Pedagogikk
Du har valgt: Rogaland
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Smart Kompetanse har lang erfaring i arbeid med barn, unge og voksne som utviser ulik grad av utfordrende adferd. [+]
Kurset FORUT (Forebygging og mestring av utfordrende adferd) er et kurs som er lagt opp som en kombinasjon av teori og praksis.  Kursinnhold:  - Etikk, aggresjonsforståelse og lovverk - Relasjonskompetanse og ressursfokus - Refleksjons- og håndteringsverktøy - Holdninger og dempende kommunikasjon - Beskyttelses- og friggjøringsteknikker  1. Modul 1: FORUT-kurs med varighet en kursdag: - Dette er et tilbud mest egnet for barnehager, skoler og andre, hvor man bruker omtrent to til tre timer av kursdagen til å trene på beskyttelses- og frigjørings-teknikker i tillegg til den teoretiske delen av kurset. 2. Modul 2: FORUT-kurs med varighet to kursdager: - Dette er et tilbud som passer best for institusjoner og arbeidsplasser, hvor man oftere opplever utofrdrende adferd og utagering og må ta i bruk beskyttelses- og frigjøringsteknikker i større grad.  3. Modul 3: FORUT-kurs med varighet tre kursdager: - Dette er et tilbud hvor man tar for seg inngående teori og praksis i forhold til mestring av utfordrende adferd. I tillegg vil instruktørene demonstrere og deltakerne trene på beskyttelses- og frigjøringsteknikker, i langt større grad enn ved de andre modulene. Vi tilbyr også veiledning og oppfølging av personal med utgangspunkt i valgte moduler.    Hvis dere er en avdeling, en skole/barnehage, en institusjon eller annen instans, som ønsker å bestille FORUT-kurset, legger vi gjerne tilrette for å tilpasse kurset, slik at vektlegging av innhold kan tilrettelegges etter deres behov. Slik kan dere dermed implementere det dere lærer på kurset, på en best mulig måte på deres respektive arbeidsplasser.   Ta gjerne kontakt med oss hvis dere har behov for ytterligere informasjon vedrørende FORUT eller andre kurstilbud i regi av Smart Kompetanse!   [-]
Les mer
Nettkurs
Kurset gjennomføres som et ekstraordinært tiltak i myndighetenes tiltaksplan knyttet til covid-19. Vi har 15 plasser og vil foreta fortløpende opptak fram til disse plass... [+]
Helsearbeiderfag vg2 – nettbasert fleksibelt kurs Helsearbeiderfag vg2 programfagene er et kurs for deg som ønsker å jobbe med syke og pleietrengende. Målgruppen er:- de som ikke har fullført videregående opplæring - de som f.eks. har helse- og oppvekstfag vg1 eller grunnkurs samt   fellfagene/allmennfagene fra vg1 og vg2/grunnkurs og vk-1.- de som er arbeidsledig eller permittert og som trenger omskolering- de som har lang praksis i yrket og som ønsker å ta fagprøven (praksiskandidat)- de som ønsker utdanning som helsefagarbeider Kurset gjennomføres som et ekstraordinært tiltak i myndighetenes tiltaksplan knyttet til covid-19. Vi har 15 plasser og vil foreta fortløpende opptak fram til disse plassene er fylt opp. Kurset er fullt.Vi har søkt om midler til flere gratis kurs og får svar innen utgangen av uke 26. Helsearbeiderfag vg2 programfagene - nettbasert fleksibelt kurs på videregående skoles nivå inneholder programfagene helsefremmende arbeid, kommunikasjon og samhandling samt yrkesutøvelse. Kurset er nettbasert med 3 innleveringer fordelt med 1 innlevering for hvert programfag. Kurset er fleksibelt ved at deltaker selv bestemmer når en vil starte med kurset, når man vil jobbe med kurset og hvor lang tid en vil bruke innen oppgitt periode. Vi har individuell veiledning og oppfølging av deltakerne og det gjøres etter deltakers behov. Kurset fører frem til fagbrev i helsefagarbeider og deltaker kan melde seg opp til teoretisk eksamen HEA3102 som er teoretisk del av fagprøven.  Undervisningsform: nettkurs Kursavgift:             kr. 0,-Kursstart:              fra og med påmeldingsdatoKursslutt:              innen 01.11.2020Tidspunkt:             Når en selv vil  [-]
