Pedagogikk
Du har valgt: Rogaland
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Smart Kompetanse har lang erfaring i arbeid med barn, unge og voksne som utviser ulik grad av utfordrende adferd. [+]
Kurset FORUT (Forebygging og mestring av utfordrende adferd) er et kurs som er lagt opp som en kombinasjon av teori og praksis.  Kursinnhold:  - Etikk, aggresjonsforståelse og lovverk - Relasjonskompetanse og ressursfokus - Refleksjons- og håndteringsverktøy - Holdninger og dempende kommunikasjon - Beskyttelses- og friggjøringsteknikker  1. Modul 1: FORUT-kurs med varighet en kursdag: - Dette er et tilbud mest egnet for barnehager, skoler og andre, hvor man bruker omtrent to til tre timer av kursdagen til å trene på beskyttelses- og frigjørings-teknikker i tillegg til den teoretiske delen av kurset. 2. Modul 2: FORUT-kurs med varighet to kursdager: - Dette er et tilbud som passer best for institusjoner og arbeidsplasser, hvor man oftere opplever utofrdrende adferd og utagering og må ta i bruk beskyttelses- og frigjøringsteknikker i større grad.  3. Modul 3: FORUT-kurs med varighet tre kursdager: - Dette er et tilbud hvor man tar for seg inngående teori og praksis i forhold til mestring av utfordrende adferd. I tillegg vil instruktørene demonstrere og deltakerne trene på beskyttelses- og frigjøringsteknikker, i langt større grad enn ved de andre modulene. Vi tilbyr også veiledning og oppfølging av personal med utgangspunkt i valgte moduler.    Hvis dere er en avdeling, en skole/barnehage, en institusjon eller annen instans, som ønsker å bestille FORUT-kurset, legger vi gjerne tilrette for å tilpasse kurset, slik at vektlegging av innhold kan tilrettelegges etter deres behov. Slik kan dere dermed implementere det dere lærer på kurset, på en best mulig måte på deres respektive arbeidsplasser.   Ta gjerne kontakt med oss hvis dere har behov for ytterligere informasjon vedrørende FORUT eller andre kurstilbud i regi av Smart Kompetanse!   [-]
Les mer
6 timer
Praktisk spesialpedagogikk for assistenter, miljøarbeidere og lærere som jobber med barn og unge med utviklingshemming. [+]
Kursdeltakerne får kursing temaer og som gjør dem bedre i stand til å gi barn og elever med utviklingshemming god oppfølging i skole, barnehage og avlastning/hjemme. Innføring i : Utviklingshemming Autisme Downs syndrom Generelle lærevansker   Hva er læring og hvordan lærer man? Hvordan legge til rette for mestring og utvikling hos mennesker med lærevansker? Det finnes ulike metoder og å tilrettelegge for læring, det skal vi se på. Strukturering av læringsmiljø. Hvordan kan vi hjelpe de vi jobber med til å få oversikt over livet og hverdagen sin? Kommunikasjon. Hvordan kan man sikre seg at man forstår de man jobber med og de forstår deg? Tilrettelegging for mestring og utvikling. Vi skal se på hvordan vi kan få de vi jobber med til å utnytte alle sine ressurser og litt til.   Med utgangspunkt i at tilbudet som gis til de man jobber med skal være av faglig, etisk og juridisk god kvalitet. Vi skal se på hvordan man kan sikre at den jobben man gjør oppfyller disse kriteriene.   Kurset er både praktisk og teoretisk. Fordelen med dette kurset er at du får tips om konkrete tiltak og praktiske eksempler du kan bruke i jobben din. Det er rom for å bygge på det dere allerede kan fra før.     [-]
Les mer
6 timer
Plikt til å gripe inn, men hva kan du gjøre? Forebygging av bruk av tvang og makt i skolen [+]
