Ledelse og strategi
Du har valgt: Vejen
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff ( i Vejen ) i Ledelse og strategi
 

Virtuelt klasserom 150 minutter 5 990 kr
04 Sep
Seminaret tar for seg en rekke krevende faser og situasjoner som kan oppstå i forbindelse med styrearbeidet. [+]
Spesialseminar 2: «Generasjonsskifter - utfordringer og løsninger»    Dette spesialseminaret er åpent og kostnadsfritt for alle som er med i styrenettverksgrupper arrangert av Styreforeningen. For andre deltakere som er medlemmer av Styreforeningen koster seminaret kr. 4.990,-.For deltakere som ikke er med i styrenettverksgrupper og som ikke er medlemmer av Styreforeningen er prisen kr. 5.990,-   Seminaret tar for seg en rekke krevende faser og situasjoner som kan oppstå i forbindelse med styrearbeidet. Vi ser blant annet på:   hva undersøkeler som er gjort omkring generasjonsskifteprosesser forteller oss uventet aksjonær bortgang og ulike utfordringer det kan medføre fremtidsfullmakt i forbindelse med aksjeeierskap og aksjeovertakels viktigheten av vedtektsbestemmelser eventuelt aksjonæravtaler ved generasjonsskifter, og utfordringene som kan oppstå dersom situasjonen ikke er hensynttat i formalia styrets rolle i generasjonsskifteprosesser forberedelsene og tilretteleggingen i generasjonsskifteprosesser sjekkliste ved generasjonsskifteprosesser [-]
Les mer
Webinar 1 time 2 940 kr
Generalforsamlinger er eieres fora med sine regler, oppgaver og ansvarsområder. Vil du ha en komprimert guidet «tour»? [+]
MEDLEMSKURS: Generalforsamlinger - en komprimert guide  Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent eller On-demand.   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd. Kurset leveres både "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom, med mulighet for å stille spørsmål mm. underveis, eller som On-demand kurs.    Kursinnhold: Generalforsamlingens (eier-/medlemsmøtets) organisatoriske rolle Hensikt, lovbestemte oppgaver, vedtektsoppgaver og særoppgaver Innkalling og underlag, forberedelse, utsending og korrigeringer Gjennomføring i praksis – fysisk, digital og hybrid Åpning, styreleders rolle, møteleders rolle, kvalifisert generalforsamling eller ikke? Sakene (agenda), kjøreregler, rutiner og alternative løsninger Protokollføring, krav, forventninger, omfang, innlegg og anmerkninger Signering, oppbevaring og etterfølgende tilgang   Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer
Nettkurs 1 time 2 450 kr
Du lærer å bestemme presisjon, nøyaktighet, følsomhet og kapabilitet. Pålitelige målinger er en forutsetning for gode beslutninger. [+]
Kurs i Målesystemanalyse (MSA) Du lærer å forstå variasjon i målinger og bestemme egenskaper som presisjon (repeterbarhet & reproduserbarhet), nøyaktighet (stabilitet, bias & linearitet), følsomhet og kapabilitet (evne til å detektere forskjeller i medier som måles). Du lærer også hvordan du kan designe en målesystemanalyse. Pålitelige målinger er en forutsetning for gode beslutninger.   Målesystemanalyse kan brukes til: Bestemme hvor mye av variasjonen i en prosess som er forårsaket av målesystemet. Sammenligne interne inspeksjonsstandarder med kundens standarder. Fremheve områder der kalibreringstrening er nødvendig. Evaluere opplæring i hvordan analyser utføres. Sammenligne eksisterende måleutstyr. Kvalifisere nytt måleutstyr. Sammenligne målinger mellom operatører. Sammenligne målinger mellom to (eller flere) instrument. Sammenligne målemetoder. Gi kriterier for nye målesystemer. Forstå unormale målinger. Evaluer et måleinstrument før og etter reparasjon.   Du lærer følgende: Designe målesystemanalyse Målesystemanalyse med vurdering av: presisjon og nøyaktighet repeterbarhet og reproduserbarhet stabilitet, bias og linearitet følsomhet (oppløsning) kapabilitet – evne til å detektere forskjeller i mediet som måles Du lærer å lage prosesskart for målemetoden for å forstå metoden bedre, og identifisere mulige årsaker til uønsket variasjon. Vi bruker kontrolldiagram til å bestemme egenskaper ved målemetoden. Kursdeltagerne får oppgaver underveis og svarer via avstemninger i nettmøtet.     Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per januar 2022): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Målesystemanalyse er et av verktøyene som benyttes innen Lean Six Sigma, og Sissel har bred praktisk erfaring med gjennomføring av målesystemanalyser.   Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Tilbakemeldinger "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea "Sissel sin evne til å raskt sette seg inn i problemstillingen, samt hennes engasjement og kompetanse er imponerende. Hennes analytiske og gjennomgående bidrag til vårt måleprogram har vært presis og målrettet, samt meget lærerik" Thomas Løvik, TWMA Norge     [-]
