IT-kurs
Du har valgt: IT kompetanse
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Nettbasert kurs 1 semester 5 250 kr
29 Jan
Introduksjon til informasjonsteknologi, datamaskinens virkemåte og oppbygning, det binære tallsystemet, programvare og operativsystemer, lokale nettverk og virtualisering... [+]
Studieår: 2018-2019   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Anbefalt forkunnskap: Ingen Innleveringer: Øvinger: 6 av 10 må være godkjent.  Vurderingsform: 3-timers skriftlig eksamen, individuell.  Ansvarlig: Tor Ivar Melling         Faglig innhold: Introduksjon til informasjonsteknologi, datamaskinens virkemåte og oppbygning, det binære tallsystemet, programvare og operativsystemer, lokale nettverk og virtualisering, internett og cloud computing, samarbeidsverktøy og sosiale media, standarder og lisenser, grafikk og multimedia, datasikkerhet og e-handel, jus og etikk, informasjonsforvaltning i organisasjoner. Læremål: Etter å ha gjennomført emnet skal studenten ha følgende samlede læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kan beskrive datamaskinens grunnleggende oppbygning og virkemåte- kan forklare operativsystemets grunnleggende funksjoner og roller- kan forklare den grunnleggende virkemåten til lokale nettverk og internett- kjenner til begrepene virtualisering og cloud computing- kan forklare hvordan grafikk og multimedia behandles av datamaskinen- kjenner til nyttige samarbeidsverktøy og sentrale sosiale medier- kjenner til bruk av IT i e-handel og organisasjoner- forstår viktigheten av å følge standarder FERDIGHETER:Kandidaten:- kan opptre på nett i henhold til regler for personvern, lovverk og etiske retningslinjer- kan velge egnede samarbeidsverktøy til å løse oppgaver i fellesskap med andre- kan merke egenprodusert materiale med egnet lisens- kan sikre sin egen datamaskin og datanettverk mot angrep og uhell GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- får en grunnleggende forståelse av hvordan informasjonsteknologi benyttes i ulike sammenhenger i samfunnet Påmeldingsfrist: 25.08.18 / 25.01.19         Velg semester:  Høst 2018    Vår 2019     Fag IT-introduksjon 5250,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.  [-]
Les mer
Nettbasert kurs 1 semester 5 250 kr
Hvordan dagens bedrifter bruker informasjonsteknologi og systemer for å oppnå forretningsmål; organisasjon, informasjonssystemer, og strategi; it-infrastruktur og ny tekn... [+]
Studieår: 2018-2019   Gjennomføring: Høst Antall studiepoeng: 5.0 Anbefalt forkunnskap: IFUD1101 IT Introduksjon eller tilsvarende forhåndskunnskaper. Innleveringer: Arbeidskravet består av 3 øvinger. Alle 3 øvinger må være godkjent for å få gå opp til eksamen. Vurderingsform: Skriftlig eksamen, 3 timer Ansvarlig: Xiaomeng Su         Faglig innhold: Hvordan dagens bedrifter bruker informasjonsteknologi og systemer for å oppnå forretningsmål; organisasjon, informasjonssystemer, og strategi; it-infrastruktur og ny teknologi; viktige forretningssystemer. Læremål: Etter å ha gjennomført emnet skal studenten ha følgende samlete læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten:- Kjenner til ulike typer informasjonssystemer som brukes i bedrifter og organisasjoner.- Har kunnskap om hvordan datateknologi og nettløsninger kan brukes i bedriftens forvaltning av informasjon og kunnskap.- Har kunnskap om hvordan bedrifter bruker informasjonsteknologi og systemer for å oppnå forretningsmål. FERDIGHETER:Kandidaten:- Kan se behov for og være pådriver for små og mellomstore informasjonssystem løsninger for bedrifter.- Kan komme med anbefalinger for bruk av moderne IT og nye teknologiløsninger.- Kan både individuelt og i grupper diskutere og redegjøre for holdninger og standpunkter i forhold til informasjonsforvaltning og ivaretakelse av virksomheters kunnskapskapital. GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- Har forståelse for betydningen av aktiv informasjons- og kunnskapsforvaltning.- Kan delta i planlegging og gjennomføring av informasjonshåndteringsprosjekter.- Kan identifisere, planlegge og gjennomføre en selvstendig oppgave i samarbeid med andre. Påmeldingsfrist: 25.08.18 / 25.01.19         Dette faget går: Høst 2018    Fag Informasjonsforvaltning 5250,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.  [-]
Les mer
Nettbasert kurs 1 semester 5 250 kr
29 Jan
Standardisering og lagdelt kommunikasjon. Protokoller på applikasjonslag, transportlag, nettverkslag, lenkelag og overføringsteknologi på fysisk lag. [+]