Gjennomgang av gjeldene lover, forskrifter og veiledere. For skolene vil det si Menneskerettighetene, Straffeloven, Opplæringsloven, Barneloven og Arbeidsmiljøloven. Hva er tvang og makt, og hva er det ikke?  Det man gjør skal være juridisk, etisk og faglig forsvarlig. Hvordan bli god på utøvelse av skjønn i det daglige arbeidet med elevene. Praktiske eksempler gjerne fra deltagernes egne erfaringer. Forebyggende tiltak for å unngå bruk av tvang og makt.  Holdninger hos personalet, kommunikasjon, struktur og sosiale ferdigheter. Deltakerne vil få reflektere og vuredere situasjoner, som oppleves utfordrende i det daglige arbeidet med elever, juridisk, etisk og faglig. Dette gjør dem tryggere i jobben.  Kursdeltakerne vil få innføring i tiltak for å forebygge bruk av tvang og makt. Dette er et stort og komplisert felt, og vil kunne kjøres som påbygningskurs med veiledning og observasjon. [-]
Les mer
24 timer
Diameta tilbyr kursholderopplæring på nett. Dette er et fleksibelt nettstudie, der du selv velger når du ønsker å tilegne deg kunnskapen. L... [+]
Diameta tilbyr kursholderopplæring på nett. Dette er et fleksibelt nettstudie, der du selv velger når du ønsker å tilegne deg kunnskapen. LES MER VED Å KLIKKE PÅ LENKE! Ønsker du å jobbe i direkte kontakt med barn og unge for å styrke og opprettholde god selvfølelse? Bli med i teamet av selvstendige kursholdere som brenner for å bygge et sterkt fundament i barn, ungdom, foreldre og støtteapparatet rundt dem! Diameta er totalleverandør av kurs for god selvfølelse og har et stort team med proffe fagfolk. I tillegg vil du lære verdifulle og meget gode verktøy som du kan bruke i din hverdag både på jobb og hjemme. Sammen er vi opptatt av å øke kunnskap og kompetanse rundt temaer som forebygging, psykisk helse og livsmestring. http://www.diameta.no/vil-du-bli-kursholder/ [-]
Les mer
Forståelse, forebygging og håndtering av vold og trusler på arbeidsplassen [+]
Løvstadmetoden og brukers beste:                                                                          Målgrupper: Personale med ansvar for å gi behandling, omsorg, opplæring og hjelp også til traumatiserte brukere med relasjons-/tilknytningsskader, med utviklings/funksjonsforstyrrelser og brukere som har vært utsatt for omsorgssvikt, overgrep, vold.   Disse brukere trenger: Tydelig personale som er så trygge at de tør gå inn i, og være i, utfordrende situasjoner på en slik traumebevisst måte at det kan skape trygghet, bygge gode relasjoner, og legge grunnlag for god omsorg/ressursutvikling/læring/behandling. Fysisk inngripen uten bevissthet/kunnskap om de psykologiske prosesser som dette kan igangsette, frarådes sterkt. Herunder; bruk av spesielle grep, holdemåter og teknikker som krenker grenser, forårsaker kvelningsfornemmelse og panikkangst.  Videre vil «blottstilling» og/eller fiksering av ledd i ytterposisjoner, øke risiko for stor skade både fysisk og psykisk. Slik inngripen kan være både traumatiserende og retraumatiserende (ref. RVTS Vest bekymringsmelding til Helsetilsynet) Løvstadmetoden er utviklet som en traumebevisst og universelt utformet kroppssonemodell og kroppshåndteringsmetodikk.  Modellen identifiserer seg teoretisk med forståelsesmodeller innfor traumebevisst omsorg (TBO), tilknytningsteori og programmer for kognitiv terapi. Løvstadmetoden TMV er en funksjonell metode fundamentert i empirisk validerte tiltak.  Siktemål er tjenesteyting og omsorg med høyest mulig kvalitet og trygghet for alle. Metoden gir kursdeltakerne kompetanse og ferdigheter som gjennom kroppssonebevissthet kommuniserer alternativer til vold i møte med vold. [-]
Les mer
Forebygging, forståelse og mestring av trusler og vold i skolen [+]
