Studietid Du kan bruke inntil 12 måneder på å gjennomføre dette studiet. Dersom du ser at du trenger lenger tid på å fullføre kan du søke om forlengelse. Hvis du søker om forlengelse før studietiden har gått ut koster det 350 kroner pr. måned. Hvis du søker om forlengelse etter at den ordinære studietiden har gått ut koster det først 500 kroner i oppstartsgebyr og så 350 kroner pr. måned. Du kan utvide din studietid ved å sende en søknad om forlengelse pr. e-post til studietid@nki.no Studiestart NKI Nettstudier har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Antall innsendinger 10 Eksamen Eksamen Ingen eksamen. All informasjon om eksamen. Priser og finansiering Pris kontant Pris 10 150,- Studiemateriell Studiemateriell fåes kjøpt hos NKI Forlaget. Etter bestilling av nettstudiet får du en link til NKI Forlaget hvor du finner pensumlitteratur og tilbud om å kjøpe de bøkene du trenger. Finansiering Du kan velge mellom betaling hvert semester eller hver måned. Dette velger du ved første gangs innlogging i nettplattformen. Tips til finansiering Du kan få støtte fra arbeidsgiver, NAV, fagforeninger eller søke om stipender. [-]
Les mer
Oslo 2 år
På forespørsel
This Master’s programme aims at providing insights into and knowledge of various relationships between religion and society in an increasingly global and multicultural ... [+]
The study programme is based on courses in the social sciences and religious studies. An essential part of the programme is to give insight into the different ways by which religion is shaped by various local and regional social conditions.   The programme aims at developing the knowledge acquired at the bachelor’s level, in order to give a more profound understanding of the relationship between religion and society in a global perspective.   This involves courses within: -  Ethics-  sociology of religion-  intercultural communication -  diaconia   The programme provides opportunities to specialize according to the students’ own interests. The programme is interreligious in its orientation. Future positions This programme aims at providing education for positions within research and education, as well as within Norwegian and international institutions and organizations, where knowledge of religion in an international and global perspective is required. It is also relevant for positions of leadership within the public and private sector. The Master’s degree qualifies for further studies on a doctoral level.   The Master’s programme is a two-year academic course of study, 120 ECTS, including a thesis of 50 ECTS. [-]
Les mer
Oslo 3 år
På forespørsel
Hva vil det si å være ung i dag? Hva preger ungdomstiden som livsfase? Hvordan kommuniserer kirken med ungdom? [+]
Studiets primære siktemål er å utruste til tjeneste som ungdomsleder i kirken og i organisasjonene. Utdannelsen gir også faglig kompetanse til å være ungdomsleder i andre sammenhenger, som kulturarbeider i en kommune eller miljøarbeider på ungdomsinstitusjoner. Hva innebærer det å være en ungdomsleder? I hele studiet legges det vekt på å utvikle ungdomslederens faglige identitet og selvforståelse. Studenten arbeider med egen livshistorie og det arbeides parallelt med teori og praksis. Er ungdomsarbeidet en naturlig del av menighetens liv? Studieprogrammet understreker at ungdomsarbeid og ungdom er en sentral del av kirken og ikke en forberedelse for å bli en del av den.     Derfor arbeider vi med temaer som: - Ledelse og medarbeiderskap- Konfliktløsing- Frivillighet- Menighetspedagogikk- Gudstjenesteliv- Sjelesorg- Ungdomsdiakoni     Ungdoms­kultur og ungdomsmiljø Hva blir formidlet i dagens musikk, massemedier og populærkultur? Hva er subkultur? Hvordan lese de ulike ungdomskulturelle uttrykkene? Praksis er en integrert del av studiet der du vil få varige pedagogiske verktøy. Studiet har en praksisdel i hvert semester, fortrinnsvis i et team med andre studenter, og med veiledning underveis [-]