Les mer
Nettkurs
Kurset gjennomføres som et ekstraordinært tiltak i myndighetenes tiltaksplan knyttet til covid-19. Vi har 15 plasser og vil foreta fortløpende opptak fram til disse plass... [+]
Barne- og ungdomsarbeider vg2 – nettbasert fleksibelt kurs Barne- og ungdomsarbeider vg2 programfag er et kurs for deg som ønsker å jobbe med barn og ungdom i alderen 0 – 18 år. Målgruppen er:- de som ikke har fullført videregående opplæring - de som fra før har helse- og oppvekstfag vg1 eller grunnkurs samt fellesfagene/allmennfagene fra vg1 og vg2/grunnkurs og vk-1.- de som er arbeidsledig eller permittert og som trenger omskolering- de som har lang praksis i yrket og som ønsker å ta fagprøven (praksiskandidat) barne- og ungdomsarbeider- de som ønsker utdanning som barne- og ungdomsarbeider Kurset gjennomføres som et ekstraordinært tiltak i myndighetenes tiltaksplan knyttet til covid-19. Vi har 15 plasser og vil foreta fortløpende opptak fram til disse plassene er fylt opp. Kurset er fullt.Vi har søkt om midler til flere gratis kurs og får svar innen utgangen av uke 26. Barne- og ungdomsarbeider vg2 programfagene - nettbasert fleksibelt kurs på videregående skoles nivå inneholder programfagene helsefremmende arbeid, kommunikasjon og samhandling samt yrkesutøvelse. Kurset er nettbasert med 3 innleveringer fordelt med 1 innlevering for hvert programfag. Kurset er fleksibelt ved at deltaker selv bestemmer når en vil starte med kurset, når man vil jobbe med kurset og hvor lang tid en vil bruke innen oppgitt periode. Vi har individuell veiledning og oppfølging av deltakerne og det gjøres etter deltakers behov. Kurset fører frem til fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfag. Undervisningsform: nettkurs Kursavgift: kr. 0,-Kursstart:   fra og med påmeldingsdatoKursslutt:   innen 01.11.2020Tidspunkt:  Når en selv vil [-]
Les mer
10 timer
10 gruppesamlinger per internet der vi fordyper oss i hvordan å håndtere utfordrende barn. [+]
Barn med utfordrende atferd kan gi oss avmaktsfølelse og opplevelser av fortvilelse. Det er ikke nødvendig. I dette kurset går vi gjennom den helt elementære forståelsen av barnet og drøfter aktive grep for å forbedre situasjonen. For barnet og for deg. Kurset foretas i form av dialoger og gruppesamtaler der jeg som Barne- og Ungdomspsykiater tilfører min erfaring og kunnskap. Det vil være høyt under det "virtuelle taket", rom for alle. Det vil være alvor og humor. Og stor respekt for hverandre. Vi bruker rett frem språk. Deltakere bruker kun fornavn. Du kan selv velge hvilket navn du vil bruke, det trenger ikke være ditt ekte navn.  Samlingene foregår torsdager kl 18.00 til 19.30 i ukene 38(start), 39, 40, 42, 43, 44, 45, 46, 47 og 48. (41 faller ut grunnet høstferie). Kurset gjennomføres kun ved nok påmeldelser.  Antall deltakere begrenses til 10. Ved stor interesse gjennomføres flere kurs paralelt på andre tidspunkt. Du må svært gjerne ta kontakt med meg per mail hvis du har spørsmål :-) [-]
Les mer
Nettkurs 2 semester
Kunnskap studenten tilegner seg i studiet Barnehagens digitale praksiser er direkte anvendbart i arbeid i barnehage eller på andre arenaer som jobber med barn. [+]