Løvstadkurs i Løvstadmetoden =   · Unike metoder for omsorg av barn og unge med utfordrende atferd i skolen · Unik kroppssonemodell som innebærer respekt i praksis: Løvstadmodellen · Eneste program som fullt ut tilfredsstiller retningslinjene om grensesetting og omsorg i opplæringsloven med nye aktivitetsplikten og kommunale helse- og omsorgstjenesteloven, tilpasset nye straffeloven om nødverge/nødrett og omsorgsplikt av personer til fare for seg selv eller andre, samt opplæringsplikt i nye kap 23A til AML  ·Konkrete verktøy for håndtering av særlig vanskelige situasjoner    · Dokumentert reduksjon i tvang og makt med konkrete alternativer til tvang · Gir synergieffekt til Traumebevisst omsorg (TBO) og kognitive behandlingsprogram for alternativ til vold (kognitiv terapi og sinnemestring) · Kostnadseffektivt med oppfølging for implementering og kvalitetssikring av ferdighetstrening på kommunikasjon og kroppshåndteringsmetodikk   På stadig flere arenaer oppleves det som en økende utfordring å skulle yte opplæring, tjenester og omsorg til mennesker med adferdsvansker ved ADHD, aggresjonssyndromer, utviklings-/funksjonsforstyrrelser, autisme, psykisk utviklingshemming og psykiske lidelser    Trygghet i arbeidssituasjonen er en forutsetning for god tjenesteyting Det er både i grunnskoler, videregående skoler, skoler for sosialmedisinske institusjoner, spesialskoler, åpen omsorg og institusjoner, behov for realkompetanse i å møte aggresjon og vold med alternativ til vold Løvstadskolens program, Løvstadmetoden Terapeutisk Mestring av Vold (TMV)® har over flere tiår dokumentert gode resultater når det gjelder skadeforebygging, økt sikkerhet og redusert bruk av tvang og makt i skole og omsorgstjenester Det stilles særlige krav til kompetanse på alternativer til tvang i arbeid med tilrettelagt opplæring og spesialundervisning i skoler, åpen omsorg for funksjonshemmede/utviklingshemning og andre arenaer der utagering og selvskading kan forekomme. [-]
Les mer
3 timer
Det hjelper ikke om du har allverdens kunnskap i hodet så lenge du ikke evner å gjøre den tilgjengelig for de du skal lære opp. [+]
APFK - Akselerert Pedagogisk FormidlingsKompetanse er et program som gjør deg bedre rustet til å sikre at opplæringen blir god. Vi ser på den praktiske  [-]
Les mer
Nettkurs 3 timer 575 kr
Bli kjent med de grunnleggende og mest viktige tema i forhold til det å gjøre en god jobb i barnehagen. [+]
Velkommen til kurs for barnehagemedarbeidere i Norge. I dette kurset vil du få kjennskap til de grunnleggende og mest viktige tema i forhold til det å gjøre en god jobb i barnehagen. Du vil få bli kjent med den nye rammeplanen for barnehager, voksenrollen, barns behov og utvikling, foreldresamarbeid og spesiell kunnskap om de yngste barna, barn med ekstra behov, språkarbeid og mobbing. Kurset består av 8 leksjoner som inneholder undertema. Mellom hver leksjon vil du få noen spørsmål du skal besvare. Når alle svar i alle leksjoner er gjennomført har du bestått kurset og du får et kursbevis.   Ta kurset hvor som helst og når som helst  Kursene er igjen delt opp i små leksjoner slik at deltaker kan ta litt om gangen når det måtte passe. I sofaen, på bussen eller andre steder. Ta kurs mens du er på farten. Alle leksjoner avsluttes med noen få repetisjons-spørsmål for å sikre at deltaker har fått med seg det mest vesentlige fra kurset. Plugg i øreproppene på bussen og lær deg noe nytt hver dag!   Enkelt, motiverende og tilgjengelig for alle! Leksjonene i våre kurs består av en blanding av tekst, bilder, videoer og andre illustrasjoner for å gjøre innholdet variert og spennende. I tillegg er all tekst tilgjengelig i form av tale. Klikk på en knapp så leses teksten opp.   