Les mer
Halden 1 år
På forespørsel
Studiet gir kunnskap om religioners og livssyns historie, praksis, lære og samfunnsmessige betydning. [+]
KRL gir bakgrunn for å forstå det flerkulturelle Norge, religiøse konflikter, idé- og livssynsmessige strømninger og identitetsdannelse. Studiet er rettet mot undervisning i grunnskolen og i videregående skole, men er også relevant som del av eller som supplement til utdanning for arbeid innen kultur-, sosial- og helsesektoren.   KRL 1 og KRL 2 danner et årsstudium. KRL 1 undervises på dagtid, og går over to semestre. Undervisningen på KRL 2 er lagt til samlinger spredt over ett studieår. Underveis i studiene legges det vekt på studentenes egenrefleksjon og deltakelse.   Videre utdanning Med påbyggingen KRL 3 kan du søke opptak til mastergrad dersom emnene inngår i en bachelorgrad. KRL 2 og KRL 3 kan inngå som valgfag i allmennlærerutdanningen, eller som et årsstudium dersom du allerede har KRL 1.   På KRL 3 skal man fordype seg i valgfrie emner i tillegg til et fellespensum.   [-]
Les mer
Kristiansand
På forespørsel
Samfunnet vårt preges av et mangfold av livssyn, kulturer og verdier. Dette utfordrer til gjensidig forståelse og åpen dialog. [+]
Siden begrepet ”livssyn” står for en helhetsoppfatning av livet – der virkelighetsoppfatning, menneskesyn, verdispørsmål og tro kan sies å være grunnleggende elementer – er forståelsen av kommunikasjon mellom representanter for ulike livssyn grunnleggende for vår tid.   Vår pluralistiske samtid skaper en utfordrende situasjon for den kristne kirke, og det hevdes at kirken befinner seg i en identitets- og kommunikasjonskrise. Samtidskonteksten medfører at kirken har behov for bevisst refleksjon både over sitt eget ståsted i møte med andre livssyn og over hvordan dette ståstedet kommuniseres.   Den aktuelle samfunnssituasjonen skaper også et behov for refleksjon omkring den menneskelige identitetsbyggingen, som jo er et resultat av både personalisering og sosialisering, der verdier og trossystemer inngår som sentrale deler. Behovet for en slik refleksjon er vesentlig både for enkeltindividet og for kirken.   Målgruppe, kompetanse og utdanningsløpKL101 er relevant for enhver som er opptatt av å formidle kristen tro inn i vår samtid. Koblingen mellom de ulike delemnene gir en unik kompetanse for ulike formidlingsoppgaver innen kirkesamfunn og kristne organisasjoner, samtidig som emnet er meget relevant for livssynsrelatert arbeid innen ulike skoleslag og mediebedrifter.   KL101 er integrert i MhGs bachelorgrad i kommunikasjon og livssyn. I det foreslåtte studieløpet utgjør dette emnet første semester. KL101 kan også tas som enkeltemne i andre studieløp ved MhG eller som etter- og videreutdanning for ulike aktuelle formidlingsgrupper.   Studenter som ønsker å få innpasset KL101 i en bachelorgrad ved annen institusjon som omfattes av Lov om universiteter og høyskoler, må søke den institusjonen som tildeler graden om dette.   MålGjennom arbeidet med emnet skal studentene tilegne seg: kunnskap om sentrale kommunikasjonsteorier, relevant livssynsterminologi, aktuell ungdomskultur og kristen apologetikk ferdigheter til å kunne beskrive, analysere og vurdere ulike livssyn, med særlig vekt på den (post)moderne vestlige konteksten analysere livssynsformidling i ulike medier reflektere bevisst omkring eget livssyn i en pluralistisk kontekst formidle det kristne livssynet på en autentisk og relevant måte inn i den vestlige konteksten holdninger som fremmer respekt og toleranse i møte med andre mennesker og deres livssyn   Innhold KL101-1 Kommunikasjon: teori, kontekst og formidling a) Kommunikasjon: Grunnleggende teoriDet gis en grunnleggende innføring