Studiets målsetting er å utdanne reflekterte yrkesutøvere som tar initiativ til å planlegge, organisere og gjennomføre pedagogisk arbeid i barnehagen. Utdanningen retter et spesielt fokus på barnehagens digitale praksiser sammen med barna. Viktige faktorer i dette arbeidet blir godt samarbeid med barn, personale og foreldre til beste for barnet. Videre vektlegger studiet at studenten utvikler en etisk grunnholdning som ivaretar og utvikler anerkjennende, lekne og omsorgsfulle samspill med enkeltbarn og barn i gruppe ved bruk av digitale ressurser. Studiet er lagt opp som et deltidsstudium med styrt progresjon og foregår via nettstudier. Finansiering Utdanningen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og derfor gratis for studentene. Se nettsiden til studie for mer informasjon:     [-]
Les mer
Nettkurs 39 GBP
Overview This online training course is ideal for staff in any sector and raises awareness of the value of equality and diversity within any workforce. Training promotes ... [+]
Overview This online training course is ideal for staff in any sector and raises awareness of the value of equality and diversity within any workforce. Training promotes a working environment which offers equal opportunities to all staff and where discriminatory behaviour is eliminated. Delegates who complete the course will understand relevant legislation and will learn how to implement an effective Equality and Diversity in Employment policy. We offer significant discounts on all of our e-learning courses when bought in bulk. We can also provide the training in-house, at your workplace or a centre of your choice. Call us today to discuss your options and find out which would be the most cost effective for you. Outline of Programme Introduction. Discrimination vs Diversity. Why equality and diversity is important. Legal background. Challenging discrimination. Main targets of discrimination. Forms of discrimination. Implementing an Equality and Diversity in Employment policy. Monitoring and reviewing behaviour. Taking action against discrimination. Compliance with laws and legislation. Certification Upon completion of the course, we will send you a digital copy of your certificate which you must print yourself. Important Information Our e-learning courses provide great flexibility for those juggling a busy lifestyle. Delegates will have approximately 12 months to complete the course once purchasing the licence. Cost Add this to your shopping cart for just £39 + VAT! If you need several licences, buy in bulk discounts are available. Please call our team today on: 0330 134 2955 [-]
Les mer
Nettkurs 3 timer 575 kr
Bli kjent med de grunnleggende og mest viktige tema i forhold til det å gjøre en god jobb i barnehagen. [+]
Velkommen til kurs for barnehagemedarbeidere i Norge. I dette kurset vil du få kjennskap til de grunnleggende og mest viktige tema i forhold til det å gjøre en god jobb i barnehagen. Du vil få bli kjent med den nye rammeplanen for barnehager, voksenrollen, barns behov og utvikling, foreldresamarbeid og spesiell kunnskap om de yngste barna, barn med ekstra behov, språkarbeid og mobbing. Kurset består av 8 leksjoner som inneholder undertema. Mellom hver leksjon vil du få noen spørsmål du skal besvare. Når alle svar i alle leksjoner er gjennomført har du bestått kurset og du får et kursbevis.   Ta kurset hvor som helst og når som helst  Kursene er igjen delt opp i små leksjoner slik at deltaker kan ta litt om gangen når det måtte passe. I sofaen, på bussen eller andre steder. Ta kurs mens du er på farten. Alle leksjoner avsluttes med noen få repetisjons-spørsmål for å sikre at deltaker har fått med seg det mest vesentlige fra kurset. Plugg i øreproppene på bussen og lær deg noe nytt hver dag!   