Ledelse og strategi
Du har valgt: Västerås kommune
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff ( i Västerås kommune ) i Ledelse og strategi
 

Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Vårt lederkurs gir deg grunnleggende kunnskaper om motiverende ledelse. Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike utfordringer knyttet til ledelse der mellommenneskelige relasjoner inngår. Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:         Når du selv ønsker. Omfang:     3 innleveringer Pris:           kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med                    kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).    Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med lederkurset og hvor lang tid du vil      bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Målgruppe for vårt lederkurs Alle som har et verv eller arbeid, eller ønsker et verv eller arbeid der mellommenneskelige relasjoner og ledelse inngår.   Mål for lederkurset Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike utfordringer knyttet til lederverv og ledelse.   Kursbeskrivelse Vårt lederkurs gir deg grunnleggende kunnskaper om ledelse.   Tema - Lederkurs • Ledelse i dag • Dagens utfordringer • Dagens muligheter • Ledelsesteori • Administrasjon • Organisasjon • Lederkompetanse • Hvor læres denne kompetansen? • Ledertyper • Personlighet • Kommunikasjon • Hva er god kommunikasjon? • Hvilke utfordringer møter vi i kommunikasjon? • Relasjonskompetanse • Makt • Tillit • Motivasjon • Kreativitet • Behov • Gruppe • Team • Utvikling • Vi-følelse • Helhetlig tenking   Litteratur Relasjonell ledelse Hans Morten Skivik ISBN 9788205329669 Gyldendal 2004   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgiften for vårt lederkurs.   Dersom du ønsker å komme i kontakt med studieekspert kan du trygt ta kontakt med oss på telefon: 913 58 038913 58 038 eller sende oss E-post til: postmottak@kompetansesenter-bedriftshjelp.com Vi har lang erfaring med kurs og studier og vet hva som vil passe deg best etter en kort og uforpliktende samtale. [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig Oslo 4 dager 19 200 kr
10 Jun
16 Jun
Du lærer å gjennomføre HMS-revisjoner på en effektiv og virkningsfull måte [+]
Du skal etter kurset: Kjenne til ulike metoder for å overvåke det systematiske HMS-arbeidet i virksomheten Kunne gjennomføre HMS-revisjoner basert på ISO 19011:2018 Være revisjonsleder og revisor i forbindelse med revisjoner av ledelsessystemer og internkontrollsystemer  Hva lærer du: Hvordan gjennomføre revisjoner med bruk av den internasjonalt anerkjente revisjonsmetoden NS-EN ISO-19011:2018, retningslinjer for revisjon av ledelsessystemer Forskjeller og likheter mellom revisjon i henhold til ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 og forskrift om systematisk HMS-arbeid (Internkontrollforskriften) Alle faser i revisjonsprosessen: Planlegge, utføre, kontrollere og korrigere Om revisjonsfunn, rapportering og oppfølging Hvordan bruke revisjoner i kontinuerlig forbedringsarbeid Revisjonsprinsipper og kompetansekrav til revisor Om etiske retningslinjer og fortrolighet Ulike metoder for systematisk overvåking av internkontrollen Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer.   [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Ekspert Sidsel Storaas gir deg 100 forbedringsverktøy i Six Sigma, kvalitet og lean som kan omsettes i din virksomhet. [+]
Kurs i Six Sigma, kvalitet og lean med Sissel Winther Storaas. Hvor sløser dere i bedriften? Identifiser tidstyvene og skap bedre flyt med disse forbedringsverktøyene! Noen snakker om Lean, andre om kvalitet, digitalisering, agile metoder og Six Sigma – eller god gammeldags sunn fornuft satt i system. I dette kurset får du 100 forbedringsverktøy på løpende bånd som umiddelbart kan omsettes i din virksomhet for å øke kvalitet, produksjon, innovasjon, prosess og motivasjon. Du lærer konkrete metoder og teknikker som har dokumentert effekt på arbeidsflyt og problemløsing. Sidsel Winther Storaas deler sin ekspertise på Six Sigma, Kvalitet og Lean med deg gjennom 100 leksjoner og 100 forbedringsverktøy. Spilletid: ca. 7 timer og 30 minutter   Leksjoner Hva skal du levere i forbedringsprosjektet? Du trenger et Prosjektmandat. Kartlegg prosessen din med SIPOC! Lytt til “Kundens stemme” (VOC) Lever det kundene ønsker – vær kritisk til kvalitet! Pareto – let etter de vitale få (20/80-regelen) A3 – Imponer ledelsen med en enkel problembeskrivelse Grunnårsaksanalyse med 5 ganger hvorfor (5WHYs) Visualiser prosessen og se hvor dere sløser med verdistrømskartlegging Hent frem kreativiteten i teamet med idémyldring! Hvem gjør hva og hvem har ansvar? Finn det ut med RACI kompetansematrise Flytdiagrammer – finn flyten og gjør jobben enklere Mye data? Avdekk variasjon med et Histogram Y = f(x) – identifikasjon av de viktigste driverne i en prosess Er det verdt å gjennomføre? Gjør en kost/nytte-vurdering! Kjør forbedringsprosjekt, målrettet og proft med DMAIC Ta beslutninger basert på data og fakta med basic statistikk og variasjon 5S – sortere, systematisere, skinne, standardisere og sikre Raske forbedringshendelser med Kaizen-metoden Kanban – effektiviser og gjør klar for “just-in-time” Få oversikt med forbedringstavler Rotårsakanalyse – kom til kjernen av problemene "Design for Six Sigma" – innovasjon, nyskapning og nydesign Muri Mura Muda – bli kvitt sløsingen Gemba – gå til kilden og finn ut det faktiske problemet Kvalitetstankegang – et genuint og inderlig ønske om å levere bra saker Business Excellence er fullt mulig! Prosesskartlegging – hva gjøres, og hva skjer? Skap attraktiv kvalitet med Kanomodellen Hva er utgangspunktet? Finn Baseline – eller grunnlinja! Datainnsamlingsplan for å bekrefte og måle problemet Årsak/virkning – Ishikawa-diagram Failure Mode and Effect Analysis – FMEA Flyteffektivitetsanalyser – Flow Efficiency Analysis, FEA Kvalitetssirkler for personlig vekst, kvalitet og produktivitet Regresjonsanalyse – hva er fakta, og hva er støy? Aktivitetsnettverksdiagram – Work Breakdown Structure Affinitetsdiagram – perfekt til idémyldring og workshops Joseph Juran – du må snakke “pengenes språk” W. Edwards Deming – “If Japan can, why can’t we?” Walter A. Shewhart – opphavet til PDCA og statistisk prosesskontroll Armand V. Feigenbaum – økonomisk resultatansvar og systemtankegang Kauro Ishikawa – 7 verktøy for kvalitet Philip Crosby – kvalitet er gratis Shigeo Shingo – pragmatikeren som lagde de gode metodene Taiichi Ohno – mannen bak Toyota Production Systems (TPS) Kommunikasjonsplan – gjør implementeringen enkel Kontrolldiagram – ingen prosess er komplett uten Analyse av målsystemer – hva om målebåndet er feil? Sigma-beregninger – hvor presis er du i dine leveranser? Del opp prosjektet og sjekk underveis med Gateway-review Hva lover du kundene dine? Hva er deres kvalitetspolitikk? Sikre suksess med risikoevaluering og risikostyring Pilottesting – test ut løsningen i mindre skala Sikre at forbedringen forblir en forbedring med en kontrollplan Finn produksjonstakten med takttime/takttid Benchmarking – hvor god er vår prosess, eller våre produkter, sammenlignet med de beste? Bli kvitt flaskehalser og køer med Little’s Law Briljér i møtene med gode grafer og diagrammer Pokayoke – feilsikring, eller idiotsikring, om du vil Hvitt belte – ett sted må reisen starte Gult belte – når du skal bidra til forbedring Grønt belte – når du leder dine første forbedringsprosjekter Sort belte – når du må løse de vanskelige problemene Master Black Belt – læremesteren og den betrodde rådgiveren til toppledelsen Champion – lederen som eier prosjektet må også kunne noe om forbedring Prosesseier – ta ansvar for kvalitet, faglig integritet og kontinuerlig forbedring i prosessene SDCA/PDCA – Standardise vs Plan, Do, Check, Act Boksediagram – finn sammenhengene mellom ulike grupper data Teorioppfattelse – å ta beslutninger basert på ubeviste sannheter Å ta beslutninger basert på dyptgående kunnskap og analyse av data Systemtankegang – sett prosesser og oppgaver i system Hoshin Kanri – det hemmelige våpenet til japanske styringssystemer Downtime – 8 former for sløsing "Big Q" eller "little q" – strategisk eller operativ kvalitetsledelse? SWOT – styrker, svakheter, muligheter, trusler og PEST – politisk, økonomisk, sosialt og teknologisk Gjør en stakeholderanalyse (interessentanalyse) Identifiser mangler i omsetningen med en kvalitetskostnadsanalyse Hva er oddsen? Finn den med ulike statistiske fordelinger Å navigere i et prosesslandskap Løsningsmatrise – å evaluere ulike løsninger opp mot gitte evalueringskriterier Hypotesetesting: Hvem har rett? Design av eksperiment – forstå prosessen enda bedre! Avslør dine “skjulte fabrikker” med Rolled Throughput Yield Finn ut hvor problemet ligger ved hjelp av multi-variasjonsdiagrammer Bli mer flyteffektiv med just-in-time- og pull-prinsippet Finn din feilmargin ved hjelp av konfidensintervaller Få kvaliteten du ønsker med trinnvis kvalitetsplanlegging, eller QDF: Quality Function Development Yamazumi – analyse av