Forkunnskaper Trenger ingen forkunnskap, men det gjør ingenting om du har gått på kurs fra før. Her får du en oppdatering og en oppfriskning.   Varighet Kurset tar ca 3 timer å gjennomføre. Men du trenger ikke ta hele kurset med en gang. Kurset består av mange små tema slik at du kan ta litt av gangen. Ett tema tar mellom 10 og 15 minutter å gjennomføre.    Innlevering Ingen innleveringer. Du besvarer noen få kontrollspørsmål underveis i kurset.   Målgruppe Dette kurset passer for alle ufaglærte som skal jobbe i barnehage. Det passer for deg som allerede jobber i barnehage, jobbsøkere og vikarer.  Har du tenkt på å ta barne-og ungdomsarbeider er dette en fin start.   Fagansvarlig for dette kurset er Cursus AS v/ Bibbi Sælthun. [-]
Les mer
Nettkurs 3 timer 595 kr
Bli kjent med de grunnleggende og mest viktige tema i forhold til det å gjøre en god jobb i SFO. [+]
Velkommen til kurs for SFO/AKS medarbeidere i Norge. I dette kurset vil du få kjennskap til de grunnleggende og mest viktige tema i forhold til det å gjøre en god jobb i SFO/AKS.      Kurset består av 8 leksjoner som inneholder undertema. Mellom hver leksjon vil du få noen spørsmål du skal besvare. Når alle svar i alle leksjoner er gjennomført har du bestått kurset og du får et kursbevis.  Tema i kurset: Voksenrollen og ditt ansvar, Forventninger til deg som ansatt, Aktiviteter og Lek, Kommunikasjon med barn og foreldre, Regelverk og nasjonale føringer, Oppstart og overgang fra barnehage, Å være en god kollega   Ta kurset hvor som helst og når som helst  Kursene er igjen delt opp i små leksjoner slik at deltaker kan ta litt om gangen når det måtte passe. I sofaen, på bussen eller andre steder. Ta kurs mens du er på farten. Alle leksjoner avsluttes med noen få repetisjons-spørsmål for å sikre at deltaker har fått med seg det mest vesentlige fra kurset. Plugg i øreproppene på bussen og lær deg noe nytt hver dag!   Enkelt, motiverende og tilgjengelig for alle! Leksjonene i våre kurs består av en blanding av tekst, bilder, videoer og andre illustrasjoner for å gjøre innholdet variert og spennende. I tillegg er all tekst tilgjengelig i form av tale. Klikk på en knapp så leses teksten opp.   Forkunnskaper Trenger ingen forkunnskap, men det gjør ingenting om du har gått på kurs fra før. Her får du en oppdatering og en oppfriskning.   Varighet Kurset tar ca 3 timer å gjennomføre. Men du trenger ikke ta hele kurset med en gang. Kurset består av mange små tema slik at du kan ta litt av gangen. Ett tema tar mellom 10 og 15 minutter å gjennomføre.    Innlevering Ingen innleveringer. Du besvarer noen få kontrollspørsmål underveis i kurset.   Målgruppe Dette kurset passer for alle som skal jobbe i SFO. Det passer for deg som allerede jobber i barnehage, jobbsøkere og vikarer.  Har du tenkt på å ta barne-og ungdomsarbeider er dette en fin start.   Fagansvarlig for dette kurset er Jann Svensen Aasebø.Jann er daglig leder og gründer av Assistentprøven. Han har jobbet som SFO leder ved to skoler i Stavanger. I ettertid har han jobbet som foredragsholder og kursholder  hos Confex og Bro Aschehoug. Han har vært forfatter av to utgivelser for Pedlex, ABC for SFO og Håndbok for SFO-ledere. Han har også jobbet med rekruttering av en rekke SFO medarbeidere og SFO ledere. [-]
Les mer
850 kr
Et introduksjonskurs om traumer, relasjonelt stress og hvordan både positivt og negativt stress er med på å påvirke og forme barnets utvikling. Vi ser spesielt på betydni... [+]
