Alle kategorier
Du har valgt: Helse- og sosialfag
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Helse- og sosialfag
 

På forespørsel
Som CesamQ®-lisensiert qigonginstruktør holder jeg kurs og trening innen medisinsk qigong. [+]
Qigong Som CesamQ®-lisensiert qigonginstruktør holder jeg kurs og trening innen medisinsk qigong.Qigongøvelser har vært brukt i Kina for å forebygge og behandle sykdommer i flere tusen år. Systemet gir deg mulighet til å påvirke din egen helse, føle deg bedre og bli sterkere både fysisk og psykisk.Jeg gir kurs og trening i medisinsk qigong, i systemet “Seks Hemmlige Ord”. På kurset lærer du øvelsene slik at du kan trene på egenhånd senere. Du lærer også litt teori. Etter kurset du kan delta på trening. Gratis foredrag og mulighet til å prøve enkle øvelser selv, arrangeres jevnlig.. [-]
Les mer
Nettstudie 17 900 kr
Helsefagarbeider består av følgende tre kurs: Yrkesutøvelse, Helsefremmende arbeid og Kommunikasjon og samhandling [+]
Helsefagarbeider er et studium på yrkesfaglig studieretning ved NooA videregående skole   Det består av følgende tre nettkurs: Yrkesutøvelse skal gi kunnskap og forståelse for hvordan en helsefagarbeider skal utøve yrket. Det handler om hvordan det helhetlige menneskesynet skal ivaretas. Planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av eget arbeid er sentralt i arbeidet. Videre skal du kunne relevant regelverk og yrkesetikk. Helsefagarbeiderens rolle og ansvar i samarbeid med andre yrkesgrupper er også et sentralt emne. Du får også opplæring i ulike planer som brukes i helse- og sosialsektoren, dokumentasjon og gjennomføring av helse- omsorgs- og sosialtiltak. Helsefremmende arbeid skal gi kunnskap og forståelse av helseaspektene man kommer bort i som helsefagarbeider. Det handler om hva levevaner, fysisk aktivitet og kosthold betyr for å forebygge sykdom og fremme fysisk og psykisk helse. Videre handler det om å yte profesjonell helsehjelp, pleie, omsorg og aktiviteter som fremmer mestring, helse, trivsel og livskvalitet. Grunnleggende sykepleie er også sentralt i arbeidet. Du skal kunne praktiske hygienetiltak og forebygging av smitte. Videre skal du kunne sammenhengen mellom kroppens oppbygging og funksjoner, samt sykdomslære. Kultur som helsefremmende og mobiliserende tiltak, HMS, førstehjelp og forebygging av belastningslidelser er også områder som skal kunnes. Kommunikasjon og samhandling handler om hvordan kommunikasjon mellom mennesker kan fremme helse og sosial utvikling. Empati, respekt og toleranse som grunnleggende verdier for den enkeltes selvfølelse og integritet står sentralt. Du skal kunne ulike kommunikasjonsteknikker og konflikthåndtering. Objektiv observasjon, korrekt tilbakemelding, relevant regelverk om taushetsplikt og personvern inngår også. [-]
Les mer
1 år
På forespørsel
Fagskoleutdanningen har som overordnet mål å styrke kompetansen hos helse- og sosialpersonell innen forebygging, behandling og rehabilitering av mennesker med rus- og avh... [+]
Mål for utdanningen-          Studentene skal gjennom utdanningen tilegne seg breddekompetanse innen psykisk helsearbeid; om ulike psykiske problem og lidelser, om forebygging, behandling og rehabilitering, samt de viktigste tilnærmings- og behandlingsformer og metoder.  -          Studentene skal ha fått solide kunnskaper om brukermedvirkning. Her er individuell tilnærming, selvbestemmelse og relasjonskompetanse er nøkkelord.   -          Studentene skal ha fått økt kunnskap om aktuelt lovverk, blitt bevisst viktigheten av tverrfaglig samarbeid innen og mellom forvaltningsnivåene, og de skal ha utviklet samhandlingskompetanse.  -         Studentene skal ha ervervet en etisk reflektert grunnholdning i arbeidet med mennesker med rus- og avhengighetsproblemer. De skal være mer bevisst om sine egne kunnskaper og ferdigheter, og derved skal de også kunne erkjenne egne grenser både faglig og personlig. De skal ha økt trygghet i å ta initiativ til, organisere og iverksette tiltak sammen med brukere, pårørende, teamet, frivillige lag og organisasjoner m.m.   Praksis er en obligatorisk del av studietiden og skal utgjøre 25 % av samlet studietid, altså 10 uker, som legges mot slutten av studiet.Praksisperioden gjennomføres samlet med 35 timer pr. uke.   [-]