ikke-verdiskapende og verdiskapende aktiviteter Få orden i kaoset med stratifiseringer Fjern hindre for vedlikehold med TPM: Total Productive Maintenance Bruker du lang tid på å sette opp og gjøre klart til å gjennomføre en prosess- Se om du får ordnet dette med SMED – Oppsett og konfigurasjon Få full oversikt med produksjonkontroll-tavle og andre tavler for prosesskontroll Klarer du å møte etterspørselen med dine prosesser – Kjør en Prosessbelastningskalkulasjon Går dere i beina på hverandre – Lag et Spagettidiagram for å finne en bedre løsning Samle troppene for å holde alle oppdatert og planlegge fremover i et Obeya – krigsrom Lær av Kennedy – bruk Team-tankegang og ikke gruppetenkning Trenger du å finne ut av hvordan og om to ting henger sammen – Bruk Chi kvadrat test – Chi square test Ønsker du effektiv produksjonsplanlegging – uten for mye variasjon – Skap produksjonsflyt ved hjelp av Heijunka Når du vil velge den beste opsjonen av flere muligheter må du kanskje gjøre en ANOVA – en analyse av variasjon Fremtiden er her – sjekk ut Kvalitet 4.0 – Quality 4.0 [-]
Les mer
Lørenskog Drammen 8 dager 52 850 kr
29 May
16 Oct
You learn how to lead successful improvement projects using Six Sigmas DMAIC method. [+]
Lean Six Sigma Green Belt. This Green Belt training teach you how to lead successful projects (using DMAIC) and develop your problem-solving skills. You learn methods, tools and structures that the organization needs to ensure operational control and continuous improvement. This course is 8 days virtual or physical classroom and it's delivered by partner Aksena. The course is also offered as a company internal course. Target group: Managers who want to improve operational performance  Managers who need to implement targeted improvement projects* Project managers for improvement projects*  Participants in improvement projects* *) Many digitalization projects and investment projects can be run as Six Sigma projects.    Course content: The course comprises four modules, each of two days consecutive training. Module 1 & 2: Improvement projects These modules provide a thorough introduction to methods and tools for successful completion of improvement projects using practically applied Six Sigma. Key content: Roles and responsibilities in Six Sigma. How to define and scope improvement projects. How to write a good problem statement. How to describe the project business case. How to ensure best possible communication with the project stakeholders. How to visualize causal relationships. How use data and process maps in the analysis of causal relationships. How to analyze risk. How to prioritize and choose short term and long term solutions. How to sustain the achieved improvements. How to reuse project results. Template for project documentation and reporting. Module 3 & 4: Lean and continuous improvement These modules provide a thorough introduction to common structures the organization needs to ensure operational control and continuous improvement (CI). Key content: How to proceed to map stakeholders, customers and requirements for an area of responsibility (e.g. a department). How to map the processes included in the area of ​​responsibility (e.g. a department). how to populate the “stop doing” list with the right content. How to design meeting structures and visual boards for operational control and replanning. How to use Agile methods such as Kanban and Scrum in activity management. How to design and implement processes for continuous improvement. How to proceed to reorganize the physical workspace using 5S. How to establish preventive maintenance of assets. How to identify the competence needs in the short and long term. How formalize leaders standard work. Tools and methods included: Brainstorming Brainwriting Problem statement SIPOC Voice of the Customer (VoC) CTQ tree Communication plan Progress plan Business Case Fishbone diagram (Ishikawa) 5 Whys Value Stream Mapping (VSM) Spaghetti diagram Flowchart Functional flowchart Value flowchart Process design FMEA Risk matrix Fault tree analysis Prioritization matrix PICK-matrix Histogram Control chart Paretodiagram Six Sigma roadmap Six Sigma storyboard Six Sigma project charter Context diagram A3 problem solving 8D problem solving Various proactive and reactive improvement structures including Kaizen Event, Kaizen Circle and Kaizen workshop Scrum and Kanban activity management Workplace organization using 5S Fast changeover using SMED OEE SOP (Standard Operating Procedures) Leaders Standard Work (LSW) Some of the methods and tools are described thoroughly, others at the introductory level.   