Les mer
Nettstudie 12 måneder 30 000 kr
Servicelederskolen passer både for deg som ønsker deg inn i en stilling som leder, og for deg som trenger å oppdatere og formalisere din kompetanse. [+]
Denne utdanningen gir deg kunnskaper og ferdigheter som gjør deg i stand til å opptre tryggere og med mer slagkraft som leder i en servicebedrift.   Studiet gir deg kunnskaper og holdninger som gjør deg i stand til å opptre tryggere, smidigere og mer effektivt som leder i en servicebedrift. Studiet gir en praktisk kompetanse som du raskt kan dra nytte av i egen arbeidssituasjon. Øk dine kunnskaper om kommunikasjon, serviceledelse. personalledelse og økonomi. Det gis en bred innføring i ulike syn på ledelse og de hovedoppgaver som inngår i profesjonell serviceledelse samt ulike organisasjonsformer og hvordan disse påvirker organisasjonens funksjon.   Servicelederskolen passer både for deg som ønsker deg inn i en stilling som leder, og for deg som trenger å oppdatere og formalisere din kompetanse.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
17 Jun
Strategiarbeid trenger ikke være dyrt, komplisert og krevende. Lær hvordan du effektivt kan gjennomføre strategiprosesser på egen hånd. [+]
Strategiarbeid i små og mellomstore virksomheter     * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Er du en av mange som har opplevd at det er vanskelig å sette seg mål og lage strategier? Har kanskje du også kjent på at du har «kastet bort» penger på strategiprosesser som ender opp med et dokument som blir liggende i skuffen? Slik behøver det ikke være. Kurset «Strategisk strategiarbeid i små og mellomstore virksomheter» tar sikte på å gi styret og administrasjonen forståelse for hvordan strategiprosessen kan gjennomføres på enkle måter, og hvordan en kan sikre at strategiarbeidet ikke «stopper opp».   Kursets formål:  Formålet med kurset er å gi styret, daglig leder og øvrig administrasjon et best mulig utgangspunkt for å gjennomføre egne strategiprosesser. Videre tar kurset sikte på å gi deltakerne god forståelse rundt bruk av enkle verktøy for selve strategiprosessen, samt bruk av verktøy som skal sikre at både styret og administrasjon følger opp sitt ansvar for å iverksette den vedtatt strategien, samtidig som en er i stand til å gjøre de nødvendige endringer underveis. Kursdeltaker skal etter kurset også ha en overordnet god forståelse av hva bærekraft egentlig innebærer, samt hvordan bærekraft på en praktisk måte kan bli en naturlig del av det strategiske arbeidet.   Kursinnhold:  Hvilke faktorer hindrer vekst og utvikling i virksomheter? Forankring av mål hos, og strategiske innspill fra eierne. Hvem skal delta i strategiprosessen? Fastsettelse av mål Trenger vi en visjon? Trenger vi verdier? Enkle analyser som skal føre til mulige tiltak Økt effektivitet gjennom kategorisering av tiltak Strategiske valg – «Forretningsidéen», en strategisk oppsummering Hvordan vite om vi er på rett vei? Bruk av KPI-er / nøkkelindikatorer Hvordan sikre at strategiarbeidet «lever» til enhver tid? Revisjon av strategier Praktiske verktøy for gjennomføring av prosess, samt implementering og oppfølging av strategi Hva er egentlig bærekraft og hva kan det innebære for din virksomhet? Presentasjon av sentrale aktører innen bærekraft; Etisk handel, Miljøfyrtårn med flere.   Målgruppe: Styret, daglig leder og andre som skal fasilitere / gjennomføre strategiprosesser i små og mellomstore bedrifter.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 dager 18 750 kr
Du lærer å bruke dataanalyse og visualisering til faktabasert problemløsning. [+]