i kommunikasjonsteori, med hovedvekt på mellommenneskelig og offentlig kommunikasjon. Gruppekommunikasjon og massekommunikasjon er imidlertid også sentrale tema. Pensum (183 s.) b) Kommunikasjon: Aktuell kulturell kontekstDet gis en generell innføring i den (post)moderne konteksten, med særlig vekt på religionens rolle i samtidskulturen. I tillegg til at det legges et sosiologisk perspektiv på den norske livssynskonteksten, står temaet ”postmodernitet/ postmodernisme” sentralt. Pensum (258 s.) c) Kommunikasjon: Kristen formidlingDet gis en generell innføring i ulike sider ved formidlingen av det kristne livssynet, med vekt på møtet med andre livssyn. Pensum (246 s.) KL101-2 Livssynskunnskap og livssynsanalyse a) LivssynskunnskapDet gis en grunnleggende innføring både i livssynsbegrepet og aktuelle religiøse og sekulære livssynsalternativer, samt en oversikt over den moderne livssynsdebatten i Norge. Pensum (334 s.) b) LivssynsanalyseDet gis en sammenlignende og kritisk analyse av aktuelle livssyn. Vekten ligger på en kritisk-normativ tilnærming med utgangspunkt i et kristent livssynsperspektiv. Pensum (374 s.) KL101-3 Medier, ungdomskultur og livssynsmarkedFokus rettes mot en grunnleggende innføring i ungdomskulturen, med særlig vekt på relasjonen til medienes livssynsformidling. Livssynselement i aktuelle kommersielle kulturprodukter analyseres og vurderes med utgangspunkt i et kristent livssyn. Pensum (408 s.) KL101-4 Kristen apologetikkFokus rettes mot en drøfting av det kristne livssynets påstander om sannhet og relevans, på bakgrunn av KL101–1, -2 og -3. Vekten legges på møtet med livssynsmangfoldet. Kirkens apologetiske oppgave i en postmoderne kontekst belyses fra bibelsk, historisk og aktuell synsvinkel. Pensum (362 s.)   Organisering og arbeidsmåterKL101 tilbys både som deltidsstudium over to semestre og som heltidsstudium over ett semester. Begge alternativene har et fleksibelt studieopplegg, med kun to obligatoriske, intensive kursuker; en innføringsuke på MhG og en 7–10-dagers studietur til England.   Undervisningen både i innføringsuka og på studieturen veksler mellom konsentrerte forelesninger og seminarer, der studentenes bidrag danner utgangspunkt for samtale og drøfting. Analyse av relevante medietekster inngår som en integrert del av emnet. Studieturen skjer i samarbeid med sentrale kristne fagmiljø i England og bidrar til å gi et internasjonalt perspektiv på emnets problemstillinger.   Studentene får ellers tilbud om jevnlige nettleksjoner, opplegg for selvstudium og kollokviegrupper samt veiledning via nettet. Det tilbys også helgeseminar, samt veiledning for skriving av prosjektoppgaver. I tillegg arrangeres obligatoriske innføringskurs i bruk av bibliotektjenester ved MhG.   Organiseringen av KL101, med kun to obligatoriske kursuker, innebærer at KL101 kan tas både som lokalt studium og som fjernstudium.   InternasjonaliseringDette emnet planlegges også på engelsk, med desentralisert innføringsuke i sentral-Europa og/eller England.   ArbeidskravInnføringsuka og studieturen er obligatoriske og ligger som et premiss for det videre arbeidet med studiet.   Følgende arbeidskrav må være oppfylt for at prosjektoppgavene skal bli vurdert: a) Prosjektbeskrivelsene skal være levert innen fastlagt(e) frist(er)b) Prosjektoppgavene skal være levert innen fastlagt(e) frist(er)   Vurdering og vurderingsuttrykkVurderingen i KL101 består av tre deler med følgende vektlegging: a) Skriftlig prosjektoppgave i kommunikasjon (KL101-1) (30%)b) Skriftlig prosjektoppgave i livssyn/ungdomskultur/kristen apologetikk (KL101-2/3/4) (30%)c) Skriftlig dagseksamen (5 timer) (40%) For de to prosjektoppgavene gjelder de faglige og formelle kravene som er spesifisert i gjeldende manualer. Prosjektoppgavene og den skriftlige dagseksamenen vurderes etter en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.   De generelle bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høyskoler gjelder også ved MhG. Det vises ellers til Forskrift om studier og eksamen ved Mediehøgskolen. [-]