Studieår: 2018-2019   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Anbefalt forkunnskap: Generell bruk av datamaskin, e-post og web. Innleveringer: Øvinger: minst 8 må være godkjent.  Vurderingsform: 3-timers skriftlig eksamen, individuell  Ansvarlig: Helge Hafting         Faglig innhold: Standardisering og lagdelt kommunikasjon. Protokoller på applikasjonslag, transportlag, nettverkslag, lenkelag og overføringsteknologi på fysisk lag. Om nettverksstrukturer og virkemåten til nettverkskomponenter. Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kan redegjøre for prinsipper i pakkesvitsjet og lagdelt datakommunikasjon- kan redegjøre for virkemåten til protokoller på applikasjon-, transport-, nettverk og lenkelag- kan redegjøre for nettverksstrukturer, utstyr og overføringsteknologi FERDIGHETER:Kandidaten:- kan bruke Wireshark til å analysere datapakker- kan bruke verktøyene Ping og Traceroute GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- kan kommunisere om nettverksprotokoller og nettverksløsninger Påmeldingsfrist: 25.08.18 / 25.01.19         Velg semester:  Høst 2018    Vår 2019     Fag Datakommunikasjon 5250,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.  [-]
Les mer
Nettbasert kurs 1 semester 5 250 kr
Faget gir en oversikt over noen grunnleggende begreper innen digital bildebehandling: bildedannelse, optiske parametre, fargemodeller, persepsjon, filtrering, komprimerin... [+]
Studieår: 2018-2019   Gjennomføring: Høst Antall studiepoeng: 5.0 Anbefalt forkunnskap: Ingen Innleveringer: Øvinger: 8 av 10 må være godkjent. Obligatoriske øvingsarbeider. 8 utvalgte øvinger må være godkjente for å få gå opp til eksamen. Det gis 10 øvinger, men de 8 som blir godkjent må dekke et bredt spekter av temaene som gjennomgås. Nærmere opplysninger gis ved kursstart. Personlig veileder: ja Vurderingsform: 3-timers skriftlig eksamen, individuell. Ansvarlig: Jan H. Nilsen         Faglig innhold: Faget gir en oversikt over noen grunnleggende begreper innen digital bildebehandling: bildedannelse, optiske parametre, fargemodeller, persepsjon, filtrering, komprimering, i grafisk databehandling: transformasjoner, homogene koordinater, i bildeanalyse: rastrering, belysingsmodeller, segmentering, mønstergjenkjenning, kantdeteksjon, koding, og bildesikring, samt noen eksempler på bruk av digital bildebehandling og bildeanalyse: bildetomografi og satellittfjernmåling. Læremål: Etter å ha gjennomført emnet Digital bildebehandling skal kandidaten ha følgende samlede læringsutbytter: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kan forklare hva et digitalt bilde er, hvordan det er generert og noen ulike former for menneskelig persepsjon.- kan gjøre rede for geometriske transformasjoner av enkle geometriske figurer gjennom translering, skalering og rotering.- kjenner til enkle prinsipper for digital bildeforbedring/behandling som glatting, kontrastforbedring, filtrering og kompresjon- kjenner til enkle prinsipper for digital bildeanalyse- kjenner til enkle prinsipper for bildesikring- kjenner til noen anvendelser av digital bildebehandling og bildeanalyse FERDIGHETER:Kandidaten:- kan ta et digitalt bilde inn i et bildebehandlingssystem, lese ut ulike typer bildeinformasjon og manipulere bilder- kan beregne forflyttning av enkle geometriske figurer vha. matriseregning- kan forklare bildebehandlingsbegreper som glatting, kontrastforbedring, filtrering og kompresjon- kan forklare bildeanalysebegreper som rastrering, skyggelegging, segmentering og koding- kan beskrive noen anvendelser av bruk av digital bildeanalyse innen medisin og overvåking GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- kan utføre bildeforbedring og enkle analyser og informasjonsuthenting av digitale bilder. Påmeldingsfrist: 25.08.18 / 25.01.19         Dette faget går: Høst 2018    Fag Digital bildebehandling 5250,- [-]
Les mer
Oslo Bergen 5 dager 30 000 kr
05 Nov
10 Dec
The new ECSAv10 program offers a seamless learning progress, continuing where the CEH program left off. [+]