Kurs i dataanalyse og visualisering. Kurset lærer deg hvordan du bruker dataanalyse og visualisering til faktabasert problemløsning. Vi starter med å definere et målbart mål, måler hvor vi er i dag, analyserer årsaker til at vi ikke er der vi ønsker, løser rotårsaker for å nå målet og sikrer varige resultat. Så enkelt! Kurset følger DMAIC prosjektmetode: Define: forstå problem, gjøre det målbart og sette mål  Measure: innhente data om nåsituasjonen Analyze: forstå mulige årsaker og bevise de viktigste Improve: optimalisere innstillinger med forsøksdesign Control: overvåke viktige variabler for varige resultat   Læringsmål Du lærer å bruke dataanalyse og visualisering til å besvare følgende spørsmål:  Hva skal forbedres (definere måling) og hva er målet (spesifikt)? Hva er nåsituasjonen (dataanalyse og visualisering)? Hvordan innhenter vi data (populasjon, prøveuttak, konfidens)? Hvordan tolker vi data (sentrering og variasjon)? Hvordan visualiserer vi nåsituasjonen (Histogram, Run chart & Control chart)? Hvordan vet vi at målingene er gode nok (bestemme egenskaper ved målemetoden)? Hvordan velger vi riktig strategi for å forbedre oss (SPC og kapabilitet)? Hvordan kan vi forstå og redusere variasjon (Control Chart med sub grupper)? Hvordan kan vi bevise årsakssammenhenger (Pareto, Box plot, Scatter plot, korrelasjon og hypotesetesting)? Hvordan bestemmer vi optimale innstillinger med færrest mulig forsøk (DOE)? Hvordan sikrerer vi varige resultat ved å reagere tidlig på tendens til avvik (Control Chart)?   Kursinnhold  Kurset lærer deg å bruke dataanalyse og visualisering til faktabasert problemløsning med DMAIC metoden (Define, Measure, Analyze, Improve & Control):  Define Problembeskrivelse Måltall / KPI’er «Operational definition» Spesifikke mål Measure Måle nåsituasjonen Historiske data Nåtidsstudie Populasjon & prøve Prøvetakingsteknikker Randomisert Systematisk Praktisk Prøveantall & konfidens Kvalitative & kvantitative data Nominell & ordinal Kontinuerlig & diskret Dataanalyse Senter (snitt, median, mode) Variasjon (standard avvik, range, varians) Fordeling av data Normalfordeling og sannsynlighet Skjev fordeling Visualisering av nåsituasjonen Histogram Run Chart SPC (Contol Chart) Analyze SPC (Control Chart) Prosessvariabel kartlegging Normal og spesiell variasjon Stabilitet & kapabilitet Forbedre kapabilitet Fiskebein og 5 x Hvorfor Variasjonsanalyse med Control Charts Variasjon innad og mellom sub grupper Forstå og tallfeste kilder til variasjon Målesystemanalyse (MSA) Presisjon og nøyaktighet Repeterbarhet og reproduserbarhet Følsomhet og kapabilitet Bevise årsaker Observasjon Skru av / på Visualisere med grafer Hypotesetesting og p-verdi Visualisere data / grafiske analyser Pareto diagram Box plot Scatter plot Korrelasjon & regresjon Improve DOE (Design of Experiements) Bestemme mål og velge faktorer Planlegge forsøk (Fractional & full factorial) Gjennomføre forsøk Analysere og iverksette tiltak Control Måle og følge opp med Control Chart   Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Tilbakemeldinger til kursholder "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea     [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Hva bør og kan vedtekter inneholde ut over lovens minimumskrav ? Hva kan og bør reguleres i aksjonæravtaler? [+]
Aksjonæravtaler og vedtekter   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Om kurset:  Hva bør og kan vedtekter inneholde ut over lovens minimumskrav? Hva bør og kan reguleres i aksjonæravtaler? Mange selskaper registreres med noen få standard vedtekter lastet ned fra nettet. Vedtektene er selve grunndokumentet for et selskap og det bevisst benyttes til å regulere mange vesentlige forhold mellom eiere, og legge føringer for skiller mellom eiersaker, styresaker og driftsmessige forhold - for å nevne noe. Aksjonæravtaler har langt flere begrensninger, med kan bevisst benyttes hensiktsmessig for å regulere ulike forhold som man kanskje ikke ønsker å "kringkaste" gjennom offentlig tilgjengelige vedtekter,  På områdene: vedtekter og aksjonæravtaler er vår erfaring at svært mange burde og skulle gjort en grundigere "jobb". Kursdagen retter seg mot eiere, stiftere, styremedlemmer og andre med interesse for vedtektenes mulige omfattende og grunnleggende funksjon i forhold til å legge de avgjørende føringer for selskapet.    