IT-kurs
Kurs i programvare og applikasjoner
Hordaland
Du har valgt: Bergen
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Nettstudier 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Hva er SharePoint. Roller. Tilgang til SharePoint. Opprette og bruke Team Sites. Navigering. Lister og Libraries. Home page. Opprette og bruke webpart. Opprette og bruke ... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Du må ha god kjennskap til Windows 2008 server og oppsett av AD og DNS og installasjon av SQL 2008 server. For deg som ikke har kjennskap til Windows 2008 server og/eller som heller vil bruke mer tid på SharePoint kan vi tilby en variant der du får ferdig oppsatte servere og SharePoint installert. Innleveringer: 8 obligatoriske øvinger. Personlig veileder: ja Vurderingsform: 2 dagers praktisk hjemmeeksamen med både teoretiske og praktiske oppgaver. Ansvarlig: Stein Meisingseth Eksamensdato: 19.12.13 / 15.05.14         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten må:- kjenne til bruken av SharePoint i forskjellige situasjoner i en bedrift/organisasjon- kunne gjøre rede for hvordan SharePoint brukes i samskriving- kunne beskrive hvordan ulike roller i en organisasjon kan bruke SharePoint- ha kjennskap til hva det vil si å ha ansvaret for bruken av SharePoint i en bedrift/organisasjon FERDIGHETER:Kandidaten må:- kunne opprette webområder for deling av informasjon med andre- kunne sette opp administrasjon av dokumenter- kunne sette opp publisering av rapporter- kunne sette opp sidestruktur og brukerrettigheter, sideoppsett og tillatelser- kunne opprette infrastruktur for webområder- kunne sette opp muligheter for søking- kunne konfigurere systemet for bruk fra Internett- kunne konfigurerer Office Web Apps- kunne sette opp muligheter for å benytte arbeidsflyt GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- har kompetanse til selvstendig både å formidle og å ta i bruk sine kunnskaper og ferdigheter i en bedrift som vil bruke SharePoint- kan i et praktisk prosjekt forklare og gjøre bruk av sin kunnskap for bruk av SharePoint Innhold:Hva er SharePoint. Roller. Tilgang til SharePoint. Opprette og bruke Team Sites. Navigering. Lister og Libraries. Home page. Opprette og bruke webpart. Opprette og bruke SharePoint Sites and Site Collections. Opprette og bruke maler. Sikkerhet i SharePoint. Opprette og bruke Wiki. Dokumentdeling. Søking.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag SharePoint 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Oslo 3 dager 16 000 kr
30 Nov
30 Nov
The main purpose of the course is to give students the ability to add BI techniques to Excel data analysis. [+]
The course goes beyond the capabilities of tables and charts and uses Pivot Charts, the Excel Data Model, and Power BI. This course is recommended as preparation for exam 70-779 which is the first of two exams leading to MCSA BI Reporting certification.  After completing this course, students will be able to: Explore and extend a classic Excel dashboard. Explore and extend an Excel data model. Pre-format and import a .CSV file. Import data from a SQL Server database Import data from a report. Create measures using advanced DAX functions. Create data visualizations in Excel. Create a Power BI dashboard with Excel. Read the official course description here: MS 20779: Analyzing Data with Excel  [-]
Les mer
990 kr
På webinaret vil vi vise deg hvordan du kan lage nettbaserte spørreundersøkelse og teste ved hjelp av Microsoft Forms. [+]
Webinar: Microsoft Forms Varighet: 2 timer På webinaret vil vi vise deg hvordan du kan lage og styre dine egne undersøkelser ved hjelp av Microsoft Forms. Med Microsoft Forms kan man opprette undersøkelser og spørrekonkurranser, og enkelt se resultatene idet de kommer inn. Microsoft Forms er en ny del av Office 365 der man raskt og enkelt kan lage egendefinerte spørreskjemaer, registreringer, undersøkelser og tester. Skjemaer lagres på nettet og kan innpasses med OneDrive for Business, Excel for nettet eller OneNote for nettet. Forms kan også innlemmes i Microsoft Teams. Når du lager et spørreskjema, kan du invitere andre til å svare på det ved bruk av en nettleser, selv på mobile