I dette kurset får en grunnleggende forståelse av hva traumer og relasjonelt stress er, og hvordan både positivt og negativt stress er med på å påvirke og forme barnets utvikling. Vi ser spesielt på betydningen stress og traumer har for utviklingen av barnets hjerne, og barnets evne til selvregulering, emosjonsregulering, selvutfoldelse, lek og utforskning. Vi ser også på betydningen av voksnes, både foreldre, familie og ansatte i skole og barnehage, har for barnets utvikling av selvregulering, og hvordan voksne kan samarbeide for å skape et trygt, utviklingsstøttende relasjonelt miljø for barnet. Kurset er aktuelt for foreldre, deg som jobber med barn, og også deg som ønsker å forstå mer av deg selv og egne reaksjoner på relasjonelt stress og traumer. Opplever dere noe av dette, hos barn eller voksne?-Reaksjoner som varer lenge, kommer ofte, og blir veldig sterke.-Nesten kontinuerlig frustrert, lei seg eller sint.-Kommer lett i konflikt med andre, eller er passiv i lek.-Skal veldig lite til for å trigge sterke og langvarige reaksjoner.-Eller er lite motivert, følsom, eller overdrevent dempet. Om man opplever noe eller mye av dette så vil det som regel være slitsomt, krevende og frustrerende for både barnet selv, foreldre, søsken og andre som er i nærheten. Og det vil bidra til usikkerhet hos de voksne i forhold til hvordan man skal håndtere situasjonen. I dette kurset lærer du både å forstå denne typen reaksjonsmønstre, og for en konkret introduksjon til hva du kan gjøre i praksis i hverdagen med barnet, får å få hverdagen til å fungere bedre, og støtte barnets utvikling.    Du kan lese mer om dette kurset her, https://foreldrekompetanse.no/traumer-relasjonelt-stress-og-barns-utvikling/ [-]
Les mer
2 dager 1 000 kr
Kurs om fargerike fellesskap i samarbeid med Kirkelig nettverk for integrering av flyktninger og innvandrere. [+]
Kurset handler om hvordan du kan legge til rette for studiegrupper med deltakere som har forskjellig etnisk bakgrunn.   Kurset er både for deg som leder en studiegruppe som allerede har deltakere med en annnen bakgrunn enn den etnisk norske, og grupper som ønsker å inkludere flere nasjonaliteter.   Kurset skal være i Hønefoss, på Quality Hotell Ringerike. Vi starter kl 10.00 lørdag og avslutter kl. 15.30 søndag.   Foreløpig emneliste: Inkludering av innvandrere, med bakgrunnsinformasjon om innvandrere i Norge og Inkludering og integrering - hva og hvorfor. Målsetning for studiegrupper med deltakere som har innvandrerbakgrunn. Refleksjon rundt diakonale og evangeliserende formål samt skjult og åpen agenda. Hvordan legge til rette for studiegrupper med deltakere som har forskjellig etnisk bakgrunn? Religionsdialog.   Kursavgift: 1.000 kr. Dette inkluderer overnatting og helpensjon. Tillegg for enkeltrom: 200 kr. Hvis du ikke vil bo ved hotellet, er kursavgiften 600 kr. Hvis du ønsker overnatting fra fredag, koster det 765 kr ekstra.   Deltakere som er tilsluttet FSF's medlemmer får reisestøtte på inntil 1.000 kr.   [-]
Les mer
Trondheim Storhaug Og 2 andre steder 6 timer 1 695 kr
03 Mar
04 Mar
09 Mar
Den nye pedagognormen er en anerkjennelse av barnehagelærerens betydning for kvalitet i barnehagen – men hva innebærer det i praksis? [+]