Unlike most other pen testing programs that only follow a generic kill chain methodology; the ECSA presents a set of distinguishable comprehensive methodologies that are able to cover different pentesting requirements across different verticals. The ECSA penetration testing course provides you with a real world hands-on penetration testing experience and is a globally accepted hacking and penetration testing class available that covers the testing of modern infrastructures, operating systems and application environments while teaching the students how to document and write a penetration testing report.The ECSA pentest program takes the tools and techniques you learned in the Certified Ethical Hacker course (CEH) and elevates your ability into full exploitation by teaching you how to apply the skills learned in the CEH by utilizing EC-Council’s published penetration testing methodology. It focuses on pentesting methodology with an emphasis on hands-on learning.   Course outline: Security Analysis and Penetration Testing Methodologies TCP IP Packet Analysis Pre-penetration Testing Steps Information Gathering Methodology Vulnerability Analysis External Network Penetration Testing Methodology Internal Network Penetration Testing Methodology Firewall Penetration Testing Methodology IDS Penetration Testing Methodology Web Application Penetration Testing Methodology SQL Penetration Testing Methodology Database Penetration Testing Methodology Wireless Network Penetration Testing Methodology Mobile Devices Penetration Testing Methodology Cloud Penetration Testing Methodology Report Writing and Post Test Actions [-]
Les mer
Nettstudier 1 semester 4 980 kr
På forespørsel
Datamaskinarkitektur: De viktigste komponentene og deres virkemåte og oppbygging: CPU, buss, lagerteknologier (cache og ulike typer primær- og sekundærlager), kontrollere... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer: For å kunne gå opp til eksamen må 8 utvalgte øvingsoppgaver være godkjente. Det settes krav til at studenten har tilgang til en PC som kan brukes til praktiske maskinvare- og programvareendringer for å trene på feildiagnostisering og feilretting. Maskinen kan gjerne være en eldre og utdatert maskin, men den må virke. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Skriftlig eksamen, individuell, 3 timer. Ansvarlig: Geir Ove Rosvold Eksamensdato: 20.12.13 / 23.05.14         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten:- har innsikt i datamaskinens virkemåte både fra et teoretisk og praktisk ståsted- kjenner godt til de enkelte komponenter i datamaskinen og hvordan de virker sammen- kjenner til de grunnleggende matematikk- og informatikktema (tallsystemer, datarepresentasjon, lokalitet) som er relevante for emnets tekniske hovedtemaer FERDIGHETER:Kandidaten:- kan gjøre nytte av sine teoretiske kunnskaper inne emnets tema i relevant praktisk problemløsing- kan optimalisere, oppgradere og holde ved like en datamaskin, samt diagnostisere, feilsøke og reparere en datamaskin ved de vanligste feilsituasjoner GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- har kompetanse til selvstendig både å formidle og å ta i bruk sine kunnskaper og ferdigheter innen emnets tema- kan i en praktisk driftssituasjon, forklare og gjøre bruk av sin kunnskap både innen hvert enkelt tema i faget og på tvers av temaene Innhold:Datamaskinarkitektur: De viktigste komponentene og deres virkemåte og oppbygging: CPU, buss, lagerteknologier (cache og ulike typer primær- og sekundærlager), kontrollere og io-utstyr, avbruddsmekanismen, DMA, brikkesett og moderne systemarkitektur, ulike maskinklasser. Prosessorarkitektur: Pipeline, superskalaritet, dynamisk utføring, mikrooperasjoner, kontrollenheten, hardkoding kontra mikroprogrammering, RISC og CISC. Teori-tema: Tallsystemer. Datarepresentasjon og -aritmetikk. Buss- og lagerhierarki. Cache og lokalitet. Høynivåspråk kontra assembly. Praktisk driftsarbeid: Kabinett, hovedkort, ulike prosessorer, buss, RAM, cache, BIOS. Lyd-, nettverks-og skjermkort. Sekundærminne (Harddisk, CD-ROM, DVD, tape og andre typer). Avbruddsmekanismen, I/O, DMA og busmastering. Å oppdage og rette feil. Boot-prosessen. Formatering, partisjonering.Les mer om faget her [-]
Les mer
Bedriftsintern
Dataopplæring for dine medarbeidere med kort formell utdanning. Kurset finansieres av staten. Kompetansehuset Neo søker midler og arrangerer kurset. [+]
Kompetansepluss-kurs   Kompetansepluss styrker grunnleggende ferdigheter i norsk, data, skriving og lesing På kurs i Kompetansepluss kan dine medarbeidere styrke sine ferdigheter i muntlig norsk, skriftlig norsk, det å lese og forstå informasjon på norsk, samt matematikk og grunnleggende dataferdigheter. Du kan velge kurs i lesing og skriving i kombinasjon med data, norskopplæring i kombinasjon med data, eller ren norskopplæring eller ren dataopplæring. Mulighetene er mange. Kursene passer også for medlemmer i lag og foreninger.   Praktisk informasjon  Kurset foregår på arbeidsplassen med ca. 10 personer i hver gruppe. Tidspunkt og ukedag(er) for kurset tilpasses bedriftens ønsker. Kursets lengde kan variere fra 50 timer til 200 timer, det kommer an på medarbeidernes motivasjon og hvor mye de trenger å lære. Lærerne på kurset er erfarne og engasjerte pedagoger og lærere.    