Enkelt, motiverende og tilgjengelig for alle! Leksjonene i våre kurs består av en blanding av tekst, bilder, videoer og andre illustrasjoner for å gjøre innholdet variert og spennende. I tillegg er all tekst tilgjengelig i form av tale. Klikk på en knapp så leses teksten opp.   Forkunnskaper Trenger ingen forkunnskap, men det gjør ingenting om du har gått på kurs fra før. Her får du en oppdatering og en oppfriskning.   Varighet Kurset tar ca 3 timer å gjennomføre. Men du trenger ikke ta hele kurset med en gang. Kurset består av mange små tema slik at du kan ta litt av gangen. Ett tema tar mellom 10 og 15 minutter å gjennomføre.    Innlevering Ingen innleveringer. Du besvarer noen få kontrollspørsmål underveis i kurset.   Målgruppe Dette kurset passer for alle ufaglærte som skal jobbe i barnehage. Det passer for deg som allerede jobber i barnehage, jobbsøkere og vikarer.  Har du tenkt på å ta barne-og ungdomsarbeider er dette en fin start.   Fagansvarlig for dette kurset er Cursus AS v/ Bibbi Sælthun. [-]
Les mer
Nettkurs 3 timer 595 kr
Bli kjent med de grunnleggende og mest viktige tema i forhold til det å gjøre en god jobb i SFO. [+]
Velkommen til kurs for SFO/AKS medarbeidere i Norge. I dette kurset vil du få kjennskap til de grunnleggende og mest viktige tema i forhold til det å gjøre en god jobb i SFO/AKS.      Kurset består av 8 leksjoner som inneholder undertema. Mellom hver leksjon vil du få noen spørsmål du skal besvare. Når alle svar i alle leksjoner er gjennomført har du bestått kurset og du får et kursbevis.  Tema i kurset: Voksenrollen og ditt ansvar, Forventninger til deg som ansatt, Aktiviteter og Lek, Kommunikasjon med barn og foreldre, Regelverk og nasjonale føringer, Oppstart og overgang fra barnehage, Å være en god kollega   Ta kurset hvor som helst og når som helst  Kursene er igjen delt opp i små leksjoner slik at deltaker kan ta litt om gangen når det måtte passe. I sofaen, på bussen eller andre steder. Ta kurs mens du er på farten. Alle leksjoner avsluttes med noen få repetisjons-spørsmål for å sikre at deltaker har fått med seg det mest vesentlige fra kurset. Plugg i øreproppene på bussen og lær deg noe nytt hver dag!   Enkelt, motiverende og tilgjengelig for alle! Leksjonene i våre kurs består av en blanding av tekst, bilder, videoer og andre illustrasjoner for å gjøre innholdet variert og spennende. I tillegg er all tekst tilgjengelig i form av tale. Klikk på en knapp så leses teksten opp.   Forkunnskaper Trenger ingen forkunnskap, men det gjør ingenting om du har gått på kurs fra før. Her får du en oppdatering og en oppfriskning.   Varighet Kurset tar ca 3 timer å gjennomføre. Men du trenger ikke ta hele kurset med en gang. Kurset består av mange små tema slik at du kan ta litt av gangen. Ett tema tar mellom 10 og 15 minutter å gjennomføre.    Innlevering Ingen innleveringer. Du besvarer noen få kontrollspørsmål underveis i kurset.   Målgruppe Dette kurset passer for alle som skal jobbe i SFO. Det passer for deg som allerede jobber i barnehage, jobbsøkere og vikarer.  Har du tenkt på å ta barne-og ungdomsarbeider er dette en fin start.   Fagansvarlig for dette kurset er Jann Svensen Aasebø.Jann er daglig leder og gründer av Assistentprøven. Han har jobbet som SFO leder ved to skoler i Stavanger. I ettertid har han jobbet som foredragsholder og kursholder  hos Confex og Bro Aschehoug. Han har vært forfatter av to utgivelser for Pedlex, ABC for SFO og Håndbok for SFO-ledere. Han har også jobbet med rekruttering av en rekke SFO medarbeidere og SFO ledere. [-]
Les mer
850 kr
Et introduksjonskurs om traumer, relasjonelt stress og hvordan både positivt og negativt stress er med på å påvirke og forme barnets utvikling. Vi ser spesielt på betydni... [+]