Kravet om flere pedagoger i barnehagene har vært der lenge, nå er normen vedtatt. Men hvilken betydning har dette i personalarbeidet – hvordan organiserer vi hverdagen og øker kvaliteten – til barnas beste?   Dette kurset handler om å styrke og bevisstgjøre pedagogiske ledere i arbeidet med å utvikle den pedagogiske praksisen, gjennom systematisk sammenheng mellom planlegging og dokumentasjon. Her presenteres verktøy som pedagogiske ledere kan benytte for å strukturere det pedagogiske arbeidet i barnehagen.   Kursinnhold Barnehagefaglig kompetanse  hva betyr det i praksis?  hvordan deler vi kompetansen med våre medarbeidere?  hvordan kan vi legge til rette for systematisk veiledning?  Planlegging  hvem planlegger vi for?  hva planlegger vi? – lek, aktivitet, dagsrytme, konflikthåndtering, påkledning..?  hvordan får vi barna med i planleggingen?  Dokumentasjon  hvordan dokumenterer vi det vi planlegger?  hvordan evaluerer vi gjennomføring av planene?  hva reflekterer vi over og hvordan gjør vi det?  hvordan får vi barna med på refleksjon og vurdering?  Fokus er på pedagogiske lederes utfordringer og muligheter knyttet til ny pedagognorm, med vekt på praktisk kunnskap.  Kursholder Cathrine Ask er barnehagelærer med videreutdanning i veiledning og hovedfag i praktisk kunnskap. Hun har jobbet 25 år i barnehage på alle nivåer og undervist i pedagogikk på universitet og på barne- og ungdomsarbeiderfag. Cathrine jobber i et fagteam for barnehager i Bodø, veileder styrere i ulike prosjekter og jobber med foreldreveiledning. Hun har lang fartstid som kursholder og veileder på temaene rammeplanen – fra praksis til teori, barns medvirkning og danning og læring.  [-]
Les mer
Stavanger Sentrum Og 2 andre steder 6 timer 1 890 kr
06 Feb
06 Mar
16 Apr
Livsmestring og robusthet – hvordan styrke barn og ungdoms tåleevne intellektuelt, fysisk og emosjonelt? [+]
Hvordan kan vi som arbeider i skolen bidra til å styrke og utvikle robuste barn, som tåler hverdagens opp- og nedturer? Det kreves en robusthet for å finne fotfeste i hverdagens stress og mange utfordringer. Ikke minst gjelder dette for de mange barna og ungdommene som bærer med seg en sårbarhet. Det å trives og fungere i hverdagen har stor betydning både for læringsutbytte og for samspill med andre barn/unge og de voksne. Vi som har vår arbeidsdag sammen med barn og ungdom, trenger handlingskompetanse for å kunne gi dem den støtten de trenger for å mestre alle de små og store hverdagslige utfordringene livet byr på. Dette gjelder på et emosjonelt så vel som på et sosialt og intellektuelt plan. Hvordan kan vi hjelpe barn til å utvikle den tåleevnen som skal til for å stå trygt i lek og læring? Hvordan kan samarbeidet mellom hjem og skole bygge opp under dette Det vil bli gitt små arbeidsoppgaver og rom for samtale underveis i kurset.Kursinnholdet tilpasses til de ulike aldersgruppene, små, mellomstore og store barn. Kursholder Sjur Langeland jobber som fagleder for forebyggende tjenester i Nannestad. Langeland er utdannet innen familieterapi og religionspsykologi, samt i LØFT, ART og innen veiledning. I tillegg til jobben i Nannestad kommune driver han egen praksis og holder kurs i kommunikasjon, relasjonsarbeid, konflikthåndtering, egenutvikling m.m. [-]
Les mer
Storhaug Trondheim Og 2 andre steder 6 timer 1 890 kr
20 Nov
05 Mar
12 Mar
Hvordan strukturere for effektivt samarbeid i undervisningen, slik at elever lærer gjennom samarbeid – og på samme tid lærer å samarbeide? [+]