enheter. Når resultatene kommer inn, kan du bruke innebygde analyseverktøy til å evaluere svarene. Skjemadata, for eksempel resultater fra spørrekonkurranser, kan enkelt eksporteres til Excel for ytterligere analyser. Agenda for webinaret: Opprettelse av et skjema via ulike metoder: Skjemaer for nettet OneDrive for Business Excel for nettet OneNote for nettet Integrasjon i Microsoft Teams Vi ser på forskjellen på vanlig spørreskjema og test Innstillinger for skjema Spørsmålstyper Inndelinger Forgreninger Ulike språk Temaer Deling av skjema Vis og analyser resultatene Inkluder andre administratorer for visning og redigering av undersøkelse   Forkunnskap: Vi forutsetter at du har et Office 365 abonnement (Microsoft 365) og at du har forståelse for hvordan du jobber med Office 365 og lagring i OneDrive på nettet.    Pris: 990 kroner (ansatte og studenter ved UiS har spesielle betingelser) [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert Sentrum 1 dag 3 490 kr
05 Nov
26 Nov
09 Dec
Dette er kurset passer for deg som har grunnleggende Windowskunnskap og som skal begynne og ta i bruk PowerPoint. [+]
Har du lite erfaring med PowerPoint og ønsker en innføring i programmet? På dette kurset lærer du hvordan du lager presentasjoner med bruk av tekst, bilder og ulike oppsett i PowerPoint. Du jobber i ditt eget tempo via et e-læringsprogram, med instruktør tilstede i rommet som hjelper deg om du står fast.   Kursinnhold:   Bli kjent med PowerPoint Oppstart Åpning Visninger Navigering Lagring og lukking Alternativer Egenskaper Hjelpemuligheter   Utforming Utformingsprosessen Nye presentasjoner Nye lysbilder Tema   Tekst Bruk av tekst i presentasjoner Innskriving og redigering Maler Skriftformatering Justering Avstand mellom linjer og avsnitt Punktlister og nummererte lister Angremuligheter Topptekst og bunntekst Tabulatorer Søking og erstatting Stavekontroll Synonymordbok   Bilder og objekter Bruk av bilder Utklipp Bilder fra fil Fotoalbum Video og lyd fra fil Arbeid med objekter Formatering av bilder Import av objekter   Tegning Tegning Koblingslinjer Formatering av objekter WordArt SmartArt   Diagram Utforming av diagram Diagramtyper Diagramelementer Formatering av diagram   Organisasjonskart Utforming av organisasjonskart Formatering av organisasjonskart   Tabeller Utforming av tabeller Merking Innsetting og sletting Radhøyde og kolonnebredde Justering   Utskrift Utskriftsformat Forhåndsvisning og utskrift Eksport av lysbilder til Word   Lysbildeframvisning Animasjoner Egendefinerte animasjoner Lysbildesortering Overgangseffekter Lysbildeframvisning Tilpassede framvisninger Framvisning uavhengig av PowerPoint   Internett og distribusjon Websider Hyperkoblinger Handlingsknapper Elektronisk post PDF- og XPS-format Dokumentinspeksjon Endelig versjon   [-]
Les mer
Nettundervisning 3 timer 1 200 kr
Webinaret passer for deg som vil lære å ta dine notater digitalt i Microsoft OneNote. [+]
  Webinaret passer for deg som vil lære å ta dine notater digitalt i Microsoft OneNote. Har du oversikten over notater etter at møter er over? Føler du at de papirbaserte notatene over tid blir uoversiktlige og lite tilgjengelige. Du kan lære å jobbe raskere, smartere og bedre ved å ta i bruk OneNote for å digitalisere dine notater. I dine digitale notater i OneNote kan du inkludere tekst, bilder, lenker til filer og websider, lyd og film - og notater gjøres enkelt enten på din smarttelefon, ditt nettbrett eller din PC; alt etter hva du har tilgjengelig. Systemet vil synkronisere notatene på tvers av dine enheter. OneNote er en del av Microsoft 365 og er tilgjengelig gratis for alle. Agenda: Lær å opprette notatblokker. Du kan ha så mange notatblokker du vil, og disse organiseres i inndelinger og sider. Søk og navigering mellom dine notater. Flytting og kopiering av notater mellom inndelinger og notatblokker. Synkronisering av notatblokker mellom dine enheter (PC, mobil, nettbrett). Deling og samarbeid med andre. OneNote kan også bygges inn i Microsoft Teams. Innsetting av lenker, lydnotater, nettvideo og filer i dine notater. Benytte OneNote til møtenotater og koble til notatene når du sender en møteinnkalling i Outlook. OneNote og koblinger mot andre programmer i Microsoft 365. NB: Sørg for å ha den siste OneNote appen installert på din PC (Microsoft har lansert flere versjoner av OneNote). Vi skal benytte OneNote for Windows 10 appen på kurset. Appen kan du laste ned her.  