Instructors: Sven Danielsen, Henning Bakken and Sissel Lundeby are course instructors.  Sven is the CEO of Aksena. He offers strategic consultancy services and works as a lead instructor. His core competence is related to the Business System companies need to establish sustainable great results. Sven has been instructor for more than 100 courses and written three books within Lean Six Sigma. Henning is a partner in Aksena, working as a strategic advisor and training instructor. He has a long experience as a manager in international business. Key responsibilities has been within implementation, execution and governance of improvement programs based on Lean, Six Sigma, BPM and BSC in larger companies. Sissel is a trainer and consultant at Lean Tech. She has practiced Lean Six Sigma since 2002, completing Black Belt projects and certification. She is a IASSC (International association for Six Sigma certification) accredited trainer associate, with more than 20 years' experience within manufacturing and environmental technology.     Feedback: "Inspiring, professionally competent, popularize a theoretical discipline" Espen Fjeld, Commercial Director at Berendsen "Academic highly skilled and clear performance. Fun and builds trust" Jon Sørensen, Production Manager at Berendsen "10/10 good at reaching everyone" Erlend Stene, Sales leader at Berendsen "Clear and well presented. Good at asking questions and listen (check understanding)" Morten Bodding, Production Manager at Berendsen "Made a difference, engaged and skilled" Participant from EWOS "You are inspiring, positive and professionally skilled" Participant from EWOS     Diploma and certification: Diploma: To obtain a diploma for successful completion you must have attended at least 6 of 8 course days. Certification, level 1: At the end of the final module, the participant may take a multiple-choice test with 40 questions. If 75% or more are answered correctly, a Lean Six Sigma Green Belt certificate Level 1 is awarded. The test is taken at Aksena Academy webpage and is included in the course fee. The test is optional to take. Certification, level 2: To be certified Green Belt, participation is required in accordance with the requirements for the diploma (above) as well as approved completion of a Six Sigma improvement project within 12 months after the course completion. The project is considered approved if the project owner has approved the project and Aksena has approved the approach, tool use and documentation. By agreement, projects other than Six Sigma projects can also be approved. Contact us for more information about details and prices.     Relevant information: This course can be arranged at the request of companies.  Open courses are arranged according to the course calendar. Around 2 weeks before the course start-up, participants receive the following information: Agenda for the course Recommended preparation Guidelines for choosing an improvement project Access to animated eLearning for the two topics (as preparations to and support during the course)* Access to a library of improvement tools* Requirements for diploma and certification Other practical information *)The access is granted two weeks before the training starts and expires one week after completed training. In the classroom courses, methods and tools are extensively trained through exercises with related discussions. We use flipchart, brown paper and the walls. For the best possible involvement and learning, time is spent every day on repetition and related discussions. In the online courses, the participant individually train methods and tools in the afternoon. The course instructor is avaiable for guidance during this time. Every afternoon one hours is spent on questions and answers to the exercises and theories presented. To get the most out of the course, we recommend that you complete a Six Sigma improvement project. Several of the course exercises can then be carried out on your own problem statement. You also have the opportunity to gain valuable views on your project from the course instructor and the participants. The following training material is included in the course: Access to animated eLearning (Green Belt Basic Six Sigma, Green Belt Basic Lean and the CI Toolbox) that are used during the course. Access is available two weeks prior to the course start and one week after last course day. Electronic access to the presented material Template for documentation of Six Sigma projects (storyboard) Template for A3 problem solving Template for FMEA Template for criteria matrix and priority matrix Template for project charter   [-]