Les mer
Kristiansand 1 semester
På forespørsel
Kristendom, religion og livssyn 2 (KRL 2) er et påbyggingsstudium i KRL som bygger på den obligatoriske studieenheten KRL 1 i allmennlærerutdanningen. Studiet skal gi ... [+]
Studentene skal- ha kunnskap om sentrale kristendomsfaglige emner-som Bibelen og dens virkningshistorie, kristendommens historie i Norge og ulike sakramentsyn- kunne redegjøre for kontakten mellom de religiøse hovedtradisjonene i Vesten og for hva religionsdialog innebærer- kjenne til hovedemner, sentrale begrep og tilnærmingsmåter innen religionspedagogikk/ fagdidaktikk, religionssosiologi og religionspsykologi- ha god kunnskap om etikk og filosofi- ha evne til faglig og didaktisk refleksjon over de oppgitte emnene.     Arbeidsformer Undervisningen består av forelesninger, gruppearbeid, prosjektarbeid og studentfremlegg. I tilknytning til emnet KR-115-1 Kristendommen i kulturen skal alle studentene gjennomføre et temaorganisert arbeid med fokus enten på kristendommens estetiske uttrykksformer eller Bibelens virkningshistorie. De studenter som tar KRL 2 i 5. semester, skal ha 2 ukers praksis, hvor de prøver ut dette temaorganiserte arbeidet. I tilknytning til emnet KR-116-1 Det flerreligiøse samfunn skal alle studentene skrive en fagdidaktisk oppgave, som viser refleksjon over samarbeid med kolleger eller andre relevante personer. For studenter som tar KRL 2 i 7. semester og for lærere som tar KRL 2 som videreutdanning, skal denne oppgaven utformes som et FoU-prosjekt med feltarbeid. Vurderingsformer Praksis, prosjektarbeid og skriftlig eksamen.     Yrkesmuligheter og videre utdanning Studiet kan velges som del av den fireårige allmennlærerutdanningen og som videreutdanning for lærere. KRL 1 og KRL 2 gir til sammen 50 studiepoeng, og kvalifiserer for opptak til KRL 3 (30 sp.). Samlet gir disse tre delene grunnlag for opptak til mastergradsstudier i religion eller kristendomskunnskap. Tar man KRL 2 og KRL 3 i tredje året i allmennlærerutdanningen, kan man starte på masterstudiet i religion i det fjerde året og få mastergraden etter samlet studietid på fem år. [-]
Les mer
Trondheim 2 år 4 500 kr
... [+]
[-]
Les mer
Ukentlig 'drop-in' kurs i meditasjon og buddhistisk filosofi [+]
Kvelden begynner med en guidet avslapningsmeditasjon, og så er det et foredrag på 30 minutter om en viss del av buddhistisk filosofi.   Temaer som blir diskutert varierer hver uke, og inkluderer karma, indre fred, reinkarnasjon, vrede, lykke, og hvordan (og hvorfor) man mediterer.  Se www.meditateinoslo.org/no for en oversikt over alle foredragene hver uke.    Så kommer det en annen guidet meditasjon, denne gangen på en viss del av undervisningen, og til slutt har vi te, kjeks og diskusjon.    Siden kurset er “Drop-in” (hver klasse er en selvstendig enhet), er ikke det nødvendig å melde seg på kurset.  Bare kom når det passer.  Kurset foregår hver onsdag mellom 19:00 og 20:30 og undervisning foregår på engelsk.  Du kan lære om meditasjon og buddhisme på vår "undervisningssone" (http://www.meditateinoslo.org/no/learning-zone/) [-]
Les mer
Oslo 3 år
På forespørsel
På forespørsel
Studiet gir studenten grundig kunnskap om Bibelen og om kristendommen som kulturarv og som levende kilde for tro, moral og livstolkning. [+]