Mål med webinaret: Etter endt webinar skal du kunne jobbe mer smart og effektivt i Excel. Forkunnskap: Det er en fordel at du kjenner til Microsoft 365. Målgruppe: Dette webinaret er for deg som ønsker å ta digitale notater på din PC, din smarttelefon eller nettbrett ved hjelp av Microsoft OneNote. Undervisningsform: Dette er et webinar som du følger via din PC eller nettbrett. Vi vil sende deg påloggingsinformasjon etter at du har meldt deg på kurset. Pris: 1200 kroner (Ansatte og studenter ved UiS har egne betingelser). Varighet: 3 timer [-]
Les mer
Oslo 1 dag 8 900 kr
18 Dec
This Atlassian Confluence Advanced Training course develops basic user knowledge of Confluence to produce dynamic pages to an advanced level. [+]
Objectives & Outcomes By attending this course delegates will begin to understand many of the more advanced features within confluence.  We’ll kick off your journey to becoming a real power user with shortcuts and markup. you’ll learn to use advanced and custom macros to generate reports with dynamic and meaningful date.  You’ll learn all about the power of integrating Confluence together with Atlassian JIRA and we’ll introduce you to both application and space administration. Course outline: Module 1: Advanced Content Creation Shortcuts Wiki Markup Text Styles Headings Lists Tables Links Module 2: Advanced Supporting Content User Macros HTML Macros User macros Workflows Page Properties Roadmaps Status Lab Exercise: Add macros to a page Implement a workflow in your page Create a workflow report with page properties User macros Module 3 : Notifications and Tasks Email options Confluence Notifications - Advanced Confluence Tasks Lab Exercise: Review another users work Progress the workflow Complete a task Module 4: Attachments and File Management Attaching files The Attachments Macro Viewing Attachments Making Presentations Editing Attachments File Versioning File recovery Attachment Storage Attachment Admin Confluence with WebDAV Lab Exercise: Upload to summary page Use the attachments macro View versioning Add attachment label Search for attachment Optional : configure webdav Module 5 - Integration to Jira Application links Requirements definition The Jira Macro Creating Jira Issues from Confluence Displaying Jira Data in Confluence Making Jira Gadgets available to Confluence Lab Exercise: Create a requirements document Populate some stories Create Jira Data Optional – create a status report page Module 6: Introduction to Administration Users & groups Permissions Space Permissions Trash / Orphaned Pages Look and Feel Templates Audit logs Usage statistics Lab Exercise:  1. Part 1 Create a user Create a group Add the user to a group Grant the group permissions 2. Part 2 Restore a deleted page Create a template Configure personal space Look and feel Sidebar [-]
Les mer
Nettkurs 1 time
Få en gratis, effektiv og god innføring i Outlook! Lær hvordan du jobber med e-post, kalender, oppgaver og kontakter. [+]
Få en gratis, effektiv og god innføring i Outlook! Lær hvordan du jobber med e-post, kalender, oppgaver og kontakter. Webinaret varer i 1 time og består av 1 økt à 45 min, samt 15 min spørsmålsrunde.   Kursinnhold:   Generelt Gjennomgang av båndet og programvinduet   E-post Tilpasse visningen for innboks og andre mapper Sende, svare på, og videresende e-post Legge til en signatur   Kalender Legge inn en avtale Legge inn en heldagshendelse Åpne kalenderen til kollegaer   Oppgaver Opprette en oppgave Følge opp e-post   Kontakter Opprette nye kontakter Lage en kontaktgruppe   Veien videre Se på flere muligheter i Outlook   [-]
Les mer
Nettkurs 2 timer 1 510 kr
Forsiden på området er det første brukerne møter. På dette webinaret lærer du hvordan man kan løfte frem SharePoint-innhold på forsiden via forsideredigering, sam... [+]