Kursinnhold: Om vedtekter, aksjonær- og partneravtaler Eier/deltaker/partner/deleier med ulike eierandeler  Hva bør hensyntas hvor og hvorfor - hovedtrekk? Hva kan reguleres i selskapets vedtekter? Lovmessige minimumskrav til vedtekter/deltakeravtaler Hva kan ikke fritt avtales og hvorfor?  Hva bør / bør ikke legges i off. tilgjengelige vedtekter? Når bør forhold heller formaliseres i aksjonæravtale? Hvilke rolle har hvem, hvilke rolle ønsker hvem å ha? Styremedlem / Styreleder / Nestleder / Observatør Styresammensetting, begrensninger i styrets rolle Styrehonorar, styrevalg og interessehensyn Daglig leder eller ledende ansatt rolle ut over eierskap Representasjon, signaturrett, andre viktige rettigheter Forkjøpsrett til aksjer/andeler og overtakelsemodeller Aksjeklasser og stemmerettsbegrensninger Andre styrende og vesentlige dokumenter Uklarheter, uenighet og konflikter Exit-løsninger når eieravtalenes intensjoner svikter   Du kan også få kurset mer skreddersydd med kvalitativ gjennomgang av eksiterende vedtekter og aksjonæravtaler - opp mot mest hensiktsmessige fremover. Da må vi i forkant avtale hva som må gjøres ekstra fra vår side i forkant av kurset.    [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer 6 950 kr
Styrets egen analyse med etterfølgende assistanse av styrekonsulent med styreevaluering. [+]
Styreanalyse - «Digital Basic» inkl. evaluering med styrekonsulent (Digital + 1.time)    NB! I perioden fra 01.06 - 15.08.2024 kan du bestille vår nye digitale styreanalyse til rabattert medlemspris, med praktisk gjennomføring på en nærmere avtalt dato innen den 30.09.2024.    Betalende medlemmer kan bruke kampanjekode: ANALYSE (i store bokstaver) som legges inn i feltet for "Ev.kampanjekode" i bestillingsskjema på våre nettsider. Du kan bestille en analyse som er lagt på en dato fra vår side i kursplanen, men anmerke om du ønsker å avtale en annen aktuell dato for selve gjennomføringen. Ved bruk av kampanjekoden. ANALYSE i bestillingsskjema rabatteres din bestilling med kr. 2.750,- som tilsvarer hele medlemskapsprisen for deg som person for ett helt år når og dersom du er betalende medlem.   Hva omfatter bestillingen av en digital styreanalyse levert og gjennomgått med en styrekonsulent fra vår side? en konkret leveranse, med gjennomføring av heldigital og nettbasert styreanalyse for deres eget styre. Alle styremedlemmer(og eventuelt daglig leder) mottar individuelt, og i forkant av evalueringsdagen, link til analysen, Via linken besvares ca 40 påstander om styrerelaterte forhold i din virksomhet i vårt digitale analyseverktøy Det avtales dato for gjennomføring av analysens resultater sammen med en av våre styrekonsulenter. Diagrammer og rapporten med analysen sendes oppdragsgiver i forkant av møtet. Deretter følger en times gjennomgang av resultatene av analysen og assistanse med evalueringsprosessen via teams eller annen digital plattform sammen med styrekonsulent fra Styreforeningen.    PROSESSEN FRA: A - Å FUNGERER SOM FØLGER: 1. Bestill prosess direkte via bestillingsskjema  2. Dersom du ønsker å avtale en alternativ dato angir du det på bestillingen så  følger vi opp og avklarer passende dag og tid. 3. Du mottar veiledning for igangsettelse av den digitale analysedelen for deg selv og alle de øvrige styremedlemmer og ev.daglig leder  4. Alle styremedlemmer inviteres via epost og link til å gjennomføre styreanalysen - når det passer for den enkelte - innen en angitt tidsfrist. (VIKTIG AT FRIST OVERHOLDES). Styreanalysen gjennomføres deretter digitalt og individuelt.  5. Vi samles på teams på avtalt prosessdato (ev.kan vi møtes fysisk hos oss på Aker Brygge). Der gjennomgår styrekonsulent / prosessveileder fra Styreforeningen resultatene av analysen: deler skjerm og ser på grafiske og visuelle bilder av analysens resultater med tilhørende dialog omkring det analysedelen forteller oss.  6. En dialogbasert samlet evaluering fortsetter med basis i analysens resultater. Evalueringen skal provosere til meningsutveksling og åpen dialog om + / -, status på kvaliteten av styrerelaterte forhold, samt skape bevisthet omkring forbedringsområder og utviklingsmuligheter. 7. Evalueringen summeres opp med en tiltaksplan fremover for det aktuelle styret.    