Positive endringer for bedriften Kompetansepluss-kurs bidrar ofte til positive endringer i virksomheten. De fleste som har gjennomført kurs rapporterer at det nå er bedre kommunikasjon og samarbeid, og bedre gjennomføring av arbeidsoppgaver. Noen virksomheter opplever at HMS-rutinene følges bedre opp enn før, og at bedre kommunikasjon fører til økt trivsel, og dermed lavere sykefravær.   Ingen kostnader for din bedrift/din forening Kursene finansieres av Staten, gjennom Kompetanse Norge. Ordningen er et ledd i regjeringens kompetansepolitikk og skal bidra til at voksne får nødvendig kompetanse til å mestre krav og omstilling i arbeidslivet. Tanken er at dersom den enkelte mestrer grunnleggende ferdigheter innen lesing, skriving, muntlige ferdigheter, data og hverdagsmatematikk, blir ikke veien så lang for å skaffe seg ny jobb dersom jobben de har faller bort. Kompetansehuset Neo skriver søknad på vegne av din virksomhet og står ansvarlig for midlene overfor Kompetanse Norge. Hovedutlysning er september hvert år, med søknadsfrist i november.   Kursene handler om det deltakerne trenger i hverdagen Kursene er lagt opp til å være nyttige for akkurat deres virksomhet, og vi legger derfor mye arbeid i å tilpasse kursene. Vi lager en yrkesprofil som viser hva deres medarbeidere trenger å kunne av lesing, skriving, data, muntlige ferdigheter og hverdagsmatematikk på jobben. Vi søker å legge opp kursene så nær virkeligheten som mulig, derfor bruker vi skriv, skjemaer, personalhåndbok og realistiske situasjoner i undervisningen. Datakurs for medarbeidere kan handle om å sende epost med vedlegg, bli enda bedre på excel, skrive i Word, beherske håndholdte terminaler med mer. For ansatte med fag- eller lederansvar kan opplæringen fokusere på å rapportere i excel, lage presentasjoner eller andre mer avanserte temaer.  Kurs i muntlige ferdigheter kan for eksempel handle om det å gi en beskjed, det å sjekke at man har forstått en beskjed, å kunne fortelle hva som har skjedd dersom det har vært en nestenulykke, det å kunne snakke med kunder om produkter med mer. Kurs i lesing og skriving kan handle om å forstå personalhåndboken, kunne lese skriv fra virksomheten, det å kunne skrive en nestenulykke-rapport, det å kunne skrive en beskjed med mer. Kurs i hverdagsmatematikk kan handle om å beregne tid, volum, avstander, gjøre overslag med penger, enkel prosentregning, det å måle riktig, med mer.   Hvorfor velge Kompetansehuset Neo som leverandør? Du får en oversikt over nivået til alle deltakerne når de starter kurset, og det lages også en slik oversikt når kurset er ferdig.  Du får se kjøreplanen som angir når de lærer hva på kurset. Der står det når de lærer de ulike momentene i yrkesprofilen - som det å kunne samtale med kunder, det å kunne gi og ta imot enkle beskjeder, eller andre momenter i yrkesprofilen. Det betyr at dere som kunde vet når dere kan forvente hva av de som går på kurs. Vi fører oppmøtet på en nettløsning der du kan logge dere på og følge oppmøtet på alle deres kurs. Vi har en pedagogisk leder som besøker alle kurs og sikrer kvaliteten på kursene. Alle som har fullført kursene får selvsagt kursbevis.     [-]
Les mer
Bedriftsintern
Dataopplæring for dine medarbeidere med kort formell utdanning. Kurset finansieres av staten. Kompetansehuset Neo søker midler og arrangerer kurset. [+]
Kompetansepluss-kurs   Kompetansepluss styrker grunnleggende ferdigheter i norsk, data, skriving og lesing På kurs i Kompetansepluss kan dine medarbeidere styrke sine ferdigheter i muntlig norsk, skriftlig norsk, det å lese og forstå informasjon på norsk, samt matematikk og grunnleggende dataferdigheter. Du kan velge kurs i lesing og skriving i kombinasjon med data, norskopplæring i kombinasjon med data, eller ren norskopplæring eller ren dataopplæring. Mulighetene er mange. Kursene passer også for medlemmer i lag og foreninger.   Praktisk informasjon  Kurset foregår på arbeidsplassen med ca. 10 personer i hver gruppe. Tidspunkt og ukedag(er) for kurset tilpasses bedriftens ønsker. Kursets lengde kan variere fra 50 timer til 200 timer, det kommer an på medarbeidernes motivasjon og hvor mye de trenger å lære. Lærerne på kurset er erfarne og engasjerte pedagoger og lærere.    Positive endringer for bedriften Kompetansepluss-kurs bidrar ofte til positive endringer i virksomheten. De fleste som har gjennomført kurs rapporterer at det nå er bedre kommunikasjon og samarbeid, og bedre gjennomføring av arbeidsoppgaver. Noen virksomheter opplever at HMS-rutinene følges bedre opp enn før, og at bedre kommunikasjon fører til økt trivsel, og dermed lavere sykefravær.   