Cooperative Learning som metode har vært gjenstand for omfattende forskning som viser til positive resultater for elevers faglige og sosiale læring. Det er et økende fokus på utvikling av elevenes samarbeidsferdigheter for å forberede dem på fremtidig arbeids- og samfunnsliv. Samarbeidslæring som metode i undervisningen kan være et godt redskap for å utvikle elevenes samarbeidsferdigheter i trygge omgivelser. Det å få elever til å arbeide godt sammen i grupper der alle bidrar, kan være krevende å få til i klasserommet. Cooperative Learning er en lærerstrukturert undervisningsmetode, der elever lærer gjennom samarbeid og på samme tid lærer å samarbeide. Ved å bruke samarbeidslæring i undervisningen skaper læreren elevaktiv undervisning, der elevene blir ressurser i hverandres læringsarbeid, slik at alle i gruppen lærer mest mulig. Dette kurset vil være med på å hjelpe deg som lærer til å tilrettelegge for elevenes læring, både faglig og sosialt, når de arbeider sammen i små grupper. Du vil få førstehåndskjennskap til metoden ved utprøving og innføring i samarbeidsstrukturer som kan tas i bruk i egen undervisning umiddelbart etter kurset. Kursinnhold Hva er Cooperative Learning? Samarbeidslæringens fem prinsipp: Positiv gjensidig avhengighet, individuell ansvarlighet, sosialt samspill, sosiale ferdigheter og prosessvurdering. Fordeler ved å bruke Cooperative Learning med fokus på overordnet del av læreplan og fagfornyelsen. Hvordan starte opp med samarbeidslæring i undervisningen? Kursholder Beathe Liebech-Lien utdannet allmennlærer med master i spesialpedagogikk. Beathe har lang erfaring som lærer på ungdomskolen, der hun har arbeidet som faglærer, kontaktlærer og spesialpedagog. Hun har erfaring med samarbeidslæring i egen undervisningspraksis og som facilitator for skoleutviklingsprosjekt i egen organisasjon. Dette ledet henne til å initiere et forsknings- og utviklingsprosjekt i ungdomsskolen rundt implementering av samarbeidslæring i 2016, som hun nå arbeider med som en del av sin doktorgrad. [-]
Les mer
Stavanger 6 timer 1 890 kr
16 Mar
En helhetlig leseopplæring hvor leseglede og tidlig innsats er satt i system gir elevene et solid grunnlag for videre læring. [+]
Helhetlig leseopplæring setter fokus på viktige spørsmål som: Hvordan kan undervisningen organiseres slik at elevene blir sett, hørt og fulgt opp i lese- og skriveutvikling? Hvorfor er det viktig at lese- og læringskulturen på skolen preges av leseglede? Og hvordan kan man sette tidlig innsats i system i den ordinære opplæringen?Metodevalg, materiell, organiseringsformer og ressursfordeling kan forsterke kvaliteten på opplæringen – og kursholder viser deg hvordan dette kan gjøres i praksis, uavhengig av læreverk. Spangereid skole i Lindesnes kommune har i en årrekke arbeidet med en helhetlig leseopplæring, og resultatene er oppsiktsvekkende gode. Skolen har redusert andelen spesialundervisning til tilnærmet lik null. Kursinnhold Hvorfor er leseglede og tidlig innsats viktig i begynneropplæringen? Hva sier teori og forskning? Metodevalg, materiell, organiseringsformer og ressursfordeling Gjennomgang av fokusområdene: lyd- og bokstavinnlæring, veiledet lesing, språkleker, høytlesing, tekstproduksjon, skolebibliotek og egenlesing. Tidlig innsats satt i system - hva betyr det i praksis? KursholderLine Hansen Hjellup er lærer og lærerspesialist i begynneropplæring. Line er også skolebibliotekar på Spangereid skole og pedagogisk veileder i språk, lesing og skriving på Kompetansesenter Sør. Hun har gitt ut boka Helhetlig leseopplæring – leseglede og tidlig innsats (Pedlex 2014) og Skolebiblioteket – læring og leseglede i grunnskolen (Cappelen Damm 2018). Hun er en ettertraktet foredragsholder i skolebibliotek-Norge. I region Sør har hun hatt årlige kursrekker for lærere som skal ha lese- og skriveopplæring på 1. trinn. [-]
Les mer

Lukk Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies).
Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette. Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.