Les mer
4 år
På forespørsel
NGIs filosofi er å spre gestaltterpi samtidig som at den faglig kvaliteten sikres. [+]
OppbyggingUtdanningen består av 8 samlinger i Stavanger og Tromsø og 9 i Oslo pr. år. Undervisningstiden i Stavanger og Tromsø er fredag ettermiddag, hele lørdag og søndag formiddag. I Oslo er undervisningen stort sett lagt til fredag og lørdag, men to ganger i året er det også undervisning torsdag ettermiddag. Undervisningstid pr. år er ca 150 timer.   I andre, tredje og fjerde år i Oslo er en av samlingene en internatsamling på hotell. I tredje og fjerde klasse er det gruppeveiledning i tillegg til undervisningen. Både veiledning og hotellopphold er inkludert i prisen.   I tillegg til undervisningen, er det en smågruppe samling mellom hver undervisningsbolk. I tredje og fjerde klasse er det også gruppeveiledning.   Det forutsettes at studenten jobber med mennesker i løpet av hele studietiden. I tredje og fjerde klasse kan studenter som har fått skolens tillatelse, begynne med klienter i egen praksis. Studenten kaller seg da gestaltterapeut under utdanning.   Faglig innholdNGI tilfredstiller kravene til faglig innhold fra de to euorpeiske fagorganisasjonene, Europen Asscoiation of Psychotherapy (EAGT) og European Association of Gestalt Therapy (EAGT). NGI er godkjent "Training Institute" av begge organisasjonene og er dermed godkjente EAGTI og EAPI.   Det faglige innholdet i den 4-årige utdanningen ble opprinnelig hentet fra den nederlandsk/belgiske skolen for gestalt og psykosyntese (Multi-di-Mens) av rektor Daan van Baalen. Grunnleggeren av denne skolen hadde lært gestaltterapi av en av gestaltteoriens grunnleggere, Fritz Perls, og hans nære etterfølgere.   NGIs filosofi er å spre gestaltterpi samtidig som at den faglig kvaliteten sikres. NGI blir påvirket og inspirert gjennom nyere gestaltlitteratur og deltakelse på kurs, konferanser og møter utenlands. Samtidig utvikler NGI gestaltteorien ved å utgi publikasjoner og være foredragsholder.   [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester
En fagskoleutdanning i demensomsorg og alderspsykiatri, gir deg spisskompetanse i arbeid med personer som lider av en demenssykdom og eldre med en psykisk lidelse. [+]
En fagskoleutdanning i demensomsorg og alderspsykiatri, gir deg spisskompetanse i arbeid med personer som lider av en demenssykdom og eldre med en psykisk lidelse. Målet er å utdanne reflekterte yrkesutøvere med høy yrkesetisk standard. Du tilegner deg kunnskap om organisering, planlegging og iverksetting av pleie- og omsorgstiltak for å ivareta fysisk og psykisk helse hos pasienter med demens og andre alderspsykiatriske lidelser.     [-]
Les mer
Nettstudie 4 semester
En fagskoleutdanning i Målrettet miljøarbeid i tjenester til personer med utviklingshemming, gir deg spisskompetanse i arbeid med personer med utviklingshemming. [+]
En fagskoleutdanning i Målrettet miljøarbeid i tjenester til personer med utviklingshemming, gir deg spisskompetanse i arbeid med personer med utviklingshemming. Målet er å utdanne reflekterte yrkesutøvere med høy yrkesetisk standard. Du tilegner deg kunnskap om funksjonsevne, diagnoser og miljørettede tiltak, for å kunne ivareta tjenestemottakernes selvbestemmelse og brukermedvirkning. [-]
Les mer
3 år
På forespørsel
... [+]
[-]
Les mer
Nettstudie 4 semester
En fagskoleutdanning i demensomsorg og alderspsykiatri, gir deg spisskompetanse i arbeid med personer som lider av en demenssykdom og eldre med en psykisk lidelse [+]
Målet er å utdanne reflekterte yrkesutøvere med høy yrkesetisk standard. Du tilegner deg kunnskap om organisering, planlegging og iverksetting av pleie- og omsorgstiltak for å ivareta fysisk og psykisk helse hos pasienter med demens og andre alderspsykiatriske lidelser. Fagskoleutdanning i Demensomsorg og alderspsykiatri, er godkjent av NOKUT og gir 60 studiepoeng. levering av fordypningsoppgave. Studiet er lagt opp som et deltidsstudium med en styrt progresjon og foregår via nettstudier. Finansiering Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og derfor gratis for studentene. Se nettsiden til studie for mer informasjon: Demensomsorg og alderspsykiatri [-]