GENERELL INFORMASJON OM PROSESSEN:  Kan leveres på den dato / tid tilbudet er lagt opp til i vår kurs- / aktivitetskalender, eller vi avtaler bare et annet tidspunkt om ønskelig.Analysen igangsettes via link og ved bruk av tildelt kode og gjennomføres innen et avtalt tidsvindu. F.eks i perioden mellom mandag xx og torsdag xx. Analysedelen er bygget opp med påstander om funksjonalitet, samspill og arbeidsform mm i styret og påstandene evalueres ut fra opplevelsene av korrekthet - angitt på en 5 trinns skala.En av Styreforeningens erfarne Styrekonsulenter er prosessansvarlig og leder det hele, herunder den dialogbaserte evalueringen og oppsummeringen, med eventuelle råd og innspill underveis og avslutningsvis.    SEND INN DIN BESTILLING - SÅ TAR VI KONTAKT FOR VIDERE PRAKTISK AVKLARING, EVENTUELL TILPASNING AV DATO SOM PASSER FOR DERES DEL.  [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 4 900 kr
Få kunnskap til å lede og veilede personell som er involvert i løfteoperasjoner. [+]
I samarbeid med KranTeknisk Forening som også er faglig ansvarlig.   Hensikten med kurset er å gi operasjonelt ansvarlig kunnskap til å lede og veilede personell som er involvert i løfteoperasjoner. Kurset skal også gi deltakerne kunnskap om metoder for å se at løfteoperasjoner blir forskriftsmessig utført.   Du lærer blant annet: Kjenne til hvilke lover, forskrifter og standarder som gjelder vedr. bruk av kraner og løfteutstyr Kunne redegjøre for ulike typer ulykker som kan inntre ved feil bruk av kraner, ansvarsforhold, årsakssammenheng og hvordan disse kan forebygges. Opplæringen skal  gi deltakerne kunnskap om å utøve overordnet operasjonell ledelse av løfteoperasjoner. Kjenne til hvordan en sikrer helhetlig planlegging av løfteoperasjoner i ulike områder og vurdere sikkerheten  i forbindelse med samtidige operasjoner Kunne redegjøre for SJA – Sikker Jobb Analyse, sikkerhetsbestemmelser for føring av kran, og hvilke forholdsregler som må tas for at kranfører skal kunne verne seg selv og annet personell mot ulykker. Kunne redegjøre for aktuelle forskrifter og retningslinjer for personbefordring. Kjenne til vurdering av enkle løfteinnretninger og oppbevaring av løst løfteutstyr Kjenne til kompetansekrav ved bruk av ulike type løfteutstyr Kunne veilede og gi opplæring til annet personell som skal ha rollen som operasjonelt ansvarlige   Foreleser: Endre Johannes FuglsetDaglig leder, Norsk Maskinkontroll AS Endre er daglig leder av Norsk Maskinkontroll. Han har bred erfaring og spesialkompetanse innen faget. Vi kan blant annet nevne: Tidligere Faglig leder for Norsk Hydro’s Sakkyndige Virksomhet Utarbeidet løftehåndbøker på en rekke bedrifter onshore/offshore Deltager i en rekke utvalg i KranTeknisk Forenings virksomhet Tidligere styreleder i KranTeknisk Forening Foreleser på kontrollørkurs i regi av KranTeknisk Forening Løfterådgiver Skanska Norge Utførelse av HMS kontroll og rutineoppbygging for en rekke norske bedrifter HMS/KS ansvarlig ILC-Construction AS     Teknisk arrangør: Quality Norway AS. [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 5 dager 19 500 kr
Et dypdykk i kvalitetsledelse (Quality Management). Med dette kurset i lomma så har du gjennomgått pensum som kreves for en eventuell sertifisering som kvalitetsleder. [+]
Kvalitetsledelse (Quality Manager)  Dette kurset er for deg som vil ha mer dybdekunnskap, og/eller sertifisere deg som kvalitetsleder. Kurset tar for seg ISO 9001 da den ligger som en grunnsten for kvalitetsfaget, men vi skal også innom andre områder som er viktig for å få styringssystemer til å fungere i praksis. Pensumet til kurset er satt av den Europeiske foreningen EOQ, slik at alle som velger å sertifisere seg i Europa har samme minimums-kompetanse. Vi kommer til å følge et case gjennom kurset slik at du får mulighet til å trene på noen av teamene vi er innom. Gjennom hele kurset legges det opp til å gjøre innholdet enkelt og praktisk. Kvalitetsledelse handler om sunn fornuft satt i system.   Kursleder er Siri Mathiesen, se gjerne egen omtale om Siri på KRN Academy, www.qrn.no Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.  [-]
Les mer
Webinar 30 minutter
04 Jun
27 Aug
26 Sep
Info webinar om deltakelse på Styrekonsulentakademiet [+]