Les mer
Nettkurs
GRATIS introduksjon til Lean via e-læring. Du får svar på hva, hvordan og hvorfor vi skal jobbe med Lean. Teori fra HiØ, akkreditert av NOKUT. [+]
Generelt om våre kurs En stor del av det teoretiske innholdet er tidligere benyttet under undervisning på Høgskolen i Østfold som er akkreditert av NOKUT. Madisa Consulting AS er Lean-entusiaster med svart belte sertifisering og tilbyr kurs, sertifiseringer, Lean-spill og rådgivning i Lean til private og offentlige virksomheter.  Vårt Lean sertifiseringsprogram består av 4 nivåer: Lean hvitt, gult, grønt og svart belte. For å bli sertifisert på de ulike nivåene, må kurset for hvert trinn gjennomføres og bestå skriftlig eksamen. Når det foregående nivået er utført, er du kvalifisert til neste nivå og til slutt oppnås den høyeste Lean sertifiseringen, svart belte. Men Lean svart belte sertifisering blir du også Lean Manager MC!   Vi tilbyr også skreddersydde bedriftsinterne Lean-kurs og foredrag.   Lean hvitt belte sertifiseringskurs På hvitt belte får du en GRATIS introduksjon til Lean via nettkurs. Dette er for mange starten på den magiske Lean-reisen. Nettkurset varer i ca. 45 minutter. Hvitt belte er et valgfritt steg i sertifiseringsprogrammet. Kurset kan være verdifullt hvis du kun ønsker å kunne litt om Lean. Selv om kurset passer for alle, kan dette kan være midt i blinken for styremedlemmer og ledere. Kanskje vil dette hjelpe deg eller i noen i teamet ditt for å finne ut mer om Lean eller om Lean er relevant for nettopp din virksomhet?     Ferdighetsmål Få et innblikk i driftsstrategien Lean og noen enkle metoder for forbedringsarbeid.   Kompetansemål for Lean hvitt belte sertifiseringskurs Kurset er delt opp i 3 deler. Etter introduksjonskurset skal du ha innblikk i: Del 1: Hvorfor bør du jobbe med Lean? Del 2: Hva er Lean? Her får du kjennskap til grunnleggende Lean prinsipper og historikken bak Lean. Del 3: Hvordan jobbe med Lean? Her får du kjennskap til noen utvalgte metoder/verktøy som Prosesser inklusive sløsingsanalyse, 5S og Tavlemøter     Sertifiseringskriterier Etter at kurset er gjennomført og du har svart riktig på de 10 spørsmålene, mottar du et elektronisk Lean hvitt belte sertifiseringsbevis.   Varighet Kurset varer i ca. 45 minutter.   Sted Kopier linken og lim inn i nettleseren din:  https://madisaconsulting.no/gratis-lean-hvitt-belte-sertifiseringskurs/   Pris GRATIS!!   Noen av våre referanser Høgskolen i Østfold Tine Cirkle K Europris DNB Norske Skog Flere kommuner og offentlige virksomheter   Øvrig Vi tilbyr også skreddersydde bedriftsinterne Lean-kurs og foredrag. [-]
Les mer
Webinar + nettkurs 20 timer 42 900 kr
Med Lean Black Belt kan du igangsette og lede lean-implementeringen i din organisasjon. Du forstår og kan anvende lean filosofi, lean ledelse og lean verktøy. [+]
  I våre sertifiseringskurs vil du få kunnskap og ferdigheter innenfor en helhetlig og systematisk – Kaizen™ / Lean endringsmodell: KAIZEN™ FORRETNINGSSYSTEM Forstå sammenhengen mellom nøkkelfaktorer som er avgjørende for en virksomhets suksess, og hvorfor ledende Lean selskap leverer mer verdi til sine kunder enn konkurrentene og dermed sikrer en strategisk fordel i markedet: Vekst – Hvordan sikre tosifret vekst år etter år Kvalitet/kostnad/leveranse – Hvordan sikre høyere kvalitet og bedre flyt i verdiskapningen Motivasjon – Hvordan bygge en forbedringskultur   KAIZEN™ ENDRINGSMODELL – Internasjonal Lean Best Practice STRAT KAIZEN™ – Hvordan iverksette og lede en Lean-strategi i din virksomhet VALUE STREAM KAIZEN™– Lær hvordan de beste virksomhetene jobber med strategisk forbedring som gir store, finansielle effekter DAILY KAIZEN™– Best practice for daglig, teambasert forbedring LEDERES KAIZEN™- Leders rolle i Lean satsningen. Hva må ledere gjøre for å lykkes? 3 timers individuell oppfølging av hver deltaker ifm kurset   LÆR AV DE BESTE! Gjesteforedrag av internasjonale Lean storheter (Bob Emiliani og Art Byrne) samt eksperter på KAIZEN™ metodikken   SPESIALANVENDELSER AV LEAN Lean Project – Hvordan redusere ledetid og kostnader ved å anvende Lean prinsippene i prosjekter Lean Innovasjon – Hvordan utvikle produkter & tjenester for framtidens brukere Digitale Lean-verktøy – Hvordan benytte digitale hjelpemidler i den «nye normalen» Lean Robotics og Digitalisering – Målrettet bruk av robotisering for smidigere prosesser   Kaizen Education Management System (KEMS): Kaizen Institute har utviklet en  profesjonell e-læringsplattform som gir deg som deltaker en enkel tilgang til presentasjoner, videoer og øvelser.   