Les mer
1 år
På forespørsel
En barne- og ungdomsarbeider kan jobbe i barnehage, i barnepark, i skolen, i skolefritidsordningen (SFO), i fritidsklubber for barn og ungdom og i andre stillinger som ha... [+]
Etter Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfaget, kan du gå videre med opplæring i bedrift i barne- og ungdomsarbeiderfaget. Opplæringen er delt inn i tre moduler: arbeid med barn i alderen 0-5 år, 6-12 år og unge og voksne fra 12 år og oppover. Som lærling skal du for alle disse tre aldersgruppene ta del i det daglige arbeidet i en pedagogisk institusjon eller organisasjon, delta i planlegging og gjennomføring av pedagogiske opplegg og kunne evaluere disse. I opplæringen inngår hvordan du kan fremme gode lekemuligheter, grensesetting, pedagogiske hovedprinsipper, fritidspedagogikk, tilbereding av mat til barn, ungdom og voksne med ulike nærings- og hjelpebehov, dessuten helse, miljø og sikkerhet.   Barne- og ungdomsarbeider - Fagbrev For å få jobb som barne- og ungdomsarbeider kreves vandelsattest. Som barne- og ungdomsarbeider kan du få arbeid i barnehager, barneparker, skoler, fritidsordninger, klubber og kommunale etater med ansvar for sosiale tjenester.   Utdanningen gir også muligheten for arbeid innen støtteapparatet for ulike undervisningstilbud for barn og unge i offentlig eller privat sektor. Faget har barn og unges behov som utgangspunkt. Arbeidsoppgavene vil være å planlegge, gjennomføre og evaluere pedagogiske opplegg og aktiviteter for barn og unge. Det er viktig å kunne omsette teoretiske kunnskaper i praktisk handling. Gjennom handlinger skal du synliggjøre positive holdninger og aktivt engasjement i forhold til barn og unge. Du må være flink til å komme i kontakt med og kommunisere med mennesker, ha samarbeidsvilje, observasjonsevne og være ansvarsbevisst.   Felles programfag:     * Helsefremmende arbeid. Handler om hvordan fysisk og psykisk helse og positiv selvfølelse kan stimuleres. Videre handler faget om hvordan barn og unge utvikler evne til å ta medansvar for eget liv, og hvordan de bruker sine ressurser og sitt sosiale nettverk. Ulike sider ved barn og unges forhold til tobakk, rusmidler og kriminalitet inngår. Temaene kjønnsroller, selvfølelse, mobbing og rasisme er også en del av faget. Betydningen av utfordrende aktiviteter, utholdenhet og styrke som grunnlag for barn og unges vekst og utvikling inngår i faget. Videre handler faget om trygg og sunn mat for barn og unge.     * Kommunikasjon og samhandling. Handler om hvordan en kan stimulere vekst og utvikling hos barn og unge med ulik livssituasjon, kulturtilhørighet og funksjonsnivå. Faget handler videre om de voksne som rollemodell og betydningen av språkbruk og omgangsform. Sosialiseringsprossesen hos barn og unge, utvikling av sosial kompetanse, empati, respekt og toleranse inngår i faget. Programfaget handler også om samarbeid, gruppeprosesser og konflinkthåndtering.     * Yrkesutøvelse. Handler om barn og unges oppvekstvilkår i et flerkulturelt og mediepåvirket samfunn, og om ulike typer aktiviteter som brukes i det pedagogiske arbeidet for barn og unge. Observasjon, planlegging, dokumentasjon, motivering, vurdering ogt valg av hensiktsmessige pedagogiske metoder er grunnleggende i faget. Betydningen av lek og aktivitet for læring og utvikling inngår i faget. Rammefaktorer, regelverk og måldokumenter som er styrende for pedagogiske virksomheter og andre arenaer der barn og unge oppholder seg, og yrkesforståelse, inngår i faget. Standpunktvurdering: Eleven skal ha en standpunktkarakter i hvert av programfagene.   Eksamen for elever: Eleven skal opp til en tverrfaglig praktisk eksamen hvor de felles programfagene inngår. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. Eksamen for privatister: Privatisten skal opp til en skriftlig eksamen i hvert av programfagene. I tillegg skal privatisten opp til en tverrfaglig praktisk eksamen hvor de felles programfagene inngår. Eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt.   [-]