Ingen kostnader for din bedrift/din forening Kursene finansieres av Staten, gjennom Kompetanse Norge. Ordningen er et ledd i regjeringens kompetansepolitikk og skal bidra til at voksne får nødvendig kompetanse til å mestre krav og omstilling i arbeidslivet. Tanken er at dersom den enkelte mestrer grunnleggende ferdigheter innen lesing, skriving, muntlige ferdigheter, data og hverdagsmatematikk, blir ikke veien så lang for å skaffe seg ny jobb dersom jobben de har faller bort. Kompetansehuset Neo skriver søknad på vegne av din virksomhet og står ansvarlig for midlene overfor Kompetanse Norge. Hovedutlysning er september hvert år, med søknadsfrist i november.   Kursene handler om det deltakerne trenger i hverdagen Kursene er lagt opp til å være nyttige for akkurat deres virksomhet, og vi legger derfor mye arbeid i å tilpasse kursene. Vi lager en yrkesprofil som viser hva deres medarbeidere trenger å kunne av lesing, skriving, data, muntlige ferdigheter og hverdagsmatematikk på jobben. Vi søker å legge opp kursene så nær virkeligheten som mulig, derfor bruker vi skriv, skjemaer, personalhåndbok og realistiske situasjoner i undervisningen. Datakurs for medarbeidere kan handle om å sende epost med vedlegg, bli enda bedre på excel, skrive i Word, beherske håndholdte terminaler med mer. For ansatte med fag- eller lederansvar kan opplæringen fokusere på å rapportere i excel, lage presentasjoner eller andre mer avanserte temaer.  Kurs i muntlige ferdigheter kan for eksempel handle om det å gi en beskjed, det å sjekke at man har forstått en beskjed, å kunne fortelle hva som har skjedd dersom det har vært en nestenulykke, det å kunne snakke med kunder om produkter med mer. Kurs i lesing og skriving kan handle om å forstå personalhåndboken, kunne lese skriv fra virksomheten, det å kunne skrive en nestenulykke-rapport, det å kunne skrive en beskjed med mer. Kurs i hverdagsmatematikk kan handle om å beregne tid, volum, avstander, gjøre overslag med penger, enkel prosentregning, det å måle riktig, med mer.   Hvorfor velge Kompetansehuset Neo som leverandør? Du får en oversikt over nivået til alle deltakerne når de starter kurset, og det lages også en slik oversikt når kurset er ferdig.  Du får se kjøreplanen som angir når de lærer hva på kurset. Der står det når de lærer de ulike momentene i yrkesprofilen - som det å kunne samtale med kunder, det å kunne gi og ta imot enkle beskjeder, eller andre momenter i yrkesprofilen. Det betyr at dere som kunde vet når dere kan forvente hva av de som går på kurs. Vi fører oppmøtet på en nettløsning der du kan logge dere på og følge oppmøtet på alle deres kurs. Vi har en pedagogisk leder som besøker alle kurs og sikrer kvaliteten på kursene. Alle som har fullført kursene får selvsagt kursbevis.     [-]
Les mer
8 dager 8 925 kr
På forespørsel
Kandidaten vil bl.a. få en grunnleggende kunnskap om søkespråk og være oppmerksom på noen viktige databaseadministrasjonsproblemer [+]
Kursinnhold• Systemutvikling, prosess og metode• Datahåndteringe og databaser  • Programmering• Brukergrensesnitt og webdesign   UndervisningsformKlasseromsundervisning med prosjektor hvor deltakerne får tildelt PC med nødvendig programvare installert. Praktisk trening med øvingsoppgaver for å aktivisere kunnskapen.   InstruktørerVi har erfarne instruktørene med høy kompetanse, lang erfaring og dyktige pedagogiske evner.     [-]
Les mer
Bedriftsintern
Dataopplæring for dine medarbeidere med kort formell utdanning. Kurset finansieres av staten. Kompetansehuset Neo søker midler og arrangerer kurset. [+]
Kompetansepluss-kurs   Kompetansepluss styrker grunnleggende ferdigheter i norsk, data, skriving og lesing På kurs i Kompetansepluss kan dine medarbeidere styrke sine ferdigheter i muntlig norsk, skriftlig norsk, det å lese og forstå informasjon på norsk, samt matematikk og grunnleggende dataferdigheter. Du kan velge kurs i lesing og skriving i kombinasjon med data, norskopplæring i kombinasjon med data, eller ren norskopplæring eller ren dataopplæring. Mulighetene er mange. Kursene passer også for medlemmer i lag og foreninger.   Praktisk informasjon  Kurset foregår på arbeidsplassen med ca. 10 personer i hver gruppe. Tidspunkt og ukedag(er) for kurset tilpasses bedriftens ønsker. Kursets lengde kan variere fra 50 timer til 200 timer, det kommer an på medarbeidernes motivasjon og hvor mye de trenger å lære. Lærerne på kurset er erfarne og engasjerte pedagoger og lærere.    