Forsiden på området er det første brukerne møter. På dette webinaret lærer du hvordan man kan løfte frem SharePoint-innhold på forsiden via forsideredigering, samt hvordan man lager gode område-forsider generelt. Webinaret varer i 2 timer og består av to økter à 45 min. Etter hver økt er det 10 min spørsmålsrunde. Mellom øktene er det 10 min pause. Webinaret kan også spesialtilpasses og holdes bedriftsinternt kun for din bedrift.   Kursinnhold:   Forstå SharePoint håndtering av forsider Wiki bibliotek Legge til flere sider Versjonering Områdets startside   Bli kjent med formateringsvalg Generelle sideoppsett Tabeller for å styre layout   Håndtere bilder og grafikk Områdeinnhold   Tilpass webdeler for å løfte frem innhold fra forskjellige kilder Sette inn app-del App-/webdel-spesifike visninger Webdel-side   Eksempler på anvendelse av webdeler Appdel for bibliotek basert på visning Medlemmer Presentere person   [-]
Les mer
Kombinert klasserom og nettbasert Hele landet 3 timer 2 990 kr
26 Oct
I de fleste prosjekter skal bygget/byggene plasseres geografisk i henhold til et koordinatsystem. [+]
NTI leverer opplæring for å forenkle og effektivisere din arbeidshverdag Årlig utdanner over 8.000 personer seg i ulike CAD- og BIM-løsninger hos NTI.Vi har mer enn 70 forskjellige kurs innen fagområdene CAD/BIM-, Industri, Prosess, Plant og Infrastruktur- og dokumenthåndtering, og i snitt har våre 100 konsulenter og instruktører mer enn 10 års erfaring med opplæring og konsulenttjenester. Hvordan få riktig oppsett av koordinater i prosjekt? Dette er et tema NTI merker stor pågang rundt til support, og henvendelsene kommer fra disipliner som byggteknikk, VVS og elektro i tillegg til arkitekt. Det er ofte arkitekten som setter opp koordinatene i Revit. Hvis utgangspunktet er feil, påvirkes dette i alle andre disipliner også. Spesielt der det er krav til at utvekslingsformatet er IFC. På dette online-kurset vil du lære: Forskjellen mellom de ulike koordinatsystemene Hva er et lokalt nullpunkt Sette opp reelle koordinater (Survey) «Best Practice» i oppsett av koordinater fra start Samhandling ved utveksling av filer og koordinater Behandle flere koordinatsystemer i samme prosjekt IFC export/import i forhold til delte koordinater Det kan gå noe tid mellom hver gang du setter opp koordinater, og det er lett å glemme prosessen. Etter gjennomført kurs, får du en «step by step» dokumentasjon, som kan benyttes som oppslagsverk senere.  Kurs på dine betingelser!Ditt firma har kanskje investert i ny CAD-programvare, oppgradert til ny versjon, oppdatert til ny programvare eller dere trenger rett og slett oppfriskning. Da er det på tide å investere i kompetanse for dine ansatte! Kontakt vår kurskoordinator Wenche, telefon 21 40 27 89 eller epost. [-]
Les mer
Nettkurs 1 time 299 kr
Lær å bruke Google Tag Manager på 1-2-3 med nettkurs fra Utdannet.no. [+]
Google Tag Manager (GTM) er et gratisverktøy fra Google som gjør det enklere å håndtere brukersporing, kampanjesporing, remarketing og diverse andre javscript-baserte koder. Google Tag Manager gir økt fleksibilitet og kontroll ved å gjøre det mulig å samle alle kodene på en plass. I kurset kommer Espen Faugstad til å vise hvordan du installerer og tar i bruk Google Tag Mananger på egen nettside. Du lærer hvordan du installerer og tester at Google Tag Manager er riktig installert. Videre lærer du å importere koder fra: Google Analytics, Google Adwords, Facebook, Hotjar + mer. Avslutningsvis lærer du å styre hvor de forskjellige kodene skal kjøres ved hjelp av Triggers. Innhold Du lærer å installere GTM Du lærer å teste at GTM fungerer Du lærer å legge til tagger Du lærer å legge til triggere [-]
Les mer
Bærum Sandnes 3 dager 11 460 kr
27 Oct
18 Nov
Kurset som får deg godt i gang med Inventor [+]