I dette kurset får en grunnleggende forståelse av hva traumer og relasjonelt stress er, og hvordan både positivt og negativt stress er med på å påvirke og forme barnets utvikling. Vi ser spesielt på betydningen stress og traumer har for utviklingen av barnets hjerne, og barnets evne til selvregulering, emosjonsregulering, selvutfoldelse, lek og utforskning. Vi ser også på betydningen av voksnes, både foreldre, familie og ansatte i skole og barnehage, har for barnets utvikling av selvregulering, og hvordan voksne kan samarbeide for å skape et trygt, utviklingsstøttende relasjonelt miljø for barnet. Kurset er aktuelt for foreldre, deg som jobber med barn, og også deg som ønsker å forstå mer av deg selv og egne reaksjoner på relasjonelt stress og traumer. Opplever dere noe av dette, hos barn eller voksne?-Reaksjoner som varer lenge, kommer ofte, og blir veldig sterke.-Nesten kontinuerlig frustrert, lei seg eller sint.-Kommer lett i konflikt med andre, eller er passiv i lek.-Skal veldig lite til for å trigge sterke og langvarige reaksjoner.-Eller er lite motivert, følsom, eller overdrevent dempet. Om man opplever noe eller mye av dette så vil det som regel være slitsomt, krevende og frustrerende for både barnet selv, foreldre, søsken og andre som er i nærheten. Og det vil bidra til usikkerhet hos de voksne i forhold til hvordan man skal håndtere situasjonen. I dette kurset lærer du både å forstå denne typen reaksjonsmønstre, og for en konkret introduksjon til hva du kan gjøre i praksis i hverdagen med barnet, får å få hverdagen til å fungere bedre, og støtte barnets utvikling.    Du kan lese mer om dette kurset her, https://foreldrekompetanse.no/traumer-relasjonelt-stress-og-barns-utvikling/ [-]
Les mer
Nettundervisning 3 timer 990 kr
22 Oct
Cooperative Learning er både en metodikk og en pedagogisk tilnærming som leder til inkludering, elevaktivitet, engasjement, læring og sosial utvikling. [+]
Har du snust litt på Cooperative Learning, men ønsker å lære mer? Har du kommet litt i gang – eller vet du egentlig ikke helt hvor du skal starte?Classbuilding, eller klassebygging som vi kan oversette det til på norsk, er et viktig sted å begynne. Gjennom klassebyggingsaktiviteter trener vi elevene i å gjensidig støtte hverandre, slik at det skapes en positiv kontekst for læring innad i gruppa. Målet med classbuilding er at elevene skal bli kjent med hverandre, at det skal skapes en klasseidentitet og at elevene skal føle støtte og styrke fra klassekamerater. Dette igjen fører til at barna respekterer de ulikhetene som er, fordi inkludering er i fokus. Gjennom samarbeidslæring bygger elevene videre på hverandres bidrag. Classbuilding er aktiviteter som gjør at alle bidrar på lik linje. At alle er inkludert styrker fellesskapet, hjelper til med å utvikle toleranse og legger grunnlag for konstruktiv samhandling. Dessuten er det morsomt!I en klasse ønsker vi selvfølgelig at alle skal bli kjent med alle, og at alle skal kunne samarbeide med alle. Hvordan kan vi få elever med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger til å arbeide sammen som en effektiv gruppe? Hvordan kan vi sikre at alle blir sett, hørt – og at alle bidrar? Teambuilding legger grunnlaget for effektivt samarbeid. Teambuilding, som vi kan oversette med lagbygging eller gruppebygging, er en prosess hvor ulike elever blir kjent med hverandre og lærer å stole på hverandre. Målet er at elevene respekterer hverandre og dermed makter å dra nytte av hverandres bidrag. Teambuilding skal styrke gruppene, altså teamene, og deres samarbeidsferdigheter. Når elevene blir godt kjent med dem de er på gruppe med, vil gruppemedlemmene støtte hverandre og respektere hverandre. De vil sette pris på forskjellene som er innad i en gruppe, og de vil utvikle hverandres styrker.Dette nettkurset inneholder forskningen og teoriene bak arbeidsmåten Cooperative Learning. Du vil få mange konkrete eksempler på class- og teambuilding brukt i praksis. Du vil også få kunnskap om hvordan du som pedagog kan aktivere elevene, slik at de er den aktive part i klasserommet, med deg som tydelig klasseleder.   