Graden består av 80 studiepoeng Kristendomskunnskap/ RLE (hvorav 30 studiepoeng er fordypning) og 20 studiepoeng Ex. phil./ Ex.fac. De øvrige 80 studiepoeng kan velges fritt blant emner på grunn- og fordypningsnivå ved MF, eller tas ved andre studiesteder.    MF tilbyr følgende fordypningsemner: Kristendomskunnskap/ RLE Samfunnsfaglige emner Teologiske emner Tverrkulturell kommunikasjon Pedagogiske emner Ønsker du å bygge videre på bachelorgraden og ta disiplinbasert master i kristendomskunnskap eller disiplinbasert master i kirkelig undervisning, stilles det spesielle krav til studier på fordypningsnivå.   Veien videreStudieprogrammet gir grunnlag for videre studier i kristendomskunnskap. [-]
Les mer
Kristiansand 3 år
På forespørsel
Målet for programmet er å videreutvikle kandidatenes kvalifikasjoner for forskning og annet arbeid innen fagområdet Religion, etikk og samfunn [+]
Programmet skal gi kandidatene en fordypning innen samtidsorientert religion eller etikk, eller en kombinasjon av disse, og utvikle faglig innsikt og metodebevissthet på høyt nivå. Religion og/eller etikk skal studeres i en samfunnsmessig kontekst. Kandidatene skal bli kjent med både systematisk-normative og empirisk-samfunnsvitenskapelige teorier og metoder, og bli fortrolig med forholdet mellom teologiske, etiske og samfunnsvitenskapelige tilnærmingsmåter til studiet av religion og/eller etikk. Arbeidet med avhandlingen skal gi teoretisk og metodisk fordypning gjennom et selvstendig forskningsarbeid som gjennomføres under veiledning.   Avhandlingen skal ha en komponent av egen empirisk forskning, og skal ha religion, etikk eller en kombinasjon av de to som hovedobjekt. De empiriske dataene kan samles inn ved hjelp av kvantitative eller kvalitative metoder eller en kombinasjon av disse. Datagrunnlaget kan også være et skriftlig materiale. Den empiriske undersøkelsen kan føres videre inn i en allmennetisk eller teologisk refleksjon.   Målet for opplæringsdelen er både at studentene skal få en breddedimensjon i ph.d-studiet, og at emnene skal støtte opp om avhandlingsarbeidet, både teoretisk og metodisk. Breddedimensjonen skal handle om å bli fortrolig med vitenskapelig tenkning og praksis, med særlig vekt på forholdet mellom normative og empiriske vitenskaper. Programmet er normert til tre års arbeid. Av dette skal opplæringsdelen utgjøre minst 30 studiepoeng, altså tilsvarende et halvt års arbeid.   Opplæringsdelen er lagt opp til å gå parallelt med avhandlingsarbeidet gjennom hele avtaleperioden. Emnene blir gitt jevnlig og etter behov, og undervises normalt på norsk/skandinavisk.     Tilbudet av emner vil kunne bygges ytterligere ut med nye emner og med aktuelle "engangsemner" ut fra ressurssituasjon, rekruttering og doktorgradsstudentenes faglige profil og behov. Breddedimensjonen i opplæringsdelen skal først og fremst ivaretas i emnet REL600-1 Vitenskapsteori og metode. De andre emnene bør velges ut fra hvor godt de støtter opp om arbeidet med avhandlingen. Emnene bør velges i samråd med veileder.   Undervisningen i alle emner skjer med utgangspunkt i todagers samlinger med forelesninger, diskusjoner, seminarer og presentasjoner av papers fra deltakerne. Til hvert emne er det utarbeidet et pensum som skal være tilgjengelig for studentene i god tid på forhånd, normert til om lag 400 sider for et emne på 5 sp. Pensum skal inneholde både klassiske og nyere originaltekster, eventuelt kombinert med oversiktslitteratur. Nødvendig kontekstualisering av originaltekster gis på undervisningssamlingene.   Studenter kan etter søknad få godkjent alternative relevante emner ved andre doktorgradsutdanninger. Opplæringsdelen for den enkelte student skal normalt bestå av minst 20 sp fra UiAs doktorgradsprogram, for å sikre kontinuitet og integrasjon. Dette kan fravikes ved lengre utenlandsopphold eller hvis andre sterke grunner foreligger.     Læringsutbytte Kandidatene skal- være i stand til å gjennomføre et eget selvstendig forskningsarbeid på internasjonalt phd-nivå- ha gode kunnskaper om vår tids forskning innen religion og etikk- bli kvalifiserte forskere som kan gjennomføre prosjekter, veilede andre og delta i den allmenne forskerdiskursen.     Arbeidsformer Forelesninger, gruppediskusjoner, fremleggsseminarer.     Vurderingsformer Papers og essays. [-]