Positive endringer for bedriften Kompetansepluss-kurs bidrar ofte til positive endringer i virksomheten. De fleste som har gjennomført kurs rapporterer at det nå er bedre kommunikasjon og samarbeid, og bedre gjennomføring av arbeidsoppgaver. Noen virksomheter opplever at HMS-rutinene følges bedre opp enn før, og at bedre kommunikasjon fører til økt trivsel, og dermed lavere sykefravær.   Ingen kostnader for din bedrift/din forening Kursene finansieres av Staten, gjennom Kompetanse Norge. Ordningen er et ledd i regjeringens kompetansepolitikk og skal bidra til at voksne får nødvendig kompetanse til å mestre krav og omstilling i arbeidslivet. Tanken er at dersom den enkelte mestrer grunnleggende ferdigheter innen lesing, skriving, muntlige ferdigheter, data og hverdagsmatematikk, blir ikke veien så lang for å skaffe seg ny jobb dersom jobben de har faller bort. Kompetansehuset Neo skriver søknad på vegne av din virksomhet og står ansvarlig for midlene overfor Kompetanse Norge. Hovedutlysning er september hvert år, med søknadsfrist i november.   Kursene handler om det deltakerne trenger i hverdagen Kursene er lagt opp til å være nyttige for akkurat deres virksomhet, og vi legger derfor mye arbeid i å tilpasse kursene. Vi lager en yrkesprofil som viser hva deres medarbeidere trenger å kunne av lesing, skriving, data, muntlige ferdigheter og hverdagsmatematikk på jobben. Vi søker å legge opp kursene så nær virkeligheten som mulig, derfor bruker vi skriv, skjemaer, personalhåndbok og realistiske situasjoner i undervisningen. Datakurs for medarbeidere kan handle om å sende epost med vedlegg, bli enda bedre på excel, skrive i Word, beherske håndholdte terminaler med mer. For ansatte med fag- eller lederansvar kan opplæringen fokusere på å rapportere i excel, lage presentasjoner eller andre mer avanserte temaer.  Kurs i muntlige ferdigheter kan for eksempel handle om det å gi en beskjed, det å sjekke at man har forstått en beskjed, å kunne fortelle hva som har skjedd dersom det har vært en nestenulykke, det å kunne snakke med kunder om produkter med mer. Kurs i lesing og skriving kan handle om å forstå personalhåndboken, kunne lese skriv fra virksomheten, det å kunne skrive en nestenulykke-rapport, det å kunne skrive en beskjed med mer. Kurs i hverdagsmatematikk kan handle om å beregne tid, volum, avstander, gjøre overslag med penger, enkel prosentregning, det å måle riktig, med mer.   Hvorfor velge Kompetansehuset Neo som leverandør? Du får en oversikt over nivået til alle deltakerne når de starter kurset, og det lages også en slik oversikt når kurset er ferdig.  Du får se kjøreplanen som angir når de lærer hva på kurset. Der står det når de lærer de ulike momentene i yrkesprofilen - som det å kunne samtale med kunder, det å kunne gi og ta imot enkle beskjeder, eller andre momenter i yrkesprofilen. Det betyr at dere som kunde vet når dere kan forvente hva av de som går på kurs. Vi fører oppmøtet på en nettløsning der du kan logge dere på og følge oppmøtet på alle deres kurs. Vi har en pedagogisk leder som besøker alle kurs og sikrer kvaliteten på kursene. Alle som har fullført kursene får selvsagt kursbevis.     [-]
Les mer
Nettbasert kurs 1 semester 5 250 kr
IT sett i forhold til samfunn, etikk og grønt miljø. De brede sammenhengene teknologien er en del av gjennom diskusjon rundt grunnleggende teori, lover og statlig regelve... [+]
Studieår: 2018-2019   Gjennomføring: Høst Antall studiepoeng: 5.0 Anbefalt forkunnskap: Organisasjon og ledelse eller tilsvarende forhåndskunnskaper Innleveringer:   Vurderingsform: 2 prosjektoppgaver, teller 50 % hver. Ansvarlig: Kirsti Berntsen         Faglig innhold: IT sett i forhold til samfunn, etikk og grønt miljø. De brede sammenhengene teknologien er en del av gjennom diskusjon rundt grunnleggende teori, lover og statlig regelverk. Hvordan sosiale og samfunnsmessige forhold påvirker, og blir påvirket av, trekk ved utvikling og bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT). Selvstendig analyse og bevisstgjøring om overforenklede forklaringsmodeller. Læremål: Etter å ha gjennomført emnet IT, miljø og samfunn skal studenten ha følgende samlede læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten:- har kunnskap om ulike etiske teorier og etisk tenkning- kjenner til påvirkningen fra informasjonsteknologi på miljøet og på samfunnsutviklingen både i bedrifter, det offentlige og i familie og hverdagsliv- forstår hvilke etiske utfordringer utviklingen innen informasjonsteknologi gir i dagens samfunn, og kjenner til forskjellige måter å møte utfordringene på FERDIGHETER:Kandidaten:- kan både individuelt og i grupper