Kursinnhold CL-tankegangen Klassemiljøarbeid  Samarbeid - en demokratisk prosess Livsmestring som en del av Cooperative Learning  Lærerens rolle Sosiale ferdigheter og CL-strukturer; hvordan fremme toleranse, respekt og samarbeidsvilje? Tilpasset opplæring Tips om ulike typer oppgaver Kursholder Linda Kristin Bjugn er utdannet allmennlærer med tilleggsutdanning i grunnfag idrett og videreutdanning i lesing og skriving. Linda har nesten 30 års erfaring fra grunnskolen, der hun det meste av tiden har vært kontaktlærer i småskolen. Hun har i mange år også hatt ansvaret for lesekurs for ulike elevgrupper, og er lærerspesialist i norsk med vekt på småskolen. Linda er kurset i KAGAN Cooperative Learning og dette speiler undervisningen i alle fag.  [-]
Les mer
Sentrum Storhaug Og 2 andre steder 3 timer 990 kr
22 Oct
03 Nov
11 Nov
I hverdagen møter vi barn som er redde, sinte, utagerende og unnvikende – hva kan være grunnen til at noen barn har en mer utfordrende atferd enn andre? [+]
På dette kurset får du grunnleggende innføring i ulike typer traumer. Hva vil det si å være traumatisert og hvordan påvirker det barnet? Hvilke symptomer skal du se etter, og hva kan være årsaken?  Hva skjer med hjernen – som ikke bare påvirkes, men også formes av traumatiske opplevelser? Og hvordan kan vi som voksne hjelpe barn med følelsesregulering?  Når er barnet tilgjengelig for tiltak som bidrar til trygghet, tilknytning og relasjon?   Kursholder gir tips og råd om enkle, praktiske øvelser som kan hjelpe barnet med selvregulering. Du får også kunnskap om hvordan du som voksen kan være motivator og samarbeidspartner i barnets hverdag.  Kursholder  Maria Skogly er utdannet familieterapeut, spesialpedagog og Marte Meo terapeut. Hun har lang erfaring fra Østbytunet Senter for Behandling og Fagutvikling, og jobber nå i Interkommunalt Ressursteam. Hun har i mange år jobbet med traumatiserte barn og familier, og har erfaring fra både institusjon, førstelinjetjeneste, barnehage, skole og kursvirksomhet. [-]
Les mer
2 dager 1 000 kr
Kurs om fargerike fellesskap i samarbeid med Kirkelig nettverk for integrering av flyktninger og innvandrere. [+]
Kurset handler om hvordan du kan legge til rette for studiegrupper med deltakere som har forskjellig etnisk bakgrunn.   Kurset er både for deg som leder en studiegruppe som allerede har deltakere med en annnen bakgrunn enn den etnisk norske, og grupper som ønsker å inkludere flere nasjonaliteter.   Kurset skal være i Hønefoss, på Quality Hotell Ringerike. Vi starter kl 10.00 lørdag og avslutter kl. 15.30 søndag.   Foreløpig emneliste: Inkludering av innvandrere, med bakgrunnsinformasjon om innvandrere i Norge og Inkludering og integrering - hva og hvorfor. Målsetning for studiegrupper med deltakere som har innvandrerbakgrunn. Refleksjon rundt diakonale og evangeliserende formål samt skjult og åpen agenda. Hvordan legge til rette for studiegrupper med deltakere som har forskjellig etnisk bakgrunn? Religionsdialog.   Kursavgift: 1.000 kr. Dette inkluderer overnatting og helpensjon. Tillegg for enkeltrom: 200 kr. Hvis du ikke vil bo ved hotellet, er kursavgiften 600 kr. Hvis du ønsker overnatting fra fredag, koster det 765 kr ekstra.   Deltakere som er tilsluttet FSF's medlemmer får reisestøtte på inntil 1.000 kr.   [-]