Fleksible kurs for fremtidenNy kunnskap skal gi umiddelbar effekt, og samtidig være holdbar og bærekraftig på lang sikt. NTI AS har 30 års erfaring innen kurs og kompetanseheving, og utdanner årlig rundt 10.000 personer i Nord Europa innen CAD, BIM, industri, design og konstruksjon. Inventor grunnkurs Her er et utvalg av temaene du vil lære på kurset: Generelt Part-modellering (3D-komponenter) Samlinger Skjelettmodellering på basisnivå Tegninger i 2D Autodesk Inventor 3D CAD programvare brukes til produktdesign, rendering og simuleringer. Løsningen er viktig når smarte ideer skal bli til produksjonsklar design, og for å utvikle fremtidens produkter og tjenester. Inventor tilfører større kvalitet til utviklingsprosesser med smarte funksjoner som optimaliserer, gjør det enkelt å «se» modellen, og simulere hvordan konseptet/prototypen vil fungere i bruk.   Dette er et populært kurs, meld deg på nå!   Tilpassete kurs for bedrifterVi vil at kundene våre skal være best på det de gjør - hele tiden.  Derfor tenker vi langsiktig om kompetanseutvikling og ser regelmessig kunnskapsløft som en naturlig del av en virksomhet. Vårt kurskonsept bygger på et moderne sett av ulike læringsmiljøer, som gjør det enkelt å finne riktig løsning uansett behov. Ta kontakt med oss på telefon 483 12 300, epost: salg@nticad.no eller les mer på www.nticad.no [-]
Les mer
2 dager 15 500 kr
This two-day course is aimed at anyone wanting to enhance their technical knowledge within an Agile project environment. The pre-requisites for this exam is that you hold... [+]
The course is divided into 4 main aspects Requirements Engineering This section looks at how testers will analyse user stories and epics using a variety of requirements engineering techniques, such as, storyboarding, Story Mapping, Personas, Diagrams and Use Cases. The Acceptance Criteria is a crucial aspect to determine whether a user story is “done” and we shall discover how acceptance criteria can be made testable with the use of test design techniques. Testing in Agile This section looks at the variety of specific Agile development and testing techniques such as Test Driven Development, Behaviour Driven Development and Acceptance Test Driven Development. Although these were discussed briefly in the Agile Foundation, more time will be spent on these aspects to uncover their commonalities and differences and how and when we should use them. Part of TDD is the concept of re-factoring, and we shall uncover why refactoring is so important within Agile and what impact this has on testing within an Agile framework. We shall also demonstrate the power of creating good quality exploratory testing charters with in an Agile project and why these are the key to success of Agile. Test Automation Test Automation is a must for almost all projects - however we will discover why Test Automation is needed even more within an Agile project. We shall look at the variety of scripting methods and in particular why data-driven and keyword-driven scripting is so important. Candidates will Understand how to apply test automation to a given test approach in an Agile environment and the various challenges that are presented. Candidates will also understand the factors to consider when determining the level of test automation needed to keep up with the speed of deployment. Deployment and Delivery Continuous Integration is now of the success factors of Agile and the fact that we can continuously develop, test and deploy in this fast pace environment. However this section will look at the various options that are provided for continuous integration and how it impacts testing activities along with the use of service virtualisation. The exam  The exam is a 1 hour 30 minute, 40 question multiple-choice exam totaling 75 points. The pass mark is 65% (49 out of 75). It is a pre-requisite that attendees hold the ISTQB Agile Tester Foundation certificate. The exam is the first day after the last course day.  [-]
Les mer
Bergen Og 3 andre steder 2 dager 12 900 kr
21 Oct
28 Oct
25 Nov
Portfolio management is a coordinated collection of strategic processes and decisions that enable an effective balance of organizational change and business as usual. [+]