diskutere og redegjøre for holdninger og standpunkter i forhold til IT og miljøpåvirkning- kan både individuelt og i grupper diskutere og redegjøre for holdninger og standpunkter i forhold til IT og samfunnspåvirkning- kan redegjøre for og diskutere forskjellige etiske teorier og hvordan disse relaterer til dagens utvikling innenfor informasjonsteknologi- kan selv søke opp og diskutere eget materiale som er relevant i forhold til IT og påvirkningen på miljø og samfunn GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- har kjennskap til aktuelle retningslinjer og lovverk knyttet til utvikling, anskaffelse, innføring og bruk av IKT data og datanettverk (for eksempel: personvern, universell utforming, offentlig anskaffelse, sertifisering, arbeidsliv, Copyright Creative Commons (CC))- har kunnskap om lover knytt til bruk av data og datanettverk- viser en bevisst holdning til informasjonssamfunnets miljømessige utfordringer- viser en bevisst holdning til hvordan IT påvirker samfunnet vi lever i- kan formidle fagstoffet skriftlig- kan identifisere, planlegge og gjennomføre en selvstendig oppgave i samarbeid med andre Påmeldingsfrist: 25.08.18 / 25.01.19         Dette faget går: Høst 2018    Fag IT, miljø og samfunn 5250,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.  [-]
Les mer
Nettbasert kurs 1 semester 5 250 kr
29 Jan
Business value of big data. Content, capabilities and applications of big data. Introduction to big data techniques. [+]
  Studieår: 2018-2019   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Anbefalt forkunnskap: Some experience with programming and databases will be an advantage. Innleveringer: There are four mandatory exercises that must be submitted and approved. Vurderingsform: 24-timers hjemmeeksamen, individuell.  Ansvarlig: Nils Tesdal         Faglig innhold: Business value of big data. Content, capabilities and applications of big data. Introduction to big data techniques. Læremål: KNOWLEDGE (kunnskaper):The candidate:- Understands business value of big data- Knows about content, capabilities and applications of big data- Knows about techniques for analysis and visualization of big data- Is familiar with big data architecture- Understands privacy and trust issues in big data SKILLS (ferdigheter):The candidate:- Can articulate and communicate with stakeholders the business value of big data- Can structure the process of big data analytics- Can propose and use relevant big data techniques in practical projects GENERAL COMPETENCE (generell kompetanse):The candidate:- Has an understanding of the significance of big data in companies and society at large- Can take part in planning and implementation of big data projects- Can identify, plan and implement individual tasks in big data projects Påmeldingsfrist: 25.08.18 / 25.01.19         Velg semester:  Høst 2018    Vår 2019     Fag Big data 5250,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.  [-]
Les mer
Oslo 1 dag 4 900 kr
28 Nov
Dave Wells: Practice Director, Data Management at Eckerson Group   Dave Wells is an advisory consultant, educator, and industry analyst dedicated to building meaningful c... [+]
  Dave Wells: Practice Director, Data Management at Eckerson Group   Dave Wells is an advisory consultant, educator, and industry analyst dedicated to building meaningful connections throughout the path from data to business value. More than forty years of information systems experience combined with over ten years of business management give him a unique perspective about the connections among business, information, data, and technology. Stories are powerful things that have been used throughout history to capture attention, convey ideas, fire the imagination, and stir the soul. A well-told story can also give life to data. On the surface, storytelling appears to be the opposite of analytics: anecdotal instead of quantitative. But quantities aren't the only way, and often not the ideal way to convey information. Not everyone is a quant who thinks natively in numbers. Some think in pictures, thus the popularity of data visualization. Still others prefer to treat data as secondary; they are more interested to understand its meaning through anecdotes, metaphors, and examples. Storytellers reach the quants and the non-quants, too. They don't dismiss the value of the quants—quantification is the foundation. In fact, storytellers amplify quantification by rendering data and the events that it reflects with visuals, words, or other media. They communicate the what, when, where, who, and why of business past, present, and future more persuasively than could be done with data alone.      You Will Learn:    •Four reasons to pursue the art of storytelling   •How to find the stories in data   •How to choose the best media for storytelling   •How to compose captivating and compelling stories   [-]