Les mer
Sentrum 6 timer 1 890 kr
03 Nov
Livsmestring og robusthet – hvordan styrke barn og ungdoms tåleevne intellektuelt, fysisk og emosjonelt? [+]
Hvordan kan vi som arbeider i skolen bidra til å styrke og utvikle robuste barn, som tåler hverdagens opp- og nedturer? Det kreves en robusthet for å finne fotfeste i hverdagens stress og mange utfordringer. Ikke minst gjelder dette for de mange barna og ungdommene som bærer med seg en sårbarhet. Det å trives og fungere i hverdagen har stor betydning både for læringsutbytte og for samspill med andre barn/unge og de voksne. Vi som har vår arbeidsdag sammen med barn og ungdom, trenger handlingskompetanse for å kunne gi dem den støtten de trenger for å mestre alle de små og store hverdagslige utfordringene livet byr på. Dette gjelder på et emosjonelt så vel som på et sosialt og intellektuelt plan. Hvordan kan vi hjelpe barn til å utvikle den tåleevnen som skal til for å stå trygt i lek og læring? Hvordan kan samarbeidet mellom hjem og skole bygge opp under dette Det vil bli gitt små arbeidsoppgaver og rom for samtale underveis i kurset.Kursinnholdet tilpasses til de ulike aldersgruppene, små, mellomstore og store barn. Kursholder Sjur Langeland jobber som fagleder for forebyggende tjenester i Nannestad. Langeland er utdannet innen familieterapi og religionspsykologi, samt i LØFT, ART og innen veiledning. I tillegg til jobben i Nannestad kommune driver han egen praksis og holder kurs i kommunikasjon, relasjonsarbeid, konflikthåndtering, egenutvikling m.m. [-]
Les mer
Tromsø 6 timer 1 890 kr
14 Oct
Hvordan strukturere for effektivt samarbeid i undervisningen, slik at elever lærer gjennom samarbeid – og på samme tid lærer å samarbeide? [+]
Cooperative Learning som metode har vært gjenstand for omfattende forskning som viser til positive resultater for elevers faglige og sosiale læring. Det er et økende fokus på utvikling av elevenes samarbeidsferdigheter for å forberede dem på fremtidig arbeids- og samfunnsliv. Samarbeidslæring som metode i undervisningen kan være et godt redskap for å utvikle elevenes samarbeidsferdigheter i trygge omgivelser. Det å få elever til å arbeide godt sammen i grupper der alle bidrar, kan være krevende å få til i klasserommet. Cooperative Learning er en lærerstrukturert undervisningsmetode, der elever lærer gjennom samarbeid og på samme tid lærer å samarbeide. Ved å bruke samarbeidslæring i undervisningen skaper læreren elevaktiv undervisning, der elevene blir ressurser i hverandres læringsarbeid, slik at alle i gruppen lærer mest mulig. Dette kurset vil være med på å hjelpe deg som lærer til å tilrettelegge for elevenes læring, både faglig og sosialt, når de arbeider sammen i små grupper. Du vil få førstehåndskjennskap til metoden ved utprøving og innføring i samarbeidsstrukturer som kan tas i bruk i egen undervisning umiddelbart etter kurset. Kursinnhold Hva er Cooperative Learning? Samarbeidslæringens fem prinsipp: Positiv gjensidig avhengighet, individuell ansvarlighet, sosialt samspill, sosiale ferdigheter og prosessvurdering. Fordeler ved å bruke Cooperative Learning med fokus på overordnet del av læreplan og fagfornyelsen. Hvordan starte opp med samarbeidslæring i undervisningen? Kursholder Beathe Liebech-Lien utdannet allmennlærer med master i spesialpedagogikk. Beathe har lang erfaring som lærer på ungdomskolen, der hun har arbeidet som faglærer, kontaktlærer og spesialpedagog. Hun har erfaring med samarbeidslæring i egen undervisningspraksis og som facilitator for skoleutviklingsprosjekt i egen organisasjon. Dette ledet henne til å initiere et forsknings- og utviklingsprosjekt i ungdomsskolen rundt implementering av samarbeidslæring i 2016, som hun nå arbeider med som en del av sin doktorgrad. [-]