KUNDETILFREDSHET: «Kaizen™ Lean Black Belt virtuelt var klart å foretrekke sammenlignet med tradisjonelle klasseromskurs både mtp kvalitet og kostnader.» Deltaker-gruppering fra større norsk offentlig virksomhet. Som sertifisert KAIZEN™ Lean Black Belt er du kvalifisert til å lede Lean-arbeidet på din arbeidsplass uansett bransje eller nivå i organisasjonen. Da Kaizen må være ledelsesdrevet oppfordrer vi sterkt ledere til å ta denne sertifiseringen for å kunne ivareta sin rolle som forbedringskatalysator i sin virksomhet på en god måte. Integrert i kursopplegget, får hver enkelt kursdeltaker 3t individuell oppfølging!   Kaizen Institute Consulting Group (KICG) ble grunnlagt i 1985 av Masaaki Imai, forfatteren av bestselgeren «Gemba Kaizen». Imai jobbet tett sammen med Taiichi Ohno, grunnleggeren av Toyota Production System (Lean’s «far») over en lengre periode. KICG har hatt en voldsom vekst og er tilstede i over 60 land. En rekke ledende internasjonale konsern som BMW, Shell, Amazon, Volkswagen, Siemens, Coca Cola, Zara og Toyota har hatt stor suksess med Kaizen.   Vår tilnærming til Lean/KAIZEN™ er helhetlig og strategisk, og vår misjon er å spre Kaizen - kontinuerlig forbedring - verden over.   I Kaizen Institute gjør vi dette bl.a. gjennom vår unike KAIZEN™ Lean Black Belt sertifisering. Vi tilbyr vår kunnskap og innsikt i strategi og metoder som verdens mest fremgangsrike selskaper bruker - til å skaffe seg et strategisk fortrinn og for å levere mer verdi til sine kunder over tid, slik at de vinner i markedet.     What do you want to do ? New mailCopy     What do you want to do ? New mailCopy     What do you want to do ? New mailCopy     What do you want to do ? New mailCopy     What do you want to do ? New mailCopy   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
03 Jun
08 Oct
04 Dec
Styreleders oppgaver: påse at styret fungerer optimalt, at vesentlige saker behandles, samt at lover, regler og vedtekter følges. [+]
Styreleder og styreledelse - Nettkurs (live)   Det er styreleders ansvar at styret fungerer som et styre, og at som skal sørge for at det kalles inn til styrebehandling så ofte som nødvendig.   I tillegg er styreleder ofte selskapets ansikt utad og ett bindeledd mellom selskapet og eierne, media og andre aktører. Imidlertid har ikke styreleder alene særlig mange spesielle rettigheter eller forpliktelser.   Det er svært viktig å vite hva som er din jobb når du påtar deg et verv som styreleder - og ikke minst hva styret som helhet har av oppgaver.   Formål med kurset: avklare, bevisstgjøre, avgrense og presisere styrelederrollen få kunnskap om aksjelovens bestemmelser og retningslinjer få kunnskap om det praktiske styrearbeidet og formaliteter skape grunnlag for et profesjonelt styrearbeid skape grunnlag for et effektivt og samarbeidende styre utveksle erfaringer med andre kursdeltakere   Kursinnhold - hovedpunkter: Innledning – felles rammer og regelverk – forankringen for: «styret» Del 1: Styrets organisatoriske plassering og overordnede funksjoner Del 2: Styresammensetting – hvem velges hvor, når, hvordan, av hvem og til hva? Del 3: Styrets oppgaver og ansvarsområder i praksis - «jobben vår!» Del 4: Styrets struktur og formalia: Rapportering, Styreprotokoll, Styreinstruks, Styreplan, Retningslinjer for styrearbeid, Vedtekter m.m. Del 5: Nærmere om «Styrelederrollen og styreledelsen"   Konkrete forhold som belyses gjennom kurset:  Styreleder - leder eller sjef? Det er styret som er sjefen! Valg av styreleder: Valg av styrekollegiet. Et styremedlem må ha noe å bidra med! Styreleders hovedoppgaver, Aksjelovens kapittel 5 og 6 mm Styreleders ansvar etter aksjeloven og annen lovgivning Saksforberedelser og saksbehandling Møteledelse: Hva er god styrebehandling og møteledelse? Eierstyring og selskapsledelse / Corporate Governance). Arbeidende styreleder: Juridisk ståsted og praktisk utøvelse. Styreledelse i vanskelige tider. Styreinstruksen: Grunnlag for godt styrearbeid og styreledelse. Styreprotokollen: Formkrav, regler, hensikt og ansvar. Styrets fullmakter: Tegningsrett, fullmakt og prokura. Etikk i styrerelatert sammenheng: Styrets og styremedlemmers ansvar. Taushetsplikt / fortrolig informasjon / Media- og markedsinformasjon. Styreevaluering: Hvorfor og hvordan.   Målgruppe: Målgruppen er primært styreledere og nestledere i styrer innenfor alle selskapstyper, organisasjoner, foreninger etc. Hovedvekt er på Aksjelovens regler som for det meste er gjeldene regler i styrer uansett selskapsform.    Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer: Kurset inngår som ett av 4 valgfrie grunnkurs i Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer og kan således inngå som tellende kurs i denne ordningen for deg som ønsker å utvide dine kunnskaper og spesialisere deg som autorisert styremedlem. (Kurset er poenggivende med 20 av i alt 100 poeng i det modulbaserte Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer.)   [-]