INFO WEBINAR "om deltakelse på Styrekonsulent Akademiet - bli Styrekonsulent og Certifeid Board Consultant" med Karl Ibsen  (Gratis / Kostnadsfritt webinar)   Kunne du tenke deg en fremtid der du arbeider aktivt med styrerelatert konsultasjon, med styreverv og styrerelatert arbeid i samarbeid med Stryreforeningen? For noen blir det også starten på et nytt langsiktig "løp" og en nytt bevisst karrierevalg. INFO webinaret går gjennom det vesentlige du må være kjent med om og før eventuell deltakelse på programmet, herunder viktige forutsetninger ( A, B og C nedenfor).   HELE PROGRAMBESKRIVELSEN FØLGER HER:  FORUTSETNING A:   Du har gjennomført  Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer Har du deltatt på / gjennomført programmet; "Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer", eller skal  deltaka på "Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer" i nærmeste fremtid? FORUTSETNING B:   Du ønsker å starte på en ny hel- / eller deltids fremtidig karriere som styremedlem og styrekonsulent Dette programmet er KUN for deg som fremover i tid ønsker å satse / legge ned betydelig med tid for å oppnå en karriere som styrekonsulent, med fremtidige styrerelaterte oppgaver sammen med oss i Styreforeningen, kombinert med ulike roller som styremedlem og gjennom fullføring av Styrekonsulent Akademiet bli: "Certified Board Consultant"  FORUTSETNING C:  Delta på det informative webinaret om Styrekonsulent Akademiet og bli kjent med dets innhold og programdeltakelsens forutsetninger. I denne sammenheng:  Se våre nettsider for datoer for disse informative seminarene og meld deg på.  Deretter følger eventuelt også en personlig samtale på avtalt tidspunkt med videre avklaringer sammen med programansvarlig hos Styreforeningen.   VIKTIG: Din påmeldingsbekreftelse som deltaker på selve Styrekonsulent Akademiet er med bakgrunn i ovennevnte forutsetninger ikke endelig før etter en forutgående deltakelse på vårt informative seminar om programmet, og etter nærmere avklaringer med / og forutsatt forutgående godkjennelse fra programansvarlig i Styreforeningen.   NB! Vi tar forbehold om å godkjenne ditt kandidatur som videre deltaker på Styrekonsulent Akademiet, herunder å avstå fra å tildele plass uten ytterligere begrunnelser.   Styrekonsulent Akademiet er et praktisk og målrettet program der du deltar gjennom: A) 8 timer fysisk i våre lokaler +  B) 2 x 3 timer nettbasert spesialundervisning C) ca. 20 timer kombinasjon: selvstudium & case   NB! Hvert program har et begrenset antall plasser. Dag 1 er fra kl. 13.00 - 21.00 i våre lokaler på Aker Brygge,  der vi runder av med en sosial middag. Dagen benyttes til gjennomgang av styrekonsulentrollen og vår arbeidsmetodikk i den sammenheng samt til intensivt casearbeid. Dag 1 og 2 består av deltakelse på 2 av våre utvalgte 3 timers relaterte nettbaserte kurs. Et nærmere valgbart utvalg gjennomgås med mulighet for spesialisering. Selvstudium tilgangen gis på Dag 1 og omfatter ca. 20 timer med tilrettelagt og utvalgt materiell for egen oppdatering og utvikling.      PROGRAMMET FOR STYREKONSULENT AKADEMIET ER PRAKTISK OG I DET VESENTLIGE CASE-BASERT   Lær mer om hvordan du kan arbeide med styrekonsulentoppdrag eller opp mot verv som styremedlem i ulike virksomheter, herunder ved praktiske case som skal forbedere deg på bredden i en del slike oppdrag.  Lær mer om hvordan vi i Styreforeningen former styrekonsulentoppdrag, formaliserer, priser og gjennomfører prosesser Lær mer om de typiske utfordringer som kan møte deg i styreverv og/eller styrekonsulentoppdrag og få praktiske tips og innspill. Du jobber med caseoppgaver i grupper. Spesialiser deg noe nærmere på minimum et par oppdragsområder.  Vi gjennomgår hvordan en praktisk tilknytning til Styreforeningen som "Styrekonsulent" fungerer, hva det omfatter, om standard avtaler og arbeidsverktøy vi benytter mm. MATERIELL, FILMAPPER MED SJEKKLISTER, EKSEMPLER OG HJELPEMIDLER ER INKLUDERT I PROGRAMMET.  [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Om verktøy, standarder og metoder innen rapportering av bærekraft og inspirasjon til å komme i gang i egen virksomhet [+]