Les mer
Stavanger Sentrum 6 timer 1 890 kr
05 Nov
06 Nov
En workshop i Cooperative Learning med fokus på strukturer som fremmer vurdering, utforskning, dybdelæring og kritisk tenkning. [+]
Dette er et kurs for deg som har noe kjennskap til Cooperative Learning og har lyst til å lære mer og utvikle din praksis. Sentrale element vil være å lære hvordan skape god vurderingspraksis gjennom Cooperative Learning med fokus på elevers egenvurdering, kameratvurdering og lærervurdering. Hvordan samarbeidslæring kan være med å  facilitere for utforskende praksis, dybdelæring og samarbeidslæring som redskap for å utvikle elevenes kritiske tenkning. Cooperative Learning strukturerer for effektivt samarbeid i undervisningen, slik at elever lærer gjennom samarbeid – og på samme tid lærer å samarbeide. Ved å bruke Cooperative Learning i undervisningen skaper læreren elevaktiv undervisning, der elevene blir ressurser i hverandres læringsarbeid, slik at alle i gruppen lærer mest mulig. Metoden har vært gjenstand for omfattende forskning som viser til positive resultater for elevers faglige og sosiale læring. Cooperative Learning vil være et viktig redskap for læreren til å utvikle elevens faglig og sosiale kompetanse i tråd med fagfornyelsen som nå står på trappene til å implementeres i skolen høsten 2020. Denne workshopen vil være med på å hjelpe deg som lærer å tilrettelegge for elevenes læring, både faglig og sosialt, når de arbeider sammen i små grupper. I dette kurset vil vi gå mer i dybden på elementer i samarbeidslæring som er i tråd med fagfornyelsen og ta et dypdykk i Cooperative Learning strukturer som kan støtte utforskning, dybdelæring og kritisk tenkning. Kurset vil også ha et særlig fokus på hvordan Cooperative Learning kan støtte formativ og summativ vurdering med fokus på egenvurdering, kameratvurdering og lærerens vurderingspraksis. Kursinnhold Kort introduksjon til Cooperative Learning med fokus på fem element som fremmer effektivt samarbeid for faglig og sosial læring (Johnson & Johnson, 2002): Positiv gjensidig avhengighet, Individuell ansvarlighet, Sosialt samspill, Sosiale ferdigheter og Prosessvurdering. Muligheter Cooperative Learning gir for å realisere Overordnet del av læreplan og Fagfornyelsen Tre typer Cooperative Learning i undervisningen: Basisgrupper, Samarbeidsrutiner og Formell Cooperative Learning Hvordan støtte en utforskende praksis i klasserommet. Bli kjent med Cooperative Learning metoden Group Investigation (Sharan and Sharan, 1994) Hvordan lære elever å se en sak fra ulike sider, stå for sine egne meninger, tenke kritisk, reflektere og diskutere i gruppe og klassen. Bli kjent med Cooperative Learning metoden Constructive Controversy (Johnson, 2015) Hvordan kan samarbeidslæring støtte en god vurderingspraksis med fokus på egenvurdering, kameratvurdering og lærervurdering Kursholder Beathe Liebech-Lien utdannet allmennlærer med master i spesialpedagogikk. Beathe har lang erfaring som lærer på ungdomskolen, der hun har arbeidet som faglærer, kontaktlærer og spesialpedagog. Hun har erfaring med samarbeidslæring i egen undervisningspraksis og som facilitator for skoleutviklingsprosjekt i egen organisasjon. Dette ledet henne til å initiere et forsknings- og utviklingsprosjekt i ungdomsskolen rundt implementering av samarbeidslæring i 2016, som hun nå arbeider med som en del av sin doktorgrad. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.