Les mer
Oslo 2 dager 14 900 kr
13 May
29 Aug
29 Aug
ISO 22301 Foundation [+]
ISO 22301 Foundation [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Kurs i moderne medarbeidersamtale med Rune Semundseth. Lær nye grep for mer effektive medarbeidersamtaler. [+]
 Kurs i moderne medarbeidersamtale med Rune Semundseth.  Introduksjon Status i dag og hvorfor Medarbeidersamtalen 1.0 har fungert dårlig Nye, involverende grep som skaper noe annet De fire fasene i arbeidet med moderne medarbeidersamtaler Nye mål og ambisjoner for å lykkes med samtalen Sett av tid til å designe den nye samtalen MAT-praten og ferdighetskontrakten Co-creation: 10 spørsmål og den samskapte agendaen Andre forberedelser til samtalen Samtalens avgjørende øyeblikk Hva er å lytte? HELP-metoden for coachende samtaler Hvordan følge opp alle tiltakene Oppsummering ...fra pliktløp til moderne medarbeidersamtaler. Dette kurset tilbyr nye grep og metoder du kan bruke for å få mer ut av medarbeidersamtalene. Både forberedelser og oppfølging fungerer best når individet tas på alvor og alle forstår at det dreier seg om en medarbeidersamtale – og ikke en ledersamtale. Når disse nye og innovative prosessene i tillegg digitaliseres, vil det optimale samspillet mellom leder og medarbeider realiseres – både i forberedelser, selve samtalen og oppfølgingen. Medarbeidersamtalen 2.0 er det eneste samtalekonseptet i Norge som både er individtilpasset og som samtidig benytter moderne teknologi i både forberedelser og oppfølging av konkret output fra samtalene.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 5 750 kr
ØKONOMI - ØKONOMISTYRING - FOR STYREMEDLEMMER gjennomføres fra kl 10.00 - 13.00 [+]
  Kurset gir en effektiv innføring i vesentlige bedriftsøkonomiske temaer i praksis, med utgangspunkt i det overordende styrenivået.Innholdet i kurset er i samsvar med kurset Styreseminar nr 4 «Økonomi for styremedlemmer» i iStyrelsens StyreModul1 / det grunnleggende sertifiseringsprogrammet hos iStyrelsen: Økonomi, regnskap, finansielle emner, økonomistyring Bedriftsøkonomiske begreper og sammenhenger,     herunder om resultat, dekningsbidrag, kontantstrøm, balanse,     kapitalstruktur, egenkapital, arbeidskapital/likviditet Effektiv metode for å sette seg raskt inn i virksomhetens økonomiske stilling,     med særlig fokus på egenkapital og likviditet Investeringsmodeller, nåverdi, internrente, diskonteringsfaktor,     avkastningskrav Kapitalverdimodellen Bedriftsverdi Eksempler gjennomgås fortløpende     (bl.a. fra Styreboken og Håndbok i Økonomi for styremedlemmer) [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Kurs i avstandsledelse med Vigdis Austrheim. Dette kurset gir deg faglig påfyll om hvordan du lykkes med avstandsledelse. [+]
Dette kurset gir deg faglig påfyll og en struktur som løser utfordringer i forbindelse med å få med deg medarbeidere eller “stakeholders” som ikke sitter der du er, samt inspirere på avstand og følge opp. Når du er ferdig med kurset, kommer skuldrene dine til å senke seg i visshet om at du har blitt forstått, og at du oppfattes som tilgjengelig, mer tydelig og inspirerende som leder.   Leksjoner Introduksjon Sikre forståelse av felles mål og strategi Hvordan sette tydelige forventninger? Definer viktige begrep Hvordan følge opp mål? Bevisst i lederrollen som avstandsleder Inspirerende lederadferd Hvordan skape engasjement og eierskap på avstand? Engasjerende møter Hvordan bygge team når dere sitter på ulike lokasjoner? Hvordan forsterke tilhørighet? Endringsvillig og tilpasningsdyktig kultur Hvordan informere? God kommunikasjon på avstand Ulike informasjonskanaler og digitale verktøy Hvordan kan du se den enkelte til tross for avstand? Hvordan gi tilbakemeldinger? Hvordan gi anerkjennelse? Oppsummering [-]
Les mer
Nettkurs 2 950 kr
E-læringskurs som viser deg hvordan standarden ISO 9001 er bygget opp, og hvordan den kan brukes som arbeidsverktøy [+]