Portfolio management is a coordinated collection of strategic processes and decisions that enable an effective balance of organizational change and business as usual. Management of Portfolios (MoP®) approaches change projects and programmes from a strategic viewpoint. It provides an overview of all change activities including what is in the portfolio, what it is costing, what risks are faced, what progress is being made, and what the impact is on business as usual and the organization’s strategic objectives. Course description: The purpose of the Practitioner qualification is to confirm whether the candidate has achieved sufficient understanding of how to apply and tailor the MoP guidance and to analyze portfolio data, documentation and roles in relation to a scenario situation. A successful Practitioner candidate should, with suitable support, be able to advise on the implementation of appropriate practices and techniques, and apply the method to a live portfolio, but may not be sufficiently skilled to do this appropriately for all situations. Their individual expertise, the complexity of the portfolio, and the support provided will also influence the impact the Practitioner can achieve. Course objectives: Candidates should be able to apply and understand how to tailor MoP effectively. Specifically candidates should be able to demonstrate their ability to: define the business case to get senior management approval for portfolio management plan the implementation of portfolio management select and adapt MoP principles, practices and techniques to suit different organizationalenvironments evaluate examples of MoP information (including documents and role descriptions) analyse the solutions adopted in relation to a given scenario.   Course content: Introduction to Portfolio Management Introduction to Portfolio Management, Course objectives, MOP Qualification, Target Audience, Exam Overview, The Practitioner exam, The MOP Syllabus Practical Exercises Sources of organizational Energy, Organizational energy states, Activity sequencing, Categorization/segmentation, Financial Appraisal, Multi criteria analysis, Portfolio Definition Cycle, Risk Management, MOP roles, MOP documents Group discussion Barriers to implementation, 3 Implementation approaches, Governance and alignment, Portfolio definition, Portfolio delivery, Implement, sustain and measure Exam preperation [-]
Les mer
Nettkurs 4 900 kr
Videoforelesningene og oppgavene i ASK gir deg det du trenger for å kunne ta eksamen i Russisk, Nivå I. [+]
  Videoforelesningene og oppgavene i ASK gir deg det du trenger for å kunne ta eksamen i Russisk, Nivå I. Kurset kan også tas som et selvstendig kurs for å lære deg russisk helt på egenhånd. Vårt mål er å gi deg nødvendig kunnskap og forståelse slik at du best mulig mestrer faget og skriftlig og muntlig eksamen. I løpet av kurset skal du blant annet igjennom følgende kompetansemål:   kommunisere med god uttale og intonasjon tilpasse språkbruken til ulike kommunikasjonssituasjoner bruke ord, setningsoppbygning og tekstbindingsformer målrettet og variert drøfte sider ved dagligliv, tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge beskrive sentrale sider ved språkområdets kultur   Russisk er et verdensspråk og det åttende mest talte språket i verden. Over 150 millioner personer snakker russisk som morsmål, og det er ett av seks offisielle språk i FN. Når du lærer deg russisk får du muligheten til å ta del i en rik og spennende kultur.   [-]
Les mer
Nettkurs 3 dager 17 500 kr
This workshop will teach you Spring Framework basics and dives into Spring Boot and Spring Cloud to create Microservices. [+]
This workshop will teach you Spring Framework basics and dives into Spring Boot and Spring Cloud to create Microservices.Introduction     Design goals and principles     IOC and dependency injection     Spring Ecosystem Spring Framework     Spring Beans     Java Configuration, Annotation Based Configuration     Dependency injection, beans and properties     Bean Lifecycle     Property Sources, Environment abstraction Spring Boot     Starters, AutoConfiguration, Properties, Actuators     Devtools, LiveReload, debugging     Testing, Test-Properties     Packaging, Logging, YAML, Profiles     Actuator, Monitoring     Data Access with JPA     Restservices with Spring MVC and Spring Data Rest     Security     Custom Spring Boot Starters Microservices     Twelve-factor Apps     Overview of Microservices with Spring Boot / Spring Cloud     Orchestrating a Microservice system with Spring Cloud Netflix stack After the workshop, the participants will be able to independently create web applications using the technologies and frameworks used in the workshop. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.