Les mer
2 dager
Mål med kurset: Formidle nødvendig kunnskap for å lede samtalegrupper for barn av psykisk syke [+]
Barn med psykisk syke foreldre trenger noen som ser dem og lytter til dem!  Barn som har vokst opp med psykisk syke foreldre forteller at de har savnet informasjon og kunnskap om psykisk sykdom, i en form som var forståelig for dem der og da. Profesjonelles innsats kan derfor spille en stor rolle for mange barn og deres familier.   Mål med kurset: Formidle nødvendig kunnskap for å lede samtalegrupper for barn av psykisk syke I etterkant av kurset kan vi tilby en veiledningsdag for gruppeledere som starter opp grupper. Dette er ikke inkludert i prisen for gruppelederkurset Kurstemaer   Dag 1: Erfaringer i å samtale med barn enkeltvis og i gruppe Relasjonens vitale betydning for kommunikasjonen (også kalt relasjonskompetanse) Barns uttrykksmåter Hvordan virker foreldres psykiske lidelser inn på barn? Hva kan vi som voksne gjøre/si for at barna våger å vise oss hvem de er Barnegrupper og individuelle samtaler - to sider av samme sak   Dag 2: Rekruttering til samtalegruppe – motivasjon av foreldre Rekruttering til samtalegruppe – tverrfaglig samarbeid Struktur og organisering av samtalegrupper Forslag til tema for 10 gruppemøter Gruppeledernes interne samarbeid Veiledning underveis i prosessen Avslutning og oppfølging av gruppene   Praktisk informasjon   Tid: Dag 1 kl. 10.00-16.00, dag 2 kl. 09.00-15.00   Pris: Inkludert lunsj Kursavgiften inkluderer veilederen ”CU2 – GRUPPEVIRKSOMHET FOR BARN OG UNGE”.   Påmelding før 16. mai 2007            kr 4.750,- (ikke-medlem)           kr 4.375,- (bedriftsmedlem)         kr 4.000,- (personlig medlem)       Påmelding etter 16. mai 2007kr 4.950,- (ikke-medlem) kr 4.555,- (bedriftsmedlem)kr 4.160,- (personlig medlem)   Overnatting ordnes av den enkelte deltager. [-]
Les mer
2 dager
Dette kurset gir deg verktøy og metoder som gjør deg til en kvalifisert gruppeleder i stand til å hjelpe ungdom i deres utvikling. [+]
Kurset gir deg kunnskap om: Ulike metoder for oppstart av grupper for ungdom Hvordan rekruttere gruppedeltakere Hvordan videreutvikle gruppevirksomheten Erfaringer viser at det å arbeide med ungdom i grupper er en god måte å nå dem på. Slike grupper er møteplasser hvor ungdommene kan bidra med egne erfaringer og lære av hverandre. Ingen kan unngå utfordringer og hindringer i hverdagen. Derfor er det viktig at vi blir bevisst på ulike strategier å mestre disse. For å oppnå dette trenger ungdom både støtte og coaching fra voksne for å utvikle sin identitet og selvtillit. Dette kurset gir deg verktøy og metoder som gjør deg til en kvalifisert gruppeleder i stand til å hjelpe ungdom i deres utvikling.   Kursinnhold   Dag 1 kl. 10.00 – 12.00 Hvilke fordeler har grupper og gruppevirksomhet? Hva er ungdomsgrupper og når egner det seg å etablere slike? Hvordan planlegge grupper og invitere ungdommer? Metoder for å rekruttere unge og skape høy status for gruppeaktiviteter. kl. 12.45 – 16.00 Hvilke forutsetninger må være til stede for å lykkes? Mandat og forankring. Hva kjennetegner en god gruppeleder?  Modeller for gruppeprosesser og forskjellige roller i gruppen. Dag 2 kl. 09.00 – 12.00 Refleksjon og oppsummering av dag 1. Hvilket innhold skal gruppevirksomheten ha - modeller for struktur og innhold. kl. 12.45 – 15.00 Praktiske øvelser i grupper: planlegging og hvordan komme i gang med egen gruppe. Praktisk informasjon   Tid: Dag 1 kl. 10.00-16.00, dag 2 kl. 09.00-15.00 Pris: Inkludert lunsj  Kursavgiften inkluderer ”STEP – ungdom møter ungdom Selvtillit, selvbilde og relasjoner” Påmelding før 16. mai 2007                   kr 2.800,- (personlig medlem)    kr 3.025,- (bedriftsmedlem)       kr 3.250,- (ikke-medlem)            Påmelding etter 16. mai 2007 kr 2.960,- (personlig medlem) kr 3.205,- (bedriftsmedlem) kr 3.450,- (ikke-medlem) Overnatting: Ordnes av den enkelte deltager.       [-]