Bærekraftsrapportering i praksis   Kurset for deg som er / kan bli styremedlem, daglig leder, sitter i ledergruppen og/eller er ansvarlig for bærekraft i virksomheten.   Få oversikt over hvilke verktøy, standarder og metoder som finnes innen rapportering av bærekraft og dermed inspirasjon til enten å komme i gang med eller forbedre rapporteringen i egen virksomhet. Du får innføring i viktige prinsipper for rapportering med utgangspunkt i EU sitt Bærekraftregulativ CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) og ny regnskapslov. Videre får du vite mer om rapporteringsstandardene European Sustainability Reporting Standards, Nordic Sustainability Reporting Standard samt Global Reporting Initiative.   I tillegg gis det praktiske råd om løsninger på flere områder, og det legges opp til dialog og diskusjoner blant deltakerne underveis i kurset. Gruppeoppgaver er videre en integrert del av kurset.   Kursinnhold: Hva er styret og ledelsens ansvar i forhold for bærekraft og bærekraftsrapportering? Nåværende og forventede fremtidige krav fra myndigheter og EU. Eu’s taksonomi, rapporteringsdirektivet (CSRD) og ny regnskapslov – konsekvenser ikke bare for de største bedriftene. Oversikt over de vanligste standarder, verktøy og metoder for klimaregnskap og rapportering av bærekraft. Involvering av interessenter. Dobbel vesentlighet De vanligste sertifiseringsordninger for bærekraft. Verifisering Nærmere om European Sustainability Reporting Standards (ESRS) og Nordic Sustainability Reporting Standard (NSRS). Bærekraftsrapportering - steg for steg.   Målgruppe:Kurset retter seg først og fremst mot styremedlemmer og toppledere, og gir en god innføring i prosessen med å komme i gang med virksomhetens bærekraftsrapportering.   [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 2 dager 9 450 kr
Prosessbasert system, er mer enn å overføre prosedyrer til prosesser. Lær hvordan du kan etablere og forbedre prosessene deres. [+]
A5.2 kurs i Prosessbasert styringssystem. Helt siden år 2000 har ISO 9000-standarden lagt opp til en prosessbasert tankegang som en av kvalitetsprinsippene. Svært mange selskap har tatt steget fra et dokument basert og prosedyretungt system til et prosessbasert styringssystem der alle oppgaver er visualisert ved hjelp av flytdiagrammer. Et slikt steg kan potensielt redusere dokumentasjonsmengden med 1/5, gjøre forbedring enklere og endring mer kontrollerbart, større bruker-engasjement og bedre kontroll på innebygget risiko og organisatoriske barrierer. KRN Academy tilbyr kurs for å lære hvordan du kan etablere og forbedre et prosessbasert styringssystem. Vi vil ikke snakke om software eller IT-systemer, kun hva du må gjøre og legge til rette for å lykkes med å ta steget vekk fra lange prosedyrer over til lettbente prosesser. Kurset går over to dager og dekker følgende tema: DAG 1 introduksjon til Business Excellence forbedring som et prosjekt (gjennomgåelse av ulike prosjektmodeller) transformere en virksomhet med gjennombrudd prosessbasert styringssystem – designbasis prosessmodenhet DAG 2 prosesseierskap kompetansestrategi for arbeide med prosesser trinnvis modell for utvikling eller forbedring av et prosessbasert styringssystem praktisk organisering og plan for prosessforbedringer valg av system/digitalisering Du får med utprøvde metoder og praktiske fremgangsmåter for å kunne lykkes med å skape et helhetlig integrert og prosessbasert styringssystem for DIN virksomhet. Egner seg svært godt om bedriftsinternt kurs.   Bedriftsinternt kurs?    Kurset er allerede gjennomført hos større organisasjoner med svært gode tilbakemeldinger. Kontakt oss gjerne for referanse. Kurset tilbys også på engelsk Derso du også trenger mer kunnskap om kravene i ISO 9001, så har vi kurs i det også. Se www.qrn.no   Kursleder er Sidsel Storaas, se gjerne egen omtale om Sidsel på KRN Academy, www.qrn.no. Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.  [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Kurset praktisk ledelse av håndverksbedrifter har som mål å øke din bedrifts konkurranseevne og resultater. [+]