Les mer
Oslo 3 timer 2 500 kr
29 Nov
  Dave Wells: Practice Director, Data Management at Eckerson Group   Dave Wells is an advisory consultant, educator, and industry analyst dedicated to building ... [+]
Dave Wells: Practice Director, Data Management at Eckerson Group    Dave Wells is an advisory consultant, educator, and industry analyst dedicated to building meaningful connections throughout the path from data to business value. More than forty years of information systems experience combined with over ten years of business management give him a unique perspective about the connections among business, information, data, and technology.   Managing data in an analytics- driven organization is complex and challenging. Abundant data sources, variety of data types, and multiple use cases result in many data pipelines—possibly as many as one distinct pipeline for each use case. Capabilities to find data, manage dataflow and workflow, and deliver the right data in the right forms for analysis are essential for all who seek to become analytics-driven organizations.    Multiple and complex data pipelines quickly become chaotic with pressures of agile, democratization, self-service, and organizational “pockets” of analytics. Increased difficulty of governance and uncertainty of data usage are only the beginning. From enterprise BI to self-service analysis, data pipeline management should ensure that data analysis results are traceable, reproducible, and of production strength. Robust pipeline management works across a variety of platforms from relational to Hadoop, and recognizes today’s bi-directional data flows where any data store may function in both source and target roles.    You Will Learn:    •The challenges and complexities of modern data pipelines •Why dataflow and workflow are critical parts of analytics architecture and how they fit into architecture •The roles and functions of metadata in pipeline management •The important relationships of pipeline management and data governance •How to define and design data pipelines •The state of tools and technologies to support pipeline management [-]
Les mer
Oslo 3 timer 2 500 kr
29 Nov
    Dave Wells: Practice Director, Data Management at Eckerson Group       Dave Wells is an advisory consultant, educator, and industry analyst d... [+]
  Dave Wells: Practice Director, Data Management at Eckerson Group   Dave Wells is an advisory consultant, educator, and industry analyst dedicated to building meaningful connections throughout the path from data to business value. More than forty years of information systems experience combined with over ten years of business management give him a unique perspective about the connections among business, information, data, and technology.   Measuring Intangibles: Data Analysis to Make a Difference    Business management depends on measurement, and many of the measures are financial. But financial measures have little impact on business performance; they measure the past and tell us little about the future. Even the common non-financial measures are tangible, retrospective, and relatively easy. They are comfortable and tangible but they provide little real insight. Many of the things that we need to assess seem to be especially difficult to measure, so we measure what is easy instead of what is needed.    The right things to measure are those that drive goal attainment. This means changing the measurement focus from outcomes to influences—from past to future. Some of the most powerful influences are intangibles such as customer loyalty and employee morale. They can be difficult to measure, but they are much more powerful as sources of deep and meaningful insight. Measuring intangibles is a fundamental skill to find important leading indicators, and to use data and analytics as tools to shape your future.    You Will Learn    •Why measuring intangibles is central to managing future performance •The challenges of performance indicators such as customer satisfaction and employee morale •How to establish scope and quality criteria for intangible measures •How to identify, select, and define intangible measures •Measurement techniques for intangibles •How to apply intangible measures for business leverage [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.