Les mer
2 år
Akupunktur er en behandlingsform som egner seg til mange dyrearter. [+]
Selv om vi begrenser selve undervisningen til hest og hund, er det meget lett åoverføre det du lærer til andre dyr    Grunnutdannelsen går over 2 år, med 4 samlinger pr. semester (vår/høst) Alle samlingene vil være på helg, lørdag og søndag. Dette omfatter både teoretisk og praktisk undervisning.   Med et så stort pensum er det lagt opp til en god del selvstudium imellom samlingene.   Etter 2 år vil det bli en avsluttende eksamen med kursbevis.   Vi starter kun 1 ny klasse høsten 2008 med begrenset antall plasser.   Studieplan For å være i nærheten av hester, vil vi fra høsten 2008 holde samlingene på Vertshuset v-E6 på Biri som ligger vis a vis Biri Travbane.   Du vil  få  informasjon om hvordan opplæringen er lagt opp, samt priser og andre betingelser tilsendt på e-post ved å gå inn på ”Kontakt” siden og be om ”Studieplan Akupunktur på dyr”   [-]
Les mer
Skreddersydde helse- og ernæringsrelaterte kurs og foredrag. [+]
Det er økende interesse for å tilegne seg kunnskap om mat og kosttilskudd som viktigste trivsel- og helsebringende faktorer generelt, og behandling av forskjellige plager, tilstander og sykdommer ved hjelp av ernæringsterapi spesielt.   Jeg skreddersyr og holder helse- og ernæringsrelaterte kurs og foredrag for: - Alle interesserte - Pasient- og brukerorganisasjoner - Interesseorganisasjoner - Helse- og sosialpersonell - Lag og foreninger - Bedrifter - Skoler   Har også: - 6 ukers røykesluttkurs - urtekurs [-]
Les mer
3 år
På forespørsel
Dette er utdanningen for deg som er glad i mennesker og liker utfordringer. [+]
Studiet er en kombinasjon av teori og praksis. Gjennom sykehuspraksis og andre praksisfelt får du innblikk i en sykepleiers allsidige hverdag. Halvparten av studietiden er praksis. Sykepleierutdanningen har ca. 220 studieplasser - fordelt på 3 årsavsnitt. Cirka 50 prosent av utdanningen er praksis og deler av denne kan tas i utlandet.   Fullført studium gir bachelor i sykepleie med autorisasjon som sykepleier. Etter ett til to år med praksis kan du søke videreutdanning   Utvidet perspektivHaraldsplass diakonale høgskole tar utgangspunkt i den kristne tro. Dette krever ikke at du er bekjennende kristen, men har en åpen holdning og aksept for skolens verdigrunnlag. Se skjema for særvilkår.   Sykepleieren er et profesjonelt medmenneske med ansvar for syke og friske mennesker i alle aldre. Gjennom helhetlig omsorg for syke mennesker får sykepleieren nærkontakt med livet og døden.   Vi ønsker å utdanne og utruste sykepleiere med faglig og menneskelig kompetanse i møte med pasienter og samfunn.   [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester
Studiet passer for deg som jobber i helse- og omsorgsektoren og som ønsker å styrke din kompetanse i Hverdagsrehabilitering. Fagskoleutdanningen er akkreditert av NOKUT. [+]
Hverdagsrehabilitering Kunnskap om Hverdagsrehabilitering er etterspurt. Studiet passer for deg som ønsker å utfordre deg selv og som ønsker å se på den tradisjonelle hjelperrollen i et nytt og spennende perspektiv. Det er 6 obligatoriske innsendingsoppgaver, hvor av to er selvtest oppgaver. Det er tre eksamener i denne fagskolen. Fagskoleutdanningen, Hverdagsrehabilitering har fokus på en rekke relevante ferdigheter om hverdagsrehabilitering som teoretisk konstruksjon, om ulike verktøy som er utarbeidet og som kan benyttes i praksis, uten å være i kontakt med pasienter eller brukere. Utdanningens hovedmål, er å utdanne yrkesutøvere som har kunnskap om hverdagsrehabilitering som både et tankesett og en arbeidsform. Studiet passer for deg som jobber i helse- og omsorgsektoren og som ønsker å styrke din kompetanse i Hverdagsrehabilitering. Fagskoleutdanningen er akkreditert av NOKUT og gir 30 studiepoeng. Studiet er lagt opp som et deltidsstudium med styrt progresjon og foregår via nettstudier. [-]
Les mer