Praktisk ledelse av håndverksbedrifter   Skap resultater og konkurransekraft   Kurset praktisk ledelse av håndverksbedrifter har som mål å øke din bedrifts konkurranseevne og resultater. Kurset bygger på praktisk erfaring innen ledelse.   Kurset retter mot følgende deltakere:Eiere, styremedlemmer, daglige ledere og andre interessenter i håndverksbedrifter av ulik størrelse.   Kurset gir god innsikt i ledelse, og vil kunne medvirke til bedre styring av din bedrift.   Hovedpunkter: Hva er ledelse? Lederens rolle i forhold til styrets leder og styret som helhet. Være på – kunne mye – interesse - delegere (Leadership by walking around)!   Markedskunnskap: Markedet – kjenne sine kunder og konkurrenter. Kjenne sin egen bedrift Hvordan påvirkes vi av Åpenhetsloven og krav om Bærekraft?   Strategi og veivalg: Analysere styrker og svakheter i egen bedrift/muligheter og trusler i markedet (SWOT) Ta veivalg, sette mål, planlegge, gjennomføre, evaluere og revurdere Hva er vi best på – hva ønsker vi å bli? Bærekraft og miljø? Pris og/eller på kvalitet? Er vi best på rehabilitering, nybygg, større eller mindre bygg, holder vi det vi lover?   Salg og kunder: Hvor viktig er salg av våre tjenester? Forstå og vite hva våre kunder ønsker.   Samarbeidspartnere: Hva krever bankene i usikre tider. EK, selvskyldner, pantsettelser, garantier, forhåndssalg   Organisering: Best mulig organisering av egne ressurser. Produksjon, administrasjon og salg   Økonomistyring: Budsjett, regnskapsforståelse, likviditet, nøkkeltall, kalkyler og viktige økonomiske prioriteringer for ledelsen. Ny teknologi (IT)   HR og personalstyring: Interessant arbeidsgiver Informasjon til ansatte og kunder HR – arbeidsavtaler, medarbeidersamtaler, lønn og betingelser, rekruttering, nedbemanning, permitteringer Generasjonsskifte   • Oppfølging og kontroll, rapportering til styret. • Praktisk case, analyse og presentasjon.   Målgruppe: Eiere, ledere, styremedlemmer og andre interessenter med fokus på håndverksbedrifter.   Hvorfor delta: Kursmaterialet kan benyttes umiddelbart i din bedrift. Nettverks etableres hvor du kan møte andre eiere og ledere av håndverksbedrifter. Del erfaringer og bygg verdifulle forretningsforbindelser. Fokus på praktisk ledelse fremfor teoretisk kunnskap, med verktøy og teknikker som kan anvendes direkte i daglig drift.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Hvordan strategisk utvikling kan være viktig som «grunnmur» for å øke den reelle verdien av virksomheten du er ansvarlig for. [+]
Effektiv drift i små og mellomstore virksomheter   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   En travel hverdag står ofte i veien for verdiskaping og utvikling av virksomheten. Det praktisk orienterte kurset «Effektiv drift i små og mellomstore virksomheter, lærer deg mer om vanlige utfordringer på mange funksjonsområder, og om hvilke tiltak du kan gjennomføre for å sikre vekst og bedret inntjening i din virksomhet.   Lær mer om både strategisk utvikling og hvorfor det kan være viktig å ha en solid «grunnmur» og hvordan denne kan øke den reelle verdien av virksomheten du er ansvarlig i.  Hva står ofte i veien for vekst og utviklingen i virksomheten? Hvordan kan vi snu utviklingen? Hvordan kan en solid «grunnmur» øke virksomhetens verdi? Strategiarbeidet i virksomheten; trenger hverken være dyrt eller komplisert – «det enkle er ofte det beste»!   Kursinnhold: Organisering av ressursene i virksomheten; menneskene, interne og eksterne ressurser Ansvarsforhold; forstår alle sine oppgaver og ansvar og er disse kjent for andre? Hvilke fullmakter har den enkelte? Hvordan gjøre ansvaret kjent? Stillingsbeskrivelser og ansvarsoversikter. Styringssystemer – nå eller senere? Hvordan enkelt lage et styrende system for kvalitet i virksomheten? Daglig leder – den viktigste brikken i organisasjonen? Lederstil, mulige feller du kan gå i, tillitsbasert ledelse, informasjon og kommunikasjon. HMS; - hvilke forventninger og krav stiller Internkontroll-forskriften? GDPR; skjematisk oversikt over krav og forventninger – hvordan komme i gang med arbeidet selv? Økonomi; - hva er resultatregnskap, balanseregnskap? Hva er det viktigste du må forstå? Hva er egentlig bærekraft og hva kan det innebære for din virksomhet? Hvem kan hjelpe deg videre? Hva menes egentlig med digitalisering? Hva er viktig å passe på i digitaliseringsprosesser?     Målgruppe: Styreledere, styremedlemmer og daglig ledere i små og mellomstore virksomheter.   [-]
Les mer