Hva lærer du? Hva er ISO 9001:2015? Ledelsessystemer og styringssløyfa Organisasjonens kontekst Lederskap Evaluering av prestasjon Forbedring Hva får du igjen for kurset? En helhetlig forståelse for hensikten med et ledelsessystem i kvalitet Kunnskap om hvordan ISO 9001 kan understøtte den daglige driften Forståelse for hvorfor ISO 9001 kan være med på å øke lønnsomheten Bli i stand til å delta i arbeid med ledelsessystem innen kvalitet Ønsker du en dypere forståelse for kvalitetsledelse anbefaler vi at du i stedet velger kurset Kvalitetsledelse 1 - grunnkurs i kvalitetsledelse. Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer     [-]
Les mer
6 timer 4 000 kr
Diameta veiledning/coaching er et tilbud og et supplement til våre kurs. Vi ønsker å gi våre kunder muligheten for et skreddersydd opplegg tilpas... [+]
Diameta veiledning/coaching er et tilbud og et supplement til våre kurs. Vi ønsker å gi våre kunder muligheten for et skreddersydd opplegg tilpasset den enkelte.  Diameta er et kompetansesenter for folkehelse, selvfølelse og livsmestring. Vi har et stort team med proffe fagfolk som jobber med selvfølelse og holder kurs i store deler av Norge. Vi jobber med å lære barn, ungdom, foreldre, voksne, og ansatte i skoler og barnehager gode og enkle verktøy for å opprettholde og styrke selvfølelse. Vi er svært opptatt av forebygging og at hele støtteapparatet rundt et barn skal inneha kunnskap om hvordan bygge god selvfølelse. Alle mennesker vil på et eller annet tidspunkt møte utfordringer i sin hverdag og nettopp derfor er det viktig at alle har verktøy som er konkrete og enkle å ta i bruk. Dette kan dreie seg om hvordan: få venner, føle trygghet, kommunisere med andre på en god måte, takle press og stress, ha gode søvnrutiner, løse konflikter, redusere mobbing i skolen, mestre sinne eller andre følelser, spise sunt, få bedre motivasjon, bruke selvhjelps teknikker ved behov, være trygg på seg selv, tenke og føle at jeg er god nok som den jeg er, kjenne mestring i forhold til hva som er viktig for den enkelte og hvordan stole på seg selv. Dette jobber vi med: Kartlegging av din situasjon Hva er selvfølelse – hva er selvtillit Hva er viktig for deg? Finne løsninger og motivasjon i hverdagen Strategier og mål Hvordan styrke selvfølelsen din Samtalene går over 4 ganger inntil 60 min hver gang, eller etter avtale.  https://www.diameta.no/diameta-veiledning/ [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 6 timer 3 950 kr
Bli med på "speed date" med ISO 9001:2015. Det blir en rask og engasjerende gjennomgåelse av innholdet i standarden. [+]
Kvalitetsstandarden ISO 9001:2015 - kurs i ledelsessystem  Dette kurset er nærmest som en «speed date» med standarden ISO 9001:2015. Du skal i løpet av dagen får en grei oversikt over innholdet i standarden, og få en forståelse for hva alle punktene dreier seg om. Du får rett og slett en grei oversikt. Kurset egner seg også godt som bedriftsinternt kurs – ta kontakt med aa@nfkr.no   Kursleder er Siri Mathiesen, se gjerne egen omtale om Siri på KRN Academy, www.qrn.no Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.    [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Kommunalt foretak = del av kommunen som rettssubjekt. Kommunestyret vedtar opprettelsen og setter mål og resultatkrav til det kommunale foretaket. [+]
Styremedlem i kommunalt selskap - *Spesialkurs     * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Spesialkurs for deg som er styremedlem i kommunalt foretak Et kommunalt foretak er en del av kommunen som rettssubjekt. Kommunestyret vedtar opprettelsen og setter mål og resultatkrav til det kommunale foretaket. Styret rapporterer til kommunestyret. Kommunedirektørens rolle og samhandlingen mellom kommunedirektøren, styret og daglig leder i det kommunale foretaket er avgjørende for godt styrearbeid og foretakets måloppnåelse.    Kursinnhold: Kommunelovens bestemmelser om kommunalt foretak Innføring i din rolle i styret  Praktisk styrearbeid Daglig leders rolle  Foretakets samhandling med kommuneorganisasjonen Kurset er for styremedlemmer, observatører og varamedlemmer i styrer for kommunale foretak Du vil få praktiske råd om styrearbeidet. Vi bruker eksempler og erfaringer fra de bransjer hvor deltakerne er styremedlemmer. I tillegg vil du få være med på gruppeoppgave som en praktisk opplæring i styrearbeid.   Målgruppe: Styremedlemmer, ansattvalgte styremedlemmer, varamedlemmer og observatører i eller på vei inn i kommunale foretak, samt for medlemmer av valgstyrer / valgkomiteer i kommunale foretak.    [-]
Les mer