Les mer
Oslo 6 år
På forespørsel
På forespørsel
Har du lyst til å bli prest? Vil du være med og forme framtidens kirke? [+]
Studieprogrammet utruster studenter for prestetjeneste i Den norske kirke og andre kirkesamfunn, og for videre studier. Profesjonsstudiet er i overordnet mening et praktisk-teologisk studium. Det tar sikte på å gi en bred innføring i ulike disipliner innenfor teologi og KRL ut fra profesjonsrelaterte perspektiver og interesser.   Studiets mål er å: - gi deg som student faglig grunnlag for prestetjeneste - gi deg hjelp til å se sammenhengen mellom tro, fag og person i ditt eget liv - hjelpe deg til å forstå og anvende teologien i spenningen mellom teori og praksis - stimulere til at du kan tilegne deg en integrert teologisk helhetsforståelse - hjelpe deg til å utvikle kunnskaper, ferdigheter og holdninger som grunnlag for pastoral praksis og for selvstendig faglig arbeid med teologiske problemstillinger - gi deg en faglig basis for videre studier innen de teologiske disipliner - stimulere til en etisk grunnholdning i yrkesutøvelsen   Studieløp Graden cand.theol har et omfang på 360 stp og er normert til 6 år/ 12 semestre.   Studiet inneholder: praktisk- teologiske emner bibelhebraisk og nytestamentlig gresk språk et selvstendig vitenskapelig arbeid Ex.phil og Ex.fac. inngår i graden Det er gode muligheter for å ta deler av studiet i utlandet.   [-]
Les mer
Oslo 2 år
På forespørsel
En kateket leder kirkens undervisningsarbeid. Trosopplæringsreformen i Den norske kirke har vitalisert opplæringsfeltet og har skapt et stort behov for kvalifiserte und... [+]
Læring i kirken er livslang læring og gjør kateketens arbeidsfelt variert og interessant.   Kateketen har ansvar for å: ivareta menighetens undervisning av barn, unge og voksne. Barn og unge er sentrale aktører i kirkens arbeid, og ønsker hjelp til å utfolde og vokse i sin tro. Kateketens arbeid består i å tilrettelegge kirkens arbeid slik at læring kan skje. Drive ledertrening koordinere samarbeidet med skolen, ulike organisasjoner og kommunale etater   De fleste kateketer er med å bestemme profilen på sin egen stilling, og dette gir en god fleksibilitet. Den enkelte får bruke seg selv på en meningsfull måte.  Mastergraden i kirkelig undervisning har som primært mål å utdanne for kateketyrket. Den fordypning studiet gir i kristendomskunnskap/teologi og menighetspedagogikk gjør utdanningen egnet til bruk i kirke, skole og ulike organisasjoner.       Studieløpet Masterstudiet bygger på en treårig bachelorgrad med 80 studiepoeng Kristendomskunnskap/ RLE og 30 studiepoeng pedagogikk. De siste 50 studiepoengene kan velges fritt i bachelorstudiet. Studenter med lærerutdanning eller gammel kateketutdanning kan søke om innpassing. I masterstudiet inngår kristendomskunnskap, menighets­pedagogikk og andre praktisk-kirkelige fag. Du kan fordype deg i ett eller flere temaer i valgfrie studieemner, og gjennom arbeidet med masteravhandlingen. [-]
Les mer
Bergen 1 år 8 000 kr
Skolen tilbyr en sunn kombinasjon mellom bibelundervisning og praksis. [+]
De fleste dagene på skolen begynner med lovsang og bønn, og fortsetter med bibelundervisning. I flere av emnene er spørsmål og samtale en viktig del av læringen. Annenhver uke har vi annerledes dager. Da drar vi enten på ekskursjon, eller gjør praktiske og kreative ting sammen som gir deg mulighet til å utvikle helt nye sider ved deg selv.   I tillegg til disse dagene kommer teamturer lokalt på Vestlandet, i andre byer og tettsteder i Norge, og til byer i Europa. Levende Ord Bibelskole vil gi deg ett eller to år med alt fra spennende utfordringer til stille stunder i Jesu nærvær. [-]
Les mer